نگاهی به استودیوهای داخلی سونی و برنامهی آنها
در مقاله امروز به سراغ بررسی استودیوهای داخلی و فرست پارتی سونی رفتهایم و به آنها و پروژه بعدی آنها اشاره کردهایم تا با عناوین انحصاری آینده سونی بیشتر آشنا شویم و ارزیابی از چند سال آینده داشته باشیم.
این سری مقاله سه قسمت خواهد داشت، ابتدا به استودیوهای فرست پارتی سونی و سپس مایکروسافت پرداخته و در نهایت به تحلیل و مقایسه این دو شرکت از لحاظ عناوین انحصاری خواهیم پرداخت.
اسم استودیو: Insomniac
پروژههای فعلی: بازی Marvel’s Spider-Man 2 و Marvel’s Wolverine
اینسامنیاک را اگر اکنون بهترین استودیو سونی نام ببریم پر بیراه نگفتهایم. درست است که استودیوهای فرست پارتی دیگر سونی مثل ناتیداگ یا گوریلا گیمز نیز فوقالعاده هستند، اما اینسامنیاک همواره در آن واحد بر روی چند پروژه کار میکند و هنوز با اینکه یک سال نیز از نسل نه نگذشته است، دو بازی بزرگ عرضه کرده است!
از طرف دیگر Insomniac سخت بر روی توسعه دو عنوان به شدت مورد انتظار Marvel’s Wolverine و Marvel’s Spider-Man کار میکند و برنامه کاری این استودیو حداقل تا پایان ۲۰۲۴ فوقالعاده شلوغ است.
نام استودیو: ForwardWorks
پروژههای فعلی: No Heroes Allowed! Dash، Wild Arms: Million Memories و Arc The Lad R
این استودیو کاملا بر روی بازار ژاپن تمرکز کرده و بر روی توسعه آثار موبایل متمرکز است تا بتواند با خلق آثار متفاوت دامنهی مخاطبان سونی را گستردهتر سازد. بعید به نظر میرسد این استودیو مشغول ساخت عنوانی برای PS5 باشد.
اسم استودیو: Team Asobi
پروژه فعلی: نامشخص
این استودیو کوچک از دل استودیوی قدیمی ژاپن شکل گرفت و اکثر اعضای فعلی این استودیو فرست پارتی سونی از برنامه نویسان The Playroom بودند. معروفترین پروژه این استودیو عنوان Astro Playroom است و اکنون هیچ شایعه یا گمانهزنی در مورد پروژه بعدی استودیو به گوش نمیرسد.
نام استودیو: Guerrilla Games
پروژههای فعلی: Horizon: Forbidden West
یک شوتر اول شخص آنلاین (شایعه)
گوریلا گیمز در نسل هشت با عرضه عنوانی کاملا متفاوت و خلق یک IP جدید یعنی Horizon دوباره نام خود را بر سر زبانها انداخت. موفقیت تجاری و امتیازی Horizon: Zero Dawn این عنوان را به یکی از بهترین انحصاریهای سونی در نسل هشت تبدیل کرد. گوریلا گیمز نیز از رویکرد قدیمی خود فاصله گرفته و اکنون سخت درگیر توسعه نسخهی بعدی Horizon است. از طرف دیگر چندی پیش شایعاتی مطرح بود مبنی بر اینکه این استودیو فرست پارتی سونی بر روی عنوانی شوتر و آنلاین محور نیز کار میکند که این مورد از حد شایعه پا را فراتر نگذاشته و اطلاعات بیشتری از آن در دسترس نیست.
نام استودیو: Housemarque
پروژه فعلی: نامشخص
این استودیو فنلاندی چند وقت پیش و بعد از موفقیت عنوان Returnal بود که توسط سونی خریداری شد و به خانواده بزرگ استودیوهای فرست پارتی سونی پیوست. این استودیو از پتانسیل خوبی برخوردار است و باید منتظر ماند و دید که آیا پروژه بعدی این استودیو نیز میتواند مانند ریترنال موفقیتآمیز باشد یا خیر …
نام استودیو: SIE London Studio
پروژه فعلی: نامشخص
این استودیو در طول چند سال اخیر تغییرات و فراز و نشیبهای گستردهای را تجربه کرده است. این استودیو بیشتر بر روی توسعهی آثار مربوط به PSVR تمرکز دارد و به نظر میرسد پروژه بعدی آنها نیز عنوانی برای واقعیت مجازی باشد.
نام استودیو: Media Molecule
پروژه فعلی: Dreams
این استودیو قدیمی و مطرح در نسل هفت با عرضه Little Big Planet به اوج شهرت رسید و در سال ۲۰۱۰ توسط سونی خریداری شد. در اواخر نسل نه بود که شاهد عرضهی عنوان خلاقانه Dreams بودیم و این استودیو هنوز با قدرت از این عنوان پشتیبانی میکند. پروژه بعدی استودیو کاملا نامشخص است اما میتوان انتظار عنوانی مشابه دو اثر قبلی استودیو را داشت.
نام استودیو: SIE Xdev Europe
پروژه فعلی: نامعلوم
این استودیو معمولا به طور مستقل بر روی توسعهی عنوانی فعالیت نداشته و در چند سال اخیر بیشتر به کمک استودیوهای خارجی که برای سونی بازی عرضه میکردند رفته است. از جمله این همکاریها میتوان به Detroit: Become Human و Until Dawn اشاره کرد. میتوان حدس زد این استودیو دوباره مشغول همکاری با استودیوهای خارجی سونی خواهد بود و احتمال کار بر روی پروژه مستقل از سوی این استودیو بسیار ضعیف است.
نام استودیو: SIE Bend Studio
پروژه فعلی: عنوانی جهان آزاد
این استودیو یکی از قدیمیترین استودیوهای داخلی سونی به شمار میرود و همواره عملکرد ضد و نقیضی از خود به جای گذاشته است. آخرین پروژه این استودیو یعنی Days Gone با وجود اینکه مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت، اما نمرات ضعیفی دریافت کرد و سونی به همین دلیل از توسعهی نسخه بعدی خودداری کرد. به نظر میرسد این استودیو مشغول توسعه عنوانی جهان آزاد برای PS5 است که برخی منابع به ساخت عنوانی از Men in Black اشاره کردهاند که صحت آن نامعلوم است.
اسم استودیو: Naughty Dog
پروژههای فعلی: توسعه بخش چند نفره The Last of Us Part Two-ساخت Uncharted بعدی (احتمال قوی)-ساخت نسخه بعدی The Last of Us (احتمال نسبتا ضعیف)-ساخت نسخه ریمیک The Last of Us (شایعه شده)
ناتیداگ را باید مهمترین و بزرگترین استودیو سونی دانست که برخی از بزرگترین و موفقترین عناوین تاریخ این شرکت را عرضه کرده است. در حال حاضر به طور تایید شده این استودیو بر روی بخش Multiplayer عنوان The Last of Us Part Two کار میکند و شایعات مختلفی پیرامون ساخت نسخه بعدی Uncharted و همچنین بازسازی نسخهی اول نیز وجود دارد. بدون هیچ شکی مخاطبان بسیاری منتظر معرفی عنوان بعدی این استودیو خوشنام سونی هستند.
نام استودیو: PolyPhone Digital
پروژه فعلی: Gran Turismo 7
در حال حاضر این استودیو به سختی مشغول کار بر روی Gran Turismo 7 است و سونی نیز امید زیادی به این عنوان دارد. نباید فراموش کرد Gran Turismo یکی از محبوبترین و پرفروشترین انحصاریهای تاریخ سونی به شمار میآید.
نام استودیو: PixelOpus
پروژه فعلی: نامشخص
این استودیو تازهکار که از عمر آن زیاد نمیگذرد بیشتر بر روی آثار کوچک و خلاقانه کار میکند و پروژه آخر آنها بازی Concrete Genie بود. هیچ اطلاعاتی از پروژه بعدی این استودیو در دست نیست.
نام استودیو: SIE San Diego Studio
پروژه فعلی: نسخهی بعدی Uncharted؟ (شایعه)
این استودیو فرست پارتی سونی بیشتر به واسطه توسعه آثار مختلف از فرنچایز MLB The Show شناخته میشود. چندی پیش بود که شایعه شده بود نسخهی بعدی Uncharted احتمالا توسط این استودیو و همکاری ناتیداگ ساخته شود. در حال حاضر چیزی از پروژه فعلی این استودیو نمیدانیم.
نام استودیو: SIE Santa Monica
پروژههای فعلی: God of War: Ragnarok، یک IP جدید
این استودیو محبوب و قدیمی نیز در حال حاضر سخت مشغول توسعه God of War: Ragnarok است و بر اساس شایعات، در کنار توسعهی این عنوان بر روی خلق عنوانی کاملا جدید و متفاوت نیز کار میکند. بدون هیچ شکی این استودیو از جمله استودیوهای فوقالعاده ارزشمند فرست پارتی سونی به شمار میرود.
نام استودیو: FireSprite
پروژه فعلی: نامعلوم
این استودیو بزرگترین استودیو بریتانیایی فرست پارتی سونی محسوب میشود و بیشتر به واسطه The Persistence شناخته میشود و بر روی آثار مربوط به PSVR مانور زیادی میدهد. پروژه فعلی استودیو کاملا نامشخص است هر چند احتمالا به واقعیت مجازی مربوط میشود.
نام استودیو: Sucker Punch
پروژه فعلی: نسخهی بعدی Ghost of Tsushima؟، نسخهی بعدی Infamous؟
این استودیو قدیمی فرست پارتی سونی که بیشتر به واسطه توسعهی Sly Cooper و Infamous شناخته میشود در اواخر نسل هشت با عرضه Ghost of Tsushima دوباره نام خود را بر سر زبانها انداخت. به نظر میرسد این استودیو به طور قطعی بر روی نسخهی بعدی Ghost of Tsushima کار میکند و احتمال ساخت Infamous بعدی نیز محتمل به نظر میرسد.
سخن پایانی:
در مقاله امروز به استودیوهای فرست پارتی سونی و آثار بعدی آنها اشاره کردیم و در مقاله بعدی به سراغ استودیوهای فرست پارتی مایکروسافت خواهیم پرداخت و در نهایت به تحلیل تقابل این دو شرکت از لحاظ توسعه آثار انحصاری خواهیم پرداخت.
نظر شما در مورد آینده عناوین انحصاری سونی و عملکرد فرست پارتیهای سونی چیست؟
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
- ۱۰ بازی ناامیدکننده سال ۲۰۲۴
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
نظرات
من نفهمیدم اقای زاهدی هم ناتی داگ انچارتد میسازه هم سان دیگو؟!
بد نبود عناوینی که قبلآ کار کردن رو هم بگید بخصوص استودیهای جدید و کمتر شناخته شده
مثلآ
اثار قبلی استودیو ForwardWorks چیه؟! یا SIE London Studio؟
فکر میکنم اون استدیو جدید نکسوس؟!! (اسمش رو نمیدون همون که پورت pc میزد) جا انداختین
و اینکه ریمستر انچارتد دست کیه؟!
سلام
در مورد انچارتد فقط چیزی که وجود داره یسری شایعات پراکنده است. خیلی وقت پیش شایعه شد سن دیگو با کمک ناتی داگ میسازه تا ناتی داگ با آزادی عمل بیشتری سراغ بقیه پروژهها بره. از یه طرف دیگه ممکنه حقیقت نداشته باشه و خود نانی داگ بسازه.
استودیوهایی که به بازیاشون اشاره نکردم دلیلش اینه اصلا چیزی برای اشاره ندارن و معمولا فقط یسری پروژه فرعی همکاری میکردن
ریمستر انچارتد احتمالا دست خود ناتی داگ ولی در کل ریمستر یه پروژه بزرگ به شمار نمیاد. برای PS5که یه پورت ساده است و برای پیسی حالا یکم قضیه فرق میکنه
اون استودیو نکسوس هم فعلا تازه اضافه شده و هنوز به طور جدی استارت نزده.
به نظرم حداقل اسمش رو بنویسید پروژش نا معلوم دیگه سونی خریدتش و فرست پارتی حساب میشه
سن دیگو ورزشی ساز ؛ طبق شایعات با کمک گوریلا در حال ساخت Socom هست
.
سن دیگو مخفی ؛ همون ویژوال آرتس بود که پروژشون ریمیک لست بود که حالا به دست ناتی سپرده شده و اعضا اون تیم یا به ناتی مهاجرت کردن یا جدا شدن ؛ رئیسش هم آقای موبائر بود که حالا رئیس استودیو that’s no moon هست
“”ریمستر انچارتد احتمالا دست خود ناتی داگ ولی در کل ریمستر یه پروژه بزرگ به شمار نمیاد. برای PS5که یه پورت ساده است و برای پیسی حالا یکم قضیه فرق میکنه”” ریمسترد آنچارتد چهار و آنچارتد ۲۰۱۷ برای ps5 خود ناتی داگ روش کار میکنه و به هیچ وجه یه پورت ساده نیست گرافیک تا حدودی افزایش پیدا میکنه به علاوه شصت فریم و افزایش رزولوشن و استفاده کامل از دوال سنس و اتفاقا این ریمسترد برای ps5 زودتر از نسخه pc میاد اگه یه نگاهی به ریمسترد اسپایدرمن ۲۰۱۸ بندازید میفهمید چقدر تغییر کرده برای آنچارتد هم همین اتفاق میفته . پورت pc آنچارتد چهار توسط استودیو Iron Galaxy انجام میشه که سابقه ش در نسل هشت پورت pc نسخه های تریلوژی crash و spyro و پورت نسخه نینتندو سوویچ اسکایریم بود این نسخه کمی دیرتر از نسخه ps5 برای pc میاد چقدر دیرتر اعلام نکردن فقط گفتند دیرتر میاد احتمالا چند ماه دیرتر .
حتی اینجا هم شاهد زجه هاتون هستیم چه زیباست…
هر چند منظور سوالات میدونم چی هست!
اما sony bendهم انچارتد و هم رزیستنس ساخته وipاختصاص استدیو نمیشه
Sony sandiegoیه استدیو قدیمی سونی هست، که الان یه تیم جدید احتمالا با استارلی تشکیل داده آثار قدیمی زیادی داره مثل سریmlb
دقیقآ منظورم چی هست بگو همه بودنن
سوالای که پرسیدم دقیقآ چیزایی بودن که نمیدونستم سوال بد و اشتباهی هم نپرسیدم
احتمالآ شما نظرات فیک رو خوندی بد بین هستی
اگر فیک داری که دیگه خیلی بدشانسی و حق داری
اما نظرات اون فیک شما دقیقا من یاد کاربر قدیمی پردیس میندازه که هیتر بی منطق سونی بود
و اتفاقا عکس پروفایلش رزیدنت اویل رویلیشن بود که آرم در جلد بود،
اون اتفاقا من رو خوب میشناسه
در کل با مثال به پرسش های شما پاسخ دادم.
Ip در سونی اختصاصی نیست.
سن دیگو و لندن استدیو قدیمی هستند و جدید نیستند.
لندن استدیو هم سری getaway, singstar, blood and truth ساخته که عناوین مشهور و پر فروشی هستند و نمرات خوبی داشتند. یکی جهان باز، دوتا دیگه مخصوص vr و کنترل حرکتی سونی
استودیو های خوبی داره پلی استیشن و خیلی خوب ازشون حمایت میکنه تنها نکته ایی که من به ذهنم میرسه احتمالا به زودی یا شاید یکسال دیگه شاهد معرفی نسخه جدیدی از انچارتد باشیم ، عرضه نسخه ۴ و لاست لگاسی به روی pc قطعا هدف های زیادی داشته
آقای زاهدی مگه پروژه آخر استودیو PIXELOPUS بازی concrete genie نیست ؟
سلام
بله درسته ممنونم که اشاره کردین. تصحیح شد
پروژه اولشون entwined بود که به اشتباه نوشته بودم آخر
ممنون بابت پاسخگویی و اصلاح
ببخشید سیستم نمایش اشخاصی که لایک یا دیسلایک کردن مشکل داره ؟ چون الان این پست ۸ تا لایک خورده و فقط اسم خودم و دوتا از دوستان رو نشون میده
بنظرم این بخاطر اینه که یکسری بدون اینکه اکانت داشته باشن میان لایک و دیسلایک میکنن، بخاطر همین سایت اطلاعاتی ازشون نداره که اسمی ازشون نشون بده.
دقیقا همینه ….سیستم مشکل نداره
آها . آخه من همیشه با اکانتم وارد سایت میشم این مورد رو دقت نکردم . ممنون
چون یه سری فن با vپیnمیان دیس میدن و میرند
دلیلش اینه که اگر خارج از اکانتهاشون لایک و دیسلاک کنن چیزی برای نمایش وجود نداره
اونایی که میگی تو اکانتهاشون لایک و دیسلایک دادن
بچهها ۱۰ تا استدیو برتر خودتون به ترتیب اسم ببرید
اما ۳ تا استدیو برترتونو با دلیل توضیح بدید
من یه لیست طولانی نوشتم بعد پشیمون شدم پاکش کردم. انتخاب بهترین بازیها خیلی کار راحت تریه تا انتخاب استودیو. فقط میتونم بگم برای من ناتی داگ بهترین استودیوی تاریخه که با هرچی ساخته حال کردم. لیست بهترین بازیهای عمرم هم که تو پروفایلم هست میتونید ببینید.
علی جان قطعا بهترین استدیوت برای منم بهترینه اما ناتی و سانتا اصلا برام فرقی ندارن
همونطور که بهترین بازیای منم مشترکن لست و گاد هستش
ترتیبتم عالیه
جواب به این سوال به این راحتی ها نیست من برترین استودیو رو در این میبینم که در طول فعالیتش چقدر دستاوردش برای ویدیو گیم بزرگتر بوده فارغ از بازی هاش و نمره متای بازی هاش ، جدا از این یکسری استودیو ها مثل سابقشون نیستن الان و یکسری دیگه تعطیل شدن اما میراث ماندگارشون همیشه هست
.
محبوبترین استودیو و شرکت بازیسازی من کپکام هست چون دستاوردش بسیار بزرگ هست و بسیار باستانی هستن و به صورت مستقل فعالیت میکنن و صاحب سبک و چند فرانچایز فراموش نشدنی هستن که ویدیو گیم را تعریف کردن با فعالیتشون در این سالها اما اگر بخوام تعدادی از استودیو های محبوبم رو بگم در این سالها به غیر از کپکام
.
ناتی داگ دلیل نیل دراکمن
سیدی پروجکت رد دلیل سری ویچر
بایو وار دلیل نسل ۷
سانتا مونیکا دلیل کریتوس
الکایم دلیل قبل از سال ۲۰۰۰
کور دیزاین دلیل تومب ریدر های ۱ تا ۵
اسکوئر انیکس دلیل فاینال فانتزی
.
.
در کل استودیو های بازیسازی همشون برام عشقن ❤ دنیای ما رو ساختن
الکایم رو اشتباه نوشتم درستش اینه Acclaim
نمسیس داداش خیلی با شماره یک حال کردم
اما منظورمو اشتباه متوجه شدی
منظورم بهترین استدیوهای سونی بود
۱-ناتیداگ
۲-سانتامونیکا
۳-گوریلیاگیمز
۴-اینسومنیاک
۵-ساکرپانچ
۶-مدیامولکول
۷-تیم آسوبی(استدیو ژاپن)
۸-هاوسمارک
۹-پولیفونی
۱۰-فایراسپرینت
بلوپوینتو ننوشتم چون هنوز رسمی اعلام نشده
از نظر ژانرم
بهترین ژانرا برام اکشنادونچر..مخفیکاری..سوروایور هستش
۱ :سانتا مونیکا : boyyyyyy
۲: ناتی داگ : قطعا جناب نیتن درک و است آف اس
۳ : اینسامنیاک : مردعنکبوتی و رستیتن
۴ : گوریلا
۵: بلوپوینت
۶ :ساکرپانچ
۷: هاوسمارک
۸: مدیا مولکول
۹: استودیو ژاپن مرحوم ( تیم سایلنت و تیم ایکو تحت حمایت این استودیو )
۱۰ آسوبی : بنظرم کیفیت کارشون عالیه اگه بتونن ای پی جدید خلق کنن و سرعتی کار کنن عالیه
oh!!
اگه منظورتون این بود که:
1_Santa monica
2_Naughty Dog
3_Guerrilla Games
4_Insomniac
5_Sucker Punch
6_Team Asobi
7_Housemarque
8_bend
9_Media Molecule
10_PolyPhone
فعلا برای من اینا ها جز ۱۰ تای برتر هستن ولی قطعا با دیدن برنامه های اینده هر استودیو این رتبه بندی تغییر میکنه
خب انگار طرح سوال از استدیوهای سونی تبدیل به تمامی استدیوها و کمپانیها شد😂
اما اشکال نداره ، چه بهتر
اگه اینجوری باشه
۱-ناتیداگ
۲-سانتامونیکا
۳-راکستار
۴-فرامسافتور
۵-نینتندو
۶-کپکام
۷-کوجیماپروداکشن
۸-سیدیپراجکترد
۹-گوریلیاگیمز
۱۰-پلیگراوند
۱۲ اکتیویژن (البته قبلا واسه سری مدرن وارفار ۱ ۲ ۳)
11 ساکرپانچ
10 اینسومنیاک
9 گوریلا گیمز
8 یوبیسافت
7 کوجیما پروداکشن
6 سانتامونیاکا
5 فرام سافتور
4 کپکام
3 بتسدا (بخاطر اسکاریم، فالوت و..)
1 راکستار (بخاطر بولی، سری gta و شاهکار رد دد ریدمپشن ۲ و۱)
1 ناتی داگ (آنچارتد و لست ۱ و ۲)
ادیت 😶😂
1 ناتی داگ
2 سانتامونیاکا
3 گوریلا گیمز
4 اینسومنیاک
5 ساکر پانچ
6 هاوس مارک
7مدیا مولکول
8 آسوبی
9بلوپوینت
10 پلی گراوند
۶. Rockstar
با لول دیزاین بازیهاش خیلی مشکل دارم، ولی همیشه بازیهاش لحظات عالی برام ساختن و آثارش برام بارزشه
5. From Software
یک کلمه: چون بشدت خاصن!
4. MachineGames
بهترین استدیویی که مایکرو داره ( البته ببینیم چه میکنه زیر دست مایکرو ) ، Wolfenstein همیشه منو متحیر میکنه از شوتر فوق العادش، داستان وحشتناک زیباش، و شرحه شرحه شدن دشمنا😄
3. Capcom
برخلاف همه که کپکام رو بخاطر Resident Evil دوست دارن، من بخاطر Devil May Cry عاشقانه دوستشون دارم!
2. Remedy Entertainment
اگه بخوام یه کلمه دلیل بگم، نه میگم مکس پین نه میگم کنترل نه میگم الن ویک، بخاطر شخص سم لیک! بهترین ایده پرداز گیمه بنظرم
1. CD Project Red
سی دی پراجکت رد حکم اون رفیقی رو برا من داره، که هیچوقت تنهام نمیزاره و همیشه حالمو خوب میکنه، حتی همین الان که درموردش دارم مینویسم حالم خوبه!
.
در ضمن اگه آقای کریمی اجازه بدن ما دیه بمونیم! بن نکنید خلاصه…..
واسه چی باید بن بشید دوست عزیز؟ مشکلی پیش اومده؟
اکانت قبلیم گویا بخاطر پست کوری بارلوگ درباره ویچر، بن شده بود
ازونجایی هم که آقای کریمی گیر بدن ول نمیکنن😄خواهش میکنم مدارا کنید خلاصه….
سونی طبق استاندارد بالای خودش داره به تولید محتوای با کیفیت ادامه میده ولی با عملی شدن عرضه ی بازیهای بتسدا برای ماکروسافت دیگه استانداردهای اونطرف هم بالا میره و دیگه این تلاش ها کمرنگ تر دیده میشه چون انتظارات بالاتر میره.
از اون به بعد دیگه یه کم کاری یا اشتباه کوچک از هر استودیو طبعات منفی بیشتری داره. شاید حالا بتونم درک کنم که چرا سونی در مورد بازیهایی مثل days gone 2 سخت گیری کرده.
مقاله مفیدی بود، خیلی ممنون آقای زاهدی و منتظر مقایسه کنفرانس مایکروسافت و سونی از تیم نویسندگی گیمفا هستیم که انشالله هرچه زودتر برن سراغش.
به نظر من مقایسه کنفرانس یا همون شوکیس سونی با مایکروسافت کار اشتباهیه …. اگر بخواد مقایسه ایی صورت بگیره فقط به طور کلی و فقط باید به این صورت باشه که آقا سونی چندتا بازی چه مولتی و چه اختصاصی نمایش داد و همینطور نسبت به مایکروسافت …. یعنی اصلا نباید ریز شد،
چون اگر بخوایم ریز بشیم ، قطعا سلایق شخصی و نوع برند محبوب تو نتیجه گیری تاثیر میذاره و کلیت این میشه که یه عده قطعا از مقایسه ناراحت میشن ، در صورتی که اگر اونا بخوان بگن کدوم بهتر بود یا مقایسه ایی ترتیب بدن ، قطعا به برند خودشون و بازی مورد علاقه خودشون رای میدن ….
برای مثال میگم ، تو نمایش مایکروسافت چه بازی بود که شبیه گاد آف وار باشه ؟! هیچی ، هیچ بازی نبود ، همینطور مردعنکبوتی و ولورین ، پس من طرفدار سونی میام میگم نمایش سونی بهتر بود ،چون بازی نبود که من رو بتونه دوبه شک کنه بین انتخاب گاد و خودش ….
و همینطور در مورد ایکس باکس ، تو مراسم سونی کدوم بازی بود که شبیه استاکر ، هیلو یا استارفیلد باشه ، هیچی ، هیچ بازی نبود .. پس من طرفدار مایکروسافت میام میگم چون هیچ بازی نبود که من رو تو نمایش سونی جذب کنه ، نمایش مایکرو بهتر بود …
هر دو طرف دارن درست میگن ها ولی واقعا میشه گفت درسته حرفاشون و بگین آره این نمایش از اون یکی بهتر بود …. قطعا نه …. پس به نظرم اصلا نباید مقایسه ایی انجام بشه چون قطعا با وجود دخیل بودن سلایق شخصی قطعا یه عده از نتیجه ناراضی میشن …
تنها مقایسه فقط و فقط باید در جهت تعداد بازی های به نمایش در اومده اختصاصی و مولتی و تاریخ انتشارشون و ژانر بازی های به نمایش در اومده در دو کنفرانس ، انجام بشه و نتیجه اینطور بیان بشه که گیمرها بتونن با توجه به سبک مورد علاقه شون نمایش این دو شرکت رو انتخاب کنن ، اونم نه به عنوان نمایش بهتر ، فقط به عنوان نمایش مورد علاقه خودشون و تمام …..
من که فن مایکروسافتم هرگز نمیام بگم نمایش شرکت مایکروسافت بهتر بود ، از اون طرف هم هرگز نمیگم ضعیف تر بود …. به نظر من هر دو شرکت نمایششون طوری بود که قطعا هوادارهای خودشون رو تونستن راضی بکنن و فقط همین مهمه
من نگفتم بیایم بازی های مراسم هارو با هم مقایسه کنیم، گفتم مراسم ها رو با هم مقایسه کنیم و همونطور که فیل اسپنسر گفت اصلا قرار نیست بازی های مشابه در این دو پلتفرم ببینیم فقط بنظر تنها بازی هایی که می تونن با هم مقایسه بشن موتور اسپورت و گرند توریسمو هستن.
قطعا نه سونی و نه مایکروسافت امسال دیگه مراسمی به بزرگی e3 و شوکیس پلی استیشن برگزار نخواهند کرد و این مراسم ها هم اگر دقت کنید در یکسری جهات که جلوتر اشاره می کنم به همدیگه شباهت دارن پس اگر متعصبانه قضاوت نکنیم میشه بین این دو تا قضاوت کرد.
اگر به دو تا مراسم نگاهی داشته باشیم می بینیم که هر دو سوپرایز های غیر قابل پیشبینی و قابل پیشبینی ای داشتن که در طول مراسم تحویل طرفدار ها دادن مثلا بازی های گاد آو وار فوراسپوکن و هیلو و استارفیلد تو این مراسم ها بودن که طرفدار ها انتظار محتوا جدید از این بازی ها داشتن یا بازی های فورتزا هورایزن و اسپایدرمن ۲ بودن که طرفدار ها حدس می زدن که معرفی بشن ولی مطمئن نبودن و بازی های ولورین و اوتر ورلدز ۲ و رد فال بودن که تقریبا هیچکس انتظار رونمایی از اونها رو نداشت. همچنین نمایش های ضعیفی مثل فالوت ۷۶ و الدر اسکرولز آنلاین و جی تی ای و گاردین آف د گلکسی و دثلوپ هم در هردو مراسم بودن که طرفدار ها آنچنان علاقه ای به دیدن اونا ندارن.
یا زمان بندی دو مراسم که می بینیم اگر زمان بندی مناسب در کنفرانس سونی انجام می شد نتیجه خیلی تفاوت داشت مثلا اگر ولورین رو میزاشتن آخرین نمایش یا بین اون نمایش های وسط اسپایدرمن و گرند توریسمو رو قرار میدادن.
بسیار خوب پس شباهت هایی میشه بینشون پیدا کرد که قابل مقایسه باشن، تازه اینا همین الان به ذهن من رسید که قطعا تیم نویسندگی گیمفا با کار کردن روی اونها می تونن یه مقاله پر و پیمون تحویل بدن و یه مقایسه بین «مراسم ها» داشته باشن فارق از هرگونه جانب داری بیان نواقص و نقاط قوت هردو رو در ضمینه های مشترک و مشخص بیان کنن و نقدشون رو بنویسن.
با نظرت در مورد مقایسه مخالفم ، چون بازم سلیقه و جدل توی مقایسه میاد و سرآخرم باز شاهد ترول و هیت های متنوع آخر اینچنین مقاله ایی هستیم …..
شما بازم دارین بحث مقایسه بازی ها رو پیش میکشین که حتی نام بردن اسمشون باعث جدل میشه
پس فکر کنم بازم نتونستم منظورم رو درست برسونم. حالا اگر همین مقاله ای تهیه بشه خوشحال میشم اگر هم نه اشکالی نداره گذشته، گذشته، آینده رو عشقه.
من به شخصه دوست دارم که Uncharted بعدی یا Ghost Of Tsushima 2 رو در نسل جدید ببینم.
Fire spriteرو دوتا بازی aaaکار میکنه یکی شوتر و یکی هم ترسناک
سلام
شایعات جذابی هستن
ولی خب یکم آدم منطق رو هم در نظر بگیره بد نیست. آخه چحوری اینسامنیاک عرض شیش سال پنح تا بازی قراره عرضه کنه؟
یا گوریلا گیمز؟ یا این ناتی داگ چهارتا پروژه بزرگ رو با هم ادامه بده؟
اینا اصلا امکان پذیر نیست
کافیه یه نگاه اجمالی به بازی های عرضه شده اینسامنیاک در این چند سال بندازین
اینا حتی اگه ۱۰ تا پروژه هم داشته باشن جای تعجب نیست 😅
.
درمورد ناتی و گوریلا :
بنده نگفتم تک تک پروژه ها همزمان در دست ساخته ؛ خیلی از پروژه ها سالها در مرحله preproduction هستن ؛ هورایزن ۳ و آنچارتد جدید و …. تماما توی این مرحله هستن و هنوز وارد فاز active نشدن
والا ببین میفهمم چی میگی ولی آخه پیش تولید اینجوری نیست. ناتی داگ کلا ۲۰۰ نفر کارمند داره. شرکتی چند تا پیش تولید رو میتونه استارت بزنه که نیروی انسانی داشته باشه. مثل یوبیسافت. ناتیداگ در بهترین و بیشترین حالت یک پروژه اصلی داره که اکثر تیم روش کار میکنن با یه پروژه جانبی که پیش تولید باشه. هر چند خود رییس ناتی داگ گفته بود ما نمیتوانیم چند تا پروژه رو با هم توسعه بدیم خصوصا که ناتی داگ فوقالعاده هم کمال گراست.
ناتی داگ توی لینکدین ۵۴۱ نفر کارمند داره ؛ تازه این عدد قطعی نیست چون ممکنه افراد بیشتری باشه
از طرفی نحوه مدیریت ناتی داگ متفاوته : بخش عظیمی از استودیو به تیم خاصی تعلق نداره ؛ چند تیم در اونجا حضور دارن و هرکدوم پروژه های مختلف رو استارت میزنن ؛ تا وقتی که به مرحله active برسه و اون موقع روی میزگرد قرار میدن تا کل استودیو روی اون پروژه کار کنه
الان ناتی داگ به صورت کامل روی تلو فکشنز کار میکنه اما در کنار این موضوع ؛ در حال آماده سازی لست ریمیک هستن تا بعد از عرضه تلوفکشنز ؛ روی میزگرد قرار بگیره تا کل استودیو روش کار کنه
.
این موارد نظر شخصی من نیست ؛ تماما توضیحات جیسون شرایر توی پادکست minnmax درباره مقالش توی بلومبرگ بود
عزیزم تیم داشتن به معنی استارت پروژه نیست. خیلی فرق دارن. هر چند اینایی گه شما گفتی هیچ وقت نشنیدم جایی
در کل اینسامنیاک فوقالعاده پر کار، ولی اینکه پنج تا بازی بزرگ رو همزمان توسعه بده، غیر ممکنه
همونطور که تو ۴ سال ۳ تا بازی منتشر کردن ، پس تو ۶ سال هم میتونن ۵ بازی منتشر کنن.
مقاله جالبی بود
برا ایکس باکس هم یکی مثل این برید اگه ممکنه
سلام
هورایزن گوتی رو نبرد، زلدا برد
اره میدونم بطور کلی منظورم موفقیت این چهار آیپی سونی بود. هرایزن هم چیزی کم نداره و میتونست گوتی بشه و بازی موفقیه. زلدا رقیب خیلی قویه برای هر بازی دیگه ای.
سلام آقای زاهدی عالی بود 👌
بی صبرانه منتظر مقاله استودیوهای فرست پارتی ایکس باکس هستیم
ولی ای کاش استودیو های سکند پارتی رو هم می گفتین.. مثل بلوپوینت… یا بلوباکس تیم که داره رو ابوندد کار می کنه… و اینا ناشرشون پلی استیشنه… یا مثل استودیوی هاون
اون طرف تو ایکس باکس اوالانچ که با ۴۵۰ نفر تقریبا دارن رو کانتر بند کار می کنن.. یا اسوبو که فلایت سیمولیتور رو منتشر کرد و مشغول ساخت انحصاری بعدی ایکس باکسه (( به غیر پلیت میت دو ))
چون شما گفتین که در نهایت تو مقاله سومی می خواین به تقابل اینا بپردازین خوب با استودیوهای سکندپارتی راحت تر میشه به تقابل رسید و اهداف شرکتها رو مشخص کرد…
ولی خوب تو مقاله سوم هم شاید نشه خیلی اهداف شرکتا رو به هم ربط داد چون پلی استیشن بازیهای ابرقهرمانی اکشن ادونچر سولز انحصاری و… داره اون طرف بازیهای نقش آفرینی ریسینگ چندنفره و…
شاید در نهایت فقط بشه فرتزا موتور اسپرت و گرند توریسمو رو با هم کل انداخت و یا مثلا گفت که ایکس باکس در هدفش که بازی های نقش آفرینی هست موفق بوده یا نه و …. یعنی موفقیت اهداف متفاوت شرکت ها رو بررسی کرد و الا هر دوکنسول تو سبک های متفاوت از هم سرمایه گذاری کردن و شاید خیلی کم با هم بازی هاشون رقیب باشن…
نسخه مخصوص vr بازیهای horizen و getaway خیلی جذاب و متفاوت میتونه باشه
ناتی داگ توی لینکدین ۵۴۱ نفر کارمند داره ؛ تازه این عدد قطعی نیست چون ممکنه افراد بیشتری باشه
از طرفی نحوه مدیریت ناتی داگ متفاوته : بخش عظیمی از استودیو به تیم خاصی تعلق نداره ؛ چند تیم در اونجا حضور دارن و هرکدوم پروژه های مختلف رو استارت میزنن ؛ تا وقتی که به مرحله active برسه و اون موقع روی میزگرد قرار میدن تا کل استودیو روی اون پروژه کار کنه
الان ناتی داگ به صورت کامل روی تلو فکشنز کار میکنه اما در کنار این موضوع ؛ در حال آماده سازی لست ریمیک هستن تا بعد از عرضه تلوفکشنز ؛ روی میزگرد قرار بگیره تا کل استودیو روش کار کنه
این موارد نظر شخصی من نیست ؛ تماما توضیحات جیسون شرایر توی پادکست minnmax درباره مقالش توی بلومبرگ بود
.
درمورد اینسامنیاک ؛ ۴ تیم در اونجا حضور داره ؛
پس ساخت حداقل ۴ پروژه حتمیه
از طرفی اینسامنیاک از پشتیبانی تعداد زیادی استودیو پشتیبان بهره منده و جز معدود استودیو هایی هست که ICE ازش حمایت میکنه ؛ بخاطر همینه به این سرعت میتونن بازی بسازن
اصلا جای تعجب نداره اگه توی ۴ سال ۶ تا بازی بسازن ؛ از تاریخچه استودیو کاملا مشهوده ؛ جای بحث نداره
.
درباره گوریلا ؛ با تغییر کاربری استودیو ژاپن به X_dev شعبه توکیو ؛ طبق گفته هرمن هاست و جیم رایان ؛ گوریلا گیمز قراره نقش آچرفرانسه داشته باشه چون ۴ دفتر اصلی به همراه کلی تیم اونجا حضور دارن ؛ بنابرین عجیب نیست اگه کلی پروژه داشته باشن
.
در آخر دوباره تکرار میکنم که اون لیست تماما شایعاته و نظر شخصی من نیست
“این استودیو قدیمی و مطرح در نسل هفت با عرضه Little Big Planet به اوج شهرت رسید و در سال ۲۰۱۰ توسط سونی خریداری شد. در اواخر نسل نه بود که شاهد عرضهی عنوان خلاقانه Dreams بودیم و این استودیو هنوز با قدرت از این عنوان پشتیبانی میکند”
اواخر نسل ۸ اومد dreams
برام خیلی جالبه که چرا مردم برای بازی ولورین اینقدر سرو دست میشکنن !! بازی که عملا یه ip اورجینال و کاملا جدید محسوب نمیشه . یکی چیزیکه کلی ازش فیلم ساخته شده و یه تعدادی هم بازی در گذشته . سرو ته پروتوگانیست های این مجموعه هم کاملا مشخصه .
نکته نمایش سونی که تقریبا هیچ رسانه ای بهش اشاره نکرد این بود که استودیو های سونی هیچ بازی کاملا اورجینال و Ip جدیدی که معرف یه دنیای جدید باشه رو نمایش ندادن و این حاوی پیام مهمیه . از نظر من یعنی تمرکز سونی تو این نسل بیشتر روی عنوانیه که حاشیه امنیت بالایی از نظر سرمایه گذاری دارند . بطور مثال ادامه دادن و ریمیک بازی های قدیمی و معروف و همچنین سرمایه گذاری روی بازیهای مارول و کمیک های موفق ، دقیقا چیزی شبیه مسیری که الان تو سینما هالیوود طی میشه .
تو این معادله بازی های کاملا اورجینال و داستانی جدید احتمالا تو اولویت های سوم چهارم قرار میگرن.
آقای زاهدی Bluepoint games مگه جزو فرست پارتی های سونی نیست؟
مالزی استودیو کو؟
مقاله کوتاه مختصر و مفیدی بود ، مخصوصا اینکه رفع ابهام کننده هست اینجور مقاله ها و یه جورایی به تولید بحث های مثبت داخل سایت هم کمک میکنه ….
امیدوارم بیشتر بشن این دست از مقاله ها ….
سونی بیشترین ای پی جدید و موفق ترین ای پی های جدید رو داشته چیزی که نمیدونی حرف نزن
هورایزن ..گوست او سوشیما..بلاد بورن..دریمز..اسپایدرمن..دث استرندینگ..دیزگان..نی او ..دترویت.اینا فقط ای پی های جدید در نسل هشتم هستن… میتونست بازی هایی مثل the order 1886 و ریبوت گاد او وار که با ای پی جدید فرقی نداره هم تو لیست باشن بهتره حرفت این باشه کدوم شرکتی به اندازه سونی خلق ای پی کرده
مقاله بسیار عالی بود منتظر مقاله استودیو های اکس باکس هستم خودم به شایعات علاقه دارم و دنبال میکنم در استودیو های اکس باکس آبسیدین هنوز بازی نداده اما سه بازی در دست ساخت داره که هر سه قابل بازی هستن! پروژه کامپالشن گیمز و راندهوس رو هم بسیار مشتاقم ببینم چی هستن.
خیلی رویایی هستش اما دور از منطق
متشکرم بابت مقاله
به نظرم استودیو های سونی این نسل پرکار تر از همیشه هستن و طبیعتا ازشون بازی های بیشتری میبینیم به ویژه Insomniac Games که یه تنه داره ستون اصلی بازی های فرست پارتی سونی میشه !
شخصا خیلی منتظر اعلام خرید و معرفی پروژه Bluepoint Games هستم
مقاله جالب و جذابی بود ، اقای زاهدی اگر امکانش هست کنار ماکرو به استودیو های نینتندو هم بپردازید
سونی رسما با خرید اینسامنیاک به نظرم بهترین خرید صنعت گیم رو کرد
نگاه کن اندازه دو تا ناشر تا الان بازی خفن داده
به این میگن خرید درست و برنامه ریزی شده🔥🔑
عالی ❤👌
هنوز که هنوزه خرید یه اول شخص ساز دیگه و blue pointلازم هست
همچنین یه استدیو آسیا شرقی هم بد نیست
منظورش برنده شدن گوتی در سایر شاخه ها و گرفتن بازی سال از سایر مجلات بتسدا هم همه آثارش نبرده اما از مجلات دیگه یا شاخه دیگه گوتی برنده داشته
گوریلا دوبازی horizonو ۲ و۳ killzone در سایر شاخه ها و مجلات جایزه گرفتند مثل بهترین مولتی بهترین گرافیک یا بهترین بازی سال یا بهترین اول شخص و action rpg
آقا انصافا این Ready at dawn داره چیکار میکنه ؟ ۶ سال از موقعی که the order رو منتشر کرد میگذره ما هنوز هیچ خبر یا شایعه ایی از نسخه بعدی نشده باو خوبه پایان بازی هم ادامه دار بود هیچ خبری حتی از پروژه VR شونم نیست کاش حداقل بدن سانتامونیکا ادامشو بسازه
سلام
دریمز رو دریاب ای سونی!
استودیو های سونی واقعا استودیو های خلاقی هستن و سرعت انتشار بازی شون بالاست ، من همیشه پلی استیشن میخریدم و همیشه راضی بودم ، حتی وقتی ps3 داشتم. انحصاری های شاهکاری هم داره… فقط من با بهترین بازی سال شدن گاد اف وار موافق نبودم ، اخه این گاد کجا ردد۲ با اون همه عظمت کجا ، ردد۲ رسما یه سرو گردن بالاتر بود، ولی..
. بها ندادن بهش نامردا
گاد اف وار با ریسک بسیار ساخته شد و امکان شکست کامل کامل وجود داشت اما شاهکار شد ولی رد دد فرمول قبلی رو ادامه داد و صرفا رو چیزای دیگه ای کار کرد نه اینکه کلا سبک رو عوض کنه
رد دد شاهکاره ولی گاد هم حقش بود
اول از همه ، اون ۳ نفری که دیس دادن فن بوین به احتمال خیلی زیاد ، دوما گاد درسته احتمال شکست داشت ، ولی شاهکار نداد ، پلتفرمینگ بازی حذف شده داستان و گیم پلی بازی نسبت به نسخه های قبل ظعیف تر شده ، اگه به یه تغییر دوربین بگن نو آوری واقعا نامردیه… ولی ردد۲ یه سرو گردن پیشرفت داشت