شان لیدن: بودجه بازیهای پلی استیشن مرز ۲۰۰ میلیون دلار را رد خواهد کرد
شان لیدن (Shawn Layden)، یکی از مدیران سابق کمپانی پلی استیشن، مدعی شده است که بودجههای فراوان موجب ایجاد دنبالههای بیشتر و نوآوریهای کمتر میشوند.
یکی از مدیران سابق بخش پلیاستیشن شرکت سونی، اخیراً طی مصاحبهای که با وبسایت بلومبرگ داشته، گفته است با شروع هر نسل، بودجهی بازیها دو برابر میشود و کنسول پلیاستیشن ۵ در معرض خطر عبور از ۲۰۰ میلیون دلار بودجه است. همچنین آقای لیدن اشاره کرد که این موضوع موجب ایجاد رکود میگردد، زیرا در این صورت، شرکتها برای اینکه خطر کمتری آنها را تهدید کند، به ایجاد دنبالههای متوالی میپردازند. حال نتیجه این میشود که یک سری از بازیها را به صورت پی در پی به اتمام میرسانید و تنوع از بین میرود.
جیسون شرایر (Jason Schreier)، مصاحبهگر وبسایت بلومبرگ، نیز در این رابطه خاطر نشان کرد که در حال حاضر بازیهای AAA فعلی همانند Call of Duty و Madden با عرضهی دنبالههای سالانه، دقیقاً همین مسیر را طی میکنند. همچنین او اشاره کرد شان لیدن یکی از افرادی بود که در رأس این روند در حال رشد قرار داشت، اگرچه شان لیدن در مورد این ادعا قاطع نیست.
حال شان لیدن میخواهد با شرکت جدید خود، بخشی از درمان این مشکل باشد. او در ابتدا به دموکراتیزه کردن شرکت میپردازد و در را برای همه باز میگذارد.
هدف من در آخرین فعالیت حرفهایام این است که افراد بیشتری را در سراسر جهان وارد حوزه بازیسازی کنم و همچنین افراد بیشتری از بازی کردن لذت ببرند.
شان لیدن رئیس استودیوهای ورلد واید (Worldwide) در پلیاستیشن فعالیت داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۹ از سمت خود کنارهگیری کرد. او از آن زمان تا به حال نسبتاً ساکت بوده است، هرچند بعضی اوقات، وضعیت این صنعت را مورد تحلیل و توجه قرار میدهد. به طور مثال اخیراً در رابطه با پایداری برنامه Game Pass ایکسباکس اظهار نظر کرده است.
آقای لیدن در حال حاضر در بخش هیئت مشاوره شرکت استریم لاین (Streamline Media Group) در حال فعالیت است. در همین حین نیز پلیاستیشن با نگاهی که به آینده کنسول پلیاستیشن ۵ در تاریخ ۹ سپتامبر دارد، همچنان در حال پیشرفت است.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گزارش: Intergalactic: The Heretic Prophet شامل عناصر وحشت خواهد بود
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۴ به انتخاب آرمین مُکاری، نویسنده
- مروری بر عملکرد محتوایی ایکس باکس و پلی استیشن در سال ۲۰۲۴
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
نظرات
سونی اگه بخواد همین کار رو مثل نسل قبل تو همین نسل ادامه بده بازی هم برترینه مایکروسافت هم باید انحصاری های زیادی بساز نباید زیاد خودشو فقط به فکر گیم پس بندازه چون بازی حرف اول رو میزنه برای کنسول نه سرویس
بزرگترین اشتباه سونی قیمتگذاری و سیاستهای پشتیبانی کاستومر بوده، اما فکر کنم داخل یه دنیای خیالی زندگی می کنی که میگی سونی برگ برنده نداشته. جالبه در مورد تاخیر صحبت میکنی، هیلو که یک سال تمام تاخیر خورد، منتهی این که میگی پروژههای مهم سونی تاخیر خورد، (در شرایطی که قرار داریم ) این اصلا موضوع عجیبی نیست نه برای سونی نه برای مایکروسافت. مایکروسافت ۱۰ تا پروژه بزرگ نداشت که انتظار داشته باشیم تاخیر بخورن. یه فورزا بود یه هیلو و سایکوناتز ۲، که هیلو و سایکوناتز (۳ بار) تاخیر خوردن. از اون طرف سونی هم بازیهای AAA مثل RETURNAL و R&C داشت. جوری صحبت میکنی از تاخیر انگار مایکروسافت سال پر باری رو در نظر گرفته بوده و لاین آپ فوق العادهای برای بازه لانچ داشته و هیچکدوم هم تاخیر نخوردن، مایکروسافت نه تنها در بازه لانچی حرف چندانی برای گفتن نداشت و تنوع لاین آپ قابل دفاع نیست، بلکه با وجود کمبود تنوع و بازی لانچ، باز هم شاهد تاخیر طولانی مدت دو بازی مورد انتظار بودیم. از بازیهای اختصاصی مایکروسافت ۶۶.۷ درصدش تاخیر طولانی خوردن. بعد اومدی از تاخیر بازیهای بزرگ سونی صحبت میکنی؟ باید اینو درک کنی که بازیهای AAA و پرچمداران هر شرکت مثل GOW و HALO باید با وسواس و دقت توسعه پیدا کنن و در شرایط کرونا و مشکلات پیش آمده تاخیر موضوعی قابل انتقاد نیست. (حالا شما بذارین پای دروغ و ایجاد هایپ) سونی اگر Deathloop و GOW و Horizon و Tokyo رو تاخیر زده، کنارش بازیهای AAA دیگهای مثل R&C و Returnal و ds remake و Spider-Man: MM و SACKBOY رو داشته برای هر قشری بازی تولید کردن از قشر +۳ گرفته تا +۱۸ و هاردکور. (در ضمن کاری به محتوای Director’s cut و قراردادهایی مثل FF 7 Remake Intergrade و Kena که به زودی میاد ندارم)
حالا نمی دونم چه دنیای موازی وجود داره که تا به این لحظه سونی برگ برنده نداشته درش. شما بگو از روزی که تاخیر هیلو اعلام شد تا انتشار فورزا و خود همین هیلو، مایکروسافت چه محتوای گرانبهایی تحت اختیار شما گذاشته. این دورهای که قحطی محتوا بود سمت مقابل از هر سبکی بازی تولید کردن، بازیهای با کیفیتی که بعضیاشون bar رو بالاتر میبرن حداقل از نظر ویژوالی.
جدای از صحبتهای بالا کسی نمیتونه منکر سیاستهای خوب مایکروسافت مثل گیم پس، آینده نگری در تولید محتوا و بکوارد بشه و من اصلا در این مورد صحبت نکردم، همه میدونن عملکرد بهتری در قبال پشتیبانی از کاستومر داشتن، اما خیلی باید اعتماد به نفس بالایی داشته باشی که بازه لانچ دو کمپانی رو مقایسه کنی. فورزا رو گرفتی دستت، هر چی از سمت سونی منتشر شده رو ignore میکنی. داشتن یک ریسینگ قدرتمند خیلی خوبه و فورزا هم بازی با کیفیتیه و از GT عملکرد بهتری داشته، اما یه بازی اونم ریسینگ نمیتونه جای مجموعهای از بازیهای پرطرفدار و متنوع رو بگیره. در ضمن فکر نکن چون سونی سکوت اختیار کرده و مایکروسافت از پروژههای سه سال آیندهاش رونمایی کرده، دیگه ورق برگشته. سونی کم کم وارد ماجرا میشه و چون برای سال اول محتوا داشته مجبور نبوده از تمام برگ برندههای خودش پردهبرداری کنه. شرکتی که برای دوره لانچ تدارک خاصی ندیده مجبور بوده از هر چی پروژه هست رونمایی کنه. این همه استودیو دست به سینه ننشستن تا رقیب بازار رو ازشون بگیره.
(ولی واقعا جالب بود که گفتی اشتباه بزرگی که سونی مرتکب شد تاخیر بازی های بزرگش بود. (با وجود این که از زمان لانچ بالای ۵ بازی اختصاصی که ۳ تاش AAA و با کیفیت خارقالعاده هستن رو رلیز کردن) اما نگفتی اشتباه بزرگ مایکروسافت این بود که برای دوره لانچ چیزی نداشت و دست خالی وارد نسل جدید شد و این دستهای خالی هنوز هم خالی هستن تا اواسط پاییز که از بازه لانچ خارج میشیم) بینظیر تحلیل میکنی.
قطعا وقتی شرکتی از بازیای رونمایی میکنه که باید به صورت منطقاََ حوالی ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ منتظرش باشیم، بعید به نظر میرسه که اثر بزرگتری برای قبل این تاریخ برنامهریزی شده باشه که هنوز معرفی نشده، چون مسلماََ شرکتها باید از پروژههایی رونمایی کنن که بخشی از مراحل توسعه پیش رفته باشه، وقتی مایکروسافت از Fable جدید رونمایی میکنه، یعنی پروژه بزرگ دیگری (در این سطح از کیفیت) تا این مرحله از توسعه پیش نرفته. شرکتها احمق نیستن که به جای شروع بازاریابی و تبلیغ از بازیهای نزدیک به عرضه، بیان از بازی سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ رونمایی کنن.
قطعاََ Inxile و اید سافتور بیکار ننشستن (اولی همین اواخر wasteland 3 رو توسعه داده بود)، اما پروژههای این استودیوها قطعاََ فراتر از تاریخ بازیهایی خواهد بود که تا الآن رونمایی کردن. شما فکر میکنی مایکروسافت اگر پروژه بزرگی قبل از انتشار State of Decay 3 داشت، از اون بازی رونمایی نمیکرد و مجبور میشد از یک بازی که تاریخ انتشار دوری داره پردهبرداری کنه؟
اما من شک دارم مایکروسافت در مقابل رقیب قدری مثل سونی بیاد پیش پیش همه کارت هاشو رو کنه و یجورایی بگه این همه اون چیزیه که تو چته دارم حالا تو می تونی با برنامه ریزی از نقاط ضعف من استفاده کنی، همونطور که گفتم مایکروسافت درسته که در نسل نه زودتر از رقیبش از برنامه هاش رونمایی کرده ولی در عین حال نشون داده که همچیز رو نشون نداده، به عنوان مثال مایکروسافت خیلی زودتر از تصور طرفدار ها سری ایکس رو معرفی کرد و یجورایی به سونی این آزادی رو داد که با توجه به سخت افزار رقیب اگر می تونه در دقیقه ۹۰ اصلاحات مورد نیاز کنسولش رو انجام بده ولی بعد معرفی کنسول سونی مایکروسافت اومد کنسول اقتصادیش رو معرفی کرد که کار غافلگیر کننده ای بود یا مثال دیگش همون خرید بتسدا بود که بالا گفتم بعد آخرین کنفرانس سونی معرفی شد و در آخر بازم باید به بازی فورتزا هورایزن اشاره کنم که این بازی تقریبا در نسل هشت تنها بازی ای بود که کسایی که پلی استیشن داشتن حصرتشو می خوردن و از بازخورد ها بعد از معرفی این بازی هم مشخصه که این بازی چقدر بازی با اهمیتیه، پس چرا مایکروسافت این بازی رو پارسال بجای موتور اسپورت معرفی نکرد؟ درصورتی که موتور اسپورت هنوز تاریخ انتشار نداره ولی این بازی قراره امسال بیاد؟ (گرچه که من معتقدم سال آینده این بازی عرضه میشه و احتمالا شاهد رقابت جذابی بین این بازی و گرن توریسمو هستیم) و درضمن برگ های برنده دیگه هم میتونه بجز بازی معرفی بشه مثلا اضافه شدن اشتراک یوبیسافت پلاس به گیمپس یا خرید یه استودیو جدید و اعلام انحصاری بودن بازی جدیدشون و راه های دیگه ای که شاید حتی الان به فکرمون هم نمیرسه.
مایکروسافت برگ برنده دیگری نیاز نداره که بخواد برای مقابله با سونی ازشون پرده برداری کنه. Elder Scrolls و Starfield و Indiana Jones و Fable و .. آنقدر بزرگ هستند که با بزرگترین بازیهای سونی رقابت کنن. این آی پیها در سطحی قرار دارن که برای مایکروسافت فرقی نداره قبل از بازیهای سونی ازشون پرده برداری کنه یا نه اصلاََ دلیل رونمایی زودهنگام بعضی از شرکتها اینه که شکی ندارن پروژه به نتیجه میرسه و در هر صورت گیمرها ازشون استقبال میکنن. منتهی حرف من این نیست که مایکروسافت حرفی برای گفتن نداره، حرف من اینه که اگر سیاست سونی رونمایی از بازیهای ۲۰۲۳ نبوده، دلیل بر این نیست که برای رقابت با حریف چیزی برای ارائه نداره. حرف دوم این بود که مایکروسافت مجبور بود وارد نسل جدید بشه نمیتونست بازار رو به سونی واگذار کنه، اما برای بازه لانچ حرفی برای گفتن نداشت. با این وجود، نمی تونست بدون هایپ کردن، مخاطب رو به خرید ایکس باکس یا گیم پس ترغیب کنه، مجبور شدن از برنامههای آینده رونمایی کنن. شرکتی که برای سال ابتدایی برنامه داشته باشه هیچوقت از بازیهایی که هنوز محدوده انتشارشون مشخص نیست صحبت نمیکنه، به جاش کمپین تبلیغاتی بازیهای سال اول عرضه رو راه میندازه.
بله با حرفاتون کاملا موافقم اصلا صحبتش هم خنده داره که بگیم سونی برای آینده چیزی برای ارائه نداره و کاملا مسخرس و با حرف دومتون هم موافقم فقط اصل حرف منم این بود که بعد از این معرفی ها نباید کاملا از مایکروسافت برای سوپرایز جذاب ناامید باشیم و هنوز راه های مختلفی برای سوپرایز طرفدار ها وجود که اشاره شد.
از بحث با شما خرسند شدم و امیدوارم در آینده هم فرصت بشه باز باهم همچین صحبت هایی رو داشته باشیم.
وگوئه: اول اینکه مایکروسافت برنامه ریزی بلند مدتی برای لاین آپ کنسولش داره
این برنامه ریزی بلند مدت از اول نسل ۷ شروع شده بیده؟ چون من از وقتی تو قنداق بیدم یادم ویاد ماکروفنا منتظر بیدن
بازی انحصاری واقعا بزرگترین دلیل برای خرید کنسول نیست برای بیشتریا
خیلیا کنسول میخرن فیفا و پی اس بزنن هرکدوم به صرفه تر باشه میخرن
دارم میگم بازی اصلی ترین برگه برنده کنسوله حالا هر کی یک نظری داره ولی بعضیا هم میخوان تجربه نسل نهمی داشته باشن
برگ برنده فروشه دیگه دابش
مهم ترین برگ برنده به صرفه تر بودنه
افراد بیشتری از بازی کردن لذت ببرند
انگار نه انگار که همین آقا بود که این همه انحصاری انحصاری میکرد
ای خدا بازم حرف زدن بدون فکر 🙄🙄
عزیزم راز موفقیت سونی به همین انحصاری هاش هست این برای بار صدم😡😡
خیر
بازاریابیه درستشه
یه جورایی خب راست میگه. فک کنم گفته بود صنعت گیم یا حداقل بازی های AAA در اینده بودجشون حتی بالاتر هم میره و به جایی میرسه که یجورایی ناپایدار میشه.
خوش به حال نینتندو که حتی بازی های AAA اش هم بودجه زیادی نمیخوان (سونی و مایکرو ولی چون بازی هاشون استایل گرافیکیشون باید یه حالت واقع گرایانه باشه و واسه همین باید کلی هزینه کنن و کلی موشن کپچر و کلی ادم و گهگاهی واسه بازی های بزرگ باید هزار نفر بیان رو پروژه)
ولی بالاخره میرسیم به یه جایی که اگه بخوان AAA بلاک باستر بسازن دیگه اون چنان به صرفه نخواهد بود.
البته شاید هم دید من اشتباه باشه. اگه کسی اطلاعات بیشتری داره در این مورد لطفا به من هم بگه
در مورد سونی و مایکروسافت کاملا باهاتون موافقم ولی در مورد نینتندو نه. دقت فوق العاده تو طراحی مکانیک بازیا، لول دیزاین در بالاترین سطح ممکن و عرضه بازی با بهترین پولیش ممکن چیزایین که نینتندو خیلی استادانه انجام میده که البته هزینه بالایی هم براشون داره. ماریو می تونه هر دو سه سال یه نسخه ازش بیاد ولی هر پنج شیش سال یک نسخه ازش میاد.
به شخصه هم باهاش موافقم هم حرف ایشون رو قبول ندارم
چه چیزی تغییر کرده که هزینه ساخت بازی ۲ برابر بشه؟!
SSD این نسل اضافه شده که خودش بهانه ای هست برای بهینه سازی کمتر برای لود یعنی کارهارو راحتر هم کرده
صدای سه بعدی و 4k و فریم بیشتر از ۳۰ که خیلی وقته رو pc بوده و چیز هزینه بر انچنانی نیست
میمونه RT که باز تو pc بوده و باز هم چنین هزینه هایی نداشته وحالا تو کنسول هم هست
موتورهای گرافیکی هم که هر نسل دارن کارو راحت تر میکنن مثال بارزش انریل انجین
الآ چه دلیلی میتونه داشته باشه هزینه ۲ برابری ساخت بازی؟!
هزینه موشن کپچر ۲ برابر شده؟! یا هزینه صدا برداری یا …..
من فکر میکنم هیچ کدوم شاید پروسه ساخت بازی طولانی تر شده باشه بخاطر کرونا و اینو بشه دلیل هزینه بیشتر اورد ولی ۲ برابر نه
تمام چیزایی که بالا گفتم هیچی شما بازی میسازی ۲۰۰ میلیون هزینه میکنی چقدر بفروشه سود کردی؟!
5 میلیون بفروشی میشه ۳۵۰ میلیون دلار (بازی ۷۰ دلاری هزینه تبلیغ نگفتم جون ایشون هم نگفتن)
البته ۵ میلیون هم برای خیلی از بازیها ارزو هست ولی خیلی از بازیها بودجه زیر ۱۰۰ و حتی زیر ۵۰ میلیون دارن
یه بخشیش هم درسته چون همیشه اوایل نسلها تعداد کافی مخاطب وجود نداره ریسک خیلی بالا میره
سخت نیست بگیم بازیهای که سونی فقط برای ps5 منتشر کرده هنوز به سود دهی نرسیدن
و یکی از دلایل مهم میان نسلی کردن بازیهای بزرگش همین هست
عجب حالا رسیدیم به کد نویسی؟!
رشته من نرم افزار کامپیوتر هست عزیز
با زبانهای ویژوال بیسیک و c و c+ و c# اشنایی نسبتآ خوبی دارم و خیلی بیشتر از ۱ خطی که میگی تا حالا برنامه نوشتم
اونوقت یکسری ها توهم اینو دارن که سونی بیاد بازی با بودجه ۲۰۰ میلیون دلاری رو روز عرضه روی یک سرویس ۱ دلاری بگذاره😂
تموم شد؟؟خیلی تاثیر گذار بود.
کلا شما علاقه به هیت کردن هر پلتفرمی داری
ایکس دی دا بمولا عجب مطلب حقی گفتی
(ولی دیگه ارسال نکن)
دنبالههای بیشتر و نوآوریهای کمتر
دقیقا چیزی که نسل هفت رو از هشت متمایز میکنه
واقعا درست میگن بودجه بیشتر دنباله های بیشتر مثال اساسین کرید ها و در نهایت کاهش کیفیت به مرور زمان !!!
کسی که بتونه بودجه رو مدیریت کنه و همچنان با بودجه زیاد به ساختن بهترین ها ادامه بده واقعا شاهکار کرده
اینو که همین الانم داریم می بینیم. برنامه عرضه دستینی ده سال، فالوت ۷۶ ده سال، هیلو ده سال، انتم صد سال، اسسینز تا انتهای عالم هستی و … اگه یه سال دیگه فیفا و بتل و کالاف و … هم بیان همین کارو کنن تعجب نمی کنم.
جدی گفتن انتم صد سال ساپورت میشه؟ اون بازی اگر همین الان رهاش نکرده باشن قطعا به انتهای نسل نهم نمی کشه.
اسسینز تا انتهای عالم هستی🤣🤣🤣
منظور این بود که بودجه بالا باعث میشه دنباله برا عناوین موفق عرضه بشه و خلاقیت و عرضه ip های جدید کم بشه.
ربطی به عناوین سرویس محور با پشتیبانی طولانی نداره – اونا بحثشون جداس
فقط میتونم بگم افرادی مثل شاون لیدن برای این صنعت مثل نعمت میمونن ، زنده باد شاون لیدن 💖 هرگز فراموشت نمیکنیم و اینکه انقدر به فکر کیفیت بازی ها هستی و به قولی همه مو رو میبینن شما پیچش مو رو میبینی دمت گرم
.
.
رویداد پنجشنبه پلی استیشن حتی برای شاون لیدن هم میتونه هایپ کننده باشه و با توجه به وضعیت فعلی دنیا قطعا بودجه بازی ها بالا خواهد رفت و این اجتناب ناپذیره مهم اینه که کیفیت حفظ بشه و پلی استیشن در اثارش همواره برای کیفیت اهمیت والایی داشته درسته ریسک خلق ای پی جدید کمتر شده ولی باز هم این پلی استیشن هست که سوپرایز میکنه ، اخریش یه شاهکار aaa در سبک روگ لایک به اسم ریترنال
سونی تو فقط انحصاری بساز 😚
ما با کله میخریم 😂
سلام
بندهخدا همیشه میخنده، اولین باری یه که همچین عکسی ازش میبینم.
انگار جواد عزتی میخواد بره سراغ ریزآبادیها…
Ip های جدید و بازی های نوآورانه رو ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون خرج میکنن. قرار نیست تولید نشه که اصلا حالا چون بالای ۲۰۰ میلیون ریسک نمیکنن. با ۸۰میلیون ریسک میکنن. علت و معلول رو اینجا اشتباها تعمیم دادن.
آره جون خودتون . جونتون بالا اومد بودجه دلست ۲ رو هنوز درست حسابی اعلام نکردین حالا چی شده ؟
درسته که اعصابت خورده ولی چرا گریه میکنی؟خخخ
بازیاشو همون دوتا بازی ده سال پیش بیده؟
۱۰? البته زیره به کرمان بردنه ولی زمان عرضه یا قدیمی بودن روی پیسی معنی نداره خیلی بازی های استراتژی قدیمی هستن که امار پلیرفعالشون همین الان از جمع همه پلیرهای فعال انحصاری های سونی که روی پیسی اومده بیشتره
تو عمرم ندیدم کسی اینجوری حساب کتاب کنه یعنی چی بیست میلیون نسخه فروخته پس ۱۲ میلیارد سود کرده ؟
فکر کنم اقتصاد دنیا رو با ریاضی دو دو تا چهار تا دوره دبستان اشتباه گرفتی
اول اینکه بخش اعظم هر بودجه مربوط به تبلیغات اونه مثلا هزینه ساخت یه بازی ممکنه ۸۰ میلیون دلار باشه ولی حداقل ۱۰۰ میلیون دلار اضافه برای تبلیغات خرج میشه برای بازی هایی مثل سایبرپانک دستینی و جی تی ای و لست اف اس و یه سری بازی دیگه این مبلغ تبلیغ میتونه بیشتر هم باشه
دوم مسلما تمام این ۲۰ میلیون نسخه ۶۰ دلار نبوده و شامل تخفیف ها هم میشه
سوم هزینه خوده بازی بعد عرضه هم حساب کن مثلا هزینه جابجایی هزینه دیسک و کاور بازی که یه شرکت جدا میزنه..هزینه و سود خرده فروشی ها هزینه سرور ها برای نگهداری دیتا یه بازی و دانلود توسط مصرف کننده و کلی چیز دیگه که شاید من خبر نداشته باشم
البته این برای سونیه ولی وقتی یه بازی که فرست پارتی نیس و مثلا قراره روی استور سونی استور مایکروسافت و استیم منتشر شه باید ۳۰ درصد سودشو به فروشگاه بده البته اگه بازی فرست پارتی باشه تو استور خودش ۳۰ درصدی وجود نداره و سود مال خوده سازندس به طور کامل
انقدر هزینه های ریز و درشت وجود داره که تو نمیتونی درک کنی بهتر نگی اره فلان قدر فروخته ضربدر ۶۰ پس انقدر سودشه
میلیون البته