بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا
بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا
بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا
بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا

بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس

مهدی ملکی
۱۳:۱۷ ۱۴۰۰/۰۷/۰۸
آنتی ویروس

معمولاً تمام کاربران حداقل باری یک یا چند بار نام آنتی ویروس را شنیده‌ و حتی از آن استفاده هم کرده‌اند. آنتی ویروس‌ها نرم افزارهایی هستند که با نصب آن‌ها روی کامپیوتر و یا گوشی خود می‌توانید برنامه‌های مخرب را تشخیص داده و از ادامه کار آن‌ها ممانعت به عمل بیاورید.

در حال حاضر کامپیوتر ها قسمتی جدایی ناپذیر از زندگی ما شده اند و اختلال یا مشکلات بوجود آمده در آنها می تواند زندگی عادی ما را دچار مشکل کنند. کارهایی مانند استفاده از بانکداری اینترنتی و یا اتصال به یک کلاس آنلاین باید در زمان مشخص خود انجام بشود و هر گونه مشکلی در این استفاده های روزمره از کامپیوتر می تواند باعث ضرر مالی بسیاری شود.

اگر مشکل به یک ویروس مرتبط باشد، احتمالاً انجام هر اقدامی به قدری سخت می‌شود که نمی‌توانید به درستی با دستگاه خود کار کنید. از سوی دیگر اگر بحث بدافزار یا باج افزار را پیش بکشیم، این احتمال وجود دارد که مدت‌ها پیش اطلاعات شما به سرقت رفته باشد.

اغراق نیست اگر بگوئیم کارهای اشتباه زیادی با یک کامپیوتر انجام می‌شود چراکه سیستم و تنظیمات هر کسی متفاوت است اما این آنتی ویروس‌ها هستند که کاربران رایانه‌های شخصی و گوشی‌ها را به مرز جنون می‌کشانند. علاوه بر این، تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد که شخصاً بدون استفاده از آنتی ویروس‌ها بتوانیم نرم افزارهای مخرب را شخصاً تشخیص دهیم.

در نتیجه قبل از اینکه برای رفع مشکل سیستم خود پیش افراد حرفه‌ای و تعمیرکار بروید، می‌توانید از آنتی ویروس‌ها و قدرت فوق‌العاده آن‌ها بهره بگیرید.

اگر اکنون احساس می‌کنید که دستگاه شما به ویروس آلوده شده است، خواندن این مقاله یکی از بهترین اقدامات شما خواهد بود. از طرف دیگر اگر به دام بدافزارها و ویروس‌ها نیفتاده‌اید، باید در نظر داشته باشید که پیشگیری بهتر از درمان است، پس چه بسا که شاید هیچ چیزی در حال حاضر اولویت بالاتری از خواندن مقاله پیش رو برای جلوگیری از رخ دادن مشکل وجود نداشته باشد.

آنتی ویروس

از طرف دیگر باید در نظر داشته باشید که مراحل نصب آنتی ویروس، استفاده صحیح از نرم افزارها و نصب برنامه‌های دیگر، نیاز به اطلاعات بسیار ضروری اما پایه‌ای دارد که کاربران کامپیوترها باید با آن‌ها آشنا باشند. اگر شما با چنین مهارت‌هایی آشنایی کافی داشته باشید، حداقل می‌توانید تشخیص دهید که نصب چه نرم افزارها و ورود به کدام وب‌سایت‌ها و صفحه‌ها می‌تواند احتمال آلوده شدن کامپیوتر شما به ویروس افزایش دهد.

به این منظور مطالعه آموزش مهارت‌های کامپیوتر فرادرس می‌تواند ذهنیت خوبی در این‌باره ایجاد کند و مانع از ایجاد بسیاری از خطاهای رایج و آلوده شدن سیستم به ویروس شود. برای تهیه این آموزش ها، به لینک زیر مراجعه کنید.

• مجموعه آموزش مهارت های کاربردی کامپیوتر (ICDL) — کلیک کنید

آنتی ویروس ها چگونه عمل می‌کنند؟

باید توجه داشته باشید که این مطلب برای کاربران عادی نوشته شده است و بنابراین توضیحات و عملکردهای مربوط به آنتی ویروس هم به صورت کاملاً خلاصه و قابل درک بیان می‌شوند.

آنتی ویروس‌ها معمولاً یک بانک داده غنی از اطلاعات مخرب و شبه مخرب دارند که براساس آن نرم افزارهای مختلف را از لحاث اهدافی که دارند، مورد بررسی قرار می‌دهند.

معمولاً نه تنها این بانک داده به طور پیوسته به‌روز می‌شود، بلکه در صورتی که فایلی بتواند فیلترهای معمول را بگذراند اما باز هم ایمن به نظر نرسد، آنتی ویروس‌ها از مزایای اینترنت استفاده می‌کنند تا این نرم افزارهای مشکوک به شرکت فرستاده شوند و در آن‌جا تکلیف‌شان مشخص شود.

در این حین یا این نرم افزارها بی‌خطر تشخیص داده شده و به آن‌ها اجازه دسترسی داده می‌شود و یا با تعیین متخصصان، اطلاعات این ویروس و بدافزار نیز درون بانک داده ذخیره می‌شود تا در دفعات آینده، آنتی ویروس بتواند به صورت محلی و بومی، دستگاه کاربر را ایمن سازد.

آنتی ویروس

بنابراین اگر احساس می‌کنید که کامپیوتر و گوشی هوشمند شما بدون هیچ دلیل خاصی بسیار کند و غیرمنطقی عمل می‌کند، این احتمال وجود دارد که ویروس‌ها به سوی دستگاه شما هجوم آورده باشند. از سوی دیگر اگر مورد باج‌خواهی قرار گرفته‌اید، به هر حال باید مطمئن شوید که سارق و هکر دیگر توانایی انجام دوباره اعمال خود را ندارد.

اگر احساس می‌کنید توضیحات پیچیده‌تر و کامل‌تر می‌تواند تجربه بهتر و درک کامل‌تری در اختیار شما بگذارد، مقاله نحوه عملکرد آنتی ویروس دقیقاً همان چیزی است که شما باید مطالعه کنید.

یکی دیگر از موارد، مشاهده تبلیغ‌های گاه و بی‌گاه روی کامپیوتر و گوشی است. ممانعت از باز شدن برخی برنامه‌ها و یا تخریب تنظیمات و منابع دستگاه شما، از دیگر نشانه‌های نفوذ ویروس و بدافزار به درون سیستم است. اگر چنین نشانه‌هایی را مشاهده می‌کنید، در ادامه شما را برای از بین بردن آن‌ها راهنمایی خواهیم کرد.

آنتی ویروس ها در گوشی‌های هوشمند

گوشی‌های هوشمند برخلاف تصور عامه مردم، به صورتی که در ویندوز شاهد هستیم، به ویروس آلوده نمی‌شوند اما به هر حال دسته‌ای از بدافزارها می‌توانند عملکرد گوشی کاربران را تحت تاثیر قرار دهند.

برای مثال بیشتر بدافزارهای اندروید به شکل اپلیکیشن‌های آلوده بر روی گوشی نصب می‌شوند. در حالی که گوگل بیشتر بدافزارها را به سرعت از روی فروشگاه پلی حذف می‌کند اما بسیاری از کاربران این‌گونه نرم‌افزارها را قبل از حذف شدن دانلود می‌کنند. شما می‌توانید اپلیکیشن‌های آلوده را توسط نرم‌افزارهای مربوطه حذف کرده و یا از طریق مراحل زیر، آن‌ها را به‌طور دستی پاک کنید.

از سوی دیگر باید توجه داشته باشید که با انجام این مراحل تا حد زیادی می‌توانید از حذف بدافزارهای اندروید اطمینان حاصل کنید اما به هر حال نباید از اهمیت آنتی ویروس در برخی سناریوها غافل شوید. اگر انجام مراحل پیش‌رو نمی‌تواند به حل مشکل شما کمکی کند، مطالعه مقاله زیر در زمینه بهترین آنتی ویروس‌های اندروید مسلماً‌ به شما کمک خواهد کرد.

• ۱۰ آنتی ویروس برتر برای اندروید — کلیک کنید

• گوشی‌های اندروید

مرحله اول: شناسایی اپلیکیشن آلوده و یا دلایل آلودگی

همان‌طور که ذکر شد بسیاری از بدافزارها در گوشی‌های اندرویدی از طریق اپلیکیشن‌ها نصب می‌شوند. بنابراین شما باید آن‌ها را شناسایی کنید. شما می‌توانید با ورود به بخش «مدیریت اپلیکیشن‌ها» و یا قسمت «مصرف انرژی و باتری» فعالیت مشکوک اپلیکیشن‌ها را زیر نظر بگیرید.

آنتی ویروس

آنتی ویروس

هر اپلیکیشنی که توسط شما نصب نشده است یا رفتار غیرعادی نشان می‌دهد، باید حذف شود.

مرحله دوم: حذف اپلیکیشن‌های آلوده، کش و بازگردانی به تنظیمات کارخانه

اغلب حتی پس از شناخت اپلیکیشن آلوده نیز نمی‌توان به سادگی آن را حذف کرد. به همین دلیل در این قسمت کاربر باید از طریق Safe Mode اقدام به حذف اپلیکیشن آلوده کند. همچنین اگر دسترسی مدیریت برای اپلیکیشن آلوده صادر شده است، از درون تنظیمات و در همین حالت امن، دسترسی اپلیکیشن را غیرفعال کنید. پس از انجام این موارد، می‌توانید گوشی خود را راه اندازی مجدد کرده و این بار در حالت عادی به کار با آن ادامه دهید.

پاک کردن فایل‌های دانلود شده و کش برخی از اپلیکیشن‌ها نیز به حذف بدافزارها و تبلیغ‌افزارها کمک می‌کند. برای مثال یک اپلیکیشن مانند گوگل کروم ذاتاً اپلیکیشن مخربی نیست و حتی توسط گوگل ارائه شده است اما اگر دسترسی‌های نادرستی به وب‌سایت‌هایی که توسط این مرورگر باز می‌شوند، اختصاص دهید، پاک کردن کش می‌تواند کاربری باشد.

پس فراموش نکنید که گشت و گذار در اینترنت هم کاملاً ایمن نیست. شما باید اصول پایه در این رابطه مانند تمام مهارت‌های دیگر آموزش ببینید. تنها کافی است در دام یک بدافزار گیر بیفتید تا درک کنید که چرا باید اصول اینترنت را یاد بگیرید. به همین منظور آموزش کار با اینترنت می‌تواند به سادگی نکاتی را به شما یاد دهد تا از گزند این مشکلات در امان باقی بمانید.

نهایتاً اگر هیچ کدام از راه حل‌های بالا پاسخگو نبودند، می‌توانید با بازگرداندن گوشی به تنظیمات کارخانه که متعاقباً منجر به حذف تمام اطلاعات موجود روی گوشی می‌شود، عملکرد دستگاه اندرویدی خود را به حالت عادی بازگردانید.

• گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آیپد

پیش از پرداختن به اقداماتی که می‌توانید انجام دهید، باید تاکید کنیم که گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها مخصوصاً محصولات اپل از جمله آیفون و آیپد از چنین مواردی چندان رنج نمی‌برند و بدافزارها و تبلیغ‌افزارها بیش از هر دستگاه موبایلی در گوشی‌های اندروید مشاهده می‌شوند.

اولویت اصلی اپل در سیستم عامل محصولات خود امنیت است، به همین علت سیستم عامل گوشی و تبلت های اپل به صورتی طراحی شده اند که کمترین اجازه را به ویروس ها برای اختلال در عملکرد آنها بدهد با این حال امنیت در دنیای دیجتال صد در صد نیست و آیفون و آیپد هم از این قائده مستثنی نیستند.

اگر برای نصب اپلیکیشن‌های خارج از اپ استور، آیفون و یا آیپد خود را جیلبریک کرده‌ باشید ممکن است که این اپلیکیشن‌های آلوده بر روی دستگاه شما نصب شده باشند. در صورتی که نسبت به اپلیکشن مخرب نصب‌شده بر روی گوشی خود اطلاعی ندارید، مراحل زیر را انجام دهید.

مرحله اول: حذف تاریخچه و کش

در صورتی که در مرورگر سافاری با پیغام‌های خطا مواجه می‌شوید از این روش استفاده کنید.

حذف تاریخچه و داده‌های مرورگر سافاری موجب پاک‌شدن هرگونه بدافزار از روی آن می‌شود. برای این کار، ابتدا وارد صفحه‌ی تنظیمات گوشی شده و وارد نوار سافاری شوید. سپس گزینه‌ی “Clear History and Website Data” را انتخاب کنید.

مرحله دوم: گوشی را خاموش کرده و مجدداً روشن کنید

دکمه‌ی پاور گوشی را برای چند ثانیه نگه داشته و آن را خاموش کنید. حالا این دکمه را دوباره نگه داشته تا لوگوی شرکت اپل ظاهر شود. این روش در بسیاری از مواقع مشکل گوشی را رفع می‌کند.

آنتی ویروس

مرحله سوم: با استفاده از فایل پشتیبان قبلی، گوشی را بازیابی کنید

اگر موارد بالا مشکل را رفع نکرد، آیفون یا آیپد خود را با استفاده از فایل پشتیبان قبلی بازیابی کنید. در صورتی که آخرین فایل پشتیبان شما به بدافزار آلوده بود، از فایل‌های قدیمی‌تر استفاده کنید.

مرحله چهارم: بازگشت به تنظیمات کارخانه

در صورت شکست‌خوردن تمام مراحل بالا از روش بازگشت به تنظیمات کارخانه استفاده کنید.

• آنتی ویروس ها در ویندوز

سیستم عامل ویندوز معمولاً به عنوان یکی از بدنام‌ترین سیستم عامل‌ها برای آلوده شدن به ویروس شناخته می‌شود. برخلاف سیستم عامل‌های مک و لینوکس که به ندرت دچار ویروس و معایب آن می‌شوند، نسخه‌های مختلف ویندوز اکنون بیش از دو دهه است که در معرض حمله شدید ویروس‌ها و بدافزارها قرار دارند.

در حقیقت حتی بسیاری از هکرها کاربران این سیستم عامل را هدف قرار می‌دهند و تا جای ممکن، این دسته از کاربران اذیت خواهند شد.

بنابراین آموزش کار با ویندوز می‌تواند به شما نشان دهد اگر از کاربران ویندوز هستید، چرا باید همین حالا به سراغ افزایش دانش خود درباره این سیستم عامل مستعد خطر و ویروس‌ها بروید.

اما پیش از آن که به آنتی ویروس‌های این سیستم عامل بپردازیم، شما باید بدانید که مایکروسافت نیز از این حقیقت تلخ آگاه است و به همین دلیل نرم افزار Windows Defender به صورت پیش‌فرض در این سیستم عامل تعبیه شده است تا کاربران با مشکلات و خطرات به مراتب کمتری روبه‌رو شوند.

آنتی ویروس

پس پیشنهاد می‌شود در مواردی که مشکلات بسیار جزئی به نظر می‌رسند، از اسکنر مذکور ویندوز استفاده کنید. بنابراین حین مشاهده این شرایط نرم افزار پیش‌فرض آنتی ویروس خود را راه‌اندازی کنید و عمیق‌ترین و کامل‌ترین اسکن موجود آن را اجرا کنید و بگذارید کار خود را انجام دهد.

البته باید توجه داشته باشید که احتمالاً جامع‌ترین نوع اسکن (که اتفاقاً بیشترین پرونده یا فایل را بررسی می‌کند و زمان زیادی برای تکمیل آن طول می‌کشد) همان اسکنی نیست که کامپیوتر شما به صورت پیش‌فرض انجام می‌دهد. بنابراین تنظیمات آنتی ویروس خود را چک کنید تا بهترین تنظیمات را برای اسکن مورد نظر خود انجام دهید.

اما به هر حال این اسکنر چندان قدرتمند نیست و کارایی آن همیشه در حد و اندازه‌های نرم افزارهای شخص ثالث ظاهر نمی‌شود. اسکنرهای پیش‌فرض آنتی ویروس‌ها گاه برخی از تهدیدها را نادیده می‌گیرند و ممکن توسط بعضی از آن‌ها نیز غیرفعال شوند.

برای شناخت بهترین آنتی ویروس ها برای ویندوز، مقاله زیر را که در سایت فرادرس منتشر شده است، مطالعه کنید.

• آنتی ویروس ویندوز — کلیک کنید

بهترین آنتی ویروس های ایرانی ویندوز

اگر در گذشته در این‌باره حرف می‌زدیم احتمالاً چندان به این مطلب توجه نمی‌کردید اما به هر حال در حال حاضر توسعه‌دهندگان ایرانی عملکرد بسیار قابل توجهی در این زمینه بر جای گذاشته‌اند. یکی از آنتی ویروس‌های مطرحی ایرانی پادویش نام دارد. این آنتی ویروس‌ را همان‌طور که گفتیم، توسعه دهندگان ایرانی توسعه داده‌اند.

آنتی ویروس

خوشبختانه این آنتی ویروس در آزمون‌های کیفی عملکرد بسیار درخشانی را به ثبت رسانده و نشان داده که می‌تواند ویروس‌های مختلف و مخرب را در مدت کوتاهی تشخیص دهد. از آن‌جایی که یک تیم پشتیبانی کامل پشت پادویش قرار دارد، می‌توان تضمین داد که دیتابیس این آنتی ویروس همیشه می‌تواند به خوبی عمل کرده و ویروس‌ها را شناسایی کند.

پس از اگر فایل‌های بسیاری را به رایانه خود انتقال می‌دهید و روزانه چندین بار به استفاده از فلش‌های غیرشخصی می‌پردازید، پادویش می‌تواند راه حلی خوبی برای جلوگیری از آلوده شدن سیستم شما باشد.

تیم توسعه دهنده پادویش این امکان را فراهم کرده است که شما روی تمام ویندوزهای ۳۲، ۶۴ و حتی رایانه‌های سرور به نصب این آنتی ویروس بپردازید. استفاده از یک موتور اختصاصی برای یافتن ویروس‌ها، رابط کاربری ساده فارسی که کاملاً هم هدفمند پیاده شده است و … از جمله مزایای دیگر پادویش هستند.

اما این تنها آنتی ویروس بازار ایران نیست. کاربران قدیمی‌تر حوزه کامپیوتر و فناوری آنتی ویروس شید را هم می‌شناسند که هنوز هم با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. تیم توسعه دهنده این آنتی ویروس به لطف استفاده از موتورهای آویرا و نود ۳۲ در سال‌های اخیر به بیشترین پیشرفت ممکن رسیده‌اند.

آنتی ویروس

به واسطه این ادغام و به کار گیری هوشمندانه دو موتور، آنتی ویروس ایرانی شید گزینه اول برای بسیاری از کاربران ایرانی است. این آنتی ویروس در طراحی رابط کاربری حتی از مورد قبلی هم بهینه‌تر به نظر می‌رسد و برای مخاطب ایرانی ذره‌ای هم جای ابهام و شک باقی نمی‌گذارد.

در دوره‌ای که تهیه اشتراک آنتی ویروس‌های خارجی تبدیل به یکی از کارهای روزمره کاربران شده است، شما می‌توانید در عوض با تهیه این آنتی ویروس و حتی تا مدت‌ها استفاده رایگان از آن، متوجه شوید که تفاوت چندانی میان نمونه‌های خارجی و داخلی نیست.

• آنتی ویروس ها در لینوکس

لینوکس به طور کامل امن و غیرآسیب‌پذیر نیست و در واقع چندین حفره‌امنیتی بسیار عظیم در آن وجود دارد که امنیت کاربران لینوکس را به خطر می‌اندازد؛ ولی فقط بخاطر اینکه لینوکس دارای حفره‌های امنیتی است، دلیلی وجود ندارد که شما به آنتی ویروس نیاز دارید!

به این ترتیب ما در این بخش نه تنها آنتی ویروس‌های این سیستم عامل را معرفی نمی‌کنیم بلکه روش دیگری را در پیش خواهیم گرفت. این روش همان متقاعد کردن شماست که دلیلی برای نصب آنتی ویروس روی لینوکس نیست و با این کار شما بیشتر خود را فریب خواهید داد و وقت‌تان تلف خواهد شد.

در حقیقت از آنجایی که لینوکس در بین سیستم‌عامل‌های موجود برای دستگاه‌های دسکتاپ محبوبیت بسیار کمتری دارد و دیگر سیستم‌عامل‌ها مشکلات امنیتی بیشتری دارند؛ سودی در حمله به این سیستم‌عامل وجود ندارد و به همین دلایل مالور‌های ساخته شده برای لینوکس بسیار کم هستند.

به این ترتیب این‌طور نیست که بگوییم هیچ مالوری و بدافزاری در لینوکس وجود ندارد، اما در اکثر مواقع بسیار ضعیف هستند و به اندازه سیستم‌عامل‌های دیگر شما را اذیت نمی‌کنند.

آنتی ویروس

تا به حال به روش نصب نرم‌افزا‌ر‌ها در ویندوز و مک دقت کرده‌اید؟ فایل‌های نصبی با پسورد EXE، MSI و یا DMG که هرگونه دسترسی را خواهند داشت و این یک مسیر فوق‌العاده برای ویروس‌ها و هکرها است.

اما در لینوکس اینگونه نیست و اکثر کاربران از بسته‌های APT و یا YUM استفاده می‌کنند. در نتیجه تا زمانی که با آن‌ها کلنجار نروید خطر گرفتار شدن به مالور‌ها به صفر می‌رسد.

ساختار پایه‌ای لینوکس از ورود مالور‌ها به ریشه‌های این سیستم‌عامل جلوگیری می‌کند و حتی اگر ویروس یا تروجان وارد سیستم شما شود؛ کار بسیار سختی برای ضربه زدن به شما خواهند داشت.

اگر به طور فرضی دستگاه شما آلوده به ویروس شود، شما از برخی دسترسی‌های محلی محروم خواهید شد و ویروس‌ در همان سطح می‌ماند و پایه‌ها و زیرساخت‌های سیستم‌عامل کاملا امن خواهند ماند.

ساز و کار آنتی‌ویروس‌ها همیشه به این صورت بوده است که یک قدم از ویروس‌ها عقب بوده‌اند و به نوعی واکنش‌گرا بوده‌اند و شانس اینکه بتوانند یک ویروس را شکست دهند بسیار کم است. نکته جالب دیگری که باید بدانید این است که آنتی‌ویروس‌ها در لینوکس مالور‌هایی که به ویندوز آسیب می‌زنند را اسکن و شناسایی کرده تا شما آن‌ها را به کامپیوتر‌های دیگر انتقال ندهید.

بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا

پس باید چه کرد؟ آیا باید آنتی ویروس‌ها را به کل نادیده گرفت؟ در حقیقت این‌طور هم نیست. اگر به خوبی کار با لینوکس را بلد باشید، بعید است که مشکلی برای شما رخ دهد اما مقایسه آنتی ویروس‌ها و کارکرد آن‌ها برای کاربران تازه‌وارد بهترین پیشنهاد و گزینه ممکن است.

اگر به یادگیری بیشتر نه تنها در زمینه آنتی ویروس، کامپیوتر و محصولات الکترونیک بلکه تمام پدیده‌های دنیای اطراف خود علاقه دارید، موسسه آموزشی فرادرس به لطف یک کادر مجرب، به عنوان باکیفیت‌ترین موسسه آموزش ویدیویی و آنلاین کشور شناخته می‌شود که آموزش‌های آن در تمام زمینه‌های درسی، تخصصی و … در دسترس کاربران قرار دارد. برای مشاهده سایت فرادرس، به لینک زیر مراجعه کنید.

• آدرس وبسایت فرادرس — کلیک کنید

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا
بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا
بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا
بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا
بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا
بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بهترین آنتی ویروس های ایرانی – برای گوشی، تبلت، ویندوز و لینوکس - گیمفا