شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است
شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است
شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است
شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است

شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است

ابوالفضل مناف زاده
۱۶:۵۰ ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است

اخیراً تصویری از کاور نسخه‌ی رایانه‌های شخصی Uncharted Collection که شامل تمامی عناوین این مجموعه از جمله A Thief’s End می‌شود، به همراه تاریخ انتشار آن فاش شد.

مدتی است که شرکت سونی سیاست‌های متفاوتی در قبال برخی از عناوین انحصاری خود در پیش گرفته است و برخلاف گذشته، شاهد پورت شدن برخی از آن‌ها برای پلتفرم رایانه‌های شخصی بوده‌ایم. همچنین، با توجه به اینکه عناوین Horizon Zero Dawn و Days Gone به همراه Death Stranding با استقبال فراوان بازی‌بازان رایانه‌های شخصی روبرو شدند، می‌توان آینده‌ی این چشم‌انداز را برای سونی روشن تصور کرد. از طرفی دیگر، شرکت سونی نیز با خرید استودیوی نیکسز سافت‌ور (Nixxes Software) قصد دارد که روند پورت برخی از عناوین خود برای رایانه‌های شخصی را تسریع بخشد.

اما در حال حاضر و در زمانی که هیچ اطلاعیه‌ی رسمی‌ای پیرامون پورت عنوان بعدی سونی برای پلتفرم رایانه‌های شخصی در دسترس نیست، کاوری از نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی Uncharted Collection که حتی تاریخ انتشار آن را نیز مشخص می‌کند، در ۴Chan منتشر شده است.

uncharted collection

تصویر بالا ساعاتی پیش در ۴Chan منتشر شد که نشان دهنده‌ی تاریخ انتشار نسخه‌ی پورت شده‌ی Uncharcterd Collection توسط استودیوی نیکسز سافت‌ور در فروشگاه‌های استیم و اپیک است. طبق این تصویر، این بازی حدود سه ماه دیگر و در تاریخ ۱۶ آذر ۱۴۰۰ (۷ دسامبر ۲۰۲۱) از طریق فروشگاه‌های مذکور در دسترس کاربران پلتفرم رایانه‌های شخصی قرار خواهد گرفت.

این مجموعه‌ی Uncharted، برخلاف نسخه‌ی Uncharted: The Nathan Drake Collection که تنها شامل سه‌گانه‌ی ابتدایی است، شامل تمامی بازی‌های این مجموعه از جمله Drake’s Fortune ،Among Thieves ،Drake’s Deception ،A Thief’s End و The Lost Legacy  نیز می‌شود.

البته، تصویر فاش شده به نظر رسمی است اما به هر ترتیب، به راحتی می‌توان محتوای آن را توسط برنامه‌هایی نظیر فوتوشاپ تغییر داد. در نهایت، تا زمان انتشار اعلامیه‌ی رسمی سونی پیرامون این خبر، همچنان آن را یک شایعه درنظر بگیرید.

 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است
شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است
شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است
شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است
شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • NEON گفت:

    امیدوارم فتوشاپ نباشه تا کسایی که نتونستن بازی کنن حالا به هر دلیلی بتونن تجربه کنن

    • gamegood گفت:

      حالا یکی میاد میگه انحصاریهاون برا pc میاد! داداش الو الو داداش نسل ۸ تموم شده آنچارتد ۴ پنج سال پیش برا ps4 اومد سونی سود هاشو کرده حالا میخاد تعدادی از عناوینشو برای pc عرضه کنه تا پول عناوین انحصاری بعدی ps5 رو در بیاره تازه هنوزم که هنوزه اسپایدر من و بلاد بورن و لست و گرن توریسمو و گوست سوشیما و گاد اف وار ۲۰۱۸ برای pc نیومده حالا بر فرض که ۳ سال دیگه هم بیاد برا pc اون موقع پا داریم شماره ی بعدیشو بازی میکنیم.

      • ALI_BABA گفت:

        هنوز باهاش کنار نیومدی درست میشه غصه نخور تا ۳ سال آینده سونی جوری بهتون شوک بده بوی سوزشش کل دنیا رو بگیره بعدی کالکشن گاد بعدیش کالکشن بلاد و دیمون سولز بعدیش کالکشن اسپایدرمن سونی قشنگ و مرتب داره برامون دسته بندی می‌کنه خدا ریشه آدمای حسود و متکبر رو از روی زمین بردار

      • CARNAGE گفت:

        موافقم این کار سونی به این معنی نیست که میخواد ازین به بعد همه انحصاری هاشو برای pc بده، در واقع داره از انحصاری هایی که کارایی شون تو نسل های قبلی تموم شده استفاده میکنه تا برای نسل جدید مخاطب بیشتری برای کنسولش جذب کنه و به نظر من تا اخر این نسل نخواهیم دید که هیچ انحصاری از ps5 برای pc منتشر شه

  • MPDX گفت:

    هر چی میام خوشحال بشم یادم می افته سیستمم حتی نمی تونه سه تا قسمت اول توم ریدر رو اجرا کنه

  • Wild Rage گفت:

    میتونه دروغ باشه. میتونه راست باشه.
    ولی من با توجه به خرید شدن Nixxes Software فک میکنم که حقیقی هست. پیج استیم پلی استیشن قبلا زده بود پنجاه و خورده ای بازی قراره ریلیس کنه در اینده. پس بعید نیست که در آینده شاهد پورت های بیشتری بر روی پی سی باشیم.

  • به امید اینکه پورتش روی pc(فعلن هنوز در حد شایعس)، یه تبلیغ خوب باشه برای اینکه پلیرای بیشتری از pc به پلی استیشن کوچ کنن و همچنین یه تبلیغ برای نسخه بعدی آنچارتد(به احتمال زیاد در دست ساخته)
    ولی فعلن مثه اینکه نسخه بعدی آنچارتد تو حالت تعلیق قرار داره!!
    فیلم آنچارتد هم که در دست ساخت قرار داره که میتونه به فروش خیلی عالی پورت آنچارتد کالکشن روی pc کمک کنه!!

    • Amir Reza گفت:

      کسی که پیسی گیمر باشه و سیستمش قوی باشه عمرا سراغ کنسول مخصوصا کنسول های سونی بره

      دو سال صبر و روز عرضه رایگان >>>> ۷۰ دلار پول دادن

      جالبیش اینجاست که الان یک نفر با یک Gtx1050ti می‌تونه آنچارتد ۴ رو ۶۰ فریم بازی کنه ولی کسی که PS5 خریده نمیتونه چون رو ۳۰ فریم قفل هست و هیچ آپدیتی براش نیومده:دی

    • عرضه انحصاری ها برای pc صرفا برای به دست آوردن سود بیشتر هست نه جذب pc گیمر ها به کنسول پلی استیشن
      چون جذب pc گیمرها به راحتی و با تبلیغات ممکن هست مثلا وقتی پلی استیشن رویداد خاصی برگزار می کنه این تبلیغات فقط برای مخاطب های فعلی خودش نیست و کاملا آگاهی دارند که بیننده ممکنه Pc گیمر یا هر شخص دیگه ای خارج از اکوسیستم پلی استیشن باشد بنابراین اگر کسی قرار باشه جذب بشه این اتفاق از بستر تبلیغات رخ خواهد داد نه عرضه بازی ها برای pc ، به نظرم همون سود بیشتر علت اصلی همچنین اقداماتی هست

    • Arno گفت:

      احتمالا نسخه بعدی آنچارتد انحصاری pc باشه تا پلیرای بیشتری از pc به پلی استیشن کوچ کنن 🙂
      ولی این حرکت ریشه در تسلیم شدن در برابر پلیتفرم رقیب هست تا تبلیغ پلی ۵

  • 2X2L گفت:

    این شایعه مفهمومی نداره و واقعیت نیز نداره سونی و ناتی داگ هیچ وقت بازی هاشون رو روی پلتفرم رقیب ( مایکروسافت ) عرضه نمیکنن ( به جز چندتا ) ولی آنچارتدو اینکارو نمیکنن

    • اگر واقعا چنین طرز فکری دارید، به زودی شوکه خواهید شد. اکثر بازی های پلی استیشن ۴ به مرور وارد پی سی میشن، اما خب استیم و اپیک استور نه استور ویندوز. اولین عنوان هم همین Uncharted خواهد بود.

      • Dracula گفت:

        آقای کریمی معلوم هست خودتون بعد از خواندن اون گزارش هرمن هالست شوکه شدی :دی
        مشخص است دیگر سونی قدرت مالی انحصارگرایی دائمی را ندارد
        و دست به دامن فروش بازی هایش بر روی پلتفرم ماکروسافت برای پول بیشتر شده است
        مخصوصا در زمانی که مایکروسافت شروع به خرید استودیو های مولتی پلتفرم ساز کرده و تمام آیپی های آن استودیو را انحصاری میکند

        • Wild Rage گفت:

          داداش قضیه مشکل مالی نیست. سونی الان کلی Cash on hand داره. قضیه اینجاس که داره به بازار پی سی هم کم کم علاقه مند میشه و قصد داره داخلش به سوددهی برسه. البته شاید خیلی ها رو هم راضی کنه که بیان کنسول بخرن با این پورت های پی سی

        • شوکه؟ من مدت ها قبل از گزارش هرمن هالست گفته بودم منطقیه که بازی‌های پلی استیشن ۴ کم کم واسه پی سی عرضه بشن و افراد بیشتری از آثار لذت ببرن. محتوای انحصاری ستون اصلی پلی استیشن ۵ خواهد بود منتهی هیچ مانعی وجود نداره که بعد از این همه سال‌ از بازی‌های قدیمی مثل uncharted یا gow یا Spider-Man درآمد زایی نشه. وظیفه‌ای که بر عهده‌اشون بود رو انجام دادن (تبدیل پلی استیشن ۴ به یک پلتفرم خاص) حالا وقتشه از تمامی پتانسیلشون استفاده بشه و بقیه گیمرها هم از این بازی‌ها لذت ببرن.
          عناوینی که برای پلی‌استیشن ۵ رلیز شدن و خواهند شد با فاصله کم در دسترس پی سی قرار نخواهند گرفت. می دونی چند تا بازی نسل هفتمی و هشتمی وجود داره که مخاطبین رایانه‌های شخصی ازشون استقبال می‌کنن؟ از نظر منطقی سونی از بازی های دو نسل قبلی بهره کامل رو باید ببره نه این که عناوین پلی استیشن ۵ رو پورت کنه و یونیک بودن پلی‌استیشن ۵ محو بشه.

          • farshadx گفت:

            والا ما هم خیلی قبل تر میگفتیم به عنوان هیتر ازمون یاد میکردن
            اما چیزی که شما در نظر نمیگیری اقای کریمی تغییرات هست
            همین حرف شمارو منم چند سال قبل زدم و بشددت با توهین و اتهام باهام برخورد شد
            در این حد برای خیلی ها غیر قابل باور بود
            اما با عوض شدن مدیران ارشد سونی و تغییر سیاست به درامد حداکثری دیدیم ممکن شدن
            الآ هم اگر بگی چند سال دیگه سونی اختلاف زمانی عرضه بازی ها روی pc کم میکنه و میرسونه به روز عرضه هیچ کس باورش نمیشه و به چشم هیتر شمارو نگاه میکنن
            واقعیت اینکه بازیها بیشتر فروششون رو روز عرضه دارن و هر چی مدت عرضه بیشتر بشه فروش هم کمتر میشه بخصوص بازیهای داستانی تکنفر
            خلاصه کلام که انتظار تغییرات بیشتر رو داشته باشید
            مخصوصآ این نسل که ماکرو هم بشددت بهتر از نسل قبل وارد شده و خودش رو محدود به xbox نکرده

            • من در مورد ده سال دیگه صحبت نمی کنم، اسم کنسول رو بردم بنابراین دارم در مورد نسل نهم صحبت می کنم. با منطق جور در نمیاد که نسل نهم پلی‌استیشن با فاصله کوتاه بازی های پلی استیشن ۵ رو در دسترس پی سی قرار بده، اما ده سال دیگه و در آستانه ورود به نسل دهم؟ کسی چه می دونه شاید روز لانچ در دسترس قرار بگیرن، شاید اصلا کنسولی وجود نداشته باشه و استریم بازی ها فراگیر بشه.
              در هر صورت با منطق جور در نمیاد که بازی‌های پلی استیشن ۵ با فاصله نزدیک در دسترس پی سی قرار بگیرن، مخصوصا زمانی که کلی بازی نسل هفتمی و هشتمی وجود داره که خیلی از طرفداران پی سی خواهان این هستند که تجربه کنن.
              بنابراین پلی استیشن به این زودی ها یونیک بودن خودش رو از دست نخواهد داد. اتفاقا در همین راستا صحبت کرده همین مدیرانی که ازش صحبت می کنید گفتن که تمرکز زیادی روی پورت برای پی سی ندارن. از رویکرد مشخصه که قصد دارن کم کم بازی های قدیمی رو پورت کنن. این رویه در آستانه ورود به نسل دهم میرسه به بازی های نسل نهم.

              موضوع این نیست که بازی ها زمان لانچ تقاضا بیشتر دارن موضوع تعادل میان دریافت سود و حفاظت از یونیک بودن پلی‌استیشن (جذب مخاطب برای این کنسول) هستش اگر با شرایط کنونی این اتفاق رخ بده و مثلا RATCHET روز انتشار برای پی سی هم در دسترس قرار بگیره، مخاطب های کنسول ریزش شدیدی می کنن و تنها عامل خرید پلی استیشن تبدیل میشه به قیمت مناسب کنسول. در صورتی که با محتوای اختصاصی می تونن پایه های جذب مخاطب رو گسترش بدن. بنابراین من شخصا منطقی نمیبنم حداقل در نسل نهم و شاید دهم بازی های پلی استیشن با فاصله کوتاه در دسترس پی سی قرار بگیرن مگر این که آثار سرویس محور و آنلاین باشن.

              البته باید بگم که موضوع دسترسی بیشتر بازی ها اجتناب ناپذیر هستش و سرانجام همه‌ی شرکت ها برای رقابت هر چه بیشتر هم که شده سعی خواهند کرد که همه‌ی بازی‌ها رو روی حداکثر پلتفرم های موجود حتی اندروید و iOS در دسترس قرار بدن اما خب این موضوع زمانبر هستش و نیاز به انطباق داره. شرکت نرم افزاری مثل مایکروسافت بر اساس ریشه‌‎‌ها و استراتژی ها زودتر این راه رو پیش گرفته شرکت های سنتی تر مثل سونی بر اساس پایه‌ها و ریشه‌های خودشون شاید دیرتر این رویه رو پیش بگیرن، اما در نهایت تمام سعی شرکت‌ها به دسترسی هر چه بیشتر ختم میشه.

              • farshadx گفت:

                اصلآ ربطی به نسل نداره مستقیم ترین ربطش به سود بیشتره
                سونی تازه شروع کرده به انتشار بازیهاش رو pc و اگر براش سود نداشته باشه ادامه نمیده
                چیزی که شما میگی برای حال حاضر و لانچ کنسول صدق میکنه
                ۲ سال دیگه سونی چند میلیون کنسول فروخته؟!
                الآ نزدیک ۱۱ میلیون و هنوز به پایان سال هم نرسیدم در نظر بگیرید سال ۱۵ میلیون بتونه بفروشه میانگین
                میشه ۴۵ میلیون تا ۲ سال دیگه یعنی نزدیک به نصف فروش نسل ۸ رو تو ۳ سال داشته
                در واقع سونی فهمیده که چقدر فن های وفاداری داره و فروش کنسولش انچنان افتی نیمکنه
                چطوری میگید تمرکز ندارن رو پورت pc?!
                منظورتون استودیوهای سونی هست یا Nixxes Software چون بزرگترین دلیل خرید این استودیو تمرکز رو پورت بازی های pc بوده
                من فکر میکنم بیشتر بازیهای این چند نسل که میگید نهایتآ تا ۳ سال (خودم میگم ۲ سال) دیگه پورت میشه بعد از اون سونی شروع میکنه به کمتر کردن زمان عرضه بازیها
                شما از دید بازی بازی نگاه میکنید که کنسول یونیک خریده مثلمآ با منطقش جور نیست
                اما از دیده شرکتی که دنبال سود و درامد بیشتر هست نگاه کنید میبینید که خیلی هم دور از ذهن نیست
                در اخر هم سونی هرچی دیرتر بخواد حرکت کنه سهم بازارش رو به حرفیش داده و در اخر خودش ضرر میکنه

                • سونی هنوز کاری نکرده که بفهمه گیمرهای وفاداری داره یا نه؟ بازی های مهم خودش رو پورت نکرده که متوجه این موضوع باشه. فاصله رو کم کنه اونوقت متوجه این موضوع میشه.
                  موضوع فقط فروش کنسول نیست این یه نگاه فوق سطحی به ماجرا هستش نه تنها فروش کنسول ها با سرعت کمتری ادامه پیدا می کنه، بلکه به جای این که بازی ها بر روی پلتفرم خودشون فروش برن و از فروشگاه پلی استیشن در دسترس قرار بگیرن (با دریافت ۳۳ درصد از سود هر بازی) حالا باید بازی رو روی استیم بذارن و ۳۳ درصد بره توی جیب ولو. اصلی ترین دلیل عدم دسترسی انحصاری ها برای پلتفرم های دیگه روی پی سی همینه. (مخاطبین زیادی هم وجود دارن که بازی ها رو از استیم دریافت کنن مخصوصا که انعطاف بیشتری داره)
                  نیکسس سافتور دقیقا به همین منظور خریداری شده که بازی های قدیمی مثل UNCHARTED collection رو ریمسترد کنه.
                  صحبت های مدیر استودیوهای پلی استیشن همیشه بر این محور بوده که حس ویژه و یونیک بودن برای پلی استیشن باقی بمونه:
                  https://gamingbolt.com/exclusive-content-for-playstation-is-still-top-priority-hermen-hulst-on-pc-ports
                  PSB: [How does] PC fit into the worldview of PlayStation Studios moving forward?

                  Hermen: We’re still early on in our planning for PC. And Horizon Zero Dawn has been very successful. I think it shows there’s an appetite from gamers outside the PlayStation ecosystem to experience the amazing portfolio of games that PlayStation fans have enjoyed for years.

                  But I want to emphasize that PlayStation will remain the best place to play our PlayStation Studios titles at launch. But we do value PC gamers, and we’ll continue to look at the right times to launch each game. Bend Studio just released the PC version of Days Gone on May 18. So that’s about two years after the PS4 release.

                  And I hope that a new set of fans can and will enjoy that title. And that’s the goal — we want to reach new gamers who haven’t yet experienced the great stories, characters, and worlds that we’ve built. Releasing games on PC will not come ever at the expense of building an exciting lineup of great console games.
                  متنی که من بالا میخونم هیچ هماهنگی با صحبت های شما نداره مبنی بر عرضه تمام بازی های مهم نسول های گذشته در عرض ۲ سال. بیشتر مبنی بر چیزیه که گفتم یعنی تا آخر نسل بازی های نسل های قبلی رلیز میشن و نسل بعد بازی های نسل نهم رلیز میشن.

              • farshadx گفت:

                @محمد حسین کریمی
                بله مشکل شما هم هیمنه اقای کریمی شما یه متن و یه حرف رو رفرنس قرار دادی
                مگه همین سونی نگفته بود ما به نسل ها اعتقاد داریم و ….
                این حرفها دقیقآ یه جور اب روی اتیش موقت هست
                سونی تا قبل از این که ۶ ۷ تا بازی از انحصارش دربیاد نگفته بود میخوان بازیهای سونی رو بعد از مدتی برای pc پورت کنن و حتی قبلتر از اون
                ویدو داد که رو هیچ کدوم از بازیها کلمه انحصاری نبود و بعد سریع ویدو رو عوض کرد و گفت اشتباه شده
                این حرفهام دقیقآ اینه تا ۲ ۳ سال دیگه خیلی از فن ها فراموش کردن و با وضع موجود مشکلی ندارن و سونی هم به اندازه کافی کنسول فروخته که نگران نباشه
                به هر حال شما میتونید رو این حرف استناد کنید و بگید نه نمیشه
                ما هم میتونیم به گذشته و حال استناد کنیم و بگیم میشه
                همه اینارو زمان مشخص میکنه مثل تمام موضوعاتی که قبلآ زمان مشخص کرده

                • به فکتی که در مورد کاهش سود گفتم اشاره نکردی.
                  حرفای رسمی هم که قبول نداری
                  همینجوری از روی هوا در مورد گذشته و حال صحبت می کنی.
                  اینجوری مگه میشه بحث کرد؟
                  آخه گذشته و حال چی شده که ازش حرف میزنی اتفاقی نیفتاده، سونی هنوز در مورد اون آنچارتد ۴ که داخل گزارش مالی چند ماه گذشته بود صحبت نکرده چه برسه که بخواد تا دو سال آینده پروژه هاش رو رلیز کنه. این حرف بیشتر خنده‌داره.
                  شما وقتی برای چیزی پاسخ نداری میزنی جاده خاکی و حرفای رسمی رو کذب و ناصحیح میدونی.
                  گفتم آوردن بازی های انحصاری در زمان لانچ یا فاصله چند ماهه با لانچ برای سونی مفید نیست و منطقی پشتش وجود نداره و این اتفاق رخ نخواهد داد. عناوین انحصاری پلی استیشن ۴ به تدریج برای پی سی در دسترس قرار میگیرن و بعد از اون وقتی در اواخر نسل حاضر یا اوایل نسل بعد قرار داریم انتشار عناوین پلی استیشن ۵ برای پی سی در دستور کار قرار میگیرن.

              • farshadx گفت:

                کاهش سود نیست و برعکس به نظرم
                مثلآ بازی مثل بلادبورن رو ps چقدر فروخته؟! ۵ میلیون(مطمعآ نیستم)
                وقتی همزمان برای pc بیاد و ۵ میلیون بشه ۱۰ میلیون سونی ضررکرده یا سود؟!
                این از این
                مگه به صورت رسمی نگفتن ما به نسل ها اعتقاد داریم؟! پس چی شد؟!
                فکر میکنم شما داری میزنی جاده خاکی
                قبلآ هم گفتم سونی تا قبل از عرضه ۶ ۷ تا بازی های انحصاریش برای pc اصلآ صحبت نکرده بود و نگفته بود میخواد بازی هاش رو برای pc عرضه کنه
                نکنه گفته بود و ما نمیدونستیم؟!
                چرا به اینا هیچ کدوم اشاره نمیکنید؟!
                واقعیت اینه سونی سیاست هاش عوض شده ولی حرفش رو جوری میزنه که فن هاش ناراحت نشن اما کارهاش چیز دیگه ای میگه
                شما وقتی توضیح دادی که چرا دیگه به نسل ها اعتقاد ندارن و یا چرا از همون اول نگفتن بازیهاشو برای pc میاد من این حرف رو هم قبول میکنم
                در اخر هم فکر نکنید بازیهای این نسل تا پایان نسل برای pc نمیاد
                این حرف خودشون نیست مگه نگفتن نهایتآ ۲ سال بعد از انتشار بازی ها برای pc هم میاد
                من جواب دارم این شمایی هستین که ندارین و میزنین جاده خاکی لطفا به موارد بالا پاسخ بدید

                • ALI_BABA گفت:

                  من باهات موافقم آخه مثلا اگه هورایزن ۲ رو ۵ سال دیگه رو پی سی منتشر کنه چقدر میخواد فروش کنه نهایتا خودشو بکشه ۲ میلیون نسخه ولی اگه بهمن ماه به صورت همزمان رو پی سی منتشر بشه حاضرم قسم بخورم ۱۰ میلیون فروش رو شاخشه هورایزن یک بعد از ۳ سال آمد یک میلیون بیشتر نفروخت آخه حیف این بازی نبود می‌تونست خیلی بیشتر بفروشه یا مثلا بلاد که واقعا حیفش که این شاهکار ۵ میلیون بیشتر نفروشه آخه این بازی چرا نباید رو پی سی بیاد که بیشتر بفروشه تمام فروش این بازی بعد از گذشت ۶ سال از انتشار ۵ میلیون بوده ولی جالبه بدونید دارک سولز ۳ سیزده میلیون نسخه فروخته چرا چون انحصاری نبود بنظرم آمدن همزمان بازی ها رو پی سی هیچ ضرری به فروش ps نمیزنه به دو دلیل اول قیمت زیاد پی سی دوم کژال گیمرها طرف میخواد فقط یک چیزی بخره دیسک بازی وارد کنه سریع بازی کنه دیگه حوصله نصب ویندوز و استیم و چند تا کار دیگه رو نداره به هر حال تا ۲ سال آینده همه چیز در مورد این سیاست سونی به صورت کاملا واضح مشخص میشه

                • parsa.s71 گفت:

                  اینکه سونی از ۱۱۶ میلیون کاربر ps4 پشتیبانی میکنه و چند تا از بازیهاشو بصورت میانسلی میده به معنای باور نداشتن به نسل ها نیست توی همین هشت ماه از شروع نسل نه بازیهای ریترنال ، دیمونز سولز و رچت اند کلنک ریفت اپارت که هر سه تاشون بازیهای باکیفیت با متای بالا هستند را به صورت انحصاری کامل ps5 داده مایلز مورالز روی ps5 همزمان ری تریسینگ داره ۶۰ فریم هم هست اختلاف زیادی با نسخه ps4 ش داره تریلر هورایرون فوربیدن وست روی ps5 فک برانداز بود با وجود میانسلیش . مایکروسافت کنسول ها را مثل بازار موبایل کرده و نسخه پرچمدار و نسخه پایین رده داده مایکروسافت شاید به نسل ها اعتقاد نداشته باشه کنسولشو با همون دسته نسل قبلی با تکنولوژی بیست سال قبل با باتری قلمی داده کنسولشو با همون رابط کاربری نسل قبلی داده اما سونی دسته ایی داده که تا الان انقلابی ترین ویژگی نسل نه بوده رابط کاربری جدید با ویژگی ها و امکانات جدید داده کنسول قدرتمند با ssd سوپر الترا داده و بازی هایی مثل رچت براش تولید کرده که از حداکثر سرعت ssd در طراحی مراحلش استفاده کرده بازیهایی که در هیچ پلتفرم دیگه ایی نمونه ی مشابه ندارن فقط برو نقد بازیسنتر رچت اند کلنک ریفت اپارت رو بخون به گفته این سایت ایرانی که اتفاقا اینقدر معتبره که نمرش در متاکریتیک هم ثبت میشه بازی رچت اند کلنک ریفت اپارت گرافیکی ترین بازی تاریخ تا به اینجای نسله

                • ۱- تا منظورت از “ما به نسل ها اعتقاد داریم” چی باشه! با وجود این که اون چیزی که همه انتظار داشتیم به وقوع نپیوست و gow و horizon کراس جن شدن (خودم هم انتقاد کردم) ولی تا به این لحظه سونی شرکتی بوده که به نسل ها اعتقاد بیشتری داشته تا مایکروسافت.
                  Demon’s Souls Remake PS5 Exclusive
                  Ratchet and Clank Rift Apart PS5 Exclusive
                  Deathloop PS5 Console Exclusive
                  Returnal PS5 Exclusive
                  Destruction AllStars PS5 Exclusive (با این که بازی خوبی نبود اما فقط نسل بعدی)
                  تمام این بازی‌ها فقط در دسترس نسل بعد قرار گرفتن، جوری صحبت نکنید که انگار پلی استیشن اصلا این قضیه نسل‌ها رو بهش عمل نکرد. در مقایسه با مایکروسافت که خشکسالی داشت و حالا قراره forza و halo و سایکوناتس رو برای نسل هشتم هم در دسترس قرار بده این “اعتقاد به نسل بعد” رو نشون میده.
                  ۲- اگر ۵ میلیون دیگه هم بفروشه bloodborne. حدود ۳۳ درصدش میره توی جیب وَلو و تقریبا ۳.۳۲ میلیون نسخه به نفع پلی استیشن میشه، حالا بستگی داره این مقدار ارزش از دست دادن یونیک بودن رو داشته باشه یا نه، اونم زمان لانچ. حتما نداشته که این اتفاق رخ نداده. (البته اینم در نظر بگیر که پورت یا ریمسترد خرج داره بخشی از این فروش خرج این موضوع خواهد شد) این که سود مضاعف داره فروش بازی ها بر روی پی سی موضوع عجیب غریبی نیست. برای همین اصلا سعی دارن بازی پورت کنن، اما برای سونی چنین رویکردی اونم زمان لانچ یک نقطه قوت بزرگ تر رو ازشون میگیره. پلی استیشن با محتوای با کیفیت اختصاصی شناخته میشه. ایکس باکس قوی ترین کنسول رو در اختیار داره، بهترین سرویس هم همینطور. اگر پلی استیشن تنها برگ برنده خودش رو از دست بده به تدریج مخاطب خودش رو از دست میده، کسی دلیلی نمیبینه کنسولی بخره هم قیمت ایکس باکس که نه محتوا داره نه قدرتمندتره. از دست دادن محتوای اختصاصی در بازه نسل نهم (عرضه در زمان لانچ برای پی سی) حرکت منطقی به حساب نمیاد. به نظرم حفظ یونیک بودن کنسول اهمیت در حال حاضر بیشتری داره تا فروش ۲ ۳ میلیون نسخه پی سی. رویکرد انتشار بازی ها چند سال بعد از لانچ خیلی منطقی تر به نظر میرسه. اینجوری هم مخاطبین خودشون رو حفظ می کنن هم از نهایت پتانسیل بهره میبرن.
                  ۳- سونی ۶ ۷ تا بازی بزرگ رلیز کرده؟ من تا جایی که الآن ذهنم یاری می کنه، Days gone و Death Stranding و horizon تنها آثار مهمی بودن ازش که برای پی سی منتشر شدن و هیچکدام از پرچم دار های سونی نیستن. (مخصوصا دو بازی اول) این که سه بازی منتشر کردن دلیلی بر این نمیشه که قرار باشه در نسل نهم هم با فاصله کم بازی های جدیدشون رو رلیز کنن.
                  ۴- مگه داخل مصاحبه نگفته بود “بازی های ما با فاصله دو سال عرضه شدند” نگفته در آینده قراره دو سال بعد از انتشار بازی های پلی استیشن ۵ رو عرضه کنیم برای پی سی. الآن سوالی پیش میاد چرا خبری از spider-man نیز که سه سال از انتشارش گذشته؟

              • farshadx گفت:

                ۱- استیم بین ۲۰ تا ۳۰% میگیره نه ۳۳% شما که خبر نگار گیمینگ هستین باید بهتر بدونید
                ۲- منم گفتم حرف شما برای سال ورود به نسل جدید صدق میکنه و گفتم منظور من برای ۲ الی ۳ سال دیگه است
                ۳- نگفتین وقتی بلاد ۱۰ میلیون بفروشه سونی سود کرده یا ضرر
                ۴- ماکرو هم داره همین کارو میکنه و تو بدترین نسلشون بیشتر از ۵۰ میلیون فروختن
                ۵- حتی تو نسل ۹ و بقول خودتون خوشکسالی بازیهای ماکرو میبینید کنسولهاش ۷ میلیون فروختن و همینطور هم دارن میفروشن
                ۶- ماکرو از این سیاست سود میبره چرا وقتی به سونی میرسه میگید سونی نمیبره؟!
                ۷- بزرگترین بازیهاش کراس جن کرده نه بازیهای کوچیک
                ۸- چطوری با کراس جن کردن بازیهای بزرگش به فروش کنسول ضرر نمیخوره ولی با عرضه به pc ضرر میخوره؟!
                اگر فن هایی که ps4 دارن میخواستن ps5 بخرن حالا منتظر میشن تا بازی بیاد و تجربه اش کنن و ps4 که خودش ضرر کمی نیست منتها چیزی که شما اقای کریمی در نظر نمیگیرید فن های سونی هستن
                خیلی از این فن ها اصلآ براشون مهم نیست سونی چیکار میکنه و فقط کنسولش رو میخرن سونی هم فهمیده تا وقتی فروش کنسول کم نشه سونی میتونه همه بازی هاش رو بدونه هیچ ضرری و اتفاقآ با بیشترین سود کراس جن کنه
                همین موضوع برای pc هم هست منتها سونی در این مورد محتات تر عمل میکنه
                وقتی گفتم ۶ ۷ تا انحصاری منظورم اثار دیوید کیج هم بود یا مثلآ اگه اشتباه نگم ace combat
                رو همه این بازی ها سونی کلمه انحصاری گذاشته بود و حتی هیچ اشاره ای به انحصاری زمانی بودنشون نکرده بود
                از اینا که بگذریم سونی کلآ کلمه انحصاری رو حذف کرد و ps studio یا نمیدونم سونی استودیو جایگذین کرد که نشون دهنده عمق تغییر سیاست هست
                اسپایدر من هم به نظرم اخرین بازی خواهد بود چون بیشترین فروش داشته تو انحصاریهای سونی

                • ۱- چرا گفتم درست نخوندی، گفتم بلادبورن ۱۰ میلیون نسخه بفروشه سونی ضرر می کنه چون یونیک بودن پلی استیشن از دست میره.
                  ۲ و ۳ و ۴ – عرضه بازی های مایکروسافت بر روی پی سی یا سیاست مایکروسافت در قبال پی سی و ۵۰ میلیون فروش و … هیچ ربطی به سیاست های سونی نداره. مایکروسافت گیم پس داره، برای آینده داره روی xcloud کار می کنه چندین بار ذکر کردم سونی رویکرد سنتی داره مایکروسافت قصد داره پلتفرم یکپارچه شکل بده. سونی از دیدگاه سرویس دهی رویکرد مایکروسافت رو در نظر نگرفته. بنابراین این که سونی و مایکروسافت رو با هم مقایسه می کنید و توی سه نکته بی ربط مطرح می کنین، اصلا valid نیست. البته مایکروسافت دقیقا با ارائه بازی ها بر روی پلتفرم های دیگه فروش ایکس باکس رو کاهش میده و اصلا مهم نیست این موضوع چون گیم پس رو دارن و سرمایه گذاری اصلا جای دیگری هستش ولی سونی چنین پشت گرمی رو نداره و اصلا خنده داره مقایسه دو شرکت.
                  – کراس جن کردن به فروش چه لطمه ای وار میکنه؟ اولا بازی روی استور خودشون منتشر میشه ۲۵ ۳۰ یا ۳۳ درصد هر چقدر باشه به وَلو نمیدن. بهت گفتم که فروش سخت افزار فقط یک موضوع و در دسترس قرار گرفتن روی فروشگاه خودشون موضوع دیگه هستش. این که spiderman روی پلی استیشن ۴ و ۵ منتشر بشه هیچ لطمه ای به فروش دیجیتالی نمی خوره هر دو ۶۰ دلار قیمت دارن و برای سونی فرق نداره نسخه پلی استیشن ۴ بگیری یا پلی استیشن ۵.
                  در ضمن عرضه spiderman miles morales روی PS4 ممکنه فروش پلی استیشن ۴ هم افزایش بده که اتفاقا موضوع به شدت مثبتی هستش چون سونی از فروش پلی استیشن ۴ بیشتر سود می کنه تا پلی استیشن ۵ حتما آگاهی داری که پلی استیشن ۵ تا ماه گذشته ضرر میداد و به تازگی وارد حالت برابر شده.
                  – من فن های سونی رو در نظر میگیرم. هیچوقت نگفتم اگر قرار باشه پلی استیشن ۵ به طور مثال تا سه سال دیگه ۵۰ میلیون فروش داشته باشه با عرضه روی پی سی فروش کنسول یا بازی ها از فروشگاه صفر و سونی ورشکسته میشه اما این که محتوای انحصاری نداشته باشه قطعاََ به جای ۵۰ به طور مثال ۳۵ میلیون کنسول فروش می کنه. چجوری نمی تونی قبول کنی که یه عده وجود دارن که در صورت عرضه انحصاری ها برای پی سی دیگه لازم ندارن کنسول خریداری کنن؟ درسته کژوال ها و خیلی از افراد حاضرن کنسول خریداری کنن همچنان ولی عده‌ی قابل توجهی هم هستند که مجموعه اشتراک بین دو پلتفرم رو تشکیل میدن و اصلا دقیقا به همین دلیل هستش که سونی در حال حاضر محتوای اختصاصی داره. فکر می کنی برای چی ۲۰ سال دارن محتوای اختصاصی تولید می کنن؟
                  – حرف اخر هم این که باید برگردی صحبت اول من رو بخونی این که میگی پلی استیشن استودیوز زدن یا … یه سری سیاست میان تا بلند مدت هستش من هیچوقت نگفتم قرار نیست بازی های پلی استیشن ۵ برای پی سی بیان گفتم اواخر نسل حاضر این اتفاق شروع می کنه به رخ دادن. به نظر من قبل از این بازه که گفتم چنین اتفاقی نمیوفته مبنی بر این که بازی ها در زمان لانچ در دسترس قرار بگیرن مخصوصا بازی های مهم و پرچمدار.

                • parsa.s71 گفت:

                  استیم مثل استورهای سونی و مایکروسافت برای بازیهای ایندی ناشناخته که فروش خیلی کمی ( بازیهای که فروش زیر هزار تا دارن ) دارن یه استثنا قائل میشه درصدی کمتری ازشون میگیره ( بیست درصد ازشون میگیره ) ولی ۹۹ درصد بازیها همون ۳۰ درصد میگیره که شامل بازیهای سونی هم میشه بعدشم اگه سونی امثال بازیهای بلادبورن را روز عرضه یا با فاصله کم برای پیسی میداد که فروش کنسولش و متعاقبا فروش بازی بلادبورن روی کنسولش نصف میشد در نهایت چیزی تغییر نمیکرد همش ضرر میشد برای سونی . نهایت پنجاه شصت میلیون کنسول میفروخت تعداد بازیهای مولتی پلتفرم فروخته شده روی کنسولش هم نصف میشد اون سود سهم سی درصد از فروش بازیهای مولتی پلتفرم هم نصف میشد فروش پلاسش هم نصف میشد سراسر ضرر برای سونی بود

              • farshadx گفت:

                کل حدف شما اینه که با اومدن همزمان بازیها برای pc سونی ضرر میکنه و کنسولش فروش نمیره
                من نمیگم این حرف اشتباه اما شما کلآ بازار pc حساب نمیکنید چند تا نکته هست برای این موضوع میگم
                اول اینکه ماکرو هم دقیقآ همین کارو کرد اصلآ ربطی به گیم پس و یا …. هم نداره
                بازیهاش هم رو گیم پس و هم رو استیم منتشر میشن
                دوم با این همه ماکرو نسبت به نسل قبلی ۲۵ ۳۰ میلیون کمتر فروخته
                یعنی عمده افراد به این که بازی برای کدوم پلتفرم منتشر میشه اهمیت نمیدن
                برای سونی هم دقیقآ همینه
                سوم گسترش یه پلتفرم کار سخت و هزینه بری هست فقط هزینه ساخت کنسول نیست و هزینه های تبلیغ و … هم داره اما استفاده از پلتفرم اماده بشددت کم ضررتر و پرسود تر هست اگر نبود سونی و ماکرو چنین کاری انجام نمیدادن
                چهارم سونی با سیاست های قدیمی میخواد چقدر کنسول بفروشه؟! نهایتآ ۱۵۰ میلیون کنسول که در زمان ps2 فروخته از اون زمان به بعد جمعیت کره زمین چند برابر شده ولی سونی دیگه نتونسته ۱۵۰ میلیون کنسول بفروشه
                دلیلش دوایس های و رقیبهای دیگه است
                سونی هرچی بیشتر پایبندی کنه به اصول قدیمیش فقط و فقط خودش رو از سود بیشتر محروم کرده
                شما نگاه کن ماکرو از بازار pc و اندوید و ios و mac و لینوکس و تلویزیونهای هوشمند هر چی که فکرش کنید سهم خواهی میکنه
                سونی هم عملآ میدون خالی گذاشته براش
                ماکرو در کمترین حالت ممکن بتونه از هر کدوم از این پلتفرمها ۲۰ میلیون جذب کنه میشه ۱۰۰ میلیون نفر با ۵۰ میلیون کنسول بفروشه سونی رو پشت سر گذاشته
                اون موقع است دیگه سونی ….
                حالا شما بشین بگو اکوسیستم سونی یونیک هست یونیک بودن برای سونی نون اب نمیشه
                البته به نظرم اگه شان لیدان بود این سناریو دقیقآ به همین شکل اتفاق میوفتاد
                ولی جیم رایان فهمیده که دیگه این سیاستها سوختن و جواب نمیدن

                • اولاََ دوباره گفتی فروش کنسول گفتم فروش کنسول بخش کوچک ماجرا و فروش بازی در فروشگاه خودش بخش اصلی ماجرا هستش.
                  دوماََ کی گفته گیم پس ربطی به قضیه نداره؟ مایکروسافت کل تمرکزش بر روی گیم پس هستش و این سیاست مجبور می کنه مایکروسافت رو که بازی هاش رو برای پی سی رلیز کنه یعنی چی ؟ یعنی این که اگر مایکروسافت EXCLUSIVE فقط برای سری ایکس و اس بازی تولید کنه پس اونی که سرویس گیم پس رو برای پی سی می خره چی؟ همه چیز حول گیم پس میچرخه و برای همین مایکروسافت داره تلاش می کنه کاربرهای پلتفرم های دیگه رو جذب کنه.
                  آیا سونی سرویس گیم پس داره که از اندروید و iOS صحبت می کنی؟ خیر سونی اصلا رویکرد ارائه سرویس رو با سرعت و نگاه مایکروسافت پیش نگرفته، اگرچه در آینده سعی می کنه بیشتر به این سمت بره اما سونی مسیر دیگه‌ای رو انتخاب کرده.
                  این که بازار iOS و Android رو در موردش صحبت کردی، سونی قرار نیست هیچوقت از طریق بازی های aaa و این آثاری که در موردش صحبت می کنیم سمت این بازار بره، سونی مدت‌هاست بر روی تولید بازی “به صورت اختصاصی برای موبایل” سرمایه گذاری کرده. و مدتی پیش هم یکی از پرطرفدارترین بازی های موبایلی ژاپن سود زیادی رو تقدیمشون کرده بود.
                  داخل گزارش مالی نهایی هم نوشته بودن که قصد دارن از فرنچایزهای مشهور بازی های موبایلی تولید کنن و فعالیت رو به این سمت ببرن.
                  این یعنی یک رویکرد سنتی در مقابل vs مایکروسافت که یک رویکرد مدرن تر و با استناد بر xcloud رو پیش گرفته. سونی هم مطمئناََ به سمت cloud خواهد رفت ولی نه به سرعت یا حد و اندازه های مایکروسافت.
                  رویکرد مایکروسافت متناسب با توانایی و سطوح مالی خودش هست و سونی هم رویکرد متفاوتی در سطح قدرت مالی خودش. بازده مالی رویکرد مایکروسافت خیلی بیشتره، به لطف توانایی ضرر دهی و ریسک.
                  این موضوع هم که میگی میخواد چقدر بفروشه، اگر محتوای انحصاری مناسب تولید نکنه همین ۱۵۰ میلیون رو هم نمیفروشه.

                  این که پلی استیشن یونیک باید بمونه صد درصد صحیح و درسته، منتهی اشتباهت اینه که فکر می کنی، ماندگاری یا نابود شدن سونی و پلی استیشن فقط به عرضه بازی در زمان لانچ بر روی پی سی بنده اصلا اینطور نیست. بخش پلی استیشن سونی گسترده تر فعالیت کرده در چند سال اخیر و به همین دلیل نه تنها نیازی به عرضه انحصاری ها در زمان لانچ بر روی پی سی نداره، بلکه کار اشتباهی هستش:
                  ۱- انتقال تمرکز به بازار موبایل از طریق تولید محتوای اختصاصی نه cloud.
                  ۲- لانچ کنسول در چین و تلاش برای در دست گرفتن این بازار + ترکیب این موضوع با ساخت عناوین موبایل که برای بازار چین اهمیت شدیدی داره.
                  ۳- همکاری های منسجم میان پلی استیشن و سونی پیکچرز برای خلق محتوای سریالی و فیلم.
                  این که میگی “اون موقع است که دیگه سونی …” اصلا اینطوری نیست سونی در حد و اندازه خودش در آینده جا در صنعت گیمینگ خواهد داشت و هیچ نیاز شدیدی به ورود به بازار پی سی نداره، ولی مطمئناََ می تونه از پتانسیل بازی های خودش استفاده کنه و هر از چند گاهی بازی های قدیمی خودش رو به این پلتفرم بیاره.
                  اشتباه دومت هم اینه خیلی سونی و مایکروسافت رو مقایسه می کنی که اصلا نه از نظر مالی نه از نظر استراتژی هیچ شباهتی به هم ندارن. یکی رویکرد سرویس محور داره یکی به تولید محتوای اختصاصی اهمیت میده.

              • farshadx گفت:

                مثلمآ همینه که میگید ماکرو توانایی بیشتری داره برای ضرر دهی
                اما این دلیلی نمیشه که سونی بازار های دیگرو بیخیال بشه
                اشتباه شما اینجاست
                چون سونی نمیتونه در حد ماکرو ضرر بده باید ایند خودش رو نابود کنه تا اکوسیستمش یونیک بمونه به هر بیزینس منی اینو بگی بهت میخنده
                خوب سونی داره تو بازار گوشی های هوشمند سرمایه گذاری میکنه سرویس ps now رو هم داره میمونه pc حالا شما میگید بعد از یک نسل بازیهاش رو برای pc منتشر میکنه
                خوب مرد مومن بعد از یک نسل که دیگه ماکرو بازار pc رو قبضه کرده تازه سونی میخواد وارد بشه؟!
                چیزی که شما الآ درک نمیکنید اتفاقی هست که سمت ماکرو داره میوفته
                ماکرو واینساده سونی هر کاری میخواد بکنه سونی هم خودش اینو فهمیده که تغییر سیاست داده وگرنه همون شکل سنتی براش موفق بود
                اما فهمیده روشهای سنتی جواب نمیده چیزی که ماشالله شما بهش گیر دادید
                سیاست ماکرو دوتا جنبه داره
                ۱- جذب مخاطب حداکثری حتی شده از اکوسیستم رقیب
                ۲- ترقیب حداکثری توسعه دهندها برای انتشار بازیشون رو گیم پس
                ماکرو اولی رو بدست بیار دومی خود بخود مجبوره که بیاد طرفش
                حالا سونی بخاطر یونیک بودن اکوسیتمش اولی رو از دست بده
                دومی هم خود بخود از دست میره
                مثل شما فکر کنیم سونی بهترین انحصاریهارو منتشر کنه و موفق بشه ۱۵۰ میلیون کنسول بفروشه
                از اون طرف ماکرو هم موفق بشه و ۳۰۰ میلیون مشترک گیم پس جمع کنه شما فکر میکنی سونی اون فقط میتونه با ماکرو رقابت کنه؟!
                از نظر مالی که نه ولی استراتژی سونی این نسل با تمام نسل های قبلی ۱۸۰درجه فرق داره
                حالا شما میخوای قبول کن میخوای نکن
                میگم مشکل شما دقیقآ مشکل شان لیدان بود نمیتونست بیرون از اکوسیستم یونیک سونی پیشرفتی برای خودش ببینه برای همین هم جیم رایان رو جایگزینش کردن
                اگر ماکرو میخواست همین شیوه سونی رو ادامه بده میتونست اما بازم نهایتآ ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون در بهترین حالت که تغریبآ غیر ممکنه کنسول میفروخت هدف ماکرو خیلی بزرگتر از ۱۵۰ میلیون کنسول هست
                سونی هم حتی اگر بخواد نمیتونه بی خیال بشینه و بگه کنسول ما یونیکه
                تو بازار موبایل سرمایه گذاری میکنه تو سرویسهای انلاین و استریم سرمایه گذاری میکنه تو pc هم همینه
                همونجوری که گفتم تازه اول نسل نهم هستیم ۲ ۳ سال که صبر کنید همه چیز مشخص میشه
                تا ۱ ۲ سال پیش هم هیچ کس فکر نمیکرد سونی برای پورت بازی هاش رو pc استودیو بخره

                • کسی نگفت سونی دست روی دست بذاره تا مایکروسافت بازار رو بگیره.
                  گفتم سونی از دید دیگه ای به بازار نگاه می کنه. محتوای اختصاصی موبایل. ورود به سینما و ارائه بازی ها برای پی سی مدت ها بعد از لانچ.
                  مایکرو مطمئناََ تا نسل آینده بخش عمده‌ای از بازار رو در دست میگیره و این حقیقت تلخه که شرکت های عظیم میتونن بازار رو با بودجه های عظیم تحت کنترل در بیارن. سونی هم بهترین راه حل براش اینه که رویکرد سنتی خودش رو ادامه بده منتهی نگاهی به بازارهایی داشته باشه که رقیبش فعالیت و سرمایه گذاری چندانی انجام نداد:
                  ۱- تولید محتوای اختصاصی برای موبایل
                  ۲- ارائه‌ بازی به پی سی با فاصله زمانی مناسب، بدون این که با استراتژی ها تداخلی داشته باشه
                  ۳-ورود مقتدرانه به سینما با پشتوانه سونی پیکچرز.
                  گفتم هر شرکت باید با توجه به قدرتی که داره استراتژی بچینه. بازار سرویس‌ها و محتویاتی مانند گیم پس که راه عرضه انحصاری ها برای پی سی رو هموار می کنن خواه ناخواه تحت تصرف مایکروسافت قرار خواهد گرفت. این یک موضوع منطقیه. سونی اتفاقا باید از این بازار بهره ببره به شکلی که از رویکرد سنتی فاصله نگیره چون در زمینه رقابت با مایکروسافت در زمینه سرویس ها شانس چندانی نداره منتهی در زمینه‌های دیگه خیلی پتانسیل داره.
                  سونی در زمینه بازی های ابری حرکتی به بزرگی مایکروسافت نزده اما می خوای بدونی در چه زمینه‌های حرکت‌های ویژه زده تا با از دست دادن بخشی از بازار گیمینگ، بخش دیگری رو حفظ کنه؟
                  ۱- ورود بهتر و قوی تر به بازار چین با پتانسیل چند صد میلیونی
                  ۲- سرمایه گذاری بر روی بازی های موبایل خاص مخصوصا آثار آنلاین مورد علاقه شرقی ها
                  ۳- ورود به سینما و سریال
                  ۴- خرید کرانچی رول و در دست گرفتن قطبی از انیمه.
                  ۵- خرید سهام های کوچک و بزرگ داخل برخی از شرکت‌ها.
                  تمامی حرکت های بالا زده شده، اما سرویس ها هیچ حرکت ویژه ای به خود ندیدن.
                  من هیچ رویکردی جز مسیری که ترسیم کردم نمیبینم. حالا می تونی صبر کنی ببینی در آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

                • Devilish گفت:

                  استیم

                  ۳۰ درصد از فروش بازى را بر میداره، اگر فروش کلى بازى کم باشه درصد ناچیزى برمیداره براى کمک به بازى هاى ایندى کوچک

                  اگر فروش بین ۱۰m تا ۵۰m دلار باشه
                  ۲۵%

                  اگه بالاى ۵۰m دلار باشه فقط ۲۰% درصد بر میداره

                  با اپیک هم مقایشه نکنید که خنده داره مقایسه کلاینت استیم با اپیک استور

                  استیم یه دنیا گیمه و یه جور شبکه اجتماعى هم حساب میشه، حتى بعضى مواقع از ردیت هم بهتر میتونه باشه برا کسب اطلاعات و بحث با بقیه

                  خودش از mod پشتیبانى میکنه با بخش steam workshop

                  و کلى مورد دیگه…

                  سونى میتونه راحت به سود ۸۰% درصدى برسه که مناسبه براى خیلى از بازى ها، به جاى فروش مثلا ۱۰m کنسول با سودى در حد ۱۰ تا ۴۰ دلار براى هر کدوم. سهامدار ها وقتى ببینن که جیبشون پر پول تر میشه حتما این روش تو اولویت قرار میدن، دقیقا مثل اتفاقى که بعد از horizon و days gone داره میافته

          • Dracula گفت:

            یونیک بودن پلی استیشن به عناوین انحصاری بوده و هست
            اما فرقی نمیکند که عناوین PS3 و PS4 باشد یا PS5
            ضررش را به همه اعتبار برند PlayStation میرند

            همین الان PS3 هنوز هم بخاطر انحصاری نابی که هیچوقت ریمستر یا پورت نشدند خاص هست

            سونی هم بوی پول به مشامش بخورد حاضر میشود تمام انحصاری های نسل نهمی خودش را هم پورت کند

            یک دلیلی داشت که شان لیدن مخالف پورت شدن انحصاری ها بود

            • یونیک بودن پلی استیشن ۳ متاسفانه به لطف عدم پشتیبانی PS5 از backward compatibility رخ داده بیشتر.
              اعتبار پلی استیشن به تولید محتوای با کیفیت هست، اتفاقا در دسترس قرار دادن بازی ها برای پلتفرم های دیگه باعث افزایش اعتبار و فراگیری talent استودیوهاش میشه اونجوری بازی‌بازهای پی سی هم از عناوین با کیفیتی که تولید کردن لذت میبرن. امروزه این ذهنیت های دمده جایگاه چندان بالایی ندارن داخل صنعت بازی های ویدیویی. مایکروسافت خیلی زودتر این موضوع رو درک کرد، منتهی دلیلش منابع مالی و انعطاف بیشتری بود که در این زمینه داره، مخصوصا استراتژی پیرامون گیم پس که باعث یکپارچگی میشه. سونی از طرفی سعی کرد شیوه های سنتی رو به بهترین شکل پیش ببره و به همین دلیل به صورت تدریجی از پلتفرم پی سی پشتیبانی خواهد کرد تا هم یونیک بودن کنسول حفظ بشه هم راه به پی سی هموارتر.

              • Arno گفت:

                فک نمیکنم شنیدن دروغ از طرف یه کمپانی باعث افزایش اعتبارش بشه که بدتر باعث بی اعتمادی میشه اونم شعار مهمی مث only on playstation که رو جلد بیش از ۱۰۰ میلیون محصول عرضه شده در بازار نقش بسته

                • ایکس باکس هم چنین کاری رو انجام داده قبلاََ، قبل از زمانی که قصد داشت بازی ها رو برای پی سی هم رلیز کنه از نام Only on XBOX استفاده می کرد و آخرین بازی هم Sunset Overdrive بود که مدتی بعد برای پی سی هم رلیز شد.
                  http://www.upsara.com/images/t639286_.png
                  قبل از sunset بازی ها مهر only on xbox می خوردن اکثراََ.
                  اون هم دروغ بود و اعتبارش از بین رفت؟ به این میگن تغییر استراتژی که هر دو شرکت انجام دادن و متوجه شدن بازار پی سی چقدر مهمه.
                  اعتبار یعنی این که بازی ها و محتوات رو به اکثر گیمرهای جهان معرفی کنی و نام خودت رو به عنوان یک شرکت که محتویات با کیفیت ارائه میده به ثبت برسونی.

              • آقای حسینی این حرفها رو بیخیال
                شکلکها کوشند؟؟؟؟ =(((((((

        • arm4nii گفت:

          دراکولا و پرو گیمر جان
          نفهمیدیم چی نوشتی اما اینو بدون توی گزارش مالی که خود سونی منتشر کرد خیلی چیزها شفاف بیان شده راجب عرضه بازیهای انحصاریش روی pc.
          سونی از این طریق میتونه کسب درامد کنه و بازار خوبی هم داره و با تاخیر بازیهارو عرضه میکنه و این یه معامله برد برد هستش.
          نمیدونم چرا اصول تجارت رو زیر سوال میبرین.
          کنسولش با این سیاستها هم خوب میفروشه.
          بازیهاشم سوددهی بیشتری دارن.
          بهمین سادگی.

        • The Red Devil گفت:

          ربط دادن استیم و اپیک به مایکروسافت در دسته ی مطالب طنز قرار میگیره
          لطفن دیگر ارسال نکنید اینجا سایت خبریه
          درضمن اینکه مایکروسافت بازی های مولتی پلتفرم رو انحصاری میکنه دلیلش اینه که توانایی خلق آیپی جدید رو نداره برخلاف سونی که ۵ نسل آیپی های جدید خلق کرده

          • Wild Rage گفت:

            یه چیزی رو داری اشتباه میکنی. خیلی از این استودیو ها که مایکرو خریده دارن ای پی جدید میسازن.
            و ادم باید استودیو داشته باشه که بازی بسازه. مایکرو در نسل ۸ فقط ۴ یا ۵ استودیو داشت.
            و یه چیز هم بگم. وقتی مایکروسافت زنیمکس رو خرید دیگه مولتی پلتفرم حساب نمیشن ای پی ها. خریده و حق داره هر جور که میخواد استفاده کنه. همونطور که سونی حق ای پی اسپایدرمن رو داره و میتونه هر جور که بخواد استفادش کنه.
            این نسل هم شما نگران نباش. خیلی از چیزایی که تا حالا معرفی شده ای پی های جدیده

          • Dracula گفت:

            استیم و اپیک استور بر روی چه سیستم عاملی قابل نصب هستند؟ویندوز
            ویندوز هم برای مایکروسافت هست

            • Sherry گفت:

              رو لینوکس هم میتونی استیم نصب کنی. steam deck دروازه ورود گسترده تر گیمینگ به لینوکسه

              روی macos هم همینطور.

              پس مایکرو کاره ای نیست.شما وقتی windows نصب میکنی هم مایکرو فقط سود خودش رو میتونه از license داشته باشه. ولی همین فقط. نه دیگه وقتی از استیم یا اپیک استفاده کنی

              پس pc پلتفرم مایکرو نیست. پلتفرم ازاده.

        • Matin_kh گفت:

          آره بابا سونی دیگه انحصاری نداره
          دیمن
          رچت
          ریترنال
          سکبوی
          مایلز
          اسپایدر ریمستر
          فاینال ۷ اینترگرید
          کارگردان گوست
          کارگردان دث
          باگسنکس
          نیو کالکشن
          فوربیدن وست
          رگناروگ
          فورسپوکن
          فاینال ۱۶
          کنا
          ددلوپ
          گوست وایر
          اینا همش الکیه فقط هیلو عشقه

      • The Red Devil گفت:

        معلومه که طرز فکرش این نیست آخه کدوم ا***ی میتونه فکر کنه استیم و اپیک مال مایکروسافتن :))
        کامنتش نتیجه ی استفاده از اجناس تاریخ مصرف گذشته س

      • Amir Khan گفت:

        سونی هر چی داری بده بیاد اینور بازار که بچون منتظرن با این که من خودم کنسول سونی رو دارم ولی بده بیاد روی کامپیوتر البته من به هیچ عنوان با کالکشن آنچارتد موافق نیستم نسخه چهارم آنچارتد خوب و کافیه کی میخاد بشینه آنچارتدای قدیمی به غیر از ۴ رو بازی کنه همه چیش از بس قدیمیه تو ذوق میزنه امیدوارم همه بازیای خوب و جدیدو بده به احتمال زیاد همه بازیای ps4 میاد رو سلطان بازیای ps5 هم میاد حالا صبر کنین ببینین

  • Amir Reza گفت:

    با تشکر از عمو جیمبو بابت آوردن بازی هاشو روی پلتفرم مایکروسافت
    بعدی بلادبورن باشه
    لست هم آخری باشه…نیومد هم مهم نیست
    تایید لطفا

    • Wounds گفت:

      یک مدت مد شده بود ایکس باکس فن ها هیچی برای رقابت نداشتن از پی سی مایه می ذاشتن الان هم دوباره داره مد میشه

      پلتفرم مایکروسافت؟؟؟really ؟؟ مایکروسافت کی کارت گرافیک تولید کرد ما خبردار نشدیم یا سی پی یو یا مادربرد با پاور؟؟؟
      آنچارتد هم قرار رو اپیک و استیم عرضه بشه نه استور ویندوز
      وقتی کاربری از استیم خرید می کنه یک ریال هم به مایکروسافت نمی رسه

      • قطعا که استیم و اپیک پلتفرم مایکروسافت نیستن این اصلا شکی درونش نیست، اما پلتفرمی هستن که روی سیستم عامل مایکروسافت و اگر اشتباه نکنم اپل و سیستم عامل اختصاصی خودش (استیم او اس) سوارن،
        من منظورم خط آخرتونه فقط، خود استیم یا اپیک باید قرارداد ببندند با اپل یا مایکروسافت که بتونن فعالیت داشته باشن و پول بهش بدن
        اگر سونی خودش فروشگاه اختصاصی PC داشت، به جای استیم باید به این شرکتا مستقیم پول میداد، الان تنها تفاوتش اینه که سونی به استیم درصد میده و استیم به اون شرکت ها
        در مجموع، پی سی یه پلتفرم خیلی گستردس، سیستم عاملهای مختلفی میشه نصب کرد و استفاده کرد و هرکی در وسعت کلان از مزایای سیستم عامل هاش بخواد استفاده کنه قطعا باید پول پرداخت کنه و اینجوری نیست که یک ریالم درآمد نداشته باشن

      • Amir Reza گفت:

        همینه که هست
        سونی کم کم داره ورشکست میشه

  • تشکر
    درخواست بعدی:bloodborne
    طبق شایعات سه ماهه دوم ۲۰۲۲ هم که God of war عرضه میشه

    • parsa.s71 گفت:

      خب میبینم با این سیاست سونی یکی از پیسی گیمرای گیمفا جذب پلتفرم پلی استیشن شد قابل توجه ذغال فنایی که ادعا میکنند این سیاست سونی سبب جذب پیسی گیمرا به پلتفرم پلی استیشن نمیشه وقتی گاد سال اینده برای پیسی بیاد چند ماه بعدش رگناروک بیاد روی ps5 کدوم پیسی گیمری حاضره سه سال صبر کنه تا روی پیسی بازیش کنه پیسی گیمرایی که سیستم درست و حسابی دارن و دستشون به دهنشون میرسه خرید یه کنسول چهارصد دلاری براشون کاری نداره منتهی ذغالی فنای تشنه کرکی باز که پول یه بازی هم ندارن درسته اونا توانایی خرید ps5 ندارن و جذب نمیشن نه اینکه نخوان نمیتونند

  • mugiwara07 گفت:

    اگ قراره هر پنج تاش باشه قیمتش چقد میشه یعنی :/

  • Dr.Ali گفت:

    چه خوب.
    امیدوارم به واقعیت تبدیل بشه.
    البته با یه پورت خوب.
    تصورم ازین بازی یه چیزی شبیه Tomb raider هست. در اینصورت قطعا از تجربش لذت می برم.

  • Sina_2081 گفت:

    امیدوارم یه پورت خوب رو شاهد باشیم که pc پلیرها هم لذت ببرند

  • Requiem گفت:

    اگه قراره بیاد ای کاش ریمستر نباشه شاید دو تا قسمت اول رو تونستم بازی کنم

  • سیاست خوبیه که بعضی از بازیا بعد چند سال واسه پی سی بیان
    (البته بعضی بازیا نه همشون
    اگه همه رو بده اولش شاید یه سود خوب بکنه اما ب مرور زمان طرفدار هاش و از دست میده و فروش کنسولش ضعیف میشه)
    در کل انتظار نداشتم تمام انچارتد هارو بده
    سیاست های جیم رایان بعضیاش خیلی بچه گانس

  • MahyarMsm گفت:

    اگه درست باشه که تبریک میگم به همه pc گیمر ها. این فرنچایز یه شاهکاره
    مطمئنا با اینکارش بازی فروش بیشتری رو کسب میکنه حتی بیشتر از بازی های قبلی که پورت کرد
    امیدوارم سونی بلادبورن رو هم پورت کنه اینطوری این بازی دوباره زنده میشه و بازی باز هایی که عاشق سولزبورن هستن تجربش میکنن

  • Farshidmc گفت:

    سیستم چند سال بعد بازی انحصاری برای PC میدن روش خوبیه

  • Black Knight گفت:

    طبیعی بود وقتی قسمت ۴ میاد باید ۱ ۲ ۳ هم بیان دیگه امیدوارم فقط بین اینا اون نسخه اسپین آفه هم باشه

  • امیدوارم خیلی تو پیسی فروش کنه تا سونی بقیه رو هم بیاره.

  • pegasus گفت:

    اگه به پی سی میاد امیدوارم حداقل با دو سال فاصله بیاد نه با فاصله یک نسل کامل
    مثلا بازی که فقط برای نسل نه ساخته میشه دست کم دو سال دیگه واسه پی سی پورت شه نه آخر نسل نه
    الان همه بازی هایی که سونی واسه پی سی کنار کرده تقریبا یه نسل فاصله هست

  • Wild Rage گفت:

    حاجی حالا نمیخواد از الان فاتحه رو بخونی. صبر کن بیاد بعد صحبت میکنیم که کدوم گروه کرکی اول کرکش میکنه (که احتمالا همون امپرسه)

  • ۵ تا از بهترین بازی های تاریخ. امیدوارم اگه اومد سیستم مورد نیازش رو داشته باشین.

  • به امید روزی که چیزی به اسم بازی انحصاری وجود نداشته باشه

  • AMINJAST گفت:

    فقط اینایی که ناراحتن که بازیای انحصاری میاد برای پی سی رو درک نمیکنم
    انگار سهامدار شرکت سونی هستن
    یه بازی لعنتیه بشین بازیتو بکن چرا حرص میخوری

  • Matin_kh گفت:

    هدف سونی از این کار جذب پلیر های pc و سودآوری برای بهتر کردن انحصاری ها

  • MHD.ALI گفت:

    مجموعه انچارتد داره میاد به pc اونوقت هالو ۵ نمیاد
    ای‌خدا

  • Arno گفت:

    اسپنسر همیشه اصرار داشت سونی بازیا رو pc عرضه کنه و گیمرو مجبور به خرید پلی استیشن نکنه تا فروش کنسول سونی پایین بیاد, الان داره به هدفش میرسه.
    هدف بعدی کاهش زمان انتشار و در نهایت عرضه همزمان بازی ها رو پلی ۵ و ویندوز هست که اونم بزودی محقق میشه.

  • Adler گفت:

    والا من فقط چهار نسخه اولیه رو بازی کردم ولی پی سی پلیرا چه حالی بکنن با این کالکشن کامل

  • سونی با عرضه ی انحصاری ها روی پی سی انگار داره پلی استیشن و ایکس باکس رو باهم منفجر میکنه . روزی که همه انحصاری های پلی استیشن و ایکس باکس روی pc بیان دیگه هیچ عقل سالمی حاضر نیست به جای پی سی یکی از این دو کنسول رو بخره و انحصاری های رقیب + بازی های انحصاری پی سی مثل عناوین شبیه ساز و استراتژی و … رو از دست بده

  • Oracle گفت:

    فروش خوبی میتونه داشته باشه اگه شایعه نباشه ولی خودمونیم سونی هم کفگیرش خورده ته دیگ یا چی که حراج زده به انحصاری هاش.

  • امیدوارم بعدی بلاد باشه یا حداقل اسپایدی
    هیچکدوم رو کنسول لذت کامل رو ندادن بهم بخاطر فریم کم بازی

  • mo1234 گفت:

    دروغ سپتامبر نباشه بسم ال..

  • MrHill93 گفت:

    واقعا خاک تو سر سونی و جیم رایان ک دارن یکی یکی ایپی هارو گند میزنن توش
    واقعا حیفه خاک
    اینا نمیفهن منتشر کردن انحصاری رو پی سی مساویه با نخریدن کنسول پلی فایو
    اینقد احمقن وقتی پلیرا ببینن بازیای انحصاری سونی با یکی دو سال تاخیر رو PC عرضه میشه دیگه همه PC میبندن
    کسی نیاز ب کنسول پیدا نمیکنه
    دلیل فروش کم ایکس باکسم همین بود ک تمام بازیاشون رو PC عرضه میشه اینقد احمق شده تیم مدیریتی سونی

  • ما اعتراض داریم
    شکلک نیاز داریم ×____۰

  • 30nabhl گفت:

    از این بهتر نمیشه ژوووووووووووووووون (اموجی قلب)
    عشقم بعد چندین سال انتظا داره میاد رو پیسی
    خیلی منتظرم موند پلی استیشن بخرم نشد خودش اومد (اموجی خنده مخلوط با عرق شرم)
    ——-
    ولی خدایی این حذف شکلک رو درک نمیکنم
    کامنتای سمی بعضیا تو این سایت تو دردشون شکلک نبود که
    مشکل محتوای کامنت و محتوای عقل صاحبای اون کامنت بود

  • G.LN گفت:

    چه اشکالی داره بازیهای ps4 پورت بشن آخه؟
    آخرش یه شبیه ساز میاد و pc پلیرها بازیش میکنند، خوب چه بهتر خودشون رو pc رلیز کنند تا هم سودی بگیرن و هم مخاطب برای خودشون جذب کنند.
    اصلا به این فکر نکنید که کسی که pc داره نمیاد کنسول بخره.
    چونکه نمونه ش خود من که ps4 خریدم و الآنم ps5 تازه کنارشم pc دارم(لپتاپ).

  • onepunkman گفت:

    امپرس دیگه کدوم صیغه اییه، سونی قفلاش steam drm ان و هرکی میتونه کرک کنه و معمولا کدکس سریع ترین گروه تو ریلیز دادن استیم هاست

  • s3me گفت:

    بله این است پی سی سلطان بی چون چرای صنعت گیم

  • Kuros گفت:

    اگه درست باشه
    پس نسخه جدیدش برای ps5 داره ساخته میشه …
    سونی بازیهایی که نسخه جدید دارن یا شرکتشون داره بازی جدید انحصاری میسازه رو روی pc منتشر میکنه تا هزینه زیادی برای نسخه جدید داشته باشه …

  • PC Gamer گفت:

    بدی های کنسول ها:
    بازی هاش رو باید مثل اسکل ها پول بدی ارجینال بخری
    کنسول هکی همش ارور میده، نمیشه باهاش انلاین شد، واسه هر اپدیت باید ببریش بدی فروشگاه، احتمال بن شدن کنسول خیلی زیاده
    واسه مالتی پلیر باید پول بدی
    مثل PC مانیتور ۸K, کارت صدا خفن استودیویی، مالتی GPU، کیبورد، ماوس خفن نداره.
    شما ماوس و کیبورد رو با یه کنترولر چرند مقایسه میکنید!؟
    چیت نداره
    باید واسه هر بازی چند میلیون پول بدی
    ماد نداره
    نمیتونی بازی رو دست کاری کنی
    فقط به درد بازی میخوره
    فایل های بازی رو نمیتونی اکسترکت کنی مثل موسیقی بازی
    اپدیت ها فشرده نیستن مثل فرمت ۷-Zip.
    بعدا که کنسولت قدیمی شد باید بندازیش دور، بر عکس PC
    بازی های قدیمی کنسول های قدیمی رو نمیشه روش بازی کرد، بر عکس PC
    بازم بگم!؟
    کنسول ماله بچه هاست.

  • PC Gamer گفت:

    PC گیمرها بیشترین سود رو میکنن، چون از انحصاری های هر ۳ کنسول استفاده میکنن.
    شما با امولاتور Yuzu میتونین Switch هم بازی کنین.
    من تمام بازی های انحصاری: PS2, GamCube و Origianl XBox رو PC تموم کردم.
    اصلا هم با God of War حال نکردم.
    دارم تمام انحصاری های PS3 و X360 رو هم تموم میکنم.
    نسل هفتم رو PC چه گرافیکی داره!

  • ninja07 گفت:

    من که سه نسخه اول رو پی اس ۳ بازی کردم فقط مونده دو نسخه بعد 🤣👌

شایعه: مجموعه‌ی کامل بازی‌های Uncharted برای PC در راه است