نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 
نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 
نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 
نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 

نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!

سجاد باقریان
۰۹:۰۰ ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 

گاهی اوقات سازندگان بازی با یک ایده ناب، عنوانی که کاملا در یک سطح معمولی قرار دارد را به مرز شاهکار بودن می‌رسانند، همه‌ چیز از این ایده‌های کوچک، اما مهم شروع می‌شود و صنعت بازی‌های ویدیویی به همین ایده‌ها زنده است. امروز در این مقاله به سراغ عنوانی به نام Levelhead رفته‌ایم که توسط استودیوی مستقل و آمریکایی Butterscotch Shenanigans، در سبک پلتفرمر و ساید اسکرولینگ ساخته شده و برای گوشی‌های هوشمند، نینتندو سوییچ و ایکس‌باکس وان منتشر شده است، شاید نام این بازی به ندرت به گوشتان خورده باشد و خیلی راحت از کنار آن گذشته باشید، اما باید بگویم با تجربه نکردن بازی Levelhead یکی از بهترین بازی‌های مستقل را به راحتی از دست داده‌اید، ویژگی‌های جذاب این بازی باعث شده است که بیشتر از آن چیزی که انتظارش را دارید از تجربه آن لذت ببرید، حال در ادامه با نقد و بررسی عنوان Levelhead همراه ما و گیمفا باشید تا به‌طور کامل با این بازی سرگرم‌کننده آشنا شوید.

   ‌‌‌‌

داستان، این بخش مهم نیست!

کاملا جدی و بدون هیچ‌گونه اغراقی باید بگویم که شما در تجربه بازی Levelhead هیچ اهمیتی به داستان آن نخواهید داد، زیرا اصلا سازندگان داستان خاصی را برای ساخته‌شان در نظر نگرفتند و فقط یک سری کلیات از فضا و اتمسفر بازی برای شما روایت خواهد شد که کاملا کافی است و به شخصه در این عنوان دنبال یک داستان پیچیده و گیرا نبودم، زیرا اصلا هدف از ساخت بازی روایت یک داستان فوق‌العاده نیست.

داستان بازی در آینده‌ای بسیار دور رخ می‌دهد، هنگامی که برای انتقال بسته‌های پستی روش جدیدی خلق می‌شود، یعنی پرتاب‌ آن‌ها به سیارات مختلف، اما این طرح از پایه دچار مشکل می‌باشد، زیرا بسیاری از بسته‌ها بعد از پرتاب به منزل دریافت‌کننده برخورد می‌کنند و آن خانه را از بین می‌برند، حتی در بازی اشاره شده است که در این حادثه امکان دارد حتی جان دریافت‌کننده گرفته شود، به همین دلیل شرکت سازنده تصمیم می‌گیرد که این بسته‌ها را در مکانی دور از مقصد پرتاب کند و سپس ربات‌هایی آن‌‌ها را به دریافت‌کنندگان برسانند. این ربات‌ها GR-18 نام دارند و درواقع شما در بازی کنترل این ربات‌ها را در دست دارید.

levelhead

در ابتدای بازی به خوبی کلیت داستان برای شما روایت می‌شود.

این ربات‌ها بسیار بامزه‌تر از آن چیزی هستند که شما فکرش را می‌کنید، هر کدام از ربات‌های GR-18 دارای صاحبی هستند که به آن‌ها به شدت وابسته هستند، حال شما در بازی باید یکی از همین ربات‌ها را در اختیار بگیرید و به او آموزش دهید. تمامی این ماجرا‌ها در ابتدای بازی برای شما روایت می‌شود و باید بگویم که نحوه روایت آن نیز بسیار جذاب و به اصطلاح fun می‌باشد. باز هم باید به این نکته اشاره کنیم که شما در این بازی به هیچ وجه به داستان اهمیت نخواهید داد و در ادامه تازه به بخش‌های جذاب بازی خواهیم رسید.

‌‌‌‌

گیم‌پلی، بازی کنید و بازی بسازید!

همان‌طور که اشاره کردیم، بازی در سبک پلتفرمر می‌باشد، سری بازی‌های کراش یا ماریو از محبوب‌ترین بازی‌های این سبک می‌باشند. در این بازی‌ها شما به پریدن، وارد کردن ضربه، حرکت به جهت‌های محدود و پشت سر گذاشتن موانع مختلف سرگرم‌ خواهید شد، طبیعتا در بازی Levelhead نیز تمامی این المان‌ها وجود دارد و کلیات سبک پلتفرمر سر جایشان هستند، اما بعضی از ویژگی‌های گیم‌پلی و هم‌چنین موانعی که در بازی وجود دارند حس تازگی دارند و چنین مواردی باعث شده‌اند که گیم‌پلی حال و هوای بسیار هیجان‌انگیز‌تر و تازه‌تری به خود بگیرد.

در طول بازی دشمنان زیادی روبه‌رویتان سبز می‌شوند که دو روش برای نابود کردن آن‌ها دارید، یا کلاسیک عمل کنید و با پریدن بر روی آن‌ها نابودشان کنید، یا با بسته پستی که GR-18 حمل می‌کند به آن‌ها ضربه وارد کرده و آن‌ها را از پای درآورید، البته برای کشتن دشمنان بزرگ و قدرتمند بهتر است از روش اول استفاده کنید، زیرا با وارد کردن ضربه با بسته پستی به آن‌ها، دشمنان بزرگ از بین نمی‌روند و فقط اندکی پرتاب می‌شوند، در مواقعی که در کنار این دشمنان پرتگاهی وجود دارد، از این روش کمال استفاده را ببرید و آن‌ها را مثل آب خوردن به پایین پرتاب کنید. باید به این نکته اشاره کنیم که دشمنان بازی از تنوع خوبی برخوردار هستند، البته باس‌هایی نیز وجود دارند که مبارزه با آن‌ها نیز بسیار هیجان‌انگیز است.

levelhead

با استفاده از بسته پستی می‌توانید کارهای مختلفی انجام دهید، پس از وجود آن استفاده کنید.

بسته‌ای که ربات شما حمل می‌کند، درواقع یکی از مهم‌ترین ابزار‌هایی است که شما در طول بازی از آن استفاده می‌کنید. شما می‌توانید از آن برای ضربه زدن به دشمنان، بهره بردن از آن به عنوان سکو، قرار دادن آن‌ها بر روی اهرم‌های مختلف جهت باز شدن در‌ها و … استفاده کنید، پس این بسته آهنین را دست کم نگیرید و تا آن‌جایی که می‌توانید از وجودش بهره ببرید تا در پیشروی مراحل اندکی کارتان آسان‌تر شود.

یکی از بهترین بخش‌های بازی مربوط به سیستم سیو بازی است، شما با رسیدن به ربات‌هایی مخصوص بازی را در آن قسمت سیو می‌کنید، نیاز نیست کار خاصی انجام دهید، تنها با عبور از آن بازی سیو می‌شود و بعد از کشته شدن بدون هیچ لودینگ و تعلل خاصی به آخرین چک‌پوینت بازمی‌گردید. تعداد این چک‌پوینت‌ها در طول مراحل بسیار زیاد است و شما خیالتان جمع خواهد بود که بعد از باختن به نزدیک‌ترین مکان ممکن برمی‌گردید که این موضوع باعث شده است که سرعت بازی حفظ شود و شما خیلی سریع به جو آن قسمت از مرحله برگردید.

ما به تمامی این نکات اشاره کردیم، اما هنوز به بخش جذاب نرسیده‌ایم، بگذارید این‌گونه بگویم که در بازی بخشی به نام Building level وجود دارد که شما در آن قادر هستید به طراحی مراحل بپردازید و صفر تا صد یک مرحله را با توجه به سلیقه و استعدادتان در این زمینه خلق کنید، این بخش بدون شک مهم‌ترین و بهترین ویژگی بازی Levelhead محسوب می‌شود و فقط باید آن را تجربه کرده باشید تا جذابیت آن را درک کنید. ابزار‌های بسیاری در اختیار شما قرار خواهند داشت که در طراحی مرحله خود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید، لازم به ذکر است که ساخت این مراحل کار چندان سختی نیست، اما طراحی آن‌ها و کنار هم قرار دادن درست المان‌های مختلف در کنار یکدیگر شاید کمی پیچیده باشد، اما رفته رفته کاملا به این موضوعات نیز مسلط خواهید شد و از این نقطه به بعد است که غرق بخش Building level خواهید شد، ساعت‌ها پای آن وقت می‌گذارید و از طراحی ریز به ریز یک مرحله لذت می‌بردید.

levelhead

خودتان مراحل را طراحی و پیاده سازی کنید، سپس آن‌ها را به اشتراک بگذارید تا باقی گیمر‌ها نیز به تجربه آن‌ها بپردازند.

البته این بخش تنها به خود شما خلاصه نمی‌شود، بلکه بعد‌ها قادر هستید مراحلی که طراحی و پیاده‌سازی کرده‌اید را در سرور‌های بازی آپلود کنید تا باقی گیمر‌ها نیز از مراحل شما سرگرم شوند. هر کاربر بعد از پشت سرگذاشتن مراحل می‌تواند به آن امتیاز بدهد و مراحلی که بیشترین امتیاز را کسب کردند بیشتر در معرض دید باقی گیمر‌ها قرار خواهند گرفت. بدین ترتیب می‌توان گفت که Levelhead، عنوانی با یک محتوای نامحدود می‌باشد که هر روز به این محتوا افزوده می‌شود.

 بعضی از مراحلی که گیمر‌ها ساخته‌اند به حدی جذاب هستند که متعجب خواهید شد، بعد از تجربه بازی بهتر است سری به یوتیوب بزنید و کلیپ بعضی از مراحلی که گیمر‌ها ساخته‌اند را تماشا کنید، در یک کلمه فوق‌العاده هستند، هم‌چنین می‌توانید بعد‌ها نام آن‌ها را در بازی جست و جو کرده تا خودتان آن مراحل را تجربه کنید. بعضی از مراحلی که گیمر‌ها ساخته‌اند خوراک هاردکوربازها است و به حدی سخت و دشوار هستند که قطعا اعصابتان را به هم می‌ریزند و اکثر افراد نمی‌توانند آن را به پایان برسانند، بعضی از گیمر‌های خوش ذوق نیز از بازی‌های کلاسیک سبک پلتفرمر الهام گرفته‌اند و مراحل آن‌ها را در بازی Levelhead بازسازی کردند که نام این مراحل را در خود بازی یا در یوتیوب پیدا کنید و در صورت تمایل آن‌ها را تجربه کنید.

 بازی در بخش اصلی دارای ۹۰ مرحله متنوع و باکیفیت می‌باشد، پس اگر تمایلی به بخش Building level ندارید، می‌توانید این ۹۰ مرحله را تجربه کنید، البته به شما پیشنهاد می‌کنم که حتما و حتما سری به مراحلی که دیگران ساخته‌اند بزنید، زیرا بعضی از آن‌ها بسیار جذاب‌تر از مراحل اصلی بازی هستند.

در کل گیم پلی بازی را بزرگ‌ترین نقطه قوت بازی باید دانست، یک گیم‌پلی روان، سریع و هیجان‌انگیز که به سادگی‌ها از آن دل نخواهید کند، علاوه بر این، بخش Building level نیز باعث شده است که شما به دنیایی از مراحل و محتوا که گیمر‌ها ساخته‌اند دسترسی داشته باشید یا ساعت‌ها به ساخت مراحل دلخواه خود بپردازید.

‌‌‌‌‌‌

گرافیک فنی و بصری، زیبا و قابل‌قبول

گرافیک بازی از بعد فنی در سطح قابل‌قبولی قرار دارد و شاهد تکسچر‌ها، نورپردازی و افکت‌های باکیفیتی هستیم که شاید بهترین نباشند، اما حداقل در سطح راضی‌کننده‌ای قرار دارند و شما را ناامید نخواهند کرد. بازی در زمینه بهینه‌سازی نیز بسیار عالی عمل کرده است، این بازی در یک گوشی میان‌رده اندروید تست شده است و هیچ مشکلی از لحاظ افت فریم یا کرش کردن مشاهده نشد، هم‌چنین آپشن‌های زیادی در بخش تنظیمات گرافیکی وجود دارند که در صورت مشکل افت فریم می‌توانید آن‌ها را تغییر دهید و با کاهش بسیاری از المان‌های گرافیکی به یک فریم با ثبات برسید.

levelhead

گرافیک فنی بازی در سطح راضی‌کننده‌ای قرار دارد و در زمینه طراحی بصری نیز بازی زیبا به نظر می‌رسد.

طراحی بصری بازی شاید یکی دیگر از بخش‌های جذاب عنوان Levelhead باشد، استفاده درست از رنگ‌ها و طراحی باسلیقه محیط‌ها، اشیا، دشمنان و از همه مهم‌تر ربات بامزه بازی یعنی GR-18 در سطح بسیار خوبی قرار دارد و نمی‌توان ایراد خاصی به گرافیک بصری بازی وارد کرد.

‌‌‌‌

موسیقی و صداگذاری، صدایی آشنا

بازی در زمینه موسیقی می‌توانست بسیار بهتر باشد، موسیقی بازی قابل قبول است و با اتمسفر و جو بازی هماهنگی خوبی دارد، اما تنوع کم در این زمینه باعث می‌شود که بعد از چندین ساعت از موسیقی‌های بازی اندکی خسته شوید و وجود تعداد بیشتر موسیقی‌ می‌توانست از بروز این مشکل جلوگیری کند.

levelhead

برخلاف صداگذاری بسیار خوب، بازی در زمینه موسیقی از تنوع مناسبی برخوردار نیست.

در سوی دیگر بازی در زمینه صداگذاری بسیار خوب عمل می‌کند، حتی راوی بازی که در ابتدا داستان را برای شما روایت می‌کند بسیار عالی است، هم‌چنین در هنگام تجربه بازی صدا‌های مختلف باعث شده است که خیلی بیشتر محیط شلوغ بازی را حس کنیم، همان‌طور که تا الان متوجه شده‌اید، مراحل شلوغ هستند و گیم‌پلی بازی نیز سریع می‌باشد، پس صداگذاری مناسب باعث می‌شود که به خوبی شلوغی و هیجان را حس کنیم.

‌‌‌‌

سخن آخر

بعضی از بازی‌ها بعد از عرضه روز به روز پیشرفت می‌کنند و بعد از گذشته چندین سال نمی‌توان وضعیت فعلی آن‌ها را با وضعیت اولین روز عرضه‌شان مقایسه کرد. این موضوع در عنوان Levehead به گونه دیگری رقم خورده است و باید بگوییم که حتی بازی در روز اول نیز از کیفیت بسیار خوبی برخوردار بود، اما با گذشت زمان و به لطف ویژگی بی‌نظیری به نام Building levels، این بازی روز به روز به جذابیتش افزوده شد و هم اکنون شما در بازی Levelhead به دنیایی از مراحل مختلف که گیمر‌هایی مثل شما با ذوق و شوق خودشان طراحی و ساخته‌اند دسترسی خواهید داشت، اگر به دنبال تجربه‌ای خاص هستید، Levelhead همان چیزی است که نیاز دارید، یک عنوان با گیم‌پلی روان و سریع در سبک پلتفرمر که شما را تا ساعت‌ها سرگرم خواهد کرد. شما قادر هستید این بازی را از طریق گوشی‌های هوشمند با سیستم‌عامل‌های اندروید و آی او اس، رایانه‌های شخصی، نینتندو سوییچ و کنسول‌های نسل هشتم ایکس باکس تجربه کنید.

نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 
نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 
نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 
نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 
نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا 

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی عنوان Levelhead؛ بازی کنید و بازی بسازید!-گیمفا