نقد و بررسی Cris Tales- گیمفا
نقد و بررسی Cris Tales- گیمفا
نقد و بررسی Cris Tales- گیمفا
نقد و بررسی Cris Tales- گیمفا

نقد و بررسی بازی Cris Tales؛ یک نقش آفرینی ژاپنی زیبا

مهدی رضایی
۲۹ تیر ۱۴۰۰ - 09:00
نقد و بررسی Cris Tales- گیمفا

تصور کنید در دنیایی قرار دارید که می‌توانید بین زمان حال و آینده جابه‌جا شوید و یا به طور هم‌زمان در هر دو جهان حضور داشته باشید. حتی می‌توانید از مزیت‌های چنین جهانی هم مانند دانستن عاقبت کارهایتان به صورت آنی استفاده کنید و دیگر مواردی مثل دوراهی‌های تصمیم‌گیری یا بی‌خبری از آینده برایتان بی‌معنی باشد؛ جالب است نه؟ در بازی‌ای که امروز قصد بررسی آن را داریم، چنین دنیایی را می‌بینیم.

نقد و بررسی بازی Cris Tales

امروز و در نقد و بررسی بازی Cris Tales که یکی از فانتزی‌ترین و هنری‌ترین بازی‌های امسال است، می‌خواهیم تا آن‌جایی که امکان دارد بازی را منصفانه برای شما کاربران عزیز بررسی کنیم و در نهایت بگوییم آیا این بازی مستقل ارزش وقت گذاشتن و خریدن را دارد یا خیر. وقتی پای بازی های مستقل میان باشد، کمی رعایت انصاف در حق این گونه عناوین سخت است؛ چرا که نه می‌توان از بعضی ضعف‌ها چشم‌پوشی کرد و نه می‌توان خیلی به آن‌ها سخت گرفت. با این حال باهم می‌بینیم Cris Tales تا چه حد از پس راضی کردن گیمرها بر می‌آید و در چه سطحی است.

بازی cris tales

بازی Cris Tales، یکی از فانتزی ترین و هنری ترین بازی های امسال است

داستان بازی Cris Tales

داستان بازی از این قرار است که یک کودک یتیم و فقیر به نام کریسپو، در یتیم‌خانه‌ای در شهر کوچک نیریم در پادشاهی کریستالوس زندگی ساده‌ای دارد. یک روز، در حالی که مشغول چیدن گل رز برای رئیس یتیم‌خانه است، قورباغه‌ی بامزه‌ای را می‌بیند که اتفاقا صحبت هم می‌کند! نام او متیاس است و در غفلت رز، یک‌گل را از او می‌دزدد. کریسپو، قورباغه را دنبال می‌کند تا نهایتا او را داخل یک کلیسا در شهر پیدا می‌کند. جالب آن است که داخل کلیسا چندین الماس جادویی به چشم می‌خورد.

کریسپو از این وضعیت متعجب شده و کنجکاو‌ می‌شود تا به الماس‌ها دست بزند. با انجام این کار، اتفاق عجیبی رخ می‌دهد و کریسپو متوجه می‌شود قدرت تغییر یا فریب دادن زمان را دارد! زمان کوتاهی می‌گذرد تا این که شهر کوچک آن‌ها مورد حمله مینیون‌های ملکه‌ی یک منطقه‌ی دشمن قرار می‌گیرد و حالا حتی نجات شهر هم به قدرت‌های کریسپو بستگی دارد. ملکه‌ی عصرها دشمن خونی پادشاهی کریستالوس بوده و چندین سال است که در تلاش برای تصرف آن است.‌ هدف اصلی او، به دست آوردن کریستال‌ها و تسلط بر زمان است.

نقد بازی cris tales

داستان بازی از این قرار است که یک کودک یتیم و فقیر به نام کریسپو، در یتیم خانه‌ای در شهر کوچک نیریم در پادشاهی کریستالوس زندگی ساده‌ای دارد.

در طول داستان بازی، با جادوگرهای زیادی ملاقات می‌کنید که هرکدام اطلاعات و توانایی خاصی را در خود دارند. در ادامه بازی می‌توانید از قدرت این جادوگران هم بهره ببرید و با آن‌ها هم‌سفر شوید. روایت و قصه‌گویی بازی خیلی سرراست است و اصلا پیچیدگی خاصی ندارد. بازی خیلی زود شما را با شخصیت‌های اصلی آشنا می‌کند و سریعا شما را وارد بطن داستان می‌کند، بدون هیچ حاشیه‌ای. شخصیت پردازی کاراکترها، صرفا در حد رفع نیاز است و با آن که با داستان آبکی و ضعیفی طرف نیستیم، اما چندان سرنوشت شخصیت‌های فرعی برای شما مهم نخواهد بود و داستان بازی در نهایت نمره کاملا متوسطی می‌گیرد.‌

گیم پلی بازی Cris Tales

بدون شک جذاب‌ترین مکانیسم گیم‌پلی بازی، سفر در زمان است. به محض آن که کریسپو، کریستال‌ها را در کلیسا پیدا می‌کند، تصویر به سه بخش تقسیم می‌شود. هر بخش یک مثلث است و در مثلث سمت چپ گذشته را می‌بینیم، در وسط تصویر زمان حال و در سمت راست، آینده را شاهدیم. همان‌طور که در بازی پیش می‌روید و در محیط حرکت می‌کنید، می‌توانید تغییرات محیط در گذشته و آینده را هم ببینید. مثلا می‌توانید ببینید این مکان یا مردمش در گذشته چگونه بوده‌اند یا در آینده به چه شکل خواهند بود. اما قابلیت تغییر و دستکاری زمان به چه کار می‌آید؟

بررسی بازی cris tales

بدون شک جذاب‌ترین مکانیسم گیم‌پلی بازی، سفر در زمان است.

وقتی با قدرت کریسپو، چیزی را در زمان حال یا گذشته تغییر می‌دهید‌، در اتفاقی که نهایتا در ادامه می‌افتد و آینده را رقم می‌زند تغییر ایجاد می‌کنید و آینده هم به شکل دیگری درخواهدآمد. به همین دلیل هم هست که کریسپو در نجات سرزمین و مردمش و تامین آینده کریستالوس، وظیفه مهمی را دارد و شاید فقط این کار از عهده او و قدرتش بربیاید. شما نه تنها می‌توانید نتیجه کارهایتان در حال و گذشته را در آینده مشاهده کنید، بلکه می‌توانید با کمک ماتیاس با گذشته و آینده تعامل کنید! او را برای صحبت با یک فرد یا انجام یک کار به یکی از بخش‌ها فرستاده و نتیجه‌اش را به طور آنی ببینید!

مثلا اگر ماتیاس را به گذشته بفرستید و با او یک درخت بکارید، می‌توانید در زمان حال از میوه‌های درخت استفاده کنید. از مکانیسم سفر به زمان‌ها برای حل پازل‌های مختلف و تکمیل مراحل زیادی باید استفاده کنید و گاهی اوقات واقعا مغز شما را درگیر خود می‌کنند. همچنین این مکانیسم در مبارزات هم کاربرد دارد. مبارزات بازی نوبتی است و باید در نوبت خود، حمله و دفاع کنید یا از یک آیتم بهره ببرید، اما همچنین می‌توانید زمان را دستکاری کنید و دشمنان را به گذشته یا آینده بفرستید (بر اساس محل قرارگیری دشمنان) دشمنان سمت چپ فقط به گذشته و سمت راستی‌ها فقط امکان فرستاده شدن به آینده را دارند. با ارائه مثالی این مکانیسم جذاب را ادامه می‌دهم.

cris tales

از مکانیسم سفر به زمان‌ها برای حل پازل‌های مختلف و تکمیل مراحل زیادی باید استفاده کنید.

مثلا دشمنان شما، یک سری گرگ وحشی هستند. شما می‌توانید آن‌ها را به گذشته فرستاده و آن‌ها را تبدیل به یک‌سری توله گرگ ضعیف کنید، یا به آینده بفرستید تا پیر و ضعیف شوند؛ در نتیجه شکست دادنشان بسیار ساده‌تر خواهد شد. اما همیشه این‌گونه نیست که مشخص باشد دشمن با فرستاده شدن به گذشته یا آینده تبدیل به چه چیزی خواهد شد یا قدرتش در چه حدی خواهد بود. ممکن است با انجام این کار دشمن جوان‌تر و سرحال‌تر یا بسیار با تجربه‌تر و قوی‌تر هم بشود. تشخیص زمان درست دستکاری زمان در مبارزات، کلید پیروزی نبردهاست.

همچنین از دستکاری زمان، می‌توانید برای اعضای دیگر تیمتان هم تا حد محدودی استفاده کنید. مثلا یکی از دشمنان، هر حمله‌ای را با سپرش بلوکه می‌کند و اصلا آسیب نمی‌بیند، می‌توانید با یکی از اعضای تیم به سمت سپرش آب پرتاب کنید و با استفاده از قدرتتان او‌ را به آینده بفرستید، جایی که سپرش از آب زنگ زده و دیگر مقاومتی ندارد و به راحتی می‌شکند و شکستش می‌دهید. بنابراین مبارزات بازی هم گاهی تبدیل به یک معما می‌شوند که باید با استفاده از ذهن خلاق خود آن‌ها را حل کنید.

نقد و بررسی بازی cris tales

همچنین از دستکاری زمان، می‌توانید برای اعضای دیگر تیمتان هم تا حد محدودی استفاده کنید.

اوج زیبایی مبارزات بازی، در باس‌فایت‌ها است. باس‌فایت‌ها غیرقابل پیش‌بینی‌اند و قدرت‌های زیادی دارند. آن‌ها به هر حمله واکنش مختلفی دارند و فرستادنشان به گذشته و آینده هم باید حساب شده و با آگاهی کامل باشد. طراحی باس‌فایت‌ها بسیار خوب است و در مبارزات خیلی باهوش عمل می‌کنند. به احتمال خیلی زیادی از مبارزات معماگونه بازی، لذت می‌برید.

گرافیک بازی Cris Tales

طراحی هنری بازی بسیار زیباست و مثل یک تابلوی نقاشی مملو از آب‌رنگ است. محیط‌های بازی رنگ‌بندی عالی دارند و می‌توانند به راحتی شما را راضی کنند. وقتی برای اولین بار گرافیک بازی را دیدم، تا چندین دقیقه متعجب بودم که یک سازنده چقدر به ذات سرگرم کنندگی بازی‌اش مطمئن بوده که به همین گرافیک به ظاهر ساده راضی شده و اصلا گیم‌پلی را برای زیباتر شدن تکسچرها و واقع‌گرایانه‌ای شدن بازی فدا نکرده است. خوشبختانه گیم‌پلی بازی هم مثل گرافیک فنی و هنری بازی کم‌نظیر است و شاهد یک اثر نسبتا فاخر و ارزشمند هستیم.

بازی نقش آفرینی cris tales

طراحی هنری بازی بسیار زیباست و مثل یک تابلوی نقاشی کار شده با آب‌رنگ است.

صداگذاری و موسیقی Cris Tales

دیالوگ‌های بازی تماما صداگذاری انگلیسی شده‌اند و این برای یک بازی کوچک مستقل واقعا خوب است؛ به خصوص آن که بازی چیزی حدود ۲۰ ساعت گیم‌پلی دارد و این حجم از پشتکار برای صداگذاری این بازی واقعا آفرین دارد. موسیقی‌های بازی هم متناسب با محیط و گیم‌پلی و داستان بازی است و واقعا موسیقی‌های محلی و آرام زیادی در بازی می‌شنوید که بازهم جای تبریک و تحسین برای سازندگان را دارد.

نتیجه‌گیری

Cris Tales را بازی کنید، اگر به دنبال یک بازی نقش‌آفرینی نوبتی زیبا هستید. این بازی ایده‌ی نسبتا جدیدی دارد و می‌تواند در صورت پرداخت بیشتر در نسخه‌های بعدی و برطرف‌سازی مشکلات جزئی، یک عنوان حتی بی‌نقص در سبک خود باشد.


  • مثبت:
  • روایت زیبا و مناسب
  • شخصیت پردازی خوب
  • مکانیسم سفر در زمان!
  • مبارزات نوآورانه و باکیفیت
  • گرافیک هنری فوق‌العاده
  • صداگذاری کامل شخصیت‌ها
  • موسیقی گوش‌نواز

 

  • منفی:
  • ضعیف شدن داستان در نیمه دوم بازی
  • افت فریم‌های اندک در صحنات شلوغ
  • بعضی اوقات، بازی بیش از حد به سفر در زمان متکی می‌شود و حالت تکرار مکررات به خود می‌گیرد
نقد و بررسی Cris Tales- گیمفا

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی Cris Tales- گیمفا