چرا باید غیرقابل پیشبینی بودن پلیاستیشن را به عنوان یک واقعیت بپذیریم؟
پلیاستیشن شاید در حساسترین و غیرقابل پیشبینیترین دوران تاریخ خود قرار دارد و گرفتن تصمیمهای درست، میتواند آیندهی این برند محبوب را تضمین کند.
در واقع، پلیاستیشن وارد دورهای شده است که دیگر نمیتوان همانند سابق تصمیمات آیندهاش را پیشبینی کرد و حدس زد. علاوه بر این، همگی مطلع هستیم که چند سال است که سیاستهای کلان این برند دستخوش تغییرات عظیمی شده اما، بدون تردید بروز شایعات و اخبارهای ضد و نقیض مختلف پیرامون پلیاستیشن، به دلیل عدم تمایل سونی برای گسترش راههای ارتباطی خود با جامعهی کاربرانش صورت گرفته است؛ موضوعی که در اوایل نسل هشتم بالعکس بود و دائماً شاهد انتشار اخبارهای رسمی و برگزاری رویدادهای بسیار متنوع از سوی پلیاستیشن بودیم.
در حقیقت، زمانی که مهمترین فرد در اکوسیستم پلیاستیشن به جای بازیباز بودن صرفاً یک مدیر متبهر و اقتصاددان است، نباید انتظار درک ظرافتها و انتظارات بازیبازان را از او داشته باشیم. از طرفی دیگر، آن روی خوش پلیاستیشن با کاربران، علاقهمندان و حتی استودیوهای بازیسازی مستقل در قالب گزارشها و رویدادها، جای خود را به مصاحبههای جیم رایان با مجلات سبک زندگی مانند GQ دادهاند. البته، هرمن هالست به عنوان دیگر فرد مهم اکوسیستم پلیاستیشن نیز هر از چندگاهی سعی میکند تا از دفتر کار خود بیرون بیاید و با وبسایتهای زیر مجموعهی خود یک اعلامیه را در قالب مصاحبهای دوستانه به سمع مخاطبان پلیاستیشن برساند؛ همان اتفاقی که در زمان خرید استودیوی هاوسمارک (Housemarque) در دو هفتهی گذشته رخ داد.
از طرفی دیگر، جالب است بدانید که بالغبر ۹۰ درصد اخبار چند ماه اخیر پلیاستیشن، نه به وسیلهی سونی و بلکه بهوسیلهی اینسایدرها، خبرنگاران و کاربران مختلف فاش شدهاند. برای مثال، اولین بار بازی Ghost of Tsushima: Director’s Cut و انتشار بستهی الحاقی آن توسط گزارشهایی از اینسایدرها فاش شد و اندکی بعد، سونی خود این بازی را به صورت ناگهانی معرفی کرد تا آنطور که باید و شاید غافلگیر نشویم و توجههایی که انتظار داشتیم به سمت این عنوان جلب نشود. از طرفی دیگر، برگزاری رویداد State of Play پس از ثبت برند تجاری PSX در ماه گذشته و اختصاص یافتن آن به بازی Deathloop در زمانی که همهی ما تشنهی شنیدن اخبار بیشتری از God of War هستیم، انتشار شایعاتی نظیر برگزاری رویداد ۹۰ دقیقهای مفصل از سوی چند منبع معتبر و در نهایت، تداوم سکوت مرگبار و غیرقابل تحمل پلیاستیشن در مقابل رسانهها و سوالات کاربرانش، از جمله مواردی هستند که شاید سر و صدای طرفداران متعصب این برند دوستداشتنی و قابل ستایش را نیز درآوردهاند.
اگرچه ما از پیش مطلع بودیم که این رویداد State of Play، به یک بازی تردپارتی که هماکنون در مالکیت شرکت رقیب سونی قرار دارد اختصاص خواهد یافت و طی آن چندین بازی مستقل نیز نمایش داده خواهد شد، اما صحبت و درخواست ما از پلیاستیشن این است که چرا همچنان در قبال ارائهی اطلاعات بیشتر به مخاطبان خود سکوت میکند؟ طبیعی است که پس از کنار رفتن از شرکت در رویداد E3 2021، بدون تردید با یک یا حتی چند رویداد بزرگ از سوی پلیاستیشن روبرو خواهیم شد اما همانطور که طرفداران سایر شرکتها از جمله یوبیسافت، اسکوئر اینکس، فرامسافتور، بتسدا و مایکروسافت از مدتها پیش از برگزاری رویداد E3 دائماً توسط اخبارهای رسمی و غیر رسمی تغذیه میشدند و در جریان اوضاع شرکتهای محبوبشان قرار میگرفتند، این دارندگان پلیاستیشن ۵ بودند که بیش از همیشه احساس بلاتکلیفی میکردند و هر روز منتظر شنیدن اخبار رسمی پیرامون برنامههای مختلف سونی برای کنسولشان بودند.
در واقع، بازی God of War Ragnarok سال گذشته معرفی شد و حتی قرار بود که تا ۴ یا ۵ ماه آینده بتوانیم آن را تجربه کنیم. اما حالا، نه تنها این بازی قرار نیست تا در سال جاری منتشر شود، بلکه تمامی اطلاعات ما به لوگوی آن خلاصه میشود و حتی نام رسمی آن نیز اعلام نشده است. از طرفی دیگر، اکنون Ratchet & Clank: Rift Apart منتشر شده است اما مشخص نیست که بازی آیندهی استودیوی اینسامنیاک چه خواهد بود و باید تا زمان رویداد بزرگ سونی نامهایی چون Spider-man 2، Sunset Overdrive و بازیهای دیگر را در ذهنمان مرور کنیم. همچنین، دو بازی Horizon Forbidden West و Gran Turismo 7 که در دسترس دارندگان کنسول پلیاستیشن ۴ نیز قرار خواهند گرفت و به نوعی تنها بازی انحصاری پلیاستیشن ۵ که اخیراً شاهد شنیدن اخبار رسمی پیرامونش بودیم، عنوان Death Stranding: Director’s Cut است.
جالب است بدانید که پس از گذشت مدتی نسبتاً طولانی از اعلامیهی استودیوی ناتیداگ (Naughty Dog)، هیچ منبع رسمی دیگری تاکنون وضعیت توسعهی بخش چند نفرهی بازی The Last of Us: Part II را گزارش نکرده است. از طرفی دیگر، اخیراً یک هدست PSVR جدید نیز توسط سونی معرفی شد اما جز شایعاتی نظیر پنل OLED آن، هیچ خبر رسمی دیگری پیرامون آن منتشر نشده است. البته، این نکته را در نظر بگیرید که ما همگی از این که سونی در پشت پرده در حال تلاش بیوقفه برای شگفتزده کردن ما است مطلع هستیم، اما تمامی این انتفادها بدون هیچ تعارفی نسبت به سیاستی که پلیاستیشن در قبال ارتباط با کاربرانش اتخاذ کرده وارد است. در واقع، ما جنبههای مثبت این سکوت خبری سونی را نیز ارج مینهیم. برای مثال، جز God of War که تاریخ انتشارش از ابتدا بحث برانگیز بود، باقی عناوین معرفی نشدهی پلیاستیشن ۵ احتمالاً در زمانی نزدیک به تاریخ انتشارشان در دسترس قرار خواهند گرفت و بدینترتیب، لازم نیست که بازیبازان در باتلاقی که هماکنون طرفداران Elder Scrolls 6 و پیشتر طرفداران The Last of Us Part II گرفتار شده بودند فرو بروند.
بنابراین هدف این مقاله شاید یک نوع درمان گذرا برای اذهان پرآشوب طرفداران پلیاستیشن باشد، چون هیچ سرنخی از هیچ یک از برنامههایش وجود ندارد. در واقع، در دورهای هستیم که هر اینسایدر و خبرنگار ساز خود را در مورد پلیاستیشن مینوازد و ما ناچار به رقصیدن با هر کدام یک از آنها هستیم. توییتهای مبهم، شایعات و اخباری که از خردهفروشیها پیرامون بازیها و برنامههای پلیاستیشن منتشر میشوند، همگی گمراه کننده بوده و دائماً یکی پس از دیگری تکذیب شدند. از طرفی دیگر، این موارد باعث میشوند تا علاوه بر بی اعتمادی به منابع مختلف، بازیبازان به نشریههایی که چارهای جز پوشش شایعات ندارند نیز بیاعتماد شوند و اعتبارشان کم و کمتر شود.
در نهایت، زمان آن فرارسیده است که غیرقابل پیشبینی بودن پلیاستیشن را به عنوان یک واقعیت بپذیریم. این شرکت علیرغم تمامی اشتیاق طرفدارانش همچنان در قبال آنها سکوت اختیار میکند و سعی دارد تا فعالیتهای خود را مخفی نگاه دارد. البته، این رویکرد باعث میشود تا رویدادهای پلیاستیشن هیجان انگیز باشند اما، قضاوت اینکه فرو رفتن طولانی مدت بازیبازان در ابهام، سردرگمی و بیخبری ارزش این غافلگیری را دارد یا خیر، با شما.
پر بحثترینها
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- فیل اسپنسر: تولید کنسولهای ایکس باکس در نسلهای آینده متوقف نخواهد شد
- کار ساخت بازی جدید ناتی داگ از سال ۲۰۲۰ آغاز شده است
- فیل اسپنسر: STALKER 2 یکی از مدعیان بهترین بازی سال است
- Red Dead Redemption 2: آیا آرتور مورگان رستگار شد؟
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- بازی چندنفره Horizon احتمالاً در سال ۲۰۲۵ منتشر خواهد شد
- گزارش: Final Fantasy 16 روی PC تنها ۲۸۹ هزار نسخه فروخته است
- مایکروسافت: هر دستگاهی میتواند یک ایکس باکس باشد
- رسمی: بستههای الحاقی، ریمیکها و ریمسترها میتوانند کاندید بازی سال در The Game Awards شوند
نظرات
فقط صبر کنید تا ایونت بعدی سونی
یا همون state of play یا هر اسمی که براش بزارن !!
سورپرایز داره و منفجر میکنه.
به نظر من بهترین زمان معرفی بازیا نهایتا ۸ ماه قبل انتشارشون باشه بهتره تا هی میان تاخیر میزنن واسه تاریخ عرضه بازیا که خیلی بده.
که در این دوره کرونا خیلی تاخیر داشتیم
باشه فهمیدیم فن بوی هستی زیاد زور نزن 😐
“”مهمترین فرد در اکوسیستم پلیاستیشن به جای بازیباز بودن صرفاً یک مدیر متبهر و اقتصاددان است””
بنده خدا خودش تو اخرین مصاحبه گفته بود دارم رچت رو تجربه میکنم 😐
.
درمورد بخش دوم مقالتون ؛ سونی همیشه به چراغ خاموش جلو رفتن معروف بوده ؛ در اینکه چندوقته خیلی سکوت کرده قطعا هیچ شکی نیست اما چیز جدیدی هم نیست
.
در مورد بخش آخر : به نظرم نیازی نیست ما بدونیم که بازی های آینده اینسامنیاک یا ناتی داگ و …. چی هستن ؛ ندونستن این موارد باعث ایجاد هایپ نسبی دائمی بین کاربران میشه که باعث روی اوج موندن استودیو مذکور میشه و اصلا چیز بدی نیست ؛ از طرفی سونی میتونه بازی های جدید رو توی رویداد های عظیم معرفی کنه تا برگ برنده داشته باشه ( مثلا آنچارتد۵ )
بازیباز بودن ربطی به “تمام کردن رچت” نداره. شما ممکنه فیلم ببینی سالی یه بار ولی فیلمباز نباشی. تا جایی که یادمه شوهی یوشیدا بلادبورن رو پلت کرده بود، اگرچه کار نشدنی و فوق سختی نیست، اما برای یک مدیر با اون همه مشغله، پلات کردن بلادبورن آسون نیست. درسته که مدیریت متمرکز بر روی تجارت و افزایش سرمایه باشه، اما اگر در عین حال مدیری گیمر و آشنا به هنر صنعت گیم انتخاب شده باشه می تونه میراث خوبی از خودش به جای بذاره مثل لیدن و یوشیدا که واقعا تاثیرشون در موفقیت حال حاضر پلیاستیشن حس میشه. بعید می دونم جیم رایانه بتونه چنین کاری رو انجام بده.
اما با رقابت شدیدی که در این دوره شاهد هستیم، شرکتها باید به سمت سودزایی بیشتر حرکت کنن، اگرچه ممکنه به مذاق خیلی از گیمرهای قدیمی خوش نیاد. اگر شرکتی در جهت بازار و مخاطبهای دهههای جدید حرکت نکنه، تعضیف خواهد شد. گیمرها هر روز از سرویس محور شدن بازیها مینالن، اما همیشه این عناوین سودزایی بیشتری دارن، به نظر میاد شکاف بزرگی بین گیمرها وجود داره و عدهی زیادی از عشاق بازیهای سرویس محور Vocal نیستند. تصمیم ورود به بازار موبایل هم سیاست جدیدی هستش که سونی مطمئناََ وادار به انجامش شده. وقتی به وضوح میبینن که بازار چین ۵۰۰ میلیون پلیر موبایل داره و منابع تولید هم وجود داره قطعاََ به این بازار جذب میشن. یه سری تصمیمهای تجاری بی شک باید انجام بشن حالا چه مخاطبهای کلاسیک خوشحال بشن چه خوشحال نشن چون جهت بازار اونچیزی نیست که گیمرهای سوشال مدیا دارن ازش دم میزنن. بنابراین اگرچه جیم رایان به نظرم اون چیزی که از پلیاستیشن انتظار دارم رو به ارمغان نخواهد آورد، اما انتخاب مناسبی برای حفظ برند پلی استیشن و سونی در بازار به حساب میاد و سیاستهای منطقی اتخاذ میکنه. با این وجود، یاد قدیم و دیدن چهرهی مدیران قدیمی پلی استیشن در رویدادها بخیر.
مقاله هم نگفته رایان گیمر تفریحی نیست، گفته بازیباز نیست.
آخر هفته ها جم میشن میزنن 😀
حرفت معنی بدی داره دوست عزیز
نه بابا 😐
به جون تو
چه معنای بدی ؟
من واقعا نمی دانم . نمی شود یکی توضیح بده ؟
هیچی ..
مرگ نزدیکتر از اونیکه فکرشو بکنی بهمون نزدیکته..
حتی در آغوش بابا…
پس به چیزهای بی ارزش درونت فکر نکن!
🙂 😐 🙁
بنازم سطح انحرافات ذهنی :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
جمع میشن گیم میزنن داشم ، فکرت سمت چیزای بد نره یوقت 😀
من اینو حذف کرده بودم 😐
همیشه مواظب خودت باش
آقای امیر نادری :yes:
مقاله رو با کمک شما نوشته؟ صد در صد معلومه اون نظر من رو تو یکی از پست های خودتون تایید نکردید آقای فن بوی ایکس حتی جنبه انتقاد هم ندارید
شما؟ نمیشناسم.
اگر جنبه انتقاد نداشت همین رو هم تأیید نمی کرد .
با حرفتون موافقم آقای کریمی ولی واقعا جیم رایان هم مدیر خوبیه از وقتی اومده سرویس های سونی رو خیلی بهتر کرده و تو دوره خودش این همه انحصاری برای لاینچ سونی در نظر گرفته تو نسل نهم و طبیعتا تعدادش برای سال ها بعد هم زیاده منم قبول دارم لیدن و یوشیدا خیلی بهتر از جیم رایان هستن ولی به نظرم رایان هم به نوبه خوبیه و میتونه میراث دار راه پلی استیشن باشه
یعنی میتونم بگم مزخرفترین مقاله چند وقت اخیر گیمفا بود،
فقط اونجاش ک نویسنده محترم گفته ،، پلی استیشن هواداران و مخاطبان خود را بلاتکلیف گذاشته،،
یعنی کوپ کردم اینو خوندم، یارو کنسول رو داده داره ی سال میشه هنوز بازی بهش نداده مخاطبای اونا شدن با تکلیف، پلی استیشن دقیقا با زمانبندی مناسب تقریبا بهترین بازیهای این ۸ ماه رو داده مخاطباش شدن بلاتکلیف.
می دونی چرا مخاطب های ایکس باکس تکلیف شون مشخص چون طرف یک رویداد جامع برگزار کرد و برای ۹۰درصد بازی هاش هم تاریخ عرضه مشخص کرد الان اونی که منتظر استارفیلد بود می دونه که یک سال دیگه باید صبر کنه به این میگن مشخص شدن تکلیف ولی اینطرف سونی یک ماه ازE3 گذشته نه تنها یک رویداد درست و حسابی برگزار نکرده بلکه کوچک ترین اطلاعاتی هم به من طرفدار نداده الان حتی معلوم نیست God of war بعدی ۲۰۲۲ میاد یا نه و همین طور اصلا معلوم نیست کی قرار رویداد خاص خودشون برگزار کنند…. سکوت خوبه نه دیگه در حدی که شورش در بیاد و طرفدار عصبانی کنه
خیلی باهات موافقم.
اطلاعات نده، وقتی هر ۳ ماه ی بازی توپ داده نیازی نداریم اطلاعات بده یا نه، محتوا رو دست ما بروسنه، مگه من خبرنگارم ک اطلاعات برام مهم باشه، برا من گیم ارجحیت داره ک سونی به نسبت به پلتفرمای دیگه با اختلاف داره حال میده.
گاد اف وار یکی از بزرگترین آیپیهای سونیه و اونی ک پلی استیشن داره میدونه حداقل ۲ سال بعد لانچ ،عرضهاش زمان خواهد برد.
در آخر هم بگم شما نگران رویدادهای سونی نباشید، ب وقتش نمایشش برگزار میشه، فعلا دستمون پر بازیه و نیازی به رویداد نداریم
والله، همینو بگو
سونی حتی عین آدم گیم پلی هم نشون نمی دهد.
۹۹ درصد نمایش های سونی کپچر شده روی ps5 بوده اکثرشون هم گیمپلی بوده بجز نمایش لگو گاد و فاینال فانتزی ۱۶ که روی pc کپچر شده بود و نسخه نسل نهمی gtav که اون موقع آماده نمایش روی ps5 نبود اونوقت ۹۰ درصد نمایش های مایکرو cgi بوده اون چندتا گیمپلی هم کپچر شده روی pc بودند مرزهای باطل گویی رو جابجا کردی انسان
شما ps5 داری ؟
با همه اینا بنظر من بهتر از ایکس باکس عمل کرده..
Ok
جواب تمامی سوالات در رویداد بعدی پلی استیشن روشن میشه شک نکنید
مقاله کاملا با برداشت من همخونی داره
سونی سابقهای از خودش به جا گذاشته که حتی زمانیکه سکوت میکنه فناش هایپ میشن و سکوت طولانیتر مساوی با انفجار مهیبتر
سونی کاملا مشخصه که مدیریتش تغییر کرده و زخمتتر از گذشتس اما وسواس و کمالگراییش به بالاترین درجه رسیده
مصاحبههای کم اطلاعات کم جواب ندادن به سوالات فنا و سکوت کر کنندش از همه بدتر
اینا انتقاد من از سیاست حال حاضر
اما در مقابل
ادامهی انحصاریای با کیفیت تقویت سرویسهاش همکاریهای بزرگ با سکندپارتیا خریدای خوب
به نظرم رایان بلد نیست سعی کن به دل بشینه اما توو زمینهی کاریش فوقالعادهداره عمل میکنه
جیمرایان ۲۰۲۴ خیلی منعطفتر از جیمرایان حال حاضر قطعا
نمیدونم چه فلسفه ایه
ولی همیشه تا نظرتو میبینم، میخونمش
بنظرم یکی از بهترین کاربران گیمفایی
هر کجا که هستی موفق و پیروز باشی :yes:
برعکس خیلی با من لج داره .
این میزان از سکوت به نظرم به ضرر خودشون هست
تو state of play قبلی همه منتظر بودن سوپرایز بشن ولی نشدن حتی با اینکه خود سونی گفته بود خبری از بازیهای بزرگ و ip های معرفی نشده نیست
اما چه انتظاراتی دارید برای نسل جدید و ایونت بعدی ؟!
همون ip های قدیمی و فقط نسخه جدید به نظرم کار ساز نیست
این میزان از سکوت باید پشتش چند تا ip جدید هم باشه برای سوپرایز
کی منتظر بود سورپرایز بشه؟ داخل پست اعلام تاریخ برگزاری مراسم هم تنها کسی که منتظر سورپرایز بود شما بودی، منم ریپلای کردم گفتم نه gow حضور داره نه horizon. گفتم استیت آف پلی یه رویداد دسته دومه برای سونی یه نگاه به استیت آو پلی های اخیر بندازی متوجه میشی. خود سونی هم داخل بلاگ گفته بود منتظر بازی های ایندی و ترد پارتی باشید و رسما اعلام کرده بود gow و horzion حضور ندارن، دیگه به چه زبونی باید هایپ رو بیاره پایین خدا داند. سونی همیشه داخل رویدادهای اصلی اش سورپرایز و غافلگیری داره، هر زمان هایپ رو کنترل کرده خبری از سورپرایز نبوده دفعه قبلی هم hitman vr داخل state of play رونمایی شد، سه روز قبلش توضیح دادند که منتظر فرست پارتیها نباشید. همچنین رویدادی که با تمرکز بر ratchet بود هم شامل کنترل هایپ میشد. state of play ماهیتش دیگه باید برای همه واضح شده باشه.
در ضمن ضربهی خاصی در کار نیست gow و horizon هر زمان به نمایش در بیان توییتر و بخشهای گیمینگ مختلف فضای مجازی زیر و رو میشه، قضیه تاخیر در نمایش امکان نداره ضربهای به سونی وارد کنه دلیلشم اینه که این آی پیها به شدت پر طرفدارن و با موضوعاتی مثل تاخیر تاریخ نمایش یا عرضه تحت تاثیر و ضربه قرار نمیگیرن.
هنوز کامنت اولم تایید نشده 😀 :rotfl:
اقای کریمی شما خودتون به صورت زنده اونت رو تماشا کردین؟!
اون کنار میدیدی فن های سونی از چه گیم هایی اسم میبرن؟!
یا مثلآ با اینکه خود سونی هم گفته بود خبری از سوپرایز و .. نیست چند نفر تماشا کردن؟!
خیلی ها مثل منو شما اصلآ نمیدونن سونی چنین چیزی گفته خیلی هام با اینکه میدونستن بازم منتظر سوپرایز بودن که خیلی هم طبیعی هست با این سکوت سونی
در اخر هم اتفاق خاصی نیوفتاد و هایپ کم نشد هیچ بیشتر هم شد برای اوینت بعدی
چت استریمها فضایی Toxic هستش، کنار چت اسم GTA VI و RDR 3 و حتی TES بعدی (داخل رویداد سونی!!) هم میاد. اگر فضای چت استریم رو در نظر میگیری که سخت در اشتباهی. INSIDE XBOX هم همینطوری بود اسم بازیهای عجیب غریبی میومد که اصلا هیچ ربطی به اون مراسم نداشت. این فضاها برای قضاوت منطقی نیستند. Gow زمانی رونمایی میشه که سونی در خبر اعلام برگزاری رویداد مذکور مخاطب رو هایپ کنه تا تعداد viewer ها هم افزایش پیدا کنه مثلا future of gaming که به وضوح نوشته بودند first party games قراره به نمایش در بیاد. مطمئناََ رویداد ۳۰ دقیقه که از قبل هم گفتند تمرکز deathloop هستش شامل گیمپلی god of war نمیشه. اصلا خنده داره که فکر کنی داخلی رویدادی که تیترش:
Tune in to State of Play this Thursday for an extended look at Deathloop
هستش، قراره بازی بزرگ تری حضور داشته باشه. مطمئناََ هیچ شرکتی سورپرایز خودش رو در قالب مراسمی مطرح نمی کنه که قصد داره یک انحصاری سفارشی رو مرکز توجه قرار بده. هدف اصلی این بوده که deathloop مخاطب بیشتری پیدا کنه، داخل چنین مراسمی از یه بازی غافلگیرکننده رونمایی بشه تنها عملکردش دزدیدن توجه از بازی دیگه هستش. این موضوع با منطق کار می کنه اصلا نیازی به گفتن نباید داشته باشه.
در مورد کامنت هم احتمالا ویرایش کردین دوباره رفته برا تایید.
بلخره خیلی ها نمیدونستن و بیشتر هم کوژال گیمرها بودن که توقع زیادی هم داشتن
حتی خود فن هایی که میدونستن هم منتظر سوپرایز بود
شما دقت کنید سونی از وقتی که نسل ۹ شروع شده جز ریترنال ip جدید نداشته و فقط دنباله ip های قدیمی رو معرفی کرده
خیلی طبیعی که همه منتظر ip های جدید باشن
همه شرکتها ۹۰ درصد تمرکزشون بر روی آی پی های قدیمی هستش.
نینتندو همچنان زلدا و ماریو splatoon و metroid میسازه و موفقه. این که میگین حتما باید ای پی جدید خلق بشه چندان هم صحیح نیست نینتندو همچنان از آی پی های قدیمی خودش استفاده می کنه و موفقه.
مایکروسافت هم Halo و forza و hellblade و fable و State of Decay رو داره که از آی پی های شناخته شده هستند مشکلی هم نداره.
در ضمن این موضوع رو فراموش نکنید که در طول نسل هشتم که مایکروسافت عملا در قیاس با رقبا کار زیادی انجام نداد، سونی آی پی های جدیدی مثل horizon و ghost of tsushima و days gone رو خلق کرده که الآن باید ازشون بهره ببره و از نامشون استفاده کنه. شرکتی که مدت ها منفعل بوده الآن وظیفه داره آی پی خلق کنه تا زمان بهرهوری فرا برسه. اگرچه حدس میزنم بعد از دور اول انحصاری ها، در نیمه دوم نسل نهم سونی آی پی های جدیدی رو عرضه خواهد کرد.
مشکلی که نداره مطمعآ اما برای رقابت کافی نیست
ماکرو Halo و forza و hellblade و fable و State of Decay و gears و داره
اما در کنارش کلی ip جدید داره
starfield
avowed
redfall
perfect dark و …
حتی fable و hellblade هم میشه تو این لیست گذاشت
حالا هم نوبت سونی هست که یه اینجور لیستی معرفی کنه
شاید هم من توقعم زیاده
اما با این حجم از محتوا که نصفش رو ماکرو تو e3 نشون نداد
فکر نمیکنم سونی هم اروم بشینه و اگر کاری نکنه مثلمآ به ضرر خودش هست
لیستی که همه شون قراره در سال ۲۰۲۵عرضه شن 😀
ایکسباکس چون برای دوره لانچ بازیهای زیادی تدارک ندیده بود، مجبور بود برای تبلیغات از سالهای آینده مایه بذاره. تا زمانی که avowed عرضه بشه کلی زمان گذشته و ممکنه سونی آی پی جدید رونمایی یا حتی عرضه کرده باشه.
در ضمن perfect dark آی پی جدید نیست.
هلبلید و پرفکت دارک نه تنها آیپی جدید نیستند بلکه آیپی هایی هستند که مایکرو صرفا با پول زیادش با خریدن استودیوهاشون صاحب این آیپی ها شده فیبل هم آیپی جدید نیست استارفیلد و رد فال اگر چه آیپی جدید هستند اما با خرید زنیمکس انحصاری شدند آیپی هایی نیستند که مایکروسافت خودش خلق کرده باشه فقط بازی avowed که تاریخ انتشارش برای ۲۰۲۳ به بعده آیپی جدیدی هستش که مایکروسافت با خرید آبسیدین نقشی مهمی در خلق کردنش داره
هم موافقم هم مخالف. قسمت موافقم اینه که ای پی جدید واقعا نیازه و نمیشه ای پی های قدیمی رو خیلی کش داد. مثل همین کال او دیوتی که تا مدرن وارفیر ۳ خوب بود ولی بعد اون کم کم رو به ضعف گذاشت که البته یه دلیل دیگشم عرضه ی سالانه ی بازیاش بود که نمیذاشت ایده ی جدید روشون پیاده شه. و اینکه بعد از اون نمایش طوفانی مایکروسافت باید یه نمایش قشنگ نشون میداد تا نظر اون یه عده ای که بعد نمایش مایکروسافت نظرشون عوض شده بودو باز جلب میکرد. ولی هیچ نمایش خیلی خفنی ازش شاهد نبودیم تا الان. تا حدودی هم دلیل این کارا اینه که سونی از پیروزیش تو نسل هشت خیلی اعتماد به نفس داره و یکمم به خاطر اون شاید هنوز خیلی رو نمایشای بزرگ مانور نمیده. قسمت مخالفمم اینه که به نظرم هنوز خیلی زوده برا معرفی بازیایی که شایر قرار نیس تا ۲۰۲۳ ببینیمشون. مایکروسافت به این نیاز داشت چون شکست خورده بود نسل ۸ و اگر از اول سریع نمیجنبید باز خیلی تو خطر میفتاد تو همین نسل نه. به نظرم بهتره یکم صبر کنیم.
این عالیه.. همیشه اول کامنتاش مث بیطرفای غیرکژوال گیمر رفتار میکنه و متاسفانه بعدش کاملا خود واقعیشو به عنوان یک هیتر سونی نشون میده .. ابتدا تو کنفرانس سونی منتظر سورپرایز بوده حالا میگه سونی بده مایکرو (تنها آیپی انحصاری زمانی نسل نهم مایکرو یعنی مدیوم سلام میکند:) ) خوبه چون آیپی جدید داره :blush: کاش راهی بر درمان زخم کهنهی این دوست عزیزمون پیدا شه مارم از نگرانی در بیاره :yes:
@حسن اکرامی
من نگفتم ماکرو خوبه و سونی بده
گفتم همه انتظار سوپراز داشتن حاضرم شرط ببندم ۹۰% سونی فن های گیم فا هم انتظار سوپرایز داشتن
الآ بحث سر چیه؟! یعنی سونی ip جدید معرفی کنه بد میشه؟! من متوجه نمیشم
چه چیز بدی گفتم؟! قرار نیست که سونی همه اش ۴ تا ip ثابت رو ادامه بده
مشکل مام اینه متوجه نمیشی که نباید از سونی انتقاد کنی. چرا نمیفهمی بر میخوره به برادران گیمر فوق حرفه ای که ۱۲ تا ناشر بزرگ گیم زیر دستشونه (منظورم همه نیستن، بخوام اشاره کنم کل ترولایی که میشناسیم، بله اقای اکرامی. با شمام)
مقاله عالی بود آقای مناف زده. باعث افتخارمه در سایتی هستم که نویسنده ای با قلم عالی شما فعالیت دارن
تو سایتهای دینی کسی درمورد گیم صحبت میکنه ؟
هر وقت اونجا نقد و بررسی بازیهای کامپیوتری کار کردن اینجا هم بحث دینی باز میکنیم و فیض میبریم !
اوکی بای
حرفت کاملا درست بود و جایی واسه مخالفت باقی نزاشتی 😀
برادر
هر سخن جاییو هر نکته مکانی دارد 😐
ضمن موافقت با نویسندهٔ محترم، به نظرم متاسفانه یه تصور آرمانی ای بین گیمرها ایجاد شده که آره یه مدیر باید چنین رویکردی داشته باشه و اگه داشته باشه همه سیاست ها تغییر میکنه – خب برادر من که میای میگی جیم رایان کجا شوهی یوشیدا و شان لیدن کجا، مگه فقط یه نفر میتونه تصمیم گیر باشه توی یه شرکت؟ اگه سونی تصمیمی می گیره این فقط تصمیم هرمن هالست ، رایان یا کس دیگه ای نیست، یه نفر به تنهایی نمیتونه واسه یه شرکت تصمیم بگیره ؛ روی صحبتم با آقایونی هست که فک میکنن سیاست های تازهٔ سونی حاصل یکی دو نفره، نه عزیز من، سکوتش، عرضهٔ بازی ها برای پی سی، قیمت گذاری کنسول، سیاست خدماتش و غیره ناشی از تصمیم یه تیم مدیریتی بزرگ هست، اگه اشتباه میره مسیرو ناشی از تمام اعضای سونیه و اگه تو مسیر درست پیش بره بازم همینطور – اگه ما یه نگاه به گزارش های مالی سونی بندازیم که چند ماه یکبار منتشر میشن، یه واقعیت ثابت رو میشه فهمید و اون اینه که تقریبا تمام درآمد سونی ناشی از بخش پلی استیشن هست و بقیهٔ محصولات و خدماتش ۲۰ تا ۳۰ درصد درآمدش رو تشکیل میدن – سونی یه زمانی که پلی استیشن بخش کوچیک تری از سونی بود سیاست های مناسب تری رو هم برای این بخش داشت، چون شاهرگ مالیش پلی استیشن نبود؛ الان بخش اکسپریا سقوط آزاد کرده و حال بقیه بخش های سونی هم نسبت به چند سال پیش چندان جالب نیست – همهٔ اینا تو سیاست گذاری تأثیر داره – به این ترتیب این یه شرکته که تغییر زاویه داده و نه یه شخص، چون اولویت های مالیش عوض شده و ربطی به این مدیر و اون مدیر نداره که یه نفرو مقصر جلوه بدیم
فکر نکنم کسی منظورش این باشه که جیم رایان تنها تصمیم گیرنده اس. جیم رایانه در حال حاضر چهره اصلی برند پلیاستیشن به شمار میاد و اگر میگیم “جیم رایان فلان کار رو کرده.” منظورمون همان تیم مدیریتی و افراد تاثیرگذار هستن و اگر کسی عقیده داره جیم رایان گند زده یا موفق بوده منظورش تیم مدیریتی هستش. همانطور که لیدن، ترتون و یوشیدا یه زمانی چهرهای متفاوت با استراتژیهای متفاوت بودند.
خیلی برام جالبه که سردبیر یک سایت معروف می آید در بحث ها شرکت می کند. بسیار خوب است و نشان از احترام به کاربر است.
بنای گیمفا بر تعامل با کاربر بنا شده و نویسنده ها هم اجازه شرکت در بحث و گفت و گو رو دارن. خوشحالم که با این روند موافق هستین.
ممنون از شما.
زومجی تقریبا تحریریه اش اصلا تعامل خاصی با کاربر ها ندارند . تازه خبر ها رو دیر پوشش می دهند . مقاله های تحلیلی خوب ندارند . مقاله های عالی آقای آقابابایی را هم ندارند .
بسیار ممنون از شما و گیمفا
گرچه باهات موافقم
ولی هیچوقت در میان جمع دو رقیب رو با هم مقایسه نکن..
چرا ؟
که تبلیغات نشه..
که سایتهای دیگه فکر بد نکنند و غیره
البته من نمیخوام با مقاله مخالفتی بکنم ولی دارم با این کارای پلی استیشن حال میکنم :laugh: میره تو سکوت یوهو استودیو میخره میره تو سکوت یوهو تریلر هورایزون رو میده بیرون چیزی که مثل اون مشاهده نشده یا من ندیدم میره تو سکوت و یوهو ؟ …… سیاست فعلی پلی استیشن منو کلا راضی و به آینده خاطر جمع کرده …
غیر قابل پیشبینی بودن پلی استیشن و سکوتش یکی از ویژگی هایی هست که من خیلی دوست دارم.
هیچی نمیگه و در سکوت باقی میمونه و بعدش همه رو غافلگیر میکنه مثل رونمایی از هورایزن فوربیدن وست و گاد اف وار بعدی و کلی دیگه که میتونم بگم
امیدوارم سونی توی ایونتش جوری همه رو غافلگیر کنه که فک همه بچسبه کف زمین 😀
لذتشم به همینه
سلام
بهتره بگیم خیلی سیاست گزیدهگو و گزیدهکاری دارند، هم کم و پر حرف میزنند، هم کم و خوب بازی میسازند.
بوی خون میاد
بوش میره اگه جو سازی الکی نکنی
نه دیگه الوده شده اگه کامنت هارو ببینی.
عرض ادب و احترام خدمت جناب آقای ابوالفضل مناف زاده . امیدوارم شب خوبی داشته باشید . مقاله ی فوق با عنوان :
(( چرا باید غیرقابل پیشبینی بودن پلیاستیشن را به عنوان یک واقعیت بپذیریم؟ ))
و یا آنطور که بنده برداشت کردم :
(( چرا باید سکوت پلی استیشن را به عنوان یک واقعیت بپذیریم ؟ ))
یکی از مقالاتی بود که به واقع این روزها دغدغه ی جمع کثیری از طرفداران این نام و همچنین اصحاب رسانه و منتقدین حوزه ی سرگرمی می باشد .
علی ایحال برخی از بازی بازان و منتقدین و اصحاب رسانه از این وضعیت به خوبی آگاهی داشته ، حال آن که برخی نیز منتقد عملکرد این برند مطرح حوزه ی سرگرمی های تعاملی هستند ، آن هم در شرایطی که تقریباً تنها رقیب مستقیم ایشان ( تیم سبز ) برنامه ی زمان بندی بلند مدتی از نحوه ی فعالیت و سیاست های کاری خود را با مخاطبین خود به اشتراک گذشته ، که البته به واقع دورنمای روشنی می باشد .
دو موضوع را که قبلاً نیز به آن ها در همین سایت اشاره کرده ام مجدداً مطرح می کنم :
۱ – بعضی از بازی بازان ، منتقدین و اصحاب رسانه ، در مقام مقایسه جهت تعدد خرید استودیو ها و هزینه کرد ، دو تیم پلی استیشن و ایکس باکس را با یکدیگر مقایسه می کنند :
جواب : بیایید یک مقایسه کوچک در مورد هزینه کرد ، بین با ارزش ترین و ثروتمندترین برند جهان ( اپل ) و دومین شرکت ( مایکروسافت ) نگاهی بیاندازیم :
دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای اپل : جمع هزینه کرد ( تأکید می کنم حدودی ) مطابق آمار رسمی چیزی حدود ۵۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار امریکا
دو سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ برای مایکروسافت : جمع هزینه کرد ( تأکید می کنم حدودی ) مطابق آمار رسمی چیزی حدود ۳۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ دلار امریکا
( توجه : خواهشمندم در صورت هر گونه اشتباه حتماً پیام بنده را اصلاح نمایید )
خوب به اعداد بالا و نسبت هزینه کرد دو شرکت در دو سال آخر ، نگاهی بیاندازید تا متوجه سیاست کاری ایشان شوید . در یکی از برنامه های سابق با عنوان گپ تایم بنده آن جا مطرح نمودم که سیاست شرکت سونی شبیه کدامیک از دو شرکت اپل و مایکروسافت می باشد که بالاتفاق تمامی عزیزان تحریره عنوان نمودند شرکت سونی سیاست کاری ای همچون اپل داشته و دارد . نتیجه این خواهد بود اگر حتی این شرکت ( سونی ) ثروتمندترین شرکت جهان هم محسوب گردد هرگز همچون مایکروسافت ریخت و پاش نخواهد کرد . دلایل متعددی پشت این مسئله می باشد که به واقع از حوصله ی بنده خارج می باشد . شرکت سونی همانند تمامی شرکت های ژاپنی ( همچون نینتندو ) محافظه کار است و اکنون با گستردگی این بازار در نسل جدید این خصیصه گسترش یافته است . هرگز و هرگز انتظار تغییری جدی در رویکرد را از سمت سونی نداشته باشید ( چه منتقد سیاست کنونی باشید و چه طرفدار آن )
۲ – تغییر نسل و حضور پررنگ شرکت های چندملیتی و البته به واقع ثروتمند در حوزه ی سرگرمی های تعاملی :
جواب : با ورود به نسل جدید و پیشرفت های روزافزون در حوزه ی ارتباطات مخابراتی و ابری ، شرکت هایی که قبلاً تمایلی به ورود به حوزه ی سرگرمی های تعاملی نداشته اند و آن را صرفاً هزینه بر می دانستند اکنون از تمامی زیرساخت های خود جهت ورود به این عرصه استفاده می کنند . شرکت های نظیر آمازون ( که خود یکی از بزرگ ترین مالکین سرورها و مراکز داده در جهان محسوب می گردد و به نوعی خیلی از شرکت هایی که امروزه ما نام آن ها را می شناسیم از همین سرویس های آمازون جهت ارایه ی خدمات خود استفاده می نمایند ) و گوگل و اپل و NVIDIA و Valve Corporation صرفاً نام هایی هستند که امروزه رسماً وارد حوزه ی سرگرمی های تعاملی شده اند . ( حال بماند که در آینده چه شرکت هایی قصد ورود به این بازار پر سود را دارند ) .
این مهم کاملاً طبیعی است تا سونی به عنوان یکی از پرچمداران حوزه ی سرگرمی های تعاملی و به نوعی یکی از با ارزش ترین ایشان ، جهت رقابت در این بازار پرهیاهو ، سیاست کاری خود را صرفاً بر تولید انحصاری های پرهزینه نگذاشته و جهت دوام در این بازار رویکردی حداکثری داشته باشد .
سخن آخر را به یک سوال به پایان می رسانم :
آیا بهتر نیست تا پلی استیشن ، سرویس PS NOW را حذف نموده و در آینده بر روی یک قرارداد تجاری بلند مدت با مایکروسافت جهت ارایه ی سرویس Xbox Game Pass بر بستر پلی استیشن کار کند ؟ و این که آیا اصلاً مایکروسافت حاضر به همکاری با سونی در این زمینه خواهد شد یا خیر ؟
پیروز و پایدار باشید .
من فیروز مشتاق با کمتر از نیم قرن تجربه نظرم اینه : مایکروسافت به ضرس قاطع حاضر نیست که گیم پس را به پلی استیشن بیاورد. چرا ؟ چون برگ برنده خود را از دست می دهد. از طرفی سونی هم به ضرس قاطع نمی آید با رقیبش قرارداد ببندد.
مایکروسافت با آوردن گیم پس بر روی پلی استیشن هیچ ضرری نمی کنه و هیچ برگ برندهای رو از دست نمیده، گیم پس خودش محصول و هدفه. وقتی تنها هدف مایکروسافت زیاد کردن مشترکین گیم پس هستش و فروش کنسول دیگه چندان اهمیتی نداره، چرا باید مخالف چنین موضوعی باشه؟ شرکت ها بر روی کنسول ضرر میدن و کنسول رو می فروشن تا بستری برای سرویس فراهم بشه. این که پلی استیشن چنین اجازهای به مایکروسافت بده یعنی بستری از ۱۲۰ میلیون گیمر فعال رو برای مایکروسافت فراهم کرده که قطعا بخش عظیمی از اونا مشترک خواهند شد. به نظرم اگر چنین اجازهای داده بشه، مایکروسافت یک شبه ره ۱۰ ساله رو طی میکنه. منتهی سونی مطمئناََ مواقفت نخواهد کرد و از برخی جهات به شدت به ضرر سونی خواهد بود.
امیدوارم بجای رقابت یروز رفاقت این دو شرکتو ببینم..
یه رفاقت واقعی که صنعت گیم رو شتاب ببخشه..
در کل چرا سونی سکوت کرده رو جواب ندادید
اما اون اخر کامنت اشاره به همکاری سونی و ماکرو داشتین
منم این فکر به ذهنم رسیده بود خیلی وقت پیش و هنوز هم معتقدم که میشه
منتها سونی تا وقتی که مطمعآ نشه که نمیتونه با Xbox Game Pass رقابت کنه تن به چنین کاری نمیده
به نظرم تا وقتی که Xbox Game Pass به موفقیت کامل نرسه سونی بهش فکر نمیکنه
شاید حتی با موفقیت Xbox Game Pass هم سونی موافقت نکنه و اجازه نده بیاد روی اکوسیستمش
با تمام مقاله جناب عالی اوکی هستم به جز مقایسه اپل و مایکروسافت
این دو شرکت ثروتمند ترین شرکت های دنیا هستن (به جز اونایی که صاحب چاه نفت هستن مثل آرامکو!)
اما سیاست کاری و تا حدودی بازار کاریشون یکم که چه عرض کنم کلا با هم متفاوته !
اما سونی و مایکروسافت دقیقا در یک بازار دارن فعالیت میکنن و نحوه عملکردشون هم کاملا میشه با هم مقایسه بشه !
اینکه بگیم سونی مثل اپله فقط از یک جهت میشه بهش نگاه کرد تاکید سونی بر تولید بازی های لوکس و با گرافیک بالا و با کیفیت ! چون سیاست اپل هم همینه و بازار هدفش هم همینه اما آیا مایکروسافت هم بازار و زمینه کاریش همینه ؟ خیر ! مایکروسافت همزمان با چندین کمپانی در حال تقسیم بازار و فعالیت هست
با آمازون با گوگل با اپل با سونی با اوراکل و … شاید تنها کمپانی با این گستردگی فقط مایکروسافت باشه
اما در مورد مقایسه حجم هزینه والا یکم عجیبه اون اعداد مایکروسافت هزینه ۳۰ میلیارد دلاری و اپل ۵۰۰ میلیون دلار ؟ اینا کجا هزینه شده مثلا خرید بدستا و لینکدین و اسکایپ و گیتهاب و نوکیا و … ؟ در یک سال یا طی چند سال ؟
یا شاید هزینه تحقیق و توسعه هست ؟ به نظرم قابل مقایسه نیست چون زمینه کاری اپل و مایکروسافت خیلی فرق داره اپل از دو جهت کسب درآمند میکنه یک تولید محصولات سخت افزاری لوکس و با کیفیت و دم انحصار پلتفرم (که این دومی نمیدونم چرا هنوز پابرجاست با توجه به تعدد دعاوی ضد انحصار علیه مایکروسافت و گوگل)
اما در مورد سونی و مایکروسافت ! بارها گفته شده بازم تاکید میکنم علت هزینه نکردن سونی به اندازه مایکروسافت در این سال های اخیر
۱) اینکه سونی همین الان کلی استودیو و تیم بازی های باکیفیت در اختیار داره که از سال ها پیش تلاش برای ساختنشون رو شروع کرده و هزینه هم کرده در واقع سونی الان روی قله هست و مایکروسافت داره با هزینه کردن کم کاری تیم مدیریت قبلی رو جبران میکنه
۲) سونی به علت محدود بودن منابع مالیش و همچینین به علت سیاست محافظه کارانیه که جناب عای هم اشاره کردید دست به عصا تر هزینه میکنه ! یجا گفتم مایکروسافت ۷ میلیارد دلار نوکیا رو خرید ارزش کمپانیش نزدیک ۴۰۰ میلیارد دلار بود. بعد از شکست خوردن در خرید نوکیا ! و عدم بازگشت اون پول از خود نوکیا چه شد ! وارد یک دوره مشکل مالی شد ؟ ورشکست شد ؟ نخیر الان دومین کمپانی با ارزش دنیاست این یعنی ریسک سرمایه گذاری مایکروسافت با توجه به توانایی تحمل ضررهای حتی چند میلیارد دلاری بسیار کمتره ! و به راحتی این کار رو انجام میده ! علت هم اینه که مایکروسافت در چند بازار حضور داره و سود تضمین شده ای داره و بسیار قدرتمنده به راحتی میتونه سرمایه گذاری کنه !
من فقط امیدوارم روزی برسه که پلتفرم از بین بره و بازی های همه شرکت ها رو بشه یک جا بازی کرد نیازی نباشه چندین پلتفرم داشته باشیم تا بازی های همه رو بازی کنیم
متاسفم برای کسیکه با چنین کامنتی مخالفه و منفی میده
امیدوارم نیشگونی بخورن و بیدار بشن
والا چی بگم! عشق کورشون کرده
یه تشکر ویژه میکنم از آقای مناف زاده عزیز بابت نوشتن همچین مقاله خوب و به جایی
والا به نظرم این سیاست سونی کار درستیه چون باعث میشه خیلی ها بیشتر برای عنواینش هایپ بشن و طبیعتا بیشتر تو دید باشه بعد از منتشر شدن اخبار و باعث میشه وقتی کنفرانس تموم شد کسی با این دید نگاه نکنه که چرا فلان بازی که شایعه شده بود تو رویداد نبود یا چرا این شایعه به حقیقت نپیوست
من خودم شخصا این سیاست سونی که مخفیانه برنامه ریزی هاش رو انجام میده رو خیلی دوست دارم و امیدوارم در آینده نزدیک شاهد یه رویداد همه چی تموم و عالی مثل رویداد E3 2016 یا The Future of Gaming از سونی باشیم
چون EA هم یه مراسم داره احتمال خیلی زیاد باید وایسیم تا اون هم مراسمش رو برگزار کنه که بعد اون سونی نمایش میزاره چون ماکروسافت از هرچی که سال آینده داشت و چنتا هم از دو سال دیگه و چند سال دیگه رو کرد سونی هم تو مراسم دستش بازه که دیگه شروع کنه نشون دادن بازی های سال بعدش رو کسی هم به مراسمش گیر نمیده که چرا اینقد بازی از سال بعد نشون دادی قطعا تا آخر تابستون یعنی دو ماه دیگه یه ایونت بزرگ داره جدا از استیت آف پلی های کوچیک