گزارش: شرکت تنسنت قصد دارد با ۳۰۰ میلیون یورو استودیوی Crytek را خریداری کند
بر اساس گزارش منتشر شده از سوی یک خبرنگار معتبر آلمانی که در زمینه گزارشهای سیاسی و نظامی فعالیت دارد، ابر شرکت چینی تنسنت (Tencent) تلاش میکند تا استودیو بازیسازی آلمانی کرایتک (Crytek)، سازنده سری بازی Crysis، را خریداری کند.
بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این منبع خبری، تنسنت با پیشنهاد ۳۰۰ میلیون یورویی وارد معامله شده است، اگرچه به طور همزمان شرکتهای دیگری نیز قصد دارند این استودیو را از آن خود کنند. با این وجود، گزارشهای جولین روپکه (Julian Ropcke)، خبرنگار نظامی-سیاسی کشور آلمان، شامل جزئیاتی فراتر از صنعت بازیهای ویدیویی میشود که خواندن آنها خالی از لطف نیست. در ادامه توییتهای او را مشاهده میکنید که همگی برگرفته از مقاله جامع او در وبسایت bild.de هستند:
بر اساس اطلاعاتی که به صورت انحصاری از منبع خبری BLID بدست آوردهام، ابرشرکت چینی تنسنت قصد دارد استودیوی سازندهی بازیهای ویدیویی یعنی کرایتک را با ۳۰۰ میلیون یورو خریداری کند. کرایتک چندین ارتش کشورهای اروپایی را به برنامههای شبیهساز مجازی مجهز کرده است.
چندین کارمند استودیوی کرایتک در فرانکفورت نگران هستند که اگر شرکت آنها به چین فروخته شود، نرمافزار تولید شده توسط آنها و همچنین CryEngine مورد استفاده ارتش چین قرار گیرد و در نهایت منجر به جاسوسی از کارخانهها، پایگاههای نظامی و مواردی از این قبل در کشورهای غربی شود.
شرکت تنسنت مدتها پیش اعلام کرده بود که در دولت کمونیستی چین، یک شرکت مستقل به حساب میآید، اما اگر به مدارک و شواهد قبلی نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که آنها در سال ۲۰۱۷ به دولت چین قول دادهاند در سالهای آتی سهام آن را ۲۳ درصد افزایش دهند و دولت نقش کلیدی در تصمیمگیریها داشته باشد.
یکی از قانونگذاران نظامی کشور آلمان اعلام کرده که این یک موضوع امنیت ملی است و باید جلوی این تصاحب از سوی چین گرفته شود.
مدتی پیش شرکت کرایتک یک آگهی شغلی را به اشتراک گذاشته بود که بر اساس آن، این استودیو بر روی بازی جدیدی کار میکند.
نظر شما در این باره چیست؟
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
خدایا ما را از افکار پوچ و اتش به اختیار ها نجات ده.دنیا رو بدبخت کرد ول کن نیست.حالم از این کشور بهم میخوره
حاظرم سونی یا نینتندو بخرن ولی دست تنسنت نیوفته.
یعنی واقعا فکر میکنی کشورهای غربی فرشته هستن؟ اگر منظورت از افکار پوچ جاسوجی و برنامه های سیاسی و این کثیف کاریا بود باید بدونی غربی ها مرزهای افکار پوچی رو رد کردن!!
من خودمم با اینکه تنسنت همچین استدیویی رو بخره خیلی مشکل دارم چون گند میخوره تو سری کرایسیز ولی این حرفتو درباره کشورش قبول ندارم اروپا هم بهتر از اونا نیست!
آزادی بیان، آزادی فکری، این چیزیه که غرب و اوروپا داره:)
هنوز اخراج بازیگر ماندالورین سر حرفاش راجب یهودی ها جاش میسوزه 😀
چینیا کارشون خراب کاریه دو سال زدن زندگیمونو خراب کردن حالا نیا ن بازی رو خراب کنن ول کن نیستن
عمو فیل برو تو کارش :rotfl:
جف گراب گفته کرایتک فقط مال تیم سبزه :rotfl:
من بیشتر نگران آینده بازی hunt showdown هستم تا جاسوسی از کارخانهها و پایگاههای نظامی 😀
نخیرم :smug:
این استودیو مال مایکروسافته :pissedoff:
هرکی بجز مایکروسافت بخره حرامه
تمام
عادت کردی بس اسپنسر شرکت میخره :rotfl: :rotfl: :rotfl:
یکی از قانونگذاران نظامی کشور آلمان اعلام کرده که این یک موضوع امنیت ملی است و باید جلوی این تصاحب از سوی چین گرفته شود.
بیشتر از اینکه نگران چین باشه بهتره نگران تسلط آمریکا به کشورش باشه چون بیشتر از یک دهه هست آمریکا داره در پشت پرده و به صورت کاملا قانونی از مراکز مهم و حساس آلمان جاسوسی می کنه و دولت آلمان این موضوع رو از مردم مخفی کرده البته قطعا خودشم میدونه اما نمی تونه علنی بگه چون شغلشو از دست میده
oh man, check out special agent big smoke
حالا که تنسنت میخواد بخره ، هم مایکروسافت بگیره بهتره
البته اگه پای ea ملعون وسطه هم بهترین گزینه مایکروسافت
خیلی خوب میشه سونی بخره ببینم دیگه به جز ea و … از دکل کدوم شرکت میخواین برین بالا
خدا کنه تنسنت دستش به کرایت نرسه
این مقدار هزینه برای خرید کرایت چیزی نیست اگر کرایت مشکلات مال نداشت
وقتی WB یه استودیوی بی نامو نشان میده ۱٫۲ میلیارد دلار
۳۰۰ میلیون یورو یا تغریبا ۴۰۰ میلیون دلار برای کرایت رقم خیلی پایینی هست
کدمسترز شرکت کوچکی نیست و ارقام بیپایه نیستند. کُدمسترز ۴ شعبه و یک بخش مجزا (سازنده پراجکت کارز) رو داره و سرجمع تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۰۰ کارمند داشته. کرایتک با دو شعبه و ۲۵۰ نیرو (تا ۲۰۲۱) استودیوی مطرحی به حساب میاد ، اما از نظر منابع “در حال حاضر” هم خیلی کوچکتر از کُدمسترز هستش هم برخی منابعشون غیرفعال شده. مهمتر از منابع آیپیها و عناوین کدمسترز فعالتر، پر یوزرتر و زندهتر از کرایتک هستن در حال حاضر. سال ۲۰۱۶ ۶ شعبه از کمپانی کرایتک بسته شد و الآن ارزش این شرکت مقداری کمتر از ۳۰۰ میلیون یورو تخمین زده میشه که تازه بخش عظیمی از این ۳۰۰ میلیون دلار صرف کسب حق و حقوق کرایانجین میشه نه منابع شرکت.
البته منظورش کدمسترز نبود منظورش اون استودیو وارنر بود که بازی موبایل میساخت و EA با یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار خریدش این دوستمون هم اشتباه ش اینه در مورد اون استودیو اطلاعات نداره کلا استودیوهایی که بازی موبایل میسازن گرون هستند مخصوصا وقتی آیپی پولسازی هم داشته باشند وارنر این استودیو رو به همراه یه آیپی بازی موبایل فروخت که ظاهرا اون آیپی پول سازه و EA کلی پول میتونه از این آیپی به جیب بزنه دلیل قیمت بالاش هم این بود مثلا خرید بتسدا با هفت و نیم میلیارد رو با خرید ۸۴ درصد سهام استودیو سوپرسل سازنده کلش موبایل توسط تنسنت مقایسه کنید تا تفاوت استودیوهای پولساز موبایلی با با استودیوهای معمولی متوجه بشید
هفت و نیم میلیارد دلار = کل سهام زنیمکس ، هشت میلیارد و ششصد میلیون دلار = ۸۴ درصد سهام سوپرسل
از اونجایی که ۱٫۴ میلیارد بابت playdemic پردااخت شده. فکر میکنم منظور همان codemasters بود که ۱٫۲ میلیارد بابتش پرداخت شد.
تک آیپی پلیدمیک تنها سال اول ۱۸۰ میلیون دلار درآمد جنریت کرده و در ادامه ۷۸۰ میلیون دلار از پرداختهای درون برنامهای گیمرها درآمد کسب کرده. احتمالاََ ea پتانسیل زیادی دیده از این استودیو و هدف تنها مالکیت این آی پی بوده.
ارزش شرکتها و استودیوها اگرچه تا حدودی وابسته به منابع و نیروها هم هستش، اما مهمتر از اون ۱-آی پیها ۲- Userهای اون شرکت هستن و این دو موضوع عامل کلیدی در تخمین ارزش شرکت به حساب میاد.
مثلا شاید عجیب باشه استودیوی گمنامی مثل Playdemic نزدیک ۱٫۵ میلیارد دلار ارزشگذاری بشه اما اینسامنیاک با اون کیفیت توسعه فقط ۲۲۹ میلیون دلار به فروش بره. دلیل اصلی اینه که اینسامنیاک در اصلیترین عامل ارزشگذاری یعنی آی پی کمبود داره و در این سالها به سفارش شرکتهای مختلف (اکثراََ سونی) بازی تولید میکرده. (به غیر از Sunset) تقریبا کل رقم معامله خرج منابع بوده. اگر اینسامنیاک آی پی پرطرفدار و زندهای تحت مالکیت داشت، ارزش استودیو شاید تا ۶ برابر بیشتر میشد. از طرف دیگه منابع ارزش بالایی ندارن چون:
۱- هر لحظه ممکنه استعدادهای استودیو شرکت رو ترک کنن و این موضوع کاملا ناپایدار هستش. بنابراین برای شرکت خریدار تضمینی وجود نداره که استعدادهای حال حاضر (مثلا اینسامنیاک) تا سال دیگه ثابت باقی بمونن.
۲- تکنولوژیها قدیمی میشن و پس از خرید استودیو، شرکت خریدار باید تامین منابع و تکنولوژی کنه. پس این منبع مهم هم ثابت نیست. بنابراین هر چقدر هم پیشرفته باشن استودیوها بازم در مقایسه با برند آی پی و یوزرهای فعال ارزشی ندارن.
قضیه playdemic هم با این منطق مطرح میشه، این استودیو فقط یدونه آی پی داره اما این آی پی نزدیک ۸۶ میلیون یوز فعال داره و همین موضوع باعث ارزش بالای استودیو شده.
از اونجایی که بازیهای موبایلی اصولاََ آنلاین هستند و free to playهای اعتیاد آور، بعضاََ کژوال پسند هستن و از طرفی دمدستیتر (همه موبایل و تبلت دارن) به حساب میان، در نتیجه یوزرهای بیشتری دارن و آی پیها بر اساس این یوزرها هم پول generate میکنن هم با قیمتهای نجومی ارزشگذاری میشن. این میشه که یه شرکت موبایلی به شدت کوچک با رقمهایی بیشتر از بتسدا و … به فروش میره.
آخه کدمسترز رو الکترونیک آرتز خرید
ایشون منظورش همون استودیویی بود که وارنر خرید
شاید منظورش پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار برا استودیو Playdemic باشه ولی کرایتک فقط ۴۰۰ میلیون دلار ارزش داره, ۱ میلیارد کمتر؟ این عجیبه
بالاتر توضیح دادم. ارزشگذاری فقط به منابع و امکانات نیست. چون منابع و امکانات بعد از خرید منسوخ و فرسوده میشن، اما اعتبار فرنچایزها و یوزرهای فعال با پشتیبانی مناسب باقی میمونن و شرکتهای بزرگ خیلی اوقات با هدف پشتیبانی از ای پیهای مطرح شده استودیو خریداری میکنن. تکنولوژی به مرور منسوخ میشه و بعد از خرید، شرکت خریدار باید تامین منابع کنه. استعدادها هم هر لحظه ممکنه شرکت رو ترک کنن. اصلیترین عامل ارزشگذاری ۳۰۰ میلیونی استودیوی Crytek حق و حقوق کرای انجین است وگرنه احتمالا حتی نصف این مقدار هم به فروش نمیرسید. لایسنسها، یوزرهای فعال بازیها و آیپیهای زنده و مطرح در فروش شرکتها نقش تصاعدی دارن.
ممنون بابت توضیحات کامل، Crytek خودش اخیرا قصد داشت با یه نسخه متفاوت از Crysis میزان درآمد و ارزش سهامشون افزایش بده.
منظورم همون playdemic بود قیمت دقیق فروش نمیدونستم
اما به هر حال میدونستیم کرایت مشکلات مالی و حقوقی زیادی پیدا کرده و خیلی از شایعه های فروخته شدنش برای همین بود چون قیمت استودیو بشددت اومده پایین
به هر صورت من که دوست ندارم تنسنت بخرتش
طبیعیه – ea سازنده FIFA درآمدی دوبرابری نسبت به تیک-تو داره.
خداقوت جناب کریمی 😀 :yes:
.
منتظر دعای پنشنبه هستید؟ 😀
یه طوری میگه جاسوسی نظامی و غیره دولت چین انگار که آمریکا فرشته برتر جهانه و هیچ دزدی اطلاعاتی نداره.
فقط این وسط ترس من اینه که تنسنت باعث بلایی که سر موتور Cocos اومدش سر CryEngine و Cryteck هم بشه که اگه بشه فاجعه هست. 😐