Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن
Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن
Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن
Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن

گزارش: شرکت تنسنت قصد دارد با ۳۰۰ میلیون یورو استودیوی Crytek را خریداری کند

محمد حسین کریمی
۰۱:۵۸ ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن

بر اساس گزارش منتشر شده از سوی یک خبرنگار معتبر آلمانی که در زمینه گزارش‌های سیاسی و نظامی فعالیت دارد، ابر شرکت چینی تنسنت (Tencent) تلاش می‌کند تا استودیو بازی‌سازی آلمانی کرایتک (Crytek)، سازنده سری بازی Crysis، را خریداری کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی این منبع خبری، تنسنت با پیشنهاد ۳۰۰ میلیون یورویی وارد معامله شده است، اگرچه به طور همزمان شرکت‌های دیگری نیز قصد دارند این استودیو را از آن خود کنند. با این وجود، گزارش‌های جولین روپکه (Julian Ropcke)، خبرنگار نظامی-سیاسی کشور آلمان، شامل جزئیاتی فراتر از صنعت بازی‌های ویدیویی می‌شود که خواندن آن‌ها خالی از لطف نیست. در ادامه توییت‌های او را مشاهده می‌کنید که همگی برگرفته از مقاله جامع او در وبسایت bild.de هستند:

بر اساس اطلاعاتی که به صورت انحصاری از منبع خبری BLID بدست آورده‌ام، ابرشرکت چینی تنسنت قصد دارد استودیوی سازنده‌ی بازی‌های ویدیویی یعنی کرایتک را با ۳۰۰ میلیون یورو خریداری کند. کرایتک چندین ارتش کشور‌های اروپایی را به برنامه‌های شبیه‌ساز مجازی مجهز کرده است.

چندین کارمند استودیوی کرایتک در فرانکفورت نگران هستند که اگر شرکت‌ آن‌ها به چین فروخته شود، نرم‌افزار تولید شده توسط آن‌ها و همچنین CryEngine مورد استفاده ارتش چین قرار گیرد و در نهایت منجر به جاسوسی از کارخانه‌ها، پایگاه‌های نظامی و مواردی از این قبل در کشورهای غربی شود.

شرکت تنسنت مدت‌ها پیش اعلام کرده بود که در دولت کمونیستی چین، یک شرکت مستقل به حساب می‌آید، اما اگر به مدارک و شواهد قبلی نگاه کنیم، متوجه خواهیم شد که آن‌ها در سال ۲۰۱۷ به دولت چین قول داده‌اند در سال‌های آتی سهام آن را ۲۳ درصد افزایش دهند و دولت نقش کلیدی در تصمیم‌گیری‌ها داشته باشد.

یکی از قانون‌گذاران نظامی کشور آلمان اعلام کرده که این یک موضوع امنیت ملی است و باید جلوی این تصاحب از سوی چین گرفته شود.

مدتی پیش شرکت کرایتک یک آگهی شغلی را به اشتراک گذاشته بود که بر اساس آن، این استودیو بر روی بازی جدیدی کار می‌کند.

نظر شما در این باره چیست؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن
Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن
Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن
Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن
Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • خدایا ما را از افکار پوچ و اتش به اختیار ها نجات ده.دنیا رو بدبخت کرد ول کن نیست.حالم از این کشور بهم میخوره

    • Star1 گفت:

      حاظرم سونی یا نینتندو بخرن ولی دست تنسنت نیوفته.

    • CARNAGE گفت:

      یعنی واقعا فکر میکنی کشورهای غربی فرشته هستن؟ اگر منظورت از افکار پوچ جاسوجی و برنامه های سیاسی و این کثیف کاریا بود باید بدونی غربی ها مرزهای افکار پوچی رو رد کردن!!
      من خودمم با اینکه تنسنت همچین استدیویی رو بخره خیلی مشکل دارم چون گند میخوره تو سری کرایسیز ولی این حرفتو درباره کشورش قبول ندارم اروپا هم بهتر از اونا نیست!

      • wind گفت:

        آزادی بیان، آزادی فکری، این چیزیه که غرب و اوروپا داره:)

        • Sam_fisher_47 گفت:

          هنوز اخراج بازیگر ماندالورین سر حرفاش راجب یهودی ها جاش میسوزه 😀

        • CARNAGE گفت:

          خواهش میکنم درباره این مسائل اول دقیق مطالعه و تحقیق کنید بعد اینطوری عاشق و دیوونه اروپا و امریکا بشید! هر کشوری خط قرمزی داره شما ببین سره کسایی که به اسرائیل بگن بالا چشت ابروئه تو اروپا و امریکا چه بلایی میارن این از ازادی بیان
          ازادی فکری هم فقط تا اونجاییه که اینا میخوان و ازادیه فکری اصن معنی نداره هیچ جا وجود خارجی نداره همه چی توسط اموزش و رسانه ها القا میشه همه چیزی که اونا میخوان. بحث این مورد اینقدر گسترده هست که تو کامنت گیمفا نمیشه کامل شرح داد، امیدوارم اخبار قتل عام کودکان بومی کانادا تو مدارش شبانه روزیشونو خونده باشی فقط چون میخواستن اصلاح نژادی انجام بدن!
          من الان از چین دفاع نمیکنم، چین همون کره شمالیه با سقف آهنی ولی میگم اروپا و امریکام هم اون بهشتی که شماها فکر میکنید نیستن اگر به فتنه و سیاست های کثیف و جاسوسی باشه این دوتا رتبه اولو تو دنیا دارن.

    • Alucard64 گفت:

      چینیا کارشون خراب کاریه دو سال زدن زندگیمونو خراب کردن حالا نیا ن بازی رو خراب کنن ول کن نیستن

  • ali_yegane گفت:

    رسما یه جنگ خرید استودیو و ناشر بین تنسنت و مایکرو و EA و تیک تو راه افتاده بخر بخره . کدمسترز هم رقابت بین EA و تیک تو بود که EA برنده شد با پیشنهاد ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر از تیک تو

    • Star1 گفت:

      طبیعیه – ea سازنده FIFA درآمدی دوبرابری نسبت به تیک-تو داره.

    • دیر یا زود وقتش بود دیگه.
      تعداد ناشرای بازی ها در حال حاظر خیلی زیاده. توی همه صنایع بالغ تر همین روند طی شده.
      شرکتای سازنده موبایل نسبت به قبل خیلی کمتر شدن. شرکت psa صاحب ده تا شرکت خودروسازی مثل پژو، داسیا، دی اس، سیتروئن و … ست. ناشرای بزرگ فیلمای هالیوود شاید هفت هشت تا هم نشن.
      صنعت گیم هم خیلی بزرگتر از قبل شده. نتیجشم اینه که ناشرای بزرگ کمی می تونن وجود داشته باشن.

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    اولا که امیدوارم تیرش به سنگ بخوره و ویدیو گیم از این سیاست های کثیف دور بمونه …. کرایتک حیفه و بهتره یا مستقل باشه یا به یکی از ناشرین نام اشنا بپیونده و موفق باشه … عجب کثیفیه این تنسنت مقاصد پلیدی داره :devil:

  • soroush گفت:

    من بیشتر نگران آینده بازی hunt showdown هستم تا جاسوسی از کارخانه‌ها و پایگاه‌های نظامی 😀

  • نخیرم :smug:
    این استودیو مال مایکروسافته :pissedoff:
    هرکی بجز مایکروسافت بخره حرامه
    تمام

  • Shark Gamer گفت:

    یکی از قانون‌گذاران نظامی کشور آلمان اعلام کرده که این یک موضوع امنیت ملی است و باید جلوی این تصاحب از سوی چین گرفته شود.
    بیشتر از اینکه نگران چین باشه بهتره نگران تسلط آمریکا به کشورش باشه چون بیشتر از یک دهه هست آمریکا داره در پشت پرده و به صورت کاملا قانونی از مراکز مهم و حساس آلمان جاسوسی می کنه و دولت آلمان این موضوع رو از مردم مخفی کرده البته قطعا خودشم میدونه اما نمی تونه علنی بگه چون شغلشو از دست میده

  • halker گفت:

    حالا که تنسنت میخواد بخره ، هم مایکروسافت بگیره بهتره
    البته اگه پای ea ملعون وسطه هم بهترین گزینه مایکروسافت

  • farshadx گفت:

    خدا کنه تنسنت دستش به کرایت نرسه
    این مقدار هزینه برای خرید کرایت چیزی نیست اگر کرایت مشکلات مال نداشت
    وقتی WB یه استودیوی بی نامو نشان میده ۱٫۲ میلیارد دلار
    ۳۰۰ میلیون یورو یا تغریبا ۴۰۰ میلیون دلار برای کرایت رقم خیلی پایینی هست

    • کدمسترز شرکت کوچکی نیست و ارقام بی‌پایه نیستند. کُدمسترز ۴ شعبه و یک بخش مجزا (سازنده پراجکت کارز) رو داره و سرجمع تا سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۰۰ کارمند داشته. کرایتک با دو شعبه و ۲۵۰ نیرو (تا ۲۰۲۱) استودیوی مطرحی به حساب میاد ، اما از نظر منابع “در حال حاضر” هم خیلی کوچک‌‌تر از کُدمسترز هستش هم برخی منابعشون غیرفعال شده. مهم‌تر از منابع آی‌پی‌ها و عناوین کدمسترز فعال‌تر، پر یوزرتر و زنده‌تر از کرایتک هستن در حال حاضر. سال ۲۰۱۶ ۶ شعبه از کمپانی کرایتک بسته شد و الآن ارزش این شرکت مقداری کمتر از ۳۰۰ میلیون یورو تخمین زده میشه که تازه بخش عظیمی از این ۳۰۰ میلیون دلار صرف کسب حق و حقوق کرای‌انجین میشه نه منابع شرکت.

      • ali_yegane گفت:

        البته منظورش کدمسترز نبود منظورش اون استودیو وارنر بود که بازی موبایل میساخت و EA با یک میلیارد و چهارصد میلیون دلار خریدش این دوستمون هم اشتباه ش اینه در مورد اون استودیو اطلاعات نداره کلا استودیوهایی که بازی موبایل میسازن گرون هستند مخصوصا وقتی آیپی پولسازی هم داشته باشند وارنر این استودیو رو به همراه یه آیپی بازی موبایل فروخت که ظاهرا اون آیپی پول سازه و EA کلی پول میتونه از این آیپی به جیب بزنه دلیل قیمت بالاش هم این بود مثلا خرید بتسدا با هفت و نیم میلیارد رو با خرید ۸۴ درصد سهام استودیو سوپرسل سازنده کلش موبایل توسط تنسنت مقایسه کنید تا تفاوت استودیوهای پولساز موبایلی با با استودیوهای معمولی متوجه بشید

        • ali_yegane گفت:

          هفت و نیم میلیارد دلار = کل سهام زنیمکس ، هشت میلیارد و ششصد میلیون دلار = ۸۴ درصد سهام سوپرسل

        • از اونجایی که ۱٫۴ میلیارد بابت playdemic پردااخت شده. فکر می‌کنم منظور همان codemasters بود که ۱٫۲ میلیارد بابتش پرداخت شد.
          تک آیپی پلیدمیک تنها سال اول ۱۸۰ میلیون دلار درآمد جنریت کرده و در ادامه ۷۸۰ میلیون دلار از پرداخت‌های درون برنامه‌ای گیمر‌ها درآمد کسب کرده. احتمالاََ ea پتانسیل زیادی دیده از این استودیو و هدف تنها مالکیت این آی پی بوده.
          ارزش شرکت‌ها و استودیوها اگرچه تا حدودی وابسته به منابع و نیروها هم هستش، اما مهم‌تر از اون ۱-آی پی‌ها ۲- Userهای اون شرکت هستن و این دو موضوع عامل کلیدی در تخمین ارزش شرکت به حساب میاد.
          مثلا شاید عجیب باشه استودیوی گمنامی مثل Playdemic نزدیک ۱٫۵ میلیارد دلار ارزش‌گذاری بشه اما اینسامنیاک با اون کیفیت توسعه فقط ۲۲۹ میلیون دلار به فروش بره. دلیل اصلی اینه که اینسامنیاک در اصلی‌ترین عامل ارزش‌گذاری یعنی آی پی کمبود داره و در این سال‌ها به سفارش شرکت‌های مختلف (اکثراََ سونی) بازی تولید می‌کرده. (به غیر از Sunset) تقریبا کل رقم معامله خرج منابع بوده. اگر اینسامنیاک آی پی پرطرفدار و زنده‌ای تحت مالکیت داشت، ارزش استودیو شاید تا ۶ برابر بیشتر میشد. از طرف دیگه منابع ارزش بالایی ندارن چون:
          ۱- هر لحظه ممکنه استعدادهای استودیو شرکت رو ترک کنن و این موضوع کاملا ناپایدار هستش. بنابراین برای شرکت خریدار تضمینی وجود نداره که استعدادهای حال حاضر (مثلا اینسامنیاک) تا سال دیگه ثابت باقی بمونن.
          ۲- تکنولوژی‌ها قدیمی میشن و پس از خرید استودیو، شرکت خریدار باید تامین منابع و تکنولوژی کنه. پس این منبع مهم هم ثابت نیست. بنابراین هر چقدر هم پیشرفته باشن استودیوها بازم در مقایسه با برند آی پی و یوزرهای فعال ارزشی ندارن.

          قضیه playdemic هم با این منطق مطرح میشه، این استودیو فقط یدونه آی پی داره اما این آی پی نزدیک ۸۶ میلیون یوز فعال داره و همین موضوع باعث ارزش بالای استودیو شده.
          از اونجایی که بازی‌های موبایلی اصولاََ آنلاین هستند و free to playهای اعتیاد آور، بعضاََ کژوال پسند هستن و از طرفی دم‌دستی‌تر (همه موبایل و تبلت دارن) به حساب میان، در نتیجه یوزرهای بیشتری دارن و آی پی‌ها بر اساس این یوزرها هم پول generate می‌کنن هم با قیمت‌‌های نجومی ارزشگذاری میشن. این میشه که یه شرکت موبایلی به شدت کوچک با رقم‌هایی بیشتر از بتسدا و … به فروش میره.

          • ali_yegane گفت:

            منظورش کدمسترز نبود اسم وارنر برای استودیو فروشنده آورده رقمو اشتباه نوشته فقط . دقیقا همینه که گفتید یکی از دلایلی که سونی تمایلی به خریدهای بی رویه و تصاحب شرکت هایی که باهاشون همکاری نداشته دقیقا همینه . سونی همیشه با هر استودیوی سکندپارتی کار میکنه شرط اولش مالکیت آیپی هست حتی اینسامنیاک که گفتید قصد داشت سانست رو برای سونی بسازه منتهی ایندفعه آیپی رو برای خودش میخواست که سونی قبول نکرد و رفت طرف مایکرو . سونی استراتژی خوبی به نظرم داره با استودیوهای بااستعداد و گم نام شروع به همکاری میکنه در طول سال ها تمام آیپی ها هم برای خودش نگه میداره در نهایت اگه صلاح دید اون استودیو بدردش میخوره با قیمت ارزون اون استودیویی که سالها باهاش کار کرده رو میخره چرا ارزون میخره چون آیپی ها برای خودشه

          • آخه کدمسترز رو الکترونیک آرتز خرید
            ایشون منظورش همون استودیویی بود که وارنر خرید

      • Star1 گفت:

        شاید منظورش پرداخت ۱.۴ میلیارد دلار برا استودیو Playdemic باشه ولی کرایتک فقط ۴۰۰ میلیون دلار ارزش داره, ۱ میلیارد کمتر؟ این عجیبه

        • بالاتر توضیح دادم. ارزش‌گذاری فقط به منابع و امکانات نیست. چون منابع و امکانات بعد از خرید منسوخ و فرسوده میشن، اما اعتبار فرنچایزها و یوزرهای فعال با پشتیبانی مناسب باقی میمونن و شرکت‌های بزرگ خیلی اوقات با هدف پشتیبانی از ای پی‌های مطرح شده استودیو خریداری می‌کنن. تکنولوژی به مرور منسوخ میشه و بعد از خرید، شرکت خریدار باید تامین منابع کنه. استعدادها هم هر لحظه ممکنه شرکت رو ترک کنن. اصلی‌ترین عامل ارزشگذاری ۳۰۰ میلیونی استودیوی Crytek حق و حقوق کرای انجین است وگرنه احتمالا حتی نصف این مقدار هم به فروش نمی‌رسید. لایسنس‌‌ها، یوزرهای فعال بازی‌‍ها و ‌آی‌پی‌های زنده و مطرح در فروش شرکت‌ها نقش تصاعدی دارن.

      • farshadx گفت:

        منظورم همون playdemic بود قیمت دقیق فروش نمیدونستم
        اما به هر حال میدونستیم کرایت مشکلات مالی و حقوقی زیادی پیدا کرده و خیلی از شایعه های فروخته شدنش برای همین بود چون قیمت استودیو بشددت اومده پایین
        به هر صورت من که دوست ندارم تنسنت بخرتش

  • Mateus گفت:

    خداقوت جناب کریمی 😀 :yes:
    .
    منتظر دعای پنشنبه هستید؟ 😀

  • یه طوری میگه جاسوسی نظامی و غیره دولت چین انگار که آمریکا فرشته برتر جهانه و هیچ دزدی اطلاعاتی نداره.
    فقط این وسط ترس من اینه که تنسنت باعث بلایی که سر موتور Cocos اومدش سر CryEngine و Cryteck هم بشه که اگه بشه فاجعه هست. 😐

  • امیدوارم کلا خریدی انجام نشه ، به شخصه خیلی دوست دارم مایکروسافت بخره کرایتک رو و کرای انجین تحت مالکیت مایکروسافت دربیاد ، اپا قبل از هر خریدی دوست دارم این استودیوی با ارزش تحت مالکیت خودش باقی بمونه و به کسی باج نده ، تا همچنان بتونیم منتظر خلاقیت باشیم .

  • ممنون از این سران سایت که اومدن بی دلیل مارو بن‌کردن/:

  • MahyarMsm گفت:

    امیدوارم این استودیو دست این تنسنت نیفته که دیگه هیچی تازه از اونور موتور کرای انجین هم میاد دستشون

  • ASHEN ONE گفت:

    مایکرو تروخدا بخرش تا این ملعون اونو بخره

  • آرین گفت:

    سلام
    بیچاره کرایتک! قبلا انقدر ارزون نبود.
    بعد هم که می‌خواد طرف رو بخره، مالک و مختار و آزاد!
    قانون خود غربی‌هاست، به چی اعتراض دارید؟

  • Black Knight گفت:

    جدای از شوخی چرا جدیدا انقدر خرید زیاد شده قبلا هم شاهد خرید زیاد بودیم ولی بازم به این شدت نبود
    هی روزگار کاش Crytek اصلا فروخته نشه

  • مدلین گفت:

    امیدوارم دست هر کسی میوفته دست مایکروسافت و EA و این نیوفته 😥

  • onepunkman گفت:

    بچه ها میگم بیاید با هم پول هامونو رو هم بزاریم شاید تونستیم ما بخریم و جلو این فاجعه رو بگیریم

  • پین هد گفت:

    خوشبختانه این خرید نهایی نشد.چینی ها می خوان همون کاری رو که تو صنعت خودروسازی با خرید شرکت ولوو و غیره انجام دادند تو صنعت گیمینگ هم تکرار کنند

Crytek و پیشنهادی 300 میلیون یورویی شرکت تنسنت برای تصاحب آن