مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا

مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد)

رسول خردمندی
۱۰:۴۵ ۱۳۹۲/۰۲/۲۷
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا

همراهان همیشگی گیمفا با نام بازی ایرانی ” جاده های نبرد‌ ” آشنایی دارند.یک بازی ایرانی که با موتور گرافیکی ایرانی SeganX ساخته میشود و از نظر جلوه های بصری همگام با رقبای خارجی خود است.در طول مدتی که پرونده ی اختصاصی این بازی در گیمفا جریان دارد،این بازی را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دادیم و خواهیم داد تا گیمرهای ایرانی بیش از پیش با قدرت بازی سازی ایران آشنا شود.اما در این بخش مصاحبه ای داریم با مدیر استودیو و سازنده ی اصلی بازی ایرانی “جاده های نبرد” تا بتوانیم بهتر از قبل با مراحل ساخت این بازی در سبک “دفاع از قلعه” آشنا شویم.

۱ –  لطفا خودتون رو معرفی کنید و بگویید که بازیسازی را از کجا آغاز کردید؟

من سجاد بیگ جانی هستم. بازی کردن را از زمان میکرو و سگا شروع کردم و علاقم به بازی سازی بعد از دیدن پلی استیشن ۵۱۲ اوج گرفت. بازی نویسی رو به طور رسمی از استودیو سورنا شروع کردم.

۲ –  استودیوی پارسه چگونه بنا شد و کمی درباره حوادث پیرامون استودیوی خود توضیح دهید.

زمانی که در سورنا کار می کردیم، کار روی موتور رو هم در زمان های فراغت از کار و در خانه ادامه می دادیم. بعد از اینکه کار برنامه نویسی روی بازی سیاوش به اتمام رسید، ایده ی ساخت یک بازی در سبک تاوردیفنس مطرح شد. با مشورت با دوستان تصمیم گرفتیم که کار را روی پروتوتایپ شروع کنیم. از اولین دوستانی که تصمیم گرفتند دربازی همکاری داشته باشند علیرضا یارمحمدی، علیرضا مرادی تبار و حامد خضریان بودند. پس از آن، از تاثیرگذارترین افرادی که وارد گروه شدند آقای مهدی ابوطالبی بودند. در ادامه روند کار دوستان زیادی به ما کمک کردند، از جمله دوستانمان در تیم سورنا و دیگر دوستانی که در معرفی بازی کمک های زیادی کردند.

۳ –  چرا برای بازی ” جاده های نبرد” ، از زیرسبک دفاع از قلعه استفاده کردید؟ در حالیکه بخش اعظمی از علایق بازیبازهای ایرانی را ژانر اکشن در بر می گیرد؟

به ظاهر بخش اعظمی از گیمرهای ما بازی های ژانر اکشن را دوست دارند اما به نظر بنده، تعبیر درست تر بازار ایران این است که گیمرهای ما بازی های AAA را دوست دارند و تنها به خاطر اکشن بودن یک بازی، آن را بازی نمی کنند. سالانه در دنیا هزاران بازی در سبک FPS ساخته می شود ولی گیمرهای ایرانی فقط سراغ بهترین های این سبک می روند.

ما می دانیم که راه زیادی در پیش داریم و اصلا توانایی ساخت بازی AAA را نداریم. در همه جای دنیا هم همینطور است. هیچ گروه تازه تاسیس شده ای که افراد گروه هیچ تجربه ای در ساخت بازی ندارند در اولین پروژه خود تصمیم به ساخت بازی AAA نمی گیرند. ما نیز تصمیم گرفتیم که با توجه به توانایی های خودمان یک بازی بسازیم و کم کم در این راه قدم بگذاریم و پیشرفت کنیم.

imag0202

راست :‌ سجاد بیگ جانی – مدیر استودیو پارسه
چپ : دانیال نوروزی – مدیر کل مجموعه ی گیمفا

۴ – کمی درباره اسامی و اطلاعات تاورها صحبت کنید.

اسامی تاورهای کاملا ایرانی است : توفان – صاعقه – اژدر – شاهین – رعد اسامی

برای اطلاعات دقیق به سایت فارسی بازی مراجعه کنید و در بخش دانشنامه اسامی و مشخصات تاورها نوشته شده است.

۵ –  بازیباز می خواهد به چالشی کشیده شود. چالش های بازی “جاده های نبرد” چیست؟

بسیاری از کسانی که بازی های این سبک را تجربه کرده باشند می دانند که این سبک یکی از اعتیادآورترین سبک های بازی است. ما با بررسی و الهام از بسیاری از بازی های این سبک بخش هایی را در بازی قرار دادیم که گیمر را بیش از پیش به چالش می کشد. از مهمترین آن ها این است که تاورها آسیب می بینند و اگر به آن ها رسیدگی نشود و تعمیر نشوند بطورکامل منهدم می شوند. وجود اسلحه های ویژه در بازی چالش های جدیدی ایجاد می کند. اینکه در بسیاری مراحل بدون استفاده از اسلحه های ویژه، کار گیمر برای کسب امتیاز بسیار دشوار خواهد بود. وجود پنل آپگرید و ۴۲ آپشن در آن نیز چالشی دیگر است و گیمر در بهترین حالت تنها ۳۰ تای آن ها را می تواند انتخاب کند و چند مورد دیگر که گیمر در بازی با آنها روبرو خواهد شد.

۶ –  در تریلر بازی جاده های نبرد وسایل نقلیه نظیر هلیکوپتر دیده شده است. می توانید اندکی درباره مکانیسم این تاورهای سیار توضیح دهید؟

یک سری از نیروی های دشمن نیروهای هوایی هستند که برخلاف نیروی های زمینی می توانند مسیرها را میانبر زده و یا از مسیرهای دیگری حرکت کنند. تاورهای منحنی زن و مستقیم زن تک لول نمی توانند آن را بزنند مگر اینکه توسط قابلیت ویژه برج کند کننده برای مدتی در سطح پایین پرواز کنند و برای برجک های زمینی زن قابل دسترس باشند. نیروهای هوایی نیز شامل نیروهای هوایی معمولی، مقاوم، موشک زن، توربو و فضایی ها می شود. نیروی هوایی موشک زن به تاورهای شما آسیب می زنند. نیروی های هوایی توربو وقتی که مورد اصابت گلوله قرار می گیرند برای مدت کوتاهی از توربو استفاده کرده و از مهلکه می گریزند. اما توربوی آنها بیش از یک یا دو بار کار نمی کد و پس از آن تبدیل به اهداف معمولی می شوند.

imag0197

بخشی از تیم اصلی استودیو پارسه و عوامل بازی “جاده های نبرد”

۷ –  در طول ۱۰ مرحله بازی چه سلاح های ویژه به بازیباز اهدا می شود؟

در طول بازی و در طی مراحل ۵ مدل سلاح ویژه مجزا و نیز ۵ مدل قابلیت ویژه تاورها در اختیار گیمر قرار می گیرد. به این صورت که تا قبل از اتمام بازی در هر مرحله یک یا چند سلاح آزاد می شوند. در کنار این سلاح ها گزینه های داخل پنل آپگرید نیز که مربوط به هر سلاح می باشد در طی مراحل آزاد خواهد شد و گیمر با کسب ستاره هایی که در پایان هر مرحله کسب می کند می تواند گزینه های داخل پنل را انتخاب کند.

۸ –  نظر شما درباره آینده بازی های استراتژیک ایرانی چیست؟ آیا در آینده نیز شما به ساخت بازی های این سبک روی خواهید آورد؟

هر سبکی از بازی همچون سبک های مختلف موسیقی طرفداران خود را دارد. در ایران هم گیمرهای استراتژیک زیاد نیستند اما کم هم نیستند. هرچند که بازار ایران برای این سبک و بسیاری از سبک های دیگر، بازار مناسبی نیست اما تولید کننده ها می توانند روی بازارهای جهانی در این سبک کار کنند و با تولید محصولات استاندارد، وارد بازارهای جهانی شوند. بازی بعدی ما نیز استراتژیک خواهد بود اما تغییرات اساسی در سبک بازی شاهد خواهیم بود.

۹ –  بازی جاده های نبرد در چه تاریخی و برای چه پلتفرم هایی منتشر می شود و قیمت این بازی چقدر است؟

بازی جاده های نبرد تا قبل از شروع تعطیلات تابستان – یعنی پس از اتمام امتحانات مراکز آموزشی – برای پلتفرم های PC عرضه خواهد شد. اما در مورد قیمت از الان نمی توان تصمیم گرفت.

imag0201

۱۰ –  سخن آخر با اعضای گیمفا…..

ابتدای سخن ما با گیمرها است . اگر آنها نباشند ما نیز نخواهیم بود . ما با همان حسی کار را شروع کردیم که گیمرها هنگام انجام یک بازی خوب دارند . ما نیز همچون شما دوست داریم یک بازی خوب را تجربه کنیم و شرمنده ایم که نمی توانیم بازی های خوب و درجه یک تولید کنیم . در کنار مشکلات اقتصادی و معیشتی مشکل اصلی ما فقدان تجربه در تولید بازی است . ما نیز چاره ای جز کسب تجربه نداریم و این راهی است که همه تولید کنندگان خارجی نیز آن را پیموده اند . هیچ کس نمی تواند بدون کسب تجربه، بازی درجه یک تولید کند . در این راه کمک های شما می تواند امید بخش و راهنمای ما برای تولید بازی های بهتر باشد . اگر ما را در کنارتان بپذیرید و در کنار ما باشید می توانیم به رشد و شکوفایی بازی های ایرانی امیدوار باشیم.

۱۱ –  با تشکر از شما و دیگر اعضای سازنده بازی “جاده های نبرد”

ما نیز از تیم گیمفا برای تلاششان در معرفی این بازی و این سبک، کمال تشکر را داریم.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بازی ایرانی جاده های نبرد به بخش پرونده ی اختصاصی این بازی مراجعه کنید

Roads of Battle

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا
مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مصاحبه اختصاصی با “سجاد بیگ جانی” مدیر استودیو پارسه‌ (بازی جاده های نبرد) - گیمفا