سینما فارس: نقد فیلم The Theory of Everything | بیوگرافی خوش ساخت
مدیوم سینما به طور تاریخی در ژانر “بیوگرافی” ریشه داشته است. از سیر فیلم سازی ِ برادران لومیر و جورج ملیس در دوره پیشا مدرن سینما گرفته تا فیلمهای فاخر دوره مدرنیسم همچون “اسپارتاکوس” و حتی فیلمهای پستمدرنی مانند “گرگِ وال استریت“، همگی این ریشه تاریخی در مدیوم “سینما” را عیان میسازند. با این همه امروزه “سینما” مدام در یک جریان پیشرونده -و چه بسا مخرب- از داستان و روایتهای کمیکی، فانتزی و ابرقهرمانی درجا میزند و رفته رفته از آن بداعتهای بیوگرافیک -که غالبا مسائل انسانی و روابط حاکم بر آنها را با رویکردیمعناگرا و جریانساز به تصویر میکشید- فاصله میگیرد.
از سویی دیگر سوء برداشتی نسبتا رایج پیرامون فیلم ِ ژانر “بیوگرافی” شکل گرفته؛ این که فیلمهای “بیوگرافی” به ناگزیر محدود و متکی بر گسترهای از ویژگیها و نقشمایههای آشنا، قابل تشخیص و تکراری میباشند. بدیهیست که یک چنین مدعایی از یک برداشت سطحی و نادرست نسبت به مقوله “اقتباس” نشات میگیرد، اما این تصور که یک فیلم “بیوگرافی”، به طور حتم روایتی بیپیرایه، غیر معیار و یا فاقد هرگونه اصالت و ارزش ِ بررسی ِ انتقادی را داراست، تصور از دم رد و باطلی است. در همین راستا فیلم The theory of everything (نظریه همه چیز) با اتکای بر عناصر و مولفههای روایی بیوگرافیک در مدیوم سینما در عین اینکه سیر تکراری و تجاری ِ سینمای ِ عصر کنونی را بر هم میزند، تا حدود قابل قبولی سوء برداشتهای متداول از ژانر “بیوگرافی” را هم رفع میکند.
پر بحثترینها
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows با محوریت پارکور
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
- زندیا و تام هالند نامزد کردند
- بهترین بازی های استراتژیک تاریخ
نظرات