نیمهی پر لیوان؛ چرا بازی Guardians of the Galaxy یادآور Anthem است؟
به نظر میرسد که بازی Guardians of the Galaxy از زمان معرفی نظرات مثبتی و منفی زیادی را دریافت کرده است. راستش را بخواهید، متوجه واکنشهای منفی به این بازی نمیشوم. Guardians of the Galaxy با تریلر گیمپلی گستردهی خود به نوعی گل سرسبد کنفرانس اسکوئر انیکس (Square Enix) در E3 2021 بود. بالاخره شاهد تمرکز بر روی یک آیپی جدید از سوی اسکوئر انیکس بودیم. Guardians of the Galaxy اسکوئر انیکس یک بازی کاملا جدید خواهد بود که ارتباطی به فیلمهای دنیای سینمایی مارول ندارد. در عوض این بازی به صورت مستقیم از کامیکهای مارول اقتباس شده است. با این حال با وجود محبوبیت بالای این برند، به نظر میرسد که افراد زیادی از معرفی این بازی هیجانزده نشدهاند.
Guardians of the Galaxy علیه Marvel’s Avengers
شاید بتوان گفت که اقتباسهای اسکوئر انیکس از جهان مارول نفرین شده هستند. بازی Marvel’s Avengers یکی از بزرگترین تیرهای خطا رفته در تاریخ بازیهای ویدیویی است. خصوصا با توجه به اینکه این بازی در دوران اوج محبوبیت Avengers عرضه شد و باز هم نتوانست تعداد قابل قبولی از بازیبازان را جلب کند. المانهای زیادی مثل ناسازگار بودن Avengers با مدل سرویسمحور، عدم حضور Spider-Man، بسته الحاقی Hawkeye و باگهای متعدد دست به دست هم دادند تا این بازی به شکستی عظیم تبدیل شود. با این حال Guardians of the Galaxy متفاوت به نظر میرسد. نه خبری از بستههای الحاقی است و نه پرداختهای درون برنامهای آزاردهنده. خوشبختانه خبری از مشکلات اساسی آن بازی نیست.
در واقع به نظر میرسد که Guardians of the Galaxy آگاهانه سعی میکند تا خود را از Marvel’s Avengers جدا کند. پس چرا بازی همچنان در جذب نظر مثبت اکثریت بازیبازان شکست خورده است؟ پس از مشاهدهی دوبارهی تریلر گیمپلی ۱۵ دقیقهای بازی، فکر کنم که به پاسخ این پرسش رسیدهام. بازی Guardians of the Galaxy تا حد زیادی یادآور بازی Anthem است. البته این را به عنوان یک تعریف از بازی میگویم. شاید موافق نباشید، اما زیر خروارها ایراد و باگ و مشکل فنی، بازی Anthem هستهی گیمپلی جالب و سیستمهای جذابی داشت. خصوصا در مورد لباسهای موسوم به Javelin صحبت میکنم. Javelinهای Anthem بیش از خود Marvel’s Avengers در انتقال حس Iron Man بودن موفق بودند.
البته که هنوز شخصیتهای بازی به دنبال داستان جذابتری بودند. همچنین در میانهی راه شاهد بخش گستردهای بودیم که صرفا زمان شما را تلف میکرد. با این حال معتقدم که ورای مشکلات بازی، یک تجربهی بسیار لذتبخشتر از محصول نهایی وجود داشت. شاید اگر بایوور (Bioware) میتوانست با آرامش به توسعهی بازی بپردازد و مجبور به تغییر فرمول خود نمیشد، شاهد اثر نهایی بسیار با کیفیتتری بودیم. چرا که هنوز هم احساس پرواز در آسمانهای Anthem را به خوبی به یاد دارم. احساسی که راستش را بخواهید عالی بود.
ساخت نسخهی قویتر Anthem
بزرگترین دارایی و نقطه قوت بازی Anthem، سیستم حرکتی و کنترل آن بود. به نظر میرسد که بازی Guardians of the Galaxy هم پر از جنب و جوش است. همچنین داستان بازی هم بسیار جذابتر از Anthem به نظر میرسد. هر چند اگر سیستم انتخابهای داستانی و تاثیرگذاری آن بر روی اعضای تیم چندان مهم و تاثیرگذار نباشد. حداقل این طور گمانهزنی میکنم. با این حال علاوه بر جذابیتهای ذاتی شخصیتهای Guardians of the Galaxy، گیمپلی بازی هم در تریلر آن من را به خود جذب کرد. امروزه بازیهای زیادی سعی دارند که فلسفهی خود در طراحی بازی را جدی بگیرند. مکانیکهای سنگین، گانپلی واقعگرایانه یا سیستم حرکتی کند و سنگین به امری مرسوم در بازیهای ویدیویی تبدیل شده است.
برای مثال بازی Resident Evil Village داستانی سورئال داشته که خواسته یا ناخواسته خندهدار و غیر-جدی است. با این حال بازی مکانیکهای مربوط به سلاحهای خود را بسیار جدی میگیرد. البته این مهم با توجه به سبک وحشت بقای بازی تا حدی قابل درک است. در عوض Guardians of the Galaxy بسیار آزادتر به نظر میرسد. این بازی بر اساس کامیکهایی است که پیش از فیلمهای مارول چندان محبوب نبودند. همچنین خود دنیای سینمایی مارول با کمدی همهپسندش شناخته میشود. اولین فیلم Guardians of the Galaxy با یک سکانس رقص به پایان میرسد. اتمسفر جدی در این جهان جایی ندارد. بازی در مورد دستهای از بیگانگان عجیب و غریب و نقشههایشان است.
تنها چیزی که برای رسیدن به فرمولی موفق نیاز داریم انرژی و هرج و مرج حرکتی است. Anthem آن المان را داشت. هر چقدر سایر المانهای Anthem ناموفق بوده باشند، تا حالا با کسی روبهرو نشدهام که از سیستم پرواز Anthem گلایهمند باشد. نقشهی بازی به درد نخور بود و جهان آن هم خستهکننده میشد. اما پرواز و حرکت در بازی شدیدا رضایتبخش بود. اینکه اسکوئر انیکس متوجه پتانسیل Iron Man با Marvel’s Avengers نشد واقعا شگفتانگیز است. Avengers و Anthem از نظر عناوین سرویسمحور شکستخورده قابل مقایسه هستند. با این حال به نظر میرسد که Guardians of the Galaxy بیشتر از Anthem الهام گرفته و امیدواریم که المانهای ناامیدکنندهی آن بازی را حذف کند.
سخن پایانی
مقایسهی یک بازی پیش از عرضه با Anthem در ظاهر چندان نشانهی خوبی نیست. اما همچنان معتقدم که زمان نسبتا خوبی را با Anthem گذراندم. هر چند ابدا نمیتوان آن بازی را با کیفیت دانست و محصول نهایی قطعا آن طور که باید و شاید موفق به راضی کردن مخاطبان نشد. Guardians of the Galaxy ظاهرا همان انرژی جنبشی Anthem را داشته و در عوض تمرکز خود را بر روی ارائهی یک بخش داستانی خوب گذاشته است. شبیه Anthem بودن شاید تا پیش از این نشانهی خوبی نبود. اما Guardians of the Galaxy به بهترین شکل ممکن به Anthem شبیه است.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
نظرات
الان نگاه ها به اسکویر شبیه سی دی پراجکته
چون هردوشون بازی بدی دادن کسی ازشون انتظاری نداره :shame:
ولی من خیلی هیجان زده ام این بازی چی میشه :inlove: :inlove:
اگه بخوایم نگاه کلی و درستی نسبت به مقایسهی این دو اثر داشته باشیم باید بگم سیایت های الکترونیک آرتس نسبت به anthem با این اثر و سیایت های اسکوئر انیکس متفاوته. انتم نیاز به اتصال دائمی اینترنت داشت و بخش کمپین و داستانی چندان جذابی هم نداشت. بر خلاف گاردینز اف د گلکسی که قراره یک بازی کاملا داستان محور باشه. اگه یکم روی بازی کار بشه موفقیتش تضمینیه (حداقل نسبت به اونجرز)
فکر کن شاهکار خاصی مثل Deus ex رو کنسل کنی به جاش دوتا بازی پاپ کورنی بدی بیرون… :wilt: اسکوئر انکیس با IP های غربی ش مثل کیسه بکس رفتار میکنه :/
پنج سال گذشته هنوز روی کلیف هنگر Adam jensen موندیم :reallypissed:
سلام
به امید موفقیتش!
برای من یادآور دیزگان :-((
استاد چاکّریم
خخخ راکت خیلی باحاله ریش بزی گذاشته خخخ
متاسفانه مارول در گیم اصلا به خوبی سینما عمل نکرد.
الآن چارتا بچه میان میگن اسپایدرمنو بردی زیر سوال، کل مارول مگه تو اسپایدرمن خلاصه میشه . اون فقط قطره ای تو این اقیانوسه
ببخشید میان نسلی هست ؟