AMD FidelityFX Super Resolution برای کنسول های ایکس باکس در دسترس قرار گرفت
پس از مدتها انتظار، تکنولوژی FidelityFX Super Resolution حالا برای پلتفرم رایانههای شخصی عرضه شده است و بازیبازان میتوانند این ویژگی را در عناوین پشتیبانی شده استفاده کنند. البته بر خلاف DLSS شرکت انویدیا (Nvidia) که در حال حاضر تنها بر روی رایانههای شخصی در دسترس قرار دارد، استفاده از سخت افزار ایامدی (AMD) در کنسولها سبب میشود تا این تکنولوژی بر روی پلتفرمهای دیگر نیز قابل استفاده باشد. حال به نظر میرسد که مایکروسافت تصمیم گرفته است تا با همکاری ایامدی، FSR FidelityFX Super Resolution را به کنسولهای ایکسباکس وان و ایکسباکس سری ایکس و سری اس بیاورد.
آقای جیسون رونالد (Jason Ronald)، رهبر تیم توسعهی سخت افزار ایکسباکس سری ایکس و سری اس، به تازگی در توییتر اعلام کرده است که توسعهدهندگان حالا میتوانند در جدیدترین کیت توسعهی بازی ایکسباکس، به FidelityFX Super Resolution دسترسی پیدا کرده و آن را در بازیهای خود پیاده سازی کنند.
برای ادامهی همکاری نزدیک خود با ایامدی هیجان زدهام و میخواهم ببینم که توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی چه کارهای میتوانند با FidelityFX Super Resolution انجام دهند. این تکنولوژی امروز در کیت توسعهی بازی برای ویندوز و کنسولهای ایکسباکس سری ایکس و سری اس و ایکسباکس وان در دسترس قرار دارد.
همچنین رونالد تایید کرده است که FidelityFX Super Resolution بر روی رایانههای شخصی، کنسولهای ایکسباکس سری ایکس و سری اس و همچنین ایکسباکس وان قابل استفاده خواهد بود. به لطف تکنولوژی جدید ایامدی، توسعهدهندگان بازیهای ویدیویی میتوانند با تغییر رزلوشن و کاهش کیفیت تصویر، نرخ فریم بالاتری را به بازیبازان ارائه دهند. حال باید دید که عملکرد FidelityFX Super Resolution بر روی کنسولهای ایکسباکس به چه صورت خواهد بود.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- رسمی: سونی بازی سرویس محور God of War از بلوپوینت و پروژه جدید Bend Studios را لغو کرد
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
- ۲۰ بازی خاطرهانگیز دیگر برای گیمرهای ایرانی
- گیمپلی جدید بازی Black State گرافیک خیرهکننده آن را به تصویر میکشد
- مقایسه آمار فروش پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس/اس تا سال ۲۰۲۴
نظرات
Ps5 پشتیبانی میکنه یا نه؟
قطعا پشتیبانی میکنه ، اما تو آپدیتی که خود سونی مد نظر گرفته اضافه میشه … اینو کاملا مطمئنم که سونی همیشه میخواد خودش یک کاری رو انجام داده باشه و کمک کسی رو نمیخواد ….
از اخباری که چند وقته خوندم این تکنولوژی یکی دو سال در انحصار ایکس باکسه و ربطی به خواستن یا نخواستن سونی نداره
این تکنولوژی روی کارت های انویدیا هم کار میکنه و در انحصار هیچ شرکتی نیست. AMD تو توییتر اشاره کرده بود تو بازی R&C از این تکنولوژی تا حدودی استفاده شده.
اون داستان Full RDNA2 و… هم افسانه ای بیش نبود. 😀
پ.ن: برای استفاده از این تکنولوژی خود بازی هم باید ازش پشتیبانی کنه
حاجی اپن سورسه حتی رو کارتای انویدیا هم کار میکنه!از کجاتون در میارین؟
من دیدم نسبت به این تکنولوژی روی کنسولها مثبته ، به نظرم میتونه عامل بسیار خوبی باشه برای بازی های واقعی نسل ۹
هر کی واسه سونی لالایی میخونه کارش درسته خیلی خوب رفته خواب
دقیقا به نکات جالبی اشاره کردید. به اخبار ۶ ماه پیش نگاه کنید.
-اخبار:
۱- قرار بود velocity architecture – directx 12 ultimate – direct storage و چند تا اسم قلمبه سلمبه دیگه انقلابی تو صنعت گیم به پا کنه که اصلا PS5 محو بشه.
۲- اکس باکس تنها کنسولی هست که از RDNA2 استفاده میکنه و PS5 از RDNA1.5( 😐 ) استفاده میکنه. یکی هم میگفت PS5 رزیدنت ایول۸ رو ۱۰۸۰P اجرا میکنه. و خود توییتر اکس باکس گفت والهالا فقط روی سری اکس ۴K نتیو اجرا میشه.
۳- اکس باکس از فناوری های ویژه مثل VRR و دالبی اتموس و دالبی ویژن استفاده میکنه.
۴- حجم بازی های سری اس ۶۰درصد کمتر از بقیه پلتفرم ها هست و سری اکس هم با معماری ولوستی حجم بازی هارو کم میکنه.
۵- فیل اسپنسر: اکس باکس این نسل قوی ترین کنسول تاریخ خواهد بود و بهترین لانچ و لاین اپ رو خواهد داشت.
-واقعیت:
۱- اصلا معلوم نشد اون اسم های خفن که قرار بود انقلاب کنه چی شد. دیگه هیچ خبری ازشون نبود.
حالا SSD پی اس فایو:
۱- صفحه لودینگ رو حذف کرد.
۲- حجم بازی هارو کاهش داد (تا حدی که PS5 نسبت به سری اکس فضای بیشتری رو تو نصب بازی های مشابه در اختیار کاربر گذاشت)
۳- لول دیزاین بازی هارو تغییر داد (تو رچت این موضوع رو دیدیم. دیگه بقیش به سازنده بازی مربوطه.)
در حالی که ولوسیتی فقط کوییک ریزیوم رو ایجاد کرد و در مورد خود بازی ها هیچ کار خاصی نکرد.
۲- خود AMD تایید کرد هردو کنسول از RDNA2 استفاده میکنن و هردو تکنولوژی های یکسانی دارن.
داسک گالم اعتراف کرد که برای طرفداری از اکس باکس اون خرف هارو زده و رزیدنت ایول۸ روی هردو کنسول با کیفیت یکسان اجرا شد.
والهالا روی سری اکس ۴K نتیو اجرا نشد. و کیفیت اجرایی PS5 از سری اکس بیشتر بود.
۳- فناوری VRR اصلا برای اکس باکس نیست و روی PS5 در دسترسه. دالبی اتموس و دالبی ویژن کلا دو سال در انحصار اکس باکس هست.
حالا جالبه که در حال حاضر بازی هایی از فناوری های دالبی پشتیبانی میکنن از انگشت های دو دست فراتر نمیرن. در حالی که HDR10 و Tempest engine سونی روی همه بازی ها قابل استفاده هست.
۴- حجم ۹۵% بازی ها روی سری اس مثل سری اکس بود. و حجم ۹۵% بازی ها روی سری اکس از PS5 بیشتر بود. (آخرش هم PS5 فضای بیشتری رو در اختیار کاربر گذاشت 😐 😀 )
۵- عبارت قوی ترین کنسول تاریخ حذف شد و کلا به تاریخ پیوست 😀 . اکس باکس تو سال اول بازی انحصاری نداشت. 😐
حالا این طرف سونی هم بازی انحصاری داد.
هم دوال سنس رو داد و به قول DF انقلاب کرد.
هم با SSD قابلیت های زیادی رو در اختیاز گیمر و بازیساز گذاشت.
از نظر قدرت هم اگرچه روی کاغذ ضعیف تر بود ولی در عمل خودش رو ثابت کرد.
از نظر سرویس ها وضعیت پلاس و پلاس کالکشن خیلی خوبه و رقیبش یعنی اکس باکس گولد بهتر شده.
PSNOW هم این چند وقت بازی های خوبی براش اومد.
به معنای واقعی کیپشون کردی! مرسی بابت اطلاعات…
:yes: :yes: :yes:
چطوری دالتون دلمون تنگ شده بود دادا بیشتر بیا
دمش گرم سکوت سنگینی باید بعد خوندن کامنتش باشه :yes:
فقط یه نکته میگم
من کاری به جنگ کنسولی و چیزایی که شما و red devil champ@ بقیه میگین ندارم
جدید ترین اخبار نشون میده فروش کنسولهای ماکرو تو ژاپن خیلی خیلی زیاد شده
استودیوهای ژاپنی بیشترین کیت توسعه xbox خریدن و قصد پشتیبانی ازش رو دارن (تو نسل های قبل این خیلی کمتر بوده)
اما نمیدونم چرا مدتی هست امار فروش کنسول تو ژاپن نمیاد ببینیم چقدر واقعیت داره این حرف
در مورد FidelityFX Super Resolution هم کاملآ ازش نا امید شدم
فقط منتظر هستم که نسخه شخصی سازی شده سونی و ماکرو ببینم رو کنسولها شاید اونجا بتونن بهتر کار کنن
سلام
کلش که واقعا نه، بعضی جاهاش درست بود.
“تقریباََ” آوردم اول کامنت. فقط کلمات مرتبط با تکنولوژی ها غلط املایی نداشتن. از این نظر صحیح بود.
سلام، یه جورایی یه طرفه به قاضی رفته بودند.
تشکر
سلام دوست عزیز
۱- عبارت “قوی ترین کنسول” از سایت رسمی اکس باکس و مایکروسافت حذف شده. در حال حاضر از عبارت “قوی ترین اکس باکس تاریخ” استفاده میشه.
۲- من راجب کلمه FULL Rdna2 حرفی نزدم؛ بحث من فقط RDNA2 بود. درسته؛ اکس باکس از چیزی که AMD در اختیارش گذاشته استفاده کرده و سونی تکنولوژی سونی رو شخصی سازی کرده. در واقع سری اکس از FullRDNA2 و PS5 از CostumeRDNA2 استفاده کرده.
۳- این مورد کاملا اشتباه و دروغـه. فارکرای۶ روی هردو کنسول از RT پشتیبانی میکنه.
۴- همون طور که تو کامنت قبلی اشاره کردم سری اس تو ۹۵% بازی ها کاهش حجم نداره. مگر در عناوین فرست پارتی که همون ۵% هستن. در واقع شما کامنت من رو تایید کردید. (تشکر :loser: )
۵- باز هم شعار آینده و… ( از این حرفا تو نسل۸ زیاد شنیدیم :yawn: )
انگار مایکروسافت و سونی اولین باره دارن باهم رقابت میکنن. سونی هیچ وقت از نظر API و کیت های توسعه برای سازنده ها کم نذاشته. حتی ما شاهد این بودیم که سازنده ها تاکید کردن ساخت بازی برای PS5 بسیار راحت تره تا سری اکس.
از اون طرف مایکروسافت با ساخت سری اس داد خیلی از توسعه دهنده ها رو در آورد. از قدرت کمتر گرفته تا رم با دو سرعت متفاوت و حافظه کمتر. (در عمل ۳ بازی رو دیدیم که با رزولوشن ۵۱۶P روی سری اس اجرا شدن 😐 )
ولی سونی مواردی که اصلا به گیمر ربطی نداره رو هم بزرگ نکرده. به نظر شما چند درصد افراد راجب اون اسم هایی که مایکروسافت گفته دانش فنی دارن؟ احتمالا کمتر از ۲۰% درحالی که همه این اسم هارو شنیدن. ولی با چیزی در عمل ندیدیم.
از این طرف خیلی از افراد اصلا نمیدونن اسم API کنسول های سونی چی هست 😀 باور کن کاری نداشت چهارتا اسم خفن رو ردیف کنه. ولی در عمل اومد ثابت کرد که تو خیلی از بازی ها بهتر عمل میکنه.
حتی انویدیا و AMD هم زیاد راجب این تکنولوژی ها به گیمر اطلاعات نمیدن. فقط میگن فلان بازی با این تکنولوژی N درصد بهتر اجرا میشه. و جالبه که خیلی سریع در عمل همه اینارو میبینیم.
ـــــ
در آخر راجب بازی های انحصاری PS5 گفتید. اینلیست بازی هایی که فقط و فقط انحصاری PS5 هستن. (Next-Gen):
Astro Bot Playroom
Demon’s Souls
Final Fantasy VII Remake Integrated
Spider-Man Remaster
Returnal
Ratchet & Clank: Rift Apart
Godfall
خوشحالم که با بقیه قسمت های کامنت قبلی بنده موافق بودید 🙂
موفق و سربلند باشید :yes:
من اصلا حرفی از اس اس دی و مزیت نزدم، گفتم یکی رزولوشن بالاتر و بهتری ارائه میده یکی بخاطر رزولوشن پایین تر فریم ثابت تری میده نمی دونم برای چی چیزی که ننوشتم از کامنت من در میارین. پرفرومنس بازیا همیشه نزدیک بوده برتریها پخش شده بین بازی های مختلف و ویژگیهای متفاوت. همین outriders تنها تفاوت بین دو نسخه رزولوشن base هستش (اکس باکس کمی بالاتره) که بعد به ۴K آپگرید میشه. خود دیجیتال فاندری توضیح میده با چشم تفاوت قابل تشخیص نیست به هیچ عنوان.
واسه اکس وان و چند نسل قبلتر از کارت گرافیکای AMD و حتی کارتای انویدیا هم میاد حالا فکر کردی واسه PS5 نمیاد؟
این حجم از خزعبلات فقط از ناآگاهی سرچشمه میگیره!ماله اینه تا یه پست میبینن میان عقده گشایی کنن!
حالا تو فکر کن که تا ابد نمیاد!
دوست عزیز میدونی که سونی اولین تریلر سی جی لست ۲ رو سال ۲۰۱۶ نشون داد و بازی سال ۲۰۲۰ اومد یعنی ۴ سال بعد از معرفی
اول بگم که رونمایی تلو دو ۲۰۱۶ بنظر سی جی نمیومد . حالا شایدم بوده ولی از نظر کیفیت چهره ها و تکسچرها دقیقن مثل نسخه ی نهایی بازی بود . بعدم اینکه طبق حرفای جیسون شرایر برنامه ریزیشون برای عرضه توی ۲۰۱۹ بود یعنی ۳ سال بعد معرفی (که بازم زیاده الان مدیرهای پلی استیشن اصلاح شدن نسبت به اون موقع) ولی به موقع آماده نشد و تاخیر خورد تا ۲۰۲۰ بعدش تیم های کمکی اومدن و بحث کرانچ و اینا پیش اومد . حالا بگذریم منظور من از شروع نسل ۹ بود
اسپایدرمن مایلز مورالز :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۰ (عرضه در همون سال)
دیمنز سولز ریمیک :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۰ (عرضه در همون سال)
سکبوی ا بیگ ادونچر :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۰ (عرضه در همون سال)
دیستراکشن آلستارز :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۰ (عرضه در همون سال)
استروز پلی روم :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۰ (عرضه در همون سال)
ریترنال :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۱ (عرضه یک سال بعد از معرفی)
رچت اند کلنک ریفت اپارت :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۱ (عرضه یک سال بعد از معرفی)
هورایزن فوربیدن وست :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۱ (عرضه یک سال بعد از معرفی)
دنباله ی گاد آف وار ۲۰۱۸ :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۲ (عرضه دو سال بعد از معرفی)
گرن توریزمو ۷ :
رونمایی ۲۰۲۰ عرضه ۲۰۲۲ (عرضه دو سال بعد از معرفی)
دقت کن که فقط اونایی که توسط ps studios منتشر شدن رو گفتم . به بازی هایی که ناشرشون پلی استیشن نیست کار ندارم
البته الان چک کردم یه اشتباه داشتم : دیستراکشن آلستارز فوریه ۲۰۲۱ اومده ۰۲/۰۲/۲۰۲۱
که میشه هشت ماه بعد از رونمایی
من اشتباه نوشتم ۲۰۲۰