جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد
جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد
جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد
جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

ابوالفضل مناف زاده
۲۰:۴۹ ۱۴۰۰/۰۳/۰۶
جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

اخیراً اسناد مختلف و خلاصه‌ای از عملکرد پلی‌استیشن در سال مالی ۲۰۲۱ و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن به صورت رسمی در دسترس سرمایه‌داران آن قرار گرفت که نشان از رشد بی‌سابقه‌ی این شرکت در سال اخیر و تلاش آن‌ها برای گسترش این برند در آینده دارند.

در واقع، این اسناد طبق روال هر سال توسط مدیر پلی‌استیشن نگارش و در دسترس سرمایه‌داران سونی قرار می‌گیرد تا در جریان رخ‌دادها و سرمایه‌گذاری‌هایی که با پولشان انجام می‌شود باشند. البته، اسناد و خلاصه‌ی عملکرد پلی‌استیشن به قدری چشمگیر هستند که شاهد مانور چند روزه‌ی رسانه‌های مختلف بر روی آن‌ها باشیم، اما می‌توان دلیل عدم رخ دادن این موضوع را خبر انتشار بازی Uncharted 4: The Thief’s End برای پلتفرم رایانه‌های شخصی قلمداد کرد که به کلی محتوای این اسناد را تحت شعاع قرار داده‌ است.

به هر ترتیب، شرکت سونی در مقدمه‌ی این سند بلند بالا چنین بیان بیکند که “قصد ساخت بزرگترین پلتفرم تاریخ با پلی‌استیشن ۵” و “طولانی‌ترین پشتیبانی تاریخ از یک کنسول یعنی پلی‌استیشن ۴” را دارد. همچنین، در ابتدای این سند به فروش ۷٫۸ میلیون واحدی کنسول پلی‌استیشن در سال مالی اخیر (منتهی به مارس ۲۰۲۱) اشاره شده است.

علاوه بر این، متون اولیه‌ی این سند به این نکته اشاره دارد که در همین بازه‌ی زمانی، ۷٫۶ میلیون کنسول پلی‌استیشن ۴، ۳٫۶ میلیون پلی‌استیشن ۳، ۱٫۴ میلیون کنسول پلی‌استیشن ۲ و ۷۰۰ هزار کنسول پلی‌استیشن ۱ فروخته شده است و طبق ادعای سونی، کنسول پلی‌استیشن ۴ با سهم ۴۵ درصدی از بازار بازی‌های ویدیویی رکورد دار بوده و این هدف گذاری برای پلی‌استیشن ۵، بیش از ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است.

همچنین، بخش دیگری از این سند به جامعه شناسی بازی‌بازان کنسول‌های پلی‌استیشن اشاره دارد که آنالیز دقیق آن می‌تواند برگ برنده‌ای برای هر محصول و کالایی باشد. اما در این بین، جالب است بدانید که رشد تعداد بازی‌بازان مونث پلی‌استیشن بسیار چشمگیر بوده است. در واقع، تنها ۱۸ درصد از بازی‌بازان کنسول پلی‌استیشن ۱ را افراد مونث تشکیل می‌دادند و اما این عدد هم‌اکنون به ۴۱ درصد در کنسول پلی‌استیشن ۴ و ۵ رسیده است. در نتیجه، می‌توان چنین انتظار داشت که استودیوهای سونی در آینده نگاه ویژه‌ای به تولید بازی‌های مناسب برای بانوان داشته باشند؛ چرا که تقریباً نیمی از بازی‌بازان کنسول‌های پلی‌استیشن ۴ و ۵ را آن‌ها تشکیل می‌دهند.

جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

علاوه بر این، هم‌اکنون از این موضوع که شرکت سونی کنسول پلی‌استیشن ۵ را با ضرر به فروش می‌رساند آگاهی داریم، اما این شرکت چنین مدعی شده که روند ضرر دادن نسخه‌ی استاندارد پلی‌استیشن ۵، تا یک ماه دیگر و پس از گذشت تنها ۶ ماه از عرضه‌اش جای خود را به سود دهی خواهد داد. در واقع، سود بازار کنسول‌های بازی نه از طریق فروششان، بلکه از طریق فروش بازی‌ها، سرویس‌ها و تجهیزات جانبی حاصل می‌شود. همچنین، در طول سال مالی ۲۰۲۰، کنسول‌های بازی حدود ۲۰ درصد و بازی‌ها و سرویس‌ها و تجهیزات جانبی حدود ۸۰ درصد سود پلی‌استیشن را تامین کرده‌اند. البته، در این مورد استثناهایی نیز وجود دارد و اگر به سال ۲۰۱۳ بازگردیم، شاهد سود ۴۸ درصدی فروش کنسول‌های بازی و ۵۲ درصدی موارد دیگر برای پلی‌استیشن بوده‌ایم.

از طرفی دیگر، سونی چنین ادعا می‌کند که تمرکز بر روی محتوای فرست و ترپارتی کنسول پلی‌استیشن ۵، به هیچ وجه دلیل بر رها کردن کنسول پلی‌استیشن ۴ نیست. در واقع، در طول سال مالی گذشته، بیش از ۹۵ درصد درآمد فروشگاه پلی‌استیشن توسط کنسول پلی‌استیشن ۴ صورت گرفته است و سونی بر این باور است که این عدد در سال مالی جدید به ۷۰ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. بنابراین، منطقی است که بازی‌های مورد انتظاری از جمله Marvel’s Spider-man Miles Morales و Horizon Forbidden West همچنان برای این کنسول نسل هشتمی عرضه شوند.

جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

اما در مورد سرویس‌ها و عملکرد شرکت سونی در این زمینه، جالب است بدانید که رکورد بیشترین تعداد اعضای سرویس پلی‌استیشن پلاس در سال مالی پشین رقم خورد و این عدد به ۴۸ میلیون عضو رسید. همچنین، این رقم نسبت به سال گذشته حدود ۶ تا ۷ میلیون رشد داشته است و به زودی نیز سرویس Video Pass به آن افزوده خواهد شد. از طرفی دیگر، لازم به ذکر است که در یک نظر سنجی مشخص شد که بیش از ۷۵ درصد کاربران این سرویس از خدماتی که پلاس به آن‌ها ارائه می‌کند راضی هستند.

جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

 

علاوه بر این، شاید موضوعی که به هیچ عنوان توسط هیچ منبع خبری دیگر و حتی سونی به پرداخت نشده بود، رشد قابل توجه PlayStation Now در سال گذشته است که باعث شده تا این شرکت برنامه‌های جالبی برای آن درنظر بگیرد. در واقع، تعداد مشترکین این سرویس نسبت به سال مالی پیشین با حدود ۷۵ درصد افزایش، از ۱٫۸ به ۳٫۲ میلیون مشترک رسید که صدالبته این اعداد و ارقام همچنان با تعداد مشترکین سرویس‌های مشابه غیرقابل مقایسه هستند. اما به هر ترتیب، می‌توان دریافت که افزوده شدن قابلیت دانلود برای بازی‌های این سرویس، اضافه شدن قابلیت استریم بازی‌ها با رزولوشن ۱۰۸۰p، کاهش قیمت سرویس یک ماهه‌ی پلی‌استیشن Now به یک دلار برای مدتی محدود و وعده‌ی سونی برای قرارگیری بازی‌هایی نظیر Marvel’s Spider-man Miles Morales و Horizon Forbidden West (احتمالاً در سریع‌ترین زمان و نه در زمان عرضه) در این سرویس، همه و همه نشان از برنامه‌ریزی سونی برای تغذیه و پیشرفت این سرویس دارند.

جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

اما شاید مهم‌ترین دستاورد سونی در سال اخیر، پراکنده کردن نمایندگی‌های خود برای فروش فیزیکی محصولاتش باشد که متاسفانه آن‌طور که باید و شاید به آن پرداخت نشد. در واقع، شبکه‌ی اصلی توزیع کالاهای زیر مجموعه‌ی پلی‌استیشن پیش‌تر تنها در ایالات متحده قرار داشت اما هم‌اکنون شاهد افزوده شدن کشور چین به این شبکه هستیم. از طرفی دیگر، طبق برنامه‌ی سونی برای سال مالی آینده، قرار است تا بریتانیا (و ایرلند)، لوکزامبورگ، فرانسه، آلمان، هلند و بلژیک نیز به زودی به شبکه‌ی اصلی توزیع پلی‌استیشن در اروپا بپیوندند تا اندک اندک شاهد حذف شدن خرده‌فروشان و کوتاه شدن دست دلالان از سودهای کاذبی که این برند برایشان فراهم می‌کند باشیم.

جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

اما در نهایت و در جنجالی‌ترین تصویر منتشر شده در این اسناد، متوجه شدیم که شرکت سونی قصد دارد تا از سیاست‌های انحصارطلبانه که مدت‌ها بر روی آن تاکید داشت فاصله بگیرد و با انتشار برخی از بازی‌های خود برای پلتفرم رایانه‌های شخصی، کنسول پلی‌استیشن را به پلتفرم‌های پشتیبانی کننده از پلی‌استیشن تبدیل کند. در واقع، سونی چنین ادعا می‌کند که قصد دارد تا این پلی‌استیشن را تنها به کنسول‌های خود محدود نکند و نگاهی ویژه به بازار رایانه‌های شخصی و موبایل نیز داشته باشد. در نتیجه، احتمالاً بیان کلمه‌های “فراتر از کنسول” در این اسناد به خودی خود این موضوع را یادآوری می‌کنند که شاید مهم‌ترین هدف از انتشار بازی‌های پلی‌استیشن برای دیگر پلتفرم‌ها، گسترش پلی‌استیشن باشد و نه جذب کاربران آن‌ها به کنسول‌های پلی‌استیشن؛ سیاستی که مدتی پیش و برای اولین بار توسط ایکس باکس و با رمز گیم‌پس شکل گرفت و گویا تحلیلگران سونی نیز آینده‌ی این سیاست را بسیار بهتر و پرسودتر از انحصارگرایی متصور شده‌اند.

جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

در پایان، با مرور کلی این اسناد و صحبت‌ها، به خوبی می‌توان برخی از خلاهایی که اخیراً رفتارهای این شرکت دوست داشتنی ژاپنی در اذهان بازی‌بازان و کارشناسان ایجاد کرده بود را رفع و رجوع نمود. در واقع، شاید اگر شرکت سونی در کنار تمامی موارد مذکور و برنامه‌ریزی‌هایش، اندکی بیشتر طرفداران و بازی‌بازان را از سیاست‌ها و برنامه‌های خود آگاه کند، شاهد کم‌تر شدن شایعه‌ها و ابهامات و اعتراضات پیرامون تصمیمات این شرکت خواهیم بود.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا با چشم‌اندازها و سیاست‌هایی که سونی اتخاذ کرده است موافق هستید؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد
جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد
جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد
جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد
جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد
جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • “احتمالاً بیان کلمه‌های “فراتر از کنسول” در این اسناد به خودی خود این موضوع را یادآوری می‌کنند که شاید مهم‌ترین هدف از انتشار بازی‌های پلی‌استیشن برای دیگر پلتفرم‌ها، گسترش پلی‌استیشن باشد و نه جذب کاربران آن‌ها به کنسول‌های پلی‌استیشن”
    دوستان، قبل از اینکه این جمله رو بخونید باید یاداوری کنم که نوشته مهمترین هدفش این نیست، نه این که هدفش این نیست. قبل از نظر دادن حتما این نکته رو دقت کنید

    • فکر کنم این اسناد جواب اونهایی باشه که میگفتن جیم رایان از وقتی اومده هیچ کاری نکرده.
      مشخصه که تغییرات زیادی تو راهه و این تغییرات با توجه به پیش‌بینی آینده ی صنعت گیم صورت گرفته شده.
      و صد البته که یسری از این تغییرات باب میل هواداران پلی استیشن نیست. ولی طبیعتا سیاست های سونی داره به سمتی میره که در آینده‌ که کلا کنسول ها ممکنه نباشن، بتونه به حیاتش تو صنعت گیم ادامه بده.

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        چشم انداز ها و سیاست های پلی استیشن رو میپسندم چون هر چی جلوتر رفتم پلی استیشن هیجان انگیز تر شده الانم که قراره با پلی استیشن به عنوان یک ناشر بزرگ ویدیو گیم نه یک قطعه پلاستیک که بشه داخلش انحصاری زد کلی حال کنیم من همیشه نگاهم به پلی استیشن یک ناشر بزرگ بوده که پلتفرم انقلابی معرفی کرده و بازی های ماندگار ، اصلا بحث انحصاری بودن بازی ها هیچ وقت برام مهم نبوده اون موقع اون سیاستشون برا منِ گیمر مهم نبوده و الانم این سیاست هاشون برام مهم نیست چیزی که برام مهمه اینه که پلی استیشن برام کلی برنامه و بازی داره و میخوام همشونو پلی بدم پلی استیشن سیاست هاش همواره به نفع ویدیو گیم و البته برند خودش بوده و الان میخواد بزرگتر بشه ،،، من قبلا بار ها گفته بودم بازی های افلاین و انلاین مثل دو خط موازی میمونن و هر دو بازار بزرگی دارن معلومه که پلی استیشن برای بازی های انلاین برنامه های بزرگتری داره اما به همون اندازه مثل همیشه بازی های داستان محور شاهکارم داره و براش برنامه های بزرگی دارن این تفاوت بزرگی هست که با خیلی از ناشران دارن این تفاوت نکته بسیار کلیدی هست و جواب خیلی ها که مرز فن بوی بودن و تهمت زدن و ترول کردن و در کل حماقت رو جا به جا کردن ، به نظرم کنسول هرگز حذف نمیشه و بازی داستان محورم همینطور فقط قراره ویدیو گیم بزرگتر بشه ناسلامتی نسل نهم هست 😎

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        نوید جان شرمنده اشتباهی به شما ریپلای زدم :rose: کامنتم جواب به سوال پست بود

    • Emmat گفت:

      خب خب خب ببین اینجا چی داریم.
      امسال برای گیمینگ از نظر سوددهی واقعا سال شگفت انگیز بود ولی از نظر گیمینگ واقعا سال خوبی نبود پر از تاخیر بازی های ناقص و مولکول شدن جشنواره ها و فستیوال ها به زمان نامشخصی.
      البته سونی هم از این قاعده مستسنی نیست موضوعات زیادی هست که باید درباره اش حرف زد اول اینکه جمیعیت بانوان گیمر داره زیاد میشه من از این خبر خوشحال نشد فقط بریم به میم های پسر و دختر بندازید خدایی این حیقیتا برای من خوشایند نیست.
      دوم برنامه سونی درباره PS4 و PS5 که اگر بتوانند سیاست بهتری نسبت به نسل ۸ بگیره می تونه مایکروسافت رو دوباره شکست بده البته این ساده نیست.
      سوم افزایش شدید گیمر بعد از کرونا که روی این تاثیر گذاشته.
      مورد اخر سیاست های سونی این سیاست ها رو دوست ندارم نماد ها ارکان ها شخصیت ها از خونه شون دارند دور می شند اروم اروم.
      ببخشید اقای مناف زاده اشتباهی ریپلی کردم

    • Max22 گفت:

      آقای مناف زاده عزیز، فکر نکنم سونی قید انحصارگرایی رو زده باشه! درسته ممکنه تعدادی از آیپی هاشو برای pc پورت کنه، اما تنها دلیلی که باعث میشه همه مخاطبین خودشون رو جمع کنن ، فقط و فقط انحصاری فوق العاده ای که دارن و یا در حال ساخت هست. و سونی اینو خیلی خوب میدونه و اگه چیزی رو داره برای پلتفرم های دیگه میدن! قطعا و قطعا عنواینی خواهند داشت نه تنها مثل قبل ، بلکه خیلی بیشتر از اون، خیلیارو به سمت خودشون بکشن.

      • ببینید واقعاً میدونم تصورش سخته ولی بالاخره باید قبول کنیم که زده قیدشو
        وگرنه بعد از اینهمه سال only on ps رو از کاور بازیاش برنمیداشت
        البته ناچار به این عملم بود خلاصه رو گنج خوابید چرا بهره برداری نکنه، میخواد یکم از سودش تو سخت افزار و انتقال بده رو نرم افزار خلاصه برنامه دارن و من و شما از اینجا نمیتونیم نظر قطعی بدیم به هر حال
        اما در کل، بازی که بعد از ۵۰ سال هم پورت بشه دیگه بهش نمیگن انحصاری، شاید این مدلی رفتار کنه سونی مثلا بعد چندین سال پورت کنه بازیاشو از این به بعد

    • Devil گفت:

      دقیقا آقای مناف زاده اگه توجه کنین بیشتر بازیهای که برای pc از طرف سونی پورت شدن خبری از دنبالشون نیست مثل دث و دیزگان و دیترویت پس اینکه بعضیها فکر میکنن برای اینکه پی سی پلیرهارو تحریک کنن برای دنباله کاملا غلطه .بعد یه نکته دیگم هست این سی ساله دارن با تبلیغات سعی میکنن پی سی پلیرهارو بکشن سمت کنسول اما اینطور که آمار نشون میده اصلا موفق نشدن پس تنها راهشون استفاده از بازار pc هستش نه جذب گیمرها چون چهارچوب دلایل کسانی که pc پلیر شدن کاملا مشخصه و کاملا غیر ممکنه از این چهارچوب خارج شن

    • فرشاد گفت:

      آقای مناف زاده مرسی خبری که قرار دادید و نکته سنجی هایی که ذکر کردید منتها حکایت گیمر های الان میدونید چیه اینه دنبال کسب اعتبار هستن واسه خودشون فقط نه کسب لذت به خاطر همینم اصن فن بوی واقعی نیستن اسمی اینکارن نه رسمی یه چیزی میگن بگن ماهم هستیم جونم براتون بگه بنده بعد مدت ها ما یه نظر دادیم انگ فیک بودن هم بهمون زدن اصن من کاری به کسی نداشتم خلاصه چرا چون این حرفو من بارها زدم نویسندگان الان سایت خوبن ولی این فرهنگ چت های گیمی رو باب نمیکنن یا مثلا اوایل راه اندازی گیمفا بخش نظرات کسی دنبال اثبات برتری خودش نبود کامنتها در مورد بازی ها بود نویسنده ها مخصوصا سعید نیکبخت که نمیدونم چرا رفت از گیمفا اما هر کجا هست موفق باشه خیلی تخصصی با بچه ها گپ و گفتی داشت اصن کسی آمار و اینچیزا مهم نبود براش ولی هر چی بود نسل هفتم آخرین نسلی بود که به نظرم گیمر های حرفه ای وجود داشتن نمیدونم هرچی که هست ببخشید سر شما رو هم در آوردم امیدوارم نسل های جدیدی که گیمر میشن دنبال لذت گیم باشن نه متا و پتا این چیزا بخدا که من از روی عکس جلد بازی ها اون موقع ها بازی میخردیم اصن شرکتاشون رو هم نمیدونستم

    • All Alone گفت:

      اقای مناف زاده امشب گیمپلی بازی farcry6 یا horizon fw پخش میشه ؟
      چرا پوشش نمیدید ؟

    • Wounds گفت:

      آقای مناف زاده به نظر من این سیاست ها بیش از حد کجدار و مریض هستن من واقعا متوجه نمیشم سونی چطوری می خواد با عرضه انحصاری هاش اونم با فاصله ۳الی ۴ ساله جامعه هدفش گسترش بده؟؟؟ با همچین فاصله زمانی نه می تونه سود مناسب کسب کنه و نه تعداد افرادی که جذب این محتوا ها میشن اونقدر زیاد هستن از طرفی هم تعدادی از فن بیس هاش با این سیاست از دست میده …من مشکلی با عرضه انحصاری های سونی برای پلتفرم دیگه ندارم درواقع با شیوه عملی کردن این سیاست مشکل دارم الان به نظر تون آنچارتد چقدر مگه قرار بر روی pc بفروشه؟؟؟آیا واقعا جامعه هدفش گسترش پیدا می کنه ؟؟؟ …سونی چطوری می خواد در بازار موبایل حضور پیدا کنه وقتی غالب بازی هاش با برچسب قیمت خاصی عرضه میشن و همه می دونیم که بازی های موبایل غالبا باید رایگان باشن تا سود مناسبی را به ارمغان بیارن از طرفی هم سونی در بحث کلود گیمینگ تقریبا هیچ کار خاصی انجام نداده و از رقیبش خیلی عقبه …آیا سرویسی که برای مقابله با گیم پس قرار معرفی کنن مختص خود کنسول خواد بود یا برای پلتفرم دیگری هم عرضه میشه آیا این سرویس علمکری مشابه گیم پس خواهد داشت(عرضه انحصاری ها روز عرضه بر روی این سرویس)در این صورت این سرویس با سیاست قیمت گذاری ۷۰ دلاری بازی هاشون تناقض پیدا می کنه و کلی ابهامات دیگه که بیانگر سیاست های مبهم و ناقص سونی در این نسل هستن

      • آره واقعا برنامه داره مشخصه پولسازم هست
        شما مطمئن باش آنچارتد ۴ خیلی خوبتر از اونی که انتظار دارین میفروشه مثل بنز
        شما مطمئن باش اگر یه بازی تو کیفیت genshin بده رو موبایل میلیونی پول میزنه
        و در واقع خیلی بعیده بتونیم از نظر مالی نقدی وارد کنیم به پلی استیشن
        اما از نظر فن بیس بودن والا زوده الان حرفی زد،
        از نظر سرویس که خوب بوده تا الان پلاس خوب بوده البته بعید بدونم افت نکنه الان بازار داغه
        اما psnow ام به نظر میاد قراره تکون بخوره، به لوگو هورایزن فوربیدن وست دقت کنید رو تصویر مربوط به psnow، البته بازم تاکید میکنم با این حال هم پلاس هم پی اس ناو رو هم فعلا با گیم پس قابل مقایسه نیستن چه از نظر خدمات چه از نظر کیفیت و محتوا
        در کل اگر پولشو دارین و براتون مهم نیست بازیا رو چند سال بعد بازی کنین، به نظر من کوچ کنین رو پی سی جفت شرکتا رو دارین اونجوری دیگه ام لازم نیست نگران انحصاری بودن یا نبودن بازیا باشین و از این موضوعات،

    • MahyarMsm گفت:

      اقای مناف زاده امروز عجب روزی بود صبحی بیدار شدم خبرهای مربوط به سونی رو دیدم جا خوردم نمیگم با این سیاست سونی مشکلی دارم نه اتفاقا این کار خیلی خوبه و باعث میشه خیلیای دیگه بتونن این شاهکار رو بازی کنن و بازی رو کمتر هیت کنن به جز این حتی یه سودی هم میکنن
      از نظر ساخت بازی های سرویس محور خب من کلا زیاد دوست ندارم اما اگه یه بازی سرویس محور هم باشه و ازش پشتیبانی خوبی هم بشه چقدر هم خوب
      تازه هنوز ادامه داره و منتظر نمایش از فوربیدن وست و فارکرای ۶ هستیم
      گفتم فارکرای اون بالا داخل اون عکس بین دث لوپ و گوست وایر توکیو اسم فارکرای به چشم میاد معنیش چی میتونه باشه؟؟؟

  • پشه گفت:

    هرچی سود میکنه نوش جونش واقعا از جون مایه میزاره برا کیفیت گیماش فقط امیدوارم ریلیز گیماش بر روی رایانه های شخصی چیزی از کیفیتشون کم نکنه

  • @alistar گفت:

    قضیه فارکرای ۶ اون وسط چیه نکنه تبلیغاتش دست سونیه 😯 😯

  • پلی استیشن روز به روز در حال پیشرفته :yes: ایکس باکس هم داره پیشرفت می کنه کم کم :yes: کلاً صنعت گیم داره پیشرفت می کنه.

  • StiCheS گفت:

    با سلام
    من زیاد اهل نظر دادن نیستم فقط مطالب میخونم میرم
    ولی داشتم ذره ذره جمع میکردم برای خرید PS5 اما با این خبر که انحصاری دیگه معنایی نداره بنظرم خرید PS5 هم بی دلیله !
    جیم رایان هیچ وقت در حد شأن لیدن نیست ازش خوشم نمیاد

  • mugiwara07 گفت:

    شاید بعضیا فک کنن سونی فنا از اینکه بقیه انحصاریاشون پلی بدن ناراحتن ! ن بشخصه ناراحت ک نیستم خوشحالم هستم . ترس بنده از اینه یه وقت روی کیفیت بازیا تاثیر بزاره حالا شاید بعضیا بگن به تو چه مگ تو سهام داری ؟ ن دوست عزیز من سهام دار نیستم من کسیم که اون بازیو میخره و پلی میده و برام خیلی مهمه کیفیتشون تغییر میکنه یا ن . به هر حال ما از جیم رایان بیشتر نمیدونیم امید وارم هرکاری میکنه انحصاریا افت نکنن و پیش رفتم بکنن

    • دقیقاً بله من وقتی بازی انحصاری بازی میکنم قبل از شروعش مطمئنم حداقل از نظر بصری و فنی یه شاهکار میبینم.
      تنها ترسم اینه که این موضوع خدشه دار بشه وگرنه خب منتشر بشه یا نشه چیزی فرقی نمیکنه
      فقط اونایی که پی سی خوب دارن کمتر ترغیب میشن به خرید کنسول و ضرر زدن به سونی (حداقل تا زمانی که کنسولا به مرحله سود دهی با رقمهای بالا بشن)
      خلاصه کنسول و با ضرر میفروشه و سودش تو بازیاس، اگر کسی که پی سی داره عین کسی که کنسول داره بازیا و محتواها رو بخره قانونی، خب بازم برد برده معامله برا سونی

    • SiRSiNa گفت:

      عزیزم ما فکر نمیکنیم
      ما میبینیم که سونی فنا ناراحتن ازش (حالا شاید یه ۵ درصدشون ناراحت نباشن) ولی بقیه رسما دارن فشار میترکن و وقتی خودت منطقی هستی ، بی زحمت همرو همراه خودت جمع نبند
      اسپویل آنچارتد۴ : (نمونه ای از فشار سونی فنا) حالا انگار ما به جیم گفتیم بازیو واسه پیسی بده
      https://s4.uupload.ir/files/screenshot_۲۰۲۱۰۵۲۷-۲۳۴۹۵۸_chrome_0qfu.jp

      • mugiwara07 گفت:

        من واقعا ناراحت شدم از اینکه بعضیا رفتن برا پیسی فنا اسپویل کردن :-(( ولی بازم اینا کار دو سه نفر بیشتر نیست که اکانت الکی زیاد دارن و همش درحال ترول و اسپویل هستن. و اینکه بگم دوستان انچارتد ۴ خیلی بازی نیس که بشه اسپویل کرد بنظرم توجه نکنین و از گیم پلی و داستان روونش لذت ببرین

  • ۱۸ میلیارد دلار سرمایه گذاری استراتژیک سونی طی سه سال . شامل خرید ها هم می شود ؟

  • SiRSiNa گفت:

    به به
    یکی از دوستان به اسم آقای مقدمی اومدن دارن آنچارتد۴ رو برای همه اسپویل میکنن (نمونه ای از اخلاق سونی فن بویی)
    عکس حاوی اسپویله آنچارتد۴ هستش
    https://s4.uupload.ir/files/screenshot_۲۰۲۱۰۵۲۷-۲۳۴۹۵۸_chrome_0qfu.jpg
    آقای مقدمی حداقل میگفتی سم کیه؟؟؟ :rotfl:
    من ردد ، اتک و بریکینگ بد رو اسپویل شدم منو از چی میترسونی؟؟؟ :rotfl:
    من احتمالا زندگی خودمم اسپویل بشم 😀

  • Bh گفت:

    اسپم : واقعا بعضیا جالب هستن!.

    توی پ خ اومده آنچارتد ۴ اسپویل میکنه طرف، واقعا یعنی چی اینکارا؟ حالا من رفتم برام مهم نیست ولی چون سونی تصمیم گرفته این بازی رو روی پیسی بده باید تجربشو رو برای بقیه خراب کنید؟! بچه های دبستانی عقل و شعور بیشتری دارن.
    ببخشید که این رو اینجا گفتم.

  • سونی بعد از چند سال بازی رو روی pc عرضه میکنه و من به شدت با این تصمیم موافق و با هیچ وقت عرضه نشدن انحصاری های سونی روی pc صد در صد مخالفم

  • Msadeq361 گفت:

    من خودم فن کنسول پلی استیشن و سونی ام و خوشحال میشم کمپانی بزرگی مثل سونی با مدیریت درست و سیاست بجا
    به فکر رشد و درامد بخش پرسودش هست
    اینکه یه سری بازی از انحصار کنسول در بیاد ناراحت نمیشم چون از اونور کمک زیادی به درامد شرکت و بالا بردن کیفیت های بازی میشه و از این بابت خوشحالم
    Play Has No Limits

جزئیات فراوانی از عملکرد سونی در سال اخیر و برنامه‌های آینده‌ی پلی‌استیشن منتشر شد