نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا

نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack؛ به وقت هالووین

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۱۲/۱۷
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا

نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack

دنیای عناوین مستقل به قدری وسیع، عمیق و چند لایه است که تقریبا در قالب بازی‌های مستقل، ما در نقش هر نوع حیوان، وسیله و فردی قرار گرفته‌ایم! ربات، انسان، خودکار، مرغ، شیطان و هر چه که فکرش را بکنید می‌تواند به صورت بالقوه شخصیت اصلی یک عنوان مستقل باشد. بر خلاف آثار AAA که غالبا در بسیاری از بخش‌های فنی و مبارزاتی شبیه به یک‌دیگرند، بازی‌های مستقل (حتی آن دسته عناوینی که در یک سبک قرار می‌گیرند)نیز معمولا به شدت با هم تفاوت دارند.
امروز در قالب این مقاله به نقد و بررسی یکی از عناوین جالب و متفاوت امسال می‌پردازیم. بازی Pumpkin Jack که یک عنوان مستقل موفق به شمار می‌آید.

نقد و بررسی بازی pumpkin jack

Pumpkin Jack

بزارید خیالتان را راحت کنم. بازی چیزی به نام داستان یا روایت ندارد. البته نه به این معنا که داستانی وجود ندارد. نه این‌طور نیست. در ظاهر داستان بازی در مورد یک Pumpkin است که از طرف شیطان مأموریت می‌یابد تا جلوی یک جادوگر را بگیرد چرا که این جادوگر به انسان‌ها کمک می‌کند. این تقریبا چیزی بود که از داستان بازی دست‌گیرم شد. اما مسأله این جاست داستان بازی کوچک‌ترین اهمیتی برای هیچ‌کس ندارد. آیا این مسأله نقطه‌ی ضعف به شمار می‌آید؟ اصلا و ابدا. بازی مانند Pumpkin Jack نیازی به داستان و روایت ندارد. چرا که با عنوانی طرف هستیم که اثری ترکیبی بین پلتفرمر سه بعدی و اکشن Beat’em Up به شمار می‌آید.

بپر و بکش!

بازی Pumpkin Jack یک عنوان پلتفرمر سه بعدی است. بنابراین بدیهی است اکثر المان‌های عناوین مشابه مانند Double Jump را داراست. تقریبا نیمی از بخش‌های مختلف مراحل را به سکوبازی خواهید گذراند. در کل باید گفت واضح است که Pumpkin Jack تلاش کرده تا از عناوینی مانند Crash Bandicoot و یا MedEvil الگوبرداری کند. آیا در این زمینه موفق بوده؟ تا حد زیادی بله. حرکات Pumpkin روان و نرم هستند و پرش و حرکات مختلف به خوبی اجرا می‌شوند و در نتیجه به ندرت با مرگ‌های آزاردهنده مواجه خواهید شد. سکوبازی عنوان Pumpkin Jack در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا

پلتفرمینگ بازی جذاب و روان است و لذت خوبی به بازی‌باز منتقل می‌سازد.

اما زمانی که شما مشغول سکوبازی و پرش از موانع نیستید، به احتمال فراوان در حال نبرد با دشمنان مختلف بازی هستید. در طول مراحل مختلف با دشمنانی مانند Ghouls و یا اسکلت‌ها مواجه خواهید شد که باید آن‌ها را از پای درآورید. مبارزات بازی بسیار ساده و سطحی هستند و به فشردن پشت سر هم کلید حمله خلاصه می‌شوند. هر از چندگاهی ممکن است نیاز به Dodge پیدا کنید اما در کل باید آن‌قدر حمله کنید تا دشمنان همگی نابود شوند. مبارزات بازی در کل سطحی هستند و نه چالش خاصی دارند و نه آن‌چنان جذاب هستند. سازندگان تلاش کرده‌اند با اضافه کردن یک سلاح در هر بخش کمی به مبارزات بازی تنوع ببخشند ولی حقیقت این است سلاح‌های مختلف بازی مثل Scythe یا Shovel هر چند در نوع حملات کمی تفاوت دارند اما همه‌ی آن‌ها می‌توانند دشمنان را از پای درآورند و بنابراین چیزی به نام تصمیم هوشمندانه و استراتژیک وجود ندارد. از هر سلاح که دوست دارید بیشتر استفاده کنید.
در کنار مبارزات و سکوبازی، شاهد پازل‌ها و معماهای گاه و بیگاه نیز هستیم که به نوبه‌ی خود جذاب و قابل‌قبول هستند. در واقع در کل بازی از سه بخش اکشن، پازل و سکوبازی تشکیل شده که سکوبازی با اختلاف جذاب‌ترین و کامل‌ترین بخش بازی به شمار می‌آید.

طراحی مراحل بازی به شدت با حال و هوای هالووین گره خورده است و این مسأله در رنگ‌های به کار رفته در محیط، طراحی هیولاها و صداگذاری افکت‌های صوتی و در کل در تک‌تک بخش‌های بازی کاملا مشهود است.
در مورد خود مراحل باید بگویم که هر مرحله دارای سکانس‌های سکوبازی، صحنه‌های اکشن و هم‌چنین معماها و پازل‌های گوناگون است. هر مرحله نیز با یک باس‌فایت به پایان می‌رسد که متأسفانه این باس‌فایت‌ها هیچ نکته خاصی ندارند و کشتن آن‌ها به Dodge و ضربه پیاپی خلاصه می‌شود.

گرافیک هنری بازی بسیار چشم‌نواز است و شاهد تنوع رنگ بسیار بالا و طراحی هنری بسیار زیبا هستیم. از آن‌جایی که بازی تم هالووین دارد، دکوراسیون مراحل و رنگ‌های استفاده شده بسیار به هالووین شباهت دارند و محیط‌های بازی کمی تم دارک پیدا کرده‌اند که این فضاسازی به جذابیت بازی بسیار کمک کرده است‌.

در بخش صداگذاری باید بگویم بازی متاسفانه صداگذاری شخصیت ندارد و همین موضوع داستان بازی را بسیار بی‌روح کرده است. شاید اگر حداقل شخصیت اصلی دارای صدایپشه‌ای جذاب می‌بود تجربه‌ی بازی می‌توانست به مراتب جذاب‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد. از طرف دیگر اما افکت‌‌های صوتی عملکرد کاملا قابل‌قبولی از خود به نمایش گذاشته‌اند.

نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا

ففط چند ثانیه به این عکس نکاه کنید تا به طراحی هنری فوق‌العاده بازی پی ببرید. در مورد فضاسازی هم لازم نیست چیزی بگویم.

سخن پایانی:
بازی Pumpkin Jack را باید از جمله عناوین خاص و متفاوت امسال در نظر گرفت. عنوانی که المان‌های پلتفرمر ۳بعدی را به شکلی جالب با صحنه‌های اکشن و هم‌چنین پازل‌های گوناگون ترکیب کرده است. هر چند مبارزات بازی سطحی هستند و باس‌فایت‌ها نیز بسیار ساده‌اند، اما با این وجود بخش پلتفرمینگ بازی بسیار جذاب و خوش‌ساخت است. در کل اگر از علاقه‌مندان آثار پلتفرمینگ هستید، احتمالا از تجربه‌ی این عنوان نیز لذت خواهید برد. البته اگر سطح انتظارات خود را تا حد معقولی پایین نگه دارید.

نقاط قوت
گرافیک هنری چشم‌نواز
سکوبازی جذاب
فضاسازی فوق‌العاده

نقاط ضعف
عدم صداگذاری شخصیت اصلی
نبود امکان انتخاب سطح سختی
مبارزات سطحی، ساده و بدون چالش

نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا

امتیاز گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا
نقد و بررسی بازی Pumpkin Jack- گیمفا