مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا
مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا
مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا
مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا

مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود

محمد حسین کریمی
۲۱:۳۰ ۱۳۹۹/۰۷/۱۰
مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا

پکتر می‌گوید که در بلند مدت فروش پلی‌استیشن ۵ دیجیتال بسیار پایین خواهد بود و طرفداران ترجیح می‌دهند نسخه‌ی دیسک‌دار را خریداری کنند.

در حالی که شرکت مایکروسافت یک رویه‌ی متفاوت را پیش گرفته است و دو کنسول اکس‌باکس سری اس و اکس‌باکس سری اکس را با قدرت‌های متفاوت را به بازی‌بازان ارائه می‌دهد، شرکت سونی یک استراتژی کاملاََ متفاوت را پیش گرفته است. اگرچه پلی‌استیشن نیز در دو نسخه‌ی متفاوت در دسترس مخاطبین قرار می‌گیرد (یک نسخه‌ی دیسک‌دار و دیگری کاملاََ دیجیتال) اما هر دو با اختلاف قیمت ۱۰۰ دلار، سخت‌افزار یکسان و قدرتی مشابه را ارائه می‌دهد. آقای مایکل پکتر (Michael Pachter)، تحلیلگر وبسایت ودبوش، در مصاحبه‌ی اخیر خود می‌گوید که یک مشتری عادی به اندازه‌ای بازی نمی‌خرد که ضرر آن‌ها را توجیه کند. وی در این باره گفت:

من فکر می‌کنم که سونی کار اشتباهی انجام داد چرا که تا جایی که می‌توانم بگویم قیمت تولید یک کنسول پلی‌استیشن ۵ تقریباََ ۴۵۰ دلار است بنابراین آن‌ها حتی در قیمت ۵۰۰ دلار نیز می‌شکنند اما از دست دادن ۴۰ دلار (یا حدود این مقدار) برای نسخه‌ی دیجیتالی … یک دیسک درایو اینقدر نمی‌ارزد. بنابراین آن‌ها ۴۰ دلار از دست می‌دهند اما برای هر بازی دیجیتالی تنها ۶ دلار سود ازان خود خواهند کرد. بنابراین شما باید تعداد زیادی بازی خریداری کنید تا این ضرر جبران شود. من فکر می‌کنم مشتریان آن میزان بازی تهیه نکنند که سونی ضرر خود را جبران کند.

این تحلیلگر مشهور در ادامه‌ی صحبت‌های خود توضیح داد که بیشتر مشتریان در نهایت نسخه‌ی دیسک‌دار پلی‌استیشن ۵ را انتخاب می‌کنند و شرکت سونی نیز مطمئناشَ تعداد کمی کنسول دیجیتالی تولید خواهد کرد. پکتر در این باره توضیح داد:

در حقیقت من فکر نمی‌کنم که مشتریان زیادی ۱۰۰ دلار از پول خود را ذخیره کنند، من فکر می‌کنم که بیشتر آن‌ها ترجیح می‌دهند که نسخه‌ی دیسک‌دار را خریداری کنند تا گزینه‌هایی مانند تعویض آن یا بردنش به خانه‌ی دوست خود را داشته باشند. بنابراین من فکر می‌کنم عرضه‌ی نسخه‌ی دیجیتال کار درستی از سونی آن‌ها نبود اما پیش‌بینی آمار اولیه کار سختی است چرا که در هر صورت تمامی تولیدی به فروش رسید و ما دقیقاََ موج اول تولید را نمی‌دانیم. احتمالاََ آن‌ها در بلند مدت تعداد کمی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال را به فروش برسانند.

اگرچه سونی به طور رسمی جزئیات و آماری از پیش‌فروش ابتدایی به اشتراک نگذاشته است اما بسیاری از خرده‌فروشی‌ها متذکر شده‌اند که نسخه‌ی دیسک‌دار بیشتری از پلی‌استیشن ۵ را برای ارائه تحویل گرفتند و به نظر می‌رسد تا حدی پیش‌بین‌های پکتر صحیح باشد. احتمالاََ در ماه‌های آتی اطلاعات بیشتری منتشر شود (مخصوصاََ زمانی که موجودی کنسول‌ها به سرعت در خرده‌فروشی‌ها به اتمام نرسد) اما تا به این لحظه به نظر می‌رسد مشتریان بیشتر خواستار نسخه‌ی دیسک‌دار هستند.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا
مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا
مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا
مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا
مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Agha Pouria گفت:

    واسه ما ایرانی ها خیلیم درست بود 😀

    • طبق گزارش ها تولید پلی استیشن دیجیتال ۱/۵ کل تولیدی هستش. بنابراین امیدوارم پلی استیشن دیجیتال گیرتون بیاد اگر هم بیاد بخاطر کمبیاب بودنش اختلاف قیمتشون به نظر نمیاد زیاد باشه.چون ۱۰۰ دلار رو کمیاب بودن جبران می کنه.

      • ۴۰ دلار یعنی هر نفر ۷ تا بازی رو دیجیتالی بخر ضررش حل میشه تازه اگه حرف این طرفو قبول کنیم و ۶ دلار روی دیجیتالی سونی بیشتر سود کنه
        که این یعنی بعد از اون ۷ بازی هر بازی که سونی بفروشه ۶ دلار بیشتر گیرش میاد

        از نظر من که بعد یه مدت به سود سونی هست
        .
        .
        درباره کم بودن دیجیتالی هم قطعا کمتر تولید میشه چون تقاضا برای ۴کی بلوری بیشتر هست.

        • Yato گفت:

          ایا همه بیشتر از ۷ تا بازی میخرند ؟؟؟ خیلی از افراد که کنسول می خرند بازی کن حرفه ای نیستند
          سود سونی به چه درد ما می خوره ، مهم اینکه ما راحت تر می تونیم کنسول مورد علاقمون بخریم :inlove:

        • ۱- به طور میانگین از اون میزانی که تصور می کنید تعداد بازی کمتری در کل نسل بعد خریداری خواهد شد. عده‌ی زیادی هستن که در آمریکا یا اروپا فقط دو سه تا بازی FIFA کل نسل میخرن یا Madden. مطمئناََ خیلی ها بالای ۴ بازی هم نخواهند خرید چرا که جمعیت کژوال بسیار بیشتر از حرفه ای هستش. از طرفی همین که سونی تعداد پلی استیشن دیجیتال رو محدود کرده و در کشورهای عربی اصلا پلی استیشن دیجیتال عرضه نمی کنه این فرضیه رو تایید می کنه مطمئناََ اگر تعداد خرید بازی ها از میانگین بالاتر بود سونی برعکس عمل می کرد و کنسول دیجیتال رو بیشتر در بازار ارائه میداد. اتفاقا به نظرم حتی اگر ۴ بازی هم خریداری بشه ضرر ها جبران میشه اما از طرفی مطمئنم یک بخش وسیع از بازار حتی ۴ بازی هم در کل نسل خریداری نمی کنه یا اونقدر صبر می کنن که بازی ها ارزون بشن و سودشون کم بشه.
          ۲- دومین موضوع این هستش که در بیزینس های کلان مثل پلی‌استیشن و اکس باکس باید اون ضرری که دادی در سریع ترین مدت زمان ممکن برگرده نه این که در طولانی مدت برگرده. برای همینه سونی روی دیجیتال تمرکز نکرده.
          ۳- من حتی فکر می کنم سود هر بازی بیشتر از ۶ دلاره. نمی دونم چرا پکتر هر بازی رو ۶ دلار سود در نظر گرفته. قبلا فکر می کردم چیزی بین ۱۶- ۱۹ دلار سود هر بازی باشه برای سونی. مخصوصا که نسخه ی دیجیتال هیچ هزینه ی کاور و چاپ و دیسک و پخش در فروشگاه رو هم نداره. اطلاعات دقیقی در این مورد ندارم.

          البته با کاهش قیمت قطعات و قدیمی شدن قطعات پلی استیشن دیگه نسخه ی دیجتال ضرر زیادی برای سونی نداره و بازار پر میشه و قیمت به حالت اول برمی گرده.

          • Majid گفت:

            رو بازی ۶۰ دلاری سود حداقل ۱۶-۱۹ دلار میشه اصولا

          • Ozhan گفت:

            احتمالا منظورش اون ۳۰درصد نبوده و فقط در مورد لایسنس و دیسک و بسته بندی و حمل و نقل و حقوق کارگر ها و سودی که باید به ریتیل بده و… ازون ۶۰دلار رو گفته
            مطمعنا که ۳۰درصد بیشتر از۶ دلاره مخصوصا که بازی ها افزایش قیمت پیدا کردن ولی من مطمعنم همون قضیه ای که گفتم رو تخمین زده

            • ایشون دارن در مورد دیجیتال ادیشن حرف میزنن. دیجیتال ادیشن چه بسته بندی و دیسک و حقوق کارگری داره؟

              • Mateus گفت:

                واقعا با نظر مایکل پکتر مخالفم به چند دلیل
                ۱_سونی بین ۱۶ تا ۱۹ دلار سود میکنه علاوه بر اون ۶ دلار هزینه بسته بندی و ….‌

                ۲_باعث رونق گرفتن پلاس و پلی استیشن استور میشه

                ۳_از همه مهمتر : باعث حفظ طبیعت میشه ( فکر نکنم کسی به این مورد دقت کرده باشه!)

                ۴_در مقایسه کژوال پلیر ها ؛ یه سر و گردن از سری اس بالاتره

                ۵_نصف نصف نصف سود یه بازی خوب مثل اسپایدرمن ؛ تمام این ضررهایی که سر کنسول کرده رو جبران میکنه

                • Old_Gamers گفت:

                  حفظ طبیعت منظورت اینه که دیسک بازی رو نندازن تو بیابون ؟ اخه کی همچین کاری میکنه ؟ دیسک دست بدست میچرخه کسی دور نمیندازه .

              • فکر کنم دوستان یکم اشتباه برداشت کردن
                این سود ۶ دلار روی هر بازی منظور اینه که ۶ دلار بیشتر از نسخه فیزیکی سود میکنن
                .
                .
                .
                یک بازی مثل لست پارت۲ وقتی دیجیتالی فروخته میشه سونی ۶ دلار بیشتر سود میکنه از نسخه فیزیکی بازی
                .
                .
                اینم در نظر بگیریم حرف شما شاید درست باشه و سونی روی دیجیتالی بیشتر از ۶ دلار سود کنه
                اول اینکه
                هزینه دیسک بلوری ۱۰۰ گیگی نداره

                هزینه بسته بندی و چاپ عکس نداره

                هزینه ارسال بازی به فروشگاه های سراسر دنیارو نداره

                هزینه نیروی انسانی این کارارو نداره

                هزینه سود فروشگاه هارو نداره و میره جیب خودش

                از همه مهمتر اینه که بازی مستقیم از استور خود سونی فروش میره

                و مهمتر از این فروش بازی دیجیتالی مثل فیزیکی نیست و نمیشه مثل دیسک به هر کسی و هر چند بار فروختش
                این باعث میشه فروش بازی بیشتر بشه

                • sam snake 47 گفت:

                  منم همینارو میخاستم بگم شما گفتی. عقل تو کله سونی باشه دیجیتالی رو زیاد تولید میکنه و دیسکی رو کم که ملت رو هل بده سمت دیجیتالی تا استورش با سود در صد رونق پیدا کنه. چیه این دیسکی؟! مال هزار سال پیش…

          • amin_lion گفت:

            امیدوارم به کسی بر نخوره ولی کرکام ریخته با دیدن این کامنتها. مثله اینکه هنوز خیلی از دوستان تفاوت مالک پلتفرم و با ناشر و توسعه دهنده نمی دونن. البته حقم دارن تو ایرانی داریم زندگی می کنیم که ناشر و حق نشر کیلویی چنده؟ (لطفا هزینه های ناشر رو با هزینه های سونی قاطی نکنین)
            آقای کریمی زیر پست شما نوشتم که به کسی مستقیم اشاره نشه که ناراحت شه.

      • با این حساب تو ایران دیجیتالی بخاطر کمیاب بودنش از نسخه دیسکی گرون تر در میاد

        • به نظر من داخل ایران به اندازه‌ی ۱۰۰ دلار اختلاف قیمت ندارن. مثلا اگر پلی استیشن ۵ دیسکدار باشه ۱۸ میلیون. پلی استیشن ۵ دیجیتال میشه ۱۶٫۵ یا ۱۷
          اون طرف آب هم که رسما عرضه میشه کمیابه و اوایل لانچ نمیشه تهیه کرده اما به مرور که تکنولوژی استفاده شده در پلی استیشن ارزون میشه همزمان قیمت منطقی تر میشه و بازار پر میشه از دیجیتال. بنابراین این صحبت ها مربوط به یک سال اول هستش.

      • Ozhan گفت:

        بلاخره باید اختلاف قیمت داشته باشه
        وگرنه درسته که تقاضا زیاد میشه ولی اگ قیمتش فرقی نکنه با دیسک خور کی میره میخره اونو تو ایران؟پس قطعا باید تفاوت دسته کم ۳ میلیونی داشته باشن

        • برای مخاطب ایرانی تولید نکردن. در کل تولید ۱/۵ دیجیتال ادیشن دو دلیل داره یکی این که تقاضا برای دیگری زیاده دومین دلیلشم اینه که مردم رو جهت بدن به سمت خرید دیسک دار و دیجیتال موجود نباشه برای اوایل. اوایل دیجیتال ادیشن موجود نیست برای اون طرف در اندازه‌ی دیسک دار. البته اینا برای سال اوله فقط. و همین موجود نبودنش دلیل اصلی اینه که میگم تفاوت قیمت ۳ میلیون نخواهد بود.

          • Ozhan گفت:

            خب تقاضاش برای قیمت کمترش زیاده اینجا
            خب وقتی قیمت تفاوت فاحشی نداشته باشه با نسخه دیسک خور پس قطعا تقاضاش هم کمتر میشه و دلال محترم مجبوره قیمتشو بیاره پایین بعده چندماه تا رو دستش نمونه

            • دلال نمی تونه اصلا دیجیتال ادیشن وارد کنه در اوایل عرضه که بخواد قیمت پایین بده اگر هم وارد کنه براش چندان صرفی نداره. بنابراین یا دیجیتال کم گیر میاد یا این که قیمتش اونقدری باید پایین نیست. حالا بعضیا هستن برای یک میلیون هم حاضرن دیجیتالی بخرن.خلاصه اینه که کمیاب بودن دیجیتال ادیشن در سال اول تاثیر داره روی تمامی کشورها.

      • farshadx گفت:

        یادم نمیاد کجا ولی جایی خوندم که تولیدش ۱/۱۰ هست یعنی شایعه بوده؟!

    • Kena گفت:

      من خودم اگه اوضاع مالی و اقتصادی خوب بود دیسک دار رو میگرفتم چه برسه که اگه اروپایی بودم صدرصد انتخاب خیلیا ورژن دیسک دار هستش

    • reza_tport گفت:

      من که از دی وی دی رایتر نزدیک ۱۰ ساله استفاده نکردم
      تو pc گیمم هم که از اون اول نذاشتم
      اصلا نیازی به این قطعه های مکانیکی بدرد نخور نیست که هر دقیقه یه مشکلی دارن یا سی دی که میزاری داغونه یا خود سی دی خونه مشکل داره هی زارت زارت خراب میشه
      یادمه دو سه بار کش اون قطعه رو عوض کردم کش سر انداختم باز خراب شد کندمش انداختم دور (همراه مودم دایل اپ) خودمو راحت کردم
      اینم جون میده بخری کپی خورش کنی دو سر سود میشه اگه میشد ویندوزم نصب کرد که خودمم میگرفتمش

  • M2Cian گفت:

    ایشون تحلیلاش یکی درمیون چرته،
    ینی یه گروه مغز متفکر تو سونی حساب کتاب حالیشون نمیشه، بعد این آقا نشسته چرتکه زده تنهایی واسه خودش نظر میده :/

    • Clara گفت:

      به هرحال اینم تحلیل گره و سر این حرفا پول میگیره چرت و پرت نمیگه اما خوب صرفا تحلیل گره قرار نیست همه حرفاش درست دربیاد اینجا هم من همین حسو دارم که سونی اتفاقا کار درستی کرد یعنی در واقع به نظرم اینو گذاشته بود برای سریز x که اگه کنسول خود ش ۶۰۰ میداد اینو ۵۰۰ میداد تا با اون یکی شه و قضیه نسل ۷ تکرار نشه اما جدا از همه اینا مث همیشه فقط بازی ها مهمن از این طرف فرست پارتی های سونی و شاهکاراشون از اون طرف استدیو های ماکروسافت و گیم پس…. این نسل به نظرم تموم شدن ش خیلی با شروع ش فرق داره و در انتها معلوم میشه اصلا که کنسول نسل ۱۰ ی داریم یا نداریم ؛ سونی هم عین ماکروسافت تصمیم میگیره سرویس ps now ش رو بفروشه یا سنتی عمل میکنه؟؟ من خودم قطعا دوست دارم مدل سنتی و بازی ۶۰ ۷۰ دلاری باقی بمونه ( بحث سر کیفیت بازی ه سرویس محور شدن تو بلند مدت معلوم میشه چه ضرری به کیفیت بازی ها میزنه) اما باید دید مردم چی میکنن و چه تصمیمایی میگیرن

    • Old_Gamers گفت:

      دیگه خدا نساز از سونی . جزو معصومین که نیستن .

  • Clara گفت:

    حداقل تو کشور خودمون فکر کنم اکثرا نسخه دیجیتالی رو انتخاب کنن اون ۱۰۰ دلار با دلار ۳۰ تومنی اینجا حدود ۴ ۵ تومن ممکنه اختلاف ایجاد کنه ( شایدم نکنه) ولی بحث اساسی بازی ها هستن وقتی دیگه دیسک ها موقع عرضه حدود ۲٫۵ و بعد یه مدت حدودای یه تومن میشن چاره ای مردم جز ظرفیتی و هکی ندارن و خب من احساس میکنم اکثرا اینجا دیجیتالی بخرن

  • P30PlayBox گفت:

    پکتر جان کمتر شکر بخور دیابت میگیری به مولا! :evilgrin:

  • سلام عزیز
    محمد حسین جان چیزی در مورد Oodle Kraken و Oodle Texture میدونی؟

  • 🤘Mohsenj74 گفت:

    من با حرفای ایشون مخالفم نه این حرف تقریبا تمام حرفاشون ! کلا با این وضع اقتصادی که داریم میریم جلو فکر کنم گرفتن ps5 و بازی هاش شبیه رویا میمونه متاسفانه حتی همون سری اس که خیلیا میگن آه اه همونم برا خیلیا رویا میشه …. داریم میریم به سوی رکود وحشتناک اقتصادی و فقر همه گیر ،،، چند سال پیش هیچکس فکر امروز رو نمیکرد ،،، چند سال بعد چی ؟ 🙁 😐

  • Sina.ss گفت:

    ایشون در نظر نگرفته که سود بازی دیجیتالی واسه سونی خیلی بیشتره چون مستقیم باید از psn خرید دوم اینکه ایشون اطلاعاتی در مورد سونی نداره در واقع هیچ کس جز خود سونی بطور دقیق نمیدونه میانگین فروش بازی دیجیتالی تو نسل قبل پلی استیشن چقدر بوده و مطمعنن سونی امار زیادی داشته که کنسول بدون دیسک تولید کرده.سوم اینکه خودم کنسول دیسک دار ترجیح میدم و میخرم اما بازم بیشتر بازیارو دیجیتال میخرم جز شاهکارای سونی که دیسک و یادگاری نگه میدارم..دردسر تعویض دیسک واسه سویچ بین بازیا تو نسخه دیجیتالی بازیا وجود نداره ووووو.

  • cast away گفت:

    باورم نمیشه اینو میگم ولی برای اولین بار تا حدی با پکتر موافقم !
    ولی بعد از یکی دو سال اول که ضرر اولیه جبران شد تمرکز روی نسخه ی دیجیتالی بیشتر میشه

  • Emad-Martian گفت:

    سر قضیه پیش فروش PS5، یوتیوبری که فالوش میکنم میگفت بعضیا بوسیله بات هرچند تا Ps5 که میتونن رو میخرن بعدا که فروشگاه ها با کمبود Ps5 مواجه شدن چندین برابر قیمت به مردم میفروشن!
    .
    .
    .
    .
    .
    همینطوری گفتم شاید واستون جالب باشه!

  • Farshidmc گفت:

    برای کسانی میگم که نمیدونن
    اکانت های کشورها مختلف باهم فرق داره و محدودیت داره
    بعضی بازی ها اونجا نیست
    فقط به درد کسانی میخوره که کنسولشون را هک کردن و میخوان بازی بریزن یا اکانت هکی دارن

  • darkwarrior گفت:

    منم انتخابم نسخه دیسک خوره
    دلیل اول ک میشه باهاش شاهکار هایps4روش با دیسک تجربه کرد
    دوم اینکه میشه دیسک بازیو کرایه کرد
    سوم اینکه موقع فروش راحت تر به فروش میرسه
    چهارم اینکه باکلاس تره

  • Ehsanew گفت:

    من بنظرم باید فقط دیجیتال رو میداد بیرون بهمراه دی وی دی اکسترنال

مایکل پکتر: عرضه‌ی پلی‌استیشن ۵ دیجیتال تصمیم درستی از سوی سونی نبود - گیمفا