صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا
صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا
صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا
صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا

صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر

محمد حسین کریمی
۱۹:۴۵ ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا

رئیس بخش پلی‌استیشن شرکت سونی در مورد اهمیت نسل‌ها در صنعت بازی‌های ویدیویی، سرمایه‌گذاری مداوم برروی استودیو‌های داخلی پلی‌استیشن، انحصاری‌ها و مناسب نبودن مدلی شبیه به اکس‌باکس گیم‌پس برروی پلی‌استیشن صحبت می‌کند.

شب گذشته رویداد پلی‌استیشن ۵ برگزار شد و به اندازه‌ی کافی در این مورد بحث شد. ما شاهد بازی‌های AAA انحصاری/انحصاری کنسولی زیادی بودیم که Spider-Man ،Demon’s Souls و God of War نیز شامل آن‌ها می‌‌شود. در بخش عناوین ترد‌-پارتی نیز آثار کلاسیک که با این کنسول رابطه‌ی خوبی دارند رونمایی شد، بازی‌هایی مانند Resident Evil Village و Final Fantasy 16. قیمت اعلام شده نیز برای یک کنسول نسل بعدی کاملاََ مناسب به نظر می‌رسد و کنسول دیجیتالی می‌تواند کسانی که بودجه‌ی پایین‌تری دارند را نیز راضی کند.

ما می‌دانیم که هفته‌ی گذشته رقیب پلی‌استیشن یعنی اکس‌باکس نیز غافلگیری‌هایی داشت و از کنسول اکس‌باکس سری اس با قیمت ۲۹۹ دلار و همچنین اضافه شدن EA Play به سرویس اکس‌باکس گیم‌پس (Xbox Game Pass) رونمایی کرد.

رئیس بخش پلی‌استیشن شرکت سونی، جیم رایان (Jim Ryan)، از استراتژی همه‌گیر مایکروسافت آگاهی دارد. آقای فیل‌ اسپنسر (Phil Spencer) که در جبهه‌ی مخالف آن‌ها یعنی اکس‌باکس قرار دارد مدتی پیش گفته بود که عملکرد سونی با “معنای گیمینگ و بازی کردن” در تضاد قرار دارد و مجبور کردن بازی‌باز به خرید دستگاهی خاص را مخالف با صنعت بازی‌هایی ویدیویی توصیف کرده بود. شرکت مایکروسافت برای مدت زیادی رویکرد خاص خود را ادامه داد و حالا اکس‌باکس گیم‌پس برای پلتفرم‌های گوناگونی در دسترس قرار دارد.

رویکرد مایکروسافت در نسل نهم به طور کامل در مقابل استراتژی سونی قرار دارد، رایان در رابطه با این موضوع گفت:

۷ سال گذشته است و اتفاقات زیادی در طول این ۷ سال رخ داد. مشخصاََ ما از یک طرف جامعه‌ی بازی‌بازان گسترده‌ای را شکل داده‌ایم و از سمت دیگر پیشرفت‌های تکنولوژی و تکامل‌های متعددی به وجود آمده است که در حقیقت تکنولوژی‌های مذکور تا جایی نظر ما را به خود جلب خواهند کرد که توانایی تغییر مثبت و اساسی تجربه‌ی بازی‌ها و نحوه‌ی بازی کردن را در خود داشته باشند. برای ما، بدست آوردن تجربه‌های جدید به این محدود می‌شود که قدم بزرگی در جهت انتقال از یک کنسول به کنسول دیگر رخ دهد. ما به این رویکرد نسلی می‌گوییم.

وی در ادامه به طور مستقیم از گیم‌پس نام نبرد اما آن را به عنوان یک مدل توصیف کرد و همچنین آن را با شیوه‌ی در پیش گرفته از سوی پلی‌استیشن مقایسه کرد:

ما می‌دانیم که روشی که در پیش گرفتیم تنها مدل موجود نیست اما این چیزی است که ما دوست داریم ادامه‌اش دهیم. مدل‌های دیگری نیز وجود دارند. این کاملاََ درست است که شما باید رویکرد خود در رابطه با یک نسل جدید را بر اساس جامعه‌ی بازی‌بازان خود بنا کنید و کنسول جدید را با بازی‌بازان خود هماهنگ سازید. ما دوست داریم که کمی متنوع و خاص‌تر نسل جدید را پیش بگیریم و راهی پیدا کنیم که با توجه به نیاز مخاطبین خاص خود محتویات و تجربیات مختلفی ارائه دهیم.

کلید اصلی رسیدن به نیازهای مخاطبین خاص خود این بوده است که در طول این سال‌ها استودیوهای داخلی پلی‌استیشن را به قدرت مطلق تبدیل و آن‌ها را کاملاََ مجهزتر از گذشته کرده‌ایم. یک شبکه از استودیوها باعث می‌شوند بازی‌های عالی ساخته شوند. ما به صورت مخفیانه و با سکوت مطلق اما به صورت مداوم در این استودیوها بیش از گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌ایم.

صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا

همان‌طور که می‌دانید شرکت سونی دو نسخه از کنسول نسل بعدی خود را عرضه خواهد کرد. یکی از آن‌ها کاملاََ دیجیتالی است و دیگری از دیسک‌ها نیز پشتیبانی می‌کند. این رویکرد کاملاََ با شرکت مایکروسافت متفاوت است چرا که آن‌ها کنسول دوم خود را ضعیف‌تر از سری اکس انتخاب کرده‌اند و تنها به عدم وجود دیسک محدود نمی‌شود. آقای رایان در این باره گفت:

از نظر لاین-آپ سخت‌افزاری و دو نسخه‌ی کنسولی که ارائه می‌شود باید بگویم که فکری که پشت این قضیه بوده این است که به مخاطب خود اطمینان دهیم. اطمینان زمانی که به کالای نهایی نگاه می‌کنید، اطمینان به این که شما یک کنسول واقعی نسل بعدی خریداری می‌کنید و قرار نیست با ضعف رو به رو شوید. این چیزی است که قبلاََ هم گفته بودم، این مهم است که به مخاطب بگوییم که تنها تفاوت میان دو نسخه‌ی پلی‌استیشن ۵ تنها درایو دیسک آن است.

ما فکر می‌کنیم که اگر بازی‌بازان تصمیم بگیرند یک سخت‌افزار خریداری کنند که برای سالیان سال پشتیبانی شود، بنابراین نیاز به اطمینان دارند. آن‌ها باید مطمئن باشند که آینده‌ی آن سخت‌افزار ثبات داشته باشد. آن‌ها باید مطمئن باشند که اگر تصمیم گرفتند تلویزیون خود را به ۴K آپگرید کنند، پلی‌استیشن ۵ به خوبی از مزایای آن بهره ببرد.

همچنین از سمت دیگر سازندگان بازی‌های ویدیویی نیز باید بتوانند در شرایطی کار کنند که محدودیتی در خود نداشته باشد و آن‌ها این موضوع را برای سال‌های متعدد به ما گوشزد کرده‌اند. همین سازندگان به ما گفته‌اند که تا چه میزان از ویژگی‌های پلی‌استیشن ۵ خوشنود و راضی هستند. به طور کلی ما تلاش کرده‌ایم تا از معماری سطح پایین و قابلیت‌های نچندان پیشرفته دوری کنیم.

جیم رایان در طول مصاحبه به هیچ عنوان حالت دفاعی به خود نگرفت و حتی از با اطمینان کامل بحث انحصاری‌ها و عملکرد فوق‌العاده‌ی استودیوهای پلی‌استیشن را مطرح کرد و آن را برتر از رقبا دانست. وی در این باره گفت:

ما با دو دید متفاوت به موضوع نگاه می‌کنیم. ما یک جامعه‌ی بازی‌بازان برروی پلی‌استیشن ۴ داریم که در سال‌های پیش رو بسیار مهم خواهند بود. ده‌ها میلیون بازی‌باز پلی‌استیشن ۴ وجود دارد که ما هیچوقت تا به این میزان به آن‌ها نزدیک نبوده‌ایم. من بسیار خوشحال هستم که استودیوهای جهانی ما می‌توانند در سال هفتم عمر این کنسول محتویات تازه‌ای به جامعه‌ی بازی‌بازان پلی‌استیشن ارائه دهند و به راحتی می‌گویم که بهترین لاین‌آپ را خواهیم داشت. به راحتی قول میدهم که در سال هفتم برای پلتفرم خود بهتر از تمامی رقیبان خود محتوا ارائه خواهیم داد.

ما قصد داریم چنین رویه‌ای را با عشق و احترام به جامعه‌ی دارندگان پلی‌استیشن ۴ ادامه دهیم در حالی که متوجه هستیم میلیون‌ها بازی‌باز آماده هستند تا با ورود به پلی‌استیشن ۵ و نسل بعدی بازی‌ها، تجربه‌ای خارق‌العاده داشته باشند. بسیار خوب است که شب گذشته توانستیم چنین موضوعی را به تصویر بکشیم. باز هم می‌گویم که محتویات در دست ساخت در استودیو‌های جهانی پلی‌استیشن و بازی‌های در نظر گرفته شده برای لانچ، اواسط نسل و حتی اواخر نسل بهتر از هر زمان دیگر و یا هر کنسول دیگری خواهند بود.

ما تلاش کردیم چنین حسی را به شما بدهیم. اگر رویداد قبلی ما را تحلیل کرده باشید مطمئناََ چنین عملکردی از سوی ما قابل پیشبینی بود. قدرت نمایش‌های اخیر و بازی‌های انحصاری که مشاهده کردید مطمئناََ به شما نشان می‌دهند که رویکرد ما در نسل آینده چگونه خواهد بود و قرار است چه آثاری در دسترس شما قرار گیرد. در کنار این ما به بخش کسب و کار نیز دقت و سرویس جدیدی را ایجاد کرده‌ایم.

صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا

یکی از غافلگیری‌های رویداد دیشب پلی‌استیشن رونمایی از سرویس Playstation Plus Collection بود که برای تمام کسانی که سرویس پلی‌استیشن پلاس داشته باشند در دسترس قرار می‌‌گیرد. آقای رایان در مورد این رویکرد گفت:

اکثر بازی‌های انحصاری ما در این سرویس وجود خواهند داشت و در کنار آن عناوینی از شرکای ما نیز ارائه می‌شوند. اگر شما به تازگی وارد اکوسیستم پلی‌استیشن شده باشید، این می‌تواند یک شروع بسیار خوب باشد. به عبارت دیگر شما تنها با پرداخت اشتراک پلی‌استیشن پلاس از طریق این سرویس یک پلی‌استیشن ۴ را ازان خود کرده‌اید. ما بسیار خوشحال هستیم که چنین امری را محقق کردیم. ما فکر می‌کنیم که این موضوع بسیار هیجان‌انگیز است و امید داریم مخاطبین نیز از این عملکرد خرسند باشند.

Playstation Plus Collection جایگزینی برای PS Now نخواهد بود. این سرویس به صورت مجزا از سایر سرویس‌ها در دسترس قرار می‌گیرد که قصد دارد در یک سطح محدودتر با قابلیت‌هایی شبیه به اکس‌باکس گیم‌پس در دسترس قرار گیرد که البته اگرچه با سرویسی محدود طرف هستیم اما تنها با داشتن اشتراک پلاس قابل دستیابی خواهد بود و مانند گیم‌پس نیاز به پرداخت هزینه‌ی اضافی ندارد. اما باید بدانید که سرویس مذکور تمرکز سونی نخواهد بود. آقای جیم رایانه در این باره توضیح مفصلی ارائه داد:

برای ما داشتن یک لیست از بازی‌های در دسترس، پلتفرم را تعریف نمی‌کند. همان‌طور که متوجه شدید، رویکرد ما به بازی‌های کاملاََ به‌روز و عناوین فوق‌العاده اشاره دارد. ما قبلاََ نیز این بحث را داشته‌ایم، قرار نیست ما در آینده بازی‌های جدید خود را در قالب یک سرویس اشتراکی عرضه کنیم. توسعه‌ی بازی‌های ما بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه دارند و ما ارائه‌ی بازی‌های ۱۰۰ میلیون دلاری را در یک سرویس اشتراکی مناسبی نمیبینیم.

ما می‌خواهیم بازی‌های خود را حتی بزرگ‌تر و بهتر کنیم و امیدوار هستیم که در یک مرحله‌ی خاص دائمی‌تر شوند. بنابراین برای ما اضافه کردن آن‌ها در یک سرویس اشتراکی آن هم در روز اول عرضه هیچ منطقی به دنبال ندارد. برای سایر شرکت‌ها در شرایط مختلف این ممکن است که منطقی به نظر برسد اما برای ما چنین نیست. ما قصد داریم اکوسیستم خود را گسترش دهیم و رشد کنیم و قرار دادن سرویس‌های اینچنینی و پیش گرفتن مدل سرویسی با ما سازگار نیست.

بخش زیادی از رویدا دیشب پلی‌استیشن به بازی‌های ترد-پارتی و همکاری سونی با شرکت‌های بزرگ دیگر اختصاص داشت. پلی‌استیشن همیشه با این شرکت‌ها همکاری داشته است و اختصاصی بودن آن‌ها (به شکلی خاص) را برای کنسول خود حیاتی می‌داند. ما در مراسم Future of Gaming متوجه شدیم که راکستار و پلی‌استیشن همکاری خود را ادامه خواهند داد و در رویداد دیشب نیز فهمیدیم که Fortnite نیز برروی کنسول نسل بعدی سونی عرضه خواهد شد. آقای رایانه در این باره توضیح داد:

ما دوست داریم که در مورد جامعه‌ی بازی‌بازان پلی‌استیشن صحبت کنیم اما در میان این افراد کسانی وجود دارند که برروی بازی خاصی تمرکز دارند و طرفدار شدید فرنچایزی خاص هستند. اگر بخواهیم سرعت گسترش پلتفرم‌ خود را حفظ کنیم این بسیار مهم است که جامعه‌ی بازی‌بازان کوچک‌تر (به عنوان مثال طرفداران Final Fantasy) را به خود جذب کنیم. برخی از این آثار به بازی‌ها به عنوان یک پلتفرم تبدیل شده‌اند (Game as a Platform). ما قراردادهای خود با ناشرهایی که این دسته از آثار را تولید می‌کنند تمدید کرده‌ایم و فکر می‌کنیم که چنین رویکردی از سوی ما بسیار مهم و حیاتی است.

صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا

مطمئناََ در دوره‌ای هیجان‌انگیز از صنعت بازی‌های ویدیویی قرار داریم چرا که نه تنها به زودی نسل بعدی آغاز خواهد شد بلکه دو رقیب همیشگی رویکردهای کاملاََ متفاوتی را پیش گرفته‌اند. سونی در رابطه با کنسول جدید خود یعنی پلی‌استیشن ۵ رویکرد قبلی خود را پیش خواهد گرفت و آن را با مجهزتر  و قدرتمندتر کردن استودیوهای جهانی خود ادامه می‌دهد. سوالی که پیش می‌آید این است که پیشرفت بیشتر از کجا شکل خواهد گرفت و این که چه چیزی باعث می‌شود پلی‌استیشن ۵ موفق‌تر از نسل قبل عمل کند. جیم رایان پاسخ می‌دهد:

من دوست دارم به این فکر کنم که مناطق جغرافیایی زیادی وجود دارد که جا برای گسترش دادن کسب و کار در آن‌ها وجود دارد. کشورهای زیادی وجود دارد که ما نتوانستیم در آن حدی که انتظار می‌رود خود را در آن جا به ثبات برسانیم. من همچنین فکر می‌کنم نسلی که از پلی‌استیشن ۱ لذت بردند دیگر در حال پیر شدن هستند و نه تنها باید بچه‌های آن‌ها را جذب پلتفرم خود کنیم بلکه نوه‌های برخی از آن‌ها را نیز باید در نظر بگیریم. پیشرفت‌های جنسیتی، افزایش جمعیت و تغییرات نسل‌های گذشته همگی باید در نظر گرفته‌ شوند. ما هنوز تجربه‌های کار با یک کنسول پلی‌استیشن ۵ را نشان نداده‌ایم و فکر می‌کنم که موارد جالبی در این زمینه وجود دارد که باید آن‌ها را ببینید. از طرفی نحوه‌ی ساخت بازی‌ها نیز تغییر کرده و افراد در زمینه‌ی توسعه‌ی پروژه‌ها خلاق‌تر شده‌اند و این باعث می‌شود موقعیت‌های بسیار بهتر و درگیرکننده‌ای برای سازندگان به وجود آید. در سالی که گذشت شاهد موقعیت‌های مختلف خلاقانه و فرصت‌هایی بودیم که قبل از این آن‌ها قابل مشاهده نبود. بنابراین من فکر می‌کنم که بتوانیم در نسل جدید پلی‌استیشن را همگانی‌تر کنیم و در سرتاسر جهان شناخته شده‌تر از قبل عمل کنیم.

صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا

به طور خلاصه نکات مهمی که می‌توان از مصاحبه‌ی رئیس بخش پلی‌استیشن، جیم رایان، در رابطه با استراتژی آینده‌ی سونی فهمید از این قرار است:

  1. پلی‌استیشن از استراتژی مایکروسافت مبنی بر سرویس گیم‌پس آگاهی دارد اما به هیچ عنوان آن را مناسب خود نمی‌داند چرا که بازی‌هایی تولیدی استودیوهای داخلی پلی‌استیشن هزینه‌هایی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار و فراتر از آن را در بر می‌گیرد و ارائه‌ی چنین پروژه‌های عظیم و ارزشمندی برروی سرویس اشتراکی عقلانی نیست.
  2. پلی‌استیشن ۵ بر اساس خواسته‌های سازندگان ساخته شده است و قصد دارد بهترین تجربه را برای مخاطبین به همراه داشته باشد، مخاطبینی که قصد دارند با اطمینان کامل سخت افزار خود را خریداری کنند.
  3. شرکت سونی در طول این سال‌ها بدون هیچ سر و صدایی برروی استودیوهای داخلی خود سرمایه‌گذاری‌های مداومی انجام داده و تجهیزات آن‌ها حتی از قبل نیز پیشرفته‌تر شده‌اند و گسترش پیدا کرده‌اند چرا که استراتژی آن‌ها نیازمند چنین رویکردی است.
  4. شرکت سونی همچنان از پلی‌استیشن ۴ حمایت خواهد کرد اما در عین حال متوجه‌ی خواسته‌ی طرفداران مبنی بر ورود به نسل بعدی و کیفیت‌های خارق‌العاده‌ای که در راه است نیز خواهد بود.
  5. سرویس Playstation Plus Collection نیازمند هزینه‌ی اضافی نیست و فقط باید اشتراک پلاس داشته باشید همچنین قرار نیست رقابتی با گیم‌پس داشته باشد.
  6. عناوین انحصاری و محتویاتی که قرار است برای پلی‌استیشن ارائه شود چه در اوایل نسل چه در اواسط و چه در اواخر با اطمینان بهتر از تمامی رقیبان پلی‌استیشن خواهد بود و به راحتی می‌توانید انتظارات خود را بالا ببرید.
  7. پلی‌استیشن در برخی مناطق جهان آن طور که باید به برند ثابتی بدل نگشته و سونی به دنبال این است که با پلی‌استیشن ۵ ثبات بیشتری به همراه بیاورد و برند خود را در سرتاسر جهان بیش از گذشته گسترش دهد.
  8. پلی‌استیشن همکاری با سازنده‌های ترد-پارتی قدیمی و همکاران همیشگی خود مانند کپ‌کام و اسکوئر انیکس را ضروری می‌داند و سرعت گسترش را هماهنگ با جذب طرفداران بازی‌هایی می‌داند که پایه‌ی طرفداران همیشگی دارد.
  9. پلی‌استیشن هنوز مطمئن نیست که بازی‌های دائمی ماندگار شود و جوابگو باشد اما قصد دارد در آینده چنین کاری انجام شود اما به شرطی که پیش زمینه‌ی آن محیا شود.

تا به این لحظه شما با رویکرد هر دو شرکت مایکروسافت و سونی نسبت به نسل بعدی بازی‌های ویدیویی آشنا شده‌اید، به نظر شما در نهایت کدام شرکت خط فکری مناسب‌تری را پیش گرفته و در انتهای این نسل موفق‌تر خواهد بود؟

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا
صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا
صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا
صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا
صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • majid گفت:

    بازی‌هایی تولیدی استودیوهای داخلی پلی‌استیشن هزینه‌هایی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار و فراتر از آن را در بر می‌گیرد و ارائه‌ی چنین پروژه‌های عظیم و ارزشمندی برروی سرویس اشتراکی عقلانی نیست. خب اگه گیم پس رو سونی بیاد نتیجش میشه گرافیک انچارتد ۵میشه رزدنت اویل ۴کلاسیک

    • Ozhan گفت:

      با تمام احترام به دوستان نمایش دیشب منو یکم دلسرد کرد
      امیدوار بودم یه چیز باحال از گاد نشون بدن نه اینقد ناشیانه مث بتسدا که الدر اسکرولز رونمایی کرد
      انتظار داشتم بی نقص ریمیک کنه مورد انتظارترین بازیمو یعنی دیمون سولز
      امیدوار بودم پای حرفش بمونه و به نسل ها اعتقاد داشته باشه و کیفیت رو فدای پول بیشتر نکنه…اشتباه متوجه نشید این خیلی خوبه که ازps4 همچنان پشتیبانی میکنن ولی تصور اینکه با سخت افزار ps5 میتونن چه بازیا درست کنن و اینکارو نکردن واس این دو ایپی منو ناراحت میکنه
      حداقل اگ اینکارو کرد کاش با اسپایدی میکرد
      نه با هورایزن که شماره اصلی یه مجموعست و فکرشو بکنین با این اس اس دی چی میتونست بسازه واس ps5
      نمایش دیشب با تمام خوبیاش واس من از نمایش قبلیشون ضعیفتر بود
      اینا همه نظر شخصیمه امیدوارم کسی ناراحت نشه از حرفام
      و در اخرم بگم لعنت بهت جیم رایان

      • Ayex گفت:

        دوست عزیز این حرفی که الان شما میزنی غلطه، ما تو اسپایدرمن نمایشش برا ps5 هیچ محدودیتی ندیدیم مثل هیلو که دیدیم محدود شده بود ما اگه تو هورایزن محدودیت ببینیم اونوقت وقت اعتراض است

      • 🤘Mohsenj74 گفت:

        با نهایت احترام ولی باهات مخالفم در تمام مواردی که گفتی اونم فقط چون طرف حساب ما سونی هست نه شرکت دیگه ایی … در مورد دیمن سولز من خیلی خوشم اومد البته سلیقه هم مطرح هست واقعا و اینو نباید نادیده گرفت . من اون اوایل از جیم رایان بدم میومد و دروغ چرا هرچی جلو میریم بیشتر ازش خوشم میاد یه اطمینان خاصی تو نگاه و حرفاش لمس کردم .
        .
        .
        البته Ozhan جان من کاملا میتونم اشتباه کنم و شاید حق با شما باشه و خیلی خوبه که با هم اینطور بحث میکنیم خیلی میپسندم اینو به دور از حاشیه و ترول فقط دغدغه ایی که داریم بازی و موفقیت این صنعت هست ( یکی از چیزایی که تو ویدیو گیم دوست دارم صحبت با یه گیمر هست یه گیمر ) …. موفق باشی همیشه :heart:

      • بلی منم انتظار داشتم هورایزون میان نسلی نباشه الان مطمئنم کیفیت یه بازی نسل بعدی رو نخواهد داشت.ولی درکل نمایش خوبی بود و نباید خیلی هم قوی برگزار میکردن چراکه دوماه مونده و یکی دو نمایش دیگه هم دارن به شرطی که مایکروسافت قوی ظاهر بشه وگرنه هیچی فعلا نیاضی ندارن کاری کنن

      • MASIH گفت:

        تازه اول نسله حتی اول نسل هم نیست شروع نشده بنظرم سونی داره طبق هدف و نقشه هاش پیش میره حساس نشید
        بزارید نسل شروع بشه سونی کلی آیپی های انحصاری خیلی سطح بالایی در دست ساخت داره کی فکرش رو میکرد بازی ای به حد لست ۲ ببینه تو این نسل؟صبور باشید قضاوت زود هنگام نکنید شرایط کاری و جهان رو در نظر بگیرید استراتژی های سونی و رقیبش در نظر بگیرید حتما دلیلی دیدن که این حرکت هارو زدن مطمئنن همونطور که خود سازندها گفتن اسپایدرمن در نسخه نسل نهمی و هورایزن قابلیت ها و ویژگی های خودشون رو دارن گاد هم خیلی زوده بخوان چیزی ازش نشون بدن

        • Ozhan گفت:

          فقط گرافیک که نیست داداش
          این نسل ما بیشترین تغییر رو داریم از نسل های گذشته
          چیزی به اسم اس اس دی
          که دیدین لول دیزاین یه بازی مث رچت اند کلنک رو به کل عوض کرد!!!
          درسته کار سونی عالیه و قبولش داریم که بازیای میان نسلیش تفاوت انچنانی نداره نسخه هاش
          ولی وقتی بازی رو واس ps5 بخاطر اس اس دی دیزاین کنن چجوری میخوان رو ps4 ران کننش؟؟؟
          خب جواب سوال اینه که اصلا بازی رو بر طبق ps5 نمیسازن
          اول رو ps4 میسازن و بعد ارتقاش میدن واس ps5
          نهایتش سایه زنی تخریب پذیری ری تریسیتگ تکسچرا پالیگان بندی رزولوشن و فریم بهتر شه
          ولی دیگه تغییر لول دیزاین خفن در حد رچت اند کلنک محاله که ببینیم

          • MASIH گفت:

            اول نسله با این شرایطی که هست بازم خوبه که عناوینی مثل رچت و گادفال و اسپایدی و دیمنز سولز هستن قدرت واقعی و شیره ی نسل هشت رو کدوم بازی نشون داد؟معلومه لست و گاد وسط و آخرای نسل البته عادی هم هست بخوان بازی اول نسلی عرضه کنن برای پشتیبانی از نسل قبل در کل نسل ها سونی همچین عملکردی داشته و عالی بوده ولی الان با وجود فضای اینترنت نظرات و حواشی مختلفی ادم رو به تردید میندازه وگرنه ps2 و ps3 خیلی زیاد فرق داشتن ولی بازم ۲۰۰۷ گاد اف وار عرضه شد واسه ps2 سونی میدونه داره چکار میکنه فقط صبور باشید و فرصت بدید سونی پورت مخصوصی برای اسپایدرمن و هورایزن نسل نهمی در نظر گرفته همونطور که خود سازندها گفتن اختلافی وجود داره بنظرم سونی بهترین عملکرد رو داشته اونا برنامه ریزی کردن فکر کردی با حرفایی که زده میشه سونی اینقدر خودش رو قابل پیش بینی و کوچیک نشون میده؟عمرن فقط منتظر باشید نسل۹ پشماتون بریزه

          • بعید میدونم،دوباره تریلر فوربیدن وست و مایلز مورالز رو نگاه کن،کاملا وعده یک عنوان نسل نهمی رو میدن
            و از قضا امکان داره تفاوت نسخه ps5 و ps4 اونا در حد تفاوت نسخه های نسل هفتی و هشتی black ops3 باشه که کلا یکسری ویژگی ها و بخش های مختلف بازی ازش حذف شده بودن

          • Mateus گفت:

            عزیزم ؛ این بازی ها رو ps5 میسازن ؛ مدتی بعد برای ps4 اوپتمایز میشه ؛ مثل مایکرو نیست که بازیاش موقع عرضه برای همه کنسولاش بیاد

          • MoHaMMaD.R.B گفت:

            دوست عزیز نگرانیتون قابل درک هست ولی در کنار ری تریسینگ (که خودش یک اپگرید گرافیکی خیلی تاثیر گذار به حساب میاد) و چیزای دیگه، بازی های هورایزن و اسپایدرمن به لطف ssd ps5 دیگه هیچ صفحه لودینگی برای فست تراول نخواهند داشت.
            درواقع اینم یه تفاوت دیگه با نسخه ps4 که حتما با صفحه لودینگ همراه هست.
            اینو گفتم چون شما نگران عدم استفاده از ssd بخاطر میان نسلی بودن بازی هایی مث اسپادرمن و هورایزن شدین

            • PS5 need UNC5 گفت:

              وقتی تفاوت دها برابر بین پی اس۴ و پی اس۵ است نه فقط اس اس دی، حتما بازی ضربه شدیدی میخوره نباید بازیارو رو هر دو کنسول بسازن.البته فعلا اول نسله زیادم نباید انتظار بالا داشته باشیم گاد جدید هم ممکنه رو پی اس ۴ بیاد. یه چیزی دیگه هم انتظار دارم اینکه رنگ مشکی کنسول رو بدن که خیلی قشنگ میشه

              • MoHaMMaD.R.B گفت:

                بنظرم الان زوده که بگیم بخاطر میان نسلی بودن بازی ها ضربه شدیدی میخورن و باید صبر کنیم تا مقایسه های گرافیکی دو نسخه ps4 و ps5 رو ببینیم.
                البته من خودم همیشه به انیمیشن بیشتر از گرافیک اهمیت میدم و نسل ۹ انتظار دقت و وسواس بیشتری از سازنده ها در این زمینه دارم.
                مث بازی های last of us 2 و red dead 2 و GoW2018 و Ori که این نسل واقعا انتظارتمو در رابطه با انیمیشن بر اورده کردن، و همینطور گان پلی cod 2019.

      • Alifz گفت:

        از یه طرف حرفاتو قبول دارم، از یک طرف کیت توسعه ps5، بیشتر از یک ساله دست کمپانی های فرست پارتی سونیه و به نظرم بازی های مشترک ps5 و ps4، چیزی بیشتر از ری تریسینگ و سرعت لودینگ با هم فرق دارن
        اینقدر این تفاوت زیاد خواهد بود که مثل یک بازاریابی غیر مستقیم، وقتی ps4 دار ها مقایسه رو با نسخه ps5 ببینن به سمت کنسول جدید کشیده بشن
        از من بپرسی میگم سونی قیمتی اعلام کرد که تو هر کنسول ضرر میده، به خاطر همین اول کاری با جامعه ۱۲۰ میلیونی خودش، خواست حداقل اون ضرر رو کمرنگ تر کنه
        کار قبلی بلوپوینت بی‌نظیر بود، مطمئن باش این یکی هم توپ میشه

      • sam snake 47 گفت:

        اولا که گرافیک بازی دیمن سولز بسیار عالی بود و ایرادی نداشت از بعد گرافیک فنی هم عالی بود. حالا شاید موشن کپجر مث نسلای قبل بود. و تا اینجایی که ما خبرا رو دنبال کردیم گفتن دیمن سولز ریسمتره نه ریمیک. (شایدم من اشتباه میکنم) اگه ریسمتره که مشکلی نداره اگه ریمیکه بنظرم خیلی نباید ریز شد چون زیاد تو چشم نیس و به تجربه کلی بازی صدمه نمیزنه.
        .
        .
        .
        و اینکه ذکر کردید بحث ssd رو. هنوز نسل شروع نشده و این بازیا برا سال اوله. ۶ سال دیگه نسل جا داره. هنوز سونی گاد رگناروک رو نشون نداده. شاید اون قراره به چالش بکشه ps5 رو. هنوزم خبری از بازی جدید ناتی داگ نیس ک بروس استرلی روش کار میکنه.
        .
        .
        نظر شخصی: ایونت دیشب عالی بود و هیچ ایرادی نداشت و کاملا حال و احوال پلی استیشنی داشت. من که خیلی کیف کردم و بشدت هایپ شدم. نظر شمام بسیار محترمه… :yes:

      • Ayex گفت:

        درباره نمایش گاد اف وار هم خیلی کار درستی بود چون این مراسم آنقدر قدرتمند بود و در این نمایشش خواستن بگن یه گاد اف وار در حال ساخته و برای ۲۰۲۱ عرضه میشه و تریلر رو گذاشتن واسه یه مراسم دیگه که اون مراسم چیزی برا گفتن داشته باشن،، بزار برات یه مثال بزنم کاری که اکس باکس کرد بازی نداشت برا نمایش با یه حرکت حرفه گفت لینک شد قیمت هارو داد سونی تریلر گذاشت برا نمایشش بعدی احتمالی که هایپ گشت مراسم خیلی زیاد باشه وگرنه مطئن باش میتونستن یه CG مثل فیبل بسازن نشونم بدم

      • The Red Devil گفت:

        اوژان جان میشه توضیح بدی منظورت از دو آیپی که خراب شده چیه؟
        من که ندیدم بازی ای رو معرفی کنن واسه پلی ۴ که بخواد بازی رو عقب نگه داره
        دیمون سولز هم خوب بود فقط مشگل راحت بودن بازیه که احتمالن سطح پلیر بالا بوده یا اینکه براش درجه سختی گذاشتن

      • Psycho0172 گفت:

        گاد سال بعد میاد ولی الدر اسکرولز معلوم نیست کی بیاد
        دیمون سولز مطمئنا به فیدبک ها گوش میدن تو تا حالا گیم بد از بلوپوینت دیدی؟
        اعتقاد داره خدایی تو ندیدی گرافیک هورایزن رو روی ps5؟
        لید پلتفرم سونی ps5 هستش و بعدا و شاید حتی با محتوای کمتر و گرافیک کمتر برای ps4 پورت بشه ولی مایکرو لید پلتفرمش حداقل تو هیلو اینفینیت مشخص بود xbox one بوده
        تازشم این سونیه ها سونی کارشو بلده
        در ضمن نگران نباش فوقش تو هورایزن میخوان لودینگ ۲ دیقه ای بزارن دیگه استودیو های سونی کار بلدن عزیز جان
        نه خیر چه اشکالی داره آدم نباید همیشه همش تعریف کنه که اتفاقا خوبه اینجوری میگی اصلا اشکالی نداره موفق باشی اوژان جان

      • ALFAR3D گفت:

        والا حق میدم منم انتظار نداشتم حداقل هورایزن برای نسل ۸ بیاد ولی خب همونجور که مشخصه حتی بردن قیمت رویه ۷۰ دلار هم هزینه ساخت بازی رو در نمیاره ناچارن اول نسل یه چنتا کراس جن بدن که با توجه به فروشی که پلی۴ کرده میتونه سود خوبی بده تا نسل ۹ جون گرفت دیگه تغییر بدن….تو نسل ۸ من کراس جنی ندیدم از سونی به غیر از لیتل بیگ پلنت و بازی های کوچیک ولی ایندفعه قضیه فرق کرده….

    • Mateus گفت:

      طبق گفته جیم رایان : آپگرید کردن و گسترش دادن و سرمایه گذاری کردن روی استودیو ها ؛؛؛ دلیل میشه که سونی در این چند وقت اخیر خبر خرید استودیو های جدید بده؟؟

      • Mateus گفت:

        واقعا موندم چرا سونی استودیو هایی مثل فرام سافتور یا سی دی پراجکت رد یا کوجیما پرو داکشنز یا بلوپوینت یا بانجی یا کوانتیک دریم یا رمدی رو نمی خره!!!!!!!!!!!
        .
        .
        .

        لامصب اینا رو بخر ؛ صنعت گیم رو به آسمان ها ببر

        • majid گفت:

          اگه بخره یه سری فن بوی پ.اره میشن

        • Double_Fine گفت:

          چون پول نداره
          همیشه قبل کنفرانس ها اینو میگید و ضایع میشید

          • Ayex گفت:

            اکس باکس که داره چرا میره نینجا تئوری که استدیو کوچک می‌خره حداقل سونی تو دوسال اخیر اینسامیاگ گیم خریده که اکس باکس دبل فاین گیم 😎

          • Ozhan گفت:

            بله همیشه ما لیست میکنیم ایپی ها و استدیوهارو
            😐

          • Mateus گفت:

            گل پسر ؛ سود خالص حاصل از فروش اسپایدرمن ؛ باهاش میشه تمام اون استودیو ها رو خرید ؛ ولی سونی این کار رو نمی کنه چون بودجه های عظیم که تقریبا با قیمت یه استودیو برابر هستن به تک تک فرست پارتی هاش میده و اگر یه استودیو بخره باید کلی پول برای ساخت یه عنوان بهش بده ؛ البته سونی این پولا رو داره ولی به قول جناب کریمی ؛ سیاست هاش کاملا جداس

            • Mateus گفت:

              در ادامه حرفام ؛ استودیو های سونی خیلی بزرگتر و پر جمعیت تر هستن نسبت به مایکرو ؛ استودیو ژاپن و گوریلا گیمز و سانتا مونیکا و اینسامنیاک و ناتی داگ و خیلی های دیگه ؛ این استودیو ها انقدر بزرگن که دارن روی چندتا بازی کار میکنن
              .
              .

              از طرفی بزرگ بودن ملاک اصلی نیست چون ۳۴۳ ایندستریز هم بزرگه ولی اومد شاهکاری مثل هیلو رو ساخت ؛ بودجه ایی که به لست اف اس ۲ دادن به اندازه کل بودجه های نسل ۸ مایکرو بود ؛ بازی مدیوم که انقدر شما طرفدارش هستید فقط ۸ میلیون دلار پول ساختش شد
              .
              .

              یکی دیگه از ملاک ها ؛ افراد خلاق توی استودیو هاست ؛ من به شخصه مدیامولکول و پیکسل پاس رو از خیلی استودیو ها بیشتر دوست دارم چون افراد بسیار خلاق و نابغه ایی توش هستن

    • Reason گفت:

      دقیقا همینطوره
      گیمپس در نگاه اوب خوب بنظر میاد، پلی بعدا ماوجه میشیم بزرگترین خیانت به خریداران اکس باکسه

    • Clara گفت:

      بجای اینکه بودجه رو صرف سرویس اشتراکی کنن فقط روی ((محتوا و کیفیت)) سرمایه گذاری میکنن
      نظرات همه محترمه اما از نظر من مشتری مداری ((واقعی)) یعنی این
      من ترجیح میدم برای پارت ۲ لست ۶۰ دلار که هیچی حاضرم ۱۰۰ دلار بدم تا انبوهی بازی متوسط رو با ۱۰ دلار تو ماه تجربه کنم
      اگه خدا عمری بده و یه ذره پول ته جیبم بازم نسل ب بعد پیش عشق همیشگی م بر میگردم…..
      دوستان بعد از اینکه معلوم شد دیمنز سولز انحصاری کامل ه انگار نسخه pc فاینال فانتزی ۱۶ هم قطعی نیست!

    • Good Mom گفت:

      رویداد بعدی xbox قراره کار هیترها رو تموم کنه و صنعت گیم رو به لرزه در بیاره

    • 🤘Mohsenj74 گفت:

      قطعا رویکرد پلی استیشن موفق تر هست و اینو در چند نسل گذشته ثابت کرده و البته فن بیس عظیمی که داره نشون میده راه درستی در پیش گرفته ….. البته ایکس باکس هم کارهای خوبی انجام داده اما در یه نگاه کلی از طرف منی که سه دهه هست با ویدیو گیم زندگی کردم باید قاطعانه بگم رویکرد ایکس باکس چند کلاس پایین تر از پلی استیشن هست هیچ شرکتی مثل پلی استیشن نیاز گیمر ها رو درک نمیکنه این چیزی هست که من لمس کردم در این سالها …. این سونی بود که ویدیو گیم رو از نو تعریف کرد و چنان تعریفی کرد که به اعتقاد من تا اخر عمر ویدیو گیم بهترین و مهمترین تعریفه و روزی که این تعریف از بین بره یعنی ویدیو گیم از بین رفته پس هر کسی به بازی های شاهکار و داستان محور اعتقاد داره باید از سونی حمایت کنه سونی پرچمدار این صنعت هست و امیدوارم همیشه باشه …. ممنون که هستی سونی :heart:

  • LA.Edition گفت:

    ما به صورت مخفیانه و با سکوت مطلق اما به صورت مداوم در این استودیوها بیش از گذشته سرمایه‌گذاری کرده‌ایم. :inlove:
    درود بر جیم رایان درود بر سونی و استدیوهای شاهکار :beer: :pray:
    یادم نمیره اون مصاحبه جیم رایان تیترش: سونی هیچوقت از ساخت بازی های داستان محور دست نخواهد کشید
    معلوم نیست نسل بعد چه بازی های بزرگی در انتظارمونه :jump:
    خسته نباشید اقای کریمی هنوز در حال خوندن کامل تر مطلبم
    چه توضیحات عالی ای من ایمان دارم به سونی که میترکونه اون پلاس کالکشن عجب چیزی هستش هرچی بازی شاهکاره داره اون قسمت مطلب هم عالیه:شرکت سونی همچنان از پلی‌استیشن ۴ حمایت خواهد کرد اما در عین حال متوجه‌ی خواسته‌ی طرفداران مبنی بر ورود به نسل بعدی و کیفیت‌های خارق‌العاده‌ای که در راه است نیز خواهد بود.

    • LA.Edition گفت:

      جیم رایان عزیز بابت توضیحات ممنونیم :inlove: :kissed: جواب خیلی سوال هارو دادی و مفید بود
      سونی جونم :worship: کینگ صنعت گیم عشقی
      پلی‌استیشن از استراتژی مایکروسافت مبنی بر سرویس گیم‌پس آگاهی دارد اما به هیچ عنوان آن را مناسب خود نمی‌داند چرا که بازی‌هایی تولیدی استودیوهای داخلی پلی‌استیشن هزینه‌هایی بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار و فراتر از آن را در بر می‌گیرد و ارائه‌ی چنین پروژه‌های عظیم و ارزشمندی برروی سرویس اشتراکی عقلانی نیست.
      بله بله سونی طبق ارزش ها عملکرد داره و گیمرهاش براش اهمیت دارن که چی تحویلشون میده :rose:
      سنت و اصالت صنعت گیم اینه نباید از اصالت و ارزش ها فاصله گرفت مرسی سونی

      • MASIH گفت:

        چقدر زیبا نوشتی هردو کامنتت رو لذت بردم از این همه عشق و علاقه :inlove:
        ارائه‌ی چنین پروژه‌های عظیم و ارزشمندی برروی سرویس اشتراکی گیم پس عقلانی نیست :-:rotfl:
        مستقیم داره تیکه میندازه به این حرکت مایکرو و بازی هایی که روی گیم پس روز عرضه در دسترس قرار میگیرن که چه بازی های داغون یا معمولی هستن 🙂 بله پس انتظار دارید ۶ سال برای ساخت یک بازی بزارن بعدش ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار هزینه کنن که یک شاهکار بخواد بشه و با تضمین متای بالای ۹۰ عرضه بشه همچین چیزی بیاد رو گیمپس؟نه لیاقت و ارزش یک بازی شاهکار بیشتراز این حرفاس :d

  • ps5 digital گفت:

    من که دیگه سونی فن شدم نسل بعد هم پلی میخرم
    همین الانم ori برا نینتندو اومد واقعا برا ماکرو متاسفم که به هواداراش اهمیت نمیده

  • Master xbox گفت:

    مبارک سونی فن هایی عزیز ایشاالله شما بتونید کنسول خودتنو بگیرید و ازش لذت ببرید واقعا از نمایش دیشب لذت بردم چند تا عنوان عالی هم لانچ تایتل هستن ولی ماله ایکس باکس هیچی نیست اسپنسر کی میخوای جدی باشی

  • MOHAMMADmp گفت:

    جیم رایان جان اینقدر زور نزن ما کنسولتون بخریم.بهترین کنسول برای ما یوتیوب هست دیگه نه پول بازی می‌دیم نه دسته و صدای سه بعدی ولی به جاش پول تخمه رو باید همه پیاده شیم

  • اینکه با وجود پشتیبانی از ps4 استفاده از حداکثر قدرت ps5 رو فراموش نمیکنن معنای واقعی مشتری مداریه

  • AladarGTN گفت:

    نسل جدید رو قطعا ایکس باکس برنده میشه.

  • karrargamer گفت:

    من این نسل ایکس باکس داشتم و نمیدونم سونی سرویسی داره که بشه بازی های غیر انحصاری رو به صورت رایگان دانلود کرد یا نه؟
    لطفا جواب بدید

  • این رویکرد متفاوت ۲ شرکت باعث شده بیش از پیش برای خرید هر دو کنسول باهم مشتاق بشم.
    Ps5 +xbox s = تجربه واقعی نسل ۹

    • Neil_druckman گفت:

      یه سوال
      واقعا یک دلیل بگو که کسی که ps5 داره چه نیازی به ایکس باکس داره؟

      • Sina.ss گفت:

        سوال منم بود نپرسیدم.لابد گیم پس جوابشه..

      • چون من یک گیمر هستم و شماها فن بوی.
        الانم میخام کومودور ۶۴ که ۳۰ ساله دارمش رو تمییزش کنم.
        دوس داشتید آیدی تلگرام بدید تا عکس کلکسیون و بقیه کنسول هام رو براتون بفرستم شاید رستگار شوید و بهتر بفهمید از کجا به کجا رسیدیم ما “گیمرها”
        دوستانه عرض میکنم.

        • Sina.ss گفت:

          عزیز ما نمیخایم از کنسولامون حرف بزنیم چون کار درستی نیست..والا من بیشتر از سیی سال کنسول دارم..از اتاری تا الان..گیمیر گمیر را انداختی انگار مدال داری..بله منم کلی کنسول دارم وان دارم کلی هم باهاش تایتان فال زدم..رو سگام هنوز کامیکس بازی میکنم رو تیوی سونی وگا..وووو…دارم دارم راه انداختی اتفاقن نشانه نداشتن..

      • xbox and halo گفت:

        دوست عزیز ترول کردن خوب نیست ، اعتبار خودتون و کنسولتون رو پایین نیارید .
        من که به سونی فن ها ملحق شدم دلیل نمیشه که با ایکس باکس و مایکروسافت خداحافظی کنم ،
        شاید تو با ایکس باکس و گیم پس حال نکردی ولی ۱۰ نفر خوششون اومده و از کنسول و سرویس اشتراکش راضی بودن ، ایکس باکس هم طرفدار های خاص خودشو داره و خودم هم طرفدار دو اتیشه مایکروسافت و ایکس باکس هستم .
        پس با ترول و مسخره کردن اعتبار و ارزش کنسولتون رو پایین نیارین.
        در مورد کامنت بالا ، دوست عزیز هنوز هم مایکروسافت و ایکس باکس هیچی در مقابل سونی و پلی استیشن کم ندارند ، ایکس باکس کنسوله ، سونی هم کنسوله، مایکروسافت یه شرکته ، سونی هم یه شرکته .
        پس فرق بین هر دوتاشو نزار دوست عزیز .

        • داداش اینا خودشون هم میدونند این چیزا رو ولی کینه و نفرت بی دلیل که تو سطح جامعه پراکنده شده نمیزاره که قبول کنند حقیقت رو .
          مثلا تو همین کامنت من طرف اومده فضولی و ترول کردن جوابش رو که میدی بازم یه مدل دیگه شروع میکنه به نفرت پراکنی.
          سونی و ماکرو بهانست.
          یه دونه باشی شما و کریتوس :rose:

      • Iliya گفت:

        دلیل میخوای؟
        چون صدا بوئینگ ۷۲۷ نمیده
        چون کوچیکه
        چون سخت افزارش مطمئن تره
        چون کلی بازی RPG داره
        چون هیلو مسترچیف کالکشن داره (برای کسایی که قبلا نتونستن بازی کنن)
        چون کارگردان های بازی ها به افرادی که از بازی خوششون نیومده و منتقدا تیکه نمیندازن
        و هزار تا دلیل دیگه

  • “من همچنین فکر می‌کنم نسلی که از پلی‌استیشن ۱ لذت بردند دیگر در حال پیر شدن هستند و نه تنها باید بچه‌های آن‌ها را جذب پلتفرم خود کنیم بلکه نوه‌های برخی از آن‌ها را نیز باید در نظر بگیریم”
    جیم رایان عزیز، این حرفت نابودم کرد. :pain:

    • Alifz گفت:

      یه جوری گفت کسایی که ps1 داشتن الان پیر شدن و بچه یا نوه دارن، منی که با آتاری دستی و میکرو گیم رو شروع کردم تا الان باید تبدیل به نفت میشدم 😐 :laugh:

      رویداد به من خیلی حال داد فقط حیف و صد حیف که چهل دقیقه بیشتر نبود
      پ ن :و من همچنان منتظر اسکورانیکسم که یه نیر خوب یا قسمت سوم واقعی پارازیت رو بده

      • انقدر شباهت واقعا عجیبه! از عکس پروفایل تا عمر گیمری و بازیهای مورد علاقه!
        منم داستانم با آتاری شروع شد، ولی آتاری و میکرو و سگا رو تو مغازه یا به اصطلاح کلوپ ها بازی میکردیم، از ps1 به این طرف هم کنسول های سونی رو دنبال کردم.
        قسمت سوم پارازیت که واقعا شده آرزوی محال، ولی نیر جدید رو با بودجه بیشتر باید بسازن که میتونه حتی مدعی گوتی هم ب‌شه اگه براش یکم بیشتر خرج بشه.

        • Alifz گفت:

          دقیقاً :yes:
          پارازیت جزء بازی های محبوب منه
          تم ترسناکش در کنار معماهای بی‌نظیر و اکشن فوق العاده و باس های جذابش، یه کلکسیون بی‌نظیر
          نسخه یکش دوربین تقریبا ایزومتریک داشت و تم شرقی و کاملا یک اثر ژاپنی بود درست مثل فاینال
          ولی نسخه دوم کاملا غربی شده بود و برام حتی از اویل ۲ و ۳ و داینوکرایسیس ۲ و سایلنت هیل هم جذاب تر بود
          هنوز که هنوزه درگیر اون اسلحه هایی هستم که تو ویترین اون فروشنده بود و هیچ وقت نفروختشون( اون یارو که تو اتاق انتهای جاده خاکی کنار گاراژ اسلحه میفروخت )

          • اسمش مستر داگلاس بود. دقیقا یادمه بی فانوس تا بر میگشتی سرش رو بلند میکرد و نگات میکرد ولی تا نگاهش میکردی سرشو مینداخت پایین!
            از نظر من پارازیت ۲ بهترین بازی ps1 بود با ارزش تکرار بسیار بالا.
            اون مستر داگلاس رو هم اگه کمکش میکردی، بعدا بهت یه اسلحه جایزه میداد.
            کلا بازی یجورایی حالت نقش آفرینی داشت و تصمیماتی که میگرفتی رو سرنوشت تک تک شخصیت ها تاثیرگذار بود. باس فایت هاش که اصلا خدا بودن، عظمت بعضیاشون رو حتی تو چند نسل بعد هم شاهد نبودیم.

            • Alifz گفت:

              اسکوئرانیکس(اسکوئر سافت اون زمانا) اشتباه کرد که ادامش نداد.اون ip پتانسیل بالایی داشت که تبدیل به یک فرنچایز غول صنعت گیم مثل سری رزیدنت اویل یا سری سایلنت هیل بشه, بعد اومد تو ۳rd birthday ،شخصیت اصلی بازی رو کشت :-|، دقیقاً همون خرابکاری که کپکام سر داینوکرایسیس آورد و نسخه سوم رو برد تو فضا و تم فضایی

  • ترجمه‌ها یه طرف و جمع‌بندی در غالب ۹ مورد طرفِ دیگه.با سپاس فراوان محمد حسین جان.

  • xbox and halo گفت:

    سلام دوستان از اینکه به سونی فن ها ملحق شدم خیلی خوش حالم ، ولی هیچ وقت به ایکس باکس و مایکروسافت پشت نمیکنم ، چون وقتی می خواستم کنسول بخرم ، نا خوداگاه خیلی شیفته ایکس باکس شدم ، اونم مدل وان اس ، میخوام بگم که به نظرم سرویس گیم پس هم چیزی بدی نیست چون من این سرویس رو دوست دارم ، از یه لحاظ خوبه اونم برای بازی های داستانی ، بدون محتوای انلاین ( مولتی پلیر)
    ولی برای بازی های مثل بتلفیلد یا استاروارز یا مثل فرتنایت یا پابجی (اگه نیازی به اشتراک دارند ) واقعا خوب نیست ،برای بازی داستانی خوبه چون بازی تموم میکنی میره پی کارش تا موقعی پول جمع میکنی با دلار میخریش ، ولی آنلاین به طور مداوم باید بازی کنی ، و چون معمولا به دلیل محتوای درون بازی بازیکن زیاد شیفتهی خودش میکنه .

صحبت های جیم رایان، رئیس پلی‌استیشن، در مورد رقابت با شرکت‌های دیگر، مناسب نبودن گیم‌پس برای پلی‌استیشن و موارد بیشتر - گیمفا