پدال بزن! | نقد و بررسی بازی DESCENDERS
بازی های ورزشی همواره جای خاصی در دنیای بازی ها داشته اند. بعضی از این بازی ها مانند FIFA و PES هر سال پس از عرضه تا چندین هفته، صدر جدول پرفروش ترین بازی ها را از آن خود می کنند و بازی های دیگر مانند NBA 2K و یا WWE نیز همیشه مخاطبین خاصی دارند که این عناوین را در میان پرطرفدارترین بازی های ورزشی جای می دهد. به این لیست، بازی هایی مانند F1 و Motogp را نیز اضافه کنید تا لیستی قدرتمند از بازی های پرفروش و محبوب داشته باشید. اما تمام ورزش ها در دنیای بازی تا این حد طرفدار ندارند که هر سال نسخه ی جدیدی از آن ها منتشر شود. ورزشی مانند فوتبال آن قدری طرفدار دو آتشه دارد که حتی اگر هر ماه یک فیفای جدید منتشر شود، چندین هزار نسخه می فروشد. ورزش هایی مانند موتورسواری و اتومبیل رانی هم به خاطر هیجان ذاتیشان، برای تبدیل شدن به بازی بسیار مناسب اند. اما این وسط تکلیف ورزش هایی مانند دوچرخه سواری چیست؟ اگر دوچرخه سواری در پیست های عادی را در نظر بگیریم، فکر نمی کنم افراد زیادی شدیداً طرفدار این مقوله باشند. اما این فقط یک روی دوچرخه سواری است. وسیله ای که همه آن را به عنوان سالم ترین و کم خرج ترین وسیله ی نقلیه می شناسند، می تواند برای خیلی ها منبع آدرنالین باشد. پدال زدن و عبور کردن از میان درختان، پریدن از روی تپه ها و سرعت گرفتن در سرپایینی یک کوه، نه تنها می تواند یکی از هیجان انگیزترین کارها در زندگی واقعی باشد، بلکه استودیوی RageSquid با عنوان DESCENDERS ثابت می کند که این ورزش در دنیای بازی ها هم می تواند به خوبی خودش را نشان دهد.
DESCENDERS یک بازی خوب و چالش برانگیز است که نسخه ی PS4 آن به تازگی منتشر شده است. این در حالی است که نسخه های PC و Xbox One این عنوان، سال پیش منتشر شده بودند و نسخه ی نینتندو سوییچ آن نیز در دست ساخت است. شرکت سازنده ی این بازی، قبل از این فقط یک بازی دیگر (Action Henk) را در کارنامه ی خود دارد که آن بازی هم مورد استقبال نسبی بازیبازان و منتقدین قرار گرفته بود. اما DESCENDERS پا را فراتر گذاشته و اکنون با یک بازی با استانداردهای بالا طرف هستیم. DESCENDERS مدتی نسبتاً طولانی در وضعیت Early Access قرار داشت و بازخورد نسبتاً خوبی از بازیبازان دریافت کرده بود، اما همان موقع اشکالاتی داشت که به نظر می رسد هنوز بعد از عرضه روی دو پلتفرم دیگر به طور کامل رفع نشده است. در ادامه ی مطلب به این اشکالات که در کنار نقاط قوت پرشمار بازی قرار گرفته اند اشاره خواهیم کرد. با من، گیمفا و نقد کوتاهی بر بازی DESCENDERS همراه باشید.
چیزی که می تواند دوچرخه سواری را به یک قعالیت هیجان انگیز تبدیل کند، مسیرهای پرخطر و موانع چالش برانگیز هستند. بازی DESCENDERS به خوبی موفق شده است این موضوع را پیاده کند. طراحی پیست های بازی عالی است و تک تک آن ها چالش برانگیز هستند. چیزی که در مورد DESCENDERS توجه مرا به خود جلب کرد، پیست ها و موانع متفاوت از یکدیگر بودند. این موانع به نوعی چیده شده اند که المان «یادگیری» را در بازی کمرنگ کرده اند. برای مثال اگر در پیست شماره ی یک مانعی وجود دارد که برای رد کردنش چندین بار مرحله را از اول آغاز می کنید، انتظار نداشته باشید عین همان مانع را در پیست های دیگر هم ببینید. پیست ها بسیار متفاوت از هم ساخته شده اند و هر پیست موانع مخصوص خودش را دارد. روبرو شدن با هر پیست، چالشی متفاوت با پیست های دیگر را در پی دارد که باعث می شود همواره هیجان بازی حفظ شود. این در حالی است که نبودن یک منحنی یادگیری منطقی در اکثر بازی ها یک نکته ی منفی به حساب می آید، اما از آنجایی که ذات دوچرخه سواری در طبیعت، خیلی قابل پیش بینی نیست، این موضوع در بازی DESCENDERS به واقعی تر شدن بازی نیز کمک می کند.
البته این چالش برانگیز بودن بازی، بعضی وقت ها جای خودش را به یک سخت گیری بی منطق می دهد که ممکن است بیشتر از اینکه شما را به بازی علاقه مند کند، باعث شود آن را کنار بگذارید. DESCENDERS مانند بازی های Roughlite عمل می کند. به این معنا که در آغاز هر مرحله تعداد مشخصی جان دارید که اگر همه ی آن ها را از دست دهید، باید کل مرحله را از اول آغاز کنید. نه تنها این، بلکه امتیاز Reputation که در بازی به خلاصه به آن Rep Point گفته می شود، عامل دیگری است که عملکرد شما را در بازی نشان می دهد و وقتی به موانع برخورد می کنید و می بازید، مقدار زیادی از این امتیاز را نیز از دست می دهد. ترکیب این دو باعث می شود خیلی وقت ها مجبور شوید یک مرحله را چندین و چند بار از اول آغاز کرده و نهایتاً از آن زده شوید. شاید اگر بازی در مورد چک پوینت هایش سخاوتمندانه تر عمل می کرد، حتی لذت بخش تر از این می شد. البته بازی در قبال بک سری کارها، مانند پرش موفق از ارتفاع فلان و یا دابل فلیپ، یک جان اضافه به شما می دهد که تلاش برای انجام اکثر این کارها معمولاً باعث می شوند جان هایی که دارید را هم از دست بدهید و عملاً به دردی نمی خورند!
بخش Career بازی، به چهار قسمت تقسیم می شود که هر کدام از این قسمت ها شامل چند پیست هستند. پیست ها از آسان به سخت چیده شده اند و در هر پیست چیز جدیدی یاد می گیرید که در مراحل بعدی به دردتان خواهد خورد. بازی با موتور Unity ساخته شده و هر پیست، دورنمای زیبایی از مناظر طبیعی را مقابل چشمان شما قرار می دهد. متاسفانه برخلاف دورنماها، گرافیک فنی بازی زیاد تعریفی ندارد و متعلق به این نسل نیست. این از مشکلاتی است که همه انتظار داشتند پس از خارج شدن بازی از حالت ارلی اکسس برطرف شود، اما متاسفانه تا آخر با DECSENDERS باقی ماند و حتی در نسخه ی PS4 بازی نیز همچنان پابرجاست. علاوه بر این، بازی گهگاهی هم افت فریم دارد. این افت فریم ها معمولاً در حدی نیستند که خیلی آزاردهنده باشند، اما می توانند شما را از لذت صد در صدی از بازی محروم کنند.
به جز بخش Career، بازی دو بخش دیگر نیز دارد. اولی بخش Freeride است که مطابق با نامش، به شما اجازه می دهد پیست های رندوم را تجربه کنید و با دوچرخه های مختلفی که خودتان شخصی سازی کرده اید، با چالش های بازی بیشتر آشنا شوید. بخش دیگر اما، بخش مالتی پلیر بازی است که از نقاط قوت بازی محسوب می شود. سه تیم به نام های Arboreal، Enemy و Kinetic در بازی وجود دارند. شما می توانید پس از طی کردن سه Track مربوط به هر کدام از سه تیم موجود، عضو یکی از آن ها شوید و رکوردهای خود را در Ladder Board جهانی ثبت کنید. همچنین پس از عضو شدن در این تیم ها، به چالش های روزانه دسترسی خواهید داشت.
در نهایت باید بگویم اگر یک بازی هیجان انگیز با تم ورزشی می خواهید و با مقادیر زیادی از چالش مشکلی ندارید، DECSENDERS را حتماً امتحان کنید.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
مرسی آقای مقدم بابت نقد.
راستش گرافیک بازی کمی منو نا امید کرد،ولی در کل به نظر باحال میاد.
اگه شد امتحانش کنم هم آفلاین و هم آنلاینش رو.
ممنون 🙂
با تایتل یاد رایدر( gta sa) افتادم که میگه:
(پا بزن اشغال!) :rotfl: