یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا

یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم

محمد حسین کریمی
۱۲:۰۰ ۱۳۹۹/۰۵/۱۳
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا

پس از دو دوره‌ی موفق پلی‌استیشن ۱ و پلی‌استیشن ۲، ما شاهد یک عصر کاملاََ متفاوت برای سونی بودیم و پلی‌استیشن نتوانست با آن قدرت قبلی رویه خود را پیش بگیرد. به دلایلی مختلف مانند موانع بازاریابی (قیمت ۶۰۰ دلاری)، تصمیمات عجیب و غریب و مهم‌تر از همه سخت‌افزاری که توسعه‌ی نرم‌افزار برایش سخت بود، کنسول پلی‌استیشن ۳  به سیستمی کاملاََ حساس برای سونی بدل گشت و مدیریت آن بسیار پیچیده شد. همه‌ی طرفداران و تحلیل‌گران مطمئن بودند که پلی‌استیشن ۳ فروشی خارق‌العاده خواهد داشت و به لطف عناوین انحصاری شگفت‌انگیز از دو نسل قبلی نیز پیشی می‌گیرد اما در نهایت این اتفاق رخ نداد و رقبای سونی به شدت قدرتمند‌تر از قبل ظاهر شدند و کار برای سونی سخت‌تر از قبل شد.

در نسل هشتم سونی رویه‌ای متفاوت را پیش گرفت و از اشتباهات گذشته‌ی خود درس گرفت. آن‌ها کنسول نسل هشتمی خود یعنی پلی‌استیشن ۴ را با قیمتی بسیار مناسب در دسترس بازی‌بازان قرار دادند و همچنین معماری پلتفرم را کاملاََ دوست‌دار سازندگان و تولیدکنندگان نرم‌افزار طراحی کردند تا دیگر مشکلاتی که پیرامون پلی‌استیشن ۳ و معماری Cell پیش آمد را شاهد نباشیم. نتیجه‌ی مواردی مانند انحصاری‌های جذاب، معماری متفاوت و قیمت ارزان‌تر در کنار قدرت بیشتر باعث شد شاهد موفقیت عظیم پلی‌استیشن ۴ در نسل کنونی باشیم اما با توجه به بیانیه‌ی یکی از اعضای ارشد قبلی این شرکت، اگر این موفقیت رخ نمی‌داد ما در حال حاضر شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم.

آقای شهید احمد (Shahid Ahmad)، عضو ارشد سابق پلی‌استیشن، در مستندی با نام The Playstation Revolution صحبت‌های جالبی در مورد سیاست‌های سونی و موفقیت آن‌ها در نسل کنونی داشته است. آقای احمد بیش از ۱۰ سال در شرکت سونی فعالیت داشت و یکی از مهره‌های کلیدی آن‌ها به حساب می‌آمد. او توضیح داد که کنسول پلی‌استیشن ۳ به طور کلی شرکت سونی و استراتژی‌های آن را تغییر داد به شکلی که آن‌ها در زمان عرضه‌ی پلی‌استیشن ۳ رویکردی کاملاََ  مغرورانه نسبت به این کنسول داشتند و دلیل آن پیروزی قاطع در نسل‌های گذشته بود اما در پایان نسل هفتم و مشاهده‌ی عملکرد ضعیف‌تر نسبت به قبل حال و هوای شرکت جدی، پرتلاش، تاریک و بسیار متمرکز شد تا بتوانند راهی صحیح برای نسل بعد پیدا کنند. احمد در این باره گفت:

پلی‌استیشن ۳ برای افراد گوناگون معانی مختلفی را تداعی می‌کرد. به طور حتم این عصر یک دوره‌ی بسیار سخت بود چرا که کارهای بسیاری می‌بایست صورت گیرد تا سختی‌های سخت‌افزاری و توسعه‌ی برنامه‌های گوناگون برای آن برطرف شود و به همین خاطر کسری پول شدیدی به وجود آمد. در مورد پلی‌استیشن ۳ ما با یک سخت‌افزار خارق‌العاده رو به رو بودیم اما سختی‌ها و مشکلات توسعه‌ی نرم‌افزار برای این کنسول نیز به همان اندازه‌ی قدرتش دردسرساز بود. جالب است بدانید افراد دخیل در توسعه‌ی پلی‌استیشن با زحمت بیش از اندازه‌ی خود آن دستگاه را به یک موفقیت تبدیل کردند. بخش پلی‌استیشن سونی و تمامی اعضای آن از مدیریت تا کارکنان معمولی در انتهای دوره‌ی پلی‌استیشن اخلاقیات و روحیه‌ی کاملاََ متفاوتی پیدا کردند و دیگر با تیم پلی‌استیشن سابق رو به رو نبودیم. آن‌ها جدی‌تر، مصمم‌تر و متمرکزتر شدند و مهم‌ترین بخش ماجرا افزایش هر چه بیشتر همکاری‌ها بین اعضای این تیم بود. قبل از پایان دوره‌ی پلی‌استیشن ۳ و حتی در ابتدای لانچ این کنسول ما شاهد تیمی مغرور و مطمئن بودیم.

احمد در ادامه توضیح داد که سران شرکت سونی از موفقیت سریع و گسترده‌‌ی پلی‌استیشن ۴ متعجب و غافلگیر شدند و اگر این کنسول به چنین موفقیتی نمی‌رسید و با شکست رو به رو می‌شد به احتمال زیاد ما شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم. احمد در این مورد توضیح داد:

من فکر می‌کنم ما حتی در مورد پذیرش پلی‌استیشن ۴ نزد مردم و مخاطبین بسیار غافلگیر شدیم چرا که این کنسول نوعی رستگاری برای ما به حساب می‌آمد. ما با پلی‌استیشن ۳ تحت فشار زیادی بودیم و حالا همه چیز در مرحله‌ی بسیار حساسی قرار داشت. تیم پلی‌استیشن می‌بایست همه چیز را درست پیش ببرند و به موفقیت برسند و  اگر چنین اتفاقی رخ نمی‌داد ممکن بود با پایان پلی‌استیشن مواجه شویم. استراتژی‌ها اعمال شدند، برروی سخت‌افزار متمرکز شدیم و تنها چیزی که باقی مانده بود عرضه و بازخورد مخاطبین بود. شرکای پلی‌استیشن، سازندگان و حتی استودیوهای بازی‌سازی مستقل نیز در عرضه‌ی این کنسول نقش بسیار زیادی داشتند. قیمت تعیین شد و همچنین آن زمان تصمیمات پیرامون DRM و اتصال دائمی به اینترنت نیز مورد بحث قرار گرفتند که بسیار حاشیه‌ساز شدند. چیزی که ما انتظارش را نداشتیم این سطح از موفقیت بود و این عملکردی فراتر از رویاهای ما بود اما دلیل اصلی آن این بود که هدف تیم پلی‌استیشن بازی‌بازان بودند و همه‌ی تمرکز ما این بود که عرضه‌ی کنسول و اهدافش بر پایه‌ی طرفداران باشد.

سونی و تیم پلی‌استیشن برای نسل نهم نیز استراتژی‌های قبلی خود را دنبال می‌کنند، ما در رویدادی که آقای مارک سرنی (Mark Cerny)، طراح پلی‌استیشن ۴ و ۵، جزئیات سخت‌افزاری پلی‌استیشن ۵ را اعلام کردند شاهد سیاست‌های آن‌ها در قبال کنسول نسل بعدی نیز بودیم. زمان توسعه‌ی بازی‌ها و آشنایی سازندگان با کنسول کاهش پیدا کرده است و تمرکز اصلی آن‌ها بازی‌بازان هستند که امیدواریم شاهد ادامه‌ی موفقیت آن‌ها باشیم.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا
یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • متن تاثیرگذاری بود که از خوندن و ترجمه کردنش لذت بردم، به شدت برام جالب بود حرفای آقای شهید احمد. این صحبت‌ها به خوبی ثابت می کنه که تکنولوژی و فعالیت در این صنعت چقدر می تونه بی رحم و حساس باشه مخصوصا برای شرکتی مثل سونی. سونی به هیچ وجه در وضعیتی مثل مایکروسافت قرار نداره مایکروسافت می تونه چندین نسل اشتباه کنه و سود محدودتری داشته باشه نسبت به سونی اما باعث تعطیلی نشه چون سرمایه‌ی عظیمی داره اما سونی توانایی تحمل ضرر یا سود محدود نداره چرا که بخش پلی‌استیشن جزو حیاتی‌ترین بخش های این شرکت به حساب میاد. برای همینم هستش که تمامی رویداد های پلی‌استیشن تاخیر می خورن و همیشه سکوت خبری دارن چون با وسواس خبر منتشر می کنن و نمی خوان اشتباهی رخ بده. خبر اومده بود که رویداد Future of Gaming به دلیل حساسیت سران سونی در بی نقص اجرا شدنش با چند هفته تاخیر به نمایش در آمده و این اهمیت و سلیقه باعث شده سونی محتوای بهتری ارائه بده.

    در کنار همه‌ی این ها چون سونی یکبار در منگنه قرار گرفت و بخاطر تولید محتوا ضرر زیادی در نسل هفتم دید مطمئناََ تجربه‌ای که پیدا کرده به کمکش اومده در نسل قبل و حتی این نسل.
    در نهایت از نظر احساسی، فکر نمی کنم بشه صنعت بازی‌های ویدیویی رو بدون پلی‌استیشن و نینتندو تصور کرد، امیدوارم در آینده هیچوقت اتفاقی برای این دو شرکت رخ نده چون این دو شرکت ژاپنی سود خلاقیتشون رو میبرن و در حد و اندازه‌ی مایکروسافت ثروتمند نیستن، شرکت های سونی و نینتندو خالق و خلاق هستند در اکثر موارد با به وجود آوردن ایده ها و آی پی‌های تازه و سرمایه‌گذاری برروی ایده های نو و ریسک کردن تونستن پیشرفت کنن. استودیوها رو از همون استارت انقلاب سه بعدی و پیشرفت های گرافیکی پر و بال دادن و نیومدن استودیوای که پر و بال گرفته رو خریداری کنن و این ها ارزشمنده واقعا. کل عمر گیمریمو مدیون سونی و نینتندو هستم. حتی منبع الهام استاد میازاکی هم یکی از آثار سونی هستش (shadow of colossus).
    خوشبختانه مایکروسافت هم با یک نسل عقب افتادن داره به نسل هفتم بر می گرده و خیلی خوشحالم که در کنار خریدها یک استودیو هم تاسیس کرده (the initiative) و قراره در کنار خودش رشد بده اگرچه استعداد های سایر استودیوها رو جذب کرده.

    • Wounds گفت:

      کاملا حرف ها تون موافقم،مایکروسافت اونقدر درآمد داره که اصلا سود ایکس باکس براش مهم نیست به خاطر همین گفته بودن ((دید ما نسبت به ایکس باکس بلند مدته))ولی در مورد سونی قضیه کاملا فرق می کنه بخش پلی استیشن تقریبا۴۳.۶درصد از سود شرکت تشکیل میده و واقعا شاهرگ شرکت برای ادامه حیاطش محسوب میشه،واقعا هیچ شرکتی به اندازه سونی به گردن این صنعت حق نداره و امیدوارم هیچ وقت بخش پلی استیشن سود دهیش کم نشه که سونی مجبور بشه تعطیلش کنه که اگه این اتفاق بیوفته کمر صنعت گیم میشکنه

      • یعنی خراب ۴۳٫۶ درصدت شدم 😀
        —————————————————
        مطلب تاثیر گزاری بود دلم میخواست اشک بریزم :weep:

        • chibikenpachi گفت:

          مایکروسافت با دسترسی با منابع مالی یه جورایی نامحدود!!! در ابتدا فقط اومد که سلطه ژاپنی ها رو در صنعت گیم از بین ببره و نه لزوما” پیروزی در این بازار. اما در ادامه همچنان که از م.س و بقیه شرکت های غربی میبینیم با برنامه ریزی فوق العاده مالی/تولیدی، نوآوری هایی مثل XBLIVE و جذب نفرات و مهره های خوب از شرق و اروپا همه رو شگفت زده کرد(اصولا سونی در اولین رویارویی به گفته مدیران خودش م.س رو اصلا” جدی نگرفت و نینتندو هم حداقل خیالش از بازار داخلی کاملا” راحت بود).امیدوارم باز هم شاهد برگشت سونی به رنکیینگ ۱۰۰ شرکت برتر دنیا و ادامه کار این برند دوس داشتنی باشیم…

          • Ozhan گفت:

            اگر کمی دقت کنیم میبینیم این سونی و نیتندو ان که همیشه ریسک های خیلی بزرگ رو گردن میگیرن و از سودشون میزنن تا صنعت رو به جلو حرکت کنه
            هیچ شرکت عاقلی نمیاد رو دث استرندینگ اونجور سرمایه گذاری کنه یا هیچکی شاید تا اخر عمر هم استعداد های میازاکی رو کشف نمیکرد و الان شاهد خلق سبک سولزبورنی نبودیم.دیگه شدو اف کلاسس یا حتی لست۲ که داستانش سراسر ریسک و ساختارشکنیه که حتی قبلش سازندگانش اعتراف میکنن شاید خیلیا از داستان خوششون نیاد..میبینیم یه ای پی رو تا ابد ادامه نمیده و اگ ادامه بده کامل میکوبه اونو و ریسک خیلی خیلی بزرگی میکنه مث اعتماد کردن به باربوگ و تیمش(اشاره به اون موضوع که یوشیدا میره استدیو و بهشون میگه این چیه ساختین؟؟؟) و کلی حرف دیگه که اینجا جاش نیست بگیم..واقعا سونی حق داره به گردن صنعت گیم و اگ نیتندو پدربزرگ باشه سونی رو میشه پدر صنعت گیم دونست!!!
            نمیگم مایکرو کاری انجام نداده چون مایکرو هم کم کار نکرد واس گیم ولی سونی و نیتندو خیلی خیلی حقشون بیشتره

    • Aegon8 گفت:

      این رویه منو یاد لاماسیا بارسلونا میندازه که رئال میاد یدفعه ای ستاره هاشو جذب میکنه البته الانا اون موقع فقط برای بارسا انحصاری میداد

      • MAX3D گفت:

        سونی بهترین خاطرات رو برای کل گیمرهای جهان رقم زد و ترکوند اگر سونی نبود الان هم شاهد وجود خیلی از بازی ها حتی بازی های مولتی پلتفرم نبودیم الان اگه سونی نبود تو همین نسل بازی های داستانی و غنی و شاهکار با وجود کسایی مثل اسپنسر و کمپانی های پول پرستی مثل الکترونیک آرتز و اکتیویژن از بین رفته بودن سونی پایه اصلی این صنعت هستش قسم میخورم اگر سونی به اندازه مایکروسافت سرمایه داشت هیچ کنسولی قدرت رقابت باهاش رو نداشت و کلی انحصاری بیشتر و عملکردش از اینی که هست سریع تر بود همین ایکس باکس فقط و فقط با پول های مایکروسافت سرپاس وگرنه عملا همین نسل ۸ یک شکست واقعی و بزرگی رو خورد که کمپانی دیگه ای بود همون اواسط نسل خداحافظی میکرد از گیمینگ سونی با همینی که الان هست به اینجا رسید با همه این شاهکار هاش به اینجا رسید با همین فرمول و تکنیکش رسید نه با پول و سرویس آنلاین محور و پرداخت درون برنامه ای و خالی کردن جیب گیمر ها این آخریا هم با دادن ۲تا انحصاری طی یک ماه ترکوند و مارو شاد کرد حسابی قبلش هم هر سال چندتا انحصاری بهمون میداد واقعا مرسی همیشه موفق باشی سلطان صنعت گیم :heart: به امید اینکه هرکی دلش میخواد کنسول نسل آینده سونی رو داشته باشه بتونه بخره و لذت ببره سونی هوای هواداراش رو تا الان داشته و شاهکار در اختیارشون گذاشته بازی هایی گذاشته در اختیارشون که کف پلتفرم های دیگه بریده محتواهایی واسشون گذاشته که احساس خاص بودن میکنن طرفدارهاش همین بازی لست ۲ کافی بود که چندین نفر تو همین ایران دلیل خریدشون باشه همین بازی گاد اف وار دیگه کشورای دیگه تکلیفشون معلومه و فروش ترکونده

        • نه اتفاقا اگه سرمایه داشت سقوط میکرد
          چون دیگه ترسی از شکست و ورشکستگی نداشت

          • MAX3D گفت:

            متین اتفاقا اینجور نیست سیاست سونی رو با مایکرو مقایسه نکن که بسیار اشتباهه
            سونی کارش خیلی فرق داره با مایکرو زمین تا آسمون شرایط و موقعیتش فرق میکنه کمپانی ای که بخواد واسه پول کار کنه میکنه و فکر جیبش باشه مثل مایکرو و اکتیویژن و EA ولی بلعکسش کمپانی های پولداری هم هستن کنارش مثل کپکام و سی دی پراجکت رد که بازی های خوبی میدن و خودشون رو قاطی ماجراهای لوت باکس و پرداخت های زیاد درون برنامه ای و محتوای بتل رویال و آنلاین نکنن یا کمپانی با عظمت یوبیسافت و سرمایه ش در کنار اینکه بازی هایی مثل رینبو سیکس داره اساسینس و فارکرای و بازیه ای داستانی با محتوا و جزئیات زیادی هم میده بستگی به طرز تفکر یک کمپانی داره از پول و سرمایه ش چطور استفاده کنه و سیاست کاریش چی باشه

        • Mk 11 گفت:

          MAX3D

          دوست عزیز با قسمت اعظم سخنتون موافق هستم
          ولی درمورد شکست ایکس باکس در نسل هشت و اینکه به لطف سرمایه مایکروسافت سر پا مونده، باید بگم بله، از لحاظ تعداد فروش کنسول شکست خورد، ولی از نظر مالی، درآمد بخش ایکس باکس فقط در گزارش مالی اخیر، یعنی در سه ماهه دوم ۲۰۲۰( نه مایکروسافت به طور کلی فقط بخش ایکس باکس) یک میلیارد دلار سود داشته (یعنی از درآمد کل شرکت سونی در یکسال بیشتر) که مستقیما از رشد %۷۶۵ تعداد مخاطبین سرویس های آنلاین نشأت گرفته.
          یعنی اگه مایکروسافت و سرمایه عظیم‌ هم نبود، بازم به لطف درآمد بالای سرویس هاش میتونست ادامه بده.
          هر چند خب درصد زیادی از حرف شما هم متینه، چون این سرمایه عظیم تکیه گاه خوبی براش ایجاد کرده. شما میدونستی در مصاحبه ای، فیل اسپنسر اعلام کرده که تمام ۲۳۰ میلیون دلاری رو که برای ساخت انبوه سری اکس نیاز بوده، از حساب شخصی آقای ساتیا نادلا، مدیر مایکروسافت پرداخت شده. یعنی رسما رفته گفته آقا قربون دستت ۲۳۰ میلیون دلار کارت بکش میخوایم کنسول بسازیم 🙂 و اصلا از سرمایه خود شرکت برداشت نشده 😀 😀

    • BHAAL گفت:

      کاملا با کامنتتون موافقم آقای کریمی عزیز ، منم امیدوارم هرگز خدشه ایی به سونی و نینتندو و هیچ ناشری وارد نشه من البته گیمر شدنم رو مدیون کمپانی بی نظیر سگا و نینتندو :heart: هستم، اما اگر سونی و پلی استیشن نبود قطعا این صنعت انقدر شاهد پیشرفت و بلوغ نمیشد پس اگر گیمر حرفه ایی تری شدم مدیون پلی استیشن هستم :heart: و اگه تو این وضعیت اقتصادی داغون دارم کلی بازی درجه یک میریزم تو کنسولم مدیون عمو مایکی هستم 😀 و نزدیک ۲ نسل پی سی گیمر هم بودم باز هم مدیون مایکرو و انویدیا و اینتل و ای ام دی بودم :heart: من همه اینا و همه بازیا رو دوس دارم خیلی زیاد امیدوارم همشون در کنار گیمرا همیشه موفق باشن خصوصا گیمر های ایرانی عزیز
      .
      .
      #ترول نکنیم

    • nazli pinar گفت:

      کامنت زیبایی بود
      واقعا بدون سونی گیم معنی نداره من که هیچوقت لذت روشن کردن ps1 و بازی کردن انچارتد برای اولین بار روی ps3 و ورود به شاهکار بلادبورن و صد البته دیسک های کپی درب و داغون ps2 که دونه ای ۱ هزار تومن میفروختن ولی برای هر بازی دو سه تا باید میخریدم رو فراموش نمیکنم 😀

    • بنظرم خیلی خوبه که سونی تحمل ضرر یا سود محدود نداره
      چون همین باعث میشه همیشه سعی کنن بی نقص باشن

  • سونی بخاطر اشتباهاتی که در بخش های دیگش کرده بود در معرض ورشکست شدن بود که خدارو شکر بخش گیمینگ اون رو نجات داد

    • مشکل همینه. تنها بخشی که سوددهی داره پلی‌استیشن و سونی تا می‌تونه از این بخش بهره‌برداری می‌کنه. منتظر افزایش قیمت اشتراک PS Plus و برچسب ۶۰۰-۷۰۰ دلاری PS5 باشید.

      • اتفاقا چون تنها بخش سوددهیشون پلی استیشن ۵ هستش قیمت معقول سخت افزار رو شاهد خواهیم بود! دو دلیل اصلی شکست پلی استیشن ۳ نسبت به نسل های قبل قیمت ۶۰۰ دلاری و سخت افزارش پیچیده اش بود سونی حاضره هر کاری انجام بده که دیگه اون شکست رو متحمل نشه برای همینم قیمت معقولی میذاره روی کنسول جدیدش. اصلا فروش سخت افزار برای برنده شدن کافی نیست و اصولا شرکتها ضرر میدن اما از اون طرف روی نرم افزار سود می کنن. کل این خبر و حرفای بنده خدا این بود که مخاطب بفهمه سونی بخاطر قیمتگذاری و سخت افزار نسل هفت ضعیف تر عمل کرد. شما برعکس برداشت کردی.

        • Mr.tur گفت:

          (در مورد پلی‌استیشن ۳ ما با یک سخت‌افزار خارق‌العاده رو به رو بودیم اما سختی‌ها و مشکلات توسعه‌ی نرم‌افزار برای این کنسول نیز به همان اندازه‌ی قدرتش دردسرساز بود)

          ادم وقتی این جمله رو میخونه فقط حسرت و افسوس میخوره.
          فکرشو بکنین اگر بازیسازی برای این پردازنده راحت بود تا حالا چقدر بیشتر گرافیک خارق العاده روی این کنسول میدیدیم(البته جوایز بهترین گرافیک سال رو هرسال انحصاریاش میبردن) اما اگر بازیسازی براش راحتتر بود خوده استودیو های سونی قطعا خیلی بیشتر انحصاری میزدن و یا چندتا بازی که متاسفانه به علت پیچیدگی این کنسول از قبیل فاینال فانتزی ۱۵ و یا nioh کنسل شده بودن هیچوقت کنسل نمیشدن.
          (البته بازم از لحاظ تعداد پلی سه از هرکنسولی بیشتر انحصاری داشت اما خب اگر این چندتا بازی کنسل نمیشدن قطعا وضعش بسیار بهتر میشد)
          تمام 😀

        • پس نسل ۹ هم سونی شکست می‌خوره چون سخت‌افزارش ضعیف‌تر و ۱۰۰ دلار گرون‌تره.
          انحصاری‌های سونی هم فروش PS5 رو تضمین نمی‌کنه چون قیمت به محتوا اولویت داره.

          • مگه من گفتم بخاطر سخت افزار ضعیف پلی استیشن ۳ شکست خورد اتفاقا سخت افزار پلی استیشن ۳ قوی تر از اکس باکس ۳۶۰ بود اما پیچیدگی داشت برای همین توسعه مشکل بود براش. پلی استیشن ۲ و wii و سوییچ هر سه کنسول های ضعیفی هستند که فروش خارق العاده ای داشتن. ضعف و قوت سخت افزار برتری زیادی ایجاد نمی کنه بلکه محتوا هستش که باعث برتری میشه در ضمن من یادم نمیاد قیمت رو سونی و مایکروسافت تعیین کرده باشن که فکت صادر می کنین مبنی بر این که صد دلار گرون تره.

            • محمد حسین ج شما جواب کیو میدی مگه نمیشناسی اینا چه سوزشی داره حالابگو شیر سیاه نیست مگه قبول میکنن اینا لشکر کسانی هستن که نهایتا این هنرو به نابودی میخان بکشن و هشت ساله که بازی خوبی ندیدن دیگه روش زندگی شون همین شده که بیان حسرت بخورن

          • MAX3D گفت:

            Forza Motorsport 8 جز چرت و پرت چیز دیگه ای هم بلدی بگی؟اولویت قیمته؟ واسه تویی که تو ایران زندگی میکنی آره مهمه ولی کشورای دیگه بیشتر محتوا واسشون مهمه نه قیمت اسکرین شات این کامنت رو گرفتم روزی نیاز شد بزارم اون روز الانه بعدها هم نیاز میشه البته
            up-00.com/i/00187/34d9ef6fk2xn.jpg

          • mrdtgamer6 گفت:

            همچین میگید ضعیف تر انگار ۴ ۵ ترافلاپس ضعیف تره بابا اختلاف ۱/۷ ترافلاپسه که همونم باید ازش استفاده بشه

      • Star1 گفت:

        بخش بیمه سونی – Sony Life
        بخش فیلم سازیش – Sony Pictures و بخش تولید لنز های دوربینش هم سودده هستن.

        • جالبه بخش بیمه هم گفتی ولی اشاره ای به بخش دوربین هاش یا بخش موزیکو هدفوناش نکردی که اونا هم ترکوندن
          کلا اینکه یه سری میگن سونی فقط سودش از پلی استیشنه حرف اشتباهیه

          • فرشاد گفت:

            peaky_blinders1992 اصن دوست عزیز باورت نمیشه به غیر از چند نفر تو این سایت بقیه اصن نمیدونن سهام چیه بورس چیه سونی کجاست و چیکار میکنه یه چیزی میپرونن فقط اون یارو الکتروپاپ سلطان ترول کامنتاش رو میخونی خنده ات میگیره من فقط چند مورد از بخش هایی که سونی به غیر از کنسول درش فعالیت داره رو میگم که اتفاقا در بعضی هاش لایسنس اختصاصی واسه خودش به قول گفتنی صاحب سبک
            ۱- تلویزیون ( که بهترین پنل های تلویزیون دنیا رو سونی میفروشه بعد شارپ و پاناسونیک هنوز سامسونگ و الجی باید بدوئن تا به اینا برسن نگاه به ایران نکنید تحریم هستیم نمیاد وگرنه کسی سامسونگ و الجی رو نگاهم نمیکرد)
            ۲- صنعت فیلم سازی که اگر اشتباه نکرده باشم جزو ۵ شرکت برتر فیلم سازی آمریکا شد پارسال وقتی میگم صنعت فیلم سازی یعنی همه بخش سریال – فیلم – انیمیشن و…
            ۳- سیستم های صوتی ( خانگی و صنعتی همه مواردش حتا هدفونش)
            ۴- تبلت و موبایل ( تو دنیا گوشی ضد آب مد نشده بود که سونی ضد آب و خاک میساخت)
            ۵- پرژکتور ( برای سینما و سالن های درسی و ….)
            ۶- دوربین که جزو ۵ شرکت برتر دوربین سازی دنیا است و اتفاقا در زمینه لنز و عدسی شدیدا پیشتاز
            ۷- انواع حافظه مثل رم و SSD که اصن تو ایران نمیاد به خاطر تحریم ها
            ۸- بخش موسیقی که بزرگانی مثل ماری کری و لئورنارد کوهن زیر برند سونی آثارشون رو منتشر میکنن برید یه سر به سونی موزیک بزنید تا لیبل ها و خواننده های طرف قراردشون رو ببینید همینطور ابداعاتشون
            و در آخر اینکه خیلی ها فکر میکنن سونی فقط تلویزیون و کنسول میسازه که باید عرض کنم علت نا آگاهی شما از شرکت دلیل بر شکست یه شرکت نیست هر دو شرکت مایکروسافت و سونی غول هایی هستن که از لحاظ مالی قطعا برای هیچکدومشون ورشکستگی معنایی نداره بلکه اگه بخشی رو زیان بده بسادگی تعطیلش میکنن مثل بخش موبایل سازی مایکروسافت که ۳ سال بیشتر دووم نیاورد و کلا ویندوز موبایل رو برای همیشه جمعش کردن و یک مورد اینکه علت اینکه همه مایکروسافت رو خوب میشناسن هم یکی خود ویندوز که بالای ۲ میلیارد کاربر داره حالا تو نسخه های مختلف یکی هم اینکه دائما اخبار های مختلف از مایکروسافت میاد ولی دلیلی بر کوچیک بودن ضعیف بودن سونی نیست سونی در بخش الکترونیک و اینترتیمنت یعنی سرگرمی فعالیت میکنه و متاسفانه به خاطر تحریم و بعضی از مشکلاتی که با قوانین کشور ما داره اخبارش هم خیلی پوشش داده نمیشه ولی اگه یکم سرچ بزنید بد نیست تا آمار ها دستتون باشه

      • اتفاقا این مشکل نیست
        همین باعث میشه که تمام تمرکزشون رو بزارن تو این بخش که خراب نکنن

      • کی گفته تنها بخش سود ده سونی پلی استیشه
        http://uupload.ir/files/wr1l_img_20200708_125056.jpg

      • خبر اومده یک سایت اروپایی قیمت پیش خرید نسخه اصلی ps5 هست ۴۹۹ دلار و نسخه دیجیتالی ۳۹۹ دلار پس اونقدر گرون نیست و احتمال میدم نسخه pro باشه ۶۰۰ دلار
        .
        .
        .
        #ترول نکنیم

      • 😐
        تلویزیون
        صوتی
        سینما
        و بخش بیمه
        هم کشک 😐
        ولی اتفاقا این که سونی پولدار نیست باعث میشه همیشه بی نقص باشه

      • Sinasina12345 گفت:

        اتفاقا بر خلاف تصور عموم اگه اشتباه نکنم سال ۲۰۱۹ تمام بخش های سونی بجز موبایل سوده بودند.دلیل این تصور که همه بخش های سونی بجز پلی استیشن زیانده هستند اینه که اگه اشتباه نکنم از سال ۲۰۰۹ سونی با کاهش شدید سوددهی مواجه شد و سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ زیانده شد و بجز تقریبا پلی استیشن همه بخش های سونی ضرر میدادند و پلی استیشن سونی رو از ورشکستگی نجات داد اما کم کم اول بخش دوربین و سنسور تصویر بعدم بقیه بخش ها به سوددهی بازگشتند و سال ۲۰۱۹ همه بخش ها به جز موبایل سوددهی داشتند و سونی به سوددهی فوق العاده ای در سال ۲۰۱۹ رسید(نسبت به شرکت های هم اندازه و گذشته خودش)

    • chibikenpachi گفت:

      بخش موبایل بویژه بخاطر حجوم چینی های کمونیست به این بازار نابود و بسیار زیان ده هست.

  • Ninja Theory گفت:

    ضربه سخت مایکروسافت به سونی با xbox 360
    بلندپروازی سونی و قیمت ۶۰۰ دلاری
    با ضرر فروختن کنسول
    اگر این نسل اینکارو رو نمیکرد، کارش تموم بود
    چون پشتوانه مالی خوبی نداره بر عکس مایکروسافت

  • Yunes گفت:

    حتی فکر بهش هم واقعا ترسناکه.

  • ولی پردازنده PS4 قوی‌تر بود و انحصاری‌های متنوع‌تری داشت.

    • Mr.tur گفت:

      منظورت ps3 بود دیگه؟؟؟؟
      اما نکته ای که هست اینه که سونی می تونست وضعیت بد و ضرردهی در سه سال اول در نسل هفت رو کنترل کنه.
      مثلا با اومدن متال گیر چهار و کیلزون دو دز زمان لانچ پلی سه . مخصوصا روی این دوبازی خیلی مانور میداد اما اشتباه کردن و به دلیل مدیریت نامناسب هردوی این بازیا دو و سه سال بعد اومدن.
      مثلا فکرکنید سری ایکس امسال اومده با قیمته ارزون بعده یکسال پلی پنج بیاد با قیمت نجومی و هرچی هم سونی انحصاری معرفی کرده مثل هورایزن و دیمن سولز ریمیک و اسپایدرمن برن ۲۰۲۴ بیاد. خب معلومه که شرکت ضرر می کنه و کسی کنسولتو نگاه نمی کنه :-(( 🙁
      تمام 😀

      • Ninja Theory گفت:

        هیچ کدومشون انگشت کوچیکه هیلو و هلبلید نیستند

        • Mr.tur گفت:

          کیلزون دو که برای یازده سال پیشه کارتونه هیلو اینفینیت میخوره :rotfl:
          فقط برو دعا کن کیلزون چهار نیاد وگرنه با این گرافیکه کارتون اینفینیت بدجور هیلو به فنا میره :rotfl:
          هلبلید هم که هنوز اصلا معلوم نیست چه جوری میشه و چه بلایی ماکرو قراره سر این بازی دربیاره :laugh:
          امیدوارم گرافیکش تبدیل به کارتون نشه :rotfl:
          تمام 😀

        • pegasus گفت:

          اونا دو تا که گفتی اصلا حساب نمیشن در مقابل انحصاریهای سونی آدم واقعا از سلامتی شما شک میکنه

        • اون دو تا نصف انحصاری های سونی هم طرفدار ندارند مخصوصا اسپایدی که مال دنیای کمیک هست و نصف جهان طرفدارشن در مقابل مسترچیف و مخصوصا هورایزن که مردم عاشقش هستن
          .
          .
          #ترول نکنیم

        • Soroosh0097 گفت:

          دوبار.
          http://uupload.ir/files/g2vu_img_20200803_013243_241.jpg
          اصن بگیم لیدپلتفرم هیلو xbox one هستش.این مقایسه کافیه که مشخص بشه شعار قدرتمند ترین کنسول تاریخ تا وقتی از قدرتش استفاده نشه در حد یه نسیمه.

        • Hala madrid گفت:

          همین هلبلیدی که داری ازش بالا میری اون موقع که انحصارا واسه ps4 اومد تو و امثال تو آدم حسابش نمیکردین الان داری هی هلبلید هلبلید میکنی

          • Soroosh0097 گفت:

            هلبلید رو یکی دو ساعت روی pc بازی کردم.خیلی از همه نظر چه گیمپلی چه روایت اعصاب خردکن بود‌.نینجا تئوری یه تنه گند زد به ابهت اسم devil may cry.حالا چون استدیو رو مایکرو خریده میان میگن dmc devil may cry از بهترین نسخه های سری بود و چمیدونم میگن بازی جدیدش قراره با گاد بعدی رقابت کنه.هر دو تای این حرفا در حد یه جوکن.

            • nazli pinar گفت:

              سوروش داداش کاری به مایکروسافت و سونی ندارم
              ولی تو نتونستی dmc رو درک کنی که البته این از شاهکاریش کم نمیکنه چون مشکل از خودته
              در مورد هیلبلید هم بنظرم تجربه ی جالبی نبود ولی خب منطقی بخواهیم نگاه کنیم ۲۰ نفره و با بودجه مستقل ازش چیز بهتری نمیشد ساخت اما این نسخه رو براش متای بین ۸۶ تا ۹۰ رو پیشبینی میکنم که البته صدردصد به گاد اف وار افسانه ای نمیرسه ولی بازم بنظر میاد با عنوان خیلی خوبی طرف هستیم

              • Soroosh0097 گفت:

                به کسی که از هفت سالگی تا ۲۲ سالگیش رو devil may cry بازی کرده و دانته جزو سه کارکتر محبوبشه نگو نتونستی درکش کنی.dmc devil may cry عامل عصبانیت فن های دو آتیشه ی سری شد.dmc devil may cry یه توهین به عاشقان سینه چاک دانته و ورجیل بود.
                کافیه یک بار devil may cry 3 رو بازی کنی تا بفهمی چقدر شخصیت پردازی دو برادر رو توی نسخه ی نینجا تئوری داغون کرده بودن.
                در ضمن سروش درسته نه سوروش

                • Ozhan گفت:

                  موافقم
                  متاسفانه اون قسمت پرولوگ dmc 3 که دانته طنزگونه با شیاطین میجنگه رو با صدتا دی ام سی دویل می کرای عوض نمیکنم
                  Dmc نینجا تئوری رو تا اواسطش بیشتر نتونستم برم فقط بخاطر اینکه برداشتن دانته رو کامل از نو کوبیدن و شخصیتشو عوض کردن

            • اره خداشاهده هل بلیدو بازی کردم
              ولی خیلی گیم پلیش مضخرف بود :sick:
              Dmc devil may cry هم فکر کنم همه موافقن ضعیفترین نسخه سری بود

              • Soroosh0097 گفت:

                داداش dmc devil may cry نمیدونی چقد منو داغون کرد.
                محبوب ترین شخصیت دنیای بازی ها در کنار کریتوس برای من دانته هستش.محبوب ترین آنتاگونیست هم برای من ورجیل هستش.
                من اون موقع بعد بازی کردن dmc devil may cry اینقد عصبی شده بودم که یادمه پنج شیش ماه (شامل تعطیلات تابستون)اصلا هیچ چیزی بازی نکردم.ینی اینجوری زدن داغون کردن.

        • خود هل بلید و هیلو هم پای سوم گاد اف وار و لست و انچارتد نیستن :laugh: :laugh:

  • Alifz گفت:

    یکی از سران سابق سونی غلط کرد 😐

  • Yunes گفت:

    مقاله خیلی جالبی بود
    سونی برا همین نسل نه هم روی راحتی کار با کنسولش برا بازی ساز ها خیلی مانور داده حتی مارک سرنی هم گفت که مدت زمان یادگیری کار با ps5 کمتره از ps4 . تو کنفرانسش هم خیلی به این موضوع اشاره کرد که هدف ما راحتی برای بازی ساز هاست و از تعداد زیادی بازی ساز برا کنسولمون مشورت گرفتیم.
    سونی واقعا از نسل های گذشته درس گرفته.

  • pc.gamer1 گفت:

    😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐 😐

  • pegasus گفت:

    حب معلومه دیگه وقتی میلیون میلیون هزینه ساخت بازیهای میکیردی و فقط روی یک پلتفرم منتشر میکردی و حس خاص بودن به مخاطبت میدادی و هشت سال پشتش بودی نتیجش همون میشد
    مرسی که بودی و هستی

  • به همین دلیله که ما مایکروسافتو انتخاب کردیم نه سونیو :inlove: :inlove:

  • lastofus2 گفت:

    با ۳۳ سال سن و سابقیه ۲۸ سال گیمری از آتاری الان دیگه بازی ها خیلی بهم حال نیمدن تک توک ولی شاهکارهای سونی همیشه بهم حال دادن و روزی که سونی از صنعت گیم حذف بشه یعنی آغاز بازی های متای زرد بتل رویال و آنلاین و لوت باکسی

    • بله
      ولی دیگه سنتو کنار سابقه ی گیمریت نذار بهت میخندن
      روزی هم که سونی از این صنعت کنار بره وجود خارجی نداره
      اگه هم داشته باشه میتونن بخاطر این باشه که خودش رو به بازیای انلاین بیاره
      تازه اگه اونم رو بیاره بازم شرکتایی مثل سی دی و یوبی و بلیزارد از بازیای داستانی حمایت میکنن

    • Iliya گفت:

      احتمال اینکه بتل رویال ها جای بازی های داستانی رو بگیرن با احتمال به اوج برگشتن آتاری برابره
      یعنی همون غیرممکن

  • حیفه خدایی سونی حذف شه از دنیای گیم
    عشق است پلی استیشن و پلیراش :heart:

  • کسی بخواد به پلی استیشن پایان بده اول باید از روی جسد من بعدش از روی جسد بروبچ گیمفا و بعدش کل گیمرهای ایران و دنیا رد بشه که بخواد چنین کاری بکنه :pissedoff: :shout:
    تصورشم وحشتناکه 😮
    تازه gow شروع شده منتظر شماره بعدی هستیم :hypnotized: خودشو نتونیم بازی کنیم تریلرهاشو میشه ببینیم که حداقل :sweat:
    شیطونه میگه پاشم برم ژاپن یه درس عبرتی بهش بدما 😐

  • GrandWarden گفت:

    عشق است سونی و پلی استیشن که توی همه این سال ها برای ما گیمرهایی که گیم جز جدانشدنی زندگیمون هست کلی محتوای ناب تولید کرده.به امید موفقیت بیش از این نسل برای نسل بعدی که مطمئنم نسل بعدی از این هم بیشتر میترکونه.

  • تا فعلا که خداروشکر بسیار بسیار موفق ظاهر شده

  • فکر اینکه ی روزی پلی استیشنی در کار نباشه دیگه، دیوانه کننده ‌س!

  • MS GAMER گفت:

    شهید راه پلی استیشن داشمون

یکی از سران سابق سونی می‌گوید: اگر پلی‌استیشن ۴ موفق ظاهر نمی‌شد شاهد پایان پلی‌استیشن بودیم - گیمفا