معماهای دو بعدی | نقد و بررسی بازی Creaks
انتشار نسخه ای جدید از سری Assassin’s Creed، هر چه قدر هم که از ریشه ها دور شده و هر چه قدر هم که نسبت به نسخه های قبلی و یا حتی دیگر بازی های سال ضعیف تر عمل کند، باز هم نه تنها در معرض دید بوده، بلکه طرفداران و کاربران زیادی را به خود جذب می کند. این که اکتیویژن در انتشار نسخه جدید سری Call of Duty چه سیاستی را در پیش گرفته کم اهمیت نیست، اما همیشه افرادی هستند که تحت هر شرایطی، از یک Call of Duty جدید استقبال کرده و حتی پیش از ریلیز رسمی، بازی را پیش خرید می کنند. انحصاری ها همیشه جایگاه خود را دارند. چه انحصاری سونی، چه انحصاری مایکروسافت و چه حتی انحصاری نینتندو، حتی اگر در بدترین شرایط کیفی ممکن به سر ببرد، باز هم طرفداران کنسول، از بازی انحصاری خود تا حد امکان دفاع می کنند. در عصر تکنولوژی و اینترنت، دیگر هیچ شرکتی اهمیت تبلیغات را دست کم نمی گیرد. یوبیسافت حتی بدترین محصول خود را، تا پیش از انتشار به شکلی تزئین می کند که آن را یکی از نامزدهای بهترین بازی سال بدانیم. الکترونیک آرتس، اکتیویژن و هر شرکتی که مسئول انتشار یا ساخت بازی های AAA باشد هم، برای تبلیغات بازی به اندازه کافی هزینه می کند. به همین خاطر است که کاربر بازیهای ویدئویی ( صرف نظر از پلتفرمی که آن را در اختیار دارد ) همواره از بازی های AAA که در صف انتشار هستند، مطلع است. این روزها هر کمپانی، طرفداران خاص خودش را دارد. اما چنین موضوعی در رابطه با بازی های مستقل، غالبا صدق نمی کند. بازیهای ایندی اگر کیفیت قابل قبولی را از خود نشان ندهند، حتی آن قدر در دنیای اینترنت سر و صدا نمی کنند که بعدا بخواهند فراموش شوند! شایعه شده که محصول بعدی اکتیویژن، Call of Duty Black Ops Cold War نام خواهد داشت. در حالی که بازی حتی به صورت رسمی تایید نشده و مطمئن هم نیستیم که اسم بازی همین باشد، این بازی را می توان برای خیلی از گیمرها، یکی از بازیهای مورد انتظار سال ۲۰۲۰ دانست. یا مثلا در مورد Assassin’s Creed Valhalla، حتی حواشی اخیر یوبیسافت و در راس این حواشی، جدایی اشرف اسماعیل، کارگردان Valhalla هم نمی تواند اشتیاق طرفداران قدیمی این مجموعه به نسخه جدید سری Assassin’s Creed را کم کند. کم کار بودن راکستار در نسل هشتم، باعث نشده تا کسی این کمپانی را فراموش کند و سیاست های اخیر الکترونیک آرتس هم همچنان، مدافعان خودش را دارد.
تقریبا هیچ یک از موارد بالا، در مورد بازی های مستقلِ استودیوهای ناشناخته تر، صدق نمی کنند. وقتی یک استودیوی مستقلی که رزومه چندان بزرگی هم ندارد، روند توسعه بازی بعدی خودش را به پایان رسانده و آن را به بازار عرضه می کند، برای دیده شدن تنها یک راه را پیش روی خود می بیند; کیفیت بالای بازی و یا حداقل، خاص بودن آن بازی. به همین خاطر در مورد بازی های مستقل، می توان ادعا کرد که قریب به اتفاق بازی هایی که اسم و رسمی برای خود پیدا می کنند، از کیفیت قابل قبولی برخوردار هستند. عنوان Creaks، محصول استودیو Amanita Design یکی از بازی هایی است که این روزها، شاید اسمش را شنیده باشید. عنوانی که حدودا یک هفته از انتشار آن گذشته و با بازخورد خوبی از منتقدین رو به رو شده است. همچنین، Creaks در استیم هم طرفداران زیادی را پیدا کرده و سخت می توانید در بین کاربران این فروشگاه، کسی را پیدا کنید که از تجربه این بازی مستقل جدید لذت نبرده و یا قصد زیر سوال بردن کیفیت محصول جدید Amanita Design را داشته باشد. خبر خوب در مورد سازنده این بازی، این است که Amanita Design در توسعه بازی های قبلی خودش هم عملکرد مطلوبی را داشته است. اولا، این استودیو طی چند سال اخیر فعالیت منظمی داشته. بازی هایی مثل Samorost 3، Chuchel و Pilgrims، بازی هایی هستند که Amanita Design در چهار سال اخیر به بازار عرضه کرده است. وجه اشتراک این سه بازی به همراه Creaks تازه منتشر شده، کیفیت بالای آن هاست. تمامی بازی هایی که نام برده شدند، دست کم از دیدگاه گیمرها و کاربران استیم، بازی های خیلی خوبی بوده اند. استودیو بازی سازی اهل جمهوری چک، استودیوی کم تجربه ای نیست و از سال ۲۰۰۳ فعالیت خود را آغاز کرده است. خوشبختانه عملکرد Amanita Design در نسل هشتم، کاملا قابل دفاع است. به مانند بسیاری دیگر از استودیوهای بازی سازی مستقل، Amanita Design هم از زمان تاسیس و به خصوص این اواخر، تمرکز خود را بیشتر بر روی PC گذاشته. صرف نظر از بازی Machinarium که در سال ۲۰۰۹ به بازار عرضه شد، بازی Creaks تنها بازی استودیو Amanita Design محسوب می شود که در دسترس کاربران کنسولی نیز قرار گرفته است. عنوان Creaks برای اولین بار در اکتبر سال ۲۰۱۸ معرفی شده و اولین بازی Amanita Design به شمار می رود که یک بازی ماجرایی در ژانر اشاره و کلیک ( Point & Click ) نیست. نسخه نینتندو سوییچ، Xbox One، PS4 و رایانه های شخصی این بازی همه به اتفاق و درست هشت روز پیش به بازار عرضه شده اند. به هر شکل، Creaks عنوانی محسوب می شود که در این هشت روز اخیر، حسابی کاربران خود را به وجد آورده است. ضمن این که وقتی به نمرات این بازی در متاکرایتیک و اپن کرایتیک نیز نگاهی می اندازیم، می بینیم که Creaks با نمرات خوبی کار خود را به پایان رسانده است. البته با توجه به این که هنوز خیلی از عرضه رسمی بازی نگذشته، احتمالا متای بازی دستخوش یک سری تغییرات خواهد بود ولی انتظار می رود که متای نهایی بازی عددی بین ۸۰ الی ۸۵ باشد. چنین عددی وقتی متای یک بازی مستقل باشد، نشان از موفق بودن بازی مورد نظر دارد. به هر ترتیب، از Creaks به عنوان یکی از بازی های مستقل توصیه شده برای این روزها یاد می شود. اگر بازی Ghost of Tsushima را تجربه کرده باشید و از بازی کردن بازی های Death Stranding و Horizon Zero Dawn بر روی PC خود هم صرف نظر کرده اید، احتمالا برای تجربه یک بازی ویدئویی جدید، سرتان خلوت است. در چنین شرایطی، می توان روی بازی های مستقل با کیفیت حساب ویژه ای باز کرد. اما سوال اصلی اینجاست که آیا Creaks هم یکی از این با کیفیتهاست؟ و آیا این بازی ارزش ۲۰ دلار را دارد؟ در ادامه بیشتر و مفصل تر در مورد محصول جدید استودیو Amanita Design صحبت خواهیم کرد. پس تا پایان با ما در گیمفا همراه باشید.
عنوان Creaks را می توان جزو آن دسته از بازی های مستقلی دانست که برای سازنده، داستان باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد. البته خب در ساخت بازی Creaks، استودیو Amanita Design سعی کرده از هربه های مختلفی استفاده کند تا جدیدترین محصولش، به بهترین شکل ممکن به ثمر بنشیند. وقتی نگاهی کلی به بازی می اندازیم هم، می بینیم که در نهایت، Amanita Design به هدفی که داشته، رسیده است. استفاده از یک آرت استایل چشم نواز، موسیقیهای گوش نواز و همچنین پازلهای متنوع و چالش برانگیز، سبب شده تا بازیکن بیش از این که به دنبال نقاط ضعف Creaks بگردد، به دنبال لذت بردن از نقاط قوتش باشد. با این وجود، اهمیت داستان بازی هایی شبیه به Creaks غیر قابل کتمان است. هر چقدر هم که سازنده روی موارد دیگر مانور دهد، باز هم داستان جایگاه خاص خودش را دارد. این که Creaks از جنبه های مختلف، بازی قدرتمندی است را بعدا با دلیل متوجه خواهید شد. با این حال، کم توجهی سازنده به داستان چنین عنوانی، پیامدهای بدی برای محصول نهایی خواهد داشت. هر چه قدر هم که کیفیت کلی محصول بالا باشد، از ضعف داستان بازی انتقاد خواهد شد. البته خوشبختانه Amanita Design در این زمینه هم مثل دیگر زمینه ها، عملکرد قابل دفاعی را از خود بر جای گذاشته. برخورداری از یک داستان قابل قبول و فراهم کردن یک پس زمینه درست و حسابی داستانی برای Creaks، موردی نیست که بتوان به سادگی از آن گذر کرد. Amanita Design هم به سادگی از این موضوع گذر نکرده است! کاربر و گیمری که در حال تجربه این بازی است هم متوجه این موضوع خواهد شد. به طور کلی در دنیای بازی Creaks هیچ گونه دیالوگی رد و بدل نمی شود. خبر خوب این است که این موضوع، تاثیر منفی بر روی داستان بازی نگذاشته و بازیکن همچنان می تواند بدون احساس نیاز به اضافه شدن هر نوع دیالوگی به بازی، از داستان آن نهایت لذت را ببرد.
به طور خلاصه، شما در بازی Creaks کنترل یک پسر جوان را بر عهده خواهید داشت که اسمش هم در بازی مشخص نیست و ذکر هم نمی شود. داستان بازی به این شکل شروع می شود که پسر نوجوانی که شما قرار است کنترلش کنید، در اتاقش مشغول مطالعه است. حین مطالعه، چراغ اتاق نوجوان خاموش و روشن شده و در نهایت پس خاموشی کامل، نوجوان یک مسیر جدید را در اتاق خود کشف می کند. این مسیر، در واقع نوجوان را از طریق یک تهویه وارد دنیای جدیدی می کند. دنیایی که ورود به آن، خطرات خاص خودش را دارد. اکنون نوجوان توسط موجودات عجیب و غریب و مختلفی تهدید می شود. داستان بازی در همان ابتدای کار، بازیکن را به اندازه کافی کنجکاو می کند. با وجود و تعریف و تمجیدهایی که از داستان بازی Creaks کردیم، باید این نکته را هم یاد آور شوم که نباید از داستان این بازی، انتظارات عجیب و غریب داشته باشید! عنوان Creaks در مجموع داستان قابل دفاع و با کیفیتی را ارائه می کند، ولی قرار نیست استانداردهای خاصی را تغییر دهد! با وجود اهمیت بالای داستان در چنین بازی هایی، همچنان جنبه های دیگر بازی می توانند بیشتر به چشم بیایند. جنبه هایی نظیر طراحی هنری، پازل های بازی، اتمسفر بازی و حتی صداگذاری و موسیقی های بازی، می توانند برای مخاطب، اهمیتی بالاتر از داستان بازی را داشته باشند. کلیت مسئله برای Creaks، به این ترتیب است که جدیدترین اثر Amanita Design در بحث داستان، توانسته گلیم خود را از آب بیرون بکشد. خیلی خوب کار کرده و به این سادگی هم نباید از این موضوع گذشت. ولی خب با این حال، همچنان داستان را نمی توان بهترین پارت و بخش بازی Creaks دانست. این بازی نکات مثبت دیگری هم دارد که قطعا، خیلی بیشتر به چشم می آیند.
وقتی صحبت از گیم پلی بازی Creaks به میان می آید، لازم نیست که راجع به چیزهای زیادی صحبت کنیم. در واقع در یک کلام، Creaks عنوان پیچیده ای نیست و برای یاد گرفتن اصول بازی، به کمتر از ۳۰ ثانیه زمان احتیاج خواهید داشت. به غیر از بالا و پایین و چپ و راست رفتن، شما تنها باید سه دکمه دیگر را بلد باشید. کلیدهای اسپیس، Q و کلید Shift ( در صورتی که از PC استفاده می کنید ) تنها کلیدهایی هستند که در Creaks کاربرد دارند. در نگاه اول، Creaks عنوانی است که گیم پلی آن بر روی حل کردن پازل های مختلف تمرکز دارند. در واقع چیزی که در نگاه اول می بینید هم درست است; شما بیشتر تایمی که پای Creaks می گذرانید، در حال حل معماهای مختلف هستید. نکته مثبت در رابطه با گیم پلی بازی Creaks، متفاوت بودن پازل های بازی از لحاظ سختی است. همان پازل اول بازی هم البته، پازل آسانی نیست و برای حل کردن آن باید کمی از سلول های خاکستری مغزتان استفاده کنید. به طور کلی، Creaks را نمی توان یک بازی آسان دانست. به خصوص این که با گذشت زمان، معماها و پازلهای بازی شکل های سخت تر و پیچیده تری را به خود می گیرند. پازل هایی که در تقریبا یک ساعت ابتدایی بازی مشاهده می کنید، پازل های نسبتا ساده تر بازی محسوب می شوند. عنوان Creaks در سبک خودش، فوق العاده عمل می کند. اصولا برای ورود به هر اتاق جدیدی، باید از مغز خود استفاده کنید. موضوع جالب تر، این است که اتاق بعدی هم به شکلی دیگر ذهن شما را درگیر می کند. در تمامی ساعاتی که مشغول تجربه Creaks هستید، قرار نیست ذهنتان استراحتی داشته باشد. بنابراین پس از چند دقیقه تجربه بازی، بد نیست که کمی از کنسول یا PC خود فاصله بگیرید و به مغز خود استراحت دهید. در دنیای بازی Creaks شما تنها نیستید. همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، در دنیای این بازی هم شما با موجوداتی که انسان نیستند برخورد خواهید داشت. موجوداتی که یک خطر برای شخصیت اصلی بازی محسوب شده و اتفاقا با عنوان جالبی هم خطاب می شوند; Creaks!
عنوان Creaks به لحاظ هنری، بدون شک یکی از بهترین بازی های مستقل سال ۲۰۲۰ به شمار می رود. همان طور که بالاتر هم اشاره کردیم، در بازی Creaks خبری از دیالوگ نیست; ولی با یک بازی صامت هم طرف نیستیم. سر و صداهایی که در دنیای Creaks به گوشتان می خورند، کمک زیادی به غرق شدن بازیکن در اتمسفر بازی خواهند کرد. وقتی وارد دنیای بازی Creaks می شوید، انگار که یک دفتر نقاشی را باز کرده اید. به لطف عملکرد Radium Jurda و Jan Chlup ( طراحان بازی ) در نهایت با عنوانی طرف هستیم که شاید به لحاظ طراحی هنری، بهترین بازی استودیو Amanita Design تا به امروز باشد. اساس و اصطلاحا بیس محیط ها، اتاق ها و مراحل مختلف بازی از لحاظ معماری تقریبا به یک شکل است. ولی این موضوع به هیچ وجه باعث نمی شود که بازیکن از محیط بازی خسته شده و یا احساس یکنواختی داشته باشد. دلیلش هم مستقیما برمیگردد به طراحی که ابدا چشم بازیکن را حتی پس از ساعتها، آزار نخواهد داد. علاوه بر این، طراحان بازی در بحث رنگآمیزی بازی نیز عملکردی تحسین برانگیز را از خود برجای گذاشته اند.
در مجموع، بازی Creaks یک بازی فوق العاده است که متاسفانه زود تمام می شود! البته با توجه به چالشهایی که معماهایی بازی برای بازیکن ایجاد می کنند، بسته به این که کاربر تا چه اندازه تجربه بازی های معمایی را دارد، این تایم می تواند متفاوت باشد. Creaks عنوانی است که برای چند ساعتی، حواس شما را به طور کامل بر روی خود متمرکز می کند. Amanita Games پیش از این هم نشان داده که استودیوی قابل دفاع و مستعدی است و Creaks، مهر تاییدی بر روی تواناییهای این استودیو محسوب می شود.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
نظرات
از بازیای معمایی خوشم نمیاد ولی این استودیو واقعا عشقه :inlove:
تنها بازیای معمایی که بازی کردم بازیای این استودیو بوده.
به به گیمفا به به اقای اریامقدم به به به بازی دارم عشق می کنم که گیمفا هم مثل من اومده تو این ایام به جای صد بار تموم کردن بازی های بزرگ و چرت و پرتی که به زور پول و گرافیک و گیم پلی عظیم و تبلیغات ان چنانی دارن مکانیزم های اختراع شده در ده و بیست سال پیش رو با گرافیک ۴k قالب می کنن به ملت (ما هم که ارث پدری مون برای خرید نصف زمین های مریخ کفایت می کنه و از قضا سهامدار سونی و مایکروسافت هم هستیم و از فن بوی بازی هرگز غافل نمی شیم) اومده داره بیشتر به مادر صنعت ویدئو گیم رسیدگی می کنه . هرچند که اگه پست درباره لست و هیلو و گوست بود الان نبردی سخت در حد ترموپیل ( سونی فنای کشورمون رو لشکر خشایار شاه فرض کنین ) در زیر پست گیمفا و در قالب کامنت هایی از جنس تیرو نیزه در حال وقوع بود . دیگه دارم به این نتیجه میرسم که اگه همین ده بیست نفر اهالی ایندی باز و اون عزیزانی که به خاطر نداشتن سیستم ان چنانی و کنسول زدن تو خط ایندی نبودن کی اصلا این بازی ها رو حتی دانلود می کرد ؟ این روز ها همش دارم در این مورد کامنت می ذارم . چرا ؟ چون این روز ها اخرین روز های صنعت ویدئو گیم حقیقیه . چون وقتی همه بازی ها اول لوت باکس و پرداخت درون برنامه ای بذارن و بعد مولتی پلیر بعد هم سوسکی و ریز بیان سینگل پلیر رو حذف کنن دیگه یاد و خاطرات بازی های نسل های قدیم هم ارزنی در محافل گیم ارزش نخواهد داشت . یادمه اقای اقابابایی تو لایو چند وقت پیش گفت که ما چند سال بعد ارزش اساسین ها رو خواهیم فهمید . راست میگه چون چند سال بعد سینگل پلیری نخواهد بود که بخوایم توش قصه گوش بدیم خلاقیت ببینیم گاهی اوقات ازش یاد بگیریم اشک بریزیم و … وقتی هم که عناوینی مثل لست بیاد باید متای یوزر هاش باعث ننگ باشه هرچند که سونی فن ها در مورد هیلو انتقام سخت خواهند گرفت . خلاصه … اخرالزمان گیمینگ در راهه … حالا هی بخندین بگین این یارو ali Eb بالاخونه رو تو کدوم بنگاه اجاره داده گیمر های نوجوون عزیز و البته بعضا رفقای قدیمی
خیلی متن درست و خوبی بود
آفرین
البته بگم که من با داشتن سیستم تقریبا آنچنانی به قول شما ، ولی بازم بین بازی های بزرگ ، حتما وقت برای بازی های خلاقانه و ایندی میذارم.
چرا ؟ چون منم مثل شمام ، خیلی از این هیجان های طوفانی گیمرهای نوجوون رو شاید حدود ۲۰ پیش تجربه کردم و الان فقط دنبال لذت از گیم هستم.
اگر هم روزی بیاد که بازی های سینگل پلیر خوب دیگه تولید نشه ، با اشتیاق و برای بار چندم میشینم پای بازی های قدیمی ، چون نه دنبال ۴K هستم نه ترافلاپس بالاتر ، نه صدای فضایی و آنچنانی !
بسیار عالی امیدوارم اونایی که بازی هارو تو متا و عناوین خیلی بزرگ خلاصه میکنن با بازی کردن این عنوان تو توی این عقیدشون تجدید نظر کنن
ممنون بابات مقاله خوبتون :heart: :rose:
.
.
.
.
#ترول_نکنیم
این شرکت معماهاش همینن، بازی samorost3 رو چندین بار رفتم تو نت راهنماش رو دیدم تا تونستم تمومش کنم:/