یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا
یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا
یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا
یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا

یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss

مصطفی زاهدی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا

نمی دانم تا چه اندازه با عناوین Rougelike آشنایی دارید، و آیا این دسته عناوین جزء لیست خرید و تجربه شما از دنیای گیم قرار دارند یا خیر. اما اگر بخواهم به صورت خیلی خلاصه و مفید چند کلامی در مورد این دسته عناوین صحبت کنم، باید بگویم Rougelike زیر شاخه و در اصل زیرسبک یا Subgenre سبک محبوب Role-playing یا نقش آفرینی است که عناوین این زیرسبک، معمولا از بازی های Pen & Paper قدیمی که آغاز کننده سبک نقش آفرینی نیز محسوب می شوند، الهامات زیادی کسب کرده اند. در عناوین Rougelike مراحل، ماموریت ها و محیط بازی یا هر منطقه، به صورت تصادفی و Random بر اساس الگوهای از پیش تعیین شده ساخته شده و در اختیار بازیبازان قرار می گیرند. حال این مأموریت ها و مراحل تصادفی می توانند سیاهچال ها و زیرزمین های یک عنوان تخیلی باشند، یا محیط های گوناگون یک دنیای آخرالزمانی و هر چیز دیگری که بتوان از آن، مناطق و مأموریت های گوناگون را ایجاد کرد. سرتاسر این مناطق و مراحل تصادفی هم اغلب اوقات Loot ها و آیتم های مختلفی برای کسب کردن وجود دارند که همین جزئیات کوچک، باعث می شود بازی های Rougelike دیرتر حالت تکراری یا یکنواخت به خود بگیرند. البته Rougelike ها ویژگی‌های بسیار زیادی دارند که اگر بخواهم وارد جزئیات آنها شوم، مقاله از مطلب اصلی دور شده و به حاشیه خواهد رفت. شاید در مقاله ای دیگر و زمانی مناسب تر، به تشریح کامل Rougelike پرداختم. اما در این مقاله به سراغ عنوان مستقل جذابی از جنس عناوین Rougelike Run & gun رفته ام. با نقد و بررسی Neon Abyss با من و گیمفا همراه باشید…

یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا

ساده، چشم نواز و زییا!

در عناوین Rougelike, گیم پلی، فضاسازی و طراحی هنری معمولا از اهمیت بیشتری نسبت به بخش داستان برخوردارند. طرح کلی داستان و روایت اتفاقات در این دسته بازیها نیز بیشتر بهانه ای است برای خلق مراحل بی شمار با ویژگی‌های گوناگون. البته این مسأله اصلا بدین معنا نیست که عناوین Rougelike لزوما داستان سطحی یا ضعیفی داشته باشند، خیر. بعضا شاهد عناوینی با داستان و حتی روایت داستانی جذاب و درگیر کننده با تعلیق بالا نیز هستیم. اما آنچه که مشخص است این است که اکثر مخاطبان این دسته عناوین، به دنبال داستانی پیچیده و چندلایه که از شخصیت پردازی عمیق بهره می برد نیستند. چون اگر به دنبال این دسته عناوین باشند گزینه های بسیار مناسب تر و درجه یکی در اختیار خواهند داشت. حقیقت این است که سادگی گیم پلی و مبارزات Rougelike ها، در کنار طراحی هنری خاص و اغلب چشم نواز آنها بسیار بیشتر مورد توجه مخاطبان قرار می گیرد.

در واقع کاملا مشخص و پذیرفته است که با اختلاف فراوان، کم اهمیت ترین بخش یک عنوان Rougelike,  بخش داستانی آن به شمار می آید. اغلب کسانی که این عناوین را تجربه می کنند، خیلی اوقات کوچکترین اطلاعاتی از داستان، هدف شخصیت ها، اتفاقات و موارد دیگر ندارند. چرا که هدف تجربه این دسته عناوین چیز دیگری است. عنوان Neon Abyss نیز شرایط کاملا مشابه ای دارد. به صورت خلاصه باید بگویم ما عضوی از Grim Squad هستیم که توسط Hades ماموریت یافته ایم تا با نابود ساختن دشمنانی خاص، به هرج و مرج در afterlife خاتمه دهیم. مانند دیگر عنوان برجسته Rougelike, یعنی Binding of Issac,  کاملا مشخص است تنها نقش داستان فراهم کردن بستری است تا اتفاقات و مبارزات بازی در آن به جریان بیفتد و به غیر از این هدف، واقعا اهمیتی ندارد.

یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا

گیم پلی بازی تمام چیزی است که از یک عنوان Rougelike Run & Gun انتظار داریم. سلاح های مختلف، قابلیت های مختلف و خیل دشمنانی که در مقابل شما قرار می گیرند‌. سلاح های بازی تنوع خوبی دارند، از تفنگ هایی که لیزر های چندگانه همزمان شلیک می کنند گرفته، تا سلاح های انفجاری که قدرت تخریب بالایی دارند و برخی قسمت های اتاق ها را نیز می توانند نابود سازند. یا سلاحی که تیر های آن کمانه می کنند و به هدف اصابت می کنند. در کل مبارزات و نبردهای بازی ریتم خوب و سریعی دارند که بسیار هیجان انگیز و جذاب هستند. تنوع دشمنان نیز با آنکه آنقدر هم زیاد نیست، اما حداقل ها را برآورده ساخته و عملکردی راضی کننده دارد. باس های بازی نیز عملکردی مشابه دارند و با آنکه نمی توان آنها را عالی یا فوق العاده خطاب کرد، اما کاملا راضی کننده هستند.

اما برویم سراغ گیم پلی. به طور کلی Neon Abyss از بازیهای متعددی الگو برداری کرده است. از Dead Cell و Black Future’88 گرفته، تا پر رنگ تر از همه، Binding of Issac. اگر عنوان Binding of Issac را تجربه کرده باشید، به سرعت به خیل شباهت های موجود پی خواهید برد. اتاق های کوچک، پر از صندوق ها و در های قفل که باید با کلید هایی که به دست می آورید آنها را باز کنید، Power up های مختلف که برخی میزان سلامتی شما را افزایش می دهند، برخی قدرت حملات شما را و برخی دیگر به صورت کلی Stats Boost هستند. و موارد مختلف دیگر.
ساز و کار بازی مشخص است. مراحل و اتاق های رندوم و تصادفی، با آیتم ها، ویژگی ها و چالش های گوناگون.
شما بازی را در داخل یک Bar  که در لبه برزخ قرار دارد آغاز میکنید که به نوعی حکم Base بازی را داراست. سپس وارد جهنم می شوید، اتاق ها را یکی پس از دیگری از دشمنان پاک سازی می کنید، به آیتم ها و بخش های مخفی دست می یابید و در نهایت به باس رسیده و اگر او را شکست دهید وارد منطقه بعدی میشوید. اما شکست و مرگ به این معناست که شما دوباره به Bar برگردانده می شوید. در اینجا با در اختیار داشتن Gem های طلایی که از شکست باس ها بدست آورده اید و تحویل آنها به Bartender, می توانید به سلاح های جدید پست یابید آیتم های جدیدی را خریداری کنید. آیتم های آزاد شده از آن ببعد به خیل آیتم هایی که در هر منطقه به صورت تصادفی و شانسی قرار دارند اضافه می شود.

میزان و تنوع قابلیت ها، سلاح ها، آیتم ها، Power up ها و وسایلی که در بازی وجود دارد بسیار راضی کننده است. از Power up هایی که قابلیت های مختلف به شما اضافه می کنند گرفته، تا کلاه ها و ماسک ها و Outfit ها با ویژگی متفاوت. خوشبختانه بسیاری از آیتم ها و Power up ها ظاهر شخصیت را نیز دکرگون می کند که شاید در وهله اول نکته خاصی به شمار نیاید، اما به صورت کلی تغییری مثبت به شمار می آید.
یکی از نکات جالب بازی این است که به صورت تصادفی، در مکان های مختلف یکسری تخم پیدا خواهید کرد که با پیدا کردن این تخم ها، آن ها به دنبال شما به راه افتاده و در نهایت هر از چندگاهی برخی از آنها سر از تخم درآورده و تبدیل به Pet و موجود همراه شما می شوند‌. Pet های بازی گوناگون هستند و هم ظاهر متفاوتی دارند، هم قابلیت های مختلفی را عرضه می دارند. از انواع موجودات فضایی گرفته تا حیوانات و حتی Pet های سنگی! قابلیت های آنان نیز مواردی مانند بیشتر کردن سلامتی شما، بهبود سرعت شخصیت شما، تیراندازی به دشمنان و موارد این چنینی را در بر می گیرد.

یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا

ساختار بازی کاملا از ساختار کلی عناوین Rougelike پیروی کرده است…

گیم پلی بازی تمام چیزی است که از یک عنوان Rougelike Run & Gun انتظار داریم. سلاح های مختلف، قابلیت های مختلف و خیل دشمنانی که در مقابل شما قرار می گیرند‌. سلاح های بازی تنوع خوبی دارند، از تفنگ هایی که لیزر های چندگانه همزمان شلیک می کنند گرفته، تا سلاح های انفجاری که قدرت تخریب بالایی دارند و برخی قسمت های اتاق ها را نیز می توانند نابود سازند. یا سلاحی که تیر های آن کمانه می کنند و به هدف اصابت می کنند. در کل مبارزات و نبردهای بازی ریتم خوب و سریعی دارند که بسیار هیجان انگیز و جذاب هستند.
تنوع دشمنان نیز با آنکه آنقدر هم زیاد نیست، اما حداقل ها را برآورده ساخته و عملکردی راضی کننده دارد. باس های بازی نیز عملکردی مشابه دارند و با آنکه نمی توان آنها را عالی یا فوق العاده خطاب کرد، اما کاملا راضی کننده هستند.

در ابتدا فقط دو شخصیت Wade و Anna برای انتخاب وجود دارند اما پیشرفت در بازی شخصیت های جدیدی را برای شما آزاد می سازد. با آنکه در کل شخصیت ها تا حد زیادی مشابه هستند، اما یکسری قابلیت و توانایی منحصر بفرد نیز دارا هستند. برخی سلامتی بیشتری دارند، برخی در Dodge دادن بهتر عمل می کنند و الی آخر.

در بخش گرافیک، باید گفت گرافیک هنری بازی فوق العاده چشم نواز و زیباست. استفاده هوشمندانه از طیف رنگ وسیع و نورپردازی جذاب با حال و هوای Neon, جلوه بصری بازی را بسیار تقویت بخشیده است. همچنین افکت های گرافیکی نیز بسیار مطلوب و راضی کننده هستند. گرافیک هنری بازی یکی از نقاط قوت آن به شمار می آید که به لطف چشم نواز بودن، به هیج وجه چشم مخاطب را خسته نمی کند و تازگی خود را حتی پس از چند ساعت تجربه بازی حفظ می کند.
از بعد فنی نیز عملکرد بازی تقریبا در تمامی لحظات قابل قبول است و مشکل و یا باگ مهم و تاثیرگذاری به چشم نمیخورد.

اما نکته بسیار قابل توجه در ساختار بازی، بخش موسیقی و صداگذاری آن است که همخوانی فوق العاده ای با اتمسفر و فضای لحظه ای بازی دارد. هنگامی که شما مشغول نبرد هستید، ریتم موسیقی بک گراند به شدت بالا می رود و حالتی هیجان انگیز به خود می گیرد و از طرف دیگر در حالت آرام و بدون نبرد، ریتم و حالت ملایم موسیقی کمی فضای بازی را آرام می سازد.

یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا

باس فایت های متفاوتی در بازی وجود دارند که برخی از آنها واقعا چالش برانگیز و سخت هستند و برای شکست آنها باید در سطح آمادگی خوبی قرار داشته باشید.

سخن پایانی:
عنوان Neon Abyss یک تجربه جالب و مفرح در بین عناوین Rougelike است که به واسطه گرافیک هنری جذاب، موسیقی فوق العاده و مبارزات جذاب و استاندارد، می تواند لحظات جذابی را برای طرفداران این سبک فراهم سازد. البته مشکلات کلی مانند تکراری شدن ساختار مراحل در بازی به چشم می خورد که البته تا حد زیادی قابل چشم پوشی هستند.

 

یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا
یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا
یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا
یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا
یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • alizalogy گفت:

    ممنونم از اینکه وقت می ذارید و نقد می کنید بازی های کمتر شناخته شده رو. اهمیت نقد این بازی ها برای دنبال کنندگان حرفه ای گیم بسیار بالاست. حتا اگه بازی قابل دسترس هم نباشه، نقدش کمک می کنه که تجربیات خوبی از بازی بدست بیاریم و در مثلن بازی سازی سازی استفاده کنیم. خوشبختانه این بازی هم از طریق گیم پس قابل بازیه. و به واسطه ی این نقد خوب من این بازی رو که ازش گذشته بودم دانلود کردم و بسیار لذت بردم.
    جای بحث های حرفه ای گیم که آدم چیزی یاد بگیره ازش، خیلی خالیه. متاسفانه دوستان فقط دنبال خبرهای جنجالی و دعواهای بین کنسولی ان

یک ماجراجویی شگفت انگیز | نقد و بررسی بازی Neon Abyss - گیمفا