بازگشت با شکوه دزد نابکار | نقد و بررسی عنوان Sly Cooper : Thieves in Time
وقتی یه نگاه اجمالی به ip های شرکت سونی میکنیم،تعداد زیادی عنوان پلتفرمر و شاد رو میبینیم.از کراش گرفته تا راچت و LBP.اما عنوانی که طرفداران زیادی هم داشت و کم کم به سمت فراموشی میرفت دوباره توسط سونی احیا شد و دل هواداران قدیمی رو شاد کرد.این بازی Sly Cooper نام دارد.این ip توسط استودیو Sucker Punch که در حال حاضر برای سری Infamous مطرح شده است،اولین بار در سال ۲۰۰۲ برای پلتفرم PlayStation 2 عرضه شد و استقبال شدیدی از آن شد.
نام بازی: Sly Cooper : Thieves in Time
سازنده: Sabzaru Games
ناشر: Sony Computer Entertainment
سبک: Platformer/Advanture
پلتفرم: PS3/PSVita
داستان بازی در با اینکه در دنیای واقعی دنبال میشود ولی اثری از انسانها نیست و جای آن حیوانات مختلف را مشاهده میکنید.سبک Noir بازی و کمیک گونه ی آن به همراه گرافیک سل شید،از Sly یک عنوان خاص پدید آورد.پس از سال ۲۰۰۵ که نسخه ی سوم این بازی برای پلی استیشن ۲ منتشر شد،دیگر خبری از این راکون دوست داشتنی نشد تا اینکه ۵ سال بعد سونی تصمیم گرفت سه قسمت اول رو به صورت HD برای پلتفرم PS3 منتشر کند.استودیو Sabzaru Games که به تازگی توسط سونی خریداری شده بود و در کارنامه ی خود دو عنوان Ninja Reflex(برای Wii,Nintendo DS,PC) و اسپین آف Secret Agent Clank (PSP) را فقط داشت،این بار برای عرض اندام به کمک استودیو Sucker Punch آمد و مسئولیت پورت سه عنوان قبلی را بر عهده گرفت.در کمال تعجب این کار به بهترین شکل اجرا شد و انتظارات هواداران به حدی بالا رفت که همه تقاضای نسخه ی جدید از این سری را کردند.استودیو Sucker Punch هم با دیدن این موفقیت و با اجازه ی سونی،کار ساخت قسمت بعد را به استودیو جوان Sanzaru Games سپرد تا ببیند چه آشی میتوانند بپزند.در ادامه خواهید دید این عنوان تا چه حد توانست موفق پیش برود.
(این نقد و بررسی در شماره ی ۵ گیمفاپلاس:دیجیتال به صورت کاملتر موجود خواهد بود)
بازگشت با شکوه دزد نابکار !
مهم نیست که شما طرفدار قدیمی این سری هستید یا جدیدا به سمت این بازی کشیده شده اید.فصل افتتاحیه ی بازی طوری پایه ریزی شده تا هر کسی که بازی را برای اولین بار انجام میدهد با شخصیت بازی Sly و دوستان بامزه اش آشنا شود و با دنیایی که آنها درش سیر میکنند به خوبی ارتباط برقرار کند.استویدو Sabzaru کاملا مشخص است که تک تک عناوین قبلی را بررسی کرده و شیره ی تمامی آنها را در عنوان جدید خود چکیده است.همچنین در بازی میتوان رد پاهای الگوبرداری از عنوان Assassin’s Creed شرکت Ubisoft را نیز مشاهده کرد که یک الگوبرداری بسیار جالب است.اما داستان بازی به کجا رفته است؟ خانواده ی Sly که از نسل راکون ها هستند،دزدان زبردستی هستند و یک کتاب باستانی که شامل دستورالعمل های دزدی هست ،پایه و اساس شجره ی این خانواده به حساب میاد.حال یک تبهکار مرموز سعی در سرقت این کتاب و پاک کردن صفحات آن و به نوعی سوء استفاده از آن برآمده.این مسئله به گوش Sly میرسد و وی به همراه دوستان قدیمی خود یعنی Murray و Bentley، ماشین ون مشهورشان را تبدیل به یک ماشین زمان میکنند و با سفر به گذشته سعی میکنند جلوی اتفاقات زمان حال را بگیرند.داستان بازی از ابتدا تا انتها سرشار از نوآوری و طنزی بسیار عالی در دیالوگها است و کاراکترهای بازی در موقعیت های عجیب و غریب،کارهای عیجبتری را از خود بروزمیدهند که بسیار جالب توجه است.به طور کل،داستان بازی Sly Cooper : Thieves in Time نمونه ی بسیار خوب روایت داستانی در یک بازی پلتفرمر است.
همانطور که اشاره کردیم،داستان بازی بر اساس سفر در زمان گروه Sly و دوستانش است.این سفر باعث میشود بازیکن شاهد محیط های بسیار متنوع با طراحی های هنری و فنی بسیار جذاب از خیابان های پاریس تا بازارهای شلوغ عربستان قدیم باشد.مرحله های عربستان از طراحی منحصر به فردی برخوردار است که مارا یاد کارتونهای سندباد و همینطور بازی قدیمی شاهزاده ایرانی میاندازد.
دزدی به روش اسلای !
اسلای یک دزد بسیار حرفه ای است.لازمه ی یک دزد چیست ؟ مخفی کاری ! سبک بازی Sly Cooper : Thieves in Time پلتفرمر مخفی کاری است و همین باعث میشود این بازی متمایز از دیگر عناوین پلتفرمر شود.گیم پلی بازی که دارای دوربین سوم شخص است ۸۰% به موقعیت های مخفی کاری اختصاص پیدا میکند.دوری از نور پروژکتور های مراقبت کننده،دور زدن نگهبانان و عبور از طناب های بین ساختمان ها تنها بخشی از این گیم پلی مخفی کارانه است.گیم پلی بازی در کل به دو قسمت فضای باز و داخل محوطه ای تقسیم میشه.وقتی در فضای باز مشغول بازی هستید،بازی به خود رنگ و بوی یک عنوان جهان باز را میگیرد.طراحی بی نظیر محیط در لوکیشین های متنوع سبب میشود تا بازیکن لحظه ای درنگ کند و به دورو بر خود نیز نگاهی بیاندازد.در برخی مناطق هم راه های مختلفی برای گذر از خطر و یا رسیدن به مقصد هست که باعث میشود بازیکن حس تکراری بودن به خود نگیرد.علاوه بر اینها،مینی گیم های بازی که شامل هک کردن،دزدی و یا پا گذاشتن در نقش دوستان اسلای هست،به تنوع بازی اضافه میکند.باس فایت های بازی با اینکه در نگاه اول گاها مشکل به نظر میرسن ولی کم کم به دلیل چند مرحله ای بودن این مبارزات،لذت بخش میشوند و تبدیل به بخش های اصلی بازی میشود.آیتم هایی که اسلای برای پیشبرد اهداف خود استفاده میکند نیز در تنوع گیم پلی بسیار موثر واقع شدند.برای مثال در مرحله ی عربستان اسلای قادر است زمان را کند و به این روش برخی اجسام سخت را بشکند یا با استفاده از کمان،طنابی را به هدفی دورتر برساند و از آن برای رسیدن به مقصد استفاده کند.
آیتم های مخفی مانند ماسک اسلای و گنجینه های مخفی نیز مانند گذشته جایگاه ویژه ای در بازی دارند.با اینکه این آیتم ها مانند گذشته قابل فروش در سرویس ThiefNet نیست ولی به دست آوردن آنها باعث میشود جوایز و امکاناتی برای شخصیت های بازی باز شود.یک قابلیت جدید که مخصوص دارندگان هر دو کنسول PS3 و PSVita است،استفاده از PSVita برای پیدا کردن بعضی از آیتم های مخفی نسخه ی PS3 هست.به این شکل که شما با گرفتن کنسول دستی PSVita جلوی تلویزیون در حالی که دارید روی PS3 بازی رو انجام میدید،آیتم های مخصوصی را شناسایی کنید که فقط در صفحه یPSVita قابل رویت است.
رنگارنگ تر از همیشه
مبحث گرافیک عنوان Sly Cooper : Thieves in Time باید جدا از عناوین بزرگ و قدرتمند روز بررسی شود.تیم Sabzaru Games تنها ۶۰ نفر هستند و ساخت یک چنین بازیی که هواداران زیادی دارند به نوعی ریسک برای تیم جدید بود که از پسش به خوبی بر اومدند مخصوصا در بخش گرافیک .جلوه های بصری بازی از طراحی هنری بسیار قدرتمندی برخوردار هستند و رنگ و لعاب بسیاری از مراحل به مانند یک نقاشی بسیار هنرمندانه است.دیدن یک چنین گرافیکی آن هم درمیان انبوهی از عناوین بزرگ اکشن،مثل تنفس هوایی تازه در بالاترین نقطه ی کوهستان است.تکنیک گرافیک سل شید به تازگی دوباره باب شده مانند عنوان موفق Boarderlands و همچنین قسمت بعدی از سری Ninja Gaiden که دارای گرافیک سل شید و خون آلودی است.به طور کل اگر دنبال گرافیک تکنیکی هستید به هیچ وجه سمت اسلای نیایید ولی اگر میخواهید نفسی تازه بکشید و چشمانتان را با چیزی تازه آشنا کنید، Sly Cooper : Thieves in Time بهترین انتخاب خواهد بود.در کنار گرافیک هنری و چشم نواز بازی،کار موسیقی بازی که به آقای Peter McConnell(آهنگساز قسمتهای قبلی) سپرده شده بود در سطح قابل قبولی قرار دارد.۲.۵ ساعت موسیقی در این عنوان وجود دارد و در هر مرحله و هر لوکشین،موسیقی مختص به همان منطقه و همگام با تم آنجا را میتوانیم گوش بدهیم.
در کل،عنوان Sly Cooper : Thieves in Time بازگشتی با شکوه پس از ۸ سال از آخرین قسمت آن در کنسول پلی استیشن ۲ است و انجام دادن آن خالی از لطف نیست.از اشکالاتی که به بازی گرفته میشود میتوان به مدت زمان طولانی بارگذاری مراحل اشاره کرد که گاها اعصاب خورد کن هستند.ولی این مورد را میتوان با توجه به دیگر خوبی های بازی نادیده گرفت و از این عنوان نهایت لذت را برد.
پر بحثترینها
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- سازندگان Astro Bot امید زیادی به Intergalactic دارند
- مدیرعامل پلی استیشن: Uncharted برای همیشه صنعت گیمینگ را دگرگون کرد
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- گزارش: کنسول جدید کشور روسیه توانایی رقابت با ایکس باکس و پلی استیشن را ندارد
- برخی توسعهدهندگان معتقدند که دنبال کردن گرافیک پیشرفته در بازیهای AAA دیگر امکانپذیر نیست
- توسعهدهنده Witcher 4 به استفاده از بات برای کنترل جنجال پیرامون شخصیت سیری متهم شد
- دل نوشتههای یک گیمر خسته؛ نگاهی به حواشی پیرامون The Witcher 4
- تعجب تهیهکننده Gears of War نسبت به رویکرد Assassin’s Creed حول روایت در ژاپن
- تحلیلگر: آینده درخشانی در انتظار Xbox خواهد بود
نظرات
خیلی باحاله بازیش..!! مرسی نقد خوبی بود..
خیلی دوست داشتم اینو بازی کنم اما PS3 ندارم 😥 🙁
ایشالا بعد عید پی اس بخرم بازی کنم :rotfl: :yes:
ممنون اقا دانیال نقد عالی بود خسته نباشید :-* 😉
ممنون خوب بود اما میتونست بهتر هم باشه به هر حال ممنون :yes:
بازی خوبی باید باشه. :yes:
:yes: :yes:
ظاهرا فقط سرگرم کنندس