نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا
نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا
نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا
نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا

نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers

مصطفی زاهدی
۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۰۲/۰۹
نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا

اگر بخواهیم مفاهیمی چون “عمق”, “واقع گرایی” و یا “وسعت” را به بهترین و کامل ترین شکل در دنیای بازی های ویدئویی مشاهده کنیم، آن وقت باید به سراغ فرانچایز هایی مانند Red Dead Redemption, Forza Horizon و Uncharted برویم تا به بهترین شکل ممکن، مفاهیم یاد شده را درک کنیم. اما اگر بحث خلاقیت و ابتکار در میان باشد، بهترین عرصه برای یافتن چنین عناوینی، با اختلاف بسیار زیاد بازی های مستقل یا Indie هستند. عناوینی که با بودجه ای ده ها و بعضا صدها برابر کمتر از عناوین و ناشران بزرگ، با نیروی انسانی انگشت شمار و با محدودیت های متعدد ساخته می شوند. اما نکته این جاست که همین محدودیت های گوناگون، بستری بی نظیر برای سازندگان بازی های Indie فراهم می سازند تا عنصر خلاقیت و نوآوری را به تک تک قسمت های آثار خود تزریق سازند و عناوین فوق العاده خلاقانه ای را به مخاطبان ارائه دهند. از عناوینی مانند Inside گرفته، تا آثاری مانند Limbo, My Friend Pedro و صدها عنوانی که هر بازیبازی به نوبه خود برخی از آنها را تجربه ساخته و از آنها لذت برده است. در این مقاله نیز به سراغ یکی از این عناوین فوق العاده خلاقانه و نوآورانه رفته ایم.

نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا

با نقد و بررسی Helldivers با من و گیمفا همراه باشید…

یکی از جذاب ترین و سرگرم کننده ترین عناوین در دنیای بازی های ویدئویی، بازیهایی با دوربین ایزومتریک هستند. استفاده از دوربین ایزومتریک به خوبی این قابلیت را به بازیبازان می دهد تا درک و شناخت خوبی از محیط اطراف خود پیدا کنند و به طور لحظه ای، از اطرف خود اگاه باشند. همچنین در این دسته عناوین، گیم پلی و مبارزات به صورت سیصد و شصت درجه در تمامی جهات جریان دارد به همین دلیل این زاویه دوربین به شدت در عناوین Rougelike یا Co-op محور مورد استفاده قرار می گیرد. شاید Diablo را معروف ترین عنوان در این زمینه باید در نظر گرفت. البته که عناوین جذاب و خوش ساخت دیگری مانند Alienation نیز در این دسته عناوین قرار می گیرند.
استودیو Arrowhead Game, یکی از مطرح ترین استودیو ها در ساخت عناوین با زاویه ایزومتریک است و عنوان موفق Magicka یکی از آثار محبوب این استودیو به شمار می آید. عنوان Gauntlet که یک ماجراجویی بی نظیر را در سیاهچال ها روایت می کرد نیز از این فرمول موفق استفاده کرد. اما بلاشک برترین اثر Arrowhead Game را باید عنوان Helldivers دانست. عنوانی جذاب، سرگرم کننده و خوش ساخت که اگر با آن ارتباط برقرار سازید. ده ها ساعت می تواند شمارا سرگرم سازد..

نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا

جذاب ترین بخش بازی بلاشک تجربه مراحل و مأموریت های بازی در قالب Co-op، چه به صورت Local چه به صورت Online است‌. بازی تا چهار بازیباز به صورت همزمان رو پشتیبانی می کند که بسیار قابل قبول است. تجربه ماموریت ها و سلاخی دشمنان در کنار دوستان لذتی فوق العاده را به ارمغان می اورد تنها موردی کمی به مرور زمان آزاردهنده می شود، این است که ماموریت ها و Objective های بازی تکراری و یکنواخت می شوند. به خصوص اگر به صورت تک نفره و Solo به انجام بازی بپردازید. البته اگر به صورت کلی در کنار دوستان بازی کنید، این یکنواختی و تکراری شدن مراحل به مراتب کمتر به چشم می‌آید.

کم اهمیت ترین جنبه عنوان Helldivers و عناوین مشابه دیگر، بخش داستانی آنهاست. Helldivers در آینده ای دور اتفاق می افتد. جایی که زمین با نام Super Earth شناخته می شود. بشریت از لحاظ سیاسی، اجتمایی و نظامی بسیار متفاوت از دنیای امروزی است. در چنین شرایطی، Super Earth از جهات مختلف مورد حمله نژاد ها و فضایی ها قرار می گیرد. از حشرات و Bug های فضایی گرفته، تا سایبورگ ها و دیگر نژاد های فضایی. حال همه چیز به گروهی به نام Helldivers بستگی دارد تا از بشریت و زمین محافظت کنند. این افراد ماموریت ها و‌ Objective های مختلفی دارند. از بدست آوردن تکنولوژی و آیتم ها کمیاب گرفته، تا فعال کردن پایگاه ها و تاسیسات حیاتی یا نابود کردن پایگاه های دشمنان.
داستان بازی به هیچ وجه نکته خاصی در بر ندارد و همان کلیشه همیشگی قهرمانان زمین را را روایت می سازد. البته ایرادی نیز به بازی وارد نیست. چرا که هیچکس این دسته عناوین را برای داستان عمیق و جذاب و شخصیت پردازی فوق العاده آنها دنبال نمی کند! بلکه این گیم پلی و صد البته بخش Co-op فوق العاده بازی است که مورد نظر مخاطبان قرار می گیرد.

گیم پلی و نبرد های بازی روند مشخصی دارند. شما، به تنهایی یا در قالب یک تیم از بازیکنان واقعی(Coop Online/Offline) ماموریت را شروع کرده و به سلاخی فضایی های مزاحم و سایبورگ ها می پردازید. به لطف طیف وسیعی از سلاح های قابل استفاده، مبارزات بازی بسیار عمیق و جذاب هستند. از انواع Assault Rifle و Shotgun گرفته، تا سلاح های خاص تر مانند Cannon یا Laser. نکته بسیار جذاب در مورد سلاح ها و تجهیزات بازی این است که این سلاح ها را می توان شخصی سازی کرده و ارتقاء داد که همین مسأله عمق قابل توجهی به روند بازی بخشیده است و قطعا زمان قابل توجهی را در منو اپگرید و شخصی سازی سلاح ها خواهید گذراند. البته سلاح های بازی تنها ابزار در اختیار شما نیستند. بلکه شما قابلیتی به نام Stratagem دارید که در واقع همان Special Attck یا Magic در بازی های مشابه است. Stratagem ها خود دسته ها و ویژگی های مختلفی دارند و بعضی از آنها برای دفاع، و برخی دیگر برای حمله کاربرد دارند. برای مثال یکی از آنها پس انتخاب حمله هوایی را در منطقه انتخاب شده انجام میدهد. درکل قابلیت های Stratgem با آنکه در دید اول آنچنان مهم ممکن است تلقی نشوند، اما اگر درست و هوشمندانه از این قابلیت ها استفاده کنید، در می یابید که برخی از آنها بسیار کارآمد و مفید هستند

نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا

گیم پلی و نبرد های بازی روند مشخصی دارند. شما، به تنهایی یا در قالب یک تیم از بازیکنان واقعی(Coop Online/Offline) ماموریت را شروع کرده و به سلاخی فضایی های مزاحم و سایبورگ ها می پردازید. به لطف طیف وسیعی از سلاح های قابل استفاده، مبارزات بازی بسیار عمیق و جذاب هستند. از انواع Assault Rifle و Shotgun گرفته، تا سلاح های خاص تر مانند Cannon یا Laser. نکته بسیار جذاب در مورد سلاح ها و تجهیزات بازی این است که این سلاح ها را می توان شخصی سازی کرده و ارتقاء داد که همین مسأله عمق قابل توجهی به روند بازی بخشیده است

جذاب ترین بخش بازی بلاشک تجربه مراحل و مأموریت های بازی در قالب Co-op، چه به صورت Local چه به صورت Online است‌. بازی تا چهار بازیباز به صورت همزمان رو پشتیبانی می کند که بسیار قابل قبول است. تجربه ماموریت ها و سلاخی دشمنان در کنار دوستان لذتی فوق العاده را به ارمغان می اورد
تنها موردی کمی به مرور زمان آزاردهنده می شود، این است که ماموریت ها و Objective های بازی تکراری و یکنواخت می شوند. به خصوص اگر به صورت تک نفره و Solo به انجام بازی بپردازید. البته اگر به صورت کلی در کنار دوستان بازی کنید، این یکنواختی و تکراری شدن مراحل به مراتب کمتر به چشم می‌آید. در واقع باید گفت با وجود این که تمامی بازی را میتوان به صورت تک نفره انجام داد، پر واضح است که تمرکز اصلی سازندگان بر روی جذاب کردن بخش چند نفره بوده است و بخش Solo بازی آنچنان نکته خاصی در بر ندارد. مانند عنوان Overcooked که تجربه تک نفره آن به مراتب ضعیف تر از بخش چند نفره آن است.

بهترین نکته در مورد گرافیک هنری بازی، رنگ بندی جذاب و استفاده از طیف رنگ وسیع در محیط ها و دشمنان بازی است. البته همچنان رنگ هایی مانند کرم یا سرخ در بیشتر مناطق بازی رنگ غالب محسوب می شوند اما با این حال چشم مخاطب از دیدن محیط های بازی خسته نمی شود. موارد فنی مانند نورپردازی نیز خوشبختانه در سطح مطلوبی قرار دارند و کیفیت بافت ها نیز بسیار راضی کننده است. در کل بخش طراحی و گرافیک بازی جایی برای ایراد و نقد خاصی باقی نمی گذارد

نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا

بهترین نکته در مورد گرافیک هنری بازی، رنگ بندی جذاب و استفاده از طیف رنگ وسیع در محیط ها و دشمنان بازی است. البته همچنان رنگ هایی مانند کرم یا سرخ در بیشتر مناطق بازی رنگ غالب محسوب می شوند اما با این حال چشم مخاطب از دیدن محیط های بازی خسته نمی شود.

سخن پایانی:
عنوان Helldivers اثر جذاب دیگر از استودیو Arrowhead Game است که با استفاده از زاویه دید ایزومتریک، گیم پلی جذاب و سرگرم کننده، سیستم ارتقاء سلاح های عمیق و صد البته بخش Co-op فوق العاده سرگرم کننده، می تواند ساعت ها شما را سرگرم سازد‌. تجربه بازی به صورت Co-op پیشنهاد میشود.

نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا

‌بیل قصاب

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا
نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا
نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا
نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا
نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نگهبانان زمین | نقد و بررسی بازی Helldivers - گیمفا