هیدئو کوجیما جایزه‌ی افتخاری Fellowship را از مراسم BAFTA دریافت خواهد کرد

۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵

هیدئو کوجیما (Hideo Kojima)، کارگردان، نویسنده و طراح بازی، به‌زودی جایزه‌ی ویژه‌ی Fellowship را از آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (BAFTA) دریافت خواهد کرد.

اگرچه عنوان Death Stranding دو دستگی بزرگی میان بازی‌بازان ایجاد کرد و برخی از بازی‌بازان آن را ضعیف‌ترین و برخی دیگر یکی از بهترین ساخته‌های هیدئو کوجیما می‌دانند اما تاثیرات وی بر تاریخچه و صنعت بازی‌های ویدئویی بر کسی پوشیده نیست. او که به داستان‌نویسی علاقه‌ی بسیار داشت و رویای کارگردانی فیلم‌های سینمایی را در سر می‌پروراند با خلق مجموعه‌ی Metal Gear Solid دنیای بازی‌های ویدئویی را با سینما گره زد؛ میان‌پرده‌های سینمایی به‌شدت جذاب که نمونه‌اش تا قبل از آن در هیچ عنوان دیگری پیدا نمی‌شد همراه با تکنیک دوربین روی دست ترکیب شده بودند و همه و همه در خدمت داستان‌سرایی سنگین و پُرمغز بازی‌هایش قرار داشتند.

علاه‌بر موارد بالا، کوجیما به‌عنوان خالق تاثیرگذار سبک مخفی‌کاری نیز محسوب می‌شود؛ وی اولین بار در سال ۱۹۸۷ بازی Metal Gear را در حالی روانه‌ی بازار ژاپن کرد که به‌دلیل محدودیت‌های سخت‌افزاری مجبور شده بود سبک آن را از اکشن به مخفی‌کاری تغییر دهد و یکی از اولین بازی‌های این سبک را تولید کند. در ادامه و سال‌های بعد نیز با هر شماره از سری Metal Gear Solid سبک مخفی‌کاری را چندین پله ارتقا می‌داد تا منابع الهام مجموعه‌های بزرگی چون Splinter Cell و Syphon Filter باشد.

باتوجه به موارد بالا شکی نیست که اگر قرار باشد افرادی به‌نمایندگی از دنیای بازی‌های ویدئویی جایزه‌ی ویژه‌ی BAFTA یعنی Fellowship (جایزه‌ای افتخاری که به افراد تاثیرگذار در صنعت سرگرمی داده می‌شود) را دریافت کنند، هیدئو کوجیما یکی از آن‌ها است. مراسم BAFTA به‌صورت رسمی اعلام کرد به پاس خدمات ارزنده‌ی این بازی‌ساز در زمینه‌ی داستان‌سرایی خلاقانه و سبک مخفی‌کاری، این جایزه را به وی اعطا خواهد کرد. لازم به‌ذکر است هیدئو کوجیما تاکنون نامزد دریافت ۷ جایزه‌ی گوناگون از این مراسم شده است.

مراسم جوایز BAFTA در روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند ماه ۱۳۹۸ (۳ مارس ۲۰۲۰ میلادی) برگزار خواهد شد.

0
0

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • lastofus2 گفت:

    یکی از بهترین کارگردان های دنیاس و در بازی های دنباله دار رو دستش نیست ( منظورم بازی ای که چندین ورژن مختلف ازش بیرون اومده )
    سبک مخفی کاری هم مدیون ایشون هستش. کافیه متال گیر ۱ رو روی پلی ۱ بازی کنید تا بفهمید چه ابرشاهکاری هستش

    0
    0
    • Alieath گفت:

      دوست عزیز

      کمتر کسی هست که عنوان MGS1 رو تجربه نکرده باشه
      دوستانی هم که تجربه گیمریشون به اون زمان برنمیگرده، بعید میدونم انگیزه، وقت کافی و موقعیت مناسب برای تجربه این عنوان داشته باشن

      همینطور شخصی که برای اولین‌بار در زمان حاضر بخواد به تجربه‌ی این عنوان بپردازه، به اندازه‌ی شخصی که ۲۲ سال پیش در اون زمان این عنوان رو تجربه کرده، مات و مبهوت همچین اثری نخواهد شد؛ مگر اینکه شناخت کافی از صنعت بازی اون زمان داشته باشه تا فرق بین این اثر با بازی‌های هم‌دوره خودش رو احساس کنه

      تشویق به تجربه دوباره MGS1، عملِ جالبی نیست.

      0
      0
      • Call Me Snake گفت:

        والا من به جرئت میتونم بگم که هوش مصنوعی دشمنا تو نسخه اول از ۶۰,۷۰ درصد بازی های الان بیشتره
        شنیدن صدای پا،دنبال کردن رد پا روی برف،خیس شدن پا و ردپاهای خیس و دنبال کردن اون و..
        این بازی واقعا یک انقلاب بود تو سبک مخفی‌کاری و به نظرم ، از legend of Zelda ocarina of Time که با هم تو یک سال عرضه شدن بیشتر نباشه کمتر نیست و هر دو تو سبک خودشون انقلاب عظیمی به وجود میان ولی متای یکی ۹۹میشه ،اون یکی ۹۴…
        و راستش در مورد جمله اخرتون باید بگم من تجربه nامین بار این بازی رو به خیلی از بازی های الان ترجیح میدم
        فقط باس فایت سایکو منتیس و راز جالب اون ارزش چندین و چند بازی پوچ الان رو داره.

        0
        0
    • این جایزه پیش‌‌تر به هنرمندهای بزرگی همچون آلفرد هیچکاک،ریدلی اسکات،مارتین اسکورسیزی،استیون اسپیلبرگ،اینگمار برگمان،شیگرو میاموتو و استنلی کوبریک داده شده است.
      من همچنان به تعهد خود نسبت به ساخت راه‌های جدید و نوآورانه‌ای که دنیای بازی‌ها را پیش ببرند، وفادار خواهم ماند.
      شیگرو میاموتوی بزرگ هم که اسم‌شون رو ذکر کردم در همین بخش ویدیوگیم برنده‌ی جایزه شد و در نهایت BAFTA همه‌شون رو زیر یک پرچم اسم‌گذاری می‌کنه.

      0
      0
  • M_A.REZAIE گفت:

    اینا که هیچ اسکارم باید بدن به تو.
    هر چی بگیری حقته استاد.
    به امید جوایز بیشتر.

    0
    0
  • snGH گفت:

    بهتره بره فیلم بسازه بجای بازی….چون اگه کسی حوصله فیلم دیدن داشته باشه میره سراغ فیلم! نه بازی ای که شبیه فیلمه!!!

    0
    0
  • از وقتی اومد سمت سونی خیلیا باهاش چپ شدن Grin

    مهم نیست چون بازی پر ریسکش بیگ وینر شد متای قابل قبولی هم گرفت ۸۳

    به امید موفقیت بازی بعدیش Cool

    0
    0
  • biosoroushock گفت:

    قطعا لیقتشو داره چون از تاثیر گذار ترین بازیساز های تاریخه اینکه یه بازی متوسط ساخته (از نظر بعضی افراد)دلیل نمیشه دستاورد های بزرگی که کوجیما داشته رو زیر سوال ببریم و کارنامه درخشانش رو نادیده بگیریم همه کارگردان های بزرگ حداقل یک اثر ضعیف دارن(هر چند به نظر خودم ds بازی بسیار خوبی بود)

    0
    0