مصاحبه با یو سوزوکی، کارگردان بازی Shenmue 3 | صحبت در رابطه با مبارزات بازی، پروژههای قدیمی و آیندهی سری Shenmue
Shenmue 3 به زودی برروی کنسول پلیاستیشن ۴ و پلتفرم رایانههای شخصی منتشر میشود تا یکی از تاثیرگذارترین مجموعههای صنعت بازیهای ویدئویی را ادامه دهد. در این میان یو سوزوکی (Yu Suzuki)، خالق افسانهای بازیهایی همچون Virtua Fighter, Out Run, Daytona USA و After Burner و سری Shenmue، مصاحبهای با مجلهی پلیاستیشن انجام داده است که در ادامه میتوانید آن را به صورت کامل مطالعه کنید.
به ما بگویید که چگونه وارد صنعت بازیهایی ویدئویی شدید و چگونه به فکر ساخت Shenmue افتادید؟
در ابتدا به دنبال شغلی به عنوان یک مهندس نرمافزار بودم و با چند شرکت کامپیوتری هم مصاحبه کردم. یکی از این شرکتها در حوزهی بازیهای ویدئویی کار میکرد و از قضا سگا (SEGA) نام داشت. تصمیم گرفتم سگا را به عنوان مقصد شغلی خودم انتخاب کنم. در آغاز کار تماما برروی بازیهای آرکید با گیمپلی کوتاه کار میکردم. با این حال متوجه شدم دوست دارم برروی یک بازی نقشآفرینی کار کنم تا بتوانم پیامهای خود را به خوبی منتقل کنم.
آیا Shenmue 3 آخرین نسخهی سری است؟
خیر. Shenmue 3 پایان سری نخواهد بود و دوست ندارم با عجله داستان را تمام کنم. تا زمانی که مردم علاقهمند باشند، این سری ادامه دارد.
در کنفرانس پلیاستیشن در E3 2015 بسیاری از هواداران با دیدن تریلر معرفی Shenmue 3 احساساتی شدند. حالا که چهار سال از آن زمان گذشته است، این واکنش چه تاثیری روی شما یا توسعهی بازی داشت؟
من بازی را با هدف راضی کردن هواداران ساختم و همین موضوع باعث شد تا کیفیت و مقیاس Shenmue 3 بیشتر شود. مطمئن هستم که این دفعه Shenmue بهتری ساختهایم.
شما در ساخت برخی از تاثیرگذارترین بازیهای ۳۵ سال گذشته مشارکت داشتهاید؛ بازیهایی مانند Outrun، Virtua Fighter، Daytona USA و صد البته Shenmue. وقتی به گذشته نگاه میکنید، به کدام پروژه بیشتر افتخار میکنید؟
مجموعههای Virtua Fighter و Shenmue پاسخ من خواهند بود. امیدوارم Shenmue 3 هم بتواند در قلب تمام کسانی که آن را تجربه میکنند، جای بگیرد.
آیا در بازیهای پیشین رازی مخفی کردهاید که هنوز کشف نشده باشد؟
بله اما قصد افشای رازها را ندارم.
شما چهرهی تاثیرگذاری در بازیهای ویدئویی هستید. آیا شاخهی دیگری در فناوری وجود دارد که شما را کنجکاو یا علاقهمند کرده باشد؟
سنسورهای امواج مغزی، هوش مصنوعی، هولوگرافی، خودروها و دستگاههایی با صفحهی تاشو مواردی هستند که توجه من را جلب کردهاند.
دوست دارید بازیبازان بلافاصله پس از اتمام Shenmue 3 چه حسی داشته باشند؟ فکر میکنید اکثر آنها حس مشابهی خواهند داشت؟
دوست دارم حس کنند که از یک ماجراجویی بازگشتهاند. اگر در تمام کردن بازی عجله کنید، احتمال زیاد بازی باعث اضطراب شما خواهد شد. با گذاشتن وقت کافی، میتوانید تمام چیزهای متفاوتی که بازی برای ارائه دارد را تجربه کنید.
اولین Shenmue چه از لحاظ داستانگویی و چه از لحاظ فنی، یک گام رو به جلوی بزرگ محسوب میشد. در مورد آن بازی، ابتدا به داستان فکر کردید یا به جنبهی فنی آن؟ Shenmue 3 چطور است؟
بیشتر اوقاتی که به دنبال انجام کار تازهای هستید، نیازمند دستیابی به فناوریهای جدید و رو به رو شدن با چالشهای متفاوت هستید. در Shenmue 3 هم از این قبیل چالشها برای ما وجود داشت.
فکر میکنید Shenmue چه چیزی به صنعت بازیهای ویدئویی اضافه کرده است؟ یک مکانیک خاص، نوع تازهای از داستانگویی، قرار دادن پورتهای عناوین آرکید کلاسیک یا موردی کاملا تازه؟
پس از Shenmue و Shenmue 2 بود که کلمهی جهانباز معروف شد. در جهان آن بازیها، المانهای زیادی بودند که میتوانستید با آنها سرگرم شوید. بسیاری میگویند که سبک آن دو بازی تاثیر بزرگی را برروی عناوین آینده گذاشت و به همین خاطر، من واقعاً به این موضوع افتخار میکنم.
آیا سیستم مبارزات Shenmue 3 از زمان آغاز پروژه تغییری کرده است؟
برای این که مبارزات Shenmue 3 به یک بازی نقشآفرینی نزدیک باشد، مجبور بودیم موتور مبارزات بازی را کاملا از نو طراحی کنیم. سیستم مبارزات طوری طراحی شده است که حتی کسانی که در بازیهای مبارزهای خوب نیستند نیز بتوانند داستان بازی را پیش ببرند. کسانی که به موتور VF2 عادت کردهاند، شاید مبارزات این بازی را کافی ندانند. با این حال، به نظرم بازی باید به این شکل تکامل پیدا میکرد.
میتوانید در مورد موسیقی متن Shenmue 3 بگویید؟ آیا پروسهای مشابه با بازیهای پیشین را برای ساخت آلبوم موسیقی این بازی طی کردید؟
ممکن است به نظر برسد که این دفعه آهنگهای تازهی زیادی اضافه نکردهایم، اما تعداد زیادی موسیقی جدید در بازی وجود دارد. امیدواریم همه از آنها لذت ببرند.
لطفاً یک نمونه از جزئیات ریز بازی Shenmue 3 را به ما بگویید که فکر میکنید میتواند باعث بهبود تجربهی بازیبازان شود.
از همه میخواهم که وقت کافی برای تجربهی بازی کنار بگذارند و سعی نکنند آن را با عجله به پایان برسانند. وقتی به چیزی میرسید که به نظرتان جالب است، روی آن وقت بگذارید و همهی چیزهایی که بازی برای ارائه دارد را تجربه کنید. به عنوان مثال، اگر آدمی هستید که از شرط بندی خوشتان نمیآید، آن را در Shenmue امتحان کنید؛ شاید شما را سرگرم کند.
بازی Shenmue 3 کمتر از سه هفتهی دیگر و در تاریخ سه شنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۸ (۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ میلادی) برای کنسول پلیاستیشن ۴ و پلتفرم رایانههای شخصی منتشر خواهد شد.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
نظرات
به به چشممان به جمال یو سوزوکی روشن شد!یکی از ۵ بازیساز تاثیرگذار تاریخ.امیدوارم شنمو ۴ و ای پی های جدیدی ازش ببینیم
دقیقا. ایشون از اساتید مهم گیم هستن که چند سالی بود خیلی اسمش سر زبونا نبود. اما سر شنمو ۳ دوباره قراره هنر بازی سازیش رو به رخ بکشه.
نکته جالبی که تو روح بازی شنمو هست، فضای آروم و با حوصله بازی هستش. با اینکه میشه بازی رو با عجله انجام داد، اما تمام لذتش به آرامش درون بازیه که باید باهاش همراه شد.