ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا
ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا
ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا
ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا

ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus

امیرمهدی نامجو
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا

سری بازی‌های Disgaea از جمله عناوین نقش آفرینی تاکتیکال معروفی هستند که به دلیل سبک و سیاق داستانی خاص خود و گیم پلی بسیار عمیق همواره بین بازیکنان این سبک طرفداران ویژه خود را داشته‌اند. چند سالی است که سازندگان این سری در حال ساخت نسخه‌های کامل‌تر از عناوین قدیمی‌تر سری برای پلتفرم‌های مختلف نسل هشتم هستند. بعد از پورت نسخه اول بازی روی سوئیچ و PS4 و همچنین پورت نسخه پنجم روی PC و Switch، این بار نوبت به Disgaea 4 رسیده است تا برای پلتفرم‌های جدید عرضه شود. به مناسب عرضه Disgaea 4 Complete Plus برای PS4 و سوئیچ، در ادامه به نقد و بررسی این عنوان می‌پردازیم.

disgaea 4 complete plus

Disgaea 4 Complete Plus

معمولاً در ابتدا نقد بازی‌هایی که گذشته دور و درازی دارند، ابتدا به تاریخچه آن‌ها اشاره می‌کنیم اما از آن جایی که پیش‌تر تاریخچه این سری را در نقد نسخه‌های قبلی توضیح داده‌ایم، در ابتدای این نقد صرفاً به وضعیت عرضه نسخه چهارم و روندی که تا عرضه این بازسازی طی شده است اشاره می‌کنیم و سپس به سراغ نقد خود بازی می‌رویم. نسخه اولیه این عنوان با نام Disgaea 4: A Promise Unforgotten در سال ۲۰۱۱ برای PS3 عرضه شد و با توجه به کیفیت خوب داستان و گیم پلی و ارائه موارد مد نظر طرفداران این سری توانست نمرات خوبی کسب کند. سه سال بعد، با توجه به پتانسیل این بازی برای عرضه روی کنسول‌های قابل حمل، این عنوان برای PS Vita هم منتشر شد و با توجه به پورت خوب روی این کنسول، با استقبال خوبی از نظر نمرات رو به رو شد و در کل فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرد که با توجه به سطح تبلیغات بازی، در کل قابل قبول بود. سازنده این سری یعنی شرکت Nippon Ichi Software با توجه به حضور بسیار خوب PS4 در بازارهای جهانی و همچنین پتانسیل بالای کنسول سوئیچ و البته توجه بالای کاربران PC به خرید بازی‌هایی که تبلیغات کمتری نسبت به عناوین AAA دارند، چند سالی است که عناوین قدیمی این سری را با گرافیک بهتر برای پلتفرم‌های مختلف پورت کرده و عرضه می‌کند. با توجه به این موضوع، شاهد عرضه نسخه کامل شده Disgaea 4 با عنوان Disgaea 4 Complete Plus برای دو پلتفرم PS4 و سوئیچ هستیم و قصد داریم تا به بررسی این عنوان بپردازیم.

اگر نقد نسخه‌های قبلی Disgaea را در سایت گیمفا که توسط خودم نوشته شده است خوانده باشید، می‌دانید که داستان این سری خیلی عجیب و غریب و البته متفاوت با بازی‌های دیگر است. به طور کلی، محیط اصلی وقوع رخدادهای این سری، مکانی به نام Netherworld است که به نوعی می‌توان آن را معادل جهنم دانست. در داستان این سری دنیاهای مختلفی با نام Netherworld وجود دارند و هر کدام از آن‌ها فرماندهان اصلی خود را دارند که با نام Overlord شناخته می‌شوند. این فرماندهان به همراه شیاطین عجیب و غریب تحت فرمانشان گاهی اوقات بر سر تصاحب بخش‌های مختلف با همدیگر وارد جنگ می‌شوند. در این میان فرشتگان نیز در دنیای دیگری به نام Celestia زندگی می‌کنند و بعضاً در میان رخدادهای پیچیده دنیای شیاطین، آن‌ها نیز به نوعی دخالت کرده و وارد عمل می‌شوند و حتی گاهی اوقات پای انسان‌هایی که در زمین زندگی می‌کنند نیز به میان کشیده می‌شود.

disgaea 4 complete plus

در طول بازی با شخصیت‌های عجیب و غریب زیادی برخورد خواهید کرد.

داستان Disgaea 4 در مورد یک ومپایر به نام والواتورِز (Valvatorez) است که پیشتر یک فرمانده بسیار مستبد و ستمگر بوده است و طبیعتاً مانند بسیاری از ومپایرها به خون علاقه زیادی داشت. با این وجود، به دلایلی او در گذشته در طی وقایعی، به یک زن قول می‌دهد که تا زمانی که او را به معنای واقعی نترساند، دیگر به خون علاقه‌ای نشان ندهد و از شانس بد این ومپایر، قبل از این که او بتواند قولش را عملی کند، آن زن می‌میرد و به همین دلیل، والواتورز هم که نمی‌خواهد زیر قولش بزند، مجبور می‌شود که به همین روند ادامه دهد و از فرماندهی نیز کنار می‌رود. در عوض او به قسمتی به نام Hades برده می‌شود تا در آن جا به موجودات پنگوئن شکلی به نام Prinny که از روح انسان‌های گناهکار ساخته شده‌اند –و نماد این سری هم هستند- زبان و سخن گفتن بیاموزد و رژیم غذایی خود را نیز به ساردین (!) تغییر می‌دهد.

همان طور که می‌بینید، داستان بازی به شکلی طنز و البته ساده شروع می‌شود. بعد از این شروع ساده کم‌کم وضعیت متفاوت می‌شود و به خاطر بی‌لیاقتی مدیران Hades، والواتورز به همراه Prinny ها دست به شورش برای به قدرت رسیدن و کنترل اوضاع می‌زند. به این ترتیب، شما نیز مأموریت می‌یابید تا حمایت گروه‌های مختلف Netehrworld را برای به قدرت رسیدن و کنار زدن حاکمان فعلی به دست بیاورید. در این میان، والواتورز با شخصیت‌های گوناگونی هم رو به رو می‌شود. از فرزند رئیس جمهور فعلی این دنیای عجیب و غریب که به دلایلی به او خیانت شده و از نظر قانونی مرده اعلام شده است گرفته تا فرشته‌ای عجیب از دنیای Celestia و همین طور موجودی به نام Desco که قرار بوده تبدیل به یک سلاح کشتار بزرگ بشود اما به دلایلی این موضوع با شکست مواجه شده و برای همین او از این دنیای عجیب و غریب سر درآورده است.

disgaea 4 complete plus

والواتورز پیش‌تر یک ومپایر و فرمانده سنگدل بوده ولی در ابتدای داستان می‌بینیم که او رژیم غذایی خود را به ساردین تغییر داده و مشغول آموزش حرف زدن به یکسری موجود پنگوئنی است!!!

با توصیفاتی که در بالا از شخصیت‌ها و داستان بازی کردیم، واضح است که به طور کلی فضای داستانی بازی آمیخته با طنز و البته به شدت عجیب و غریب و منحصر به فرد است. شخصیت‌های بسیار زیادی در بازی وجود دارند که به جد می‌توان گفت یکی از دیگری عجیب‌تر هستند. این عجیب و غریب بودن، در کنار حس طنز خاصی که همواره در این سری وجود داشته است، باعث می‌شود که بازی از لحاظ شخصیت پردازی به سطح بسیار خوبی برسد و فضای داستانی متفاوت بسیار خاصی نسبت به سایر عناوین سبک نقش آفرینی تاکتیکال پیدا بکند. با توجه به مدت زمان بسیار طولانی بازی، وجود این حس طنز و لحظات خنده‌دار عجیب و غریب و ارجاعات مختلفی که بازی به موارد گوناگون می‌دهد باعث می‌شود که تا انتها بتوانید به خاطر این موارد هم که شده با بازی همراه شوید.

در طول زمان چندین DLC هم برای بازی عرضه شدند که بعضی داستان بازی را ادامه می‌دهند و بعضی نیز شخصیت‌های جدید را به بازی اضافه می‌کنند و البته در آن‌ها نیز این حس طنز حفظ شده است. مثلاً یکی از این بسته‌های الحاقی، شخصیت Laharl را که در یکی دیگر از نسخه‌های بازی به عنوان پروتاگونیست اصلی حضور داشت وارد بازی می‌کند. این شخصیت سعی می‌کند از طریق مبارزه با والواتورز و شکست او تبدیل به شخصیت اصلی این بازی هم بشود. در چنین مواردی داستان بازی دیوار چهارم را می‌شکند و رسماً شخصیت‌ها برای این که تبدیل به شخصیت اصلی بازی شما بشوند، با هم درگیر می‌شوند! در بخش‌های دیگر بازی نیز بارها شاهد چنین وضعیت‌هایی خواهید بود که باعث می‌شوند این نسخه همانند سایر عناوین سری Disgaea، از نظر داستانی حسی خاص و منحصر به فرد داشته باشد.

disgaea 4 complete plus

علاوه بر شخصیت‌هایی که به طور معمول در بازی با آن‌ها ملاقات می‌کنید و به گروه شما اضافه می‌شوند، خودتان نیز می‌توانید شخصیت‌های گوناگونی را به خدمت بگیرید و ظاهر و توانایی‌های آنان را به دلخواه خود عوض کنید.

به عنوان جمع بندی بخش داستانی، باید بگوییم که سازندگان این بازی توانسته‌اند به خوبی حس و حال مخصوص عناوین مختلف این سری را در این نسخه نیز پیاده کنند. به عقیده بسیاری از طرفداران، داستان نسخه چهارم در بین عناوین گوناگون این سری یکی از بهترین داستان‌هاست. داستانی که به شکل طنز و ساده شروع می‌شود و کم‌کم شما را درگیر وقایعی بسیار بزرگ‌تر می‌کند و در عین تمامی این وقایع، همچنان طنز خاص خود را حفظ می‌کند و به این ترتیب هویتی مستقل و ویژه به داستان بازی می‌بخشد. مدت زمان لازم برای اتمام بازی برای یک بازیکن متوسط نیز حدود ۴۰ ساعت است و البته اگر بخواهید همه چیزهایی که بازی در چنته دارد را کشف کنید، احتمالاً به بیش از ۱۰۰ ساعت زمان نیاز خواهید داشت که رقمی بسیار قابل توجه است.

بعد از داستان به گیم پلی بازی می‌رسیم. سری Disgaea همواره در گیم پلی از اصول مشخصی پیروی کرده است که به تدریج در نسخه‌های مختلف آن کامل شده‌اند. اصلی‌ترین بخش این سری قسمت مبارزات آن است و ما نیز ابتدا به توضیح این بخش می‌پردازیم. مبارزات این عنوان همانند بسیاری از بازی‌های سبک نقش آفرینی تاکتیکال، به شکل نوبتی انجام می‌شود. در ابتدای هر نوبت، شما می‌توانید از طریق بخش مشخصی که برای شما در نظر گرفته شده است، افراد خود را وارد زمین کنید و به هر ترتیب دلخواهی که می‌خواهید آن‌ها را حرکت داده و یا به دشمنان ضربه بزنید. بعد از این که حرکات مدنظرتان را انجام دادید و یا هیچ حرکت قابل انجام دیگری وجود نداشت، می‌توانید با استفاده از گزینه پایان نوبت، کنترل را به دشمن بسپارید تا او نیز حرکات خود را انجام بدهد. در این میان نکات بسیار زیادی وجود دارند که باعث خاص شدن سیستم مبارزات در این سری می‌شوند.

disgaea 4 complete plus

در بین مراحل بازی باید بارها به افراد مختلف مراجعه کرده و آیتم‌های مختلف خریده و یا به انجام سایر کارها برای قدرتمندتر کردن شخصیت‌های خود بپردازید.

اول این که در این سری برخلاف بسیاری از بازی‌های نفش آفرینی تاکتیکال، نوبت شخصیت‌ها به صورت تک به تک و جداگانه تعیین نمی‌شود. به این معنی که می‌توانید در نوبت خود بدون رعایت ترتیب خاصی شخصیت‌های خود را حرکت بدهید. مثلاً شخصیت A را چند خانه حرکت بدهید. سپس با شخصیت B روی دشمنان حمله‌ای را انجام داده و بعد از آن دوباره با شخصیت A چند خانه حرکت کنید. این موضوع باعث می‌شود که حجم کارهای قابل انجام در بازی بسیار زیاد و گسترده بشود. یکی از قابلیت‌های ویژه شخصیت‌هایی که ظاهر انسانی در بازی دارند، امکان پرتاب کردن سایر افراد به نقاط دورتر است و از این رو، با ترکیب این قابلیت‌ها با سیستم نوبتی خاص بازی، می‌توان از این طریق در هر نوبت شخصیت‌ها را به نقاط خیلی دورتری انتقال داد تا به دشمنانی که فاصله زیادی دارند نیز آسیب برسانند.

موضوع دیگری که در گیم پلی این سری اهمیت بالایی دارید، مسئله ارتفاع است. نقشه‌های بازی همگی دارای نقاطی با پستی و بلندی‌های مختلف هستند که باعث می‌شوند ارتفاع در گیم پلی بازی نقشی اساسی ایفا بکند. اگر ارتفاع یک نقطه نسبت به نقطه‌ای که شخصیت شما در آن قرار دارد، خیلی زیاد نباشد، کاراکتر می‌تواند به طور مستقیم به این ارتفاع بالاتر برود اما در صورتی که ارتفاع خیلی زیاد باشد، باید از توانایی‌های جانبی برای این کار استفاده کرد. مثلاً ممکن است یکسری از شخصیت‌ها به طور پیش‌فرض امکان بالا رفتن از ارتفاع‌های بلند را داشته باشند و بعضی دیگر نیز مجبور به استفاده از کمک دیگران برای پرتاب کردن آن‌ها به نقاط بلند خواهند بود. این موارد در کنار جایگیری خاص دشمنان در هر مرحله باعث می‌شود که بعد جدیدی به گیم پلی بازی وارد شود که مراحل بازی را به طور کامل متحول می‌کند.

disgaea 4 complete plus

Geo Block ها و مکانیزم Geo Effect تأثیر زیادی در تعیین استراتژی مبارزات دارند.

علاوه بر این گستره حرکاتی که برای ضربه زدن به دشمنان می‌توان وارد کرد نیز بسیار وسیع است. از طرفی شخصیت‌ها یکسری حمله معمول دارند که با سلاح مخصوص خود به دشمن مقداری آسیب وارد می‌کنند. به جز این حمله معمولی، مجموعه‌ای گسترده از حملات ویژه نیز در اختیار هر شخصیت است. بعضی از این حملات به صورت فردی بر روی دشمنان انجام می‌شوند و برای اجرای بعضی دیگر، باید چند شخصیت را با یکدیگر همراه کرد تا در یک حمله تیمی ویژه و بسیار قدرتمند انجام بدهند و به دشمن آسیب جدی وارد کنند. خود این حملات تیمی نیز تنوع بسیار بالایی دارد. بعضی از این حملات صرفاً با کنار هم قرار گرفتن شخصیت‌ها قابل انجام هستند و برای اجرای برخی دیگر، باید از ویژگی خاص دیگری در بازی به نام Tower کردن شخصیت‌ها استفاده کنید. با استفاده از این ویژگی، می‌توانید تا سقف ۶ شخصیت را به صورت برج روی همدیگر قرار بدهید تا یک برج انسانی بزرگ تشکیل بشود. در این صورت امکان اجرای حملات ویژه‌ای با استفاده از این برج بر روی دشمنان ممکن خواهد شد که بعضاً آسیب بسیار زیادی به بازی می‌زنند. ضمن این که امتیاز تجربه کسب شده برای شکست دادن دشمنان در این حالت نصیب همه افراد برج می‌شود و از این طریق می‌توان کاراکترهایی که سطح پایین‌تری نسبت به بقیه دارند را با افراد باتجربه‌تر همراه کرد تا به سرعت با شکست دادن دشمنان خیلی قدرتمند، ارتقا پیدا کنند.

در کنار این موارد، یک مکانیزم ویژه در تمامی عناوین این سری وجود دارد که در این نسخه نیز به شکلی کمی متفاوت پیاده سازی شده است. این مکانیزم که به نام Geo Panelling یا Geo Effects شناخته می‌شود، مکانیزمی خاص و منحصر به این سری است که می‌تواند تا حد زیادی استراتژی مبارزات بازی را تحت تأثیر قرار بدهد در یکسری مراحل، متوجه خواهید شد که بخشی از زمین به رنگ مشخصی در آمده است. این رنگ مشخص، باعث می‌شود که افرادی که روی آن خانه قرار بگیرند، ویژگی‌های به خصوصی به دست آورند. معمولاً هر رنگ از یک سو نیروهای شما را در زمینه خاصی تقویت می‌کند و از سوی دیگر یکسری مزیت‌ها نیز به دشمنان می‌دهد و البته بعضی نیز تنها به یکی از طرفین قابلیت‌هایی را اضافه می‌کنند. مثلاً ممکن است سلامتی دشمنان را افزایش بدهد و در عوض قدرت ضربه نیروهای شما را نیز به صورت درصدی افزایش بدهد. این رنگ‌ها از طریق قرار گرفتن مکعب‌های خاصی در محیط به وجود می‌آیند که در هر جایی قرار بگیرند، محدوده مشخصی از خانه‌ها را به رنگ خود در می‌آورند. در بسیاری از نسخه‌های سری این مکعب‌ها به صورت یکسری کریستال حضور داشتند که نمی‌توانستید چند تا را در کنار هم جمع کنید و یا شخصیت‌های خود را به روی آنان بفرستید؛ اما در این نسخه، می‌توان چند مکعب را روی هم قرار داد و حتی شخصیت‌ها را به روی این مکعب‌ها فرستاد و از آن‌ها به عنوان یکی از عناصر قابل حرکت در مبارزه استفاده کرد. در اثر پرتاب کردن یک مکعب با رنگ مخالف به بخش دیگری از زمین نیز می‌توانید رنگ آن قسمت را عوض کنید و در اثر این عوض شدن، به همه نیروهایی که روی آن رنگ قرار گرفته‌اند نیز مقداری آسیب وارد خواهد شد؛ بنابراین این سیستم چندین مکانیزم گوناگون و متفاوت را در دل خود وارد بازی کرده است که به شدت به پیچیدگی و جذابیت مبارزات بازی می‌افزایند؛ از یک سو باید حواستان به قابلیت‌هایی که در اثر قرار گرفتن در هر خانه به دست می‌آورید باشد و از طرف دیگر از طریق عوض کردن رنگ‌ها می‌توانید به دشمنان آسیب برسانید و البته در صورتی که نیروهای خودتان نیز بر روی رنگ عوض شده قرار گرفته باشند، تحت تأثیر ضربه آن قرار خواهند گرفت. از این رو باید چندین موضوع مختلف را با همدیگر سنجیده و در نهایت بهترین گزینه را انتخاب کنید.

disgaea 4 complete plus

شخصیت‌های بازی توانایی‌های عجیب و غریب و قدرتمند زیادی دارند که بعضاً از انیمیشن‌های اغراق شده‌ای در آن‌ها استفاده شده است.

در این میان، با انجام مبارزات مختلف به تدریج شخصیت‌های شما قوی‌تر می‌شوند و مانند همه بازی‌های نقش آفرینی سطح آنان بالاتر می‌رود. این موضوع نیز با توجه به تعداد بالای شخصیت‌هایی که در بازی می‌توانید به گروه خود اضافه کنید اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند و باید سعی کنید علاوه بر شخصیت‌های اصلی که همواره از آن‌ها استفاده می‌کنید، بقیه شخصیت‌ها را هم تا حد خوبی در مبارزات شرکت بدهید و سطحشان را بالا ببرید تا درصورتی که برای شخصیت‌های اصلیتان مشکلی پیش آمد، بتوانید آنان را جایگزین کنید. علاوه بر این بازی نکات مخفی زیادی نیز در مورد همین سیستم لول آپ کردن در خود جای داده است. شما با استفاده از قابلیتی به نام Resurrect می‌توانید شخصیت خود را دوباره به لول ۱ برگردانید و او را دوباره ارتقا دهید. تا این جا چیز عجیبی رخ نداده است اما اگر در مجموع یک شخصیت را ۱۰۰ لول به پایین ارتقا دهید، امکان دسترسی به مراحل خاص و ویژه‌ای به نام Character World برای شما باز خواهد شد که در این مراحل که برخلاف مراحل اصلی به صورت تصادفی ساخته می‌شوند، می‌توانید به مبارزه با دشمنان مختلف بپردازید و از این طریق به شکل خاصی شخصیت خود را ارتقا بدهید. این گونه مراحل جذابیت خاصی را به بازی اضافه می‌کنند و جزو بخش‌های جذاب بازی محسوب می‌شوند اما متأسفانه سازندگان به شکل مشخص و واضحی به وجود این بخش در بازی اشاره نمی‌کنند و اگر از قدیم با این سری آشنا نباشید، ممکن است اصلاً متوجه وجود چنین بخشی نشوید. بسیاری از افرادی که با این بخش آشنا شده‌اند نیز یا به صورت تصادفی متوجه آن شده و یا از طریق راهنماهای اینترنتی از وجود چنین بخشی آگاه شده‌اند.

disgaea 4 complete plus

برای انجام یکسری کارها در بازی، باید موضوع را میان هیولاها به رأی بگذارید. از طریق مبارزه با مخالفان یا دادن پول به آن‌ها می‌توان رأی آنان را خرید. گاهی اوقات نیز تفاوت آرای هیولاها منجر به نزاع و درگیری میان آنان می‌شود.

ضمناً باید توجه کنید که در میان نیروهای شما، امکان استفاده از هیولاها نیز مهیا است. هیولاها هر کدام توانایی‌های ویژه‌ای دارند که با نیروهای دیگر تفاوت دارد. علاوه بر این توانایی‌ها، دو ویژگی مشخص برای هیولاها وجود دارد که آن‌ها را متمایز می‌کند. اول این که آن‌ها امکان بلند کردن و پرتاب نیروها به نقاط دورتر را ندارند و دومین مورد امکان تبدیل شدن آن‌ها به سلاح است. در مورد اول باید توجه کنید که امکان پرتاب کردن بعضی از هیولاها نیز وجود ندارد و یا عواقبی در صورت پرتاب آن‌ها در انتظار شما خواهد بود. بعضی از هیولاها مثل Prinny ها، در صورت پرتاب شدن منفجر خواهند شد. این موضوع برای نیروهای شما می‌تواند یک مشکل محسوب شود اما از طرفی شما نیز امکان پرتاب کردن Prinny های دشمن را خواهید داشت و بدین ترتیب می‌توانید با یک حرکت آن‌ها را از بین ببرید. از طرف دیگر ویژگی دوم یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های بازی است. اگر یکی از این هیولاها در کنار افراد دیگر گروه شما که هیولا نیستند و ظاهر انسانی دارند قرار بگیرند، می‌توانید آن هیولا را تبدیل به یک سلاح برای کاراکتر دیگر بکنید. این قابلیت از این حیث اهمیت دارد که برخی از قوی‌ترین سلاح‌های بازی از طریق این قابلیت به دست می‌آیند و از این رو باید همیشه گزینه استفاده از هیولاها به عنوان سلاح را نیز بررسی کنید.

disgaea 4 complete plus

در مراحل Item World با محیط‌هایی رو به رو خواهید شد که به صورت تصادفی توسط الگوریتم‌های بازی ساخته می‌شوند و دشمنان عجیب و غریب زیادی در آن حضور دارند.

در این میان مبارزات بازی نیز از طنز خاص این عنوان بی‌نصیب نمانده‌اند. گاهی اوقات شما به یک دشمن که قابلیت ضد حمله برای او فعال است ضربه می‌زنید و آن دشمن با استفاده از ضد حمله به شما پاسخ می‌دهد. از طرفی قابلیت ضد حمله شما هم فعال است و شما نیز پاسخ این ضد حمله را با یک ضد ضد حمله می‌دهید و…  گاهی اوقات آن قدر این Counter Attack و Counter Counter Attack ها ادامه پیدا می‌کنند که در نهایت یکی از طرفین زنده می‌ماند. وجود چنین بخش‌هایی در کنار حضور قسمتی تحت نام Cheat-Shop که به قابلیت‌هایی را برای تقلب و قوی شدن بیش از اندازه شخصیت‌هایتان می‌فروشد، به خوبی باعث شده است تا حس طنز داستان بازی به نوعی به مبارزات آن نیز وارد شود.

علاوه بر مکانیزم‌های اصلی مبارزات، سلاح‌های مختلف در بازی نیز مکانیزم‌های مخصوص خود را دارند. علاوه بر عدد و رقم‌های معمولی که قدرت هر سلاح را مشخص می‌کند، هر کدام از آن‌ها می‌توانند مجهز به یکسری آیتم اضافی به نام Innocence بشوند که قدرت آن‌ها را افزایش می‌دهد. این Innocence ها می‌توانند مواردی نظیر میزان آسیب وارده توسط سلاح به طور کلی، میزان آسیب وارد شده به دشمنان خاص و… را افزایش بدهند و نکته جالب کار این جاست که توانایی آن‌ها روی همدیگر stack می‌شود و از این رو استفاده از چند قابلیت یکسان به صورت نمایی قدرت سلاح را افزایش می‌دهد. این موارد باعث می‌شود که در طول بازی مجبور باشید وقت زیادی را برای بررسی و مجهز کردن سلاح‌های خود به قابلیت‌های ویژه و خاص صرف کنید که البته برای طرفداران سبک نقش آفرینی نکته منفی‌ای نیست. با این وجود در کل زمان زیادی از بازی در منوها سپری خواهد شد و سازندگان می‌توانستند همانند بسیاری از بازی‌های این سبک با قرار دادن گزینه Optimize امکان مرتب سازی خودکار یکسری قابلیت‌ها براساس یکسری الگوریتم از پیش تعیین شده را هم فراهم کنند. هر چند خروجی این الگوریتم‌ها در بازی‌ها معمولاً بهترین حالت ممکن نیست اما برای کسانی که خیلی حوصله وقت گذاشتن در این بخش را ندارند، می‌تواند بسیار مناسب باشد. به هر حال این قابلیت در بازی وجود ندارد و از این رو مجبور خواهید بود که وقت زیادی را برای مرتب سازی و انتخاب میان سلاح‌ها و قابلیت‌های مختلف برای شخصیت‌های خود سپری کنید.

disgaea 4 complete plus

یکی از قابلیت‌های هیولاها تبدیل شدن به سلاح برای شخصیت‌هایی است که ظاهر انسانی دارند.

نکات مربوط به سلاح‌ها فقط به همین مورد ختم نمی‌شود. همانند کاراکترها دنیای به نام Item World نیز در بازی وجود دارد که در آن با یکسری مراحل که به صورت تصادفی ساخته می‌شوند رو به رو خواهید شد و با انجام این مراحل، می‌توانید سطح سلاح خود را بالاتر ببرید. در اوایل شاید نیازی به این بخش احساس نکنید اما به تدریج با پیشروی در بازی با دشمنان خیلی قوی رو به رو خواهید شد و از این رو حضور این بخش برای ارتقای سلاح‌ها نقشی اساسی پیدا خواهد کرد.

به جز این بخش‌ها، بازی قسمت‌های دیگری هم دارد. مثلاً قسمتی در بازی وجود دارد که در آن هیولاهای مختلف به صورت یک مجلس دور هم جمع می‌شوند و برای انجام بعضی از کارها، باید رای این هیولاها را جلب کنید. بعضی از این هیولا به دلیل روابط خوبی که با والواتورز دارند به صورت کلی به او رأی می‌دهند اما برای متقاعد کردن بعضی دیگر باید از روش‌هایی نظیر مبارزه با آن‌ها و یا رشوه دادن استفاده کنید تا بتوانید حمایتشان را جلب کنید. ضمن این که در صورتی که اختلاف زیادی بین رأی‌ها به وجود بیاید، ممکن است خود هیولاها هم با همدیگر درگیر بشوند و شاهد لحظات جذابی باشید. وجود این موارد فرعی در کنار سیستم مبارزات که هسته اصلی گیم پلی را می‌سازد، باعث می‌شود تا با یک بازی صرفاً تک بعدی رو به رو نبوده و تنوع خوبی را میان بخش‌های مختلف بازی شاهد باشیم.

در کنار همه این موارد، متأسفانه باید بزرگ‌ترین نقطه ضعف بازی را سیستم آموزشی کلی آن بدانیم. بسیاری از مکانیزم‌های بازی به درستی و به طور کامل به بازیکنان معرفی نمی‌شوند و اگر نسخه‌های قبلی این سری را بازی نکرده باشید، از نحوه کارکرد آن‌ها مطلع نخواهید بود. از این رو بازیکنان تازه کار احتمالاً مدت زیادی را در بازی سردرگم خواهند ماند.

disgaea 4 complete plus

در یکی از قسمت‌های بازی موسوم به Cam-Pain HQ می‌توانید موارد مختلف و خاصی را روی نقشه قرار بدهید که در نهایت باعث قدرتمندتر شدن توانایی‌های شما خواهد شد.

در نسخه Disgaea 4 Complete Plus یکسری قابلیت جدید آنلاین نظیر مبارزه با بازیکنان دیگر و یا ساخت نقشه‌های مبارزاتی برای بازی نیز اضافه شده است. سری Disgaea از جمله عناوینی است که به شدت پتانسیل ساخت نقشه‌های مختلف توسط بازیکنان برای آن بالاست و طبیعتاً حضور این مود در این نسخه نیز یک نکته مثبت محسوب می‌شود.

در مجموع با تمام مواردی که گفتیم، می‌توان گفت که Disgaea 4 Complete Plus توانسته کیفیتی که از یک عنوان نقش آفرینی تاکتیکال انتظار می‌رود را ارائه بکند. سیستم مبارزات بازی بسیار عمیق طراحی شده است و در عین حال تنوع بسیار زیادی در میان توانایی‌های شخصیت‌های مختلف وجود دارد. علاوه بر این بخش‌های مبارزاتی، توجه زیادی به ایجاد یک سیستم عمیق برای سلاح‌ها، شخصیت‌ها و موارد جانبی شده است و نتیجه همه این موارد، سیستم گیم پلی بسیار خوبی است که می‌تواند برای ساعت‌های بسیار زیاد بازیکنان را به خود مشغول کند.

بعد از گیم پلی نوبت به گرافیک می‌رسد. در این زمینه نیز عملکرد سازندگان بسیار خوب بوده است. طراحی شخصیت‌های گوناگون بازی در کنار هیولاهای مختلفی که در بازی با آن‌ها رو به رو خواهید شد همگی به بهترین شکل انجام گرفته و البته حس طنز خاص بازی نیز به نوعی از طریق این طراحی‌ها منتقل خواهد شد. از طرف دیگر، با توجه به تعداد بسیار بالای ضربات ویژه و تنوع آن‌ها، انیمیشن‌های گوناگون و جذابی برای هر کدام از آن‌ها تهیه شده است که باعث می‌شود بر جذابیت گیم پلی بازی نیز افزوده شود. از بعد فنی نمی‌توان خیلی به بازی خرده خاصی گرفت. چون به هر حال کلیت گرافیکی بازی و وضعیت هنری خاص آن باعث می‌شود که بازی نیاز به گرافیک فنی پیچیده‌ای نداشته باشد ولی به هر حال یکسری موارد نظیر بافت‌های بازی کیفیت نسبتاً متوسطی دارند و کمی توی ذوق می‌زنند. در عین حال پورت بازی روی سوئیچ به عنوان سخت افزار ضعیف‌تر نیز به خوبی صورت گرفته است و هر چند به هر حال تجربه بازی روی PS4 بهتر از سوئیچ است اما اگر قصد انجام بازی در حین جا به جایی و سفر را داشته باشید، پورت آن روی سوئیچ ناامیدتان نخواهد کرد.

disgaea 4 complete plus

نمونه‌ای دیگر از حملات عجیب و غریب بازی که طراحی هنری خاص و ویژه‌ای دارند.

در نهایت نوبت به موسیقی و صداگذاری بازی می‌رسد. در این زمینه نیز عملکرد سازندگان بازی بسیار خوب بوده است. سازهای استفاده شده در قطعات بازی ترکیب از سازهای کلاسیک و سازهای الکتریکی بوده است و از این رو بخش‌هایی از موسیقی بازی حس ارکستر را منتقل می‌کنند و بخش‌هایی دیگر، به شکل موسیقی‌های مدرن‌تر و الکتریکی در می‌آیند. استفاده از تمامی قطعات به خوبی صورت گرفته است. در کنار این خوشبختانه برای بازی از صداگذاری انگلیسی نیز استفاده شده است و از صداگذاران معروفی نیز برای شخصیت‌های مهم بازی استفاده شده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به استفاده از تروی بیکر برای ایفای نقش والواتورز اشاره کرد. البته همچنان بسیاری از دیالوگ‌های بازی بدون صداگذاری مانده‌اند اما بخش زیادی از دیالوگ‌های اصلی که مربوط به بخش داستانی اصلی بازی هستند به طور کامل صداگذاری شده‌اند و در مجموع با توجه به تعداد بالای دیالوگ‌های بازی و بودجه ساخت این عنوان و همچنین روند رایجی که مبنی بر نبود صداگذاری در بسیاری از بازی‌های ژاپنی وجود دارد، عملکرد سازندگان این بازی قابل قبول بوده است.

نتیجه‌گیری نهایی:

با توجه به تمام مواردی که گفتیم، Disgaea 4 Complete Plus عنوانی بسیار خوب است و با ارائه محتوای کامل Disgaea 4 به همراه تمامی DLC ها در کنار ارائه گیم پلی جذاب، زیبا و عمیق با تنوع بسیار زیاد میان شخصیت‌های مختلف و همچنین دارا بودن داستانی جذاب همراه با حس طنز خاص این سری، توانسته توانایی سازندگانش در ساخت عناوین نقش آفرینی تاکتیکال را به خوبی نشان بدهد. البته متأسفانه بازی سیستم آموزشی خیلی خوبی ندارد و برای آشنایی کامل با بخش‌های آن و به خصوص بسیاری از قسمت‌های جذاب باید خودتان وقت بگذارید و موارد مختلف بازی را کشف کنید اما اگر با این ایراد کنار بیایید و بتوانید به سبک بازی عادت کنید، قطعاً از تجربه این بازی پیشمان نخواهید شد.

ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا
ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا
ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا
ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا
ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

ومپایر ساردین‌خور | نقد و بررسی Disgaea 4 Complete Plus - گیمفا