کنترای پیکسلی در نسل هشتم هم جذاب است | نقد و بررسی بازی Blazing Chrome
اصلا مهم نیست که چند سال دارید و از چه سالی شروع به بازی کردن بازی های ویدئویی شدید; حتی مهم نیست به چه سبکی از همان اول علاقه داشتید یا الان به انجام چه سبک بازی هایی بیشتر عادت دارید; Contra را همه ما دوست داشتیم و با آن خحاطره داریم حال اگر متولد دهه شصت تا اواسط ۷۰ باشید، خاطراتتان از این عنوان سر به فلک خواهد زد. به شخصه با تک تک نسخه های این مجموعه بی نظیر خاطره دارم و حتی نسخه هایی که از نظر فنی ضعیف هم بودند، برای من به اندازه ی یک GOTY حال حاظر، ارزشمند و نفیس بودند.
بعد از شروع نسل هفتم و ورود کسنول های PS3 و XBOX 360، کونامی تلاش زیادی کرد تا با ساخت نسخه ی جدید این فرنچایز آن را به روزهای اوج خود بازگرداند، اما کاملا ناکام ماند. واقعا جای تعجب داشت که چگونه این سری بعد از ۹ سال استراحت و عدم عرض برای پلتفرم هایی به جز موبایل و DS در این مدت، با عنوان متوسطی چون Hard Corps:Uprising به پلتفرم های اصلی بازگشت. بعد از آن هم که طبق معمول کونامی یکی دیکر از IPهای خودش را رها کرد تا حسرت یک نسخه خوب دیگر از آن بر دلمان بماند.
می توانید معنای Contra بگویید؟ Contra واقعا در ذات خود چه دارد؟ داستان غنی؟شخصیت پردازی بی نظیر؟گرافیک خیره کننده؟ افکت های صوتی طبیعی؟ خیر. هیچکدام. کنترا یعنی یک گیم پلی سرعتی، سخت، دشمنان پرتعداد، سریع تصمیم گرفتن،ترکیب مراحل دوبعدی و سه بعدی، دو نفره بازی کردن و لذت بیشتر بردن و باس فایت های اعصاب خرد کن. کنترا یعنی همین. بازی که هم اکنون قصد نقد و بررسی آن را داریم، Blazing Chrome نام داشته و با شایستگی لقب دنباله معنوی Contra را یدک می کشد.
با گیمفا و قلم من در نقد و بررسی بازی Blazing Chrome همراه شوید.
تقریبا هیچ چیز برای داستان نمی توانم بگویم به جز این که این بازی در قامت یک دنباله معنوی برای سری فاخر Contra، داستانی شبیه به آن و متناسب با گیم پلی خود دارد. توقعی هم نداشته باشید، یک بازی Run’n Gun واقعا چه داستانی می تواند در خود داشته باشد؟ اصلا چه کسی این بازی ها را برای یک داستان زیبا انجام می دهد؟ ارکان اصلی این سبک و به خصوص Contra و حالا Blazing Chrome، همان هایی است که در بالا گفتم. پس مهم ترین بخش بررسی ما به بخش گیم پلی تعلق دارد و نه هیچ چیز دیگری.
گیم پلی بازی متشکل است از دشمنانی با تنوع زیاد که در Locationهای مختلف بر سر شما آوار شده و شما هم باید با سرعت عمل بالا و استفاده از ۴ اسلحه مختلف که می توانید برای هر کاراکتر انتخاب کنید، شکستشان دهید. در طول بازی مهمات زیاد و اسلحه مختلفی به دستتان می رسد که شما باید از حداکثر آن ها استفاده کرده و البته جان ها و نوار سلامتی کافی برای خود، برای ممبارزه با باس فایت آخر نگه دارید. باس فایت ها اکثرا در چند استیج مختلف و طی چند مرحله به سراغتان می آیند و واقعا کشتنشان کار راحتی نیست.
سازندگان برای متعادل کردن درجه سختی زیاد بازی، از ویژگی به نام ربات های پیشرفته در بازی گنجانده اند که قابلیت هایی چون پرش بلندتر، Shield و جنگنده کمکی به شما می دهند. این مورد برای جذب مخاطبین بیشتر و آسان تر شدن بازی استفاده شده است. هر چند فکر نکنید حتی با آن ها هم بازی آسان خواهد شد. بازی، ذاتا سخت است و هیچ چیز نمی تواند از لذت شکست دادن یک باس معمولی آن هم بکاهد.
حال به ذکر مشکلاتی در گیم پلی می پردازیم. اول آن که بازی زیادی کوتاه است. اگر از کسانی باشید که قبلا چنین عناوینی را بازی کرده اید، باید بگویم وقتی قلق بازی دستتان بیاید، حتی ممکن است در طی ۲ ساعت هم آن را به پایان برسانید و با توجه به مدهای کم بازی، چاره ای جز پاک کردن آن نخواهید داشت! مورد بعد مربوط به سیستم جاخالی دادن بازی است که مشکلاتی را ایجاد می کند; جاخالی دادن با نشستن و سپس زدن دکمه پرش انجام می شود که این، توانایی پریدن در هنگام نشستن را عملا از شما می گیرد و محدودتان خواهد کرد.
درجه سخی بازی هم واقعا بیش از حد بالاست. یعنی اگر در این ژانر تجربه ای نداشته باشید، احتمالا عطای بازی را به لقایش خواهید بخشید. البته به شخصه برای این مورد از بازی نمره ای کسر نمی کنم. به هر حال Blazing Chrome یک دنبالع معنوی برای سری Conta است و اگر این مورد را هم ذکر کردم، برای ان است که شما عزیزان، بدانید که بازی عنوان سختی است و اصلا آسان نخواهد بود; نه گرفتن ایراد و کوباندن این بازی زیبا. چون سختی بازی هر چقدر هم زیاد باشد، سختی منطقی است و طوری نیست که فلان مرحله غیر قابل رد کردن با مهارت های خودتان باشد.
گرافیک بازی مانند دیگر عناوین استودیو Joymasher، بسیار خوب و با جزئیات است و خیالتان از بابت موارد گرافیکی بازی و افکت های آن کاملا آسوده باشد. حرکت کردن کاراکترها، نحوه ی تراندازی آن ها و انیمیشن های حرکت دشمنان و شخصیت های اصلی، بسیار خوب و شبیه به عناوین قدیمی این سبک است که در بالاترین آن، Contra قرار می گیرد. برف، باران، انفجارها و…. به زیبایی هرچه تمام تر در بازی به کار برده شده اند. اگر گرافیک Contra را دوست داشتید، با این بازی دیوانه خواهید شد.
موسیقی بازی از قطعات مختلفی تشکیل شده که همه و همه متناسب با مراحل مختلف بازی و اتفاقات در حال رخ دادن است و جای هیچ کمبودی حس نمی شود. موسیقی های حماسی، زیبا و اورجینالی که چیزی جز تحسین را برای خود باقی نمی گذارند. صداگذاری بازی نیز به جز تکرار زیاد برخی افکت های خاص، مشکل خاصی ندارد و نحوه ی صداگذاری بازی بسیار نوستالزیک است و این مورد را فقط و فقط باید بازی کنید تا متوجه حرفم بشوید.
اگر در کودکی یا نوجوانی، Conta و بازی های Run and Gun را زیاد بازی می کردید و آن ها را دست داشتید، Blazing Chrome را بدون اتلاف وقت تهیه کنید و بازی کنید. اگر هم تجربه انجام چنین عناوینی را ندارید، توصیه می کنم خودتان را کمی با این بازی سخت به چالش بکشید و در عین لذت بردن از یک گیم پلی ناب، مهارت گیمری خود را هم محک بزنید.
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- شایعه: کمپانی مادر FromSoftware احتمالا برای جلوگیری از تصاحب خصمانه از سوی یک شرکت کرهای به سونی مراجعه کرده است
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
نظرات
مقاله واقعا عالی بود و دست شما درد نکنه :yes:
راستش تو فکر خریدش هستم :inlove:
واقعا نقد خوبی بود ممنونم از اقای رضایی عزیز
کنترا همیشه بازیه عالی بوده بازی های پیکسلی هم که همشیه یاداور خاطرات گزشته هستن و در کل بسیار خوب هستن
وقت کنتراس
خسته نباشید آقای رضایی
از کنترا اسم بردید و یاد سختی زجرآور این بازی رو NES و ps1 افتادم…به خصوص که نمیشد سیو کرد و خلاصه دارک سولزی بود واسه خودش
دارک سولز راحته خدایی. من خیلی بازی های سخت میشناسم که اشکتو در میارن. یکیش همین بازی، یکی مثل Celeste و …
اتفاقا به نظرم Celeste راحت بود.فقط باید تمرکز میکردید.البته من جلو رفتم ولی از اواسطش به بعد دیگه اون حسی که منو به سمت بازی بکشه بر خلاف دارک سولز،نبود.
به نظرم بازی Dead cellsخیلی از Celesteبهتره و الان هم دارم آپدیت هاشو میگیرم که واقعا ارزش داره.
وای این بازی عالیه. :inlove: ترکیبی از کانترا و متال اسلاگ هستش. ولی خیلی سخته پیشنهاد میکنم دو نفره برید.