تنها بازمانده در فضا | نقد و بررسی بازی Astroneer
برای هر کدام از ما، رها شدن از مشغله های روزمره، هر چند کوتاه، میتواند لذت وصف ناشدنی ای باشد. وجود سلیقه، فراوانی در یک صنف را ایجاد می کند. از این رو بازی هایی پا به صنعت گیم گذاشتند که شاید امروزه همه بازیبازان آن را نشناسند ولی هر یک برای کامیونیتی کوچک خود یک سرگرمی بزرگ باشند. این بازی ها اغلب از حجم کمی برخوردارند اما به طور کلی قشر خاصی از گیمر ها را هدف می گیرند. اکثر این بازی ها، تراوشات ذهنی طراحان خلاق و نو اندیشی می باشند که متاسفانه از کمک های مالی بسیاری برخوردار نیستند. نمی توان توقع تمام کیفیت های یک پکیج کامل و بی نقص را از یک شرکت تازه نفس و نو پا داشت چرا که تمامی کمپانی های بزرگ، روزی با کوچک ترین محصولاتشان به این عرصه وارد شدند. امروز ما شاهد یک محصول ارزشمند و سرگرم کننده هستیم که ممکن است همه آن را دوست نداشته باشند! بازی ظاهرا کوچیک ولی با دنیایی پهناور ولی با ظاهری ساده ساعت های متوالی شما را پای رایانه شخصی و یا ایکس باکس نگه می دارد. بازی Astroneer آنقدر هم ساده نیست! این بازی با استفاده مکانیزم های متفاوت، یک بازی ویژه به شمار می رود. به هر حال به سراغ معرفی بازی می رویم.
بازی Astroneer، یک بازی سندباکس ماجراجویانه است که نسخه Early Access ( قبل از انتشار رسمی بازی ) در روز ۱۶ دسامبر ۲۰۱۶ به دست بازیکنان رسید اما نسخه اصلی بازی ( The full product 1.0 Version ) طبق یک عرضه رسمی در روز ۶ فبریه ۲۰۱۹ توسط شرکت تیم توسعه دهنده System Era softworks برای XBOX و رایانه های شخصی منتشر شد. محتوای بازی به طور کلی زندگی آزادانه یک فضانورد را نشان می دهد که هدف کلی او کاوش سیارات متداول برای برداشت منابع و ساخت و گسترش پایگاه های مختلف می باشد. این فضانورد باید طبق المان های زیست محیطی هر سیاره، به ادامه بقا خود بپردازد. که ما امروز به نقد و بررسی بازی ASTRONEER به صورت کامل پرداخته ایم.
بازی Astroneer ممکن است با تمام بازی هایی که در سبک Space Exploration تجربه کردید متفاوت باشد. طراحی تصاویر و کانسپت نمایشی بازی خیره کننده است. تمام اشیا و موجودات بازی رنگارنگ و چشم نواز هستند. هر آنچه که در بازی می بینید از سایز نرمال خود در واقعیت، بزرگ تر است ( ویژگی Magnification ). دیگر ویژگی بازی گوناگونی منحصر به فردش است. سیارات همه دارای اتمسفر های متفاوت با شرایط ویژه می باشند. آنچه که در سیاره ابتدایی می بینید، ممکن است در سیارات دیگر وجود نداشته باشد. چنین ویژگی محیط بازی را خاص جلوه می دهد. به طوری که قرار نیست هر سیاره سر سبز باشد! سیاره میتواند سمی، خشک، تاریک و یا غیر قابل سکونت باشد. به طور کلی، تمرکز بازی بر قابلیت برداشت و استخراج منابع برای تاسیس پایگاه های متفاوت می باشد. که قابلیت کرفتینگ ( اسکیل ساخت وسایل با استفاده از منابع اولیه ) را شکوفا می کند.
شما در یک منظومه شمسی ( سامانه خورشیدی ) واقع شدید که دارای ۷ سیاره می باشد. طراحی و نقش زیبای هر سیاره از دیگری متفاوت است. به طوری که بازیکن با تجربه زندگی در هر سیاره، دنیایی جدیدی از دانستی ها و شگفتی هارا کشف میکند. حس امنیت در خانه و بلعکس احساس ترس در شب های تاریک حس عجیبی به این گیم می بخشد. حسی که بازیکنان شاید در بازی No Man’s Sky تجربه نکردند.
برای شروع، شما توسط یک شاتل کوچک که اقامت گاه اولیه شماست به زمین پرتاب می شوید. در این حین در یک نقطه از سیاره فرود می آیید. پس از فرود شما باید ساخت و ساز را شروع کنید. اما برای ساخت و ساز نیاز به منابع دارید. لذا توسط دستگاه مخصوص لوتینگ، میتوانید منابع بر روی زمین را توسط خرطومی مکش نمایید. این دستگاه میتواند به حفر تونل نیز بپردازد. به طوری که شما برای ورود به داخل سطح زمین، میتوانید از این دستگاه استفاده نمایید. به طور کلی این دستگاه مواد را استخراج نموده و صورت بسته بندی در مخازن مورد نظر قرار می دهد. برخی برای انرژی، برخی برای ساختمان ها و غیره….. مورد نیاز می باشند. همانطور که می دانید لباس مخصوص فضانوردی همیشه در تن شما باقی خواهد ماند و طبق قواعد این لباس، اکسیژن مصرفی (O2)باید توسط یک منبع تامین شود. لذا وقتی شما از مقر خود خارج می شوید، کاهش میزان اکسیژن درون مخزن کاهش می یابد. به طوری که در صورت اتمام، مرگ یک سرنوشت تلخ خواهد بود. لذا بازی برای این موضوع نقشه ایی طراحی نموده است. در گیم شما سیم های انتقال اکسیژن را مشاهده میفرمایید. این سیم های متصل از یک مخزن سرچشمه می گیرند. برای ادامه کار این مخزن می بایست، از انرژی های تجدید پذیر محیطی استفاده نمود. در بازی میتوان از باد و نور خورشید انرژی دریافت کرد. انرژی دریافتی به دستگاه منتقل شده و چرخه انجام پروژه ها گسترش می یابد. پنل های خورشیدی در ابتدای بازی کمک شایانی برای راه اندازی دستگاه انتقال اکسیژن می نمایند. همانطور که گفته شد پس از استخراج منبع مورد نیاز، این پنل های خورشیدی قابل ساخت خواهند بود. کرفت بازی در این محدود نشده و مناطق بزرگ تری را نیز پوشش میدهد. شما با پیدا کردن و تغییر منابع به محصولات مورد نظر میتوانید به پیشرفت خود در سیاره کمک کنید. به طوری که می توانید ماشین های مختلف برای حمل و نقل، انتقال منابع و گجت ها را بسازید. این ماشین ها نیز نیازمند سوخت می باشند که این سوخت توسط منابع سوخت های تجدید پذیر فراهم آمده است. با تلاش میتوانید این مراکز سوخت را در سراسر سیاره به شکل portable ( قابل حمل ) قرار دهید. همچنین همانطور که گفته شد این موضوع برای سیم کشی ها و کابل های انتقال اکسیژن نیز صدق می کند چنانچه که این سیم کشی ها در هر ده قدم به یک transmitor متصل می شود. که فضانوردی که شما باشید با گردآوری منابع، سراسر سیارات را برای بستر بقای خود، مملو از امکانات خواهید کرد.
بازی هیچ خط داستانی برای بازیکن تعریف نکرده است. هیچ اجبار و هیچ درخواستی از بازی برای گیمر مطرح نمی شود. اما ویژگی های بصری شما را ایجاب می کند تا تمامی نقاط سیارات را جستجو کنید. برخی از تنهایی محض در بازی لذت می برند و برخی از همراه شدن با دوستانشان. بازی همه درب هارا به روی بازیکن باز کرده تا از بازی نهایت لذت را ببرد. با داشتن یک اتصال اینترنتی متوسط میتوانید بدون لگ ساعات خوشی را سپری کنید. به جست و جو بپردازید و اقسام نقاط بازی را به چشم ببینید، به برداشت ترکیب های موجود در زمین بپردازید، از استخراج ها، گجت ها و وسایل های گوناگون بسازید و از آن ها برای تسهیل کردن ساختمان ها استفاده نمایید. دیگر استفاده از کابل های انتقال اکسیژن، تسریع روند بازگشت به پایگاه را تجربه می کنید. کابل ها علاوه بر زنده نگه داشتن شما، از سردرگمی شما نیز در سیارات پهناور جلوگیری می کنند. انتظار می رود که در ریشه بازی احساس پوچی و کمبود محتوا حس شود. این حس تا حدی قابل توجیح است. بازی به طور کل، تنها یک حس آرامش بخش را هدیه می دهد. حسی که خستگی کارمندی را در کند. همراه شدن موسیقی آرامش بخش و ملو بازی در کنار گرافیک رنگارنگ و کارتونی، روحیه ساده نگری و شادابی را در مخاطب زنده کند. یکی از دلیل های عدم وجود Enemies ( دشمن های NPC )، بهبود انتقال حس آرامش باشد. در بازی شما نگران حمله زامبی ها، آدم فضایی ها و هیولا ها نیستید. هیچ عامل خارجی خطر آفرینی شما را تهدید نمی کند مگر آن که خود به دام سهل انگاری بیفتید. برخی مناطق در سیارات، چه در سطح و چه در عمق زمین دارای منابع فوق العاده سمی می باشند. مقدار سمی بودن این منابع آنقدر بالاست که پس از یک بار استشمام به کام مرگ خواهید شتافت. لذا پس از چند مرگ خود متوجه خطرناک بودن برخی مناطق بر اساس تجربه کسب شده خواهید شد.
آزادی برای ماجراجویی، هدف اصلی توسعه دهندگان بازی بوده است. شما خود راه و روش گشت و گذار خود را طراحی می کنید. سرعت ( Pace ) پیشرفت در دست شماست. برخی دوست دارند به سرعت به ارتقا تاسیسات و ساختمان ها بپردازند و بلعکس برخی دیگر دوست دارند با گذراندن وقت بسیاری، به لذت بردن از طبیعت بکر هر سیاره بپردازند.
با شروع جمع آوری و ساخت بنا های بیشتر، گزینه های شما برای ارتقا کمپ خود نیز، بیشتر می شوند. پس از جمع آوری منابع با پای پیاده، می توانید تراکتوری تهیه کنید که بتواند کانتینر های متصل به هم را حمل کند که به شما این امکان را می دهد تا منابع بیشتری را در طول یک استخراج جمع آوری کنید. پالایشگاه های کوچک (خالص سازی) به شما این امکان را می دهند تا منابع خام و اولیه را به مواد مورد نیاز مفید تر تبدیل کنید. از این مواد میتوانید برای سازه های پیشرفته تر استفاده کنید. به عنوان مثال؛ انبار برای ذخیرسازی مواد که کمک قابل توجهی به سایز کوچک کوله پشتی می کند و باعث ارتقا برداشت و نگه داری منابع می شود.
علاوه بر آن ساختمان تحقیقات ( Research Chamber ) باعث ایجاد ریسرچ پوینت شده که برای باز کردن گجت های نوین و مورد استفاده در مراتب بالاتر بسیار مفید است و باید به آن توجه بسیاری قائل بود.
یکی از دلایل گردشگری و ماجراجویی در بازی وجود منابع مورد نیاز در زیست بوم های دیگر است. شما نمیتوانید با ماندن در اطراف پایگاه خود به تکامل برسید. بازی میخواهد شما یک زمین خوار باشید. ۷ سیاره با ویژگی های متفاوت و متمایز، پر از رمز و راز منتظر حضور شما می باشند. شما برای هیچکدام از ما یک پیشرفت ناقص دلچسب نیست لذا بازی چنین ایجاب می کند که باید به زیست بوم های دور دست نیز سفر کرد و منابع خاص آن منطقه را نیز استخراج کرد تا بتوانیم به یک وضعیت مطلوب در پایگاه های مان دست یابیم.
برخی از گجت ها به منابع دقیق و خاص یک زیست بوم نیاز دارند. برای موفقیت نیازمند امکانات کافی اعم از مخزن های اکسیژن ( و کابل ها انتقال اکسیژن ) و همچنین وسایل نقلیه می باشید. گاهی ممکن است برای استخراج این منبع خاص، نیازمند به سفر خارج از سیاره شوید. هر کدام از فعالیت ها، سختی های خود را دارد.
نظارت بر توزیع انرژی بین ساختمان های جدید پایگاه خود را کنترل کنید. هر پروسه ایی از جمله تصفیه و خالص سازی مواد اولیه، تحقیق در مورد سنگهای اسرارآمیز، و ساخت ابزارهای جدید نیاز به انرژی برای پردازش دارند. با توجه به اهمیت وجود برق و انرژی در پایگاه، شما در عرصه هوشمند کردن تمام پایگاه خود مشتاق می شوید و به جذب انرژی می پردازید. ( به دلیل اینکه هر دستگاه نسبت به انرژی دریافتی، سریع کار می کند. سرعت عملکرد دستگاه ها به میزان ورودی برق بستگی دارد) به جای مدیریت ورود و خروج که به سردرگمی شما ختم می شود، شما بایدبه شکل آگاهانه ایی، بناها را را با دوشاخه برق قرمز بزرگ وصل کنید. تغییر مسیر جریان برق می تواند برای افراد کسل کننده باشد. ممکن است برای برخی ورود و خروج انرژی پیچیده باشد و اینکه موضوع با بزرگ تر شدن پایگاه تشدید می شود، به طوری که همه چیز نا منظم جلوه می یابد…
یکی از سختی های بازی کنترل کردن و مدیریت گنجایش Inventory می باشد. در ابتدا شما با استخراج منابع، شاهد قرارگیری آنها در مخزن های شیشه ایی مختص خود خواهید بود اما مشکل از جایی شروع می شود که جایی برای ادامه بارگیری نداشته باشید. آنوقت می شود بروز مشکلات را در گذر یک ثانیه در عمیق ترین نقطه یک سیاره مشاهده کرد. مشکلات از این قبیل برای بازیکنان حرفه ایی این بازی نا امید کننده واقع می شود. وجود باگ های متعدد و در برخی موارد افت فریم نیز توسط گیمر ها مشاهده شده است که آسیب بزرگی به ماهیت کلی بازی زده است. بازی با مکانیک روان و دینامیک مثل آسترونیر، شاهد ریزش های این چنینی بوده که دلیل فوق العاده نبودن این بازیست. اما از همه ایرادات وارده بزرگ تر، یکنواختی بازی است. بازی برای اغلب پلیر ها ( یعنی اکثریت ) پس از ۴۰ ساعت به طور متوسط تکراری و یکنواخت می شود. فقط مراتب پیشرفته تر شده ولی مضمون بازی تغییری نمی کند. هیجان زیادی در بازی موج نمی زند و فضای غالب ترس به علت عدم وجود تهدید های خارجی حس نمی شود. اگر شما گیمری هستید که از این بازی فقط، ماجراجویی آرامشبخش، برداشت منابع و ساخت و ساز یک پایگاه منحصر به فرد را دنبال می کنید و هدف شما از خرید بازی موارد مذکور است، از خرید این بازی مردد نباشید زیر حس ادونچر بازی پس از ۴۰۰ ساعت نیز تکراری نمی شود. اما بنابر دیدگاه اکثریت، این بازی تنها یک فضای ریلکس و فاقد مشغله را برای ساعاتی فراهم می آورد تا بازیکن از موسیقی گوش نواز و تصاویر خیره کننده لذت ببرد. در کل این بازی برای من یک سرگرمی محدود بود. گاهی برای ساعت ها این بازی را تجربه میکنم، اما فراموش نکنید! ساعت های اولیه، جزو شیرین ترین لحظات هستند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
سلام اقای نوربخش نقد عالی بود اگه شد میخوام بازیش کنم.
یه بازی survival دیگه هم بود درست اسمش یادم نیست شبیه همین اونم خیلی سرگرم کننده بود هم اول شخص میشد هم سوم شخص
فکر کنم منظورت No man’s sky باشه /
سلام، منظورتون رو متوجه نشدم. کمی شفاف تر توضیح دهید. با سپاس
نه no man نبود.
حالا یادم اومد قبلا بازی به صورت دسترسی زود هنگام عرضه شد در سبک جهان باز و ساخت و ساز کلا اوایلش خیلی سرگرم کننده بود ولی رفته رفته از سرگرمیش کاسته میشد اسمش planet nomads هستش.
ممنون از آقای نور بخش بابت نقد زیباشون !
من سرم درد میکنه برای همچین بازی هایی 😀
فقط یه نکته درباره ی نقد : عکس ها سایز کوچیکی دارن و بدون کیفیت ان . اصلا دیده نمیشه چیزی :shame:
در ضمن دوستان اگه از بازی های این سبکی خوشتون میاد حتما risk of rain 2 رو تجربه کنین :shy:
من توی بازیش یه کار کردی که فک کنم خود سازنده ها فکر شو نمیکردن. خلاصه یکی از صفحه های خورشیدی که توی اکتشافاتم از یه سفینه پیدا کردم، رو با هزار جور زحمت و فشار دادن، به سیستم برق بیس ام وصلش کردم، طوری که در طول روزی برق بی نهایت داشتم، آخه صفحه خورشیدی خیلی بزرگی بود و با هزار جور مکافات تا بیس کشوندمش… :rotfl:
این یکی از اتفاقات غافلگیر کننده توی این بازی بود، یه اتفاق دیگه هم برام توی بازی shadow of war افتاد که بماند.