در گذر نبرد با یک سامورایی | نقد و بررسی بازی Samurai Shodown
آرامش، اولین رکن یک جنگجوی شجاع است. شجاعت انکار ناپذیر همراه با روحی آرام که ظاهری آراسته می سازد. نظم و ترتیب عناصر مهم اخلاقی شرقی هاست. همواره مشاهده شده است که چینی ها، ژاپنی ها و کره ایی ها تشکیل دهنده این فرهنگ بوده اند. فرهنگی که در فراز و فرود، تنگنا و خوشی طی قرون متمادی استوار باقی ماند و تغییر چندانی نکرد. ژاپن یکی از کشورهایی است که فرهنگ دیرینه خود را در کنار دنیای به روز امروزی نگه داشته است. فرهنگ جنگاوری عدالتمند، نیز از فرهنگ های دیرینه این کشور نشات میگیرد. کشوری که در کنار فلسفه نظم محور خود، سامورایی هاو شینوبی هایی بار آورده که همراه با راه و روش علمی به احیا عقاید خود می پردازند. امروز در صنعت بازی سازی و سینما نیز شاهد رخنه این عناصر می باشیم که طرفداران بسیار زیادی نه تنها بومی بلکه غربی را به خود جذب کرده است. از پدیدار شدن ANIME که انقلاب بزرگی در جریان سرگرمی ایجاد نمود که سنت ژاپنی خود را به صورت جذابی به عرصه نمایش نهاد. از سری جذاب ناروتو که ماجراجویی را سوق می داد تا Death Note که خشم و خرد را عجین با این جریان نمود. نه تنها تصویر و سیما در اینجا بیانگر زیبایی ها بوده است بلکه صدا و موسیقی نیز به عنوان دومین عامل جذب مخاطب فوق العاده عمل کرده اند. موسیقی های گوشنواز شرقی که با سازهای بومی نواخته می شوند که با ساز، سوز و اندوه و یا خرسندی و افتخار را به مخاطب هدیه می دهند.
بی درنگ و با ذهنی پربار به آغاز نقد، توجه شما را جلب می نمایم.
بازی SAMURAI SHODOWN یک بازی مبارزه ایی ژاپنی است که از المان های این تمدن بهره می برد. سرانجام این بازی در روز ۲۵ ماه June سال ۲۰۱۹ بر روی دو پلتفرم XboxOne و Playstation4 عرضه شد. که عرضه آن بر روی Nintendo Switch و PC متحمل بوده و در زمستان امسال ممکن است عرضه شود. این بازی دوازدهمین ورودی به دنیای بازی Samurai Shodown می باشد.
اولین نسخه این سری در ۷ ماه July سال ۱۹۹۳ عرضه شد و دنیا و جهان خود را برای نخستین بار به گیمر ها نشان داد.
سازنده و توسعه دهنده بازی SNK CORPORATION نام دارد که با پشتکار و تلاش مداوم در سال های پیاپی، نسخه های فراوانی با عنوان های متفاوت از این سری را طراحی و منتشر نموده است. حال این بازی یک Reboot از سری Samurai Shodown بوده که این بار سبک مبارزه ایی دو بعدی به یک دنیای سه بعدی قدم گذاشته و رنگ و رخصار جدیدی به خود دیده است.
داستان های SAMURAI SHODOWN، در قرن ۱۸ میلادی در طول دوره Sakoku یا تعطیلات ژاپن(که به دوره انزوای ژاپن معروف است) رخ می دهند. چنانکه که شخصیت های خارجی بازی، اهل مکان هایی بودند که در آن بازه زمانی وجود نداشته اند. همچنین هیولا ها و موجوداتی تخیلی نیز قسمتی از بازی را به خود اختصاص داده اند. داستان هر بازی کاملا متفاوت است، اما هر داستان حول گروهی از کاراکتر های کلیدی می چرخد و منطقه ایی مشخص در ژاپن را به خود اختصاص می دهد. Samurai Shodown در این حین تصاویری از فرهنگ و زبان ژاپنی را به صورت بین المللی با ویرایش های کوچکی نشان می دهد. به عنوان مثال، بر خلاف بسیاری از نسخه های آمریکایی بازی های ویدئویی ژاپنی، شخصیت های سری (از جمله داکر) به طور کلی فقط به زبان ژاپنی صحبت می کنند. از گویش هایی که رنگ و لعاب رسم های دینی و سنتی را در خود جای داده اند تا گویش های عامیانه مدرن ژاپنی را شامل می شوند. نقل و قول های زیرکانه و جذاب که اصالت بازی را نمایان می کنند تا وجود زیرنویس به زبان های انگلیسی، اسپانیایی و آلمانی و غیره می تواند از خصوصیات بارز و اصولگرایانه این سری دل انگیز باشد. بیشتر موسیقی های سری از ابزارهای سنتی ژاپنی نشات می گیرند(عمدتا shakuhachi). حس رئالیستیک بودن بازی با وجود کاراکتر های درون بازی برانگیخته می شود که در تاریخ ژاپن نقش آفرین بوده اند.
داستان بازی مارا به سال ۱۷۸۷ می برد جایی که Matsudaira Sadanobu به عنوان مشاور Shogun منصوب شده بود. در دوره ایی که به اصلاحات پرداخته می شد ولی در عین حال قحطی، آتش سوزی و ویرانی همه جا را فرا گرفته بود. ابر های تاریکی در دل سرزمین رخنه کرده بودند و فضای تاریکی و پژمرده ایی را پدید آورده بودند. این مضمون بازی است که کاراکتر های متعددی با طرز فکر های متمایز از دیگری را خلق کرده است.
در ابتدا تجربه بازی، فکر می کردم کوتاهی داستان بازی می تواند بر خوبی های این بازی چیره شود ولی وقتی این گیم را بازی کردم به آن پی بردم که این بازی مملو ریزنکات متفاوت بوده که با گذر در بازی جذاب تر نمایان می شوند. همانطور که انتظار می رفت بازی شامل اقسام مختلف می باشد. اولین قسمتی که به طور اکثریت توجه گیمر هارا به خود جلب می کند بخش داستانی بازی می باشد. در این بخش شما با انتخاب کاراکتر مورد نظر به سمت نبرد با رقیبان خود می شتابید. به طوری که ممکن است کارکتر هایی را ببینید که به طور ذاتی سامورایی نیستند. همانطور که قابل استنتاج است، بخش اعظمی از کاراکتر ها سامورایی نیستند و این جلوه سامورایی هارا حاضر در بازی را درخشان تر می کند. نام های تمام کاراکتر های حاضر در بازی در ادامه ذکر شده اند(۱۶ کاراکتر اصلی)؛
– HAOHMARU
– NAKORURU
– YASHAMARU KURAMA
– Galford
– UKYO TACHIBANA
– KYOSHIRO SENRYO
– JUBEI YAGYU
– TAM TAM
– HANZO HATTORI
– GENJURO KIBAGAMI
– EARTHQUAKE
– SHIKI
– YOSHITORA TOKUGAWA
– CHARLOTTE
– DARLI DAGGER
– WU-RUIXIANG
و همچنین چهار کاراکتر برای DLC که به صورت رایگان عرضه می شوند.
– BASARA
– KAZUKI KAZAMA
– RIMURURU
– WAN-FU
از این شانزده کاراکتر، سیزده کاراکتر قدیمی بوده و قبلا در سری حضور داشته و تنها سه کاراکتر جنگجویان تازه نفس می باشند. پس از انتخاب برای شروع داستان شما با برداشتن حریف های مقابل از سر مسیر خود، قدرت خود را در بازی شفاف تر می سازید. در این حین بازی شمارا تحریک به ادامه مسیر می کند. شما از شرق تا غرب دشمنان خود را شکست داده و داستان را کامل می کنید. در این بین باید تاکتیک های نوین با روش های مختلفی نیز بیاموزید! هر کاراکتر یک اینترو جداگانه و مختص خود و تعداد کمی مبارزات را به خود اختصاص می دهد که در آخر با BOSS مواجه شده و باید وی را شکست دهید. پس از اتمام به منو باز می گردید تا با کاراکتر دیگری به بازی بپردازید، می توانید درجه سختی را تغییر داده و کمی پیاز داغ ماجرا را زیاد کنید!
موتور سازنده بازی UNREAL ENGINE 4 می باشد. پس توقع یک محصول نسبتا خوب از این بازی می رود. گیم پلی روان و نرم یک خواسته همواره قابل توجه از سوی بازیکنان بوده است. بازی های مبارزه ایی مانند هر بازی شناخته دیگر از یک سری المان ها پیروی می کند. بازی های معروفی مانند MORTAL KOMBAT و INJUSTICE که طرفداران بسیاری را به انحصار خود در آورده اند نیز شامل این دسته می شوند. این بازی ها با نقش کاراکتر محوری و طراحی اتمسفر های بسیاری برای فضای مبارزه بازیکن را برای تلاش برای برتریت تشویق می کنند. حرفه در این بازی ها با توجه به کامبو ها و قابلیت های ویژه کاراکتر ها مهارت را در جان بازیکن نهادینه می کند. بازی SAMURAI SHODOWN نیز سعی کرده با فضای اصیل بومی خود، طرفداران این سری که میتواند هر کسی باشد را به خود جذب کند. پس از ورود به یک مچ (یک دست رقابتی که شامل راند ها می شود)، پس از معرفی کاراکتر ها و شمارش ویژه به ژاپنی نیز میتوان به ساختار ویژه بازی توجه کرد. محیط های بازی اکثرا از اتمسفر های مخصوص و آرامش بخش تشکیل شده اند و عوامل طبیعی بسیاری را در خود جای داده اند. واضح است که در طول نبرد میتوان به حرکات بسیاری اعم از ضربات سنگین، مدیوم و سبک در کنار قابلیت های ویژه یک کاراکتر اشاره کرد. یکی از معایب بازی کند بودن ویژه حرکتی کاراکتر ها در بازی می باشد ولی هر چند که شما به این سامانه عادت خواهید کرد. قابلیت پرش و حرکت در هوا، نشستن، گارد گرفت و ساباکی (جا خالی دادن) را میتوان از قابلیت های بازی دانست. همچنین قسمتی که انرژی و قدرت کاراکتر حین گذر زمان در یک راند نیز پر می شود می تواند قدرت وی را افزایش داده و او را از حریف جلو بیاندازد. همچنین فینیشر های ویژه هر کاراکتر که نسبت به ویژگی های ظاهری و باطنی او، تدوین شده اند نیز حائذ اهمیت می باشند. حد واقعگرایانه شدن بازی تا جایی پیش می رود تا در مبارزه، با وارد کردن نیرو بسیار با ضربات سنگین شمشیر و یا سلاح سرد حریف را روی زمین بیاندازید تا در حملات متعدد بعدی از وی، آسیب های کمتری را برای خود پیشبینی کنید. هر چند که اگر مجالی به او داده شود، میتواند دوباره شمشیر را بردارد و شما را شکست دهد. دانستن و کسب دانش از آنکه چه زمانی حمله کنیم و چه زمانی به دفاع بپردازیم نیز بسیار حیاتی می باشند به طوری که یک حمله بیجا که با دفاع حریف دفع شود میتواند به یک ضد حمله برای شما تبدیل شود. به قدری زمانبندی در بازی مهم است که شما با یک حرکت می توانید نصف تا سه چهارم جان حریف را بگیرید! طمان تعینن کننده است پس یعنی این موضوع برای حریف نیز صدق می کند و حرکت های احمقانه در سمت جلو یا عقب و یا پرش ها بی پروا میتواند شمارا در چند حرکت میتواند پوزه پالیر را به خاک بمالد! همچنین با فشردن دکمه Pause میتوانید به قسمت فن ها و حرکت ها و قابلیت های دسترسی پیدا کنید و نقشه بکری برای شکست حریف پیدا کنید و این بار شما حریف را مغلوب ضربات کشنده خود کنید. ضربات دستوری، ضربات سلاح و قابلیت های ویژه که آسیب عمیقی خواهند رساند. به طور کل آنقدر نیز نیاز نیست که به حفظ حرکات و دستورات بپردازید. بارها شده است که من با ندانستن ترتیب روش های هجومی حریف را غرق در خون کرده و حتی کوچک ترین اسیبی را نیز متحمل نشده ام. بله ان به شما بستگی دارد که چقدر ذکاوت و هوش خود را در بازی خرج می کنید. ممکن است بارها در مبارزه ها شک کنید که چگونه شکست میخورید! چطوری وقتی کامبویی در راس کار نیست و بازی حول ترکیب حملات و زمان حمله گردش می کند چطور متنایز می شوید!؟ باید چنین گفت که حریف زمان بندی بهتر و ذکاوت بیشتری در نوع حملات و دفاع خرج کرده و از انجام حرکات فاقد فایده پرهیز نموده است.
با ورود به یک مچ ( یک دست از بازی که شامل چند راند می شود) شما حس گرم بازی را خواهید چشید. وجود اتمسفر های گوناگون با عوامل طبیعی بسیار که به صورت وحشتناکی میتواند جذار باشند تا به صدا و آدیو ضربات سلاح سرد و حتی سرخ شدن زمین با جاری شدن خون بر روی آن را میتوان از صفات بارز بازی خواند. با ورود به بازی و بر انداز کردن شدت سختی متوجه خواهید شد تنها و کلیدی ترین عنصر در بازی استراتژی است که شما رقم می زنید. حال شما باید بدانید که در حرکت چه روشی مناسب برای حمله و غلبه بر حریف است. به عنوان مثال ممکن است حرکات متعددی از شما توسط گارد حریف خنثی شده و شمارا در یک شرایط خطرناک قرار دهد. حال در کنار وضعیت خشن بازی، همراه شدن موسیقی با المان های موجود در بازی که یک پکیج فوق العاده را تشکیل می دهند نیز از توانایی های این شرکت پر تجربه اذعان می دارد. از جدیت اعلام نتایج توسط گوینده تا کری خواندن حریف، از ضربات سهمگین و خونین تا سر سبزی و طبیعت در یک فضای معصوم همه میتوانند بازی را تا حدی مطلوب جلوه دهند. اما همانطور که میدانید بازی فقط به بخش داستانی محدود نمی شود بلکه سعی کرده با گسترش محتوا و قابلیت هایش، پیشرفت چشمگیر خود را به عرصه دید بگذارد. ما در ادامه به بخش های گوناگون و توضیحاتش پرداخته ایم؛
– Practice: در این بخش شما با دو قسمت آشنا خواهید شد. یکی آموزش و تعلیمی که نسبت به کاراکتر انتخابی می آموزید و دو، قسمتی که شما نسبت به آموخته های خود به تمرین و تکرار حرکات می پردازید.
– Online: بخشی محبوب بین گیمر ها که فرصت شکوفایی توانایی ها را فراهم می کند تا شما مهارت خود را نسبت به سطح جهانی بسنجید. پس از تمرین و کلی مشقت و سابقه این باز شما به قسمتی قدم می گذارید که حرفه حرف اول را می زند. بهتر است بگوییم که شامل دو قسمت رنک و کژوال نیز می باشد که رنک رتبه شما را مشخص خواهد کرد. در لیدربردز یا رده بندی میتوانید تعداد برد و باخت و رتبه خود را مشاهده کرده و روند آینده خود را بررسی کنید.
– Dojo: این بار شما باید در این بخش به شکست دادن قوی ترین و اصلی ترین کاراکتر های پلیر ها بپردازید. پلیر ها با برتریت یافتن با یک کاراکتر، آن را در لیست دفاعی دوجو قرار میدهند که این باعث می شکد تا شما با بهترین کاراکتر خود به آناا هجوم ببرید و انگار یک NPc را از سر راه بردارید. نکته قابل توجه این است که این قابلیت برای شما نیز باز شده و هجوم دیگر پلیر هارا بر شما سهل می کند. کاراکتر های شما بر اساس حرکت های قبلی شما به دفاع می پردازند و این شما را موجب می کند تا مراقب نوع حرکات خود باشید.
– Battle: این بخش نیز طرفداران بسیاری دارد. اغلب بازیکنانی که از بخش های آنلاین نمی توانند استفاده کنند و یا میخواهند که لحظات مفرحی را در کنار کسی در کنار خود سپری کنند میتوانند با این بخش کلی حال کنند! این بخش شامل مبارزات دو نفره آفلاین، تورنومنت ها و غیره می شود که لحظات مهیج و گاها چالش براگیزی را ایجاد می کند.
– Database: همانطور که از نامش پیداست، این بخش اطلاعات و داده های شمارا که تا کنون به ثبت رساندید، در خود ذخیره کرده است. میتوانید تعداد برد و باخت های کلی خود با کاراکتر های انتخابی خود را مشاهده فرمایید و تا از نقطا قوت و ضعف خود نیز با خبر شوید.
– Gallery: فیلم ها، طراحی ها، کار های هنری و حتی صدای کلمات را در اینجا بیابید. میتوان به فیلم های نمایش داده شده در مراحل، طراحی های ویژه کاراکتر ها و تلفظ کلمات ژاپنی در حین توضیحات به ترتیب اشاره نمود.
به طور کل بازی Samurai Shodown ممکن است یک بازی محشر در سبک خود نسبت به بازی های نظیرش نباشد اما توانست اثبات کند که پیشرفت های قابل توجهی و جهش های بلندی داشته و توانسته است در کنار تلفیق حس نوستالژیک و کمی فضای مدرن تر، در سطح خود خوب باقی بماند. هر چند که به مقیاس کمپانی ها بزرگ نمی تواند پدید آورنده عجایب باشد. میتوان بیان کرد که بازی تا حد قابل توجهی رضایت طرفداران سری بازی را جلب کرده ولی هنوز نتوانسته پیشرفت حیران کننده ایی در سال ۲۰۱۹ به ثمر برساند. خط داستانی بی سر و ته و پیچیده هنوز قابل مشاهده است که این از خصوصیت بارز تکرار شونده کل سری بوده است. بازی سعی کرده تعادل را بار دیگر به عنوان عنصری سازنده حفظ کند. همه جانبه در کنار اصالت و ریشه خود باقی ماند، به طور واقعی خیره کننده نبود ولی در حد خود ویژه و سرگرم کننده بوده است و در این بین سعی کرده است حس متمایزی را به بازیکن القا کند.
پر بحثترینها
- بازیگر شخصیت اصلی Intergalactic نیل دراکمن را خدای بازیهای ویدیویی میداند و از همکاری با او هیجانزده است
- رکورد دیسلایک تریلر Concord توسط Intergalactic در یوتیوب شکسته شد
- رئیس ناتی داگ: تست بازیگری Intergalactic به اندازه انتخاب بازیگر نقش الی شگفتانگیز بود
- بازیهای انحصاری کنسولی بیشتری از پلی استیشن برای Xbox عرضه خواهند شد
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- ظاهراً تریلر معرفی Intergalactic: The Heretic Prophet به تاریخ عرضه آن اشاره دارد
- دیجیتال فاندری تریلر Intergalactic را از نظر بصری شگفتانگیز توصیف میکند
- سازنده بازی Black Myth: Wukong بابت برنده نشدن در مراسم The Game Awards 2024 گریه کرد
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- مدیرعامل مایکروسافت: طرفدار Xbox بودن یعنی تجربه بازیهای آن روی تمامی دستگاهها
نظرات
نقد خیلی خوبی بود خسته نباشید.
میگم یه نقد هم از مای فرند پدرو برید حیفه واقعا
آره من ک منتظر نقدش هستم
ظاهرا متاسفانه فقط برای پیسی اومده درسته؟
منم میخوااامش 😥
داستان این بازی در کنار شماره های قبلی تکمیل میشه. به هر حال تجربه این بازی برای عاشقان فرهنگ ژاپنی و بازی های مبارزه ای توصیه میشه. گرچه با کنار رفتن سول کالیبور، گزینه دیگه ای در این سبک نیست.
بازی رو در اینده حتما تجربه میکنم
اقای علی نوربخش شما نویسنده ی جدیدی؟ چون یادم نمیاد گیمفا به بازی ای زیره ۸ داده باشه
زیر ۸ زیاد داده ها ?:-) ?:-)
زیره ۸ زیاد داده؟ توضیح میدی
نمونش بازی انتم و Crackdown3 جفتشون زیر ۸ نمره گرفتن
انتم و کرک داون که متاشون زیره ۷۰ شده، این متاش ۸۳ هست طبیعتا باید بالای ۸ میگرفت، وقتی به بازی ای که متاش ۷۰ میشه میدن ۸۵ خب به این دیگه باید بدن ۹
حالا منم برام مهم نیست که گیمفا به چه بازی ای چند میده وگرنه خیلی شدید انتقاد میکردم
فقط فکر کردم نویسنده ی جدید هستن چون سخت گیرانه نمره دادن نسبت به بقیه ی نقد های گیمفا
با سلام و درود فراوان دوست عزیز. نمرات گیمفا بر اساس متا و امتیازات سایت های نقد دیگر پایه گزاری نمی شوند بلکه هر نوسینده با آنالیز بازی به نتیجه ای می رسد که هر بازی شایسته چه نمره ایی می باشد. با سپاس
مثل اینکه شما کاربر جدیدی
نه داداش من ۵ سال بیش تره که اینجا هستم :-))
نقد خوب و قشنگ بود آقای نور بخش خسته نباشید البته این بازی در مقابل استاتید این سبک مثل مورتال کامبت – تکن و استریت فایتر حرفی برای گفتن نداره و موضوع جالب تر اینکه الان ۲ نسل تعداد بازی های ۲ بعدی به شدت کم شده و SNK نمیاد از این فرصت ناب استفاده کنه و یه نسخه جدید از سری متاس اسلاگ یا همون سرباز کوچولو خودمون منتشر کنه الان سالهاست که این بازی رو بازی میکنم و منتظر نسخه جدیدش ام ولی حیف یا حتا بازی ریمن و شنک بهترین بازی هک اند اسلش دو بعدی تاریخ به نظرم قسمت دومش زیاد به دل نشست ولی قسمت اولش معرکه بود امیدوارم روزی دوباره این بازی ۲ بعدی برگردن به دنیای گیم
اتفاقا این بازی هیچ ربطی به تکن و کمبت و امثال اون نداره و سبکش دقیقا مثل سول کالیبره گرچه ساختارش از کمبت هم بهتره.. این بازی متفاوت ترین و هیجانی ترین بازی فایتیه که میتونید رو پلی استیشن تجربه کنید حتما هم دو نفره یا چند نفره بازی کنید تا مدتها در کنار هم لذتشو ببرید..