E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا
E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا
E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا
E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا

E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها

سعید حلاجیان
۰۹:۰۰ ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا

E3 2019 رویداد عجیبی بود؛ نه می‌توان آن را رویداد خوبی تصور کرد و نه می‌توان از آن به عنوان یک رویداد کاملا بد یاد کرد. در حقیقت اگر بخواهیم منطقی قضاوت کنیم، E3 2019 عملکردی میانه داشت و شاید عدم حضور شرکت‌هایی به مانند سونی باعث شد تا این رویداد آن رونق همیشگی را نداشته باشد. اما به نظر می‌رسد تنها کسی که از این رویداد سود برده، شرکت سونی بوده است. با وجود غیبت سونی، رویداد E3 2019 بیش از پیش نشان داد که کنسول پلی‌استیشن ۴ و بازی‌های انحصاری آن از چه اهمیتی برخوردارند.

سونی را می‌توان برنده‌ی حقیقی کنفرانس E3 2019 به شمار آرود؛ شاید از شنیدن این جمله متعجب شوید و بگویید که این شرکت اصلا در E3 2019 حضور نداشته که بخواهد برنده‌ی آن لقب گیرد. اما باید بگویم سونی برای برنده شدن نیازی به حضور در این رویداد نداشت.

بگذارید قضیه را کمی بازتر کرده و به شکل ساده‌تری توضیح دهم. در این مقاله قصد نداریم تا به طرفداری از شرکت یا پلتفرم خاصی بپردازیم وتنها مرروی داریم بر اتفاقاتی که در E3 2019 شاهد آن بوده‌ایم و این موضوع خود گواهی بر همه چیز است. بیایید به رویداد E3 سال گذشته بازگشته و مروری بر آن داشته باشیم. مایکروسافت در سال گذشته با بحران جدی روبرو بود؛ کنسول اکس باکس وان اکس در سال ۲۰۱۷ معرفی شد و به غیر از اجرای بهتر بازی‌های مولتی پلتفرم برروی این کنسول، مایکروسافت هیچ برنامه‌ی دیگری از جمله توسعه‌ی بازی‌های انحصاری جدید برای آن نداشت. در حالی که هجمه‌های زیادی بر علیه این شرکت به راه افتاده و انتظارات از این شرکت برای حضور در E3 2018 را افزایش داده بود، مایکروسافت به خوبی توانست با یک جهش بزرگ، معرفی استودیوهای فرست پارتی خریدای شده و معرفی چند بازی انحصاری جدید از بحران پیش روی خود فاصله گرفته و بازی‌بازان را به آینده امیدوار کند. از طرفی کنفرانس سال گذشته‌ی سونی نیز اگرچه سوپرایزهای خوبی به مانند نمایش گیم‌پلی بازی Ghost of Tsushima و Death Stranding را به همراه داشت اما چندان به مذاق طرفداران این شرکت خوش نیامد.

اما شرایط در ارتباط با E3 2019 کاملا متفاوت بود. سونی از چند ماه قبل اعلام کرد که در این رویداد حضور نخواهد داشت و در حالی که انتظار می‌رفت مایکروسافت از غیبت شرکت سونی استفاده کرده و طی رویداد E3 2019 به معرفی بازی‌های جدید برای کنسول اکس باکس وان و یا اکس باکس اسکارلت بپردازد، عملا چیز جدیدی برای رونمایی نداشت و کنفرانس این شرکت را می‌توان جزو ضعیف‌ترین نمایش‌ها به شمار آورد. از طرف دیگر اما شرکت نینتندو که سال گذشته نمایش نسبتاً خوبی را پشت سر گذاشت، در سال جاری توانست با معرفی بازی‌ها و محتویات جدید عملاً یکی از هیجان انگیز‌ترین کنفرانس‌ها لقب گیرد. اما همان طور که اشاره کردیم، موضوع مهم و عجیب در کنفرانس E3 2019، عدم حضور سونی در این کنفرانس بود که البته سونی از مدت‌ها قبل این موضوع را اطلاع رسانی و اعلام کرد که به طور کلی در کنفرانس امسال حضور نخواهند داشت. یعنی حتی یک غرفه از این شرکت و بازی‌های آن در نمایشگاه E3 2019 حضور نداشت و بر همین اساس جای خالی این شرکت در رویداد E3 2019 بسیار احساس می‌شد؛ آن‌هم با وجود اینکه این شرکت بازی‌های انحصاری زیادی برای کنسول پلی‌استیشن ۴ در اختیار دارد که هنوز به طور کامل معرفی و رونمایی نشده‌اند.

E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا

این همان موضوعی است که امروز می‌خواهیم در مورد آن بیشتر صحبت کنیم. زمانی کنسول پلی‌استیشن ۲ تنها انتخاب سازندگان بازی‌های ویدئویی بود. اوضاع در نسل هفتم تغییر کرد و در نسل هشتم دگرگون شد. در نسل هفتم با ظهور اکس باکس ۳۶۰، سونی روزهای خوبی را پشت سرنگذاشت و طی آن دوره شاهد بوده‌ایم که کنسول پلی‌استیشن ۳ با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده و کنسول وی‌یو نیز بحران متفاوتی را تجربه می‌کرد. در نسل هشتم اگرچه اوضاع شرکت سونی و کنسول پلی‌استیشن ۴ بهبود پیدا کرد اما این روزها که رایانه‌های شخصی به پلتفرم‌های قدرتمندی تبدیل شده، بازار بازی‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند رشد فزاینده‌ای یافته و بازار فروش بازی‌های ژاپنی نیز شیب نزولی را تجربه می‌کند، شاید رسیدن دوباره‌ی سونی و پلی‌استیشن ۴ به شرایط آرمانی نسل ششم کمی دشوار باشد. اما وقتی بحث به رقابت میان کنسول‌ها و مقایسه عملکرد آن‌ها در بازار کنسول‌ها برسد، بدون شک کنسول پلی‌استیشن ۴ همچنان پیشتاز است و این کنسول تنها انتخاب بازی‌بازان خواهد بود.

حال سوالی که پیش می‌آید این است که در این شرایط دشوار که سونی و کنسول پلی‌استیشن ۴ با آن روبرو هستند، آیا غیبت شرکت سونی در رویداد E3 2019، به این شرکت لطمه نمی‌زند؟ پاسخ به این سوال تا حدودی منفی است زیرا علیرغم اینکه سونی در رویداد E3 2019 حضور نداشت اما بسیاری از بازی‌های مولتی پلتفرم که در این رویداد معرفی یا رونمایی شده‌اند، برای کنسول پلی‌استیشن نیز عرضه خواهند شد. به بیان ساده‌تر، اکثر بازی‌های مولتی پلتفرمی که مایکروسافت به نمایش آن‌ها در کنفرانس خود می‌بالید، قطعا برای کنسول پلی‌استیشن ۴ نیز در دسترس خواهند بود. همچنین بسیاری از بازی‌های دیگر به مانند Final Fantasy VII که عنوان بهترین نمایش E3 2019 را به خود اختصاص داد، حداقل در هنگام انتشار به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ در دسترس خواهند بود. اما هدف ما از مطرح کردن این موارد جیست؟ حقیقت این است که با توجه به موارد مطرح شده و علیرغم غیبت سونی، اما این شرکت حضور بسیار برجسته و فعالی در رویداد E3 2019 داشته است؛ موقعیتی که سونی از نسل ششم تا به حال به آن دست نیافته بود.

E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا

بسیار جالب است که سونی و کنسول پلی‌استیشن ۴ این نسل را با قدرت آغاز کرده و توانسته‌اند که در طول نسل هشتم، قدرت و حاکمیت خود بر بازار کنسول‌های نسل هشتم را حفظ کنند. این موضوع از این جهت اهمیت دارد که اگر به خاطر داشته باشید، کنسول اکس باکس ۳۶۰ در نسل هفتم شروع رویایی داشت اما در نهایت مجبور شد تا در پایان نسل رقابت را به کنسول پلی‌استیشن ۳ واگذار کند. پس با این توصیفات، می‌توان گفت که فرمان در دستان شرکت سونی قرار دارد و حال که به نسل آینده نزدیک می‌شویم، با توجه به عملکرد موفق کنسول پلی‌استیشن ۴ و سیاست انحصار طلبی شرکت سونی، بدیهی است که کاربران این شرکت ترجیح دهند تا به راحتی از کنسول پلی‌استیشن ۴ به پلی‌استیشن ۵ مهاجرت کنند تا اینکه بخواهند پلتفرم خود را تغییر دهند.

بنابراین E3 امسال بیش از پیش نشان داد که سونی و بازی‌های این شرکت چه جایگاه مهمی در صنعت بازی‌های ویدئویی دارند و علیرغم اینکه سونی در این مراسم هیچ‌گونه حضور رسمی نداشت اما همچنان بازی‌های زیادی برای رونمایی دارد و بنابراین این شرکت با غیبت در E3 2019 خود را برای رویدادهای آینده آماده خواهد کرد تا بتواند نسل هشتم را با پیروزی قاطعانه‌ی خود به پایان برساند.

اما سوالی که ذهن ما را به خود مشغول کرده این است که آیا سونی این عملکرد خوب را با کنسول پلی‌استیشن ۵ نیز ادامه خواهد داد یا خیر. اگرچه نمی‌توان در مورد آینده به صورت قطعی نظر داد اما با توجه به حضور برجسته‌‌ی شرکت سونی و سیاست‌هایی که این شرکت در نسل هشتم در پیش گرفته است و مسلما آن‌ها را به نسل نهم انتقال خواهد داد، می‌توان پیش بینی کرد که سونی در نسل نهم نیز حاکم بی چون و چرای بازار کنسول ها خواهد بود مگر اینکه اتفاق غیر منتظره‌ای رخ دهد. به طور مثال، اگر سونی قیمتی معادل ۶۹۹ دلار را برای کنسول پلی‌استیشن ۵ در نظر بگیرد و کنسول اکس باکس اسکارلت یا هر نامی که برای آن در نظر گرفته شده است، با قیمیتی پایین‌تر در بازار در دسترس باشد، این موضوع می‌تواند باعث شود که بازی‌بازان به کنسول اکس باکس مهاجرت کنند و یا حتی ممکن است شکست‌های متعدد دیگری را برای این شرکت در پی داشته باشد.

E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا

بار دیگر باید تاکید کرد با توجه به عملکرد سونی در نسل هشتم، بسیار بعید است که این شرکت بخواهد مسیر و انتخاب‌های غیر منتظره‌ای را در پیش گیرد. تصمیم شرکت سونی برای عدم حضور در رویداد E3 2019 ،خود گواهی بر این موضوع است؛ آن‌هم در شرایطی که رقابت میان کنسول‌ها و بازاز بازی‌های ویدئویی بسیار نزدیک است.

نظر شما کاربران گیمفا در رابطه با موضوع این مقاله چیست؟ با توجه به صحبت‌های مطرح شده، آیا می‌توان سونی را برنده‌ی نسل هشتم نامید؟ رقابت میان دو شرکت سونی و مایکروسافت در نسل نهم را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ در مقاله‌های آینده سعی بر این خواهیم داشت تا بیشتر و دقیق‌تر به بررسی این موضوع بپردازیم و از شما نیز خواهشمندیم نظرات خود در این رابطه را با ما حتما به اشتراک بگذارید.

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا
E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا
E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا
E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا
E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • rezamaki1362 گفت:

    مطمعنم نمایشگاه e3 سال ۲۰۲۰ سونی مترکونه با بازیهاش :inlove:

  • Sina5124 گفت:

    E3 2019 به عنوان یکی از عجیب ترین E3 ها در تاریخ ثبت شد 😉 پیروزی شرکتی که اصلا در E3 حضور نداشت و البته، از دست دادن فرصتی بسیار خوب برای ماکروسافت 😐

    • Sina5124 گفت:

      من چیز بدی گفتم آیا 😐 😐 😐
      (یه بیکاری همه رو با vpn منفی زد و رفت ?:-) )

      • parvaz1 گفت:

        نه تنها شما، بلکه سایر دوستان هم از گزند دوستِ VPNدارمون در امان نموندن!

      • Biggaty گفت:

        بگی سو بقیشو نگفتی یه سی چل تا پیشکش منفی میگیری اصلا واکنش نشون نده حرف حق تلخه
        اما سوالای آقای حلاجیان :
        ۱. آیا می‌توان سونی را برنده‌ی نسل هشتم نامید؟ شوخی میکنید 🙂 با اقتدار بله بعلاوه با این که تو E3 سوم شد برنده واقعی سونیه که بدون نمایش این مقامو بدست آورد آیا مایکرو هم بدون نمایش میتونست این جایگاهو بگیره؟؟؟
        ۲.رقابت میان سونی و مایکروسافت در نسل نهم را چگونه پیش بینی می‌کنید؟ به امید خدا سونی با استفاده از تجاربش در نسل هشتم وبا توجه به اینکه ظاهرا مایکرو میخواد دوباره درجا بزنه (ببین خودش میخواد کسی مجبورش نکرده شما مایکروفنا شاهدین) و تا بخواد سرویس استریم جا بیفته و تا وقتی مایکروسافت تو نسل بعد به سرویس استریم بچسبه عین خار به دم سگ (بچیزی گیر بده ول نمیکنه لعنتی)ما تخت گاز رفتیم 🙂 این نسل هم با افتخار از آن سونی خواهد بود.
        ۳.جوگیر شدم یکی منو از برق بکشه 😀

        • Biggaty گفت:

          ببخشید..اصلا بگیم اکثریت کسایی که رای دادن به قول یکی از دوستان که اسمش یادم نیست مثل کاربرای گیمفا و ایران سونی فن بودن تا اینجا درست ؟ خب سوال بعد دلیل اکثریت کاربرای سونی چیه چن نفر الکی هایپ شدن چن نفر گول خوردن ؟ اصلا بگیم یه عده از سبک بازیسازی سونی و آی پی هاش علاقه ندارن، مگه مایکروسافت حق انتخابی واسشون گذاشت که انتخاب دومی داشته باشن الان دلیل من واسه خرید ایکس باکس چیه هر آی پی که بخوام میتونم رو PC تجربش کنم فورزا ، گیرز ، الانم هیلو من حسرت چیو بخورم ؟ عوض کنسول میرم PC میگیرم خیلی قویتر و بهتر که “سکالت” هم به خوابش نیاد

          • ANGEL of DEADS گفت:

            ما خندیدیم
            بجای بی ادبی و توهین احترام به برند رقیب را انجام بدید تا احترامی متقابل را بدست بیاورید
            اگه هم فکر میکنید که کامپیوتر بخرید که سخت در اشتباهید چون کنسول پلیر فقیره و توان خرید چند بازی همزمان رو نداره
            مایه شرمساریه سونی فن بودن با شماها

            • Biggaty گفت:

              ۱.من ادبو کامل رعایت کردم و الا نظرم تایید نمیشد، ۲.جملت به خودت برمیگرده که زیر هر پستی منو ریپلی میکنی ،۳. واسه من و دیگر سونی فنای سایت هم مایه شرمساریه که مولتی اکانتی مثل تو جزعی از ما باشه
              ببین من هرچی باشم مثل تو ترسو نیستم که پشت اکانت سونی قایم بشم اگه میبینی تا حالا جوابتو ندادم برمیگرده سر همون ضرب المثل معروف کاری نکن تا در دروازه جهنم ترولت کنم

            • ( چون کنسول پلیر فقیره و توان خرید چند بازی همزمان رو نداره)
              همین که تو داری به بقیه احترام میزاری برای هممون بسه
              جدا از اون کسی شما رو مجبور که نکرده سونی فن باشی لزومی نداره تو هر پست سونی بیای بنویسی ( سونی فن بودن در کنار شما مایه شرمساریه )

            • لعنت بر دروغ گو
              شمایی که لباس سونی فن به تن کردی
              واضح و مشخص هست
              حتی فن هایی از مایکرو به شکست این کمپانی در این سایت یا در پی وی من در تلگرام اعتراف کردن.حتی اونایی که سردسته فن های مایکروی این سایت حساب میشن پیش من اعتراف به قبول شکست مایکرو کردن و قطعا هیچ فن سونی نمیاد طرفداری مایکرو مثل شما اونم در حالی که شکست به این اشکاری خورده بکنه.
              شما فن مایکرو هستی از نوع متعصبش ولی دوستایی که اعتراف کردن به شکست مایکرو نگرش منطقی به قضیه داشتن.
              بله عزیزم،فن مایکرو بودن با امثال تو مایه شرمساریه و حق نداری به فن سونی بودن وانمود کنی.

        • ali as گفت:

          این سوم شدن بین سه کنسول نسل حاضر بود بین سه تا گزینه اخر شد مگه گزینه چهارمی بود به حضور تو نمایشگاه ربطی نداشت

  • ( بنابراین E3 امسال بیش از پیش نشان داد که سونی و بازی‌های این شرکت چه جایگاه مهمی در صنعت بازی‌های ویدئویی دارند.)
    کاملا موافقم :yes:
    ولی جدا از عناوین مولتی پلتفرمی که روی ps4 هم منتشر میشن و توی مقاله بهش اشاره کردید سونی با وجود اینکه توی E3 حضور نداشت ولی بازم کلی محتوای انحصاری و یک انحصاری زمانی ارزشمند ( final fantasy 7.) برای ps4 معرفی شد
    و این نشان دهنده اینه که سونی چقدر به گیمر های خودش احترام قائله که حتی بدون حضور در E3 هم بازم به فکر محتوا برای کنسول خودش هست

  • Sasan68 گفت:

    قطعا کنسول امریکایی قابل احترام و بسیار قدرتمنده که در این نسل تنها کمبودی که داشت نبود گیم و انحصاری قوی هستش که نتونست به نظره من طرفدار هاش و گیمرهایی مثل من که طرفدار و فن یک و دو اتیشه این کنسول قوی نیستند رو راضی کنه اما مطمئن هستم و واقعیت هم میگه که ایکس وان بسیار سیستم به روز و قدرتی رو داراست که شاید نتونست پشتیبانی که حقش هست رو دارا بشه و … اما E3 هم به نظره من چیز زیادی برای عرضه و سورپرایز در دست نداشت – خوب سونی و کنسول قدرتمند PS کاملا گیم هاش و آینده اون در این نسل مشخص هستش و گیمر ها بی صبورانه منتظرن‌ و خوب سونی دلیلی دیگری برای حضور نمی دید‌ و این موقعیت برای رقیب ایجاد شد تا بتونه که بیشتر خودشو و بهبود فناوری و گیم هاشو به نمایش بزازه که به نظرم نتونست موفق بشه و هواداران رو راضی کنه- در کل سونی در این نسل راه هموارتری داشت و با احترام به X و فن هاش اما به نظرم PS کنسول موفق تر این نسل بود و مهم‌ترین علت اون هم پشتیبانی حرفه ای و قوی سونی برای کنسولش بود…به امید موفقیت بیشتر هردو کمپانی و پیشرفت صنعت گیم..تشکر

  • عالی بود مقاله.
    e3 19 که چیزی که فکر میکردیم نبود منتظر غوغای e3 20

  • Clara گفت:

    (((اگر به خاطر داشته باشید، کنسول اکس باکس ۳۶۰ در نسل هفتم شروع رویایی داشت اما در نهایت مجبور شد تا در پایان نسل رقابت را به کنسول پلی‌استیشن ۳ واگذار کند.)))
    این دقیقا دلیلی که با سونی حال میکنم سونی تا لحظه آخر از عرضه شاهکار دست نمیکشه فقط به سال آخر ps3 نگاه کنید: گاد اسنشن، بیاند تو سولز، یه بازی عالی به اسم پاپیتر و سلطان بی چون چرای تاریخ The Last Of Us
    حالا همین الان که دیگه تقریبا تموم شده نسل۸ ز فاینال ۷، بازی ساکرپانچ، دث استرندینگ و احتمالا بهترین بازی نسل که حتی شاید جا پای پدر خودش بزاره ( TLOUPII) مونده

  • Vito.Key گفت:

    به قول یارو اجازه بدین من قانع نشم
    اخر متوجه نشدم منظورتون چیه. دارین میگین با نبودش به موفقیتی رسید که از نسل ۶ تا حالا بهش نرسیده بود؟ این حجم از فن بازی رو چجوری تو ی جمله تونستی جا بدی اقای نویسنده
    کنسول اکس باکس اسکارلت یا هر نامی که برایش در نظر گرفتن؟ همین جمله نشون دهنده نفرتتون از برند رقیبه. مثل این میمونه بگی اقای فلانی یا حالا هرچی که اسمته اینجا نشین
    اگه بگم هنوز دسته اکس باکس وانو دستم نگرفتم دروغ نگفتم ولی همچین مقاله طرفدارانه ای از ی سایت معتبر هم تو کتم نمیره

    • joel گفت:

      موقعیت نه موفقیت 😀 جمله بسیار زیرکانه ای به کار بردن.
      اینجاست که باید به افتخار جناب حلاجیان ایستاد :yes: 😀

    • Sadegh.si گفت:

      با نظرتون موافقم. مقاله از کیفیت بالایی برخوردار بود اما بعضی از جملات به شدت جانبدارانه بودند …. (از نویسنده حرفه ای مثل شما بعید بود اقای حلاجیان)

    • ابتدای مقاله نیز اشاره شد تعصبی نسبت به پلتفرم یا شرکت خاصی در کار نیست
      بسیاری معتقدند اسم اکس باکس بعدی اکس باکس ۲ هست
      بسیاری معتقدند اکس باکس اسکارلت و بسیار هم بر این عقیده هستند
      که نباید با این اسم صدا کنید و باید بگویید کنسول نسل آینده‌ی اکس باکس

      وقتی به شخصی میگید اقای فلانی یعنی اون شخص یک اسم مشخص داره
      اما وقتی پلتفرمی نام مشخص نداره باید از جمله ای استفاده کرد که تمام سلایق رو در نظر بگیره

    • Biggaty گفت:

      این شمایی که متعصبی این حجم از تعصبو چجوری تونستی تو یه کامنت جا بدی دقیقا خط اول متنت به خودت بر میگرده انگشتتو فرو کردی تو گوشت داری بلندبلند حرف میزنی تا صدای کسی به گوشت نرسه ” نبودش به موفقیتی رسید که از نسل ۶ تا حالا بهش نرسیده بود؟”خب شما منکرش میشی؟ از کی تاحالا گفتن حقیقت شده جانبداری خب شما مسلما اخبار و اطلاعات و آمار کنسول رقیبو مثل کنسول خودت سفت و سخت دنبال نمیکنی آقای حلاجیان که از خودش درنیاورده بازخوردای طرفدارای کنسولا رو دیده شکست ایکس باکس هم از زبان طرفدارای با منطقش و حتی همین اخیر از خود اسپنسر شنیده تمام کاربرای گیمفا هم با چشم خودشون دیدن شما میخوای نقضش کنی ؟ شما از بس دروغ شنیدی تحمل شنیدن حرف حقو نداری یا نمیخوای بشنوی مدام به خودت تلقین میکنی

  • Y PS گفت:

    خسته نباشید آقای حلاجیان
    E3 امسال درکل متوسط بود
    همه انتظار داشتیم که مایکروسافت از غیبت سونی استفاده کنه و کنفرانس فوق العاده ای نمایش بده ، با معرفی چند انحصاری جدید و نمایش گیمپلی از هیلو یا گیرز نشون بده که تصمیم جدی برای رقابت داره ولی درواقعا تنها چیزی که کنفرانس مایکروسافت رو نجات داد CDPR و نمایش سایبرپانک و حضور کیانو ریوز بود!
    اما در مورد عدم حضور سونی باید گفت حتی فیل اسپنسر هم اعتراف کرد که E3 بدون سونی خوب نبوده و بهترین نمایش امسال هم به انحصاری سونی یعنی final fantasy vii remake رسید و حتی تو یه اتفاق جالب از نظر گیمرها سونی رتبه سوم رو بین کنفرانس ها بدست آورد!
    پس همه با هم امیدوارم باشیم تا E3 2020 سونی هم شرکت کنه :yes:

    • ali as گفت:

      دوست عزیز اون نظر سنجی بین ۳کنسول وبازی های اینده بود وبه حضور تو نمایشگاه ربطی نداشت وسونی بین ۳نفر اخر شد

      • Y PS گفت:

        https://gamefa.com/564849/sony-was-the-third-most-popular-publisher-at-e3-2019-despite-never-being-there/

      • سونی سومین ناشر برتر مراسم شد.
        یوبیسافت
        EA
        مایکرو
        نینتندو
        بتسدا
        دیوالور
        PC GAMING که خودش چند ناشر داخلش بود
        SQUARE ENIX
        و ….
        سونی بدون حضورش با اختلاف کمی سوم شد.
        خواهش می کنم بفهمید.
        بدون حضور.
        یه عده فک کردن E3 فقط مایکرو و نینتندو هست.
        حتی اگه این طوری هم باشه و تحت این شرایط سونی سوم شده باشه بازم دستاورد بزرگیه چون اولا اختلافش کم بوده با صدر
        دوما اصلا حضور نداشته ببین محبوبیت چقدره که حضورم نداره میارنش توی رده بندی

  • Cell گفت:

    چه مقاله خوبی ممنون از نویسنده :yes:
    سونی چهار نسل هست که پیشتاز صنعت گیم بوده و هست و تغییر نسل همیشه دست سونی بود نه مایکروسافت نه نینتندو :yes:
    اما این روزها که رایانه‌های شخصی به پلتفرم‌های قدرتمندی تبدیل شده :smug: چه قدرتی :no:
    این پلتفرم هنوز پلتفرم نادیده گرفته شده هست
    مثلا یه Pc رو در برابر کنسول PS4 قرار بدین دریغ
    از عنوانی انحصاری و دارای محتوا :yes:
    فقط قدرتی رو کاغذ :yes:
    نسل ۵ ۶ ۷ هیچ شرکتی رقبت نمی‌کرد برای pc بازی بزنه بازی هم میزدن پورتی ضعیف در حد فاجعه بود
    نسل ۶ زمان Ps2 به یاد دارم پورت ضعیف resident Evil 4 برای pc عرضه شد نسخه PS2 دمو بازی و گیم پلی گرافیک یکی بود ولی نسخه Pc گیم پلی دانگرید گرافیکی میشد و با دمو های بازی فرق داشت

    نسل ۸ حتی red dead 2 هم ندارن راک استار در جریان کرک هست و حتی راک استدی سازنده بتمن به خودش زحمت پورت نسخه بتمن روی Pc رو هم نداد و پورتی فاجعه در اختیار Pc قرار گرفت پورتای داغون Pc زیاد هست در کل توضیعات مفصل زیاده :yes:
    فعلا قدرت Pc در عناوین رایگان هست اونم چه رایگانی بازی ۶۰ دلاری قیمت ۰ نه رایگان :yes:
    کنسول Xbox one x حیله ای تبلیغاتی بود هزینه ۵۰۰ دلاری و ۴k برای عناوین Minecraft 4k
    پیکسل بزرگ ۴k در صنعت گیم خودش تجربه جدیدی هست :yes:
    سونی مسیر درستی رو ادامه میده :yes:

  • RETROGAMER گفت:

    به طور قطع سونی برنده نسل هشتم است ولی طبق اون چیزی که شما گفتین اگر کنسول های نسل بعد قیمت پایین تری از ps5 داشته باشد بنابراین مانند اوایل نسل هفتم می شود ولی اگر انحصاری های قدرتمند سونی ادامه پیدا کنند کاملا جلوگیری از شکستش در نسل نهم می شود
    و مسئله قیمت باعث بالا آمدن کنسول های دیگر می شود. ای کاش مقاله یا توضیحی در رابطه با شایعه غیر قابل باور که نسل بعدی آخرین نسل کنسول ها خواهد بود می گفتید که آیا حقیقت دارد یا نه ؟

  • ali as گفت:

    شما همن نبودی گزارش نوشتی سونی با نبودن کنسولش سوم شد دوست عزیز اون نظر سنجی بین ۳کنسول مطرح تو نمایشگاه بود وتمام بازی هایی که براشون میاد سونی بین ۳تا اخرشد شما جوری نوشتید که اصلا مساله عوض شد

  • مقاله ی زیبایی بود ممنون از آقا سعید گل
    حقیقتا E3 امسال خیلیا یادشون میره و من بعید میدونم برای کسی جذاب بوده باشه
    اما E3 2020 قطعا بهتر از این خواهد بود و ما توش کلی بازی قراره ببینم و همچنین رونمایی برنامه های مایکرو و سونی برای نسل نهم
    ———
    سلام به دوستان عزیز توی گیمفا چند روزه تصمیم گرفتیم کانال یوتویب هم بزنیم و تلگرام اگه خواستید یه سری بزنید 🙂 یسری آیتم قراره معرفی کنیم و بررسی هرچیزی که به سرگرمی مربوطه 🙂
    کانال تلگرام : AmirDT2

  • اخر نفهمیدم اگه گفتی e3 امسال ضعیف بود منفی میخوری اگه گفتی متوسط بود منفی میخوری اگه گفتی عالی بود بازم منفی میخوری

  • navid313714 گفت:

    توی متن گفتید کنفرانس سونی e3 2018 به مذاق طرفداران خوش نیامد ! کی گفته :sarcasm:
    به نظر من بیشتر علت شرکت نکردن سونی برنامه اش برای یه کنفرانس خفن از نسل بعده که قبل از e3 سال آینده داره
    تمرکزش رو اونه
    بعید میدونم تا یه سال دیگه بخواد صبر کنه

  • abdollah_a2 گفت:

    بهترین نمایش که فاینال بود مطمینا
    بهترین سورپرایز زلدا
    بهترین معرفی هم ikumi nakamura

  • J117 گفت:

    مایکروسافت باید هرچی داشت رو میکرد e3 2020 مهم نیست اصلا آخرین e3 نسل که نیست سونی هم اصلا قدرتمند ظاهر نمیشه منطقی بود که مایکرو هرچی داره رو کنه یه سالم فرصت داشت بازم بازی میساخت تا e3 بعدی دیگه

    الان این حرف غیر منطقی سونی فناسمیکرو ای ری خوبی داشت سونی هم با نبودش کار خیلی خوبی کرد البته باید قبول کنیم شاید چیز جدیدی برای رونمایی نداشته بیاین منطقی باشیم الکی ممیکرو رو نکوبونیم
    کنفرانس اسکور انیکسم بهترین کنفرانس بود

  • Rich Man گفت:

    ممنون از مقاله ی بسیار جالب آقای حلاجیان . :yes:
    امیدوارم اعضای خوب گیم فا بدون تعصب با مضمون اصلی مقاله و استراتژی حیرت آوره کمپانی های بزرگ چون سونی آشنا شده باشند.

  • مازیار گفت:

    مایکروسافت امثال عملکرد افتضاحی داشت امیدوارم e3بعدی جبران کنه

E3 2019 | غیبت سونی، حضور مایکروسافت، موفقیت ژاپنی‌ها - گیمفا