پرونده ویژه : نگاهی به ۱۰ انجین برتر بازیسازی نسل هفتم
در این مقاله قصد معرفی ۱۰ موتور برتر بازی سازی در این نسل را داریم.در ابتدا برای اشنایی بیشتر شما دوستان به تعریف کلمه ی انجین یا “موتور بازیسازی ” می پردازیم.موتور بازیسازی به مجموعه ای از ابزاری گفته می شود که در یک محیط همانند محیط یک نرم افزار گنجانده شده اند. یک موتور بازیسازی تمام ابزاری را یک توسعه دهنده برای طراحی کلی محیط و به طور کلی توسعه و اجرای یک بازی به آن احتیاج دارد در اختیار او قرار می دهد.از جمله مواردی که یک انجین کاربردی و کامل در اختیار توسعه دهندگان قرار می دهد می توان :سیستم فیزیک ،سیستمی برای طراحی و اجرای صدا (یا به طور کلی صداگذاری) ، محیطی برای برنامه نویسی و تعریف هوش مصنوعی و تمام مواردی که یک توسعه دهنده برای ساخت یک بازی مدرن به آن احتیاج دارد را در چهار چوب کلی یک نرم افزار در اختیار او قرار می دهد.در ادمه به بررسی ۱۰ موتور برتر در این زمینه می پردازیم.
همانطور که می دانید هم اکنون تعداد بیشماری انجین بازیسازی در سرتاسر دنیا وجود دارد که تعداد اندکی از این موتور ها توانستند نظر توسعه دهندگان را به خود جلب کنند وبسیاری نیز همچنان ناشناخته باقی مانده اند.معمولا انجین های بازیسازی بزرگ توسط شرکت های بزرگ و با هزینه های زیادی ساخته می شوند و شرکت ها و ناشرین دیگر نیز با پرداخت هزینه های بالا لایسنس (مجوز یا پروانه) این موتور ها را برای عناوین استدیوی خود خریداری می کنند.در این مقاله ما به اشنایی هر چه بیشتر شما با تعدادی از برترین انجین های این نسل می پردازیم انجین هایی که مهندسین و سازندگان انها با افتخار به معرفی و ارائه و پشتیبانی انها پرداخته اند موتور هایی که به نوبه خود سهم بزرگی در به وجود امدن ایده ها و نواوری های بزرگ در طول این سال ها داشته اند.
توجه: در این مقاله تعدادی از موتور هایی که عناوین بزرگی همچون : god of war 3 وmetal gear solid وعناوین بزرگ دیگر با انها ساخته شده اند به دلیل خانگی بودن انجین برای شرکت های توسعه دهنده و دلایلی از این قبیل در این لیست گنجانده نشده اند(و امکان دارد تعدادی از انجین های مد نظر شما در این مقاله وجو نداشته باشد) .
نام : Unreal Engine
مهم ترین عناوین ساخته شده توسط این انجین :Gears of War, Mass Effect, BioShock, Unreal Tournament, Deus Ex, GRAW, Red Steel, Borderlands, Brothers in Arms, Homefront, Mirror’s Edge, Singularity, Rainbow Six: Vegas و…
تا به حال چند بار اسم “انریل انجین”را شنیده اید ؟ در یک نقد ، پیشنمایش یا معرفی یک عنوان و …از زمان اولین نمایش و معرفی این انجین در سال ۱۹۹۸ (در حال حاضر نسل سوم این انجین مورد استفاده قرار می گیرد) شرکت اپیک گیمز همواره در حال بهبود بخشیدن به این انجین بود وانریل انجین را برای عناوین و سبک ها و پلتفرم های مختلفی بهینه سازی کرده است و شرکت های مختلفی نیز به توسعه عناوین بی شماری توسط این انجین پرداخته اند که این انجین تا به حال وارد مکان ها و استدیو های مختلف و مشهوری (همچون BioWareو EAو Ubisoft) شده است.اما چرا ؟ علی رغم وجود شایعات و مشکلات زیادی که این انجین برای شرکت اپیک به وجود اورد(همانند افت فریم در عناوین ساخته شده توسط این انجین در کنسول ps3) موتور انریل توسط اپیک همواره در حال تکامل و پیشرفت به منظور ارائه بازی های با کیفیت در پلتفرم ها و ژانر های مختلف بود _که هزینه های زیادی را نیز برای این شرکت در پی داشت_این موتور ظرف مدت کوتاهی توانست به یک انجین محبوب برای ساخت بازی با کیفیت و چشم انداز بصری زیبا تبدیل شود.اخرین نسخه از این انجین که توسط اپیک اعلام شد نسخه ی چهارم یا همان انریل انجین ۴ بود که توانست با یک نمایش زیبا به نمایش رندر بسیار زیبا بافت ها و سیستم نورپردازی جدید و قدرت این انجین بپردازد.بدون شک انریل انجین ۳ به عنوان یکی از با سابقه ترین موتور های بازیسازی در طول تاریخ به حساب می اید.
========================================
نام :CryEngine
مهم ترین عناوین ساخته شده توسط این انجین :فارکرای، سری بازی های کرایسیس
شاید کسی فکر نمی کرد که یک شرکت المانی ان هم در طول این مدت کوتاه بتواند یک چنین شهرتی برای خود درست کند.در حال ۲۰۰۴ بود که توسعه دهندگان به معرفی اولین عنوان یعنی فارکرای پرداخت عنوانی که چیزی کمتر از یک انقلاب نبود ان هم در حالی که بسیاری از مردم دنیا در انتظار عناوین بزرگی همچون :Half-life 2 و Doom 3 و S.T.A.L.K.E.R بودند عناوینی که توانسته بودند جهان بازی های رایانه ای را به احاطه خود در بیاورند کرایتک توانست بسیاری از شرکت های بزرگ دنیا را ساکت کند و با انتشار فارکرای (حوادث بازی در یک جنگل گرمسیری رخ می دهد) موتور بازیسازی کرایتک به یکی از مشهور ترین انجین های زمان تبدیل شد.اما این پایان کار نبود و سه سال بعد دوباره این اتفاق تکرار شد اما این دفعه با عنوانی دیگر و آن هم چیزی نبود جز کرایسیس_ساخته شده با کرای انجین ۲_این عنوان توانست با برترین استاندارد های یک بازی اول تا ان زمان ظاهر شود و نسخه ی سوم این عنوان نیز کرایسیس ۲ بود_ساخته شده با کرای انجین ۳ _ که برروی کنسول ها نیز منتشر شد و البته با بالاترین سطح تکنیک ساخت یک بازی !.با توجه به گفته ی کرایتک کرای انجین ۳ اولین نسخه از این انجین است که از ایکس باکس ۳۶۰ و کنسول پلی استیشن ۳ و دایکرکت ایکس ۹ و ۱۰ به صورت یک جا در یک انجین با قدرت محاسباتی و تکنولوژی گرافیکی بالا پشتیبانی می کند (ولی لازم به ذکر است که این انجین برای کنسول ها به خوبی بهینه نشده است).کرای انجین ۳ بر خلاف بسیاری از رقبای خود نیاز زیادی به نرم افزار ها و ابزار های مختلف ندارد و بسیاری از موارد همانند : فیزیک ، ساخت انیمیشن و پردازش تصاویر و بافت ها را به صورت شگفت انگیزی به راحتی انجام می دهد.اگر حتی عناوین ساخته شده توسط این انجین نیز بهانه ی مناسبی برای قرار دادن این انجین در این لیست نباشد کرایتک به نوعی به توسعه نسخه ی سوم این انجین پرداخته بود که اگر این انجین در این لیست قرار نگرفته بود بدون شک این لیست یک لیست ناقص می بود.بودن شک این انجین یکی از بزرگترین رقبای انریل انجین به شمار می رود.
========================================
نام :RAGE Engine
مهم ترین عناوین ساخته شده توسط این انجین :Rockstar Presents Table Tennis, GTA IV + Episodes, Midnight Club: Los Angeles, Red Dead Redemption, L.A. Noire
عناوینی همانند :GTA IIIو Vice Cityو San Andreas همگی عناوین بزرگ و محبوبی هستند که هیچکدام از تکنولوژی خود توسعه دهندگان یعنی راکستار استفاده نکردند ولی ساخت این عناوین همگی پایه و ایده ای برای ساخت موتور و تکنولوژی نسل جدید راکستار شدند.راکستار با تجارب بزرگی که در طول ساخت این عناوین بدست آورده بود توانست به ساخت انجین بزرگی به نام RAGE بپردازد (Rockstar Advanced Game Engine). راکستار در سال ۲۰۰۴ با معرفی Red Dead Redemption به نمایش تکنولوژی جدید خود پرداخت تا کنون نیز چند عنوان ساخته شده توسط این انجین منتشر شده است.RAGE نقاط قوت بسیاری دارد.از نقاط قوت بسیار مهمی که در این موتور وجود دارد : وجود یک سیستم بسیار قوی برای تعریف AI (هوش مصنوعی) ، سیستم تغییر آب و هوا بسیار قوی ، قابلیت ساخت استایل گیم پلی مناسب و غنی که تمامی این موارد در عنوانی مانند GTA:IV قابل مشاهده بود_استقبال باور نکردنی از این عنوان شد_از جمله قابلیت های مهم دیگری که در این انجین وجود داشت وجود یک موتور انیمیشن در این انجین و یک موتور فیزیک فوق العاده در این انجین بود هم اکنون نیز راکستار در حال بهبود بخشیدن به بخش فیزیک و هوش مصنوعی (AI) و عواملی اکوسیستمی این انجین می باشد.
========================================
نام :Nau*ghty Dog Game Engine
مهم ترین عناوین ساخته شده توسط این انجین :سری بازی های انچارتد
بدون شک ناتی داگ با نمایش انچارتد ۳ در مراسم E3 2009 قدرت موتور خود را به طرز شگفت انگیزی به همگان نشان داد و با نمایش این عنوان نشان داد که هنوز کنسول پلی استیشن ۳ دارای پتانسیل های بزرگی است که هنوز بسیاری از شرکت ها و استدیو های بزرگ به ان پی نبرده اند.Naughty Dog Game Engine _ابتدا قرار بود که نام این موتور هم نام بازی معروف ترین های این سری یعنی انچارتد یکی باشد که پس از ان با انتشار JAK & Daxter که به طور انحصاری برای کنسول پلی استیشن ۳ ساخته بود و نتایج یکسانی نیز با سری محبوب انچارتد داشت ناگی داگ از این کار منصرف شد.ساخت انیمیشن های بسیار نزدیک به واقعیت و شگفت انگیز و نورپردازی فوق العاده و صدا گذاری شگفت انگیز و بافت های زیبا برای اجسام کوچک همانند : موبایل و کارت همگی مواردی هستند که باعث شهرت هر چه بیشتر این انجین می شوند.Uncharted: Among Thieves حاصل دو سال تلاش و سخت کوشی کارکنان استدیو ناتی داگ با انجین Naughty Dog 2.0 است و نتایج به دست امده از این تلاش ها چیزی کمتر از یک شاهکار نبود.محیط های زیبا با جزییات بی شمار ، فیزیک شگفت انگیز ، محیط های بسیار طبیعی ، پیشرفت های شگفت انگیز برای نورپردازی و هوش مصنوعی ، انیمیشن های سینماتیک فوق العاده ، گیم پلی عالی و بخش تعاملی و coop عالی از جمله ویژگی هایی است که در این عنوان وجود داشت.این عنوان چیزی کمتر یک غول بازیسازی نبود! . Naughty Dog Engine به عنوان یکی از بزرگترین انجین های ساخت بازی برای کنسول پلی استیشن ۳ به شمار می رود.
========================================
نام :Avalanche Engine
مهم ترین عناوین ساخته شده توسط این انجین :Just Cause, Just Cause 2, The Hunter
Just Cause 2 بدون شک یکی از مهمترین و تعجب انگیز ترین عناوین مراسم E3 سال ۲۰۰۹ به شمار می رفت. این عنوان با اینکه انحرافات اندکی نسبت به نسخه اصلی داشت و در اوایل نسل چهارم نیز معرفی شده بود توانست با موجی از طرفداری ها و شوق مردم روبرو شود.به نظر می رسید که توسعه دهندگان استدیو Avalanche برای ساخت این بازی از ابتدا به بازسازی بسیاری از بخش های موتور Avalanche پرداخته بودند در اینجا بود که Avalanche 2.0 رسما معرفی شد این انجین به توسعه دهندگان اجازه ی ساخت بازی با پتانسیل های بزرگتر و بهتری را نسبت به نسخه ی قبلی این انجین می دهد.وقتی شما به تماشای Just Cause 2 می نشینید امکان دارد تا تحت تاثیر یک چنین عنوانی قرار نگیرید ولی باید بگویم که این انجین از المان های جدید و بزرگی در ترکیب مکانیک های گیم پلی (در پرواز،رانندگی ، شنا ) ، ساخت صحنه های انفجاری زیبا و فوق العاده ، گیم پلی فیزیک محور( برای مواردی مانند قلاب ) و تنظیمات پیشرفته AI یا هوش مصنوعی بهره می برد.این انجین همچنین توانایی های خاصی در ساخت مناظر شگفت انگیز و طبیعی را دارد.
========================================
نام :IW Engine
مهم ترین عناوین ساخته شده توسط این انجین :Call of Duty 2, Call of Duty: Modern Warfare, Call of Duty: World at War, Quantum of Solace, Modern Warfare 2,Modern Warfare 3
IW Engine به عنوان یکی از معروفترین موتور های این نسل به شمار می رفت که باعث خلق عنوان بزرگی همچون ندای وظیفه شد.اگر چه برای ساخت نسخه ی اصلی این عنوان از موتور id Tech 3 استفاده شده بود ولی توسعه دهندگان این سری محبوب برای بهره گرفتن از گرافیک و کیفیت بهتر در این عنوان به فکز ساخت یک موتور جدید برای این عنوان افتادند که در نسخه ی دوم ندای وظیفه نیز شاهد استفاده از این انجین در این بازی بودیم که البته لارم به ذکر است که تا مدت طولانی هیچ نام رسمی برای این انجین اعلام نشده بود.هنگامی که از استدیو Infinity Ward در مورد نسخه Modern Warfare 2 این سری سوال شد این استدیو اعلام کرد که ما در این عنوان به وسیله موتور IW 4.0 شاهد چیزی فراتر از ان چیزی هستیم که در Call of Duty 4 شاهد ان بودیم.اگر شما این عنوان را تجربه کردید پس کیفیت این انجین نیز پی برده اید انیمیشن و نورپردازی های فوق العاده ، توانایی پیاده سازی هوش مصنوعی به صورت پیشرفته ، صداگذاری شگفت اتگیز ، عمق دید و فیزیک و تاثیرات گلوله ها بسیار عالی کار شده بود و منجرب به ساخت یک بازی شاهکار با بخش انلاین شگفت انگیزدر تمام دوران نیز شد.پیشرفت موتور در Modern Warfare 2 به وضوح قابل مشاهده بود این انجین دارای تکنیک های جدیدی در رندر بافت ها و وضوح تصاویر نیز بود.خبر جالبی که Infinity Ward وارد نیز در مورد این انجین گفت این بود که احتمالا Treyarch و اکثر استدیو های اکتیویژن نیز تا سال های اتی به استفاده از تکنولوژی آنها خواهند پرداخت.
========================================
نام :Anvil Engine
مهم ترین عناوین ساخته شده توسط این انجین :Assassin’s Creed, Prince of Persia, Shaun WhiteSnowboarding, Assassin’s Creed II
یوبیسافت پس از مدت ها استفاده از انجین های شرکت های دیگر اخیرا موتور با کیفیت و جدید خود را معرفی کرد.این انجین باعث به وجود امدن یکی از موفقترین و بزرگترین IP های این نسل یعنی Assassin’s Creed شد.این موتور در دو عنوان Assassin’s Creed, Prince of Persia توانسنت به طرز شگفت انگیزی خوب بدرخشد یعنی با به وجود اوردن کان سنس ها و انیمیشن های REAL-TIME و به وجود اوردن محیط های بزرگ و پرجزییات.از مهمترین موارد دیگری که در این انجین وجود داشت و باعث درخشش ان شد می توان : به وجود اوردن محیط های بزرگ به همراه تعداد زیادی AI (هوش مصنوعی) ، سیستم نورپردازی و بازتاب نور ، چرخش شب و روز را نام برد.قابل توجه است که فناوری و تکنولوژِی پوشش گیاهی به کاربرده شده در موتور ۲ Dunia نیز در این انجین به کاربرده شده است .
========================================
نام :EGO Engine
مهم ترین عناوین ساخته شده توسط این انجین :Colin McRae: DiRT, Race Driver: GRiD, Operation
Flashpoint: Dragon Rising, Colin McRae DiRT 2, F1 2009,F1 2010
Codemasters در این نسل عناوین متوسط و بزرگ زیادی را معرفی کرد عناوین بزرگی که با موتور جدیدی یعنی EGO Engine ساخته شده بودند البته لازم به ذکر است که این انجین به طور رسمی با نام NEON نیز شناخته می شود.تا کنون عناوین بزرگ و مختلفی توسط این انجین ساخته شده اند_همانند دو عنوان بزرگ ریسینگ McRae و Race Driver توسط کمپانی های استرالیایی _که کیفیت ساخت و توسعه بازی در این عناوین غیر قابل انکار است.یک انجین برای ساخت عناوین ورزشی و ریسینگ نیاز به بهینه سازی و تجهیز شدن های بسیاری توسط مهندسین توسعه دهنده انجین نیاز دارد_ساخت جهان بزرگ و زیبا برای استفاده از آن در مواقعی که بازیکن دیدی همانند یک راننده از داخل یک شیشه شکسته دارد و ان هم با سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت! _سیستم های اسیب رسانی و فیزیک زیبا ، نورپردازی استثنایی از جمله مواردی است که در اکثر موارد ساخته شده با EGO Engine به چشم می خورد.اما این موارد تنها دلایلی نیست که باعث قرار گرفتن نام این انجین در این لیست شد انعطاف پذیری بسیار بالای این انجین در ساخت بازی های ریسینگ و به وجود اوردن عناوین اول شخص واقع بینانه همانند : Operation Flashpoint: Dragon Rising نیز باعث شهرت و بزرگی هرچه بیشتر این انجین شده است.در عناوینی همانند DiRT 2 نیز عمدتا سازندگان تمرکز خود را برروی فیزیک و واقع گرایانه تر کردن عنوان خود قرار داده بودند که باعث نمایش هر چه بهتر EGO Engine می شود و اعتماد به نفس بزرگی نیز برای توسعه دهندگان انجین به شمار می رود که باعث به وجود امدن حماسه بزرگی همچون F1 2010 شد.
========================================
نام :Geo-Mod Engine
مهم ترین عناوین ساخته شده توسط این انجین :Red Faction: Guerrilla
در زمانی که موتور هایی همچون فراسبایت دیگر توانایی ساخت بازی و به وجود اموردن یک میدان جنگ را نداشتن توسعه دهندگان Red Faction به فکر ساخت یک انجین برای ساخت مناظر زیبا و تحت تاثیر قرار دادن بازیکنان افتاد.همنگامی که LucasArts به نمایش Star Wars و تکنولوژی جدید خود پرداخت باعث حیرت زده شدن بسیاری از مردم شد و ما شاهد استفاده Volition از این انجین برای Red Faction: Guerrilla اما توسط نسخه ی بهینه یافته این انجین بودیم .این انجین توانایی فوق العاده در تخریب و پیاده سازی فیزیک در بازی داشت و اشیا به هر واکنش بازیکن کنش مناسبی را نشان می دادند.انفجار های زیبا با تاثیری کاملا پویا و خوب بر محیط ، تجهیز شدن انجین از ابزار مناسب ساخت هوش مصنوعی ، ساخت محیط های پر جزییات بدون هیچ گونه افت فریمی از جمله مواردی است که در این موتور وجود دارد.از موارد دیگری نیز که در این انجین گنجانده شده است.بهینه سازی مناسب این انجین برای بازی های تحت شبکه بود.توانایی خارق العاده ی این موتور همانطور که گفتیم در تخریب پذیری ذره به ذره بافت ها و آبجکت ها است.برای ساخت این موتور در کنار برنامه نویسان تخصصی،بیش از ۵۰ مهندس آرشیتکت نیز شرکت داشتند.
========================================
نام :Frostbite
مهم ترین عناوین ساخته شده با این انجین :Battlefield 3 وNeed for Speed: The Run وMedal of Honor: Warfighter
مطمنا تمامی شما با موتور معروف استدیو DICE یعنی فراسبایت اشنایی دارید این استدیو با نمایش خیره کننده عنوان بتلفیلد ۳ به نمایش هر چه بهتر این انجین پرداخت این موتور نسبت به نسخه های قبل به طرز باور نکردنی پیشرفت کرده بود.اگر بخواهیم به شرح برخی از برترین ویژگی های این انجین بپردازیم ساخت انیمیشن ها و کات سنس های بسیار زیبا و نورپرازی خارق العاده و صداگذاری و امکانات و ابزار هایی برای تخریب پذیری از جمله ویژگی هایی هستند که به راحتی در این انجین قابل مشاهده هستند.از جمله موارد قابل توجه و ویژه ای که در این انجین وجود دارد توانایی این موتور در ساخت انیمیشن به وسیله تکنولوژی ANT است (از این تکنولوژی در فیفا نیز استفاده شده است) که آن را قادر به ساخت انیمیشن های واقعی تر و سیال تر می سازد.همانطور که گفتیم از عوامل دیگری که در این انجین وجود دارد قابلیت آن در تخریب پذیری اشیا است که این قابلیت به طرز عجیب و ویژه ای در این موتور زیبا طراحی شده است به نوعی که شما پس از تخریب و نابودی بعضی اجسام می توانید جزییات ریزی همچون بتن را در اطراف آن مشاهده کنید(همانند نابودی یک ساختمان که به طرز عجیبی به وسیله این انجین طبیعی ساخته می شود). فراسبایت ۲ یک انجین نسل بعد ساخته شده توسط شده توسط استدیو DICE است این انجین به صورت کامل از داریکت ایکس ۱۱ و پردازنده های ۶۴ بیتی پشتیبانی می کند (داریکت ایکس ۹ به خوبی توسط این انجین پشتیبانی نمی شود به همین دلیل نیز شاهد انتشار هیچ عنوانی توسط این انجین برای ویندوز ایکس پی نخواهیم بود) و یک سیستم جدید فیزیک نیز به این انجین اضافه شده است.هم اکنون نیز عناوین در حال ساخت جدیدی همچون : Command & Conquer: Generals 2 و Army of Two: The Devil’s Cartel وDragon Age III وBattlefield 4 نیز توسط استدیو های بزرگ سازنده ی انها اعلام شده است.
ما در این مقاله قصد معرفی برترین تکنولوژی های نسل گذشته را داشتیم و برای اشنایی هرچه بیشتر شما با این تکنولوژی ها نیز به بررسی این موتور ها نیز پرداختیم امیداریم که این مقاله مورد توجه شما دوستان قرار گرفته باشد.
پر بحثترینها
- رسمی: Death Stranding Director’s Cut برای ایکس باکس عرضه شد
- گپفا ۲۴؛ امتیاز شما به نیمۀ اول نسل نهم پلی استیشن
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- آیپی Death Stranding دیگر متعلق به سونی نیست
- دیجیتال فاندری: پلی استیشن ۵ پرو نمیتواند برخی بازیها را با نرخ فریم ۶۰ اجرا کند
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- پلی استیشن ۵ پرو با قیمت نجومی وارد ایران شد
- دیجیتال فاندری: کیفیت Horizon Forbidden West روی PS5 Pro معادل با قویترین رایانههای شخصی است
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
نظرات
ارش جان واقعا خسته نباشید…
تقریبا هر سه مقاله رو تا حدودی خوندم فوق العاده بودند.
تشکر…
خواهش می کنم …شما که خودتون می دونید دیگه انجام وظیفه بوده
کرایسیس ۳ بود_ساخته شده با کرای انجین ۳ _ که برروی کنسول ها نیز منتشر شد
کریسیس ۳ منتشر شده ؟! 😐 😐
😐
😐
ممنون از تذکرتون …قبلش نوشته بودم نسخه ی سوم که اشتباهی نوشتم کرایسیس ۳ (که باید می نوشتم کرایسیس ۲ که سومین نسخه بود!!!)
تصحیح شد
فقط فقط کرای انجین وناتی داگ انین این دو انجین خدای تمام انجین ها هست :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes: :yes:
موتور Geo-Mod Engine یکم سادست ولی تخریب خوبی داره
در ضمن جای موتور بازی witcher 2 خالی نیست ؟؟؟ :yes: :yes:
با عرض پوزش …_اول متن هم گفته شد که ممکن هست که بعضی از انجین های مد نظر شما در این مقاله وجود نداشته باشد در یک مقاله نمی تونستم انجین های زیادی رو بگونجونم در ضمن red engine تو این نسل فعالیت زیادی نداشت همونطور که قرار بود id tech رو هم بنویسم که بنا به دلایلی و همین دلیل یک انجین دیگرو به جاش نوشتم
آخ این RAGE Engine خیلی موتور گرافیکیه باحالیه.. ولی خیلی هم سنگینه مثلا این GTA IV دهنمون سرویس شد تا اون زمان رو pc اجراش کنم..!! 😀
این IW Engine هم مثه اینکه فقط باهاش COD ساختن ..هه..
Frostbite هم باحاله.. ولی خیلی سنگین هم هست… ولی شنیدم روی ویندوز ۶۴بیت خوب اجرا میشه تا نسبت به ۳۲ بیت..!! ?:-)
اوایل که می خواست بیاد می گفتن که فقط از ویندوز ۶۴ بیتی پشتیبانی می کنه (که زیادم حقیقت نداشت 😐 ) ولی نه ۶۴ بیت بودن ویندوز (!) تاثیر چندانی نداره ولی عناوین ایندی که با این انجین منتشر میشه دیگه اکثر نیاز به ویندوز ۶۴ بیت خواهند داشت
پس باید رو ۶۴بیت نصب بشه؟؟ البته واسه بازیایه آینده که میاد دیگه.. ولی موتور گرافیکیش لز لحاظ کیفیت عالیه ولی رو pc خوب اجرا نمیشه.. مثلا need for speed the run با battelefield 3 هر دو وقتی نصب کردم خیلی سنگین بودن و انعکاس صدا داشتن… کپه هم… ولی خب رو کنسول ها خوب اجرا میشه.. مشکل pc هستش 😕
بسیار زیبا و به درد بخور
اطلاعات گیمینگمون بالا رفت
سپاس :yes: 😀
:yes: :yes: :yes:
خیلی عالی بود :yes:
کاملا حرفم بی ربط هست .اما مرسی اگه جواب بدید . فایلهای flt رو چجوری نصب کنیم تو بازی.??? :razzmad:
آرش جان سنگ تمام گذاشتی جالب بود هر سه تاش 😯
ممنون بابت مقاله فقط قبل از انتشار یه بازخوانی و رفع ایراد بشه عالی میشه.
والا این مقاله ها چند روز بود که داشت بررسی می شد خودمم تا جایی که تونستم رفع اشکال کردمش اگه مشکلی بود دیگه به بزرگی خودتون ببخشید 🙂
داداش آرش مرسی قربون اون قلمت برم باور کن خیلی زیبا بود 😉
دوتای قبلی خوب بودند ولی این رو دیگه عالی میتونم بگم بودش خیلی دقیق ومتن روانش :inlove:
در کل ممنونم ازت :yes:
راستی موتور بازی مافیا ۲ چی بودش میشه بگی آرش جان ?:-)
ولی من از بین این تنجین ها فقط انجین کرایسس وآنویل وریج وناتی داگ وکرایسس وآنریل واوالانچیس :-* :laugh:
موتور مافیا ۲ Illusion Engine هست
ممنون آرش جون :-* 😉
واییییی
راستی اینم عکس های جدید از گیم پلی بازی
http://iran_dl.rozblog.com/post/187
http://iran_dl.rozblog.com
حالشو ببرین
:pain: :pain:
ترکوندی رفت آرش جان
مقاله خیلی باحالی بود 😀 :yes: 😉
ممنون ارش جان عالی که نه فوق العاده بود 😀 😀 :yes: :yes:
فقط naughty dog engine یعنی این انجین به معنای واقعی کلمه فوق العادست :inlove:
باباایول به توآرش جان بااین مفاله خوبت !ممنون. :yes:
مقاله ی خوبی بود و اطلاعات با ارزش
واییییی
راستی اینم عکس های جدید از گیم پلی بازی
http://iran_dl.rozblog.com/post/187
http://iran_dl.rozblog.com
حالشو ببرین