بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا
بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا
بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا
بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا

بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution

امیرمهدی نامجو
۱۸:۰۰ ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا

انقلاب فرانسه و وقایع مختلفی که به دنبال آن اتفاق افتادند، بدون شک یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخ اروپا در ۵۰۰ سال اخیر هستند. انقلابی که برای کنار زدن حکومت استبدادی لویی شانزدهم به وقوع پیوست و بعد از خونریزی‌های مداوم و اعدام‌های بی‌حد و حصر، با به قدرت رسیدن ناپلئون بناپارت به پایان رسید و البته خونریزی همچنان بعد از آن نیز ادامه یافت. بازی‌های مختلفی هستند که به این برهه تاریخی پرداخته‌اند اما در We. The Revolution برای اولین بار این وقایع از چشم یک قاضی و سیاستمدار روایت شده است. در ادامه به بررسی این بازی می‌پردازیم.

ابتدا به صورت خیلی مختصر به تاریخ کلی انقلاب فرانسه اشاره می‌کنیم و سپس سراغ بررسی بازی می‌رویم. انقلاب فرانسه، در اصل بازه‌ای تقریباً ۱۱ ساله در بین سال‌های ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۹ میلادی است که در طی درگیری‌های داخلی فراوان، مردم اقدام به سرنگونی سلسله پادشاهان فرانسه و آخرین پادشاه یعنی لوئی شانزدهم کردند. شروع این وقایع به نوعی با حمله به زندان باسیل و تصرف آن توسط معترضین انجام شد و پس از آن و به دلیل برخورد نامناسب حکومت و موارد مختلف، به تدریج گسترده‌تر شد تا در نهایت منجر به دستگیری پادشاه فرانسه یعنی لوئی شانزدهم و همچنین همسر اتریشی او، ماری آنتوانت و اعدام هر دوی آن‌ها با گیوتین شد. پس از آن نیز درگیری‌های مختلفی در میان گروه‌های اشرافی سلطنت طلب و انقلابیون صورت گرفت که منجر به اعدام‌ها و کشتارهای بسیار گسترده‌ای در این کشور شد. از سال ۱۷۹۵ تا سال ۱۷۹۹، هیئتی ۵ نفره موسوم به دیرکتوآر فرانسه اداره کشور را برعهده گرفتند که البته ترکیب این ۵ نفر به سرعت و در پی جدال‌های سیاسی دچار تغییر می‌شد و در نهایت با کودتای ناپلئون بناپارت در سال ۱۷۹۹ و به قدرت رسیدن او به عنوان کنسول اول فرانسه و انحلال دیرکتوآر رسماً دوران موسوم به انقلاب فرانسه پایان یافت. ناپلئون بناپارت در سال‌هایی که فرانسه درگیر جنگ‌های داخلی فراوان بود، با ارتشی عظیم به نوعی اقدام به تصرف کشورهای مختلفی نظیر ایتالیا و بخش‌هایی از مصر برای فرانسه کرده بود و با کسب قدرت فراوان در ارتش، توانست کودتا را با موفقیت به انجام برساند. پس از آن و چند سال بعد در سال ۱۸۰۴، او رسماً به عنوان امپراتور فرانسه تاج‌گذاری کرد و بدین ترتیب، رسماً امپراتوری فرانسه را تأسیس کرد.

we the revolution

هنگامی که افرادی را محکوم به اعدام می‌کنید، جمله خاصی نیز به عنوان صحبت نهایی از آن‌ها خواهید شنید

اما به خود بازی بپردازیم. این عنوان شما را در نقش یکی از قاضی‌های دادگاه انقلابی (Revolutionary Tribunal) به نام الکسیس فیدل (Alexis Fidele) قرار می‌دهد. این قاضی با وجود این که بر طبق داستان فردی قمارباز و الکلی است، اما در عین حال هوش و ذکاوت خاصی نیز دارد و به دنبال افزایش نفوذ خود در میان جنجال‌های سیاسی موجود در آن دوران است. در ابتدا شما باید پرونده‌های معمولی را بررسی کنید ولی کم‌کم و بعد از چند روز، ناگهان شما مسئول دادگاه محاکمه لوئی شانزدهم می‌شوید. این موضوع هر چند از نظر تاریخی درست نیست ولی به هر حال برای جذابیت بازی، سازندگان سعی داشته‌اند موارد مهم را در اختیار بازیکن قرار دهند تا او را به انجام بازی تشویق کنند. پس از اعلام حکم لوئی شانزدهم، شما کم‌کم سعی می‌کنید در میان دولتی که تشکیل می‌شود، برای خود جایگاهی پیدا کنید و از این رو بازی همزمان با دادگاه‌ها وارد فاز رقابت‌های سیاسی میان اشخاص رده بالا انقلاب فرانسه می‌شود و باید از طریق جلب رضایت افراد رده بالاتر یا حذف آن‌ها از طریق پیدا کردن شواهد مبنی بر سلطنت طلب بودن آن‌ها، به اشکال مختلف آن‌ها را از مسیر قدرت کنار زده و خود را به جایگاه‌های بالاتر برسانید. در این میان شما با افراد واقعی بسیاری نظیر ژان ماری رولاند، ژان نیکولاس پاچه، ماکسیمیلیان روبسپیر و بسیاری از افراد دیگر بر سر قدرت مبارزه خواهید کرد. بعضی از این افراد نظیر ژان ماری رولاند به سرعت از مسیر کنار زده می‌شوند اما بعضی دیگر نیز هستند که افراد بسیار باهوش‌تر و بانفوذی هستند و باید به شیوه‌های مختلفی سعی کنید که از آن‌ها پیشی بگیرید. در این میان در بخش‌هایی بازی به شما امکان تغییر دادن تاریخ را نیز می‌دهد. مثلاً در واقعیت همسرِ ژان ماری رولاند دستگیر شده و اعدام می‌گردد و خود او فرار کرده و مدتی بعد که از مرگ همسرش مطلع می‌شود و با توجه به این که امکان دستگیری‌اش بسیار بالا بوده، با نوشتن نامه‌ای، دست به خودکشی می‌زند. با این حال در بازی شما می‌توانید با نقشه‌ای متفاوت، خود او را دستگیر و اعدام کنید و بدین ترتیب همسر او متواری خواهد شد. در کنار همه این جنگ‌های سیاسی، شخصیتی که کنترل او را برعهده دارید، خانواده‌ای، همسر و فرزندانی نیز دارد که باید حواسش به آن‌ها نیز باشد تا خانواده اش دچار فروپاشی نشود.

بازی به طور کلی داستانی پیچیده و جالب را ارائه می‌کند اما مشکلی اساسی در آن وجود دارد و آن هم تعداد بسیار بالای شخصیت‌های با اهمیت در بازی است. شخصیت‌های بسیار زیادی در بازی وجود دارند که بسیاری از آن‌ها شخصیت‌های واقعی بوده و در بسیاری از اوقات بازی آن طور که اقدام به معرفی آن‌ها نمی‌کند. هر چند اگر با پیشینه واقعی شخصیت‌ها و سرنوشت آن‌ها در تاریخ آشنا باشید، قطعاً بازی برای شما جذابیت بسیار بالایی پیدا می‌کند اما در غیر این صورت، احتمالاً در بخش‌هایی از داستان، کمی سردرگم خواهید شد و ممکن است حتی بازی را به خاطر این سردرگمی کنار بگذارید. از طرف دیگر، یکسری مشکلات دیگر هم در زمینه داستانی وجود دارند که به دلیل ارتباطشان با گیم پلی، در آن بخش آن‌ها را ذکر خواهیم کرد.

در مجموع، می‌توان بازی را از نظر داستانی قابل قبول دانست؛ اما احتمالاً اگر در مورد تاریخ انقلاب فرانسه هیچ اطلاعی نداشته باشید، نتوانید به خصوص در چند ساعت اول خیلی با آن ارتباط برقرار کنید ولی اگر حتی در حد مختصری در مورد این دوران اطلاع دارید، احتمالاً داستان بازی نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

we the revolution

در نهایت با یک امضا و مهر، سرنوشت افراد مختلفی به دست شما رقم خواهد خورد. البته در خیلی از اوقات، بیش‌تر باید برای بقا و زنده ماندن خود در میان گروه‌های مختلف حکم صادر کنید تا براساس شواهد واقعی موجود. این موضوع به نوعی تاثیر منفی گیم پلی بازی روی جنبه احساسی داستان بازی را نشان می‌دهد.

پس از داستان سراغ گیم پلی بازی می‌رویم. بازی چندین بخش مجزا در گیم پلی دارد. اولین مورد مربوط به خود دادگاه‌ها و روند قضاوت می‌شوند. متهم مشخصی در مقابل شما قرار می‌گیرد که باید ابتدا با بررسی مدارک موجود و ارتباط برقرار کردن میان شواهد –که البته خیلی سخت نیست- امکان سؤال پرسیدن از متهم را فراهم کنید. بعد از آن باید به سؤال کردن از متهم و حتی گاهی اوقات، احضار شاهدان و سؤال پرسیدن از آن‌ها اقدام کنید و در نهایت حکم نهایی خود را در مورد پرونده صادر کنید. متأسفانه با وجود این که این بخش به نوعی شاید مهم‌ترین بخش بازی به حساب بیاید ولی یکسری ضعف‌های اساسی دارد. اول این که اگر در انتخاب شواهد اشتباه بکنید، در نهایت ممکن است نتوانید تعدادی از شواهد را به همدیگر مرتبط کنید اما در این حالت هیچ چالشی وجود نداشته و می‌توانید به راحتی با تکرار مرحله و در کمتر از ۱ دقیقه، با ارتباط دادن دوباره شواهد مشکل را برطرف کنید. این موضوع که مراحل به این راحتی قابل تکرار هستند و هیچ جریمه‌ای نیز برای این موضوع در نظر گرفته نشده است، باعث می‌شود تا بتوانید بدون توجه دقیق به پرونده، آن‌ها را به خوبی انجام دهید. موضوع دیگری که وجود دارد این است که در بسیاری از بازی‌ها که سعی دارند موضوعی نظیر قضاوت را مطرح کنند، بحث انتخاب‌ها و دوراهی‌های اخلاقی بر سر این که آیا کار فرد را می‌توان توجیه کرد یا نه به وجود می‌آید که می‌تواند باعث جذابیت بازی بشود. مشکل این جاست که این بازی چندین المان مشخص نظیر محبوبیت شما میان مردم، انقلابیون، اشراف و… را نیز وارد کرده است که این المان‌ها بسته به انتخاب شما و حکمی که صادر می‌کنید، تغییر می‌کنند. مشکل اصلی این جاست که در اکثر اوقات، بیش‌تر از این که شما به اخلافی بودن حکم خود توجه کنید، احتمالاً توجهتان معطوف این خواهد شد که انتخابتان چه تأثیری در این موارد خواهد داشت و بر اساس آن رأی خود را صادر می‌کنید. توجه کنید که اگر سطح محبوبیت شما نزد هر کدام از این گروه‌ها به شدت پایین بیاید، با خطر ترور شدن توسط آن‌ها و یا برکناری از سمت خود رو به رو خواهید بود بنابراین مجبورید که محبوبیت خود را در سطح قابل قبولی نگه دارید. به علاوه در بعضی پرونده‌ها نظیر پرونده لوئی شانزدهم، هر چند ظاهراً شما می‌توانید حتی حکم به آزادی او بدهید اما در این صورت محبوبیت شما به شدت نزد مردم و انقلابیون کاسته شده و به احتمال زیاد فردای آن روز یا برکنار و یا کشته خواهید شد و در چنین مواردی، مجبور هستید که مطابق منافعتان رأی بدهید. البته یکی از نکات جالبی که در زمینه همین بخش قضاوتی وچود دارد، این است که در انتها سؤالاتی نیز از شما در مورد دیالوگ‌هایی که با متهم و شاهدان داشتید پرسیده می‌شود و برای حفظ اعتبارتان، باید تا حد امکان به آن‌ها درست پاسخ داده و در نتیجه مجبور خواهید بود که حتی‌الامکان دیالوگ‌های بازی را به طور کامل مطالعه کنید. در همین مورد لازم است این نکته را نیز ذکر کنم که برای انجام بازی، قطعاً باید زبان انگلیسی شما در سطح خوبی قرار داشته باشد و اگر در سایر بازی‌های معمولی، در فهم دیالوگ‌ها و داستان مشکل اساسی دارید، به هیچ وجه سراغ این بازی نروید. حتی اگر سطح انگلیسی خوبی هم دارید، احتمال این که در این بازی با کلمات ثقیل و سخت و بعضاً تخصصی و حقوقی رو به رو شوید وجود دارد و از این رو اگر فکر می‌کنید در زبان انگلیسی ضعف شدیدی دارید، پیشنهاد می‌کنم سراغ این بازی نروید.

we the revolution

پیش از اعدام، باید با مردم صحبت کنید تا نظر مساعد آن‌ها را نیز برای اعدام جلب کرده و به علاوه ناآرامی را کاهش دهید.

علاوه بر این و فارغ از بخش قضاوتی، بخش دیگری از بازی وجود دارد که باید در آن، به نوعی خانواده خود را مدیریت کنید. خانواده شما شامل پدربزرگ (پدر شخصیت اصلی)، همسر و دو فرزند می‌شود و بنا به کارهای که انجام می‌دهید، سطح علاقه آن‌ها به شما تغییر می‌کند. مثلاً اگر اقدام به صحبت‌های سیاسی در خانواده بکنید، علاقه فرزند بزرگ‌تر که انقلابی است افزایش پیدا می‌کند و یا اگر اقدام به شنیدن خاطرات قدیمی پدربزرگ بکنید، علاقه او افزایش پیدا کرده و علاقه فرزندان کاهش پیدا می‌کند. افزایش یا کاهش علاقه هر شخص نیز روی المان‌های دیگری اثر گذار خواهد بود. مثلاً افزایش علاقه فرزند بزرگ‌تر روی علاقه انقلابیون به شما نیز تأثیر گذار خواهد بود.

در کنار این یک سیستم استراتژی منطقه محور نیز در بازی قرار داده شده است. در این بخش باید دیپلمات، قلدر و جاسوس‌های خود را به منطقه‌های مختلف بفرستید و با افزایش نفوذ خود در آن مناطق و کاهش نفوذ رقبا، جایگاه سیاسی قوی‌تری پیدا کنید. در این میان، میان مأموران شما و دشمنان درگیری‌هایی نیز پیش خواهد آمد و حتی ممکن است مردم یک محله علیه شما شورش کنند و باید با استفاده از مأمورانتان، رضایت مردم در مناطق مختلف را نیز جلب کنید. در کنار این گاهی اوقات باید فرمان‌هایی برای انجام یک عملیات مخفیانه علیه رقبا نیز انجام بدهید تا بدین ترتیب، کم‌کم آن‌ها را ضعیف کرده و از میدان خارج کنید.

مکانیکی نیز برای مذاکره کردن با رقبا و مردم در بازی پیاده سازی شده است که بسته به نظر کلی فرد مورد نظر پیرامون یک موضوع، باید با انتخاب جمله‌ای متناسب، او را در آن زمینه متقاعد کنید. مثلاً اگر در زمینه مشخصی، یک شخص عقیده تهاجمی دارد، باید با او به همین شکل صحبت کنید و یا اگر نسبت به موضوعی بی‌تفاوت است، باید شما نیز به همان شکل با او صحبت کنید. مشکل این جاست که مکانیک‌های این بخش بازی خیلی خوب توضیح داده نمی‌شوند و از طرفی این قسمت تقریباً مبتنی بر حدس و خطا است زیرا در بسیاری از اوقات، خیلی نمی‌توان از نظر طرف مقابل در مورد موضوع مشخصی مطمئن بود مگر این که بخواهید با استفاده از اعتبار شخصیت این موضوع را مشخص کنید که باعث می‌شود تقریباً این بخش بازی شکلی غیرمنطقی به خود بگیرد که یا باید با صرف هزینه (در بازی) و یا به شکل شانسی به انجام آن پرداخت و هوش و ذکاوت شما تقریباً در آن بی‌تأثیر خواهد بود. همچنین در کنار همه این بخش ها، در قسمتی از بازی نیز امکان قضاوت‌های سریع و صرفا براساس ظاهر پرونده به شما داده می شود که باعث می‌شود بتوانید به واقع در این قسمت‌ها حس یک قاضی دوران انقلاب فرانسه را که باید به سرعت به تعداد زیادی پرونده رسیدگی می‌کرده را بدست بیاورید.

we the revolution

در بخشی از بازی به شکل عناوین استراتژی نوبتی و البته با قوانینی خاص، باید نفوذ خود را در مناطق مختلف پاریس افزایش دهید

در کل با همه این موارد و المان‌های مختلف، در بعضی زمینه‌ها به نظر می‌رسد که گیم پلی بازی بیش از حد درگیر یکسری از پیچیدگی‌ها شده است که باعث می‌شود در خیلی از بخش‌ها به دلیل همین موارد، کمی گیج کننده بوده و حتی در مواردی نظیر قضاوت، این المان‌ها حتی بر روی کیفیت داستانی بازی هم تأثیر منفی می‌گذارند. با همه این‌ها بازی هر چند در بخش‌هایی تا حدودی تکراری می‌شود اما تا آخر در حدی جذاب می‌ماند که کاملاً شما را دلزده نکند و به ادامه آن علاقه‌مند باشید.

بعد از گیم پلی نوبت به گرافیک بازی می‌رسد. از این لحاظ بازی را تنها می‌توان از بعد هنری بررسی کرد و خوشبختانه عملکرد بازی در این زمینه بسیار خوب بوده است. به طور کلی بازی سبک هنری خاص و بسیار منحصر به فردی دارد که می‌توان گفت تقریباً در هیچ بازی دیگری مانند آن را ندیده‌ایم. در این سبک هنری به جای استفاده از هر گونه عنصر منحنی شکل، تقریباً همه چیز از چندضلعی‌های دوبعدی که هر کدام رنگ مشخصی دارند تشکیل شده و بدین ترتیب ظاهری بسیار خاص و منحصر به فرد برای بازی به وجود آمده است. از بعد فنی بازی نکته خاصی ندارد و با توجه به این که جزییات فنی پیچیده‌ای نیز در بازی وجود ندارد، در کل بازی از این لحاظ وضعیت خوبی داشته و به شکلی روان حتی روی سیستم‌های ضعیف اجرا خواهد شد.

we the revolution

در این بخش از بازی می‌توانید جایگاه خود را میان سایر قضات و سیاستمداران مشاهده کنید.

در نهایت نوبت به موسیقی و صداگذاری بازی می‌رسد. در زمینه موسیقی متأسفانه تقریباً موسیقی خاصی در بازی به گوش نمی‌رسد و با وجود پتانسیل‌های بالای آن دوره از نظر موسیقایی، بازی در این زمینه از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست. البته در میان پرده‌ها موسیقی نسبتا قابل قبولی پخش می شود ولی در طول خود گیم پلی موسیقی چندانی به گوش نمی رسد که گاهی اوقات باعث خسته کننده شدن آن می شود. در زمینه صداگذاری هم هر چند صداهای محیطی و صدای افراد مختلف در میان‌پرده‌های داستانی به خوبی پیاده سازی شده‌اند ولی در طول گیم پلی و مواردی نظیر پرونده‌ها، صداگذاری چندانی برای بازی وجود ندارد. هر چند شاید بتوان با توجه به مستقل بودن پروژه از این ایراد چشم پوشی کرد اما در کنار این موضوع استفاده نامناسب از موسیقی در بازی قطعاً یک نکته منفی محسوب می‌شود.

نتیجه‌گیری نهایی:

با همه مواردی که گفتیم، We. The Revolution عنوانی خوب و متفاوت محسوب می‌شود که هر چند در بخش‌های مختلف ایراداتی دارد ولی آن‌قدر خلاقانه هست که ارزش یکبار تجربه کردن را داشته باشد. بازی شما را در نقش یک قاضی و سیاستمدار در دوران انقلاب فرانسه قرار داده و با ارائه داستانی جذاب در کنار گرافیک هنری بسیار خوب، می‌تواند در سطح قابل قبولی قرار بگیرد. هر چند به نظر یکسری از المان‌های گیم پلی بازی را بیش از حد پیچیده کرده‌اند و مشکلاتی نیز در زمینه داستانی نیز ایجاد کرده‌اند ولی در کل بازی از سطح کیفی قابل قبولی برخوردار است. فقط در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که برای انجام بازی حتماً نیاز به سطح انگلیسی خوبی دارید و در غیر این صورت احتمالاً از بازی لذت چندانی نخواهید برد.

بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا
بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا
بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا
بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا
بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بازی قاضی | نقد و بررسی بازی We. The Revolution - گیمفا