جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا
جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا
جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا
جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا

جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها

مهدی رضایی
۱۷:۰۰ ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا

چند سالیست که بازی‌های استراتژی شهرسازی، نه تنها در خارج از ایران که در ایران هم شهرت بسیاری یافته‌اند. احتمال بالایی دارد که وقتی در اینرنت گشت و گذار می‌کنید با نمونه‌های وطنی این بازی‌ها برخورد کرده باشید بازی‌های زیادی مانند پدرخوانده، مافیا و تراوین که به واسطه رایگان بودن و تحت وب بودنشان بسیار طرفدار دارند. درامد این نوع بازی‌ها از طریق خریدهای درون برنامه‌ای است که از آیتم‌های تزئینی تا آیتم‌هایی را که مستقیما در قدرت کاراکترها تاثیر می‌گذارد، در برمی‌گیرد. در این بازی‌ها چندان انتقادات رایج مانند هجمه‌هایی که علیه دیگر بازی‌ها در این امر می‌شود، صورت نمی‌گیرد; چون هم عناوین کوچک‌تری هستند و هم راه دیگری برای درامدزایی ندارند.

یکی از بازی‌هایی که چند سالیست در ایران به محبوبیت نسبتا خوبی رسیده است و کار فارسی سازی آن به طور کامل به اتمام رسیده و در اختیار شما عزیزان به صورت تحت وب قرار دارد، بازی جنگ خان‌ها یا Khan Wars است. این بازی در ابتدا در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و از آن زمان تا کنون با به روز رسانی‌های مختلف و آپدیت‌های کوچک و بزرگ خود را به روز نگهداشته و حتی بعد از گدشت این همه مدت هنوز هم جذابیت‌های خودش را دارد. با معرفی بازی جنگ خان‌ها با گیمفا همراه باشید.

جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا

یکی از بازی‌هایی که چند سالیست در ایران به محبوبیت نسبتا خوبی رسیده است و کار فارسی سازی آن به طور کامل به اتمام رسیده و در اختیار شما عزیزان به صورت تحت وب قرار دارد، بازی جنگ خان‌ها یا Khan Wars است. این بازی در ابتدا در سال ۲۰۰۵ عرضه شد و از آن زمان تا کنون با به روز رسانی‌های مختلف و آپدیت‌های کوچک و بزرگ خود را به روز نگهداشته و حتی بعد از گدشت این همه مدت هنوز هم جذابیت‌های خودش را دارد

بعد از ورود به بازی، اولین خواسته بازی از شما این است که یکی از دو سرور اصلی بازی را انتخاب کنید. یکی از سرورها، جهان قدیمی بازی را با گرافیکی قدیمی در بر می‌گیرد و بیشتر مناسب نوستالژی بازهاست و دیگری همان جهان اما با اعمال تمامی آپدیت‌های گرافیکی و تغییرات جزئی در گیم‌پلی بازی. بدیهی است سرور قدیمی حجم کمتری از اینترنت مصرف می‌کند و اگر نگرانی از این بابت دارید، سرور قدیمی برای شما مناسب‌تر است. بازی را برای چند ساعتی بازی کردم تا هم متوجه تفاوت آن با نسخه قدیمی آن شوم و هم آن را در قامت یک استراتژی شهرسازی محک بزنم. اولین چیزی که توجه مرا جلب کرد تغییرات گرافیکی بسیار زیاد و خوب بازی بود. حزئیات محیط‌ها به نسبت یک بازی تحت وب عالی بود و واقعا راضی کننده بود. HUD بازی علاوه بر آن که واضح و کارامد است، در جای بسیار مناسبی هم قرار گرفته و حتی اگر بازی را با یک موبایل نه چندان بزرگ هم بازی کنید، مشکلی نخواهید داشت. البته لازم به ذکر است که در صورت بازی با موبایل فقط می‌توانید آن را در حالت Landscape بازی کنید و Portrait پشتیبانی نمی‌شود.

از سطح ۳ شما خواهید توانست Clan بسازید یا به کلن‌های دیگر بپیوندید. صادقانه بگویم که این ویژگی کمی مرا گیج کرد; پیوستن به قبیله‌های دیگر از سطح ۳ مشکلی ندارد و بسیار هم خوب است اما توانایی ایجاد قبیله، کمی برای این سطح زود است. شما در سطح ۳ چندان چیزی از بازی دستگیرتان نشده و این ویژگی بیشتر برای بازیکنان قدیمی که با ساز و کار بازی آشنا هستند مناسب است. این مورد باعث شده قبیله‌های زیاد و مبتدی در بازی ببینیم که حتی سازنده‌اش هم چندان با بازی آشنایی ندارد! یکی دیگر از مواردی که دستخوش تغییر شده است تغییر انتخاب Factionها در ابتدای بازی به Level 7 است. یکی از ویژگی‌های جنگ خان‌ها، آشنا شدن نسبتا کلی با آن از سطح ۱۰ به بعد است و در سطح ۷ شما چیز چندان بیشتری از یک Level 1 نمی‌دانید. این ویژگی به شرطی کارامد بود که در طی این ۶ سطح با ویژگی Factionهای مختلف آشنا می‌شدید و سپس در سطح ۷ متناسب با آن یکی از قبایل را انتخاب می‌کردید. البته فراموش نکنیم که این یک ویژگی جدید در این سبک از بازی‌هاست و هر ایده‌ای به مرور زمان بهتر هم می‌شود.

جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا

در اولین ساعات بازی، طبق دیگر بازی‌های این سبک کار اصلی شما ارتقا دادن ساختمان‌های مختلف به سطوح بالاتر است. ارتقا دادن Archery یا Blacksmith به سطوح بالاتر چیزیست که بسیار با آن س و کار خواهید داشت و صد البته نتیجه‌اش هم در آینده خواهید دید. این ارتقا دادن‌ها به تدریج بسیار زیاد می‌شوند و در اواسط بازی یکی از چالش‌های شما خواهد شد

در اولین ساعات بازی، طبق دیگر بازی‌های این سبک کار اصلی شما ارتقا دادن ساختمان‌های مختلف به سطوح بالاتر است. ارتقا دادن Archery یا Blacksmith به سطوح بالاتر چیزیست که بسیار با آن سر و کار خواهید داشت و صد البته نتیجه‌اش هم در آینده خواهید دید. این ارتقا دادن‌ها به تدریج بسیار زیاد می‌شوند و در اواسط بازی یکی از چالش‌های شما خواهد شد. هر ارتقایی به یک سری منابع نیاز دارد و اگر منابع را نداشته باشید باید ارتشتان را به جنگ با روستاها و همسایه‌های مجاور بفرستید و صبر کنید تا با منابع برگردند. از آن جا که این جنگ‌ها تا اواسط بازی اتوماتیک انجام می‌شوند، ممکن است کمی احساس خستگی کنید. تفاوت‌هایی که در ارتقای اجزا و فرستادن نیروها به جنگ و ارتقای آن‌ها وجود دارد، ممکن است برای افراد جدید چندان ملموس نباشد اما تغییرات خوب جزئی در انیمیشن‌ها و گزینه‌ها، به خوبی برای بازیبازان قدیمی قابل لمس است.

جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا

جنگ خان‌ها اکنون از لحاظ گرافیکی ازتقای بسیار زیادی پیدا کرده است و HUD آن چه در هنگام بازی با کامپیوتر و چه در دستگاه‌های مختلف موبایل، عالیست. روان بودن گیم‌پلی و انتخاب گزینه‌ها و شلوغ نبودن صفحه در مواقع مهم، جای حرفی را باقی نمی‌گذارد. مشکلاتی که جنگ خان‌ها دارد، مربوط به دسترسی کم بازیکنان به ویژگی‌های جدید و مبهم بودن برخی از آن‌ها برای افرادیست که تاکنون بازی را انجام نداده‌اند

یکی از موارد که جدیدا به بازی اضافه شده است، مهارت جدید Intelligence یا هوش است که با هر بار ارتقای سطح می‌توانید مقداری آن را افزایش دهید. این مهارت خود دارای سه رنک Apprentice، Advanced و Master است که با استفاده کردن امتیازاتتان می‌توانید رنک مربوط به هوش را افزایش دهید. این مهارت باعث می‌شود بتوانید در رنک‌های بالا، جاسوس به روستای دشمن بفرستید و از ساختمان کلی آن مطلع شوید و سپس اقدام به حمله کنید. این ویژگی جدید که بسیار برای افراد با سطح بالا کارامد است، برای افراد جدید چندان کارامد نیست. قابلیت فرستادن جاسوس حتی اگر در رنک Master هم باشید باید عدد رنک شما ۹ یا بالاتر باشد که موفق به انجام این کار شوید و این نیازمند مدتی بازی و ارتقاست.  این مورد یکی از مشکلاتیست که باید در جنگ خان‌ها اصلاح شود. در واقع این ویژگی چدید می‌توانست بسیار انقلابی و مفید برای همه باشد اما با محدود شدنش به عده ی کمی بازیکن، تاثیرگذاری آن را کم کرده است.

جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا

یکی از موارد که جدیدا به بازی اضافه شده است، مهارت جدید Intelligence یا هوش است که با هر بار ارتقای سطح می‌توانید مقداری آن را افزایش دهید. این مهارت خود دارای سه رنک Apprentice، Advanced و Master است که با استفاده کردن امتیازاتتان می‌توانید رنک مربوط به هوش را افزایش دهید. این مهارت باعث می‌شود بتوانید در رنک‌های بالا، جاسوس به روستای دشمن بفرستید و از ساختمان کلی آن مطلع شوید و سپس اقدام به حمله کنید

جنگ خان‌ها اکنون از لحاظ گرافیکی ازتقای بسیار زیادی پیدا کرده است و HUD آن چه در هنگام بازی با کامپیوتر و چه در دستگاه‌های مختلف موبایل، عالیست. روان بودن گیم‌پلی و انتخاب گزینه‌ها و شلوغ نبودن صفحه در مواقع مهم، جای حرفی را باقی نمی‌گذارد. مشکلاتی که جنگ خان‌ها دارد، مربوط به دسترسی کم بازیکنان به ویژگی‌های جدید و مبهم بودن برخی از آن‌ها برای افرادیست که تاکنون بازی را انجام نداده‌اند. انتخاب قبیله در سطح ۷ اگر به ابتدای بازی انتقال داده شود بسیار خوب است و بازیکنان می‌توانند از همان ابتدا ویژگی‌های قبیله مورد علاقه خود را ببیند و Skillهی متناسب با آن آزاد کنند. مهارت هوش هم اگر در حقش کمی ارفاق شود و در رنک‌های پایین‌تر مورد استفاده قرار گیرد شاهد یک بازی Tactical-Building خواهیم بود که در نوع خود بی‌نظیر خواهد بود. اما اکنون این ویژگی محدود به سطوح بسیار بالاست. ویزگی ساخت Clan که جدیدا به بازی اضافه شده هم بسیار بازی را منظم‌تر می‌کند اما امیدواریم کمی در سطوح بالاتر و دیرتر در اختیار بازیبازان قرار گیرد تا ابتدا با بازی کامل آشنا شوند و بعد Clan بسازند. به صورت کلی بازی باید کمی بیشتر برای بازیکنان جدید بهینه شود و اگر از بازیکنانی هستید که قبلا هم این بازی را انجام داده‌اید حتما باز هم به آن سری بزنید. جنگ خان‌ها با تغییرات بسیار، منتظر شماست. لازم به ذکر است که Khan Wars از سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۱ موفق به کسب جایزه بهترین بازی تحت وب در جشنواره Galaxy News شده است و یکی از بهترین‌های این سبک است. در انتها باید به این نکته اشاره کرد که بازی جنگ خان ها از امروز به صورت اپلیکیشن در کافه بازار موجود و در در دسترس شما قرار دارد.

لینک بازی

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا
جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا
جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا
جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا
جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا
جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

جنگ با فکر و استراتژی | معرفی بازی جنگ خان ها - گیمفا