آیا فریکرها از زامبیها پیشی میگیرند؟ | نگاهی به پتانسیلهای Days Gone
روز به روز به عرضه بازی موردانتظار Days Gone نزدیکتر میشویم؛ اما این بازی پسا-آخرالزمانی چه تفاوتهایی با دیگر عناوین سبک زامبیها دارد؟ آیا این بازی یک The Last of Us دیگر خواهد بود یا تجربهی متفاوتی ارائه خواهد داد؟ در این مقاله قصد داریم تا پتانسیلهای جدیدترین ساختهی استودیوی سونی بند (SIE Bend Studio) را بررسی کنیم؛ پس با ما همراه باشید.
اگرچه زامبیها جزو موجودات ترسناک به حساب میآیند، اما بازیها و فیلمهایی که با محوریت این مردگان متحرک ساخته میشوند، همیشه جزو پرطرفدارترینها هستند. اگر ترس از آنها را در نظر نگیریم، زامبیها تا چند روز آینده به کنسول ما حملهور خواهند شد. DOOM یکی از بازیهاییست که برای خیلیها، نخستین تجربهشان از زامبیها بود. اگرچه دشمنان این بازی آن قدرها هم ترسناک نبودند، اما عطش بازیکنان را نسبت به تجربهی بازیهای دیگری با محوریت این موجودات افزایش داد.
در ادامه، با نسخهی آرکیدی The House of the Dead، Zombie Nation و Resident Evil و برخی دیگر از آثار متحرک، بر محبوبیت زامبیها افزوده و باعث شد تا زمینههای حضور گستردهی آنها در انواع و اقسام مدیومها را شاهد باشیم. معرفی بازی Days Gone با واکنشهای ضد و نقیضی همراه بود اما بسیاری مشتاقانه منتظر عرضهی آن هستند.
اگرچه پس از معرفی این بازی، هیجانها نسبت به آن زیاد شد، اما رفته رفته شک و تردیدهایی نسبت به Days Gone در بین علاقهمندان به وجود آمد. بیشتر بازیکنان به این باور رسیدند که عنوان جدید استودیوی سونی بند، چیز جدیدی نسبت به دیگر بازیهای زامبیمحور ندارد و به همین جهت، با شکست روبرو خواهد شد. با این وجود، رفته رفته و با انتشار تصاویر، ویدئوها و جزئیات جدیدی از Days Gone، امیدها نسبت به آن افزایش یافت و باعث شد تا خیلیها تغییر عقیده دهند.
اینطور که پیداست، Days Gone «یک بازی زامبیمحور دیگر» نیست. بله، البته که موجودات این بازی که از آنها با عنوان «فریکرها» یاد میشود، شباهتهای بسیاری با زامبیها دارند و به عنوان بازیکن، باید همیشه از رویارویی با آنها دوری کنید و جلوی ترس خود را بگیرید. اما اگر اطلاعات منتشر شده از این بازی را مد نظر قرار دهیم، به این نتیجه میرسیم که ارتباط عاطفی بین شخصیتها و افکار و گذشتهی آنها، باعث میشود تا عنوان Days Gone به چیزی بیش از یک بازی زامبیمحور تبدیل شود.
زمانی که توسعه دهندگان، مضامینی نظیر غم، درد، از دست دادن یک عزیز و خشم را به یک بازی اضافه میکنند، بازیکنان را با هستهی اصلی داستان خود درگیر میکنند. ما به واسطهی تجربههای شخصی و چیزهایی که پیش از این تجربه کردهایم، با آن ارتباط برقرار میکنیم و دیگر تنها کنترل شخصیت اصلی را بر عهده نمیگیریم؛ بلکه به آن تبدیل میشویم و ارتباطات نزدیکی با آن پیدا میکنیم.
من بر این عقیده هستم که این روزها این ارتباط انسانی در بازیهای زامبیمحور نادیده گرفته شده و به نظر میرسد که بازی Days Gone قصد دارد آن را برگرداند. ما شاهد این هستیم که دیکون سنت جان (Deacon St. John) تلاش دارد تا از جهان پسا-آخرالزمانی این بازی جان سالم به در ببرد و نه تنها از رویارویی با فریکرها و مهاجمان فرار کند، بلکه با از دست دادن ویژگیهای روحی و همسرش سارا (Sarah) نیز باعث شده مسیر خود را گم کند. این قضیه یک کشش عاطفی مناسب محسوب میشود که دلیل موجهی برای بدست گرفتن کنترل این شخصیت و غوطهور شدن در بازی Days Gone است.
بر اساس آنچه که تاکنون از این بازی دیدهایم، مشتاقانه منتظر این هستیم که ببینیم دیکون چگونه در این جهان وحشتناک با غم از دست دادن همسر عزیزش کنار میآید. چه چیزهایی باعث میشود تا او ادامه دهد و تسلیم نشود؟ او چگونه این غم و اندوه بزرگ را تحمل میکند؟ به نظر میرسد که این موارد باعث گردد تا داستان Days Gone در حد و اندازههای The Last of Us ظاهر شود.
البته باید اشاره کنیم که دو بازی Days Gone و The Last of Us مشابه هم نیستند و تفاوتهای زیادی را میتوان در آنها دید. بله، هر دوی آنها نحوهی روایت داستان مشابهی دارند و در سبک پسا-آخرالزمانی قرار میگیرند؛ اما بازی The Last of Us درباره انسانهاییست که به عفونت مغزی کوردیپس آلوده شده و تغییر شکل دادهاند. آنها حرکات و رفتارهای کاملاً متفاوتی با زامبیهای ملقب به فریکرهایِ بازی Days Gone دارند و همین ویژگی نیز باعث تفاوتهای این دو بازی شده است.
در بازی Days Gone شاهد سیستم دریافت XP به جای پیشرفت مبتنی بر آیتمِ عنوان The Last of Us هستیم. نیازی به اشاره نیست که بگوئیم، The Last of Us یک بازی شخصیتمحور بود، حال آنکه Days Gone رویکردی جهان باز (Open World) دارد. تفاوت کلیدی دیگر این دو بازی در این هست که Days Gone برخلاف عنوان The Last of Us، حاوی هیچگونه بخش چندنفرهای نیست.
به شخصه، از رد پیشنهادِ سابر اینتراکتیو (Saber Interactive) برای ساخت بخش چندنفرهی Days Gone از سوی سونی خوشحال هستم چراکه آنها میخواهند تماماً برروی بخش داستانی این بازی تمرکز کنند. اگرچه بخش چندنفره از محبوبیت بالایی در بازیها برخوردار است، اما خوبی این تصمیم را زمانی درک میکنیم که بدانیم استودیوی سونی بند تجربههای خوبی در زمینهی خلق بازیهای تک نفره دارد. البته، گاهی اوقات اضافه کردن بخش چندنفره به یک بازی میتواند به ضرر آن تمام شود؛ برای این گفته میتوان به بازی Tomb Raider اشاره کرد و آن را مثال زد.
سال گذشته، جان گراوین (John Garvin)، کارگردان بازی Days Gone در گفتگویی که با وبسایت گیماینفورمر داشت، نسبت به مقایسههای این بازی با The Last of Us واکنش نشان داد. وی در پاسخ به این پرسش که «بالاخره شباهتهایی را میتوان میان این دو بازی پیدا کرد» اظهار داشت که:
خیر، جز اینکه این بازی یک عنوان اکشن و ماجراجوییِ سوم شخص است که در آن، موجوداتی را میکُشید که زامبی نیستند.
اگر بیشتر به بررسی فریکرها بپردازیم، به این نتیجه میرسیم که این موجودات با زامبیها تفاوتهای منحصر به فرد متعددی دارند. در Days Gone، فریکرها از هوش و غریزه برخوردار هستند. به خاطر نمیآورم که تا به حال در عنوانی، زامبیها به صورت گروهی مهاجرت کنند، آب بخورند یا به خواب زمستانی فرو بروند. این نکات باعث میشود تا به این نتیجه برسیم که فریکرها در حقیقت، نوعی الگوی مشخص برای زندگی خود دارند؛ چیزی که تاکنون در زامبیها شاهدش نبودیم.
در بیشتر بازیهای این سبک، شاهد دستهبندی زامبیها در کلاسهای متعدد بودهایم. برای نمونه، زامبیهای موجود در عنوان Left 4 Dead، در کلاسهای Hunter، Jockey، Smoker، Witch و Tank دستهبندی میشدند. همچنین میتوان به بازی اکشن و ماجراجویی، ترسناک و بقای Dying Light اشاره کرد که همهی زامبیهای آن با سیستم هوش مصنوعی سادهای برنامهنویسی شده بودند. بیشتر آنها با اینکه توانایی خاصی داشتند یا ضعیف بوند؛ اما باز هم مکانیک یکپارچه و مشترکی داشتند.
با این حال، سازندگان سعی داشتند تا در بازی Days Gone کاری متفاوت انجام دهند. چیزهایی که از موجودات گوشتخوار میدانید، جای خود را به موارد پیچیدهتری دادهاند: زامبیهایی که به واسطهی تشنگی، آب مینوشند. این چیزیست که بازیبازان به آن عادت ندارند – زامبیهایی که نیازهای انسانی دارند؟ آنها به صورت گروهی حرکت میکنند؛ شاید به خاطر اینکه فکر میکنند به این شکل، امنیت بیشتری دارند – یکی دیگر از ویژگیهای انسانی. اینطور که به نظر میرسد، در بازی Days Gone، تنها انسانها نیستند که برای بقا و نجات تلاش میکنند. این موارد در کنار هم باعث میشود تا Days Gone جذاب و جذابتر باشد.
بار دیگر، تصاویر و ویدئوهای بازی Days Gone را بررسی کنید و آنها را کنار اطلاعات و جزئیات آن قرار دهید؛ آیا این بازی جذاب به نظر نمیرسد؟ بهتر است به بازی Days Gone فرصت دهید. به نظر میرسد که استودیوی بند، تنها برروی کسب درآمد و فروش بیشتر تمرکز ندارد و واقعاً میخواهد بازی خوبی بسازد. درست مشابه The Last of Us که توانست به یکی از برترین بازیهای تاریخ تبدیل شود. عنوان Days Gone نیز اگر بتواند از پتانسیلها و ایدههای جذاب خود به نحو احسنت استفاده کند، میتواند در زمرهی بازیهای موفق قرار بگیرد و به یک انحصاری موفق دیگر برای کنسول پرفروش پلیاستیشن ۴ تبدیل گردد.
نظر شما در خصوص در خصوص بازی Days Gone چیست؟ آیا فکر میکنید این عنوان میتواند به موفقیت برسد یا با شکست روبرو خواهد شد؟ لطفاً دیدگاه خود را از بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.
بازی موردانتظار Days Gone، در تاریخ جمعه ۶ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ (۲۶ آوریل ۲۰۱۹ میلادی) به صورت انحصاری برای کنسول پلیاسیتشن ۴ عرضه و منتشر خواهد شد.
پر بحثترینها
- ادعای مدیر سابق Sweet Baby: استودیوها سراغ ما میآیند تا داستان بازیهایشان را بهبود دهیم
- مشخصات کامل سختافزار پلی استیشن ۵ پرو فاش شد
- مدیرعامل پلی استیشن: طرفداران باید انتظارات خود را کاهش دهند، PS5 Pro یک کنسول نسل بعدی نیست
- سازنده سابق راکستار: مردم سالها از واقعگرایی GTA 6 صحبت خواهند کرد
- ۷ بازی مخفیکاری با پیشرفتهترین هوش مصنوعی دشمنان
- تماشا کنید: گیمپلی چندین بازی روی پلی استیشن ۵ پرو
- ادعای سازنده Concord: اثری ساختیم که تجربه فوقالعادهای را به گیمرها ارائه میدهد
- تهیهکننده Final Fantasy: اسکوئر انیکس میخواهد بازیهای آینده را همزمان روی Xbox منتشر کند
- نقد و بررسی فیلم Joker: Folie à Deux | هیچ جوکری وجود ندارد
- شمار بازیکنان همزمان Dragon Age: The Veilguard در روز عرضه به بیش از ۷۰,۰۰۰ نفر رسید
نظرات
بنظرم دیز گان از رزیدنت اویل ۲ بهتره. رزیدنت اویل ۲ داستان کلیشهایه داش. گیمپلیشم خیلی خسته کننده بود. پازلاشم طراحی بدی داشتن. ترسناکم نبود.
ولی دیز گان بخاطر همین فریکرها هم که شده بازی هیجانانگیزتر و سرگرم کنندهتری بنظر مییاد.
آبجی دوباره که اشتباه زدی :laugh: ،اگه رزیدنت نبود،هیچکدوم از این بازیهای زامبی محور به وجود نمیومدن 😐 :yes:
حتی اگه ایده های خودش بازی دیزگان به نحو احسنت انجام بده،بازم حتی نمیتونه به اندازه یک صدم هم به موفقیت لست اف اس نزدیک بشه،
میگم فراموش که نکردی کارگردان رزیدنت اویل شینجی میکامی عزیز و گرانقدر و دوست داشتنی خالق زامبی هم هست و قبل از اون ما چیزی بنام زامبی نداشتیم
جااااااان زامبی نداشتیم؟
درسته،توی دنیای بازیهای رایانه ای تا قبل از رزیدنت اویل چیزی به نام زامبی وجود نداشت
کاملا درسته
ناموسا یه چی بگین بشه هضمش کرد
بیچاره جرج رومرو، تنش تو گور لرزید.
دقت کنید گفت در دنیای بازیهای رایانه ای نه سینما
یعنی ابهت جرج رومرو و night of the living dead رف زیر سوال … :/ سال ۱۹۶۸ وقتی هیچ کدوممون نبودیم , اومد و زامبی امروزی رو در قالب فیلم به همه نشون داد…
البته بازم نباید زحمات شینجی میکامی رو نادیده گرفت 🙂
Love one , Respect both 🙂
یکم دقت کنی بد نیست 🙂
توی بازیهای رایانه ای تا قبل از اویل زامبی وجود نداشت،در ضمن اون جوترسی رو که میکامی توی بازیهاش به وجود اورد،حتی فیلم ها هم ازش عاجز هستن،
تا قبل از اویل هم زامبی بله بود،ولی نه توی بازیهای رایانه ای،
“قبل از اون ما چیزی بنام زامبی نداشتیم” شما بهتره دقت کنید : چیزی به نام زامبی :/
تعصبی نباش :/ I am a legend رو نگاه کن تا دلیل موندگاریش تو ذهن خیلی هارو بفهمی .خیلی واجبه که به دنیای سینما هم در کنار بازی ها احترام بذاری. چون تو خیلی جاها این دوتا همدیگه رو کامل کردن 🙂
کنایه آمیز اینه که بفهمی حتی توی بازی های رایانه ای هم اولین زامبی رو شینجی به ما نشون نداده و بازی zombie zombie توی سال ۱۹۸۴ برای پلتفرم zx spectrum اولین بازی با فوکوس کامل روی زامبی ها بود 🙂
استاد داریم درباره بازی حرف میزنیم نه سینما :laugh:
من موندم که چجوری اون فیلم رو اصلا یادته یا دیدیش ؟
گرفتی خودتو ؟
اگه میخوای درباره فیلم کامنت بزاری برو تو بخش گهر بار و پر بار سینما گیمفا :laugh:
دوست همیشه خوش بین من داریم درباره بازی نظر میذاریم پس لطفا جو بازی رو ببین
گیم پلیش خسته کننده بود؟؟؟ترسناک نبود؟؟؟ پازلاش طراحی بدی داشتننننننننن :pain: من هی می خوام هیچی نگم….
همین مونده نوبی چون تو بیاد درمورد re2 نظر بده
اقا نمی دونم چطور شده که همه نویسنده های سایت با من مشکل پیدا کردن هرچی میگم تایید نمیشه میام ابراز ناراحتی می کنم تایید نمیشه میام ابراز خوشحالی می کنم تایید نمیشه میام جواب بقیرو بدم تایید نمیشه این چه وضعشه انصافا
با مزه بود :yes:
با تشکر از مهرداد میرشاهی
خودم مطمئنم این بازی جذاب و سرگرم کننده از آب در میاد ولی از نمره اش مطمئن نیستم.
دیکن رو دوست دارم، گرافیک بازی رو دوست دارم، جهان بازی قشنگه، موتور روندن باحاله، داشتن عناصر نقش آفرینی مثل سیستم کسب تجربه (xp) به تکراری نشدن بازی امیدوارم میکنه، داستان هم با مدت زمان بالای کات سین ها و همین تریلر عروسی بنظرم جذاب باشه. فقط تردیدم نسبت به مبارزات بازی هست که نکنه تکراری باشن یا خسته کننده باشن که اونم فقط با تجربه ی بازی میشه فهمید.
یه بازی در درجه اول باید هیجانانگیز باشه. هیجان بازیام فقط باید درجریان بازی باشه نه فیلمایی که وسط بازی پخش میشه. همین دیز گان اگه فیلم کم داشته باشه هیجانشم بالا باشه مطمئنن نمره بالا ۹۰ میگیره. یه چندتا مود آنلاینم تنگش بزنن که بازی یه بار مصرف نشه.
اصلاً بدی بازیای PS4 همین که خیلی شبیه فیلمای سینماییان. بازی باید بازی باشه. XO رو نگاه کنین بجز کوانتوم بریک هیچ بازی سینمایی دیگهای نداره. درستشم همینه.
:-)) :-)) :-))
خدا هم دیگه از تو نا امید شده 🙁
.
.
شفا نمیده تو رو
ماها از خیلیا قطع امید کردیم…الان میام زیر پست ها فقط یه لبخند ملیح میزنم(در بعضی مواقع هم سری به نشانه تاسف تکون میدم)و رد میشم
با اون یکی آبجی عزیزمون call نسبتی داری؟
مثلا یه دختر خاله ای چیزی…
خودشه -_-
تشکر مهرداد عزیز
مشتاقانه منتظر تجربه این بازی اَم
به نظر شخصی من که زینومورف از همشون وحشیتر و خطرناک تره و از در و دیوار هم بالا میره و اسید هم پرتاب میکنه و نمادی بی چون و چرا از وحشت مطلقه و تاریکی هم دوستشه
اخ اخ عاشق زینومورف کلاسیکم،با این جدیدا حال نمیکنم فقط بیگانه قدیمی رو عشقه :inlove: :yes:
اره بخدا :yes:
اون نسخه قدیمی ALIENS vs PREDATOR و نسخه های قدیمی که بسیار عالی بودن و دیگه تکرار نمیشه
هرچند که استان سیاره یاجوبا باتمام موند و روکی با تکیلا که الوده شده بود در رفت و هکتور هم که ماسک سرنوشت رو برداشت و به تاج و تخت پدرش رسید اما اون دمو پایانی بحث بر انگیز که ویلند گفت چی داریم و خلبان گفت هرچی که نیازه هرگز باعث نشد تا سگا شماره بعدی رو بسازه و همچنان بعد از ۹ سال ادامه نیومده
امیدوارم که یه ریمیک خوب و ادامه عالی از داستان رو ببینیم
اخ اخ اخ isolation رو واسم تداعی کردی
متای ۸۵ تا ۸۸ رو پیش بینی میکنم
۷۸ تا ۸۶
بخدا اگه یه بار دیگه ببینم ۱۰۰ کیلومتر دیس بهم دادین دیگه کامنت نمیدم. بوکمارک سایتم پاک میکنم.
۱۰۰کیلومتر؟!!آبجی درسات رو خوب نخوندیا،برو درستو بخون و اینقدر خلاف جهت آب شنا نکن(از انحصاری های ناب سونی بد نگو)
من تا ابد بهت مثبت میدم عزیزم :heart:
زامبی وحشتناک فقط نایت هانتر های دایینگ لایت هنوزم که هنوزه شبا خواب شون و میبینم که در حال تعقیبم هستن 😀 البته بیشتر ترولشون میکردم میرفتم سر و صدا میکردم سه چهار تاشون میوفتادن دنبالم بعد سریع برمیگشتم به کمپ میومدن روی تله برقی برق و روشن میکردم بعد روشون UV ( چراغ قوه داخل بازی که بدن نایت هانترا رو میسوزوند ) مینداختم میسوختن ولی برق قلقلکشون میداد ی بار تا طلوع صبح این کارو و کردم صبح ک شد یکی شون نتونست فرار کنه زیر نور سوخت و مرد لوت خوبی ام داشت
خلاصه این بازی ام خیلی امید دارم بهش فقط متاش شک دارم بالای هشتاد بگیره ولی زیر هشتاد هم نمیاد ک البته مهم نیس مهم لذت بردن از بازیه ک ایشالله همه لذت میبریم
Days Gone واقعا میترکونه حالا ببینید .
سلام آقای میرشاهی مقالاتون بسیار عالی بود فقط متن زیر تصویر آخر یه اشتباه تایپی داره وظیفه خودم دونستم که اطلاع بدم به نحو احسنت اشتباهه به نحو احسن درسته
بازم ممنون از مقالتون :rose: :rose:
بازیش به نظر بازی خیلی خوبی میاد و روز به روز با تاخیر های که سونی براش زد پیشرفت بازی قابل مشاهدس منتهی منتقدها جدیدا خیلی سخت گیر شدن و بازی ها رو از دم میکوبن ولی اگه بخوایم این بازی رو از نظر open world بودن و انجام ماموریت ها در کنار داستان و گرافیک با بازی شرکت هایی مثل یوبی سافت و ea و حتی مایکروسافت بسنجیم باید گفت این بازی خیلی خیلی بهتر از بازی های far cry new dawn و anthem و crackdown 3 و… و حقش متای بالا ۸۰ هست حالا توقع ۹۰ نداریم ولی اگه بتونه مثل horizon zero dawn خوش بدرخشه یعنی سونی ترکونده به معنای واقعی تو نسل ۸
بسیار عالی خیلی مشتاقم بازیش را تجربه کنم مطمئن هستم یکی از بهترین بازی های تاریخ سونی میشه که به احتمال زیاد نسخه بعدیش هم برای کنسول نسل بعد عرضه میشه البته اگر بخش داستانیش توی این بازی تموم نشه و سر و تهش را هم نیارن و جا برای ادامه داشته باشه مثل سری ۴ گانه آنچارتد و last 2 و غیر …
Days gone vs Dying light 2
رقابت بین زامبی محورا امسال خیلی جذابه! تا الان برای من , هیچ بازی ای مثل dying light نشده (با احترام به left 4 dead و طرفداراش . ما هم با دوستامون تو گیم نت با هم میزدیمش :) ) البته کل سری رزیدنت ایول رو نمیشه زامبی محور دونست فکر کنم…وگرنه شاهکاری مثل رزیدنت ۲ ریمیک یا بقیه نسخه هاش میومدن جزو رتبه های اول !
جوری که من گیم پلی دیز گان رو دیدم , برنده این مسابقه dying light هس :/ گیم پلی دایینگ لایت خیییلی جذاب تره ! آخه کی پارکور کردن به اون روونی رو میذاره کنار و میاد یه بازی ای مثل این بازی میکنه که همه زامبی هاش هم مثل همن (حداقل تو گیم پلی اولیه ای که گذاشته بودن اینطوری بود و خیلیا تو یوتیوب ازش انتقاد کردن! )
واقعا دایینگ لایت یک به معنای واقعی هیجان انگیز بود و فکر کنم تو ۲ هیجانش به اوج برسه!
سخن بزرگان بازی باید بازی باشه چقدر اخه تو افسایدی توspeed_girl
بزودی شاهد فن پیج های دیز گان خواهیم بود که چنان قربون صدقه بازی میرن تا چیزش دربیاد
و چند تا تازه گیمر شده بهش بگن بهترین گیم تاریخ
( ۶ ساعت کاتسین ۶۰ دقیقه گیم پلی درست مثل لست )
?Another fanboy? Another hitter
تصحیح میکنم ۶ ساعت کاتسین ۱۵ دقیقه گیمپلی
آقا از شما بعیده!
نحو احسن نه نحو احسنت !
اَحسَن => بر وزن افعل از ریشه حُسن به معنی بهتر
احسنت => یعنی آفرین !!!
آیا فریکرها از زامبیها پیشی میگیرند؟
پاسخ : خیر ، به هیچ عنوان 🙂
@Ali mccloud
آره عزیزم من تازه گیمر شدم ۹ سالی بیشتر نیس که گیمر هستم و اینقدر اطلاع ندارم از صنعت گیم که از ۶ سالگی از آتاری شروع کردم و تمام کنسول های صنعت گیم و pc را تجربه کردم تا الان همراه با بازی های متفاوت که شاید تو فقط اسمشون را شنیده باشی نه تجربه شون