مصاحبه با سازندگان بازی Maid of Sker | صحبت در رابطه با گیمپلی، فضاسازی و بیشتر
عناوین ترسناک همیشه محبوبیت و طرفداران مخصوص به خود را در صنعت بازیهای ویدئویی داشتهاند. در این بازیها شما آن قهرمانی نیستید که تکنفره به دل لشگر دشمن میزند و پس از قلع و قمع کردن تمامی حریفان خود، با پرچم پیروزی به خانه باز میگردد. شما جزو گروهانی نیستید که با تعداد زیادی همراه و با تجهیزات فوق مدرن دمار از روزگار موجودات پست در بیاورید. بلکه عموما به صورت تکنفره و یا حداکثر با یک همراه در دل سیل عظیمی از دشمنان و موجودات مختلف قرار دارید و از نظر قدرت نیز دارای هیچ برتری نسبت به آنان نیستید. حتی گاهی اوقات شاهد آن هستیم که شما از دشمنان خود بسیار ضعیفتر هستید. همین موارد هستند که باعث محبوبیت سبک وحشت شدهاند: حسی که شما قدرت مطلق نیستید، هر لحظه ممکن است از یک طرف به شما حمله شود و در نهایت استرس آن که بالاخره یکی از موجودات ترسناکی که به دنبالتان است، به شما برسد.
امروز مصاحبهای با سازندگان یکی از خاصترین عناوین سبک وحشت برای شما آماده کردهایم. به نظر میرسد که استودیوی ولز اینتراکتیو (Wales Interactive) قصد دارد تا با بازی Maid of Sker، عنوانی تازه و نو را در این سبک تحویل بازیبازان دهد. بدون هیچ حرف اضافهای شما را به مطالعهی این مصاحبهی جذاب با بن تستر (Ben Tester) دعوت میکنم.
خب…چه شد که تصمیم گرفتید عنوانی ترسناک بسازید که حول محور فرهنگ و افسانههای ولز شکل گرفته است؟
بن تستر: هر کسی که نگاهی به ساختههای ما بیندازد، متوجه میشود که تیم ما استعداد جالبی در ساخت بازیهای ترسناک دارد. در تمامی این بازیها ما تکههایی از افسانه و فرهنگ ولز-بریتانیا را تزریق کردیم ولی تا به حال به صورت کامل به آنان نپرداخته بودیم. محل قرارگیری استودیوی ما تنها چند دقیقه با جایی که ملکه الیزابت و مکانی که فرهنگ شکار از آن نشئت گرفته فاصله دارد. ما تمامی داستانهای مربوط به این دو موضوع را مطالعه کردیم و اصلاحات مربوط به استودیوی خودمان را برروی آنان عملی کردیم. در صنعت بازیهای ویدئویی، کمتر به فرهنگ منطقهی ولز و حتی بریتانیا پرداخته شده است. به عنوان یک ناشر و سازنده، این خلاقیت و اجازه را داریم که داستانی در این رابطه روایت کنیم و این داستان قرار است که پیچیده، تاریک و ناامیدکننده باشد.
بازیهای سبک ترسناک، معمولا به مقدار زیادی از وحشتهای ناگهانی استفاده میکنند. که البته رفته رفته این روند باعث شده است که بازیبازان کمتر از قبل به آنان واکنش نشان دهند. به نظر شما آیا اصلا «وحشتهای ناگهانی» در عصر امروز ارزشی دارد؟ آیا در بازی شما نیز شاهد آن خواهیم بود یا خیر.
بن تستر: یکی از چیزهایی که ما به واسطهی آن معروف هستیم، ساخت اتمسفر بازیهایمان است. برای مثال بازی Don’t Knock Twice تعداد کمی «ترس ناگهانی» داشت و کاملا بر پایهی فضاسازی و داستان ترسناک بود. با این حال همان تعداد ترس ناگهانی نیز آدمهای بزرگسال را به زانو در میآورد. در حقیقت، «ترس ناگهانی» یک مورد ریسکی است چرا که اگر به درستی اجرا نشود به تجربهی کلی بازی لطمه وارد میکند. خوشبختانه در جدیدترین بازی که میسازیم نیازی به این مورد نداریم. بازی ما کاملا بر پایهی فضاسازی، صداگذاری بینظیر و روایت داستانی است. فضاسازی بازی به حدی جلوه میکند که در هیچ یک از دیگر بازیهای ما بدین صورت نبوده است. در این بازی به روشهای خیلی پیشرفتهتری نسبت به «ترس ناگهانی» شما را خواهیم ترساند.
آیا بازی Maid of Sker برروی ترس روانشناسی شده نیز تمرکز دارد یا شاهد یک بازی ترسناک به سبک عناوین قدیمی هستیم؟
بن تستر: بازی Maid of Sker ترکیبی از هر دو است. دقیقا به همین دلیل است که این بازی جدا از دیگر عناوین سبک ترسناک قرار دارد. دیگر بازیها بیشتر برروی یکی از این دو حالت تمرکز میکنند ولی بازی ما از هر دو نوع ترس بهره میبرد. بازی Maid of Sker در قلب خود یک عنوان وحشت-بقا است. شما اگر به یک مکان ذخیره سازی نرسید، ممکن است در صورتی که بمیرید تمامی پیشرفتی که در بازی داشتهاید را از دست بدهید. شما میتوانید از مردن دوری کنید، ولی نه به وسیلهی اسلحه.
خب… بازی شما یک عنوان اول شخص است پس در نتیجه با بازی Resident Evil 7 مقایسه خواهد شد. از طرفی عناصر مخفی کاری در بازی وجود دارد که آن را با عنوان Amnesia به رقابت میاندازد. آیا این بازیها باعث الهام شما برای ساخت بازی Maid of Sker شدند؟ آیا منابع دیگری نیز وجود دارند که شما از آنان الهام گرفته باشید؟
بن تستر: ما در ساخت این بازی از عناوین بسیار دیگری الهام گرفتیم، از جمله بازیهایی که شما ذکر کردید. ولی نهایت تلاشمان را کردیم تا بازی که میسازیم کاملا اصیل باشد و شبیه دیگر عناوین این سبک نباشد، چرا که در آن صورت تنها شاهد تکرار مکررات بودیم. مقایسه واقعا سخت است ولی بیایید چنین بگوییم: شما باید انتظار المانهای مخفیکاری بازی Alien، فضاسازی بازی Resident Evil 7 و لحظات احساسی بازی Out Last را داشته باشید. در حیطهی داستانسرایی نیز از فیلمهایی همچون Late Shift و The Infectious Madness of Doctor Dekker الهام گرفتهایم.
میشود کمی در رابطه با این موضوع که بازی تا حد زیادی بر اساس «صدا» است توضیح دهید و اینکه چطور قرار است این مورد بر روند گیمپلی تاثیر بگذارد؟
بن تستر: تقریبا هر چیزی که در محیط بازی حرکت کند از خود صدایی تولید میکند و ممکن است که «فرد ساکت» (Quiet Man) را مطلع سازد. بهتر است که به شناخت اشیاء اطراف خود بپردازید چرا که هر شیئی به میزان مشخصی صدا تولید میکند و شما برای پرت کردن حواس دشمنانتان باید بدانید که از چه شیئی استفاده کنید. همه چیز در بازی حتی نفس کشیدنتان نیز صدا تولید میکند. البته که در بازی میتوانید نفستان را در سینه حبس کنید تا کسی متوجه شما نشود ولی اگر زمانبندی مناسبی نداشته باشید و نفستان تمام شود، میخواهید چه کنید؟ همچنین میتوانید به سرعت بدوید و از دشمن دور شوید. در این شرایط صدای بیشتری تولید میکنید ولی باز مشکلی سر راه شما وجود دارد. اگر پاهایتان خسته شود و نفس کم آورید میخواهید چه کنید؟
حرف از دشمنان شد…باید انتظار چه دشمنانی را در بازی داشته باشیم؟ تنوع آنان چقدر است؟ کمی در این رابطه برای ما توضیح دهید.
بن تستر: من نمیتوانم اطلاعات زیادی در این رابطه منتشر کنم ولی باید بدانید که مثلا در مقابه با Quiet Man باید تکنیکهای مختلفی را برای شناسایی نشدن استفاده کنید. این دشمنان قابلیت دیدن شما را ندارند ولی بدین معنا نیست که نمیتوانند شما را شکار کنند. ما هماکنون در حال آمادهسازی دمویی هستیم که در نیمهی ابتدایی سال ۲۰۱۹ آن را منتشر خواهیم کرد.
تصمیماتی که بازیباز در طول داستان میگیرد، چه میزان بر پایان بازی تاثیر دارد؟ آیا باید انتظار عواقب شدیدی برای تصمیماتمان در بازی را داشته باشیم؟
بن تستر: ما در حال پیادهسازی سیستم انتخابی در بازی هستیم که در تمام بازیهایمان وجود داشت. کوچکترین تصمیمات شما تا بزرگترین آنان در آینده تاثیری بر روند داستان خواهد داشت. این مورد فراتر از آن است که «این تصمیم را بگیر و فلان اتفاق میافتد». تصمیمات شما در بازی مشخص میکنند که شما که هستید، چه نوع شخصیتی دارید و حتی ممکن است بر روابط شما با دیگر شخصیتها و کشف راههای مخفی زیادی موثر باشد.
آیا شاهد بهبود خاصی برای این بازی برروی کنسول اکسباکس وان اکس هستیم؟ آیا بازیبازان باید انتظار رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ را داشته باشند؟
بن تستر: با این که رزولوشن ۴K و نرخ فریم ۶۰ برای ما قابل دسترسی نخواهد بود، ولی در حال تلاش هستیم تا با رزولوشن ۱۰۸۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه با بهبودهایی برروی HDR بازی را برای کنسول اکسباکس وان اکس عرضه کنیم. ما با ساخت این بازی میخواهیم هر چیزی که تا به حال ساختهایم را پشت سر بگذاریم. همانند بازیهای قبلیمان، ما از موتور یونیتی (Unity) برای توسعهی این عنوان استفاده کردهایم و با افتخار میگوییم که نهایت آنچه که این موتور در توان داشت را به بازیبازان ارائه خواهیم داد. ما تیم توسعهی کوچکی داریم ولی گرافیکی که ارائه خواهیم داد در حد بازیهای AAA است. تنها به صحبتهای ما کفایت نکنید، تریلر بازی ما را مشاهده کنید و منتظر نسخهی دموی آن باشید.
در رابطه با ویژگیهای کنسول پلیاستیشن ۴ پرو چطور ؟ چه بهبودهایی برای این کنسول در نظر گرفته شده است؟
بن تستر: دقیقا همان بهبودها و ویژگیهایی که برای اکسباکس وان اکس در نظر داشتیم، برای پلیاستیشن ۴ پرو نیز اجرا خواهیم کرد.
پر بحثترینها
- ۱۰ بازی ویدیویی با گیمپلی عالی و داستان ضعیف
- ویدیو: Marvel’s Spider-Man 2 در حالت Fidelity ویژه PS5 Pro با نرخ فریم ثابت ۶۰ اجرا نمیشود
- فیل اسپنسر: هیچ خط قرمزی برای انتشار عناوین ایکس باکس روی پلی استیشن وجود ندارد
- سونی از ۲۰۲۵ به بعد سالانه بازیهای انحصاری تکنفره بزرگی را برای PS5 عرضه خواهد کرد
- کار ساخت STALKER 2: Heart of Chornobyl به پایان رسید
- ۱۴ دقیقه از گیمپلی Indiana Jones and the Great Circle را مشاهده کنید
- گزارش: ایکس باکس درحال آمادهسازی پیشنمایشهای South of Midnight است
- مدیرعامل Take-Two نگران عملکرد GTA 6 روی Xbox Series S نیست
- آپدیت بهینهسازی Baldur’s Gate 3 برای PS5 Pro منتشر شد
- مدیر عامل Take-Two: فرنچایزهای محبوب در نهایت محو خواهند شد؛ برای موفقیت به IPهای جدید نیاز داریم
نظرات
دوستان بازی های جدید شرکت EA کی منتشر میشن ؟؟؟
فقط هر کاری میکنی مثل outlast 2 شکنجه وار نباشه………
یادمه اولین بار که بازی رو اجرا کردم هنوز هیچی نشده تا قبل از خوردن هلی کوپتر به زمین عین بید میلرزیدم… بعد اون که چهار پنج بار رسما ۱ وجب از جا پریدم
مخصوصا اون سکانس سالن مدرسه…….!!!!
من اصلا از بازی ترسناک بدم نمیاد ولی دیگه هر چیزی به حد و اندازش……..
نشکنه الگوهات! فورتنایت که نیس. مث که بگی تو کال آو دیوتی نباید تیراندازی باشه!
از گیمای ترسناک خوشم نمیاد ولی از فیلمای ترسناک چرا. سری احضار، آنابل، جنگیر، اره و هالووینم ترسناکترین فیلمایی بودن که تماشا کردم، مخصوصاً هالووین. حتماً هالووین ۲۰۱۸ رو تماشا کنین، از ترس جف میکنین!
فکر کنم از گیمای ترسناک چون خیلی حس بدی میدن (که خیلیم طبیعی و عادی هست و خودم هم این حس رو اوایل داشتم) ، بدتون میاد :/ که البته همه افراد دور اطراف خودم هم اینطورین و تا به حال هیچ کدوم از بازی های ترسناکو با بقیه بازی نکردم. ولی اگه بتونی این حس بد رو مهار کنی خیلی راحت میتونی از بازی ترسناک لذت ببری (وقتی هی به خودت بگی که این بازی هست نه دنیای واقعی (منم اوایل با این روش خودمو آروم میکردم! نصفه شبی با خودم حرف میزدم فکر میکردن روانیم :rotfl: ) تاثیر میذاره خلاصه)
درباره فیلمای ترسناک هم راستشو بخوای فقط اومدم چند تا پیشنهاد بدم بهت . از بین فیلمای ترسناک مدرن که خب بهترین سری هارو انتخاب کردی (میتونی ناشناخته ها مثل the visit , puppet master , don’t breathe رو هم امتحان کنی 🙂 (البته مثل من باید یه تریلری چیزی ببینی تا بفهمی با روحیت سازگاره یا نه ) )
حالا جدا از فیلما ، میخواستم بگم سریال های ترسناک خوبی هم هستن که میتونی ببینی.
مثلا گفتی از the exorcist خوشت میاد. سریالش ۲۰۱۶ اومده و فوق العادست (باز باید یکی دو قسمتشو ببینی چون یه ذره …. :/ (امیدوارم گرفته باشی منظورمو :/ )
یا the haunting of the hill house که همین امسال اومد و اونم فوق العادست
آخرین سریالم که همون american horror story هست که اونم چون داستاناش به هم دیگه چندان ربط نداشت ، خوب بود 🙂
خلاصه امیدوارم خوشتون اومده باشه از پیشنهاد ها 🙂
جان بازی ترسناک!
ببینیم میتونه مخلوطی از سه تا بازی که ذکر شد باشه و عالی عمل کنه یا نه؟! قراره سال ۲۰۱۹ یه بازی دیگه که اسمش someday you’ll return هم بیاد که ظاهرا داستانای re و outlast و یه بازی دیگه رو به همدیگه وصل میکنه :/ (شایدم غلط باشه :/ )
به هر حال هر بازی ترسناکی باشه بازیش میکنم!
دوستانی که بازی ترسناک میخوان (۲۰۱۸) : the conjuring house و visage بهترینای ۲۰۱۸ بودن (the conjuring house از نظر جامپ اسکر ها بهتره ولی از لحاظ انتقال ترس توی کل بازی visage صد درصد بهتره)
۲۰۱۷ : outlast 2 , re7 , the evil within 2 + darkwood (این آخریه مستقله ولی خییییلی قشنگ و ترسناکه)
۲۰۱۶ : welcome to hanwell , layers of fear , through the woods
اینا فقط اونایی بودن که واسه من برجسته بودن. وگرنه اونقد بازی ترسناک تو استیم هست که شاید حتی بهتر از اینایی باشن که من معرفی کردم ! بعضی از بازی ترسناک های کوتاه استیم واقعا خوب از آب درمیان ها…
آقا بحث ترسناک شد ! یه سریال ایرانی ساخته شده به اسم احضار که بر خلاف چیزی که تصور میکردم کیفیتش خیلی عالیه و واقعا میتونه با فیلمهای همسبکش حتی رقابت کنه ! حتما برید ببینید ( البته بطور مجاز ) هر قسمتش فک کنم میشه ۴ هزارتومن ناقابل – خدایی چیزیم بمن نمیرسه بگین تبلیغ میکنه فقط خواستم به کسایی که از فیلمهای ترسناک خوششون میاد معرفیش کنم .
پی نوشت : طرف میره برا کنسولش یه بازی میخره ۸۰۰ تومن برو یه ۴ تومنم به از محصولات فرهنگی داخلی حمایت کن چیزی ازت کم نمیشه بخدا……
نباید اسم محصولاتی که تو سینما و تلویزیون ایران تولید میشه رو ‘فرهنگ’ خطاب کرد چون دقیقا نقطه مقابل فرهنگن!
حمایت یعنی اری به تولید محتوای زباله,نتیجه این حمایت میشه یه اشغالی مثل تکزاس یا واااای امپول( 😐 )
سینما و تلویزیون ایران لجنزارن;پر شده از سلبریتی هایی که واژه هنرمند رو به ‘هنربند’ تغییر دادن!
خیلی ببخشید
این بازی خیلی ترسناک بود و من خودم رو خراب کردم و میرم :laugh: