داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا

داستان یا آنلاین؟ | آیا تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟

آرین مرادی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا

داستان به عنوان شیرازه‌ی اصلی هر فیلم و بازی شناخته می‌شود. شما می‌توانید یک فیلم را با بهترین جلوه‌های ویژه بسازید ولی هنگامی که نتوانید داستان جذابی را در طول آن فیلم روایت کنید، قطعا به موفقیت بزرگی درست پیدا نمی‌کنید. چه بسیار بازی‌هایی نیز بوده‌اند که با گیم‌پلی سرگرم‌کننده یا گرافیکی شگفت‌انگیز عرضه شدند ولی فقدان داستانی جذاب و گیرا باعث شد که نتوانند به بهترین نحو ممکن در بازار فروش و البته در نظر منتقدین عملکرد مناسبی از خود نشان دهند. با افزایش روزافزون محبوبیت بخش آنلاین و حذف بخش داستانی از بعضی بازی‌ها، آیا به پایان دوران روایت داستان در عناوین ویدئویی رسیده‌ایم؟ در این مقاله تلاش می‌کنیم تا نگاهی اجمالی به این نکته داشته باشیم.

پیش از این بازی‌های ویدئویی دارای بخش‌های جداگانه‌ی آنلاین و آفلاین (داستانی) بودند. در چند سال اخیر شاهد آن هستیم که این رویه به واسطه‌ی انتشار بعضی بازی‌ها به کلی تغییر کرده است. اکنون عناوینی عرضه می‌شوند که یا به کلی آنلاین هستند یا به کلی آفلاین، و در این راه هر دو موفق نیز می‌شوند. دلیل تمایل سازندگان به ساخت بازی‌های آنلاین محور که در چند سال اخیر شدیدا زیاد شده است، چه می‌تواند باشد؟ آیا دوران بازی‌های داستان‌محور رو به پایان است؟

داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا

آیا دوران بازی‌های داستان‌محور رو به پایان است؟ آیا در آینده عناوینی همچون تصاویر سمت راست خواهیم دید؟ یا تمامی بازی‌های به سمت تصاویر سمت چپ سوق پیدا خواهند کرد؟

با یک مثال شروع کنیم. سری بازی‌های Call of Duty همیشه جزو پرچمداران سبک شوتر اول‌ شخص بوده‌اند. تقریبا هیچ بازیکنی که به این سبک علاقه دارد را نمی‌توان پیدا کرد که با سری Modern Warfare خاطره نداشته باشد. نمی‌توان صحنه‌ی خراب شدن ساختمان و مرگ سوپ (Soup) را فراموش کرد. نمی‌توان صحنه‌ی سیگار کشیدن کاپیتان پرایس (Captain Price) را هنگامی که بالاخره در انتهای سومین نسخه از این سری دشمن خود یعنی ماکاروو (Makarov) را حلق‌آویز می‌کند، فراموش کرد. داستان همیشه در این سری حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. در حقیقت، یک نسخه از سری Call of Duty بدون بخش داستانی اصلا یک بازی کامل محسوب نمی‌شد. اما با انتشار چهارمین شماره از خانواده‌ی Black Ops ورق برگشت.

داستان همیشه در این سری حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. در حقیقت، یک نسخه از سری Call of Duty بدون بخش داستانی اصلا یک بازی کامل محسوب نمی‌شد. اما با انتشار چهارمین شماره از خانواده‌ی Black Ops ورق برگشت.

در آخرین نسخه‌ی منتشر شده از سری Call of Duty، شاهد آن بودیم که بخش داستانی بازی به کلی حذف شد. انتقادات زیادی به این تصمیم تیم سازنده وارد شد ولی آنان از تصمیم خود بازنگشتند و یک بازی تماما آنلاین را به بازی‌بازان تحویل دادند. برخلاف انتظارات، شاهد بودیم که این بازی چه از نظر فروش و چه از نظر منتقدین عملکردی بسیار خوب از خود نشان داد. دقیقا همین منتقدین بودند که پیش از عرضه‌ی بازی معتقد بودند حذف بخش داستانی، سری Call of Duty را به نابودی می‌کشاند اما پس از انتشار بازی، خود آنان نمراتی بسیار خوب و گاها عالی را به این عنوان نسبت دادند.

بازی Overwatch بدون هیچ بخش داستانی عرضه و با استقبال بی‌نظیری روبرو شد. هنوز هم این بازی جزو پرطرفدارترین عناوین آنلاین محسوب می‌شود. همین امر مشوق بعضی سازندگان دیگر شد تا به سمت آنلاین محور بودن روی بیاورند.

این امر برای دیگر بازی‌ها هم اتفاق افتاد. بازی Overwatch بدون هیچ بخش داستانی عرضه و با استقبال بی‌نظیری روبرو شد. هنوز هم این بازی جزو پرطرفدارترین عناوین آنلاین محسوب می‌شود. همین امر مشوق بعضی سازندگان دیگر شد تا به سمت آنلاین محور بودن روی بیاورند. نگاهی به تاریخچه‌ی سری Rainbow Six بیندازید. به احتمال قریب به یقین آخرین نسخه‌ از این سری با نام Rainbow Six: Siege محبوب‌ترین و پرطرفدارترین نسخه در تاریخ این سری محسوب می‌شود. دوباره در این بازی نیز شاهد حذف بخش داستانی و تبدیل آن به یک بازی آنلاین محور بودیم. تمامی بازی‌هایی که ذکر شدند، تنها دارای بخش آنلاین هستند و هیچ‌گونه بخش آفلاین یا داستانی ندارند. با این حال شاهد آن هستیم که به چه موفقیت بزرگی دست یافته‌اند.

بازی‌بازان و منتقدین به جز تحسین روایت داستان، مکانیزم‌های گیم‌پلی و سبک گرافیکی آن نتوانستند کاری انجام دهند. این بازی یک شاهکار به تمام معنا بود.

در طرف دیگر، شاهد بازی‌هایی هستیم که صرفا حالت داستانی دارند و از بخش آنلاین بهره‌مند نشده‌اند. مثال‌های زیادی برای این دسته وجود دارد. بازی God of War تنها دارای بخش داستانی است. با این وجود قطعا در شاهکار بودن آن شکی نیست. آخرین نسخه‌های سری Assassin’s Creed نیز بخش آنلاین را حذف کرده‌اند و دیگر شاهد بخش چندنفره‌ی انلاین در دو نسخه‌ی آخر این سری نیستیم و همان‌طور که مشاهده کردید، هر دو نسخه با استقبال خوبی از طرف بازی‌بازان و منتقدین روبرو شده‌اند. بازی Assassin’s Creed Odyssey که آخرین نسخه‌ی منتشر شده از این سری است نیز بدون هیچ بخش آنلانی حتی توانست به کاندیداهای بهترین بازی سال راه‌ پیدا کند.

بازی Assassin’s Creed Odyssey که آخرین نسخه‌ی منتشر شده از این سری است، بی‌شک یکی از بهترین نسخه‌های تاریخ این فرانچایز بود و بدون هیچ بخش آنلانی حتی توانست به کاندیداهای بهترین بازی سال راه‌ پیدا کند.

بازی The Legend of Zelda که برای کنسول نینتندو سویچ منتشر شد، هیج بخش آنلاینی نداشت ولی با امتیاز متای فوق‌العاده‌ی ۹۷ روبرو شد و بازی‌بازان نیز به جز تحسین روایت داستان، مکانیزم‌های گیم‌پلی و سبک گرافیکی آن نتوانستند کاری انجام دهند. در کنار این عناوین سری Batman Arkham، ساخته‌ی استودیوی راک‌استدی (Rocksteady) را نیز قرار دهید. افراد خوش ذوق این استودیو بدون هیچ بخش آنلاینی، بهترین تجربه‌ی ممکن را برای حس بتمن بودن به بازی‌بازان ارائه دادند. سازندگان این عناوین تمام وقت و سرمایه‌ی خود را برروی بخش داستانی معطوف کردند و همین امر باعث پیشرفت و شکوفایی این عناوین شد. پس… چرا یک همچنین کاری برای عناوین آنلاین محور ممکن نباشد؟

افراد خوش ذوق این استودیو بدون هیچ بخش آنلاینی، بهترین تجربه‌ی ممکن را برای حس بتمن بودن به بازی‌بازان ارائه دادند.

بیایید کمی دقیق‌تر به Call of Duty: Black Ops 4 نگاهی بیندازیم. بخش Black out بدون شک مفرح‌ترین و جذاب‌ترین بخش بازی است. گان‌پلی بازی تجربه‌ای لذت‌بخش و روان را به شما ارائه می‌دهد و تا حدودی می‌توان گفت که بخش Black out بهترین انتخاب برای کسانی است که هوادار سبک بتل رویال (Battle Royale) هستند. دیگر بخش‌های بازی نیز بسیار جذاب و مفرح هستند. درست است که مشکلاتی در این بین وجود دارد ولی هیچ‌یک از این مشکلات نمی‌توانند ذره‌ای از مفرح بودن این بازی بکاهند. دقیقا! با تمام مشکلاتی که می‌توان به این بازی گرفت، هسته‌ی آنلاین محور آن برای تمامی بازی‌بازان مفرح است. دلیل این امر را می‌توان به تمرکز سازندگان این بازی به بخش آنلاین نسبت داد. دیگر هیچ نگرانی برای روایت داستانی ۶ الی ۷ ساعته برای سازندگان وجود نداشت. آنان تمام تمرکز خود را برروی بخش آنلاین معطوف کردند و بهترین تجربه‌ی ممکن را که در توانشان بود به بازی‌بازان ارائه دادند.

تا حدودی می‌توان گفت که بخش Black out بهترین انتخاب برای کسانی است که هوادار سبک بتل رویال (Battle Royale) هستند.

احتمالا شما نیز به نتیجه‌گیری که مد نظر ما است رسیده‌اید. سازندگان اکنون تلاش دارند تا تمام تمرکز خود را برروی یک بخش معطوف کنند. تیم توسعه‌دهنده اگر قصد داشته باشد تا یک بازی داستان‌محور و آفلاین بسازد، تمام تلاش خود را می‌کند تا این کار را به بهترین نحو ممکن انجام دهد و اصلا وقت و هزینه‌ی اضافی را برای تهیه‌ی یک بخش آنلاین (که می‌تواند مورد تحسین قرار بگیرد یا نه) هدر نمی‌دهد. از طرفی دیگر، سازندگانی هستند که قصد دارند تا یک بازی تماما آنلاین به بازی‌بازان ارائه دهند. آنان نیز دیگر وقتی را برای یک بخش داستانی کوتاه‌ مدت و حتی بی‌کیفیت هدر نمی‌دهند، بلکه تمام تلاش خود را می‌کنند تا بخش آنلاین بازی تا حد امکان لذت‌بخش باشد.

همه می‌گویند که من یک گیمرم، چون کار و زندگی ندارم. ولی هیچ‌کس نمی‌داند من با گیمر بودن انتخاب کردم که چندین زندگی داشته باشم.

بازیکنانی هستند که علاقه‌ی چندانی به بخش آنلاین ندارند. برای این دسته از بازی‌بازان، عناوینی تماما داستان‌محور و افلاین با بهترین کیفیت ساخته می‌شود که می‌توانند تجربه کنند. از طرفی دیگر، کسانی که به بازی‌های آنلاین علاقه دارند نیز می‌توانند به سراغ عناوینی بروند که تماما آنلاین هستند و البته با کیفیت بسیار بالایی ساخته شده‌اند. در انتها، نمی‌توان گفت که دوران بازی‌های داستان‌محور به پایان رسیده است. تنها می‌توان چنین برداشت کرد که اکنون، توسعه‌دهندگان تلاش می‌کنند تا کار برروی بازی‌های خود را اختصاصی‌تر پیش ببرند: یا تمرکز کامل برروی بخش افلاین یا تمرکز کامل برروی بخش آنلاین. در این صورت همه‌ی بازی‌بازان نیز می‌توانند به آنچه علاقه دارند دست یابند.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا
داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Nemo گفت:

    هر کدومشون طرفدارای خاص خودشو داره
    ولی انلاین داره همه گیر میشه
    بخواید نخواید اینده همینه

    • mehrdad65 گفت:

      این بازی موفقیتشو مدیون اعتبارییکه‌ سالها با بخش داستانی بدست اورد فک کردی چرا نمیرن سراغ یه اسم جدید
      میرن سراغ بلک اوپس و مدرن وارفر،چون این بازیا پیشینه خوبی دارن

    • Unbalance گفت:

      به نظر منم یکی آنلاین شدن یکی واقعیت مجازی یا افزوده. اینا آینده اجتناب ناپذیر صنعت گیمن (نه فقط گیم همه چی اصن)
      ولی هیییچوقت بازیای داستان محور از بین نمیرن ، هستن تا بار هنری قضیه رو به دوش بکشن
      هرچقدر بازیا با آنلاین شدن و اینا به سمت تعاملی شدن پیش برن بازم بازیای داستانی تموم نمیشن

      حدسم اینه بازی کوجیما که بیاد این بحثارو جمع کنه یکم. بازی داستان محور آنلاین به سبک کاملاً جدید

    • White noiz گفت:

      من عاشق بازی های داستانیم چون مثل یه خاطره تو ذهن ثبت میشه
      ولی اگه بخوام بدون تعصب بگم
      با توجه به تاثیر بازی های آنلاین و رابطه ی مستقیم با فروششون فکر میکنم شرکتایی مثل راکستار هم به بازی های آنلاین محور روی بیارند با توجه به سود راکستار از قسمت آنلاین جی تی ای
      قطعا بازی های آنلاین همه گیر خواهد شد
      همین الانم همه گیر شده

    • Star1 گفت:

      دقیقاً، ولی اگه Black Ops IIII یا هر بازی دیگه ای بخش داستانی نداره بخاطر اینه که سازنده ایده ای نداشته تو این زمینه و ربطی به بخش مولتی پلیر و بتل رویال و… نداره.
      به نظرم علت اینکه تو ایران و مخصوصاً تو این سایت اینقدر از مولتی متنفر هستن چندتا نکته هست:
      ۱- اکثرا کرکی بازن یا اکانت و کنسول هکی دارن.
      ۲- همه عمر با هوش مصنوعی بازی کردن و خیلی کند و بی برنامه بازی میکنن و اکثرا با چیت و ترینر بخش داستانی رو تموم میکنن برا همین وقتی میرن تو مولتی بشدت مجازات میشن بخاطر این سبک بازی و کلا متنفر میشن از این بخش.
      ۳- انگلیسی متوجه نمیشن و اصلا نمیتونن با بقیه همکاری کنن تا لذت کار گروهی و squad برتر شدنو بچشن.

      • بله بله استاد نطق می فرمایند
        یواش یواش داداش شرط می بندم نه کنسول داری نه اشتراک گلد یا پلاس نه پول واسه مولتی پلیر نه زبان انگلیسیت خوبه.در ضمن واسه من هیچی بازی داستانی نمیشه ولی همون مولتی یه سر بیا بتل ۱ یا call ww2 تا بترکونمت تا دیگه رجز نخونی :rotfl:

      • MmSd گفت:

        دوست عزیز
        از هر پنج نفر..چهار نفر انگلیسی بلدن..
        در ضمن خیلی ها هم هستن مثل من که تا حالا سمت اکانت هکی نرفتن…. مثل خود من که برا همین پی اس فور رو بیخیال شدم… چون هزینه پلاس ماهیانه زیاد بود
        در ضمن…. معمولا یع مشت عقده ای اونم تو بازی هایی مثل رینبو و همین بتلفیلد چیت می زنن نه تو بازی آفلاین…
        اینو قبلا هم گفتم یع بار
        به سلیقه بقیه احترام بذار چون ما هم همین کارو می کنیم

      • ✔Amir sy✔ گفت:

        Battlefield5
        ۴- نت فاجعه و پینگ بد
        ۵-تجهیزات معمولی که اصلا بدرد گیم آنلاین و خصوصا FPS نمیخوره

    • Inside 1990 گفت:

      مقاله خیلی خوبی بود آقای مرادی ولی…”آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟” این جمله درست نیست اینکه bo4 تماما آنلاین بود بر میگرده به پول پرستی اکتیویژن و قرار نیست همه ی شرکت ها و استدیوها مثل اکتیویژن کثیف باشن همین امسال rage 2 و wolf و doom و metro رو داریم که تماما آفلاین هستن شاید بیشترم باشن ولی من حضور ذهن ندارم متاسفانه یه نکته ی مهم هم بگم قدیما بازیسازهای پول پرست بازی های بی کیفیت میدادن بیرون(چون فقط هدفشون درآمد زایی بود) ولی الان همونا بازی های آنلاین میدن یعنی اینکه همیشه بازیسازی های خوب و بد هستن فقط شکلشون عوض شده و همونقدر که بازی های آنلاین زیاد شده بازی های آفلاین خوب هم زیاد شده(که خیلی هم وقت براشون صرف میشه) امیدوارم منظورمو گرفته باشین

      • بسیار از شما ممنونم بابت این که وقت گذاشتید و مقاله رو مطالعه کردید. تیتر و موضوع مقاله با توجه به جوی که به طور جامع بر بازی‌بازان حاکم است انتخاب شده. حرف شما کاملا درسته، شاید سری کال اف دیوتی با آخرین نسخه‌ی خودش به یه بازی آنلاین تبدیل شده باشه ولی هنوز هم عناوین شوتر آفلاین و داستان محور زیادی وجود دارن که کیفیت عالی دارن و میشه ازشون لذت برد. هدف این مقاله هم همین بود: اثبات کنه که قرار نیست یکی از این دو حالت (آفلاین یا آنلاین) به طور کامل جایگزین اون یکی بشه، بلکه الان هر کدوم سازنده‌های مخصوص به خود و طرفدارای مخصوص به خودشون رو پیدا کردن.

    • Just.Be.Gamer گفت:

      دروغ نگو هردوتا هستن و لذت میلریم

  • call گفت:

    Gears of War: Ultimate Edition
    سه‌گانه Modern Warfare
    COD: BO 1/2
    Splinter Cell: Blacklist
    Battlefield 3
    Spec Ops: The Line
    Max Payne 1/2
    داستان خوبی داشتن ها؟ مخصوصاً مدرن وارفر ۲.

  • C.price گفت:

    امیدوارم که call of duty به سبک فوق العاده خودش در زمان modern warfare و black ops1 برگرده.

  • PERSIAN NAZI گفت:

    اقای مرادی :yes: بسیار مقاله زیبائی هست و چنین مقاله ای واقعا نیاز بود خیلی ممنون
    من یه نفر تا وقتی که میتونم از عناوینی که دارای داستانهای زیبا هستن ( اسایریم و دارک سولز و رزیدنت اویل …) به هیچ عنوان سمت بازیهای تمام انلاین نمیرم و برام هم مهم نیست که اون بازی داستان محور چه نمره ای داشته باشه و مهم اینه که از بازی لذت برم

  • call گفت:

    کیفی که کال آو دیوتی: بلک آپس ۴ میده، مطمئن گیمای آفلاین نمیدن. البته از من.
    بازی با هوش مصنوعی‌ام اصلاً قابل مقایسه با هوش انسانی نیست. مثلاً تو فورزا، همین که می‌بینی رقیبات دارن توسط چند نفر دیگه کنترل می‌شن نه کامپیوتر، خودش حس رقابتو هیجانو افزایش میده.
    .When we touchdown

  • BadBoy 17 گفت:

    تا ما خودمون نخوایم هیچی درست نمیشه چه گیمر ها چه منتقد ها
    از مراسم گیم اورادزی که خیلی خنده دار ( اول فکر کردن دروغ ۱۳ آوریل چیزی بود) سال ۲۰۱۶٫٫٫٫٫٫
    از ما گیمر هایی که تو شبکه های اجتماعی دم از فرهنگ درست گیمینگ میزنیم و بازی های آنلاین محور پوچ رو میکوبیم و به ستایش بازی های داستان محور میزنیم در حالی که همون هفته اول انتشار COD رو میخریم تا به اکتیویژن ثابت کنیم چقدر احمقیم و اصلا برامون مهم نیست که مدرن وارفار ۴ اصلا بخش campaign نداره و پول کارکنان اپیک گیمز رو با خرید هر skin حدود ۱۰ دلار پر میکنیم ولی میگیم فورتنایت باعث خدشه دار شدن اسم این صنعت شده
    به هرحال تا زمانی که سونی، راکستار، راک استدی و چندتا استودیو دیگه موندن امیدی به برگشتن ورق هست ولی اگه با این اوصاف پیش بریم مهر تاییدی به حرف اسپنسر زدیم و خودمون باعث نابودی بازی های دارای campaign شدیم
    به هر حال من منکر جذابیت بازی های آنلاین محور نمیشم ولی وقتی میبینم که دارن باعث از بین رفتن اون بخش دیگر میشن…….

  • قطعا BO4 یه شاهکاره و بازی کردنش خیلی لذت بخشه ولی این بازی باعث نمیشه که اکثر بازی ها آنلاین محور بشن و من مطمعنم بعد از چند سال دوباره اوضاع ورق میخوره و اینکه اکثر بازی ها آنلاین محور شدن تقصیر سازندگان نیست بلکه خود گیمرا اینطوری خواستن برای مثال چند نسخه ی آخر کالاف (از Ghosts تا WWII) کمپینشون شاهکار بود ولی کیه که قدر بدونه!؟؟!

    در کل هر دو بخش آنلاین و کمپین لذت خاص خودشون رو دارن و هر دو بخش عالی هستن :yes:

  • اصلاً نمیتونم دنیای گیم رو بدون بخش داستانی تصور کنم…
    قطعا بازیهای تمام آنلاین یه آفت تو دنیای بازیهای رایانه‌ای هستن.

    • Unbalance گفت:

      نه واقعاً بازیای آنلاین آفت که نیستن هیچی اتفاقاً خیلی هم نیازن و باید باشن اصلاً
      منتها شرکتایی مثل اکتیویژن و امثالهم هستن که این فرصت رو تبدیل به تهدید کردن واسه صنعت گیم
      چاقو آفت نیست ، آدمکش آفته

      • چه ربطی به اکتیویژن داره. نسخه های Ghosts به بعد (از جمله خود Ghosts) همشون داستان شاهکاری داشتن ولی مگه کسی طرفداری کرد؟؟ والا ما فقط یاد گرفتیم همه چی رو بندازیم گردن اکتیویژن وقتی خود گیمرا اینطور میخوان به اکتیویژن په ربطی داره!!

        • Unbalance گفت:

          کدوم گیمری خودش از اکتیویژن خواسته کمپین و داستانی حذف شه؟؟
          طرفدارای آنلاین بیشترن در حال حاضر اکتیویژنم گفت گور بابا بخش داستانی با همین قدر هزینه میفروشه دیگه! جز این بوده؟؟
          اینه که میشه توهین به مخاطبایی که دوس دارن کنار بخش آنلاین خفن یه بخش داستانی خوبم داشته باشن

          • دوست عزیز هر کمپانی بود همین کارو میکرد وقتی از کمپین طرفداری نمیشه دلیلی نداره اضافه خرج کنن در عوض هزینه ی کمپین رو رو مولتی میزارن و یه مولتی قوی مثل BO4 میسازن.
            هرکی تو گیمفا یه پست از کالاف میبینه سریع میاد کالافو میکوبه واقعا این کار اصلا خوب نیست.
            من مخالف کمپین نیستم و همونطور که قبلا هم گفتم اولویت اول من کمپینه.

      • دوست عزیز نسخه ی آنلاین به هیچ وجه بد نیست و خیلی خوبه که یه بازی مثل کالاف یه نسخه ی تمام آنلاین داشته باشه

      • چاقو!؟
        از نظر من این بازیا مثل سیگار و مواد مخدر میمونن 😀 اصلا هم نمیتونم با این حرف که علاقمندان زیادی دارن و سود خوبی به جیب سازنده ها میرسونن از کنار آسیبی که به دنیای گیم میزنن بگذرم.
        حالا باز اگه در کنار بخش داستانی که حتما باید بسازن، یه بخش آنلاین هم واسه علاقمندان کار کنن قابل قبوله ولی رفتن به سمت تماما آنلاین واقعا فاجعه ست…

  • Aradkeshvari گفت:

    آقا چرا این مقاله رو میزاری تو سایت.حالت عادی اینجا دعوا هست بدترش نکنین لطفا :-((
    ولی به نظر من هیچ عنوان آنلاین محوری نمیتونه یک عنوان داستان محور رو شکست بده.عناوین داستان محور هستن که جاودانه میشن :inlove:

    • اول باید تشکر کنم از شما دوست عزیز که وقت گران‌بهاتون رو صرف کردید و این مقاله رو مطالعه فرمودید.
      دقیقا هدف این مقاله این بود که بگه اصلا هیچ دعوا و جدلی بین عناوین آنلاین و آفلاین وجود نداره. تعدادی از سازندگان مشغول به ساخت عناوین آنلاین شده‌اند و تعدادی نیز تمرکز خودشون رو برروی بخش داستانی گذاشته‌اند. شما و هر بازی‌بازی بنا به سلیقه‌اش میتونه انتخاب کنه که کدوم رو تجربه کنه و این امر دلیل برتری یکی بر دیگری نیست. مهم لذت بردن شما از عنوانی است که تجربه می‌کنید.

  • pacogamer گفت:

    انلاین خیلی خوبتره ، زمان داستانی و افلاین دیگه گذشته ، شرکتی که کال اف رو می سازه خیلی خوب عمل کرد و باعث خواهد شد همه ی بازی ها به سمت انلاین تمام برن . بخش داستانی جذاب نیس، من بتلفید ۵ رو بازی می کنم بخش داستانی بازی خوب نیس و انلاینش خیلی قشنگتره و بازی ها دیگه ای رو که داستانی داشته باشه بازی نکردم پس میشه گفت که با توجه با بخش داستانی بتل ۵ که اصلا خوب نیستش و این بازی رو هم بهترین شرکت بازی سازی جهان ساخته پس همه ی بازی ها بخش داستانیشون خوب نیستش . چون بهتر از شرکت EA نیستن .

    • Unbalance گفت:

      از کامنتت واضحه دنبال چی هستی اصن :no: :no:
      فقط در عجبم این نظرات چطور تایید میشن
      حد اقل رو فرم نگارشت کار کن انقدر تابلو معلوم نباشه دنبال توجه و پر کردن عقده‌هاتی
      این تحلیلی که شما کردیو بچه ۷ساله هم نمیکنه ، انقدر واضح بیای بگی ea فلان….نمیدونم چی بگم والا
      تهشم نظرای ما تایید نمیشه واسه شما میشه

    • AEM گفت:

      داداش تو دیگه نوبرشی معلوم نیست از کجا داری میسوزی!!! فقط سریعتر آبو بریز!!! بابات برات اسباب بازی نخریده عقده هاتو رو سایت خالی میکنی!!! عمو جون برو حداقل یه خورده رو نگارشت کار کن که امتحانتو نیفتی!!! به خدا برای سایت گیمفا زشته همچین نظراتی تایید شن. ولی خب حداقل یه خورده میخندیم. فقط از پدر و مادر های عزیز خواهش دارم به بچه هاتون توجه بیش تری کنید و بچه هاتونو عقده ای بار نیارین یا حداقل میارین براشون موبایل و کامپیوتر نخرین که بیان کمبود ها و عقده ها و فشار های روحی روانی عصبی شون رو روی اینترنت خالی کنن. چی میشه گفت فشار اقتصادی تاثیرات خودشو رو خردسالان این کشور هم گذاشته…

      • pacogamer گفت:

        چرا داری توهین میکنی ؟؟ مگه من به شما چی گفتم ؟؟؟؟ من بچه نیستم که ۱۷ سالمه ، والله همیشه می خواین ادم رو نابود کنین، از کجا داری میسوزی!!! فقط سریعتر آبو بریز این جمله تو خیلی زشت بود . انسان با برادر دینیش خوب رفتار می کنه .

    • Arrow09 گفت:

      چند سالته؟ :laugh: :laugh:
      نظرتو باید بذارن سردر سایت برای افزایش خنده و فان سایت عالیه :rotfl:

داستان یا آنلاین؟ | آیا  تماما چند نفره شدن Black Ops IIII، آغازی بر پایان بخش داستانی شوترهاست؟ - گیمفا