جنگنده کوچک، هیجان بزرگ! | نقد و برسی بازی Rival Megagun
بازیهای Shooet’em up نه تنها در کشور ما بلکه به طور کلی نسبت به دیگر بازیهای رایانهای طرفداران پرو پا قرص کمتری دارند. حداقل در چندسال اخیر که اینگونه بوده است; دلیلش هم واضح است. این سبک مانند دیگر سبکها مانند Action Adventure یا شوترهای اول شخص، چندان جای پر و بال دادن ندارند و صرفا میتوان در انها تغییراتی جزئی ایجاد کرد. کلیت این بازیها و گیمپلی اکثر آنها تقریبا مشابه بوده و شابد به سختی بتوان عنوانی متفاوت در این سبک نام برد. در کنار این مشکل، پیشرفتهای گرافیکی نسل هشتم هم در نظر بگیرید تا فهمیدن دلیل به حاشیه رفتن این سبک، چندان برایتان ناملموس نباشد.
با این حال هنوز هستند شرکتهایی که این سبک بازی را ادامه میدهند و کسانیی هم هستند که همچنان به تجربه این عناوین میپردازند; هر جند که تعداد این افراد نسبت به چندسال قبل به شدت افت کرده اما بازهم اگر عنوان خوشساختی در حیطه Shoot’em Up ساخته شود، میتواند مانند عناوین خوشساخت دیگر در بازار بدرخشد.
بازی Rival Megagun ساخته شرکت Spacewave Software یکی از جدیدترین بازیهای سبک Shmup یا Shoot’em up است که چند روزی است برای ۳ پلتفرم معمول عرضه شده است. بازی که کاملا بر اساس عناصر کلاسیک Shmup استوار است و برخلاف آنکه نوآوری چشمگیری ندارد اما توانسته تا حدی در زنده کردن این ژانر موفق عمل کند. با گیمفا در بررسی این بازی همراه باشید.
هسته ی بازی کاملا بینظیر است( حداقل در نسل هشتم) و بعید است بتوانید به این زودیها بازی شبیه به آن پیدا کنید. دلیل آن را در ادامه بررسی متوجه میشوید اما تا همین حد بدایند که Rival Megagun تقریبا از تمامی بازیهای این دسته الگو گرفته و معجونی خوب را تحویل بازیبازان داده است.
بازی دارای ۳ مود Arcade،Versus و آنلاین است. بخش Arcade قسمت تکنفره بازی، بخش Versus همان Local Multiplayer و Online هم که بخش چندنفره آنلاین آن است. متاسفانه به دلیل کمبود بازیکن در بخش آنلاین چندان نتوانستم این بخش را به خوبی تجربه کنم و به همین دلیل از بررسی این قسمت خودداری میکنم تا قضاوتی اشتباه نکرده باشم. به همین علت یکراست میرویم سراغ دو بخش دیگر: تک نفره و چندنفره آفلاین یا Local.
گیمپلی بازی کاملا پایبند به اصول کلاسیک این سبک است و اگر قبلا بازی از این دست را بازی کرده باشید باید با آن کاملا آشنا باشید. دو وسیله جنگی در راست و چپ تصویر، خطی از وسط که آن دو را از هم جدا کرده و در نهایت مسیری که باید به طور عمودی طی کنید و دشمنان را بکشید. به همین سادگی! در تمام بخشها هدف شما زنده ماندن تا جای ممکن است و بازی تا جایی ادامه پیدا میکند که یکی از شما تمام جانهای خود را از دست بدهد و Game Over شود. در طول بازی دشمنانی بزرگ و کوچک که سرعت نسبتا بالایی هم دارند از بالا به پایین به شما حمله میکنند و شما علاوه بر دفاع از خودتان، میتوانید توپهایی مخصوص هم به حریفتان پرتاب کنید. این توپها دقت چندانی ندارند اما اگر تعداد زیادی از آنها را به سمت حریفتان پرتاب کنید احتمال برخورد تعداد بسیار کمی از آنها هست و همین میتواند برگ برندهای باشد برای پیروزیتان.
جدای از گیمپلی سرگرم کنندهی بازی، داستان بازی بسیار خسته کننده است. در واقع بعید است چیز خاصی از داستان بازی بفهمید چون در اکثر اوقات دیالوگهای شخصیتها ربطی به هم ندارد و موضوع خاصی را دنبال نمیکند. داستان بازی متشکل از چند کاراکتر کم عمق است که هر یک داستان جداگانهای دارند و قبل از هر نبرد باید کاراکتر دلخواه خود را انتخاب کنید اما داستان و شخصیتپردازی آنها چندان تعریفی ندارد. در این مورد چندان نمیتوان به سازندگان خرده گرفت; کمتر کسی است که یک بازی Shoot’em Up را به خاطر داستان غنی بخرد! هدف اصلی این بازیها فراهم آوردن یک گیمپلی سرگرم کننده و خوب است نه داستانی درگیرکننده با شخصیتهایی قوی.
نکتهای که در بخش تکنفره باید به آن اشاره کنم نبود هیچ تفاوت خاصی در طراحی مراحل کاراکترهای مختلف است. شما با هر کاراکتری مراحل را طی کنید هیچ اتفاق متنفاوتی برایتان نمیافتد و تمام Campaign بازی برای همه کاراکترهای بازی یکسان است و شاهد تنوعی در طراحی مراحل نیستیم. هر یک از شخصیتها نقاط ضعف و قوتی دارند که در ادامه به آنها میپردازیم. هر یک از کاراکترها اسلحه و Megagunship مخصوص به خود را دارند. تنوع این مورد در بازی بالاست و ما شاهد اسلحه و سفینههای کوچک و بزرگی هستیم. برای مثال یک کاراکتر میتواند سفینه برزگ و سلاحی قدرتنمد داشته باشد و کاراکتری دیگر، سفینه کوچک و سلاح ضعیفتر. تفاوتی که وجود دارد این است که سفینههای کوچک راحتتر میتوانند به موانع و دشمنان برخورد کنند و از خطرات عبور کنند و بزرگترها کنترل سختتری خواهند داشت. اما در مقابل کوچکترها Damage کناری به دشمن وارد میکنند و بزرگها میزان آسیبرسانی بالایی دارند.
بالانس بازی بسیار خوب است و بنابر سبک بازیتان میتوانید بین کاراکترها انتخاب کنید. طول مراحل هم تنوع خوبی دارند و از یک دقیقه تا چند ده دقیقه وقتتان را خواهند گرفت. انگیزه شما برای اتمام محله و پیروزی در برابر رقیبتان، شما را مجبور خواهد کرد هر چیز که سر راهتان هست نابود کرده و هر چه سریعتر سفینه خود را به حالت Superform مخصوص خود برسانید. در این حالت آسیب کمتری دریافت کرده و Damage سفینهتان چندبرابر میشود. Superform یکی از مواردی است که Rival Megagun را بازیهای دیگر این سبک متمایز میکتد.
وقتی نوار مخصوص Superform پر میشود، به صقحه رقیبتان منتقل میشوید و در آنجا میتوانید مستقما به او حمله کنید که البته او هم میتواند از حملههای شما جاخالی داده و شما را نابود کند. در این حالت به سمت خودتان برخواهیدگشت و بازی را ادامه خواهید داد. راه دیگری هم که برای حمله به رقیبتان دارید این است که ۵ یا تعداد بیشتری از دشمن را بکشید و آنها را زنجیر کنید و به سمت رقیب بفرستید. یکسری آیتم هم برای پاکسازی صفجهتان، نابودی دشمنان کوچک و بزرگ، مزاحمت در صفحه رقیب و… هم برای استفاده در محیط موجودند.
مشکل بزرگی که در گیمپلی بازی وجود دارد عدم سیستم مشخصی از شناسایی آسیب است. به این معنا که هیچ الگوی خاصی برای کم شدن جانتان در ازای دریافت Damage وجود ندارد و شما هر لحظه ممکن است چیز متفاوتی را تجربه کنید. برای مثال، یک سفینه ممکن است از راه دور ۱۰ تیر به شما بزند و هیچ مقداری از سلامتی شما کم نشود و فقط جند لحظه بعد یک سفینه دیگر از همان فاصله به شما نیر میزند و میبینید نصف سلامتیتان را از دست دادید.
اگر به دنبال یک بازی آفلاین یا چندنفره ی محلی خوب هستید، Rival Megagun قطعا اوقات خوشی را برایتان فراهم میکند. اما اگر در پی یک بازی آنلاین یا داستانی خوب هستید، این بازی برای شما ساخته نشده است و بهتر است سراغ گزینههای دیگر بروید. Rival Megagun یکی از بهترین Shoot’em Upهایی است که تاکنون ساخته شده است.
پر بحثترینها
- نقد و بررسی بازی STALKER 2: Heart of Chornobyl
- از صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۵ چه انتظاراتی داریم؟
- مدیرعامل ناتی داگ: بازی بعدی هیجانانگیزترین پروژهای است که روی آن کار کردهایم
- شایعات مربوط به حضور God of War در TGA 2024 قوت گرفت [تکذیب شد]
- بازی STALKER 2 در عرض دو روز بیش از ۱ میلیون نسخه فروخت
- مشکلات متعدد بهینهسازی STALKER 2 روی ایکس باکس سری ایکس؛ رسیدن به نرخ فریم صفر در مکانهای شلوغ
- آیا بازیهای ویدیویی به ما آسیب میرسانند؟
- اطلاعات جدیدی از مذاکره میان سونی و شرکت مادر FromSoftware منتشر شد
- جزئیات اولین بهروزرسانی Stalker 2 اعلام شد
- آیا پیشنهاد سونی برای خرید Kadokawa، شرکت مادر FromSoftware، منطقی است؟
نظرات
یا دش بخیر ادم یاد میکرو سگا میندازه