زامبی کشی در مقیاس وسیع! | آنچه از Days Gone می دانیم
شرکت سونی از همان ابتدای نسل هشتم، در زمینه عناوین انحصاری، قابل قبول ظاهر شد، از انتشار Infamous Second Son, Killzone shadowfall در همان سال اول عرضه ی Ps4 گرفته، تا Bloodborne, Uncharted , Gran Turismo, Horizon zero dawn و البته God of War در ادامه نسل هشتم و سالهای پس از عرضه ی PS4. این روند همچنان ادامه داشته و اکنون که نسل هشتم در اخر چرخه خود قرار دارد، همچنان عناوین پر و پیمان و قابل توجهی مانند: Ghost of Tsushima, Death Stranding و البته The Last of us Part two در آینده به طور انحصاری عرضه خواهند شد. یکی از این عناوین مورد انتظار که در آوریل سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد، عنوان Days Gone است. عنوانی انحصاری کنسول PlayStation 4 که حال و هوای اخرالزمانی داشته و عنوانی جهان آزاد به شمار می آید. از همان روزهای اولیه معرفی، این عنوان طرفداران نسبتا زیادی برای خود دست و پا کرد و به خصوص عملکرد فوق العاده دیگر عنوان زامبی محور انحصاری سونی، یعنی The last of us, به صورت ناخودآگاه انتظارات از Days Gone بالاتر رفت و جهان آزاد بودن این عنوان، موجب انتظار ببش از حد طرفداران برای تجربه این عنوان شد. اکنون که چندماهی تا انتشار این بازی باقی مانده است، در مقاله پیش رو اطلاعاتی که از این بازی در دسترس ما قرار داشته است را با یکدیگر مرور میکنیم. با گیمفا همراه باشید.
درمورد داستان بازی اطلاعاتی کلی در دسترس هستند، اجازه دهید انها را با یکدیگر مرور کنیم. شخصیت اول بازی و فردی که بازیبازان کنترل او را بر عهده خواهند گرفت Deacon St john نام دارد. او موتورسواری بسیار قهار است که به نوعی مزدور یا اصطلاحا Mercenary به شمار می رود و در ازای خدماتی که ارائه میدهد، پول، وسایل یا موارد دیگری را بهعنوان دستمزد و یا پاداش دریافت می کند. در مورد جزئیات داستان بازی اطلاعات دقیق تری در دست نیست و هدف Deacon, دشمنان و دوستان او، و اتفاقات کلی داستان کاملا نامشخص هستند. از طرف دیگر با توجه به مهارت های Deacon و تنها بودن همیشگی او در طول نمایش های بازی، به نظر می رسد Deacon شخصیتی مستقل بوده که کاملا می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و میتواند به تنهایی هم برای بقا تلاش کند. هر چند واقعا هر گونه پیش داوری و قضاوت در مورد داستان، شخصیت پردازی و ریزه کاری های مربوط به آن، بسیار زود و غیر منطقی است، و سیاست سونی و سازنده بازی SIE Bend studio، در خودداری از ارائه اطاعات بیش تر را نیز باید در راستای تازه نگه داشتن داستان و جلوگیری از افشای جزئیات حیاتی مرتبط با آن دانست. تنها نکته جزئی که در مورد داستان بازی مشخص شده است این است که بازی دو سال پس از اغاز شیوع بیماری جریان دارد و کل جهان و کشورهای زمین، درگیر مشکلات مربوط به زامبی ها، که البته در بازی از انها با نام Freakers یاد می شود، هستند.
تمام چیزی که از داستان و جزئیات مربوط به ان در دسترس همگان است، همین چند خطی است که خلاصه و مختثر خدمت شما عرض کردم. بهتر است تمرکز را روی بخش جامع تر و مهم تر گیم پلی بگذاریم. خب همانطور که قبلا اشاره کردم، days gone عنوانی جهانی ازاد به شمار می رود و یکی از ویژگیهای مهم عناوین جهان ازاد، به خصوص اگرآخرالزمانی هم باشند، مفهوم گشت و گذار یا همان exploration است. ان طور که شنیده ایم و در تریلر ها دیده ایم، علاوه بر مناطق نیمه متروک و یا ساختمانی بلا استفاده، مناطق شهری مختلف در جای جای بازی وجود دارد که خانه افراد و مردم مختلف به شمار می روند. و البته خوب بدیهی است دوست یا دشمن بودن این افراد مشخص نیست و احتمالا شاهد هر دو گروه دوست و دشمن باشیم. حتی ممکن است در قالب مراحل اصلی یا فرعی، کار بازیبازان پاکسازی پایگاه ها و مناطق مسکونی دشمنان انسانی خود باشد. علاوه بر لذت گشت و گذار و چرخش آزادانه در محیط، در عناوینی که بقا بسیار پررنگ تر ازعناوین معمول است، جست و جو برای یافتن آیتم ها و موارد مختلف، بسیار حیاتی شمرده می شود. از پیدا کردن بنزین برای موتور Deacon گرفته، تا مواردی چون مهمات و بسته ها و آیتم های مربوط به سلامتی و بازیابی خون، و احتمالا یکسری منابع اولیه که در ساخت وسایل مختلف و پیچیدهتر به کار خواهند آمد، همه و همه در نوبه خود برای ادامه بازی ضروری هستند. طبق گفته سازندگان، گاهی اوقات ممکن است فردی که به منطقه ای پر از زامبی، یا به طور درست تر Freakers حمله کند و ان منطقه تعداد بسیار زیادی زامبی در خود جای داده باشد، به همان اندازه که کشتن دشمنان به تعداد بالا سخت و چالش انگیز است، به همان اندازه ممکن است که آیتم هایی که در آن ناحیه برای جمع کردن وجود داشته باشند بیشتر و بهتر باشند.
درمورد وسعت و بزرگی نقشه بازی هم بایدبگویم اطلاع دقیقی از چند و چون نقشه بازی در دسترس نیست و به طور کلی، فقط می توان حدس هایی پراکنده در این باره داشت که درست و غلط بودن این حدس ها خود نیز نامعلوم است. اما از کمیت و بزرگی نقشه بازی که بگذریم، برخی از بازیبازان و مخاطبان، یک دغدغه بزرگ را در بخش کیفیت دارند. آیا بازی از حیث محتوا، مانند مراحل اصلی و فرعی، فعالیت های جانبی، گشت و گذار و موارد اینچنینی، کامل و قابل قبول عمل خواهد کرد و می تواند نقشه احتمالا بزرگ بازی را رنگ و بویی تازه و زیبا ببخشد یا اینکه ممکن استدبا عناونی بزرگ و کم عمق و محتوا طرف باشیم؟ در جواب این ابهام باید بگویم برای جواب نهایی باید تا زمان انتشار بازی و تجربه ان صبر کرد، اما با توجه به عملکرد فوق العاده سونی در باب عناوین انحصاری، حتی عناوین جهان ازاد انحصاری، به نظر نمی رسد سونی و سازنده بازی، SIE Bend games کم کاری به خرج داده و از حیث محتوا و عمق بازی، کم کاری کنند. به خصوص اینکه بر کسی پوشیده نیست که Days Gone یکی از مورد انتظار ترین عناوین سال ۲۰۱۹ به شمار می رود و هم سونی و هم SIE Bend Games به خوبی به این مسأله واقف اند.
می رسیم به جایی که جذاب ترین بخش بزای گیمرهای این سبک به شمار می رود، گیم پلی. همان طور که احتمالا در نمایش های مختلف و متعدد کوچک و بزرگ بازی دیده اید، گیم پلی بازی بر اساس دو بخش تیراندازی، و مبارزات تن به تن بنا شده است. در بخشی تیراندازی سلاح های مختلف مانند کلت های کمری، Shotgun, انواع Rifle و حتی Machine gun در بازی وحود دارد که با استفاده از آنها می تواند در مقیاس بالا و وسیع از خجالتFreakers ها در بیایید!!!. گان پلی بازی هم به استناد گیم پلی های منتشر شده از بازی، نرم و جذاب و خوب به نظر می رسد، هر چند در نگاه اول ممکن است یک مقدار خشک به نظر برسد. در بخش مبارزات تن به تن اما صادقانه بخواهم عرض کنم باید بگویم انتظار عملکرد بهتری از Days Gone داشته ام. بخش مبارزات تن به تن این بازی، و به خصوص مبارزات با سلاح سرد های به نظرم کمی بیش از حد ساده به نظر می رسد و همچنین از حیث حرکات بدن فکر می کنم کمی خشک و غیر واقعی باشد. به خصوص انکه در تریلر ها گاهی هنگام حمله با سلاح سرد، دوربین بازی هم کمی دجار مشکل می شد. در کل فکر میکنم بخش گان پلی و تیراندازی بازی بسیار جامع تر و کامل تر از بخش مبارزات بازی باشد. البته ممکن است به علت اهمیت بیشتر تیرانذازی یا گان پلی برای سازندگان، آنها اولویت خود را بر روی این بخش گذاشته باشند که به نظر می رسد همین اتفاق افتاده است.
در کنار بخش مبارزات تن به تن و تیرانذازی بازی، موضوعی که سازندگان مانور زیادی روی آن داده اند و در نمایش های بازی هم شاهد ان بودیم، عنصر مخفی کاری است. معمولا در بازیهای زامبی محور بیشتر اوقات مشکلات با سر و صدای زیاد و درگیری های شدید حل می ود، تا راه حلی جمع و جور تر و بیصدا تر، اما به نظر می رسد مخفی کاری در بخش های مختلف بازی، و به خصوص هنگام درگیری با دشمنان انسانی بازی بسیار تعیین کننده خواهد بود. همانطور که در نمایش E3 بازی هم دیدیم، این امکان وجود دارد که مخفیانه به پایگاه دشمنان و نفوذ کرد و سپس، خیل عظیم Freakers ها را مستقیما به سمت انها هدایت کرد تا آنها خودشان از خجالت یکدیگر در بیایند و شما هم بیرون میدان لبخند زنان به خود بابت استراتژی که انتخاب کرده اید فتخار کنید!!! همچنین به نظر می رسد این کار می تواند در موارد مختلف کاربرد داشته باشد و احتمالا هنگام درگیری در پایگاه و مناطقی که تعداد دشمنان شما در آنجا زیاد است، هدایت گروه زامبی ها به سمت آنها می تواند باعث شود تعداد قابل توجهی از آنها کشته شوند و بنابراین کار شما ساده تر گردد. البته طبیعتا این انتخاب های گنجانده شده در بازی در نهایت به خود بازیباز بر می گردد که از چه روشی برای انجام بازی و سپری کردن مراحل لذت می برید
تا اینجای مقاله، بیش تر نکات کلی را با هم مرور کردیم، اما وقت ان است کمی دقیق تر و ریز تر به سراغ جزئیات برویم. کارگردان بازی Days gone, اقای John Garvin در طی مصاحبهای با Gameinformers, اطلاعات جالبی را به اشتراک گذاشته است که در ادامه نگاهی به این اطلاعات خواهیم انداخت
- کلمه زامبی، هیچگاه در بازی و در بین گفتگو ها استفاده نمی شود، بلکه به آنها Freakers گفته می شود.
- خرس زامبی یا اصطلاحا Freaker bear, هم به عنوان باس فایت محسوب می شود، و هم دشمنی معمولی
- گیم پلی بازی جذاب و سرگزم کننده خواهد بود
- تیم سازنده بازی، و در راس ان John Garvin, از مقایسه این عنوان در بخش های مختلف با The last of us, بسیار ناراضی هستند و به شدت از این امر متنفر هستند
- تنها شباهت این بازی به TLOU, بنابر گفته سازندگان این است که هر دو بازی Action adventure هستند که در آنها باید دشمنانی را بکشید، که زامبی نیستند ولی به آنها شباهت دارند
- Deacon که شخصیت اصلی بازی است، در واقع اسم حیوان خانگی Garvin است و St john هم خیابانی است که در آنجا بزرگ شده است.
- مخاطبان به Deacon اهمیت خواهند داد و از حرف ها و کارهای او لذت خواهند برد. او شوخ طبع و باخال است
- Deacon تنها شخصیت قابل بازی است
- Deacon توانایی شنا کردن را دارد، اما در بازی به علت روایت و طراحی بازی این امکان وجود ندارد
- قابلیت شخصی سازی لباس ها یا همان Outfit در بازی وجود ندارد
- در مواقعی خاص، کلاه Deacon می چرخد و جهت آن عوض می شود
- بازی را می توان در ۳۰ ساعت به پایان رساند
- موتور Deacon ممکن است خراب شود و از کار بیفتد
- امکان درامدن چرخهای موتور او وجود ندارد
- به ازای انجام برخی حرکات خاص و بدل کاری ها با موتورسیکلت، امتیاز دریافت خواهید کرد
- ممکن است موتور خود را گم کنید و محبور باشید آن را پیدا کنید
- شما می توانید رنگ موتور سیکلت را تغییر دهید، شتاب آن را افزایش دهید، سرعت آن را ارتقا دهید و موارد مختلف موتور سیکلت را بهبود دهید
- قابلیت Fast travel در بازی وجود دارد
- بازی در روی سی فریم ثابت اجرا می شود
- الگوهای مختلف اب و هوایی در بازی وجود دارند
- بخشی مانند Photo mode در بازی وجود خواهد داشت
- Days Gone بخش چندنفره ندارد
- جزئیات مختلف، مانند این نکته که چند Freakers را کشته اید قابل مشاهده هستند
- شما بعد از اتمام بخش داستانی می توانید بازی را ادامه دهید
- نمی توانید بدون کشتن دشمنان بازی را به انتها برسانید و تمام کنید
- ارز و پول داخل بازی Credit نام دارد
- مناطق بزرگ و کوچک مسکونی مختلفی در جای جای بازی وجود دارد
- در طول بازی فلاش بک های مختلفی وجود خواهد داشت
- در طول بازی، شایعه شهر یا مکانی مصون از Freakers ها را نخواهید شنید
- شما می توانید هنگامی که روی موتور هستید با پایگاه در ارتباط باشید
- شهر Minesota به کل زیر آب است
- شما علت وقوع فاجعه و بیماری همه گیر را خواهید فهمید
- بخش داستانی بازی در قالب Chapter های مختلف قابل بازی است
- نبرد نهایی و باس فایت آخر، یک انسان است
- هیچ بچه ای در بازی وجود نخواهد داشت
موارد بالا، مهم ترین مواردی بودند که Garvin در مصاحبه خود به انها اشاره کرد.
سخن پایانی:
ممکن است برایتان سوال باشد که چرا این مقاله کمی کوتاه است، باید خدمت شما عزیزان عرض کنم هنگامیکه میخواستم این مقاله را بنویسم تصور می کردم خیل عظیمی از اطلاعات در دسترس هستند که بتوانم از انها استفاده کنم. اما برخلاف تصور، جزئیات زیادی از بخش های مختلف بازی به بیرون ارائه نشده است. به نظر می رسد sony تمامی تلاش خود را دارد تا محتویات و جزئیات بازی زا تازه و دست نخورده نگه دارد و مخاطبان را به بهترین شکل ممکن راضی کند. با این وجود باید دید در چند ماه آینده چه اتفاقاتی در رابطه با این بازی رخ می دهد و آیا شاهد انتشار اطلاعات و جزئیات بیشتری خواهیم بود یا خیر…
پر بحثترینها
- فوری: سونی در حال مذاکره برای خرید کمپانی مادر FromSoftware است
- نامزدهای بهترین بازیهای سال مراسم The Game Awards 2024 مشخص شدند
- نقدها و نمرات بازی STALKER 2 منتشر شدند
- ۱۰ بازی سینماتیک که میتوانند با بهترین فیلمهای سینمایی رقابت کنند
- پلی استیشن برای ۱۰ سال متوالی نمایندهای برای بهترین بازی سال داشته است
- شایعه: حالت پرفورمنس بازی STALKER 2 روی Xbox Series X به خوبی اجرا نمیشود
- بازی Death Stranding Director’s Cut دومین بازی پرفروش ایکس باکس شد
- رسمی: شرکت مادر FromSoftware پیشنهاد خرید از سوی سونی را تایید کرد
- بازی GTA V با این هدف ساخته شد که از هر نظر بهتر از GTA IV باشد
- بدون اشتراک پلاس، امکان انتقال فایل سیو بازیها از پلی استیشن ۵ استاندارد به پرو وجود ندارد
نظرات
ممنون آقای زاهدی خیلی عالی بود.
تو بعضی تریلر های بازی اندازه ریش کاراکتر کمتر یا بیشتره فکر کنم مثل آرتور تو rdr2 باشه.
با اینکه نسخه بتای بازی که توسط سایت gameinformer بررسی شد خیلی وقته که اومده ولی این تاخیرها یعنی به شدت دارن رو رفع خطاها ، گلیچ ها و گرافیک حالا هم فنی هم هنری کار میکن من که خیلی از بازیش خوشم اومده خصوصا صحنه های مثل حمله کلاغ ها و خرس وحشی و ….
تو هوش مصنوعی یادگیری هست به نام rainforce learning (یادگیری تقویتی) که تو اونم قانون اصلی جستجو هست (exploration) یعنی هر چی جستجوی بیشتری داشته باشی قویتر میشی و پاداشتم بیشتره که همین قانون کلی بازیهای جهان باز هستش
امیدورام داستان خیلی قوی ای داشته باشه چون بازی های زامبی محور که داستان درست حسابی ندارن خیلی تکراری به نظر میرسن حتی اگه گیم پلی خوبی داشته باشن.
بازی خوبیه
متا بین ۸۴ تا ۸۷
واقعا شاهکاره بشدت منتظرشم متا هم بین ۸۸ تا ۹۱ پیشبینی میشه
فقط متاش از ۸۰ به بالا باشه معلومه بازی خیلی خفن و برگ ریزونیه . ولی من احتمال میدم که ۹۰ میشه .
اولین انحصاری سونی تو ۲۰۱۹ هست .
بعد این بازی منتظر تاریخ عرضه لست پارت۲ هستیم .
حس خوبی بهش دارم به خصوص به اتمسفرش و شخصیت اصلیش
میشه گفت یه نسخه طلائی از عنوان شکست خورده والکین دد هستش که بزودی میشه عنوان اصلی و قراره بقیه این رو به عنوان بازی اصلی بشناسن موفق میشه
L خونده نمیشه دوست عزیز واکینگ دد درسته
همیشه با بازی های زامبی حال میکنم.
. The Last Of Us
. Dying Light
. Resident Evil
والبته از این بازی هم شوخم میاد .
منظورم خوشم میاد اشتباه شد .
خسته نباشید آقای زاهدی :yes:
تریلر معرفی همه رو عاشق این بازی کرد ولی ویدیوهای بعدی که به مرور منتشر میشدن باعث نگرانی شدن!
مهمترین نگرانی مشکلات فنی بازی مثل افت فریم و باگ ها هستن و از طرفی در مورد داستان هم نگرانی هایی وجود داره!
مسئله عجیب اینه که خود سونی هم رو این بازی چندان مانور نمیده!
امیدوارم بازی موفقی ار اب دربیاد و در زمان مناسبی هم عرضه بشه :yes:
اگه این بازیم مثل فالوت ۴ سیستم ساختو ساز داشت خیلی خفن میشد
داره ولی محدوده مثلا میتونی یه قوطی کنسرو به سر یع کلت وصل کنی که مثل صدا خفه کن عمل کنه اینو خودم دیدم ولی قطعا کرفتینگ داره
بی نهایت منتظرشم :inlove: امیدوارم روی هوش مصنوعی زامبی ها،تنوع مراحل فرعی و سیستم انتخاب دیالوگ خوب کار کنن.خطر اسپویل اول بازی:.
.
.
.
یه ویدیو منتشر کرده بودن از ساعات ابتدایی بازی که دیکن و دوستش یکی رو دنبال کردن و آخرش طرف رو زخمی گیر میارن و اونجا دوتا گزینه دارین یکی اینکه بکشینش و دومی اینکه نکشینش و بزارین فریکرها بکشنش ولی اونی که داشت بازی میکرد دومی رو انتخاب کرد ولی دوست دیکن طرف رو کشت.یعنی دارم میگم امیدوارم انتخاب هامون تو بازی تاثیری هرچند جزئی داشته باشه وگرنه منتقدین خیلی ایراد میگیرن ازش و نمره کم میکنن :-((
هر کی هر چی گفته دیس دادن، چه خوب چه بد :rotfl:
اینو باید با dead rising مقایسه کرد که بنظر خیلی خیلی بهتر از اون عنوان میاد.
خیلی جایه کار داره باید هوش مصنوعی و سیستم شوتینگش رو درست کنن
شخصیت اصلیش بسیجیه
نمیدونم چرا شخصیت اصلیش مظلومه ؟ یه لحظه به عمق چهرش نگاه کنید .
باز مهم اینکه “badass” هست. 😉
بازی خیلی خوبیه فقط به نظرم اون هوش مصنوعی زامبی ها یکم تو ذوق میزنه امیدوارم که تا زمان انتشار به خوبی این مشکل تا حد زیادی رفع بشه که صددرصد میتونه تجربه بازی رو به مراتب هیجان انگیز تر و چالش برانگیز تر کنه،در کل این بازی خیلی خاصه و یه عنوان بسیار متفاوت از بقیه بازیای زامبی محوره ولی به موفقیتش خیلی امیدوارم 🙂 🙂
متای ۸۰ من کاملا راضی خواهد کرد ?:-)
محیط های بازی خیلی شبیه محیط های رد دد ۲ هست حالا که رد دد رو بازی کردم میگم با این تفاوت که جای اسب موتوره و جای جایزه بگیر ها و کلانترها زامبی ها هستن کلا بازی زیبایی و اگه بازم تاخیر بخوره ارزشش داره چون بهینه تر میشه
اطلاعاتی ک دادین کوتاه بود ولی حداکثر اون چیزی ک بود رو گفتین… ممنون