بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا

بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد

امیرحسین نصرتی
۱۳:۳۰ ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا

همان‌طور که در جریان هستید، مدتی است که موضوع بازی میان‌پلتفرمی (Cross Play) از بحث‌های پرطرفدار و جنجالی محافل بازی‌ها به شمار می‌آیند و دلیل عمده‌ی آن نیز مخالفت شرکت سونی برای انجام بازی با افراد صاحب کنسول‌های رقیب است. این جنجال‌ها مدت‌ها است که به سازندگان و ناشران نیز سرایت کرده و همه خواهان همکاری سونی با دیگر شرکت‌ها هستند.

یکی از افرادی که تمایل زیادی دارد چنین اتفاقی به وقوع بپیوندد، پیت هاینز (Pete Hines)، معاون ارشد بازاریابی شرکت بتسدا (Bethesda) است. در مصاحبه‌ای که اخیراً و در جریان رویداد Gamescom 2018 وب‌سایت DualShockers با او ترتیب داده، وی در مورد موضوعات مختلفی از جمله بازی میان‌پلتفرمی صحبت کرده است. هاینز برای رسیدن به این موضوع ابتدا با بحث درباره‌ی بازی‌های فرست پارتی، مقدمه‌چینی کرد:

اولین چیزی که می‌خواهم روشن کنم و پیش‌تر نیز سعی کرده بودم تا آن را در QuakeCon روشن کنم، این است که من کسی را از دیگران متمایز نمی‌دانم. من به طور کلی تمام افراد و پلتفرم‌ها را به یک چشم می‌بینم چراکه فکر می‌کنم عملی غیر از این، منصفانه نیست.

ما به‌طور منظم با همه‌ی شرکت‌های صاحب پلتفرم در ارتباط هستیم و با شرکت‌های نینتندو، سونی، مایکروسافت، اپل، گوگل و ولو درباره‌ی بازی‌هایی که در حال ساختشان هستیم، نیازهایشان و این‌که در تلاش برای انجام چه کاری هستیم، صحبت می‌کنیم. بین این بازی [The Elder Scrolls: Legends] و هرکدام از بازی‌های دیگرمان هیچ تفاوتی از این نظر وجود ندارد. ما سعی می‌کنیم تا [به شرکت‌های صاحب پلتفرم] نشان دهیم بازی‌های‌مان چه هستند و به چه چیزی شباهت دارند. اما در پایان روز گفتگوهایی با آن‌ها انجام می‌دهیم تا ببینیم چگونه می‌توانیم چیزهایی که باید در بازی وجود داشته باشند را برروی تمام پلتفرم‌ها پیاده‌سازی کنیم. همان‌طور که گفتم، این منصفانه نیست که چیزی را فقط برای یک پلتفرم بسازیم چراکه اگر این‌کار را انجام دهیم، چیزهای زیادی وجود خواهند داشت که درباره‌ی آن‌ها باید با شرکت‌های دیگر بحث کنیم.

سپس هاینز توضیحات بیشتری درباره‌ی صحبت‌هایش در رویداد QuakeCon ارائه داد:

ما به آن گفتگوها ادامه دادیم. وقتی که آن سوال را در QuakeCon پرسیدم می‌خواستم به این نکته اشاره کنم که بازی به همین صورت و به درستی عرضه خواهد شد و هیچ نسخه‌ای از آن که تفاوتی با پلتفرم‌های دیگر داشته باشد، در کار نخواهد بود. در حال حاضر [The Elder Scrolls: Legends] عنوانی خواهد بود که قابلیت بازی میان‌پلتفرمی ویژگی اصلی آن است. اگر قبلاً به‌‌طور مثال یکی از بازی‌هی بتل رویال خود را برروی پلتفرمی انجام می‌دادید و سپس آن پلتفرم را عوض کردید… اگر پوسته، لباس یا هر چیز دیگری که قبلاً به‌دست آورده بودید را اکنون در اختیار نداشته باشید، باز هم می‌توانید دست‌کم آن بازی را بازی کنید. این عملاً کاری یکسان است، هرچند که به نظر شما یکسان نباشد.

در بازی ورق اگر زمانی مجبور باشید همه چیز را از اول شروع کنید، احتمالاً حتی تلاشی برای این کار نکنید چراکه با خود می‌گویید: “تمام کارت‌هایی که به‌دست آورده بودم چه شد؟ دست‌هایی که ساختم کجا رفتند؟ تمام چیزهایی که به من اجازه‌ی بازی کردن می‌دادند چه شدند؟” این در مقایسه با گفتگوهایی که سایر افراد دارند، تجربه‌ی بسیار متفاوتی است.

درباره‌ی Fallout 76 نیز گفتیم: “ببینید، بازی میان‌پلتفرمی به دلایل مختلفی در دستور کار ما نیست.” چیزهایی دیگری وجود دارند که ما باید تمرکز خود را برروی آن‌ها قرار دهیم و مطمئن شویم که به درستی کار خواهند کرد؛ بنابراین بازی میان‌پلتفرمی در کار نخواهد بود. حتی اگر این قابلیت را هم در بازی قرار می‌دادیم، مشکلات دیگری به وجود می‌آمد چراکه این یک بازی نقش آفرینی است و شما باید شخصیت ساخته شده توسط خودتان را داشته باشید. موضوع تنها بازی میان پلتفرمی نیست بلکه در مورد پیشرفت‌هایی است که بازی‌‌باز به‌دست آورده. اگر شخصیت‌های شما تمام قابلیت‌ها و ویژگی‌هایشان را در اختیار نداشته باشند، بی‌فایده خواهند بود. شما مجبور هستید همه چیز را از صفر شروع کنید و این خوب نیست.

این مثال، یکی از همان گفتگوهایی است که می‌خواهیم به آن‌ها ادامه دهیم.

سپس خبرنگار DualShockers از او پرسید: “آیا قابلیت بازی میان‌پلتفرمی به صورت کامل در آینده به وقوع خواهد پیوست؟” که هاینز در پاسخ بیان کرد:

فکر می‌کنم در نهایت این اتفاق بیافتد. هر زمان که صحبت از نسل بعدی کنسول‌ها و دوران بعد از آن می‌شود، من فکر می‌کنم زمانی خواهد رسید که ما شاهد آغاز تغییرات باشیم. شاید در حال حاضر چیزهایی وجود دارند که مانع انجام بازی میان‌پلفرمی می‌شوند و شاید آن‌ها بتوانند این مشکلات را زمانی که پلتفرم بعدی خود را می‌سازند، حل کنند.

به نظر می‌رسد پلتفرم‌های دیگر نیز در حال طی کردن همین مسیر باشند و ما داریم درباره‌ی زمینه‌ای حرف می‌زنیم که در آن شاهد چیزهایی هستیم که قبلاً نبوده‌ایم: بازی‌هایی مانند Fortnite و PlayerUnknown’s Battlegrounds وجود دارند که برروی کنسول‌ها، رایانه‌های شخصی و تلفن‌های همراه به صورت یکسان اجرا می‌شوند. دارید وارد موضوعی می‌شوید که فقط مربوط به دو کنسول متفاوت نیست، بلکه رایانه‌های شخصی و اوه، همین‌طور تلفن‌های همراه و تبلت‌ها است… و زمانی که بازی‌ها از طریق استریم کردن اجرا شوند چه اتفاقی خواهد افتاد و موانع چگونه از میان خواهند رفت؟ به خصوص زمانی که در حال حرکتِ بیشتر و بیشتر در عصر دیجیتال هستیم.

سپس هاینز به تاد هاوارد (Todd Howard)، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی اجرایی در بتسدا، اشاره کرد و از چشم‌انداز او برای انجام بازی‌هایش برروی پلتفرم‌های مختلف صحبت کرد:

در رابطه با همین موضوع، یکی از چیزهایی که از تاد شنیدم درباره‌ی این بود که او دوست دارد بازی‌های ویدئویی بیشتر شبیه به سیستم DVD‌ها باشند. او می‌گفت: “نگاه کن، وقتی که کسی فیلمی مانند Pirates of the Caribbean می‌سازد، آن را برروی DVD قرار می‌دهد و سپس آن DVD برروی هر پخش‌کننده‌ای از هر شرکتی اجرا خواهد شد. اگر آن دستگاه DVDها را پخش می‌کند، پس این فیلم را هم اجرا خواهد کرد. من واقعاً آرزو دارم به نقطه‌ای برسیم که در آن عنوانی بسازم و هر پلتفرمی که توانایی اجرای یک بازی را دارد، بازی من را نیز اجرا کند.”

حقیقت امر این است که زمان بسیار زیادی برای بهینه‌سازی بازی‌ها برروی یک کنسول، سپس کنسولی دیگر و بعد از آن ۱۰ میلیون رایانه‌های شخصی مصرف می‌شود. بنابراین شاید بهتر باشد شروع کنیم تا به نقطه‌ای برسیم که در آن بازی‌ها کمی باز و یکپارچه‌تر باشند.

سپس او درباره‌ی رویکرد بتسدا درباره‌ی بازی‌ میان‌پلتفرمی توضیح داد:

رویکرد ما درباره‌ی چیزهایی مانند بازی میان‌پلتفرمیِ یک عنوان این است که یا باید به صورت کامل وجود داشته باشند یا هرگز وجود نداشته باشند. ما این کار را انجام می‌دهیم چراکه می‌خواهیم همه‌ی افراد از مزایای آن استفاده کنند و اگر قرار باشد تنها برخی افراد از این مزایا بهره‌مند شوند، این کار را انجام نخواهیم داد. ما می‌خواهیم کارهایی انجام دهیم و چیزهایی بسازیم که همه‌ی مردم قادر به استفاده از آن‌ها باشند.

در نهایت او تاکید کرد که موضوع تنها مربوط به بازی میان‌پلتفرمی نیست بلکه یکسان‌سازی پیشرفت‌های بازی‌باز برروی سایر پلتفرم‌ها نیز به همان اندازه اهمیت دارد و این موضوع شامل حال عنوان نقش آفرینی The Elder Scrolls: Blades هم می‌شود:

تاد برروی صحنه گفت که ما می‌خواهیم این بازی را برروی تمام پلتفرم‌های ممکن که شامل واقعیت مجازی هم می‌شود، عرضه کنیم. اما آن‌ها نیاز دارند که قابلیت بازی میان‌پلتفرمی را به همراه همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌باز برروی تمام پلتفرم‌ها پیاده‌سازی کنند. اگر شما با حساب بتسدایی که برروی تلفن همراه خود دارید وارد بازی شوید، مقداری بازی کنید و مدتی بعد بخواهید همان بازی را برروی کنسول خود انجام دهید، ناگهان مشاهده می‌کنید که هیچ‌کدام از پیشرفت‌ها، دست‌آوردها و تجهیزات شما ذخیره نشده‌اند و این تجربه‌ای نیست که بخواهیم برای کاربرانمان ایجاد کنیم. مجبور هستید تا همه چیز را از اول شروع کنید و این خوب نیست. به همین دلیل است که همگام‌سازی پیشرفت‌ها نیز به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد.

نظر شما درباره‌ی صحبت‌های مفصل هاینز چیست؟ دیدگاه خود را با ما درمیان بگذارید.

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا
بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

بتسدا: همگام‌سازی پیشرفت‌های بازی‌بازان به اندازه‌ی قابلیت بازی میان‌پلتفرمی اهمیت دارد - گیمفا