مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا
مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا
مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا
مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld

رضا توکلی
۰۹:۰۰ ۱۳۹۷/۰۴/۲۴
مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

بازی موبایل سریال محبوب Westworld، یکی دیگر از عناوین مطرحی است که برای گوشی‌های هوشمند عرضه شده است. این بازی که در دسته بازی‌های شبیه‌ساز قرار می‌گیرد، به شما این اجازه را می‌دهند که پارک وست‌ورلد را مدیریت کنید. در ادامه با نقد و بررسی این بازی همراه باشید.

به‌غیر از نسخه‌های فرعی بازی‌های مطرح، عناوین بزرگ سینمایی و تلویزیونی هم با همکاری توسعه‌دهندگان موبایل، حضور در این پلتفرم را تجربه می‌کنند. پیشگام این حرکت تقریبا تجاری، شرکت برادران وارنر (Warner Bros) بود. این شرکت تقریبا برای اکثر فیلم‌های پرهزینه یا به اصطلاح بیگ‌پروداکشن خود یک نسخه بازی و یا اپلیکیشن جانبی برای آشنایی با محیط و شخصیت‌های آن فیلم، تولید و عرضه می‌کند. فیلم‌های قهرمانان دنیای سینمایی دی‌سی، لگوها، هری‌پاتر، دنیای ژوراسیک، اسکوبی-دو و حتی شو تلویزیونی الن دی‌جنرس هم بر روی موبایل یک اپلیکیشن و یا بازی دارند. در کنار برادران وارنر، دیزنی هم یکی دیگر از فعالان تولید بازی برای محتوای دنیای سینمایی خود است. زمستان سال گذشته Warner Bros نسخه موبایل سریال بازی تاج و تخت را با عنوان Game of Thrones: Conquest روانه بازار کرد. کمتر از یک ماه پیش، پس از پایان پخش فصل دوم سریال Westworld از شبکه HBO، بازی موبایل این مجموعه تلویزیونی هم با همین نام برای اندروید و آی‌او‌اس منتشر شد. این بازی که در دسته بازی‌های شبیه‌ساز (Simulation) قرار می‌گیرد به شما این اجازه را می‌دهند که مرکز کنترل پارک وست‌ورلد، همان‌گونه که در سریال وجود دارد را مدیریت کنید. اگر تنها یکی دو اسکرین‌شات از بازی را مشاهده کرده باشید، متوجه شباهت زیاد آن با بازی Fallout: Shelter شرکت بتسدا خواهید شد. توسعه دهنده هر دو بازی بر روی موبایل استودیوی Behaviour Interactive است. چندی پیش شرکت بتسدا نسبت به استفاده از کدهای بازی فال‌اوت برای وست‌ورلد اعتراضی کرده بود اما شرکت برادران وارنر این اتهامات را رد کرده و پس از بررسی با توسعه‌دهنده اعلام کردند که همچین مسئله‌ای وجود ندارد.

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

نمایی از اولین قسمت از پارک وست‌ورلد، وقتی شلوغ می‌شود!

 سبک و همچنین گیم‌پلی دو بازی Fallout: Shelter و Westworld کاملا شبیه به هم بوده و باید از مکانیزم‌های یکسانی برای پیشروی در بازی و کسب امتیاز استفاده کنید. اما تفاوتی که در این دو دنیا وجود دارد صرفا به روایت داستان و محیط آن نمی‌گردد و وظیفه شما برای مدیریت پارک با آن دنیای آخرالزمانی متفاوت است. اینکه دو بازی مشابه یک‌دیگر طراحی و عرضه شوند، اتفاق جدیدی نیست و بسیاری از بازی‌های به همین شکل ساخته می‌شوند که نسخه بهتری از عنوان رقیب باشند. اما به هر حال دامنه فعالیت‌های Westworld اصلا به گستردگی نسخه موبایل بازی فال‌اوت نیست. در وست‌ورلد شما باید بازی را در دو بخش اصلی مدیریت کنید. صفحه بازی به دو قسمت تقسیم شده که قسمت زیرین آن مربوط به مرکز کنترل و سایر اتاق‌های مدیریت و زیرساختی پارک است. در بالای صفحه مکان اصلی پارک به همراه ساختمان‌های آن را مشاهده می‌کنید. این ترکیب صفحه به‌گونه‌ای صورت گرفته که پارک روی زمین و مرکز مدیریت در زیرزمین قرار دارد. اولین نکته‌ای که توجه شما را به خود جلب می‌کند، نحوه حرکت دوربین بازی است. وقتی شما صفحه را از پایین به بالا لمس کرده تا دوربین به روی زمین برگردد، این حرکت بسیار نرم و با یک تغییر زاویه بوده که بسیار صحیح عمل کرده و واقعا همین حرکت ساده تجربه جالبی است!

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

تفریح مورد علاقه مهمان‌ها در بازی

اگر تا به‌حال هیچ‌کدام از قسمت‌های سریال وست‌ورلد را مشاهده نکرده‌اید، باید برای شروع یک خط از داستان سریال و فضای آن را شرح دهم. وست‌ورلد داستان یک پارک تفریحی خیالی وسترن است که توسط مرکزی کنترل می‌شود. در این دنیا که شامل منطقه‌های مختلف است، میزبان‌هایی (Hosts) وجود دارند که برای هدفی خاص توسط مرکز کنترل ساخته شده‌اند. این ربات‌های انسان‌نما یا همان اندرویدها باید به افرادی که در دنیای واقعی هزینه کرده و برای رسیدن به یک هدف وارد این پارک می‌شوند، سرویس دهند. افرادی که پا به پارک وست‌ورلد می‌گذارند تازه‌واردها یا مهمان (Guest) نامیده می‌شوند. میزبان‌ها توسط مرکزهایی ساخته و پس از استفاده تعمیر می‌شوند و شما باید در همین چرخه بازی را در نسخه موبایل مدیریت کنید. میزبان‌ها را بسازید، با توجه به ویژگی‌های هر یک آنها را در ساختمان‌ها و قسمت‌های مختلف به‌کار بگیرید تا مهمان‌ها راضی باشند. شما به ازای راضی بودن مهمان‌ها، سکه و همچنین XP برای افزایش سطح دریافت می‌کنید. البته بازی از لحاظ داستان نسبت به سریال ناقص است. در بازی وست‌ورلد شما تنها باید همین چرخه را مدیریت کنید و با چالشی روبرو نمی‌شوید در حالی که داستان اصلی سریال در مورد به‌آگاهی رسیدن میزبان‌ها است.

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

مهمان‌های VIP بیشترین مقدار سکه را به شما می‌دهند البته اگر رضایت آنها را جلب کنید

در بازی Westworld شما باید با توجه به منابع اولیه میزبان‌هایی را تولید و وارد محیط کنید. همانند سریال، مهمان‌ها از طریق ایستگاه قطار به پارک می‌آیند و پس آنجا به یکی از قسمت‌های پارک سر می‌زنند. در ابتدا در محیط پارک تنها ساختمان بانک و یک سالن ورق‌بازی وجود دارد و مهمان‌ها فقط به این دو مکان می‌روند. برای مثال مهمانی به بانک رفته و قصد دارد یک تجربه دزدی از بانک را در پارک وست‌ورلد تجربه کند. شما با تایید درخواست آن و انتخاب میزبان موردنظر می‌توانید نیاز مهمان را برطرف کنید. سپس نواری که روی آن زمانی درج شده نمایش داده می‌شود و این مدت زمان به نتیجه رسیدن آن درخواست را نشان می‌دهد. در هنگام تکمیل درخواست، شما دیگر نمی‌توانید از آن میزبان استفاده کنید. نمایشی کوتاه هم برای هر یک از فعالیت‌ها درنظر گرفته شده است و پس از شروع می‌توانید آن را مشاهده و یا به‌سراغ سایر مهمان‌ها بروید. هر یک از میزبان‌ها مهارتی داشته و مهارت‌های آنها در ابتدا کاملا تصادفی در اختیار شما قرار می‌گیرد. یعنی پس از ارتقا دادن ساختمان‌ها و المان‌های درون بازی و یا تکمیل یک اچیومنت کلی و ماموریت‌های روزانه، ممکن است نشان میزبانی در کنار سکه و XP داده شده نمایش داده شود. پس از دریافت کارت میزبان می‌توانید از طریق مرکز کنترل که زیر محیط پارک قرار دارد، وارد بخش تولید میزبان شده و با هزینه کردن سکه، آن را ساخته و وارد محیط کنید.

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

یک میزبان جهت تعمیر در تعمیرگاه!

میزبان‌ها دائمی نیستند و شما پس از استفاده بیش از حد، نوار انرژی را خالی کرده و باید آنها را به مرکز دیگری برای تعمیر ارسال کنید. همچنین در ماموریت‌های طولانی برای مثال در فروشگاه عمومی که یک ساعت هر ماموریت به طول می‌انجامد، ممکن است میزبان شما گیج شده و بدون آن‌که نوار انرژی‌اش تمام شود، باید به اتاق آنالیز فرستاده شود. آنالیز کردن میزبان‌ها یک مینی‌گیم جالب درون خود بازی وست‌ورلد است و شما باید سوالی‌هایی را انتخاب و از میزبان بپرسید تا هوش و مهارت‌های فنی‌اش آرام‌آرام به چالش گرفته شود. همچنین اگر شما به اشتباه میزبانی را برای یک ماموریت غیرمرتبط انتخاب کنید، ممکن است مهمان درصد رضایتش به صفر برسد و پس از اتمام ماموریت، میزبان شما را با تیر بکشد. در این صورت قسمتی دیگر از مرکز کنترل برای تولید داروها درنظر گرفته شده است که باید در کنار مدیریت پارک، دارو و بسته‌های خونی نیز بسازید تا در صورت مرگ، فورا آنها را برای احیا آماده کنید. تمامی مکانیزم‌هایی که مطرح می‌شود، دارای یک تایمر بوده و به‌سرعت هیچ‌چیز انجام نمی‌شود. در همین مثال، شما باید از قبل در آزمایشگاه بسته‌های خونی را با مصرف سکه و گذراندان زمانی بسازید، سپس پس از مرگ میزبان، آن را وارد قسمت مربوطه کرده تا با استفاده از بسته‌های خونی، با گذراندان چند دقیقه، آن را مجدد آماده ورود به محیط کنید. همچنین در همه اتاق‌های مرکز کنترل که در هر مرحله از بازی قسمت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود، تنها می‌توانید یک عمل را انجام دهید. یعنی وقتی میزبانی در حال تعمیر است باید منتظر باشید که زمان تعمیر به پایان برسد و سپس میزبان دیگری را وارد کنید. برای سرعت بخشیدن بازی دو راه درنظر گرفته شده است که هر دو به فروشگاه بازی اشاره می‌کنند! یا با هزینه کردن الماس به صورت همزمان دو میزبان را تعمیر کنید و یا دوباره با دادن الماس زمان به پایان رسیدن را صفر کنید و سپس دومین میزبان را وارد تعمیرگاه کنید.

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

مرکز کنترل شما درست زیر زمین پارک طراحی شده است

همانطور که مطرح شد همه فعالیت‌های درون بازی نیازمند گذراندن زمانی هستند و درصورتی که بخواهید فورا آنها را به اتمام برسانید، نیاز به الماس دارید. اگر الماس‌ها فقط در فروشگاه بازی از طریق پرداخت درون برنامه‌ای به فروش می‌رسیدند، آن وقت می‌توانستیم بازی را صرفا تجاری بدانیم اما خوشبختانه اصلا اینطور نیست. سیستم امتیازدهی و قسمت اچیومنت‌های بازی به‌خوبی شما را تغذیه کرده و منابع موردنیاز را در اختیار شما می‌گذارد. در طول تجربه بازی اصلا نیاز به فروشگاه احساس نمی‌شود و اکثر ماموریت‌های بازی زمان کوتاهی دارند و حتما لازم هم نیست تنها منتظر آن بمانید. وقتی یک ماموریت، بروزرسانی و یا تعمیری در حال انجام است شما می‌توانید به راحتی سایر ماموریت‌ها و فعالیت‌ها را مدیریت کنید و در اصل بازی اینگونه طراحی نشده که حتما باید یک آیتم صد در صد شود تا آیتم دیگر قابل استفاده باشد. همچنین حتی هنگام ارتقا ساختمان‌های بازی، باز هم می‌توانید درون آن به مهمان‌ها سرویس دهید. نکته دیگر اینجاست که بازی تنها در یک محیط جریان نداشته و شما می‌توانید پنج مکان مختلف از پارک را مدیریت کنید. از این پنج مکان، دو محیط به گستردگی محیط اصلی وجود دارد که خودشان می‌توانند مدت‌ها شما را سرگرم کند. وقتی در حال مدیریت سایر قسمت‌های پارک هستید می‌توانید سوییچ کرده و کاملا به محیط دیگری بروید. انتخاب این نوع از حالت بازی باعث شده نه‌تنها روند بازی کند نشود، بلکه شما نیازی به فروشگاه هم نداشته باشید.

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

با اینکه می‌توانید میزبان‌های حرفه‌ای را از فروشگاه خریداری کنید اما اصلا بازی نیازی به این کار ندارد

وقتی شما به فروشگاه بازی احتیاج پیدا می‌کنید که پای تخصص‌ها درمیان باشد. همانطور که گفته شد هر یک از میزبان‌ها برای انجام یک کار مهارت دیده‌اند و در ابتدا به صورت تصادفی در اختیار شما قرار می‌گیرند. وقتی شما در بازی پیشرفت می‌کنید و ساختمان‌های جدیدی مانند فروشگاه، مراکز درمانی، بازداشتگاه، خانه و… را در محیط می‌سازید، مهمان‌هایی برای کارهای خاص به این مکان‌ها می‌روند که برای انجام‌ آنها میزبان‌ها باید دارای مهارت‌های خاصی باشند. برای مثال برای مشاوره و گفتگو شما حتما باید از یک میزبان تحصیل کرده استفاده کنید تا موجب رضایت مهمان واقع شود و به شما امتیاز دهد. در صورتی که به‌اشتباه انتخاب‌ها را انجام دهید ممکن است میزبان خود را از دست بدهید. حال ممکن است شما ساختمانی برای هدفی خاص راه‌اندازی کنید و مهمان هم وارد آن شود اما تخصص لازم برای سرویس‌دهی وجود نداشته باشد. در این حالت می‌توانید از فروشگاه بازی میزبان با مهارت‌های خاص را خریداری کنید. البته با کمی صبر و حوصله در بازی می‌توانید به تمامی نیازهای خود دست یابید و اصلا لازم نیست عجله کنید زیرا منتظر ماندن یک مهمان در یک محیط برای شروع ماموریت، از پاداش رضایت آن در پایان، امتیاز کم نمی‌کند. تنها کافی است که میزبان درست و با مهارتی را برای ماموریت انتخاب کنید تا امتیاز کافی را بدست آورید. میزان دریافت پاداش که سکه و XP و همچنین شاید کارت برای ساخت میزبان باشد، بستگی به درصد رضایت مهمان دارد.

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

وقتی یک ماموریت را انتخاب می‌کنید باید تا اتمام زمان تعریف شده آن صبر کنید

هر یک از میزبان‌ها در بازی Westworld دارای مهارت‌هایی بوده که توسط آیکون‌های مخصوص مشخص شده‌اند. این مهارت‌ها بستگی به نوع دریافت میزبان‌ها دارد. برای مثال در مارموریت‌هایی که زمان آنها بیش از ۳۰ دقیقه‌ است، احتمال اینکه یک کارت ساخت میزبان با مهارت به شما داده شود بیشتر است. همچنین میزبان‌ها به صورت کلی دارای سطح خاص خود هستند که به صورت ستاره نمایش داده می‌شود و در هر یک از مهارت‌ها نیز امتیاز متفاوتی دارند که با تمرین و تکرار آنها عدد آن افزایش پیدا می‌کند. وقتی می‌خواهید ماموریتی را در بازی آغاز کنید، می‌توانید رتبه مهمان را در آن ماموریت مشاهده کرده و سپس میزبان خود را انتخاب کنید. اگر میزبان شما از لحاظ امتیاز مهارت، رتبه پایین‌تری داشته باشد، درصد رضایت مهمان پس از ماموریت پایین خواهد بود و شما منابع کمتری را دریافت می‌کنید اما اگر مهارت شما برابر و یا حتی بیشتر باشد، میزان رضایت‌مندی افزایش پیدا می‌کند. در مراحل میانه بازی مرکزی در بخش کنترل برای شما قرار داده می‌شود که می‌توانید عمل بالانس کردن میزبان‌ها را انجام دهید. برای مثال از یک مهارت چندین میزبان با سطح پایین قرار دارد، در این حالت شما می‌توانید آنها انتخاب و امتیازها را بین یک یا دو تا از آنها تقسیم کنید تا سطح آنها افزایش پیدا کند. همچنین این حالت برای ساخت یک مهارت جدید در میزبان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال میزبان‌های عاشق‌پیشه‌ای وجود دارد که سطح آنها تنها برابر نشان دادن گل و ابزار علاقه ساده است و به‌درد یک رابطه عاشقانه (که با آیکون قلب) نمایش داده شده است نمی‌خورند. پس می‌توانید با انتخاب میزبان a، مهارت ابزار علاقه دو میزبان b و c را تبدیل به مهارت رابطه عاشقانه برای میزبان a کنید.

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

هر مهمان درخواستی مخصوص خود را داشته و هر میزبان هم مهارت خاص خود را دارد

فکر می‌کنم دیگر قسمت مربوط به طراحی را باید نادیده گرفت زیرا امروزه تقریبا همه بازی‌های سطح اول موبایل از کیفیت تصویر بسیار بالایی برخوردار هستند و معمولا طراحی‌ای مشابه یک‌دیگر دارند. بازی موبایل Westworld هم از لحاظ فنی که تفاوتی با سایر بازی‌ها نمی‌کند و خوشبخانه باگ‌ گرافیکی بزرگی ندارد اما مشابه بازی فال‌اوت حرکت کاراکترها در عرض محیط مشکل داشته و این عمل به‌درستی صورت نمی‌گیرد. بازی از لحاظ طراحی هنری چشم‌نواز بوده و طراحی ساختمان‌ها و همچنین پس‌زمینه آن محیط که تصویری از حالت‌های مختلف روز از جمله ظهر، غروب و شب است، بسیار عالی است. طراحی کاراکترها هم با کیفیت بوده و با اینکه تعداد آنها زیاد است اما هر کدام ویژگی‌های ظاهری کاملا متفاوتی داشته و اصلا مشابه یک‌سری المان در حال حرکت نیستند. طراحی رابط کاربری بازی، منوها و سیستم‌های امتیازدهی هم بسیار خوب بوده و هیچ‌ مشکلی ندارند. موسیقی متن بازی هم مشابه بازی Game of Thrones: Conquest از ساندترک‌های خود سریال استفاده شده و این جذابیت بازی را دوچندان می‌کند.

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

اگر مهمان از میزبان راضی نباشد، آن را می‌کشد!! و باید از این قسمت بسته‌های خونی برای کشته‌ها آماده کنید

Westworld به‌خوبی توانسته محیط پارک سریال را در قالب یک بازی موبایل شبیه‌سازی کند. مراحل و ماموریت‌های بازی نیز به‌خوبی توانسته‌اند اولین نیاز هر بازی موبایلی که همان سرگرم‌کننده بودن است را رعایت کنند. بازی با اینکه سرگرم‌کننده است اما از ابتدای یک مرحله تا انتها می‌تواند کاملا تکراری باشد. یعنی وقتی ساختمان و یا ویژگی‌های جدید به بازی در هر مرحله اضافه می‌شود باید تا پایان مرحله چندین بار ماموریت‌های آن انجام دهید تا آیتم جدیدی به بازی اضافه شود. البته بعد از سطح ۷ به بعد بازی گسترده‌تر شده و کم‌تر احساس اعمال تکرای می‌کنید اما در واقع مسیر پیشروی در بازی بر اساس تکرار تعریف شده و این شاید باعث شود بسیاری حوصله انجام این بازی را نداشته باشند. جدا از این مسائل شما می‌توانید ۵ قسمت از پارک وست‌ورلد را به صورت هم‌زمان مدیریت کنید. نکته مثبت بسیار کلیدی که باعث شده بازی سرگرم‌کننده باشد، این است که المان‌های بازی به هم وابسته هستند و یک ماموریت اول و آخر ندارد. شما می‌توانید با یک میزبان ماموریت را انجام دهید، سپس او تعمیر نیاز دارد. تعمیرش می‌کنید. سپس اشتباهی کشته می‌شود و شما باید آن را وارد مرکز پزشکی کرده و سپس بسته‌های خونی آماده کنید. همه این قسمت‌ها را باید خودتان انجام دهید تا یک چرخه دنبال شود. طراحی هنری بازی هم بسیار خوب و جذاب است و این مورد در بازی آنقدر مهم است که بتوانیم آن را جز نکات مثبت بازی بدانیم. طراحی مهم است اما شاید یکی از مهم‌ترین نکات مثبت بازی عدم وابستگی به فروشگاه و پرداخت درون‌ برنامه‌ای باشد. در اولین نگاه به بازی تقریبا مطمئن بودم که با بازی طرف هستیم که قصد درآمدزایی از نام و محبوبیت Westworld را دارد اما واقعا بعد از تجربه ساعت‌ها بازی، به‌‌ هیچ‌وجه احساس نیاز به فروشگاه نداشتم و خیلی راحت و سریع با گسترده شدن محیط، مراحل و ارتقاها پیش می‌رفت. از همین رو بازی Westworld را می‌توان به عنوان یک نمونه موفق در بین بازی‌هایی دانست که در نگاه اول کاملا تجاری به‌نظر می‌رسد اما واقعا این‌گونه نیستند.

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا
مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا
مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا
مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا
مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا
مهمان دنیای غرب باشید | نقد و بررسی بازی Westworld - گیمفا