اضافه شدن بیماری “اختلال بازی کردن” به پیشنویس ICD باعث ایجاد نگرانی در صنعت بازیهای رایانهای شده است
در صورت تایید نسخهی جدید International Classification of Diseases، تا سال آینده یک بیماری جدید با نام اختلال بازی کردن (Gaming Disorder) به لیست بیماریهای تایید شدهی سازمان جهانی بهداشت اضافه خواهد شد.
نسخهی جدید ICD که نسخهی یازدهم آن به حساب میآید و در طول چند سال اخیر نوشته شده است امروز منتشر شد. نسخهی دهم ICD حدود ۲۶ سال پیش در سال ۱۹۹۲ به تایید سازمان جهانی بهداشت رسید و اکثر کشورهای عضو آن را اجرا میکنند.
در نسخهی یازدهم این بیانیه اختلال بازی کردن به این شکل تشریح شده است:
این بیماری توسط علائم مکرر و مدتدار شناخته میشود که شامل بازی آنلاین و آفلاین میشود. این علائم شامل موارد زیر میشود:
- کنترل پایین و ضعیف برروی بازی کردن (این موضوع شامل شدت و مدت زمان بازی کردن، تعداد دفعات بازی کردن، محتوای بازیها میشود)
- افزایش اولویتدهی به بازی تا جایی که بازیها نسبت به امور اصلی زندگی و فعالیتهای روزانه ارجحیت پیدا کنند.
- ادامه دادن به انجام بازیها حتی پس از وقوع علائم و تاثیرات منفی در شخص
این الگوهای رفتاری ممکن است به حدی شدید باشد که باعث از کار افتادن بخشهای زندگی شخص شامل زندگی شخصی، خوانوادگی، اجتماعی، تحصیلی و شغلی شود. این نشانهها ممکن است دائمی و یا کوتاه مدت و تکرار شونده باشند. این نشانهها باید حداقل به مدت یکسال در فرد پدیدار باشد تا بیماری اختلال بازی کردن برای آن فرد تشخیص داده شود. اگرچه به صلاحدید پزشک و در صورت شدت علائم این بازهی زمانی میتواند کوتاه شود.
سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که این بیماری و اضافه شدن آن به لیست جامع ICD را به رسمیت میشناسد. سختگوی این سازمان در نشستی بیان کرده است که:
امروزه بسیار از مردم به انجام بازیهای کامپیوتری میپردازند. برای اکثر این افراد این فعالیت یک تفریح است. ولی برای برخی افراد این فعالیت تبدیل به یک امر مضر شده و برای برخی تبدیل به یک اعتیاد شده است. ما اضافه شدن این بیماری را به ICD-11 به رسمیت میشناسیم. این موضوع به ما کمک خواهد کرد تا در گذر زمان آثار ضرر بخش بازیهای رایانهای را بهتر بشناسیم و درک کنیم.
اما این موضوع باعث ایجاد نگرانی در بین اعضای فعال در صنعت بازیهای رایانهای شده است. این نگرانی تا حدی بوده است که این افراد گرد هم آمدهاند و بیانیهای مشترک صادر کردهاند. این بیانیه که به امضای مشترک اعضای UKIE, ESA, EGDF, IESA, ESAC, IGEA ISFE, KGAMES و UBV&G رسیده است به شرح زیر است:
بیش از ۲ میلیارد نفر در سراسر جهان از بازیهای رایانهای در تمامی سبکها، برروی تمامی پلتفرمها و دستگاهها به صورت امن لذت میبرند و آثار مثبت بازیهای رایانهای از نظر تحصیلی، تفریحی و درمانی کاملا شناخته شده و تایید شده است. ما از مشاهدهی بیماری اختلال بازی کردن در ICD-11 با وجود مخالفت شدید جامعهی پزشکی و علمی، بسیار نگران هستیم. مدارک عرضه شده برای اضافه شدن این بیماری به این لیست همچنان ناکافی بوده و با آنها مخالفت شده است.
ما امیدواریم سازمان جهانی بهداشت پیش از انتشار نسخهی نهایی ICD-11، مدارک عرضه شده برای اضافه شدن این بیماری را بازنگری کند. ما باور داریم صنعت ما و دوستداران بازیهای رایانهای صدایشان را در مخالفت با این اقدام بالا خواهند برد و سازمان جهانی بهداشت را به عدم انجام کاری که به ضرر بهداشت جهانی بوده و تاثیری ناعادلانه برروی زندگی افراد میگذارد تشویق میکنیم.
UKIE یک بخش پرسش و پاسخ درباره بیماری اختلال بازی کردن راهاندازی کرده است تا به مردم دربارهی نسخهی جدید ICD و مشکل پیشرو هشدار دهد. بیماری اختلال بازی کردن از سال ۲۰۱۶ با مخالفت فعالان حوزهی بهداشت، محققین مراکز تحقیقاتی و اعضای دانشگاهها مواجه شده است. این افراد در مقالهای با عنوان A weak scientific basis for gaming disorder: Let us err on the side of caution مخالفت خود را با به رسمیت شناخته شدن این بیماری بیان کردند. در خلاصهی این مقاله آمده است:
ما قبول داریم که بازیهای رایانهای با مشکلات به وجود آمده در زندگی برخی افراد رابطه دارد. ما باور داریم شناخت این بخش از جامعه و طبیعت و شدت مشکل آنها باید موضوع تحقیقات آینده باشد. اما تصویب یک بیماری به جای انجام تحقیقات نیازمند مدارک بیشتر و قدرتمندتری است که هم اکنون موجود نمیباشد. کیفیت و تعداد مدارک و اسناد بهداشتی موجود باید بسیار بالا باشد چرا که احتمال سواستفاده از این بیماری در صورت تصویب بسیار زیاد میباشد.
ما تایید میکنیم که تصویب رسمی بیماری اختلال بازی کردن میتواند آثار مثبتی داشته باشد. این آثار و نتایج توسط همکاران ما مطرح شده است ولی ما باور داریم این دلایل و آثار ذکر شده هنوز نسبت به میزان ریسک و آثار مخربی که تصویب این بیماری به همراه خواهد داشت بیشتر نبوده و ارجحیت ندارد. با توجه به تاثیرات مخربی که تصویب این بیماری برروی زندگی اجتماعی افراد میگذارد، ما به همکارانمان در سازمان جهانی بهداشت توصیه میکنیم در حال حاضر شرط احتیاط را در نظر بگیرند و تصویب رسمی این بیماری را به آینده موکول کنند.
بحث اعتیاد به بازیهای رایانهای و آثار مخرب آن موضوعی جدید نبوده و صحبتهای زیادی در سالهای اخیر دربارهی این موضوع شده است. اخیرا با ظهور بازیهای همچون Fortnite (که به گزارش شرکت سازنده ۱۲۵ میلیون بازیباز را به خود جذب کرده است در حالی که بسیاری از این افراد در سنین پایین قرار دارند) این بحثها داغتر از قبل شده است. حال با توجه به وجود والدینی که نگران فرزندان خود هستند و کودکانی که شروع به نافرمانی از والدین کردهاند احتمال تصویب این بیماری در سازمان جهانی بهداشت بیش از پیش افزایش یافته است.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
جعمش کنید باو :silly: :laugh:
بچه ها من اعتراف میکنم که متاسفانه سال هاست از بیماری Gaming Disorder رنج می برم.
بیایید در کنار هم از هیولای اختلال بازی کردن، فرشته روح نواز بازی کردن بسازیم. لطفا کمکهای خود را به حساب ۳۳۳۳ بانک بازیبازان واریز نمایید تا جهانی عاری از مختل شدگان بازی کردن داشته باشیم.
:rotfl: :rotfl: :rotfl:
اگر بیش از اندازه باشه خب قطعا بیماریه مثل خیلی از کارهای غلط دیگه ولی با تصویب این لیست و انتشار اخبارش به خصوص در ایران ، نگاه بد به گیمینگ بدتر میشه!
امیدوارم هم ما درست بازی کردن رو یاد بگیریم هم جوامع دیدشون رو نسبت به بازی های ویدیوئی درست کنن
داداش، نسل ا ی بعد ما (و اگه نسل خودمون یه نمه بیشتر جسارت به خرج بده) این مشکل رو نخواهند داشت… ما میشیم … چی میگن، بزرگتر ا ش ون 😀
من تمام سه علایمی که نوشته رو دارم
نکنه بیمارم 🙁
صد در صد این یک بیماری هست… صد در صد… بنده واقعا متاسفم… بازی های انلاین محور باعث شدن که بازیبازا بهشون معتاد بشن … همین رینبو که اگه یه روز بازی نمیکردم حالم خراب شد… سر رینبو حاضر بودم از همه چیزم بگذرم… بعدش به لطف خانواده ام رفتم فروختمش … واقعا شرم اوره که بازی های انلاین محور دارن جای بازی های داستانی و افلاین رو میگیرن… طرف زندگیش شده فورتنایت… از اتاقش بیرون نمیاد و به زور صبحانه و نهار و شام میخوره… این بازی ها در نظافت و سلامت تاثیر دارن… اینو به عنوان کسی میگم که بازی رینبو رو تو یک ماه و نیم لول ۱۵۰ کرد و شب و روز نداشت … یا بازی کانتر گلوبال … یا اورواچ … رو اعصابم تاثیر گذاشته و واسه کوچکترین شوخی عصبی میشم… دوستان بنده پیشنهاد میکنم حتی یه لحظه دنبال بازی های انلاین نرید..خودم هم گاهی وسوسه میشم… دقیقا مثل یه معتاد که از موادش دور شده…
سعی کنید برید زبان و انگلیسی رو فول بشید بعد بازی های داستانی رو بازی کنین ببینید گیمینگ چه لذتی داره… گود بای
داداش، این رو من بیشتر میتونم بگذارم پای نظر شخصی ت … من از بچگی زبان انگلیسی م خوب بود (کلاً دو زبانه متولد شده بودم و سومی دیگه خیلی مفت بود 😀 ) ولی الآن به من TLoU بدی و Dark Souls (یا حتی یا بازی آنلاین/گیمپلی محور) من میرم سراغ گزینه ی دوم، چون همیشه میشه لذت برد و برام تکراری نمیشه… داستان های بسیار بسیار بهتری تو کتاب ا یا تو فیلم ا میشه پیدا کرد
اینکه میگی از زندگی ت میزنی و میشینی فقط پای این بازی (البته، میزدی… یا میزنن) نشون میده روی این قضیه کنترل نداشتی… همین رو میشه در رابطه با … Clash of Clans باز ا (که … به نظر من وقتشون رو صرف بازی موبایل که Freemium بود میکردن) گفت… این عدم توانایی کنترل م باعث شد که Gaming Disorder اصلا بیاد رو صفحه
این بازی ا جزئی از Esports هستن (Fortnite رو مطمئن نیستم یا PUBG) و من براشون احترام قائل م
خدا از دهنت بشنوه . امیدوارم این لیست با اصلاحات زیاد تایید بشه فقط درباره بازی های انلاین و یه بند مخصوص سبک بتل رویال هم بهش اضافه بشه . سبکی که گند کشید به صنعت گیم . طرف مدعی فورتنایته ولی اون زمان که معرفی شد سال ها پیش و قرار بود یه چیزی شبیه ماینکرفت باشه حتی نمیدونسته اپیک گیمز با چه پ نوشته میشده . حالا یکیه کار و در امدش از گیمینگه . طرف استریمره . طرف عضو تیم جهانی یه بازی انلاینه . اون بحثش جداس . ولی بقیش بازی های انلاین جز اعتیاد اخر جادشون چیزی انتظارتو نمیکشه . بخش آفلاین هم بدون شک هیچ ضرری نداره . در ضمن اون اختلال در صورتیه که شخص یکسال مداوم بدون استثنا ۳۶۵ روز روزی ۱۲ ساعت به بالا بازی کنه و قطعا کمتر کسی اینجوریه نهایتا ۵ درصد جامعه گیمینگو تشکیل میده
داداش تازه این بازیها خوبن
دوتا ۲ و وارکرافت که آدمو نابود میکنه
والا من وقتی خیلی بچه بودم (الانم ادعای بزرگی ندارم ! ) تنها چیزی که میدونستم hello بود !
اما تعریف از خود نباشه بخاطر همین بازیها انگلیسیم فول فول شده و تازه یه ۵ ماهی میشه رو به بازی انلاین هم اوردم که روزانه (اگه بازی افلاین نصب نکنم) حدود ۱۰ ساعت رینبو میزنم و همین حرف زدنها با بازیکنهای اونور آبی باعث شده لهجمم خیلی خیلی بهتر بشه و بخدا تا حالا چندین تا هموطن رو هم سرکار گذاشتم توی بازی و بعدا که گفتم ایرانیم بزور باورشون شده :rotfl: :rotfl: :rotfl:
حتی یه دوستی بود بهش گفتم ایتالیاییم و ازین حرفا باهاش صمیمی شدم تا جایی که یکروز مادر گرامیشون اومد پای رینبو با هم حرف زدیم :rotfl: :rotfl: :rotfl: بعدا فارسی باش حرف زدم پسره شاخ در اورد 😀 البته الان بهترین دوستای همدیگه ایم…
من که هیچ وقت تو این ۱۷ سالی که بازی میکنم طرف آنلاین بازی کردن نرفتم آنلاین بازی کردن به نفع بازیساز وبه ضرر بازیبازه من چند تاشو مثال میزنم یک هزینه برای اشتراک پلاس دو باید بازی رو اورجینال و باقیمت بالا تهیه کنی که بازی قفل نشه سه هزینه ی خرید اینترنت و دائم به نت وصل بودن چهار اینکه نمیشه وسط بازی آنلاین استارت زد پنج اعتیاد زیادبه دنبال کردن بازی آنلاین شش دانلود آپدیت های مکرر بازی و کنسول بدلیل آنلاین بازی کردن
درست میگی علی
ولی ببین الان متاسفانه قیمت بازی های اورجینال کنسولی به ۴۰۰ تومن هم رسیده …
این نکته رو در نظر بگیر بازی های داستان محور واقعا جذابن و حتی نکات آموزنده دارن اما تا چقدر؟؟؟؟
دیگه هرچقدر هم از اول تا آخر بری دیگه حوصله ات سر میره و تکراری میشه
.
.
الان بازی شوتر رینبو سیکس
معتاد کننده هست واقعا
اصلا هم تکراری نیست
هر چند ماه یه آپدیت میده و کلی امکانات و مپ جدید اضافه میشه که واقعا سرگرم کننده هست ….
.
.
پس همه آنلاین ها تکراری نیستن و از مد نمیفتن .
ببین با ۱۵۰ تمن یک ترا بازی روی وان میریزند بصورت آفلاین راحت و خوب
خب اینطور که هکی میشه
دیگه نمیشه کنسول وصل کرد به اینترنت بن میشی…
شدیدا باهات موافقم،خودم در هیچ برهه ای به بازی های آنلاین اعتیاد پیدانکردم و جذابیتشون برام بیش از ۲ هفته روزی نهایت یکی دو ساعت نمیشد ولی برادرم به شدت به این بازیها وابسته میشه و اصلا بازیهای داستانی بازی نمیکنه و برای من این موضوع تبدیل به یک معضل شده و بسیار به شخص وابسته آسیب میزنه،مخصوصا در زمینه ی تحصیلی
شما نمیتونی چون خودت جنبشو نداشتی واسه بقیه تعیین تکلیف نکن که چیکار کنن. شاید طرف بلده درست بازی کنه. شاید یکی میره سرکار و وقت کمی برای بازی داره و همون مقدار رو میذاره تا مولتی پلیر بازی کنه! الانم که بازیا به سمت آنلاین شدن میرن این چیزا بی معنیه.
خوب تو که جنبش رو داری آنلاین بازی کن صبح تاشب چند تا مپ تکراری همش بی حدف یه کار تکراری کن وقت و پولتم حدر بده و بازیساز های آنلاین رو خوشحال کن اخرشم که از سبکها و بازیهای متنوع دیگه نمیتونی لذت ببری چون وقت تجربه ی بازی آفلاین رو نداری یه دوستام عاشق آنچارتد بود از یک تا سه شو با ps3 تموم کرده بود اون زمان که فقط آفلاین بازی میکرد حالا از وقتی ps4 خریده و بتلفیلد وان بازی میکنه آنلان با اینکه آنچارتد ۴ روی کنسولشه و عاشق آنچارده بعد دو سال هنوز تمومش نکرده هر وقت میبینیش فقط دو تا جمله ی تکراری میگه (امتیازم توی بتل وان فلان شده و چندتا هدشات کردم یا اینکه بتلفیلد v رو باید پیش خرید کنم) زندگیش در بتلفیلد خلاصه میشه
بعد اونوقت شما چندبار یک بازیه داستانی رو تموم میکنی تکراری محسوب نمیشه؟
با وجود اینهمه بازی جدید متنوع نیازی نیست یه بازی رو چندبار تموم کنی
جالبه که شما میگی بازی های آنلاین حدر دادن پوله در صورتی که خودتون چندصد تومان پول به بازی های کونسولی میدید در صورتی که اکـثر بازی های آنلاین FTP هستن و یا قیمت بسیار پایینی دارن.
سن سال خیلی مهمه من زیاد علاقه ندارم ولی داداش کوچیکتر هم خیلی بازی می کنه علاقه بیشتری داره ادمای سن بالا ترخوشونو کنترل می کنند ولی سن پایین زیاد نه
بازی های افلاین یه خوبی که دارند اینه که واقعا روی زبان تاثیر دارن.
خودم خیلی از اصطلاحات انگلیسی،کلمات و…(البته حساب فحش ها و اصطلاحاتی مثل f**cجداست) یاد گرفتم
ولی از یه طرف بازی های انلاین هم لذت خودش رو داره که این هم بستگی به خود شخص بازی باز داره.
همچنین مولتی پلیر با دوستان واقعا لذت بخش هست یا مثلا بخش داستانی یه بازی ور به صورت co-op بری(مثل borderland) ولی کسایی رو هم میشناسم که مولتی بازی کردنشون به روزی کمتر از سه یا چهار ساعت نمیرسه.
در هرصورت هرجور که خواستید بازی کنید و عشق کنید و لذت ببرید و زیاد به حرف دیگران کار نداشته باشید ولی به صورتی که به شما ضرر نزنه و براتون مفید باشه
درجه بندی ESRN, CERO و PEGI واسه همین موارده که وجود دارند. اگه بچه ی شما بعد از انجام بازی های آنلاین دچار اختلال شده، مشکل از طریقه ی سرپرستی شماست. همین فورتنایت رده ی سنی ۱۲ سال به بالا رو داره ولی چون پدر و مادر ها نظارت نمیکنن، بچه های خردسال بازی میکنن. بعدا هم میان کاسه کوزه هارو سر بازی ها میشکونن.
برای افراد بالغ هم که دچار اختلال میشن یا که به بازی ها وابسته میشن، باز هم اکثرا مشکل از بازی ها نیست. بازی ها برای این افراد یک راه فرار از استرس روزانه و مشکلات هست. البته نباید نقش سازنده ها رو فراموش کرد که بخاطر سود خودشون، بازی هاشون رو جوری طراحی میکنن تا از این نوع افراد بیشترین استفاده رو ببرن.
پرخاشگری های آنلاین هم بخاطر واکنش منفی و سمی انسان ها در مواقعی هست که چالش رقابتی وجود داره و اینجور رفتار ها حتی در دنیای واقعی هم به وفور یافت میشه وگرنه بازی های کمی هستن که فرد رو به پرخاشگری تشویق میکنن.
کاملا درسته!گیمینگ به صورت افراطی قطعا یک بیماری هست اما تا جایی که گیمینگ روی زندگی،شغل و روابطتتون تاثیر منفی نذاره اصلا مشکلی نداره که اون هم لازمش داشتن کنترل روی بازی کردن هست. به شخصه به عنوان یک کهنه کار توی این صنعت پیشنهاد می کنم اگر نمیخواید ریسک کنید توی موارد بالا و همه چیز اوکی بمونه بیشتر آفلاین بازی کنید خصوصا اگه زبان خوبی دارید.ضرر نمیکنید:)
ببین دیگه! اول به یوتیوب سر برادران Paul گند خورد، حالا م همه ی بچه ها یا باید بشینن Fortnite بازی کنن، یا از جمع ش ون طرد میشن
این رو من چند روز پیش دیدم، وقتی خبری اومده بود که دختری خودش رو سر اینکه پای Fortnite بمونه خیس کرد
بد نیست! من موافقم!… باورم نمیشه من م یه زمانی بچّه بودم 😀
لذت ناب بازی کردن باعث میشه تو اولویت باشه .
سازمان جهانی بهداشت غلط میکنه،شما که میگین گیم زیاد مضر هست،خب روکنید لعنت به بنیان گذار سازمان جهانی بهداشت اگه نکنید :rotfl: :rotfl: اون طویله ای که اسمشو سازمان جهانی بهداشت گذاشتیدواقعا از ارزش و اعتبار می افته :reallypissed: :reallypissed:
البته خداروشکر اعتیادم نسبت به اونایی که آنلاین میزنن کمتره و من فقط سینگل میزنم(اوج میزان گیم بنده۱۲ساعته برای همین سراغ کنسول نمیرم چون منفجر میشه :rotfl: )
من خودم به بازی رینبو سیکس سیج معتاد بودم و هر روز ۱۰ ساعت پای بازی بودم هدفمم این بود که پول جمع کنم اپراتور وا کنم و مثل یک معتاد شده بودم این موضوع ادامه داشت تا وقتی که اورواچ خریداری کردم و دیگه کمتر سمت رینبو میرفتم و در نهایت الانم هر دوتاشونم کم بازی میکنم و ترجیحا بازی های افلاین رو به انلاین ترجیح میدم چون هم اموزنده هستن هم معتاد نمیکنن…هر چیزی زیادیش مضره….اما انصافا تمام بازی های انلاین فقط یه هدف دارن اونم اینه که تیم رقیب بکش انصافا من اعصاب برام نموند داخل این بازی های انلاین همش بکش بکش بی محتوا اعصاب خورد کن……
تو روزی ۲۴ ساعت اینجا نظر میدی :silly: :rotfl: