انتخاب ها از گلوله ها مهم تر است| بررسی بازی Sword Art Online: Fatal Bullet
انیمه Sword Art Online را دیده اید؟ همان انیمه ای که شخصیت داستان با گذاشتن یک کلاه واقعیت مجازی روی سر خود وارد یک دنیای بازی گونه می شود و دیگر هم قادر به خروج از آن نیست؟
فرق این بازی واقعیت مجازی با دیگر بازی های هم سبکش این است که اگر کلاه را از سرتان بردارید خواهید مرد و تنها راه نجات شما از این دنیای خطرناک تمام کردن بازی است. کیریتو شخصیت اصلی بازی است که بعد از ورود به دنیای مجازی در آنجا ماندنی شده و ماجراهای زیادی راتجربه می کند: عاشق می شود ،زخمی می شود ،دوستان زیادی پیدا می کند و بعضی از آنها را به فجیع ترین شکل ممکن از دست می دهد و بسیاری از ماجراهایی که تا قبل از ورود به دنیای مجازی sword art حتی آن را تصور هم نمی کرد تجربه می نماید. انیمه sword art online یکی از محبوب ترین انیمه های شرقی محسوب می شود که البتّه از فصل دوم به بعد افت محسوسی را تجربه کرد، اما باز هم طرفداران خودش را دارد .
در دنیای بازیها اما این سری محبوب بسیار بد عمل کرده است. عناوین قبل از Fatal Bullet که هم اکنون قصد بررسی آن را برای شما داریم به هیچ عنوان در حد و اندازههای نام Sword Art نبودند. داستانهای سطحی،گیمپلی ضعیف و گرافیک تکنیکی و هنری غیر قابل قبول از ویژگیهای سری بازیهای Sword Art بودند. اما Bandai Namco این بار با ادعای ساخت یک بازی در حد نام این انیمه وارد میدان شد و قول ساخت یک عنوان Sword Art با داستانی زیبا و گیمپلی چالش برانگیز را به مخاطبین و طرفداران داد. با ما همراه باشید تا Sword Art Online: Fatal Bullet را با هم بررسی کنیم.
داستان: برای اولین بار در این سری بازی، شاهد وقایع بازی در دنیای انیمه SAO یعنی Gun Gale Online میباشیم. در نسخههای قبلی شاهد جهانهای متفاوت و مسیرهای داستانی متفاوت با انیمه و کنترل شخصیت کیریتو که پروتاگونیست Sword Art Online محسوب میشود بودیم; اما حالا قضیه فرق میکند. در Fatal Bullet، ما کنترل کیریتو را به دست نمیگیریم، بلکه شخصیت اصلی بازی را از ظاهر گرفته تا انتخاب کلاس، همگی به دست خودتان انتخاب میشود ولی وقایع بازی همگی بر اساس انیمه هستند و Fatal Bullet اولین عنوان از این سری بازیست که کاملا وفادار به خط اصلی SAO مانده و سعی بر روایت داستانهایی مستقل با استفاده از اسم شخصیت اصلی انیمه را ندارد. تنوع شخصی سازی و کلاسهای بازی بسیار بالاست که به طور کامل در بخش گیمپلی به توضیح آن میپردازیم.
بعد از ساختن شخیت خود بازی آغاز میشود. شروع بازی بدین صورت است که پروتاگونیست بازی به پیشنهاد دوست خود و بر خلاف میل باطنیاش اقدام به تهیه بازی واقعیت مجازی Sword Art Online میکند و با گذاشتن کاته مخصوص روی سر خود وارد جهان GGO میشود. بعد از ورود به جهان بازی او و دوستش متوجه میشوند دیگر قادر به خارج شدن از بازی نیستند و اگر کسی در جهان واقعی هم کلاه را از روی سرشان بردارد خواهند مرد! در این لحظه باید با یکی از با مهارتترین بازیکنهای جهان بازی به صورت PvP مسابقه دهید که بعد از شروع مبارزه او به رسم دلرحمی یا از روی غرور به شما اجازه فرار میدهد و داستان از همینجا آغاز میشود.
بعد از چند دقیقه بازی به شما ماموریتی میدهد تا خود را به عنوان عضوی قدرتمند در GGO نشان دهید و مکایسمهای اصلی بازی را برایتان توضیح میدهد. بعد از انجام چند ماموریت و شکست چند باس فایت نسبتا ساده، یک آینم بسیار مفید به نام Arfa-Sys مییابید. Arfa-Sysها در بازی هوشهای مصنوعی بسبار پیشرفته هستند که به شما در حین مبارزات کمک میکنند. حال این که در نقش جنگجو باشند یا به عنوان نیروی پشتیبان چیزی است که شما آن را مشخص میکنید. علاوه بر کمک به شما در مبارزات این هوشهای مصنوعی کلید خروج شما از جهان بازی هم خواهد بود و از این حین بیشتر داستان بازی حول همین موجودات میگردد. شما در اکثر اوقات مشغول پیدا کردن لوازم مختلف برای ارتقای هوش مصنوعیتان خواهید بود تا بتنوانید عملکرد بهتری در بازی داشته باشید و از دیگر بازیکنان جهان بازی هم عقب نمانید. قسمتهای مختلف GGO هر کدام به سطح متفاوتی از AI احتیاج خواهند داشت; بنابراین برای پیشرقت در این دنیای واقعیت مجازی و به اتمام رساندن آن باید مدام Arfa-Sys خود را پیشرفتهتر کنید.
داستان بازی در چند ساعت اول برای همه بازیکنان جذاب است، اما بعد از حدود ۸-۷ ساعت تنها طرفداران پر و پا قرص انیمه را پای خود نگه میدارد و احتمال اینکه یک طرفدار SAO نباشید ولی تا پایان پای داستان Fatal Bullet بشینید بسیار کم است. اما اگر داستان انیمه را دوست داشتید و طرفدار آن هستید، داستان بازی قطعا شما را راضی نگه خواهد داشت.
گیمپلی: Bandai با شعار سیستم انقلابی مبارزات بازی را معرفی و عرضه کرد; اما متاسفانه واقعیت با این شعار بسیار متفاوت است. بر خلاف نسخههای قبل که شمشیرها و سپرها نقش اصلی را در مبارزات ایفا میکردند، در این نسخه تمرکز اصلی بازی روی مبارزه با سلاحهای گرم است و خبری از شمشیر و سپر نیست. کلاسهای متفاوتی بر حسب استفاده از این اسلحه در بازی وجود دارند که از آنها میتوان به کلاسهای Assualt،SniperEngineer و Support اشاره کرد. نکتهی جالب در این مورد این است که مثل دیگر بازیهای نقشآفرینی بعد از ساخت شخصیت، کلاس خود را انتخاب نمیکنید; بلکه طبق نوع سلاحهایی که استفاده میکنید و نوع بازیتان، بازی به طور خودکار کلاس شما را انتخاب میکند. برای هر سلاح میتوانید ۴ مهارت را Equip کنید و از گجتهای مختلفی مانند نارنجک و C4 هم حین مبارزه بهره ببرید. بتنوع سلاحها و سبک بازی هر فرد بهترین نکته در گیمپلی بازی است. Fatal Bullet را هم میتوانید به صورت Run And Gun و یک اکشن سریع تجربه کنید و هم میتوانبد در قامت یک Sniper به آرامی و با تمرکز بالا دشمنان را از بین ببرید. سیستم نشانهگیری خودکار بازی هم به خوبی عمل میکند و نگرانی بابت کندی یا دقت کم آن وجود ندارد
تا اینجا از خوبیهای سیستم جدید مبارزات و کلاسهای بازی گفتیم، اکنون کمی در مورد ضعفهای این سیستم صحبت میکنیم. مشکل اصلی بازی زمانی خود را نشان میدهد که شکا میخواهید نقظه ضعف دشمن را پیدا کنید. در این مواقع که در ابتدای مبارزات هم رخ میدهند، نمیتوانید از Auto-Aim استفاده کنید و باید به صورت دستی نقطه ضعفها را پیدا کنید. شاید بگویید اگر در این مواقع هم از سیستم خودکار نشانهگیری استفاده میشد بازی بیش ار حد ساده میشد اما این در صورتی درست است که سیستم دستی نشانهگیری روان باشد; متاسفانه این سیستم در بازی بسیار خشک و بیانعطاف طراحی شده و دقت کمی هم دارد و آن را تبدیل به یک آزار برای گیمر میکند. مخصوصا اگر عادت به استفاده از اسلحههای بدون دوربین داشته باشید که اوضاع بدتر هم خواهد شد. تنوع کم محیطها و دشمنان بازی در هر منطقه و شباهت محیطها و Dungeonهای بازی به یکدیگر هم از دیگر مشکلات گبمپلی است که ممکن است تا قبل از اتمام بازی شما را برای رها کردن آن متقاعد کند.
بازی از یک بخش چند نفره هم بهره میبرد. این بخش به این صورت است که دو تیم به صورت جداگانه با دو باسفایت مبارزه میکنند و هر تیمی که بتواند آسیب بیشتری به آن برساند برندهی بازی خواهد بود. این بخش هم مشکلات متعددی دارد. نبود حالتی که در آن بازیکنان به مبارزه با هم بپردازند و هم چنین بالانس ضعیف از مشکلات این بخش به شمار میروند. بعضی از اسلحهها به طور واضحی از انواع دیگر بهتر هستند و با کمی تجربه و انتخاب اسلحههای قویتر به راحتی میتوانید همیشه پیروز مبارزهها در بخش چند نفره باشید.
گرافیک: بازی از لحاظ گرافیکی ضعیف نیست اما توقع زیادی هم از آن نداشته باشید. نمونههای بسیار بهتری در این سبک در بخش گرافیک هست که به Fatal Bullet با وجود بهرهوری از Unreal Engine 4 اجازهی خود نمایی هم نمیدهد. گرافیک هنری بازی شاید به خودی خود خوب باشد اما در مقایسه با عناوین هم سبک خود حرفی برای گفتن ندارد و ضعیف قلمداد میشود. طراحی محیطها و قلعهها هم همانطور که گفتیم تعریف چندانی ندارد و اکثرا شبیه به هم و یکسان طراحی شدهاند. که برای یک عنوان JRPG بسیار بد است. فریم ریت بازی پایدار است و باگ و لگ چندانی هم در تجربه بازی مشاهده نخواهید کرد.
صداگذاری و موسیقی: برخلاف انیمه بازی در این قسمت تعریف چندانی ندارد. در بخش صداگذاری شخصیتها گاهی حس میکنید که کاراکترها به جای احساسی بیان کردن جملات مانند یک روبات در حال خواندن دیالوگهای خود هستند و هیچ حسی در صدایشان دیده نمیشود. ساندترکهای بازی هم اکثرا از نوع متال بوده که در هنگام مبارزات مناسب سبک بازی هستند اما در هنگام گشت و گذار در شهر و گذراندن وقت خارج از مبارزات اصلا مناسب نیستند و بازی در این مواقع نیاز به چند قطعه آرام داشت که متاسفانه این کمبود در بازی کاملا حس میشود.
- نگاهی بر Ambush Of The Imposter اولین Dlc بازی Sword Art Online: Fatal Bullet
اولین بسته دانلودی بازی در ۲۷ آپریل منتشر شد که از موارد متعددی بهره میبرد و نسبت به بازی اصلی تجربه کاملتری را ارائه میدهد. در این بسته الحاقی در حالتی آفلاین به نام Bullet Of Bullets میتوانید با کیریتو و دوستانش مبارزه کنید. هوش مصنوعی ارتش کیریتو بسیار خوب کار شده و در صورت مهارت داشتن در مبارزات با چالش خوبی مواجه خواهید شد و از ای حالت لذت خواهید برد. حالت Death Match به بازی اضافه شده که در قالب تیمهای ۴ نفره با یکدیگر به صورت آنلاین مبارزه خواهید کرد تا خلا نبود مبارزات PVP در بازی اصلی پر شود. سه شخصیت قابل بازی هم به بازی اضافه میشود و روایتی متفاوت با داستان اصلی را تجربه خواهید کرد. این اولین بسته الحاقی بازی بوده و اگر سیزن پس بازی را تهیه کنید در آینده بسته الحاقی فراوانی را به صورت رایگان تجربه خواهید کرد که احتمالا تجربه بازی اصلی را بهبود خواهند داد.
نتیجه گیری: Sword Art Online: Fatal Bullet بدون شک بهترین بازی این سری محسوب می شود اما همچنان طیف مخاطبین آن فراتر از طرفداران انیمه نمی رود. اگر Bandai Namco انقدر که در داستان بازی تغییرات مثبت ایجاد کرد به جنبه های دیگر بازی هم توجه کافی داشت هم اکنون از با یکی از بهترین بازی های ساخته شده از روی یک انیمه بودیم. با این حال اگر SAO را دوست داشتید، بدون فکر اضافه SAO: Fatal Bullet را برای پلتفرم خود تهیه کنید.
پر بحثترینها
- کامنتهای هفته ۲۸؛ هیتلر: The Last of Us Part 2 بهترین بازی تاریخ است
- کامنتهای هفته ۲۹؛ بَک تو بَک
- تریلر جدید فصل دوم سریال The Last of Us شخصیت ابی را نشان میدهد
- شایعه: کنسول نسل بعدی Xbox در سال ۲۰۲۶ با نام Xbox Prime عرضه خواهد شد [بهروزرسانی شد]
- کارگردان Alan Wake 2: رمدی میخواهد نسخه اروپایی ناتی داگ باشد
- کانیه وست، رپر آمریکایی اعتقاد دارد که The Last of Us: Part II بهترین بازی تاریخ است
- ۱۵ بازی بزرگ خاطرهانگیز گیمرهای ایرانی
- کلیپ جدید Assassin’s Creed Shadows با محوریت پارکور
- از کنترلر جدید Xbox با طرح DualSense رونمایی شد
- مهمترین آمار و ارقام صنعت بازی های ویدیویی در سال ۲۰۲۴
نظرات
معمولا اکثر بازی ها که از انیمه برگرفته شده اخرش زعیف از اب در میان .
نمیدونم چرا این sword art online اینقد به gun gale online گیر داده حتی فصل سوم (دقیق نمیدونم فصل سوم هستش یا ربتی به داستان نداره خلاصه بعد از فصل ۲ امد) جریانش کلا در gun gale online هستش
دیگه کم کم باید منتظر بازیهایی باشیم کا دارن از روی انیمه ساخته میشن.یکیشون Attack Of Titan که انیمه مورد علاقه خودم هم هست و دیگری هم همین Sword Art. بهتره سازندگان این بازی ها دقت بیشتری رو در ساخت بازی از روی انیمه داشته باشند.با تشکر از آقای رضایی به خاطر نقد.
چه جالب بود حتمن این انیمه رو باید ببینم