دیگر استعدادی از کمبود امکانات نمیسوزد | برترین بازیهای ساختهشده از طریق Kickstarter
کیکاستارتر (به انگلیسی: Kickstarter)، شرکتی آمریکایی برای کمک به پروژههای نوآورانه است که از استارتآپهایی با ایدههای نوین و خلاقانه استقبال میکند. این وبسایتِ جذب سرمایه در سال ۲۰۰۹ میلادی آغاز به کار نمود و در همین مدت نسبتاً کوتاه، به اصلیترین پایگاه جذب سرمایه برای آغاز پروژههای گوناگون تبدیل شد. تاکنون ۱۴٫۴ میلیون نفر در وبسایت kickstarter ثبت نام نمودهاند و ۱۴۱هزار پروژه نوین در بخشهای مختلف ارائه و به انجام رسیده است. افراد گوناگون از پروژههای مورد علاقه خود حمایت مالی میکنند و جوایزی نیز از سوی سازندگان آن پروژه دریافت مینمایند. حال این جایزه میتواند نسخه نهایی آن محصول باشد یا بن تخفیف خرید آن و یا روشهای دیگر. ایدههای جدید در همه زمینهها از فناوری گرفته تا آشپزی، موسیقی، تئاتر، سینما، طراحی و البته هنر و صنعت محبوب ما، یعنی دنیای بازیهای ویدئویی در وبسایت این شرکت برای جذب سرمایه عمومی تحت پوشش قرار میگیرند.به بیان دیگر این وبسایت در حمایت از طرحها و ایدههای جدید در تمام زمینهها، سرمایه لازم را برای تولید و انبوهسازی فراهم میکند. Kickstarter که به چهار زبان انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و آلمانی پروژه دریافت و ثبت میکند، باعث شده بستری نیز برای ساخته شدن بازیهای مستقل گوناگون فراهم گردد. البته با توجه به آن که هر کسی میتواند بازی خود را بسازد، طبیعی است که بسیاری از این بازیها شکست خوردهاند و موفقیتی کسب نکردهاند. اما اشخاص و یا گروههای بااستعدادی هم وجود داشتند که به محض فراهم شدن سرمایهی مورد نظرشان به ساخت و توسعه بازی خود پرداختهاند و ارزش نهایی کارشان هم بسیار بالا بوده است.
همیشه هر جا سخن از عناوین مستقل و افراد و گروههای بازیسازی ناشناخته و بازیهای کوچک بوده، احتمال ظهور ایدهای تازه، طرحی نو و خلاقیت هم وجود داشته است. چرا که هدف شرکتهای بزرگ کسب درآمد و سوددهی است و خب تکرار فرمولهای موفق بخشی از تجارت آنهاست. تغییر یعنی ریسک و ریسک و خطر چیزی نیست که همه غولهای صنعت بازیسازی از آن استقبال کنند. اما سازندگان مستقل چیزی برای از دست دادن ندارند و برای خلق شاهکار دست به هر کاری میزنند. آنها اگر بخواهند بازی تکراری بسازند کسی محصولشان را خریداری نمیکند. پس ریسک میکنند و خلاقیت به خرج میدهند و در ذهنشان ایده میپرورانند. بازیهای مستقل و بازیسازان بااستعدادی که جیبشان خالی بوده و سرمایهای نداشتهاند و از طریق وبسایتهای جذب سرمایه موفق به ساخت عناوین خود شدهاند، امروزه بیش از هر زمان دیگری طرفدار پیدا کرده و توانستهاند در دنیای بازیهای ویدئویی جایگاهی برای خود به دست بیاورند. در این مقاله ۱۰ بازی برتری که سرمایه خود را از طریق وبسایت Kickstarter جذب کردهاند، معرفی میشوند و همچنین اطلاعاتی در مورد آنها بیان خواهد شد. لازم به ذکر است که متر و معیاری دقیق برای این دستهبندی وجود ندارد و خب نمرات وبسایتهای معتبر و نظر عمومی و همچنین سلیقه نویسنده این مطلب همه و همه در ترتیب عناوین نقش داشتهاند. همچنین اگر چند شماره از یک عنوان با جذب سرمایه از طریق وبسایت Kickstarter ساخته شده باشد فقط یک نسخه از آن در این لیست قرار داده شده است. خب حال دیگر وقت آن رسیده که به سراغ لیست ۱۰ بازی برتر ساختهشده از طریق Kickstarter برویم :
Broken Age – 10
دهمین بازی از فهرست برترین بازیهای ساختهشده از طریق Kickstarter عنوانی است به نام Broken Age. بازی در سبک Adventure و اشاره و کلیک توسط استودیوی Double Fine productions توسعه یافته و به غیر از سوییچ تقریباً بر روی تمام پلتفرمهای نسل هشتم عرضه شده است. مبلغ ابتدایی ۴۰۰ هزار دلار برای تأمین هزینههای ساخت و توسعه بازی تعیین شد. اما ۸۷ هزار فردی که از بازی حمایت کردند در مجموع ۳ میلیون و ۴۵هزار دلار را در زمانی کمتر از یک ماه در اختیار سازندگان قرار دادند و نتیجه هم ساخت عنوانی باکیفیتی مناسب بود.
Broken Age بیانگر داستان دو نوجوان به نامهای ولا و شای است. هر یک از این دو نوجوان به دنبال تغییر در زندگی خود هستند. گیمپلی بازی شامل گشت و گذار در محیط، تعامل با وسایل و همچنین گفتوگو با NPCها یا همان شخصیتهای غیرقابل بازی است که به وسیله این گفتوگوها میتوان اطلاعات بیشتری از جهان بازی کشف کرد. سبک هنری بازی بزرگترین نقطه قوت آن به حساب میآید. سبکی خاص و غیرمرسوم که بینهایت زیباست. بازی به همراه معماهای خوب خود، داستان درگیرکننده و زیبایی بصریاش توانسته متای خوب ۸۱ را در کنسول پلی استیشن ۴ از آن خود نماید.
Banner Saga 2 – 9
عنوان بعدی حاضر در این فهرست، عنوانی است خوشساخت و چشمنواز که توسط استودیوی Stoic توسعه یافته و در سال ۲۰۱۶ میلادی برای اکثر پلتفرمها عرضه شده است. بازی در سبک نقشآفرینی نوبتی قرار میگیرد و دومین نسخه از سهگانه بازی میباشد. سازندگان بازی ابتدا به دنبال جذب سرمایه ۲۰۰ هزار دلاری برای ساخت این عنوان بودهاند که با توجه به تجربه خوب نسخه اول مبلغ ۴۱۶ هزار دلار برای ساخت این عنوان جمعآوری گردید. نتیجه کار هم عنوانی شد که از همه نظر از نسخه اول آن (که البته آن هم بازی خوبی بود) بهتر بود. تصمیمات در این عنوان به معنای واقعی کلمه تأثیرگذار بوده و حوادث داستان را رقم خواهد زد.
در بازی لشکری از افراد مختلف را هدایت خواهیم کرد و آن قدر تصمیماتمان اثرگذار و مهم است که واقعاً باور خواهیم کرد رهبر آن گروه هستیم و این خود حس شیرینی خواهد بود. البته که این مسئولیت سختیهای خود را نیز خواهد داشت. علاوه بر داستان اصلی بازی گاهی اوقات با شخصیتهای فرعی و به ظاهر کماهمیتی رو به رو خواهید شد که شما را با گفتن دیالوگی جذاب شگفتزده خواهند کرد. بازی Banner Saga 2 به همراه موسیقیهای زیبا، طراحی هنری عالی، داستان جذاب و مهمتر از همه نوآوریهای خود جایگاه نهم فهرست ما را به خود اختصاص داده است.
Darkest Dungeon – 8
اگر از طرفداران عناوین سخت و چالشبرانگیز هستید و یا علاقهمند هستید در کارهایی که در ابتدا بسیار سخت و دشوار و طاقتفرسا به نظر میرسند استاد شوید، عنوان Darkest Dungeon مناسب و ایدهآل شماست. بازی یک عنوان نقش آفرینی بوده و توسط استودیوی مستقل Red Hook توسعه یافته است و برای پلتفرمهای رایانههای شخصی ، PS4 ، PS Vita و لینوکس و آی پد و نینتندو سوییچ عرضه شده است. اعضای استودیوی Red Hook ابتدا مبلغ ۷۵ هزار دلار را برای شروع کارشان درخواست کردند اما در ادامه توانستند ۳۱۳ هزار دلار سرمایه به دست بیاورند تا بتوانند بازی بسیار باکیفیتی را خلق نمایند. در بازی به همراه سه شخصیت دیگر تیمی چهار نفره را تشکیل خواهیم داد و به بخشهای مختلف عمارتی که سیاهی و تباهی از همه جای آن میبارد، سرک خواهیم کشید تا پرده از اسرار آن برداریم.
مراحل بازی و دشمنان به صورت تصادفی شکل خواهند گرفت و در نتیجه بسیار غیرقابل پیشبینی خواهند بود. بازی سبک هنری مخصوص به خود را دارد که آن را از دیگر عناوین متمایز میکند. سازندگان و طراحان این عنوان با تصمیماتی بسیار ساده و هوشمندانه ارزش بسیار بالایی به بازی خود دادهاند. برای مثال هر چقدر با شمعها اتاقها را روشنتر نمایید دشمنان نیز آسانتر و ضعیفتر خواهند شد اما در عین حال پاداش به دست آمده از کشتنشان هم کمتر خواهد شد. همچنین اگر با خود Itemهای زیادی حمل نمایید، شانس زنده بودنتان بیشتر خواهد شد، در حالی که قادر به جمعآوری آیتمهای کمتری نیز خواهید بود. نتیجه ترکیب مبارزات Real Time و Turn-Based با یکدیگر، به همراه اتمسفر تیره و ترسناک بازی و دشواری مراحل، معجونی است که میتواند طرفداران این نوع بازیها را تا حد زیادی به وجد بیاورد. این بازی در فهرست ما در جایگاه هشتم قرار میگیرد.
Superhot – 7
گاهی اوقات سرمایه کلان و نیروهای متخصص و جلوههای بصری باکیفیت و نویسندگی و کارگردانی قوی و غیره و غیره نمیتوانند کاری کنند که یک ایده قادر به انجام آن است. ایدهای که در لحظهای خاص به ذهن فردی خطور کرده و سبب پدید آمدن عنوانی عالی شده است. مؤلفه اصلی و معرف عنوان Superhot تنها و تنها یک ایده است. چه میشود اگر زمان وقتی حرکت کند و جلو برود که ما نیز حرکت کنیم؟ چه میشود اگر هنگامی که سر جای خود ایستادهایم زمان هم متوقف شود؟ ترکیب پاسخ این ایده بکر و ساده و یک شوتر ساده اولشخص بازی Superhot خواهد بود که تجربهای بسیار لذتبخش و ماندگار را برای گیمرها رقم خواهد زد.
اگر بازی حالت عادی داشت احتمالاً بسیار سخت میشد زیرا در بازی با اصابت فقط یک گلوله به هر ناحیهای از بدنمان کشته خواهیم شد(دشمنان نیز چنین وضعیتی دارند) اما خب با تکان نخوردن میتوان شرایط را کاملاً سنجید و با برنامه عمل کرد و همین طور راحتتر از گلولههای دشمنان جاخالی داد. در کنار این ایده، طراحی هنری عالی و داستان جذاب و مرموز بازی همگی دست به دست هم دادهاند تا این عنوان متای خوب ۸۳ را از آن خود نماید. البته لذتی که به شخصه از تجربه این عنوان کوتاه بردم، بسیار بیشتر از این عدد بود. لذتی از جنس دیدن یک طرح و ایده نو میان این همه بازی تکراری. Superhot عنوانی است مستقل در سبک First Person Shooter که در سال ۲۰۱۶ توسط Superhot Team منتشر شد. سازندگان این عنوان که در ابتدا طالب سرمایه ۱۰۰ هزار دلاری بودند موفق به دریافت بودجه ۲۵۰ هزار دلاری برای توسعه بازی خود شدند. در ادامه با این سرمایه عالی و ایده بکرشان توانستند این عنوان زیبا را خلق نمایند، که در رده ۷ام فهرست ما قرار گرفته است.
Kentucky Route Zero – 6
ششمین بازی در فهرست ما عنوانی است به نام جاده صفر کنتاکی! جاده صفر کنتاکی عنوانی است در سبک ماجراجوی اشاره و کلیک که توسط استودیوی مستقل Cardboard Computer توسعه یافته و هنوز هم در حال توسعه است(تا کنون ۴ اپیزود از آن منتشر شده است). استودیوی Cardboard Computer تنها متشکل از ۳ نفر است(Jake Elliott و Tamas Kemenczy و Ben Babbitt). این افراد (البته آن هنگام دو تا بودند!) ابتدا مبلغ بسیار ناچیز ۶۰۰۰ دلار را برای آغاز پروژه خود در نظر گرفتند (اون موقع که در نظر گرفته بودند دلار این قدر زیاد نشده بود!) و خب خوشبختانه موفق شدند مبلغ ۸۰۰۰ دلار سرمایه به دست آورند تا من و شما بتوانیم از بازی آنها لذت ببریم.
کانوی(شخصیت اصلی بازی) به ایستگاه پمپبنزین میرسد و با صاحب آن یعنی ژوزف روبهرو میشود. ژوزف به او میگوید برای رسیدن به مقصدش تنها یک راه دارد و آن هم عبور از جاده مرموز و اسرارآمیز Route Zero است. پس از آن است که بازی آغاز میشود و به واقع با یک اثر کاملاً خاص و مبهم و سورئال طرف خواهیم بود که با جادویش ما را افسون خواهد کرد. سکوت بازی به همراه فضای ترسناک و ابزورد آن با چاشنی نبود حتی یک دیالوگ در بازی به صورت گفتاری همه و همه حس تنهایی را به بازیباز القا خواهند کرد که خب بدون شک تنهایی زیاد، در فضایی تیره و تار، همراه با وحشت و دلهره نیز خواهد بود. آخرین اپیزود این عنوان که در سال ۲۰۱۶ منتشر شده است توانسته متای عالی ۹۰ را از آن خود کند.
Hollow Knight – 5
هر چه زمان میگذرد تأثیر عناوین استاد میازاکی بر دنیای گیم بیشتر و بیشتر نمایان میشود. امروزه بسیاری از بازیهای بزرگ که نام بردن از آنها از حوصله این بحث خارج است، مجبور به استفاده از عناصر سری Souls در بازیهای بزرگ و پرطرفدار خود شدهاند. اما به غیر از بازیهای بزرگ، بازیهای کوچکی نیز بودهاند که با الهامپذیری صحیح و منطقی و همچنین افزودن المانهای مخصوص به خود، به امانتدارهای خوبی برای ایدههای ناب استاد میازاکی تبدیل شدهاند. یکی از این عناوین، بازی Hollow Knight است. عنوانی که در وبسایت کیکاستارتر سرمایه ۳۵ هزار دلاری را هدف خود قرار داد و توانست با ایدههای خوبش مبلغ ۵۷ هزار دلار سرمایه جذب نماید. Hollow Knight روایتگر زندگی حشرهای است که در ابتدا قدرت چندانی ندارد. او ابتدا پا به شهری ویرانه میگذارد که بیشتر به یک مخروبه شبیه است. در ادامه باید تلاش کند پرده از اسرار شهر بردارد.
بازی در سبک مترویدوانیا توسعه یافته است. به این صورت که بازیباز در یک نقشه بزرگ، باید مدام در نقشه جستوجو کرده و راههای پیش رویش را باز کند و در این راه شاید مجبور باشد بارها و بارها به عقب برگشته تا به پیشروی در بازی ادامه دهد. طراحی هنری عالی بازی، سکوبازی لذتبخش، سختی چالشبرانگیز الهامگرفته از عناوین استاد میازاکی، دشمنان متنوع، باسهای مهیج همه و همه این بازی را به عنوانی مناسب برای عاشقان عناوین سخت و چالشبرانگیز تبدیل میکند. این بازی که متای عالی ۸۶ را کسب کرده در لیست ما در جایگاه پنجم قرار میگیرد.
Pillars of Eternity – 4
بازی pillars of Eternity عنوانی است در سبک نقشآفرینی که توسط استودیوی Paradox Interactive عرضه شده است. داستان بازی در دنیای فانتزی به نام Eora جریان دارد. نوزادان در کشور دیروود (کشوری در دنیای بازی) به صورت Hollowborne به دنیای میآیند، به این معنی که روحی درون جسمشان وجود ندارد. شخصیت اصلی داستان در طی یک رویداد فراطبیعی، متوجه حضور افرادی با عنوان Watcher میشود. Watcherها توانایی دیدن زندگیهای گذشته و تعامل با روحها را دارند و به نوعی میتوانند عامل به وجود آمدن مشکلات کشور دیروود باشند. در ادامه بازیباز تلاش خواهد کرد تا دلیل پیدایش این موجود را پیدا کرده و مشکل نوزادان کشور را حل نماید.
عنوان Pillars of Eternity که توسط موتور Unity توسعه یافته در ابتدا با نام Project Eternity سرمایه ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار دلاری را به عنوان هدف خود برای ساخت بازیاش در نظر گرفت، اما توانست حدود ۴ میلیون دلار سرمایه جذب کند! و نتیجه کار نیز تحسین منتقدین و متای بسیار عالی ۸۹ بر روی پلتفرم PC بود. داستان تأثیرگذار و جذاب، مبارزات استراتژیک و عمیق دو عامل اصلی موفقیت این عنوان به شمار میروند. بازی Pillars of Eternity و یا ستونهای ابدیت موفق شد جوایز بسیاری را نیز کسب کند. از جمله این جوایز میتوان به جوایزِ بهترین بازی نقشآفرینی از نظر Global Game Awards و وبسایت معتبر PC Gamer اشاره نمود. این عنوان در لیست ما نیز موفق به کسب جایگاه چهارم برترین بازیهای ساختهشده از طریق Kickstarter شده است.
۳ – Shovel Knight
در روزگاری که سازندگان بازیهای گوناگون برای رسیدن به رزولوشن ۴k هزینههای هنگفتی میکنند و در تبلیغات خود، بر روی این موارد بسیار مانور میدهند، هستند کسانی که دلشان لک زده برای پلتفرمرهای دوبعدی قدیم که ما را ساعتها میخکوب پای تلویزیونهای ۲۱ اینچ خانه نگه میداشتند. Shovel Knight انگار ساخته شده تا یک لذت اساسی را برای این افراد فراهم کند. پلتفرمر دوبعدی که توسط استودیویYacht Club Games توسعه یافته و در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی تقریباً برای تمامی پلتفرمها نیز عرضه شده است. این استودیو مبلغ مورد نیاز خود برای ساخت بازیاش را ۷۵ هزار دلار تعیین کرده بود اما توانست ۳۱۱ هزار دلار سرمایه جذب کند. بازی نقدهای بسیار مثبتی دریافت نموده و جوایز بسیاری را نیز از آن خود کرده است. متای نسخه PS4 بازی نمره فوقالعاده ۹۰ است.
بازی پر است از گشتوگذار در قلعهها و مناطق تاریک و عبور کردن از موانع پرتعداد و چالشبرانگیز. باسفایتهای سخت و جذاب نیز مراحل دشوار بازی را برای علاقهمندان به چالش و مبارزه شیرینتر کردهاند. بازی با گرافیک هشت بیتی و پیکسلی ساخته شده است. سبکی از ساخت بازی که بارها نشان داده است، با رزولوشن بسیار پایین هم میتوان زیبایی خلق کرد، مشروط بر طراحی هنری خوب! این امر در این عنوان هم کاملاً مشهود و نمایان است. داستان بازی ساده، اما جذاب و دوست داشتنی است. شوالیه قصه ما با بیلی که در دستانش دارد!!! به همراه دوست سپربهدست خود عازم سفری میشوند. در میانه راه خود به برجی به نام Tower of Fate یا همان برج سرنوشت میرسانند. جادوگر قصه آن دو را گرفتار طلسمی میکند. پس از این واقعه شوالیه سپر به دست (نه بیل به دست!) ناپدید میشود. حال شوالیه بیل به دست باید به دنبال رفیق خود بگردد و همچنین جادوگر را بکشد. Shovel Knight با طعم نوستالژیک خود، طراحی مراحل بسیار خوب ، سکوبازی عالی و باسفایتها و چالشهای جذابش جایگاه سوم این لیست را به خود اختصاص داده است.
Undertale – 2
عنوان Undertale بدون شک عجیبترین عنوان این مقاله به شمار میرود. در کمال تعجب و شگفتی Undertale عنوان نقشآفرینی بسیار عمیقی با امتیاز متای خارقالعاده ۹۲ است، که تنها و تنها توسط یک شخص توسعه یافته. توبی فاکس آمریکایی بازی را به تنهایی با الهامگیری از نقشآفرینیهای کلاسیک پیکسلی ساخته است و به طور حتم ثابت کرده است هر کاری در این جهان با نبوغ و تلاش امکانپذیر است. عنوان Undertale طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ تقریباً برای اکثر پلتفرمها عرضه شده است. این بازی نقشآفرینی عمیق در سطح زیرین زمین جریان دارد. جایی که هیولاهای بسیاری در آن زندگی میکنند. این هیولاها که روزگاری با انسانها در سطح زمین زندگی میکردهاند، پس از شکست خوردن از آنها در جنگ، راهی اعماق زمین شدهاند.
بازی از آن جایی آغاز میشود ما به عنوان یک پسر بچه، به سکونتگاه هیولاها یعنی زیرِ زمین سقوط میکنیم. آنها هم مانند انسانها شخصیتهای گوناگون و خصوصیات خاص خودشان هستند. و باز هم مانند انسانها گاهی اوقات آنی نیستند که مینمایند. گاهی اوقات در پس چهرهای مهربان و دوستداشتنی ، ذات پلید و کثیف خود را مخفی ساختهاند و گاهی نیز قضیه کاملاً برعکس است. تعامل و مبارزه و بازی کردن با این موجودات هسته اصلی گیمپلی بازی را تشکیل خواهد داد. در این بین بسیار پیش خواهد آمد که شگفتزده شوید، بخندید، افسوس بخورید و به فکر فرو بروید. عنوان Undertale که به دلیل نویسندگی، سیستم مبارزات، موسیقی، اصالت و اورجینال بودن خود تحسین تمام منتقدین را در پی داشته است، در این مقاله جایگاه رفیع دوم را به دست آورده است.
۱– Divinity : Original Sin 2
و اما میرسیم به برترین عنوان این مقاله یعنی Divinity : Original Sin 2. در سال ۲۰۱۵ عنوانی نقشآفرینی با نام Divinity : Original Sin توسط استودیوی Larian به بازار عرضه شد که شگفتی اکثر منتقدان و بازیبازان و علاقهمندان عناوین نقشآفرینی فانتزی در پی داشت. بعدها نسخه Enhanced Edition این عنوان نیز به بازار عرضه شد و توانست متای خارقالعاده ۹۴ را نیز در پلتفرم رایانههای شخصی از آن خود نماید. شاید این سؤال پیش بیاید که پس چرا این نسخه در این لیست حضور ندارد. پاسخ این سوال نسخه دوم این عنوان یا همان Divinity : Original Sin 2 است که دو سال پس از عرضه نسخه اول به بازار عرضه شد.
سازندگان بازی این بار درخواست سرمایه ۵۰۰ هزار دلاری را داشتند (تنها ۱۰۰ هزار دلار بیشتر از نسخه اول) در حالی که سرمایهای بیش از دو میلیون دلار در اختیارشان قرار گرفت (این عدد برای نسخه اول حدود ۹۰۰ هزار دلار بود) و آنها هم قدر این حمایت را دانسته و پاسخی شایسته به آن دادند. راستش را بخواهید خیلی دشوار است که یک بازی شاهکار بسازید و کلی موفقیت و تعریف و تمجید دریافت کنید و دو سال بعد نسخه دوم آن را به بازار عرضه کنید بدون آن که تکرار کرده باشید. بدون آن که صرفاً به دلیل اهداف تجاری نسخه دوم را ساخته باشید. خیلی سخت است نسخه اول بازی شما فوقالعاده باشد اما همان عشق و علاقه و شور و انگیزه و تلاش سازندگان را در نسخه دوم هم مشاهده کنید و تمامی این اتفاقات برای نسخه دوم این مجموعه رخ داده است.
اتفاقات بازی در دنیایی فوقالعاده زیبا و فانتزی به نام Rivellon اتفاق میافتند. داستان بازی در مورد جادوگرانی است که نیرو و جادوی خود را از خلأ(Void) دریافت میکنند. اما این عمل آنها بدون هزینه نیست. دسترسی به خلأ باعث ورود موجوداتی شیطانی از آن، به جهان بازی شده که سعی در نابودی افراد دیگر دارند. ما نیز یکی از همین جادوگرانی هستیم که به منطقهای دور تبعید شدهایم. پس از مدتی هیولایی به کشتی حمله کرده و کشتی را در شرف غرق شدن قرار میدهد. حال ما با دوستان خود باید از این مهلکه نجات پیدا کنیم. مناطق و مناظر بازی بینهایت چشمنوازند. مبارزات بسیار عمیق و تاکتیکی و درگیرکنندهاند. محتوایی که در بازی ارائه شده تقریباً تمامی ندارند و میتوانند تا مدت بسیار زیاد شما را راضی نگه دارند. وجود شخصیتهای پرتعداد و جذاب و جهانی با نژادهای متنوع و متفاوت همه و همه در یک عنوان جمع شدهاند تا دل عاشقان سبک نقشآفرینی و ایزومتریک را بربایند. جزییات و ریزهکاریهای بیشماری نیز در تمام بخشهای بازی قرار دارند که از مشاهده آنها متعجب خواهید شد. تمامی این عوامل و واکنش عالی منتقدان باعث شده این عنوان که انصافاً یک کلاس از عناوین دیگر این مقاله بالاتر است، در جایگاه اول لیست قرار گیرد.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- مدیرعامل پلی استیشن: Uncharted برای همیشه صنعت گیمینگ را دگرگون کرد
- گزارش: Intergalactic: The Heretic Prophet شامل عناصر وحشت خواهد بود
- مروری بر عملکرد محتوایی ایکس باکس و پلی استیشن در سال ۲۰۲۴
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- ۱۰ بازی برتر سال ۲۰۲۴ به انتخاب آرمین مُکاری، نویسنده
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
نظرات
مقاله خوبی بود ممنون
ممنون از شما و خوشحالم که پسندیدین
اقای معتقدی شما بایرنی هستید؟؟؟
اگه هستید ایول به شما
در ضمن مقاله خیلی جالبی بود
ممنون امین جان عزیز لطف داری
بله من آلمانی و بایرنی هستم :yes: 😀
مقاله عالی بود.pillars of eternity رو تجربه کرذم داستان و ازادی عملی که تواین بازی هست تو کمتر نقش افرینی ای دیدم.ولی حیفه اسم pillars of eternity اورده بشه و اسم ابسیدیان استودیو سازنده اورده نشه.
ممنون بابت لطفتون
کاملا درست میفرماییدو خوب شد که حداقل شما اسمشو آوردین :yes:
مقاله عالی بود! عالی!
قربانت پویا جان ممنون بابت لطفت
دست سعیدجان بزرگوار هم درد نکنه که این ایده رو به من دادن
اختیار داری هامون عزیز. از ایده تا عمل خیلی فاصله اس. مهم اینه که شما عالی پیاده اش کردی.
قربانت مرسی :rose:
امسال بدجور حق Divinity : Original Sin 2 خورده شد.
واقعا لیاقت این رو داشت که حداقل نامز بازی سال بشه.
متاسفانه گیمر های امروز فقط می تونن راه برن و تق تق تیر بزنن و توانایی بیشتر از این رو ندارن 🙁
واقعا مقالهٔ فوقالعاده عالی بود جناب هامون معتقدی.
ممنون عزیز خیلی لطف داری :rose:
خسته نباشی برادر مهربانم اقای معتقدی :yes:
عاشق مقالات حضرت العالی هستم خیلی قلم شیوایی دارین دوستون دارم تا بعد :brokenheart:
Good Job !!
نقد عالی …
_____________________________
دیگ نبود ؟؟ اسمت رو تریلی نمیکشه !!!! 😐
ممنون علی جان
خیلی ممنون بابت نظرتون :heart: خیلی لطف دارین امیدوارم مقالاتم لایق محبتتون باشه
kickstarter که فوق العادس و تو کشورمون جای خالیش کاملا حس میشه . یه تعداد زیادی از طرفدارای دو آتیشه DOS 1 که بنده هم بینشون باشم شدیدا از DOS 2 نا امید شدن هرچند بازی خوبی بود اون خاص بودن , لذت و روح نسخه اول رو نداشت .
تو اینده رتبه اول میرسه به استار سیتیزن.
پس kingdome come کو؟
Kingdom Come بازی خوبیه ولی خب چه از نظر نمرات جهانی چه لیست های معتبر و چه ارزش نهایی عنوان به نظرم لایق حضور در بین این بازی های عالی نبود
تو ایران Kick starter نداریم ولی kick gamer داریم!
وقتی اسم Darkest Dungeon رو توی این مقاله دیدم با تمام وجود درود فرستادم به شرکت kickstarter . یکی از چالش بر انگیز ترین بازیهایی بود که تا حالا بازی کرده بودم, در حد سری دارک سولز که با مشقت بسیار زیاد تمومش کردم البته تنها بازی هست که از بین بازیهایی که اسم بردین تجربش کردم ولی مطمئنم همه با کیفیت هستن . واقعا هر گیمری لازمه بدونه پشت اون بازیی که تهیه میکنه و میشینه ازش لذت میبره, چه زحمت هایی که کشیده نشده !
ممنون بابت مقاله
خواهش می کنم ممنون بابت به اشتراک گذاشتی نظر خوبتون