این یک Uncharted کامل است… | نقد و بررسی بازی Uncharted: The Lost Legacy
ساخت عناوین دنباله و فرعی و اسپین آف و … از یک فرنچایز بزرگ در دنیای امروز تبدیل به کاری وحشتناک و خوفناک شده است و برخی سازندگان واقعا ترجیح می دهند یک آی پی جدید بسازند تا این که بر روی بازیشان،یک اسم بزرگ و یک شماره یا پسوند حک شود و کار برایشان چندین برابر سخت تر شود و منتقدان و طرفداران آن فرنچایز و کلا صنعت بازی با دیدی سخت گیرانه تر و با یاد نسخه های موفق و بسیار بزرگ آن سری، به بازی جدید نگاه کنند و از آن ایراد بگیرند. دلیل اصلی این موضوع به این خاطر است که در سال های اخیر سطح انتظارات جامعه جهانی بازیبازان نسبت به دوران گذشته بسیار بالاتر رفته است، مخصوصا همانطور که گفته شد در مورد نسخه های جدید فرنچایزی که شماره های اول آن عالی و فوق العاده بوده است. صنعت بازی و طرفداران و منتقدان و… انتظار دارند و داریم که وقتی یک عنوان در شماره اول برای ما خاطرات شیرینی رقم زده است در شماره های بعدی نه تنها خاطرات شیرین تری را برای ما خلق کند، بلکه انتظار هم داریم تا نسخه جدید هم مانند بازی قبلی باشد و هم یک بازی جدید باشد. ما فقط می خواهیم، اما نمی دانیم چطور باید چنین کاری را عملی کرد و فکر نمی کنیم که ایا اصلا این خواسته منطقی است یا خیر؟ از جهتی دیگر در سال های اخیر نقش نمرات و امتیازات بازی ها مخصوصا مراجع معتبر در موفقیت یک بازی و حتی فروش آن بسیار پر رنگ تر شده است و این نمرات کاملا نقش تعیین کننده ای دارند.
حالا وقتی سازنده ای می خواهد نسخه جدید از یک فرنچایز موفق را بسازد واقعا نمی داند که باید دقیقا چه کاری انجام دهد تا منتقدین راضی شوند. اگر بیایند و با المان های موفق عنوان اول یک بازی جدید خلق کنند و تنها کیفیت گرافیکی و .. بازی را ارتقا دهند که منتقدان انگ تکراری بودن به آن بازی می زنند و گاهی از نمره آن کم می کنند در حالی که با خود نمی گویند چرا سازنده باید اصطلاحا به ترکیب تیم برنده دست بزند و بازی موفق خود را کلی تغییر دهد؟ اگر هم تغییرات زیاد ایجاد کنند که همین خود ما می گوییم این که دیگر اصلا فلان فرنچایز نیست و یک بازی دیگر شده است. اما در این زمینه استثناهایی هم وجود دارند و عناوینی هستند که نشان می دهند می شود هم از یک نام بزرگ، عنوانی دنباله یا فرعی ساخت و هم کاری کرد که بازی هم به ریشه هایش وفادار باشد و هم تغییراتی داشته باشد که بازی را جذاب تر می کند. یکی از مثال های بارز این موضوع عنوان Uncharted 4: A Thief’s End بود که هم یک آنچارتد بود و هم به اندازه یک نسل تغییر داشت و بی نظیر هم عمل کرد. عنوانی هم که امروز در مورد آن صحبت خواهیم کرد ادامه و نسخه ای فرعی برای بازی چهارم است که البته چون شماره دار و اصلی نیست و قرار بوده در اصل یک بسته الحاقی باشد، آن قدر انتظار نمی رفت که تغییرات شدید و … نسبت به بازی چهارم داشته باشد اما سازندگان توانمندش موفق شده اند تا هم تغییراتی ریز در بازی ایجاد کنند که آن را برای بازیباز متنوع تر نمایند و هم کاملا به نام سری وفادار بمانند.
صحبت از عنوان فرعی Uncharted: The Lost Legacy است که اخیرا در ادامه شاهکار چهارم منتشر شد و با این که در ابتدا قرار بود بسته الحاقی داستانی باشد اما تبدیل به یک تجربه بیش از ۱۰ ساعته Stand Alone و مجزا شد. نسخه Uncharted 4: A Thief’s End، استانداردهای فرنچایز آنچارتد که با ۳ نسخه اولیه خود، استانداردهای سبک شوتر سوم شخص و اکشن ماجرایی را در نسل هفتم بالا برده بود، باز هم به بالاتر برد و دقیقا با تغییر از نسل هفت به هشت، سری Uncharted نیز به اندازه یک نسل با کیفیت تر شد. به طوری که واقعا باید گفت ساخت دنباله و یک نسخه جدید و حنی فرعی برای شاهکاری مانند Uncharted 4: A Thief’s End آن هم با فاصله زمانی نزدیک واقعا حساس است. خیلی دشوار است که برای چنین بازی بزرگ و شاهکاری دنباله و نسخه جدیدی بسازید که باز هم مورد تحسین همه قرار بگیرد، آن هم با عوض کردن شخصیت اصلی بازی که در کل فرنچایز حضور داشته و ستون آن بوده است، اما همانطور که قبل تر گفته شد سازندگان نابغه این فرنچایز در ناتی داگ باز هم موفق به انجام این کار شدند و با خلق عنوان فرعی Uncharted: The Lost Legacy شاهکاری دیگر آفریدند. عنوانی که مانند نسخه چهارم یک شاهکار گرافیکی و حتی در برخی مواقع زیباتر از آن است و البته از همان مکانیک های موفق و مطمئن نسخه چهارم استفاده کرده و با برخی اضافات جذاب، یک بازی بی نهایت لذتبخش و سرگرم کننده مانند آن چه که انتظار می رفت خلق شده است. در این مطلب قصد داریم تا به بررسی دقیق و جزء به جزء عنوان Uncharted: The Lost Legacy پرداخته و نکات قوت و ضعف آن را با هم بررسی کنیم تا شما عزیزان هر چه بیشتر با زوایای مختلف این بازی و یکی از برترین تجربه های نسل هشتم بازیهای رایانهای آشنا شوید. البته قطعا میدانید که خرید عناوینی مثل Uncharted: The Lost Legacy نیازی به خواندن نقد برای تصمیمگیری در باره خرید یا عدم خرید آن ندارد زیرا که خودش مقیاس و معیاری است برای سنجیدن یک عنوان شوتر سوم شخص و بیچاره شوتر سومشخصی که بخواهند قدرتش را در مقایسه با عناوینی مثل Uncharted 4 و Uncharted: The Lost Legacy بسنجند زیرا که کار بسیار سختی دارد، درست مانند عنوان جهان آزاد و سندباکسی که بخواهد با GTA V مقایسه شود. اگر به هر دلیلی به عنوان Uncharted: The Lost Legacy و فرنچایز آنچارتد علاقمند هستید در ادامه نقد و بررسی این عنوان زیبا با من و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه باشید.
در داستان بازی که در هند دنبال می شود، Chloe Frazer که به مانند نیتن دریک یک شکارچی گنج یا اصطلاحا treasure hunter است و شخصیت اول این نسخه می باشد (در نسخه دوم آنچارتد با او آشنا شده بودیم)، از Nadine Ross که وی را در نسخه چهارم دیده بودیم و یک مزدور است درخواست می کند تا با او همراه شود و با هم به جستجوی یافتن tusk of Ganesh که است، بروند. Ganesh فرزند خدای هندوها یعنی شیوا است و این عاج افسانه ای را در زمانی که در حال دفاع از معبد پدرش بوده است گم کرده است. پدر خود کلوئی نیز در جستجوی همین عاج بوده است و سرانجام نیز چانش را در این مسیر از دست داده و توسط گروهی از دزدها و مزدوران کشته شده است. در واقع داستان این نسخه حول محور ماجرای یافتن یک گنج افسانه ای (Tusk of Ganesh) این بار در کوهستان های هند و Western Ghats است و البته مواجهه و مقابله با یک آنتاگونیست و شخصیت منفی اصلی که در این بازی Asav نام دارد.
با توجه به جدید بودن بازی قصد نداریم تا بیشتر از این داستان بازی را برای شما عزیزان لو دهیم تا لذت تجربه آن را از دست ندهید. جالب است بدانید سازندگان در ابتدا می خواستند که نیتن دریک به عنوان شخصیت همراه در Uncharted: The Lost Legacy حضور داشته باشد ولی بعدا به این نتیجه رسیدند که این کار جالب نیست و راستش را بخواهید بسیار خوشحالم که به این نتیجه رسیدند زیرا فکر نمی کنم طرفداران دوست داشته باشند که نیتن دریک همراه آن ها باشد و کنترل شخص دیگری را به دست بگیرند. همچنین سازندگان برای نقش اصلی این نسخه تقریبا تمامی شخصیت های این سری از چارلی کاتر گرفته تا دختر نیتن و سم دریک و ویکتور سالیوان و… را امتحان کردند ولی نهایتا به این نتیجه رسیدند که داستانی را با محوریت کلویی و با حضور نیدین طراحی کنند. Uncharted: The Lost Legacy به سنت همیشگی این فرنچایز، در زمینه شخصیت پردازی نیز فوق العاده عمل کرده است و شخصیت های بازی از اصلی گرفته فرعی همه به بهترین شکل پرداخت شده اند. البته که این موضوع در این فرنچایز چیز جدیدی نیست و همواره در عناوین آنچارتد شاهد شخصیت پردازی بی نظیری بوده و هستیم اما با توجه به این که در Uncharted: The Lost Legacy شخصیت های اصلی عوض شده اند و شاهد حضور نیتن دریک افسانه ای نیستیم،
شخصیت پردازی قوی خیلی بیشتر از قبل اهمیت داشته تا بازیباز بتواند با شخصیت های جدید و حضور کلوئی به جای نیتن دریک که سال ها با او همراه بوده است، کنار بیاید و آن ها را نیز قبول کند که خوشبختانه دقیقا این اتفاق در Uncharted: The Lost Legacy و داستان آن رخ داده است. در مجموع بایستی گفت داستان Uncharted: The Lost Legacy بسیار جذاب و هیجان انگیز است و با وجود این که مانند بازی های اصلی سری طولانی نیست، اما از ساختار و چارچوب محکمی بهره می برد و خیلی خوب و جذاب آغاز شده و به موقع نیز به انتها می رسد و بازیباز را خرسند می کند. داستان در Uncharted: The Lost Legacy مانند همه عناوین قبلی و اصلی سری، یک لحظه هم شما را به حال خود رها نمی کند و همواره از عوامل اصلی و جذاب برای شما در جهت پیشروی در بازی است. ناتی داگ به بهترین شکل ممکن کاری کرده است که سرنوشت دو شخصیت فرعی در نسخه های قبلی و پیشینه آن ها و این که از کجا آمده اند، برای ما اکنون در Uncharted: The Lost Legacy مهم شود و با شخصیت های اصلی این نسخه ارتباط برقرار کنیم و آن ها را دوست بداریم.
Uncharted: The Lost Legacy یک نسخه فرعی و اصطلاحا اسپین آف برای فرنچایز آنچارتد محسوب می شود و حتما می دانید که در چنین نسخه هایی معمولا گرافیک و انجین گرافیکی استفاده شده برای ساخت بازی و جلوه های بصری دقیقا مشابه عنوان آخر و اصلی است که در آن فرنچایز عرضه شده است (و خب البته گبم پلی نیز معمولا همینطور است که در بخش مربوط به خود در مورد آن صحبت خواهیم کرد)، مخصوصا اگر که عنوان فرعی مانند Uncharted: The Lost Legacy قرار باشد با فاصله کم بعد از نسخه اصلی منتشر شود و در ابتدا یک بسته الحاقی بوده باشد. در مورد Uncharted: The Lost Legacy نیز چنین موضوعی کاملا صادق است و این بازی فرعی در واقع می تواند دنباله ای بر مراحل نسخه چهارم از نظر بصری باشد که تنها شخصیت قابل بازی اش تغییر کرده است. البته خب حتما خوب می دانید که وقتی می گوییم گرافیک این نسخه نسبت به نسخه چهارم تغییر زیادی نکرده است، در واقع اصلا نیازی هم نبوده که تغییری کند زیرا که نسخه چهارم این سری یک شگفتی و یک معجزه گرافیکی در نسل هشتم بازی ها به حساب می آید. به همین ترتیب Uncharted: The Lost Legacy نیز یکی از خارق العاده ترین گرافیک ها را در نسل هشتم عرضه می کند و به واقع جزو زیباترین عناوینی است که تاریخ بازی های رایانه ای از لحاظ بصری به خود دیده است. بازی چشم های شما را از زیبایی به خود خیره می کند و به قدری زیبا و با سلیقه و حرفه ای ساخته و پرداخته شده است که جای گرفتن هیچ گونه ایراد و اشکالی را از لحاظ گرافیکی نه برای من و نه برای هیچ منتقد دیگری در سراسر دنیا باقی نمی گذارد.
در مبحث فنی، Uncharted: The Lost Legacy خارق العاده عمل می کند و کاملا روان، بدون کوچکترین مشکل و با ثبات کامل اجرا می شود. به هیچ وجه حتی در شلوغ ترین و پرافکت ترین لحظات و پرجزئیات ترین صحنه های بازی نیز کوچکترین افت فریمی مشاهده نمی شود و بازی از لحاظ ثبات در نرخ فریم ریت نیز بسیار مقتدر عمل میکندکه این واقعا قابل تحسین است. سازندگان به طرز وحشتناکی بر روی تمامی جزئیات گرافیکی بازی اعم از تکسچرها و طراحی چهرهها و … وقت گذاشتهاند و با وسواسی خاص آنها را به بهترین شکل در بازی پیاده کردهاند. جزئیات صورت شخصیتها و حالات چهره آنها هنگام صحبت کردن و گشت و گذار در محیط فوقالعاده دیدنی از کار درآمدهاند و شاهد زیباترین انیمیشن های ممکن در یک بازی رایانه ای در عنوان Uncharted: The Lost Legacy به مانند نسخه چهارم هستیم. از لحاظ کیفیت بافت ها و تکسچرها نیز نوابغ ناتی داگ سنگ تمام گذاشته اند و در بازی اصلا با مواردی مثل بی کیفیتی بافت ها و گوشه دار بود آنها و همچنین تکسچرهای ضعیف یا پارگی تصویر و … برخورد نمی کنیم. از دیگر جهات فنی نیز بازی در بهترین کیفیت ممکن قرار دارد و هیچ گاه مواردی مثل دیر لود شدن برخی تکسچرها که امروزه گریبانگیر بسیاری از بازیهای بزرگ دنیا نیز هست را مشاهده نمیکنید. از لحاظ “عمق دید” نیز بازی فوقالعاده زیبا عمل میکند و شاهد مناظر بسیار زیبا و چشمنوازی در دوردستها هستیم. نورپردازی بازی نیز مانند دیگر بخش های گرافیکی بازی شما را شگفت زده می کند و مواردی مانند ایجاد سایه و تلالو نور و… کاملا به صورت واقعی و Realisic طراحی شده اند و شاهد یک نورپردازی کامل و داینامیک در بازی هستیم. افکتهای نورپردازی به قدری بینقص و طبیعی و در اوج زیبایی کار شدهاند که گاهی در بازی میایستید و به تلالو اشعههای نور از بین شاخ و برگ درختان و یا تابیدن آنها بر روی صورت شخصیتهای جاافتاده و پختهتر شده شخصیتهای بازی مینگرید و کار سازندگان را تحسین میکنید. به طور کلی در مبحث گرافیک فنی باید گفت Uncharted: The Lost Legacy کاملا عاری از ایراد و اشکال عمل می کند.
از لجاظ گرافیک هنری و طراحی ها نیز اوضاع Uncharted: The Lost Legacy چندان تفاوتی با بخش فنی بازی نمی کند. تنها کافیست تا در برخی مراحل بازی دقایقی بایستید و با دقت به اطراف خود و طراحی های مناظر اطراف و دوردست ها نگاه کنید (که حتما هم مانند نسخه چهارم بارها این کار را خواهید کرد) تا متوجه شوید قضیه از چه قرار است و با چه طراحی هنری بی نقص و بی نظیری روبرو هستید. بازی حتی در یک مرحله نیز از لحاظ تنوع طراحی برای بازیباز کم نمی گذارد و شما بازی را در انواع و اقسام محیط هایی با طراحی زیبا و بی نظیر پیش می برید. تک تک مراحل و مناطقی که در بازی مشاهده می کنید، هر یک شما را با طراحی هنری چشم نواز خود شگفت زده می کنند و جای هیچ گونه اما و اگری را برای ما باقی نمی گذارند و چشمهای بازیباز را خیره می کنند و مراحلی فوق العاده جذاب را برای ما رقم می زنند. در مجموع در مبحث گرافیکی بازی در بخش فنی و هنری باید اذعان داشت که Uncharted: The Lost Legacy بدون شک یک الگو و یک میزان برای سایر عناوین است و هر عنوانی را که بخواهیم از لحاظ کیفیت گرافیکی بسنجیم می توان آن را با Uncharted: The Lost Legacy که مثالی از یک عنوان بی نقص در این بخش است مقایسه کرد و آن را سنجید.
Uncharted: The Lost Legacy از لحاظ گیم پلی به مانند نسخه چهارم یک بازی بی نقص و بی نهایت سرگرم کننده است. یک باز اکشن ماجرایی که از زاویه دوربین سوم شخص دنبل می شود و در مبارزات یک عنوان شوتر سوم شخص است و المان های پلتفرمر و پازل و گاها مخفی کاری را نیز داراست. بازیباز در مبارزات می تواند از روش مبارزه نزدیک؛ سلاح گرم و همینطوز مخف کاری استفاده نماید. Chloe Frazer شخصیت اصلی بازی که کنترل وی را در دست دارید هم به مانند نیتن دریک یک شکارچی گنج ماهر و بی کله و نترس در پریدن و بالا رفتن از در و دیوار و انجام حرکات آکروباتیک است! تنوع مراحل و محیط های بازی و طراحی مراحل آن چیزی فراتر از فوقالعاده است و هرگز، به معنای واقعی هرگز احساس تکراری شدن یا بازی کردن در بخشهایی شبیه به هم به شما دست نخواهد داد و مانند نسخه چهارم تجربه ای سراسر تنوع و هیجان خواهید داشت. در طول گیم پلی بازی که البته از نسخه های اصلی کوتاه تر است در انواع و اقسام محیطها از محیط های شهری گرفته تا داخل ساختمان ها و داخل معابد و متاطق سرسبز و … بازی خواهید کرد و از حیث تنوع مراحل، Uncharted: The Lost Legacy فوق العاده است. در بازی بخش هایی نیز مانند همیشه به حل کردن برخی پازل ها و معماهای محیطی اختصاص دارد و همینطور در قسمت هایی از آن، کنترل وسیله نقلیه را به دست می گیرید و باید در بخش هایی بسیار جذاب و زیبا رانندگی کنید که باز هم سبب شده است بازی متنوع تر شود.
تنوع اسلحهها کاملا مناسب است و شما در بازی از رایفل و شات گان گرفته تا پیستول و ریوولور و همینطور سلاح های منفجره دستی مانند نارنجک و سی ۴ و … را برای از پای در آوردن دشمنان در اختیار دارید. گانپلی بازی نیز به مانند همیشه جذابیت بسیار بالایی دارد. مکانیسم شلیک و هدفگیری در بازی به بهترین و خوشدستترین شکل انجام میشود و همچنین سیستم کاورگیری بازی نیز حتی از همیشه هم بهتر است و کاملا درست و به موقع و بدون کوجکترین حرکت اضافی عمل میکند. مبارزات بازی نیز به دلیل بالاتر رفتن هوش مصنوعی دشمنان چالشبرانگیزتر و جذابتر شده است و دشمنان کاملا نسبت به تاکتیک های شما واکنش نشان می دهند و با هم کاملا همکاری می کنند و باعث می شوند تا کار آسانی در به پایان رساندن برخی از مبارزات بازی نداشته باشید که این موضوع بسیار هیجان انگز است. همچنین افراد و یاران همراه شما نیز هوش مصنوعی فوق العاده ای دارند و می توانند کارهای از قبیل پرتاب آبکت ها به سمت دشمنان و گیج کردن آنها، اطلاع دادن محل دشمنان دیده نشده و کمین کرده به شما و همینطور شلیک به دشمنان و کمک در مبارزات را انجام دهند.
سازندگان بازی موفق شدهاند تا بالانس بسیار مناسبی را بین اکشن و بخشهای گشت و گذار و اکتشاف و پلتفرمینگ در بازی ایجاد کنند تا به هیچ وجه باعث خستگی و بیحوصلگی بازیباز نشود. علاوه بر حمله مستقیم به دشمنان شما می توانید از تاکتیک های مخفی کاری و بی سرو صدا از پای در آوردن دشمنان نیز استفاده نمایید. در این نسخه یک نکته جدید در گیم پلی بازی وجود دارد و آن هم اضافه شدن سلاح های مجهز به صدا خفه کن است که بخش مخفی کاری بازی را بسیار ارتقا داده و حرفه ای تر کرده است. یکی دیگر از نکات چذاب در این نسخه، آن است که با این که مسیر رو روند کلی بازی خطی است، اما راه ها و مسیر های گوناگوم و مختلفی برای گشت و گذار و انجام هدف وجود دارد و جالب است بدانید که نقشه های مراحل در Uncharted: The Lost Legacy بزرگتر از نسخه چهارم هستند. در بخش هایی از بازی شما می توانید مسیر و نتیجه دیالوگ ها را با تصمیمات خود تغییر دهید که در این بخش ها از درخت دالوگ ها یا dialog tree استفاده شده است. بازی دسترسی به بخش چند نفره Uncharted 4: A Thief’s End را نیز در اختیار شما قرار می دهد به علاوه محتویات اضافه ای که با نسخه Uncharted: The Lost Legacy به این بخش اضافه می شوند.
در زمینه صداگذاری سازندگان خوب می دانسته اند که در این نسخه، صداگذاری شخصیت ها خیلی بیشتر از قبل اهمیت دارد زیرا دیگر این بار نولان نورث و نیتن دریک دوست داشتنی را ندارند که با بذله گویی ها و شیرین زبانی هایش حتی هنگام خطر مرگ، دل هر بازیبازی را ببرد و این بار بایستی شخصیت های اصلی بازی و در راس آن ها نقش اول بازی یعنی کلویی، به حدی عالی صداگذاری شوند که نه تنها بازیباز از نبود نیتن دلزده و غمگین نشود بلکه شخصیت های بازی و کلوئی را نیز کاملا بپذیرد. در همین راستا نیز صداگذاری شخصیت ها در بازی Uncharted: The Lost Legacy در اوج کیفیت قرار دارد و حتی کوچکترین و جزئی ترین نقش ها نیز به بهترین شکل ممکن کار صداگذاری شخصیت ها را انجام داده اند ک البته این موضوع یک رسم همیشگی نیز در این سری و کلا بازی های ناتی داگ محسوب می شود. در صدای تمامی شخصیت ها کاملا احساسی که در آن لحظه دارند مشهود است و به خوبی حس غم، ترس، شادی، عصبانیت و … همان طور که در یک انسان واقعی وجود دارد در صدای شخصیت های بازی کاملا حس می شود.
Claudia Black و Laura Bailey به ترتیب در نقش های کلویی و نیدین ظاهر شده اند و از صداگذاری گرفته تا موشن کپچر و … را بر عهده داشتند و باید گفت به نظر می رسد که این کار را با بی نقصی هر چه تمام تر به انجام رسانده اند. ترکیب این صداگذاری حرفه ای با گرافیک فوق العاده بازی و انیمیشن های بسیار طبیعی صورت شخصیت ها، باعث شده است تا گوش دادن دیالوگ ها و مشاهده صحبت ها در بازی بسیار لذت بخش تر باشد و به هیچ عنوان لحظه ای حس مصنوعی بودن به بازیباز دست ندهد، طوری که انگار مشغول گوش دادن و مشاهده صحبت کردن بین افراد در دنیای واقعی با انسان های واقعی است. در راس کیفیت کار صداگذاران بازی، صداپیشگی Claudia Black و Laura Bailey به ترتیب در نقش های کلویی و نیدین قرار دارد که واقعا بی نظیر و بدون ذره ای نقص انجام شده است و لذت بازی را بالاتر برده است. همچنین صداپیشگان دیگر شخصیت ها نیز مانند همیشه کار خود را در به عالی ترین شکل انجام داده اند و با عملکرد حرفه ای خود باعث کامل شدن روند صداگذاری شخصیت ها در بازی شده اند،
تم اصلی موسیقی سری Uncharted که توسط Greg Edmonson ساخته شد در تاریخ موسیقی بازی های رایانه ای جاودانه شده است و Greg Edmonson که در عرصه سینما و تلویزیون با موسیقی سری Firefly کاملا شناخته شده است را نیز در زمره بزرگترین موسیقیدانان و Composer های عناوین رایانه ای تا به امروز قرار داد و وی ساخت موسیقی ۳ نسخه اول بازی را عهده دار بود اما همانطور که میدانید در نسخه چهارم دیگر Greg Edmonson کار ساخت و تنظیم موسیقیها را پس از سالها افتخارآفرینی در این فرنچایز، بر عهده نداشت و Composer جدیدی برای این عنوان استفاده شد که Henry Jackman نام دارد و سابقه ساخت موسیقی در فیلمهایی مثل X-men 1st Class را بر عهده داشته است. در این نسخه هم مانند بازی چهارم از همین آهنگساز استفاده شده است و وی نیز به زیباترین شکل ممکن کار بی نقص خود در نسخه چهارم را کامل کرده و ادامه داده است تا باز هم شاهد موسیقی هایی در خور نام بزرگ آنچارتد در Uncharted: The Lost Legacy باشیم. تمامی قطعات، موسیقیها و به طور کلی ساندترک بازی به مانند همیشه در این فرنچایز، بسیار عالی، روحنواز، زیبا و با کیفیت Compose شدهاند و حال و هوای بازی را در هر لحظه و بسته به موقعیت خاص بازی در آن صحنه به خوبی به ما منتقل میکنند و کاملا با جو بازی همخوان و سازگار هستند. در مجموع باید گفت صداگذاری و موسیقی عنوان Uncharted: The Lost Legacy نیز مانند سایر بخش های این بازی در بالاترین سطح ممکن قرار دارد و بدون شک بازی در این زمینه نیز یکی از سردمداران نسل هشتم محسوب می گردد.
Uncharted: The Lost Legacy یک تجربه بیش از ۱۰ ساعته فوق العاده لذتبخش، هیجان انگیز و بی نهایت سرگرم کننده است که لحظه لحظه تجربه آن برای بازیباز، به مانند تمام عناوین قبلی این سری، شیرین و به یاد ماندنی است و خیلی زود تبدیل به یکی از برترین خاطرات وی خواهد شد. با این که Uncharted: The Lost Legacy یک نسخه اسپین آف و فرعی است اما نه تنها هیچ چیزی از عناوین اصلی سری کم ندارد بلکه برخی مواقع برتر هم هست و مثلا با قرار دادن سیستم صداخفه کن برای سلاح ها در بازی، سطح مخفی کاری را در کل این سری یک درجه بالاتر برده و بسیار حرفه ای تر کرده است.
با توجه به این که امتیاز نسخه چهارم آنچارتد از نظر بنده امتیاز کامل و ۱۰ بوده است، واقعا به هیچ عنوان نمی توانم در مورد Uncharted: The Lost Legacy بگویم ایرادی وجود دارد که در نسخه ۴ نبوده است و امتیاز ۹٫۵ که به این عنوان اختصاص داده ام تنها به این خاطر نیم نمره کمتر از نسخه قبلی دارد که واقعا سری آنچارتد با نیتن دریک و کنترل او و بذلوگویی هایش لذت دیگری دارد و هر چند که کلویی هم واقعا شخصیت فوق العاده ای است اما نمی شود بازی کرد و دلت برای بذله گویی ها و شوخی ها و با خود حرف زدن های نیتن دریک تنگ نشود. در واقع Uncharted: The Lost Legacy تمام نکات بی نظیر نسخه چهارم را دارد و هیچ گونه، دقت کنید “هیچ گونه” کم و کسری نسبت به آن ندارد و تنها نیم نمره ای که کسر شده است به این خاطر است که آنچارتد با نتن دریک چیز دیگری است و وی معنای این فرنچایز محسوب می شود.
ناتی داگ باز هم کاری بسیار بزرگ و جاودانه انجام داده است و شاهکاری را ساخته که قدرت و شکوه یک نسل را به همراه خود دارد. کمتر استودیویی میتواند عنوانی و فرنچایزی را خلق کند که یکتنه فروش کنسول را کلی بالاتر ببرد و از منتقدینی که جدیدا بسیار سختگیر شدهاند و گاها انگار مرض خودبزرگبینی دارند پشت سر هم امتیازات عالی را دریافت کند. سونی باید خیلی خوشحال باشد که یکی از بزرگترین و برترین استودیوهای سازنده بازی در تاریخ بازی های رایانه ای را داراست و به واقع ناتی داگ یک افسانه زنده در صنعت بازیسازی امروز دنیا محسوب می شود. ناتیداگ افسانهای و نوابغ حاضر در آن بار دیگر نشان دادند که چطور باید بازی ساخت و موفق شدهاند تا یک عنوان یه یادماندنی دیگر را برای دوستدارارن پلیاستیشن به ارمغان آورده و برگ زرین دیگری را نیز در کارنامه پر از افتخار خود رقم بزنند و ثابت کنند که چیزی جز عنایون بی نظیر نمی سازند حتی اگر بازیشان عنوانی فرعی باشد با زمان ساخت بسیار کم که قرار بوده است در ابتدا یک بسته الحاقی باشد اما تبدیل به عنوانی مجزا می شود و باز هم می توان بی نظیر عمل نماید.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- چرا GTA IV بهترین ساخته راکستار است؟
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- گزارش: Intergalactic: The Heretic Prophet شامل عناصر وحشت خواهد بود
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- Indiana Jones and the Great Circle بهترین بازی سال Gamescom از دید مخاطبین شد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- بنیانگذار ناتی داگ دلیل فروش استودیو به سونی را توضیح میدهد
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
نظرات
اقای سعید اقابابایی یک سوال از نوشتن مقاله که خواسته بودم منصرف شدید ?:-)
در هر صورت نقد زیبایی بود . :yes:
بهترین نسخه انچارتد >>>> آنچارتد لاست لگاسی ( نظر شخصی )
با تشکر از سعید جان بابت نقد….
باید بگم لاست لگاسی در واقع برای من تا به اینجا یکی از بهترین تجربه هام تو نسل هشت بوده…بازی ای که از هر لحاظ کامله و واقعا جز نداشتن نیتن دریک و یکم مدت زمان کوتاه تر نسبت به نسخه چهارم ؛ واقعا چیزی کمتر از اون نداشت…مشخصا این بسته الحاقی (در واقع اسپین اف!) تجربه ای هستش که به نظرم باید هر گیمری فارق از بحث طرفداری و فن بازی تجربش کنه چون همچین آثاری مخصوصا تو نسل هشتم خیلی کمیاب شده…این نسخه تمام تلاش خودش رو کرد که بتونه یک شخصیت فوق العاده قوی دیگه رو در آینده ای نه چندان دور به کرکتر اصلی این فرانچایز تبدیل کنه که بنظرمن کاملا هم ناتی داگ تو این امر موفق بود ولی بازم هیچ جوره نمیشه پای یک ( آنچارتد) بشینی و در حالیکه شخصیت اصلی بازیت نیتن نیست ؛ دلت برای کلمه oh crap! تنگ نشه… 🙁
……………………………………………………………
پ.ن : سعید فارغ از اینکه نقدت عالی بود مث همه نقدای قبلیت ؛ یه ایراد خیلی ریزی میخوام بهت بگیرم…اینکه توی نقدات از اصطلاحات و کلمات و جملات قبلیت که تو نقدای دیگت به کار بردی ؛ دوباره استفاده میکنی بنظرم یکم جالب نیست…بالاخره ماهایی که طرفدارتیم و همه نقدا و مقالاتت رو دنبال میکنیم این چیزا رو زود متوجه میشیم دیگه 😀 😀
ولی بازم به هر حال سلیقه خودته…موفق باشی
درود بر شما حامد عزیز. خیلی ممنونم از لطف و محبت شما و ممنونم که مطالعه فرمودید و خوشحالم که راضی بودید از مقاله.
در مورد بازی و نبود نیتن و دلتنگی کاملا باهاتون موافقم.
خدمتتون عرض کنم که این موضوع اصلا چیزی نیست ک قرار بوده باشه مخفی و یواشکی باشه که شما بخواید کشفش کنید. بنا به مقاله ای که نوشته ای میشه گاها گریزی به مقالات قبلی “خود بنده” اگر لازم باشه زده میشه (مانند تمامی نویسنده ها که گاها به گفته های قبلی خود گریزی میزنن و رجوع میکنن)و مثلا توی این مطلب اون موردی که گفته بودم سازنده ها میخواستن نیتن رو شخصیت همراه قرار بدن چون جالب بود و یک اطلاعات خوب به خواننده بود مثلا تکرار شده دوباره. وقتی که لازم ببینم گاهی گریزی به مطالب خوب و مفید و جالب قبلی در یکی دو خط زده میشه . کلا این موضوع بسیار بسیار بسیار کم تعداده و اصلا تمام مقالات رو در بر نمی گیره و استثنا هست فقط. اگر که مقالات رو خونده باشید کاملا متوجه حرفم میشید.
نقد خوب و کاملی بود.ولی آون نیم نمره 😐 :chicken2:
ولی بازیش عالیه عالییییی
درود بر شما. خیلی ممنونم از لطفتون
درود بر شما. ممنونم از این که مطالعه فرمودید.
چه مفاله ای بود که درخواست داشتید؟
۲۰ حرکت برتر شخصیت های بازی های رایانه ای .
الان نزدیک یک سال هست یک سال نیم هست که به شما گفتم گفتین بعد e3مقاله رو قرار میدم.
قبلا با اکانت monkey t loffy درخواست داده بودم.ممنون از این که همه نظرات رو جواب میدید 🙂 :yes:
باور بفرمایید که اگر جای بنده بودید متوجه می شدید که چه خبره و چه حجمی از کار و درخواست روی سرم ریخته. با این حال بازم سعی میکنم همشه نظرات کاربرامونو اولویت قرار بدم.
دمتون گرم واقعا بازی زیباییه
ممنونم از شما. بله واقعا همینطوره
هر جا سخن از اکشن ماجراجویی در میان است نام زیبای آنچارتد میدرخشد
زنده باد ناتی داگ زنده باد سونی :laugh:
منم با ولگرد همنظرم .
بازم مثل همیشه یک نقد فوق العاده از اقا سعید
ممنون بابت مقاله
حتما این دی ال سی شاهکار و بازی میکنم
و مخصوصا اینکه حدود ۱۰ ساعت گیم پلی داره
بیشتر شبیه ی نسخه جدای تا دی ال سی
میدونم ولی خب در کل دی ال سی حساب میشه تو مدت زمان ی سال ساخته شده :))
بله همیبنطوره دقیقا
این بازی فوق العاده هست.
درود بر سهیل عزیز. خیلی متشکرم از لطف ومحبت شما. ممنون که مطالعه فرمودید
به به و باز هم عالی ممنونماز دوست خوبم اقا سعید بسیار زیبا متاسفانه هنوز نتونستم این انجارتدو بازی کنم چونفعلا دارم انچارتد گلدین ابیس بازی میکنم که واسه پی اس ویتا اومده و واقعا هم زیباست و دوتا بازیه دیکه هم دارمکه باید هر چ زودتر تمومش کنم و برم سر وقت این انچارتد جدید باید بگم عاشق این سبکم و هر چی بگم کم گفتم و طبق گفته ی شما هیج کس نیتن نمیشه و چه خاطراتی که باهاش نداشتم چقدر انچارتد دو واسم خاطره سازو جذاب بود حتی تلو همنتونست تو بازیهای ناتی داگ جای انچارتد دو رو واسم بگیره سراسر اکشن و هیجان ایشالله حتما تهیش میکنم و بازی میکنم و میدونم که قطعا جز بهترینها واسم میشه
درود بر شما. خیلی متشکرم از لطف و محبتتون.
انشالله بعد از تجربه اون عناوین زیبا به لاست لگسی برسید. باهاتون موافقم که گلدن ابیس فوق العاده اس
ناتی داگ حیفش اومده که اون زحمتی که برای ساخت دنیای نسخه ی ۴ بازی رو کشیده,از دست بده و اومده توی اون دنیا,یه داستان جدیدی درست کرده.
فقط کاشکی یه سری حرکات مخصوص این زنه ضبط میکردن و دقیقا حرکات نیتن دریک رو مثل بالا رفتن و کاور گیری و پریدن رو واسه این زنه کپی نمیکردن.
مرسی آقای بابایی….
بزودی بازیش می کنم… بی نظیره…
خیلی ممنونم از شما. انشالله بازی کنید و لذت ببرید
منتظر اویزان ۳ بودم ولی اخرش با یک اسپین اف حال ما رو گرفتید . (شوخی ) .
کار سونی و ناتی داگ حرف نداره که بین کنسول قدیمی و میان نسلی فرق زیادی نمیزاره . عالیه . بقیه یاد بگیرن
درود بر شما. بسیار جالب نوشتیدخط اول رو در جواب شوخی توی متن.
دقیقا باهاتون موافقم
هر چند نبود نیتن دریک تو بازی حس میشد با این حال بازیش عالی بود.کاش سونی بجای ساختن عناوین نقش افرینی و هک اند اسلش و JRPG وARPG و Survival Horror و … به فکر ساخت عناوین شوتر و اکشن ماجرایی باشه.
اون وقت راضی میشدی ps4 بخری؟؟؟ 😀
______________
جزو چند بازی انحصاری است که واقعا دوست دارم تجربش کنم :Yes:
مبارک سونی فنا
قطعا خیر. :laugh:
حالا من که فردا دنیای گیم رو کنار میذارم ولی پلتفرمی که Star Citizen بهترین بازی فعلی دنیا رو نداشته باشه رو هرگز نمیخرم.
حاجی استار سیتیزن تخیلیه ها :-/
خسته نباشید سعید جان برای این که اسپویل نشه نخوندم نقدو ولی مطمئنم مثل همیشه عالیه.
انچارتد۴ که جز بهترین بازی های عمرم بود و البته دلیل خریدن ps4 :inlove:
درود بر شما امیر عزیز. خیلی ممنونم. سلامت باشید.
انشالله این رو هم بازی کنید و لذت ببرید
بازی که شاهکار بوود !
ممنون اقای اقابابایی بابت نقد فوق العاده :yes:
ولی صد درصد هیچکس نیتن نمیشه
درود بر شما اران جان. خیلی ممنونم از لطفتون و ممنون که مطالعه فرمودید
میگم زشت نباشه متا دی ال سی ما از ۹۵ درصد بازیایی ی شرکتی بالاتره ?:-)
افرین
حالا نه که بازیهای شرکتی متای ۹۰ به خودشون ندیدن!!!!
باز خوبه سونی تنها شرکتیه که متای ۹۷ به خودش ندیده. 😀
یک شرکتو میگفت نه همه ی شرکت ها.منظورش مایکروسافت بود.تو هم نمی خواد کاسه ی داغتر از آش بشی. 😉
AVEC WASSILA @
تو پست قبل هم بهت گفتم gta3برای ایکس باکس عرضه نشده متای ۹۷هم داره درضمن همین پیسی که سنگشو به سینه میزنی هیچ انحصاری بالای۹۷نداره
یاسین باز تو منبعت رو گذاشتی متاکریتیک؟
Android, PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox, Microsoft Windows, iOS
Android, PlayStation 2, PlayStation 3, Xbox, Microsoft Windows, iOS
منبع ویکی پدیا ؟ میخوای همین الان برم ادیتش کنم؟ اگه اشتباه نکرده باشم اون موقع که gta3عرضه شد هنوزxboxنیومده بود
منبع ویکی پدیا اره ؟ میخوای همین الان برم ادیتش کنم؟ اگه اشتباه نکرده باشم اون موقع که gta3عرضه شد هنوزxboxنیومده بود
نه پس منبعم مثل تو سایت متا باشه : /
metacritic*com/game/xbox/grand-theft-auto-double-pack
vice city و iii به صورت پک برای ایکس باکس عرضه شدن در سال ۲۰۰۳
وقتی داریم از متا حرف میزنیم توقع داری منبعم کجا باشه؟
تو خودت دیروز از تونی هاوک ایراد گرفتی که سه ماه بیشتر انحصاری نبود این که دو سال انحصاری بوده چی؟
مهم اینه الان انحصاری نیست 😐
هف لایف ۱ هم ۳ سال در انحصار pc بود پس انحصاری پی سیه؟
هف لایف ۲ هم یک سال در انحصار pc بود و سال بعد هم برای xbox اصلی منتشر شد و حتی برای ps2 منتشر نشد لابد اینم انحصاری مایکرو؟
———-
باز رفت بررسی : |
تقریبا میشه گفت هف لایف انحصاری پیسی اسم پیسی روش اگه به این منطق بخوایم نگاه کنیم همه نسخه های متال گیر به جزو نسخه۴انحصاری نیستن
البته هف لایف۲تو اون پک برایps3عرضه شد ولی دو سال انحصاری بود دیگه
ــــــــــــــــــ
کامنت تو پاک کردی؟
من میگم این دید گلا غلطه.من انحصاری زمانی رو وقتی زمانش تموم بشه اصلا انحصاری نمیدونم.برای من انحصاری دو معنا داره :
۱- کامل
۲-کنسولی
تونی هاوک ، هف لایف ۱ یا همین gta فقط به خاطر اینکه ایکس باکس دیر تر از ps2 منتشر شد یک سال انحصاری موندن. هف لایف ۲ هم برای ps2 سنگین بود
: D ولی دیگه انحصاری نیست این مهمه.
به هرحال دیدگاه تو با دیدگاه من فرق میکنه دیگه
Gta3 واسه pc که منتشر شده
@AVEC WASSILA
میشه انحصاری PC که متای ۹۷ داره رو بگی چیه؟یا اصلا ۹۶!!! نه اصلا ۹۵!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
میخوای انحصاری های متای ۹۰ و بالای ۹۰ PS رو برات بگم تا کازه کوزه خودت و PC و XBOX جمع کنی؟
Uncharted 2: Among Thieves:96
Tekken 3:96
Gran Turismo:96
LittleBigPlanet:95
Gran Turismo 3: A-Spec:95
The Last of Us:95
Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots:94
God of War:94
Gran Turismo 2:93
God of War II:93
Persona 5:93
Persona 4 Golden:93
Uncharted 4: A Thief’s End:93
God of War III:92
Uncharted 3: Drake’s Deception:92
Journey:92
Bloodborne:92
LittleBigPlanet 2:91
Ratchet & Clank: Up Your Arsenal:91
Shadow of the Colossus:91
God of War: Chains of Olympus:91
MLB 10: The Show:91
Killzone 2:91
flower:91
Crash Bandicoot 3: Warped:91
ICO:90
Syphon Fi.lter:90
Ratchet & Clank: Going Commando:90
MLB 11: The Show:90
Jak and Daxter: The Precursor Legacy:90
MLB 09: The Show:90
دفعه دیگه خواستی جوک بگی یاد این کامنت بیفت ممنون میشم لیست انحصاری های PC با متای بالای ۹۰ رو بهم بذاری ببینیم 😉
بازی که برای ایکس باکس نیاد میشه انحصاری PS ؟ عجب!!!!!
نمردیم و معنی انحصاری هم فهمیدیم.
و اما در مورد PC هم Halo Evolve Combat و هم Legend Of Zelda رو میشه رو PC تجربه کرد.دیگه چی؟ میخوای فقط مال خود PC باشه؟ صبر کن Star Citizen بیاد متای ۹۸ رو با خودش میاره.
تنها بازی دنیا که کنسول ها قدرت اجرای اون رو ندارن.حتی کنسول های نسل نه هم نمیتونن.چه بد میشه واسه کنسول دارها اگه Everywhere بازی سازنده GTA انحصاری باشه فقط بخاطر ضعف کنسول ها.
کنسول ها قدرت ندارن و چیزی که تو دنیا همه دنبالشن قدرته.
هر چند من این چیزها رو قبول ندارم ولی خب من با شما فرق میکنم.من اصلا سبک RPG رو قبول ندارم و ….من متفاوتم.
کدوم از این بازی ها برا PC عرضه شده؟
وقتی میبینی جوابی نداری بهتره سکوت کنی تا از زلدا نینتندو بالا بری و بخوای PC با بازی دزدی یه شرکت دیگه بزرگ کنی 😉
اون دوبازی که نام بردی هم اگه بتونن متای ۷۰ بگیرن به معنی واقعی کلمه هنر کردن دیگه هیچوقت اسم از متا نیار که بخوای باهاش PS رو ترول کنی چون خودت رو ترول کردی همینطور از زلدا درسته تو کشور جهان سوم هستیم ولی افتخار به چیز های دزدی درست نیست!!
من خودم از ۲۱ سال پیش که گیمرم پلتفرم اصلیم همیشه pc هست و خواهد بود. ولی انصافاً از لحاظ بازی ها هیچ شرکتی و هیچ پلتفرمی رقیب سونی و پلی استیشن نمیشه star citizen که هنوز نیومده. زلدا هم که رسمی برای pc منتشر نشده و این به لطف شبیه ساز ها ممکن شده هیلو هم کلا اکثر ایرانیا باهاش حال نمیکنن. انحصاری های pc فقط چنتا بازی استراتژیک و mmo هستند که در حالی که عناوین خاطره انگیز و دوست داشتنی هستند. مقایسشون با انحصاری های بزرگ سونی احمقانه است
یه gow به کل انحصاری های pc و xbox و حتی نینتندو میرزه اما برای بازی های مولتی پلتفرم قطعا pc بهترین انتخابه چون به نسل بندی های بازی ها محدود نیست
Vito scaletta
خب موافقم با حرفات ولی اینکه یدونه gow میرزه به کل انحصاریای pc و x box یکم….
چون وقتی میگی gow باید با بازی مقایسش کنی که سبکشون یکی باشه
مثلا نمیشه که گفت gow از ماینکرافت بهتره!
استار سیتیزن هم بخش داستانیش که اسکادران ۴۲ نام داره قراره تا اخر ۲۰۱۷ بیاد(اگه تاخیر نخوره)
در کل کنسول ها فقط برای انحصاری هست و pc برای قدرت و کیفیت
من هم که بازی های مولتی پلتفرم رو نمیتونم همشون رو بازی کنم چه برسه به انحصاری
یکی از خوبی های دیگر pc هم این که محدودیتی نداره ینی میتونی قدرتشو زیاد کنی نسل بعد غمی نداشته باشی
در کل pc و کنسول ها اصلا ربطی به هم ندارنو هدفشون کاملا متفاوته
راستی من امولاتور ps4 رو دانلود کردم نمیدونم کار میکنه یا نه
بازیش هم گیرم نمیاد امتحان کنم
امولاتور ps1 و ps2 و ps3 رو خودم دیدم که کار میکنه ولی اینو نمیدونم
کسی اطلاعاتی داره منم تو جریان بذاره
باز این حرف الکی زد آخه اگر کنسول هایه نسل بعد نتونن این بازی رو اجرا کنن پس باید واسه تجربش حداقل باید یه ۱۰۸۰ داشته باشی پس نه تنها شما بلکه خیلی های دیگه هم نمیتونن تجربش کنن پس حرف مفت نزن و برو تو افق محو شو
الادار الان دوباره زمان خداحافظی و ترک فن بازی نشده؟ ?:-) 😐
آقای ff برو تو پست گاد اف وار ی چندتا از بازی های pc که متای بالای نود دارنو گذاشتم بعدش متای نودو شیش هم half life2
half life انحصاری نیست حداقل قبل کامنت دادن یه سرچی بکنید!
چطوری باری که رو ps2 و ps3 و اندروید و هه چی اومدرو اتخصاری حساب میکنید؟
half life انحصاری نیست حداقل قبل کامنت دادن یه سرچی بکنید!
چطوری بازی که رو ps2 و ps3 و اندروید و هه چی اومدرو انحصاری حساب میکنید؟
فقط واسه ps3
اومده اونم بعد چند سال
ابته فقط واسه ps3 اومده اونم بعد چند سال جزو انحصاری های pc هست
MS Gamer
پترسون گفته کنسول های نسل بعد هم نمیتونن اجراش کنن.تو سایت PC Gamer نوشته سرچ کن.
این بازی بهینه PC هست و سیستم موردنیازش مثل بقیه بازیهاست.
در ضمن وقتی داریم مقایسه میکنیم چه ربطی داره که چی داره؟ پس من اگه کنار PC یک PS4 بخرم اونوقت بگم PS4 هیچ مزیتی نسبت به PC نداره چون من دارمش؟ مسخره نیست؟
در کل Star Citizen به کل تاریخچه سونی می ارزه و پلتفرمی که این بازی رو نداشته باشه چنان لگدی بهش میزنم که تو مریخ فرود بیاد.
اینم انحصاری های بلای نود pc اقای ff
Civilization iv meta94
Company of heroes meta93
Starcraft II meta93
Homeworld meta 93
Unreal tournament:meta93
Room totalwar meta92
Team fortress meta92
System shock 2 meta92
Battle field 2 91
Crysis 1 meta91
Dota2 90
Portal90
Guild wars meta90
Empire total war meta90
Half life2 meta96
امیدوارم بدرد خورده باشه
crysis 1 شاهکار تاریخ هست بدون چون چرا. باید متاش ۱۰۰ بود نه ۹۱.
اینا که یک دهمشونه.مثلا الان اسم Quake رو نمیبینم.سری وارکرافت تقریبا همه نسخه هاش بالای نود هستن.
:yes: :yes:
داداش حال نداشتم بقیشو بنویسم زیاد بود
یه نگاه به این لیست بکن دوباره نصفش مولتی پلتفرمه!!
Half life2 انحصاری نیست
Portal انحصاری نیست
Crysis انحصاری نیست
System shock 2 انحصاری نیست
اینجوری الکی هربازی دم دستتونه انحصاری نکنید چون اگه قراره پای بازی که چندماه در انحصار یه پلتفرم بوده باشرو بیاریم وسط ۹۰ درصد نسخه های GTA پس انحصاری PS هستن!!!
Ff
کریسیس ۱ انحصاری نیست
دوتا از نسخه های کریسیس و بتلفیلد انحصاری pc هستن کریسیس ۱و وارهد
بتل۲ و بتل۱۹۴۲
اگه بخوایم درمورد ادامه بازی ها بگیم که تیکن هم جزو انحصاری محسوب نمیشه که در ضمن این لیست اصلا کامل نیست تازه یک دهم انحصاری های pc هم نیست
یعنی اون مدت زمانی که تو صرف نوشتن ابن نام ها کردی رو اگه برای بازی سازی استفاده می کردی یه چیزی میشدی.
۹۵برای pc میشه بالدورز گیت ۲
انگار نویسنده محترم از اینکه نمره کامل به بازی نداده میترسه که مورد خشم نوب جماعت قرار بگیره.(Uncharted: The Lost Legacy تمام نکات بی نظیر نسخه چهارم را دارد و هیچ گونه، دقت کنید “هیچ گونه” کم و کسری نسبت به آن ندارد و تنها نیم نمره ای که کسر شده است به این خاطر است که آنچارتد با نتن دریک چیز دیگری است و وی معنای این فرنچایز محسوب می شود.) بی خیال سعید جان نگران عذای نوب واسه نیم نمره نباش.این یک حقیقت که این dlc یا هر چی که اسمش هست لیاقت نمره کامل رو نداره :yes:
اگر من رو میشناختید می دونستید که کلا به توی نقد و نمره نه به متا و نه به خوشحالی و ناراحتی کسی کار دارم و نمره خودم رو میدم.
نیم نمره بخاطر نه مشکل بازی واسه علاقه فوق شخصیتون کم کردین!!! خیلی جالبه! :no:
علاقه شخصی بنده ستون اصلی سری انچارتد در هر ۵ نسخه بوده و قطعا نبودش به لذت بازی ضربه میزنه. لطفا با فکرتر اظهار نظر بفرمایید نه همینجوری روی هوا
آنچارتد چهار که یکی از بهترین بازیهاست که انجام دادم از خیلی جهات هم بی نظیر بود، اینکه میگم بی نظیر برا تعریف نیست واقعا چیزایی توش دیدم که تو هیچ بازی تا حالا ندیدم، اینم که همون اعجوبه ها ساختن و قطعا بازیش میکنم
به نظرم فوق العاده بود. ممنون از آقای آقابابایی بابت نقد خوبتون. در بزرگی این dlc بس که ماریو+ربیدز با اون همه هایپ نتونست صدرنشینی رو توی فروش از یه dlc بگیره و آنچارتد صدرنشین بود و هر دو یه متا رو دارن ۸۵٫ ناتی داگی ها واقعا افسانه ای هستن…
درود بر شما امیرجان. خیلی ممنونم از لطف و محبت شما.
بله واقعا افسانه ای هستن
عجب نقدی بود. بسی دلمان شاد شد. آویزان رو خوب اومدید :laugh:
درود بر شما. خیلی متشکرم از شما. لطف دارید. خوشحالم از ظنز کوچیک مقاله راضی بودید
بازم یه نقد و نمره ی فوق العاده از سعید آقابابائی 😉
خدائیش چجوری ناتی داگ این آثار رو میسازه نمیدونم تا حالا این حس رو داشتید یا نه ولی من موقع تجربه ی بازی های ناتی داگ حس میکنم سازنده ها میتونستن یه خورده کمتر به یه سری از مسائل توجه کنن ولی خودشون رو به خاطر من و شمای گیمر شدیدا به زحمت انداختن(نگید به خاطر پوله چون الان همین که یه بازی چندنفره باشه هر چقدرم افتضاح باشه کلی میفروشه)همین حس رو موقع انجام بازی های پلی دد هم دارم و یه جورائی موهای تنم سیخ میشه امیدوارم همه ی بازی ها مو سیخ کن باشه 😎
کاملا باهات موافقم
من توی یه بازی به مقدار خیلی بیش از حدی این اضافه کاری سازنده رو دیدم،و اون بازی Resident Evil 4 بود
شما هر بار که بازی می کنید امکان داره یک چیز جدید از بازی کشف کنید(حتی خیلی کوچیک)
مثلا یکی نیست بگه چرا باید Leon روی اون صندلی بشینه فکر کنه بعد با خودش بگه :There Is No Time For Rest 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥
رزیدنت ۴ که بهترین بازی کل زندگیمه همین ۵ روز پیش واسه بار ۲۰ و خورده ای تمومش کردم و دقیقا حرفتون درسته هر بار یه نکته ی جدیدی وجود داره و هر بار هم وقتی میشینی پاش تا تمومش نکنی بلند نمیشی…قسمتی که Leon روی صندلی مینشست واسه من جالب بود آخه فکر میکنم پیش خودش میگفت چطوری از اون اتاق لیزر لعنتی نجات پیدا کرده آخه جهتش هم سمت اتاق لیزر بود و دستش هم زیر چونش بود در حال فکر کردن(اتاق لیزر یکی از بهترین قسمت های اویل ۴ بود از دید من)
خیلی خوشحالم از اینکه شما هم همین تازگیا تمومش کردید،من هفته ی پیش شنبه یا یکشنبه تمومش کردم و واقعا هم حساب تموم کردنش از دستم در رفته
برای من هم رزیدنت اویل ۴ بهترین بازی تمام عمرم هست :yes: :yes:
راجب اتاق لیزر هم بله کاملا درسته،دقیقا جایی که یه عالمه چیز مختلف رو توی بازی تجربه کردی،بازم اومده یه چیز متفاوت و نفس گیر گذاشته!
حتی بعدش مبارزه با کرازر خیلی جالب و شاهکار هست، نمی گنجه و اینجا جاش نیست و پست آنچارتد دوست داشتنیمون هست وگرنه حرف راجب اویل ۴ زیاد واسه زدن هست،هرچی از عظمتش گفته بشه کمه
:yes: :inlove:
درود فراوان بر شما عباس عزیز. خیلی متشکرم از لطف و محبت شما.
دقیقا و کاملا با شما موافق هستم
ممنون از شما آقا سعید
ولی بخش اول مقاله که گفتین ساختن دنباله واسه شرکتا امری وحشتناکه، درمورد عناوین بزرگ یه سری شرکتا متاسفانه صدق نمی کنه و پشت سر هم بازی میدن،کیفیتشم همه ی دوستان دیگه خبر دارن چجوریه 😥 😥
آقا سعید دستتون درد نکنه بابت نقد،نقد زیبایی بود
فقط یه سری مشکلات تایپی و ادبی داشت که مطمئنا از زیر دستتون در رفته
بازم ازتون تشکر می کنم بابت نقد زیباتون :yes: :yes:
درود بر شما امیر جان. ممنونم که مطالعه فرمودید.
غلط تایپی ممکنه که از دستم در رفته باشه و سعی میکنم بخونم دوباره و اصلاح کنم اما غلط ادبی رو شرمنده واقعا امکانش صفره که باشه در مقاله من
درود بر شما. ممنونم ازتون.بله در مورد برخی شرکتا و بازیا وجود نداره اما در کل انجام این کار به صورت درست و برای شرکتی که وجدان داره کار خیلی سخت و وحشتناکیه
خدا سایه ی ناتی داگ رو رو سر ما نگه داره
الهی آمین
یادتونه یکی از هموطنان چندوقت پیش یه عکس برای ناتی داگ فرستاد که تو یکی از خیابونای تهران یکی با اسپری نوشته بود آنچارتد… بعدش اون عکس خیلی مورد توجه ناتی داگ قرار گرفت
اینو گفتم چون این قسمت داستانش یکمی ربط به ایرانیها هم داره، بیشتر نمیگم که اسپویل نشه… به نظرم داستان ایرانیهارو بخاطر اون عکس اضافه کردن :yes: هرجور شده بازیش کنید اصلا انتظار نداشتم انقدر خوب باشه، شاهکار :yes:
آره هنوز اسم اون هموطن هم یادمه:بهروز موفق
۲ روز پیش تمومش کردم
فقط میتونم بگم ناتی داگ دوباره شاهکار درست کرد و این نسخه زیباترین مناظر رو در کل سری آنچارتد داشت و شخصیت پردازی کاراکتر ها بسیار عمیق بود و به نظر من کلویی میتونه بعد از سه تا نسخه محبوبیتی مث نیتن بدست بیاره و به راحتی با کلویی این سری میتونه ادامه بده اگه ناتی داگ به صورت یکی درمیون لست و آنچارتد بده که عالی میشه اینجوری تو هر نسل ۲ تا آنچارتد خواهیم داشت یه دونه هم لست که به نظرم کاملا مناسبه
عالی بود
ممنون
درود بر شما. خیلی ممنونم ازتون. لطف دارید
عالی چند روز دیگه میگیرمش یه سوال دارم درباره دستینی ۲ میخوام بدونم بخش داستانی آفلاینه یا آنلاین ؟
ali ghorbany
طبق خبر ها در بازی باید همیشه آنلاین باشی
همین امروز گرفتم و به واقع عالی و بی نظیر
منم با نکته منفی بازی موافقم هیچ کس نیتن دریک نمی شود
خوشحالم که نظرمون یکی هست
جمعه صبح شروع کردم و عصر تموم شد حدود هفت ساعت و نیم
با کمک دستبند ملکه هم که پیدا کردن ترژر ها فوق العائه راحت تر شد
خیلی حال داد مخصوصا چپتر های آخرش
البته من با تیکه های جهان بازش خیلی حال نکردم و دوست دارم خطی باشه
اونجوری حس فارکرای بهم دست میداد
مرسی سعید جان از نقدت
من بودم بهش ۸٫۵ میدادم (در مقایسه با عناوین هم قیمت مثل hellblade)
ولی خب در حد اسپین آف فوق العاده عالی بود
درود بر شما. خیلی ممنونم از لطف شما و مرسی که مقاله رو مطالعه فرمودید.
در مقایسه با نسخه ۴ که بهش ۱۰ داده بودم واقعا از نظر من ۹٫۵ حقش بود و خب قطعا نظر و نمره شما هم کاملا محترمه و دلایل صحیح خودتون رو دارید براش
خسته نباشید جناب آقابابایی
خیلی منتظر این نقد بودم.
این نسخه با وجود مدت زمان کمتری که نسبت به نسخه های قبل داشت به بهترین شکل داستان خودش رو روایت کرد و با یک پایان بندی زیبا به پایان رسید.
هوش مصنوعی، گرافیک و گیمپلی بازی بی نقص بود.
عمق دید بازی هم که نیازی به تعریف کردن نداره و یکی از بهترین ویژگی های بازی بود.
تشکر بابت نقدتون.
درود فراوان بر شما. خیلی متشکرم از لطفتون. سلامت باشید.
کاملا باهاتون موافق ستم و خوشحالم که نظرمون یکی هست.
باز هم ممنونم
واقعا لذت بردم از بازیش خصوصا یک ساعت اخرش یه شاهکاره تمام عیاره باور کنین یا نه من با لاست لگاسی بیشتر از عنوان اصلیش حال کردم
نمیدونم چرا ولی احساس میکنم هنوز تا گرافیک واقعگرایانه فاصله ی زیادی داریم.
من یادمه تومب ریدر لنجد رو بازی میکردم فکر میکردم گرافیکش خیلی خفنه. پرنس آو پرشیا شن های فراموش شده رو هم همینطور. الان نگاشون میکنی احساس حماقت بهت دست میده. اینارو هم وفتی با فیلم ها و حتی دمو های بعضی بازی های دیگه مقایسه میکنین میبینین واقعا چیزی نیستن.
سلام خسته نباشی سعید جان.چند روز پیش بود که تام رایدر جدیده رو گرفتم.بازی خوبی بود ولی مبارزاتش واقعا خیلی بد بود نسبت به انچارتد.انشالله با این نسخه انچارتد یه دلی از عزا درمیارم :-))
سلام محمد جان. خیلی ممنونم. سلامت باشی.
قطعا باهات مخالفم که رایز او تومب ریدر بازی فقط “خوبیه”. این بازی نزدیکترین تجربه به انچارتد بود و کاملا شخصیت بی نظیر خودش رو داشت و لارا کرافت هم که دیگه خودش یه ستونه برای صنعت بازی. بازی بی نظیر بود و واقعا اگر من نقد اون رو می نوشتم قطعا نمره من بهش بالای ۹ بود
شخصیت پردازیش خیلی خوب بود گرافیک و موسیقیش هم خوب بود اما داستان ضعیفی داشت و مبارزاتش که خیلی ضعیف بود.مبارزاتش رو که قبول داری خیلی ضعیف بود نسبت به انچارتد!
من اولاش خیلی حال کردم با بازیش ولی وقتی ۳ ساعت اولو رد کردم تازه فهمیدم چرا انقد بعضی از بچه ها تو گیمفا بد میگفتن ازش.اواخر بازی هم کاملا شبیه نسخه ریبوت برای ۲۰۱۳ بود!وقتی مبارزاتش خوب نباشه بقیه المان های بازی رو هم دچار لطمه میکنه سعید جان.نمره من با ارفاق ۸ هستش
یک بازی عالی و چشم نواز
کلا بهترین میسازه ناتی داگ
ممنون بابت مقاله ولی اصلا با نکته ی منفی موافق نیستم. این بازی یه عنوان مستقله و شماره دار نیست. اگر بازی و کاراکترهاش نقصی ندارن ، این نهایت بی انصافیه که از بازی بخاطر نبود نیتن نمره کم بشه.
درود بر شما. ممنون ازتون که مطالعه فرمودید.
قطعا نظرتون عزیز و محترمه ولی خب من نظرم اینطور بود که مثلا گلدن ابیس هم فرعی بود ولی خب چون انچارتد بود و نیتن دریک هم ستون انچارتده توی بازی نقش اصلی بود. اشکالی نداره که اینجا کلویی هست ولی قطعا بازیباز جای خالی نیتن و طنزش و بذله گویی هاش رو حس میکنه
ممنون از آقا سعید گل ،آقا به این میگن نقد و برسی نه مثل بعضی از سایت ها که انقدر ایراد میگیرن تا بتونن دقیقا نمره متا رو به بازی بدن
درود بر محمد عزیز. خیلی ممنوم از لطف و محبت شما محمد جان.
می دونید که هرگز متا و .. برام مهم نیست و نمره خودم رو میدم. خوشحالم که این موضوع رو متوجه هستید.
درود بر شما جناب آقابابایی
خسته نباشید از مقاله خوبتون
با احترامی که براتون قائلم ولی خواستم نظر شخصیم رو بگم در مورد نمره ای که به بازی دادید
دلیلتون برای کم کردن نیم نمره از بازی برای من منطقی نبود و هرچند برای من هم هیچکس نیتن نمیشه ولی نبودن نیتن توی بازی یک نقص به حساب نمیاد
نظر شما هم محترمه ولی به نظرم جا نداشت که بخاطر این موضوع از نمره بازی کم کنید مخصوصا وقتی که نمرات گیمفا هم بر Opencritic بازی تاثیر میگذارن
با سپاس
درود بر شما اریان جان. خیلی ممنونم. سلامت باشید انشالله.
قطعا نظرتون عزیز و محترمه ولی خب من نظرم اینطور بود که مثلا گلدن ابیس هم فرعی بود ولی خب چون انچارتد بود و نیتن دریک هم ستون انچارتده توی بازی نقش اصلی بود. اشکالی نداره که اینجا کلویی هست ولی قطعا بازیباز جای خالی نیتن و طنزش و بذله گویی هاش رو حس میکنه
این بازی واقعا چشم نوازه 😥 :inlove: :inlove: :inlove:
منتظرن تا تجربه کنم بازی رو . اما هیچی نسخه دومش نمیشه و خصوصا سومش….
خسته نباشید جناب اقابابایی منتظر این نقد خوبتون بودیم.
ایشالله یه تخفیفی بخوره تو استور تو چند ماه اینده و بتونیم با قیمت مناسب بخریمش وگرنه از فروشنده ها که ابی گرم نمیشه 😐
درود بر شما امین جان. سلامت باشید. خیلی ممنونم. سلامت باشید.
انشالله بخرید و تجربه کنید و لذت ببرید
اکانت شرینگش رو بگیر حدود ۷۰ تومن درمیاد بعدش هم اگه خواستی بفروشی حداقل ۶۰ میتونی بفروشیش
به قدری این بازی زیباست به قدری محیطش قشنگه ادم اصلا زمانو حس نمی کنه
بیسیار محیطش قشنگه
اصلا دلت نمیخاد بازی کنی دلت میخاد محو تماشا کردن محیط بشی انگاری توبهشتی
گیم پلی بی نظیر
شخصیت ها عالی
فقط یه کوچولو خیلی کم وقتی هوش مصنویی دشمنان ضعیفه و وقتی با ندین روس داری به دشمنا شلیک می کنی نمیدونم چرا دشمنا کلویی رو می بینن ولی نیدینو که روبه روشه نمی بینن .نه اون با دشمنا زیاد کار داره نه اونا با ندین..فقط همین اشکالش بود.
این قسمتو هنوز تجربه نکردم کاملا مشخصه بازیه محشریه مثل قسمت ۴ ، ناتی داگ با لست و دو انچارد اخر تعریف جدیدی از بازیسازی پیاده کرد، با این تجربه لست ۲ چه ابربازیی بشه!! یا بروس استارلی چه گیم پلیی بسازه برای بازیه جدیدش خدا میدونه ،
توی انچارد ۴ مناظر خیره کننده بود اما قسمت اخر معلومه منظره های زیباتری داره سانت به سانت بازی زیباست ناخداگاه دست از بازی میکشی و به مناظر خیره میشی
ممنون اقا سعید فقط از قسمت طولانی مقدمه نقد و برسی کمتر کنی بهتر میشه
درود بر شما فرهاد جان. خیلی ممنونم از شما و این که مقاله رو مطالعه فرمودید. دقیقا در مورد بازی باهاتون موافق هستم.
فرهاد جان مقدمه مقاله بخش مورد علاقه من هست و این سبک و نوع نوشتن منه که ابتدا دوست دارم یه سری توضیحات کامل رو بدم به خواننده و با توجه به بازخوردها هم نظرات مثبتی گرفتم. اما قطعا حرف و سلیقه شما هم بسیار عزیزه وسعی میکنم که انشالله شما هم راضی تر باشید
ممنون بابت نقد و بررسی .
ممنون که دیگه گیف قرار نمیدید و پیشنهادات و انتقادات ما رو پیگیری می کنید :yes:
این سیستم بررسی نظرات رو هم بکل بردارید اون مدت آزمایشی خیلی خوب بود :-))
یه مقاله هم راجع به ۱۰ ماموریت برتر GTA بگذارید
ممنون :yes: :yes: :yes:
ممنونم از شما محمد سجاد جان.
قطعا اگر من رو بشناسید می دونید که نظرات شما کاربرای عزیزمون از همه چیز برای من مهم تر بوده و هست. گیف ها رو اگر هم باشه تعدادش رو کمتر قرار میدیم.
من خودم همیشه شخصیت مورد علاقم تو سری انچارتد بعد از خود نیتن کلویی بوده خوشم میاد ازش
حتما باید تجربه ش کنم مخصوصا اون اویزان ۱ و۲ دلتنگی ادمو برای دردسر رو ۲ برابر میکنن
ممنون از آقا سعید برای این نقد زیبا!
یه سوال: تنها نکته منفی انچارتد ۴ این بود که دم به دقیقه واسه شات گرفتن باید وایمیسادیم. این نسخه دیگه این جزو نکات منفیش نیست سعید جان؟؟ 😀 :laugh: :laugh:
درود بر شما. خیلی ممنونم از لطف و محبت شما.
بله در این نسخه هم باید بگم بیشتر هم وجود داره این موضوع چون برخی مناطقش از ۴ هم زیباتر هستن واقعا. خیلی خوب یادتون مونده از مقاله قبل
صحنه های اکشنش را هیچ وقت یادم نمیره
درود و سپاس بابت نقد عالی تون
درود بر شما. خیلی ممنون از لطف و محبت همیشگی شما
این نسخه ثابت کرد ک این بازی بدون نیتن و با شخصیت مونث هم میتونه بسیار عالی عمل کنه مثل لارا, البته منظورم از لارا نسخه اخرش نی چون واقعا نا امیدم کرد
کاملا درسنه
ناتی داگ کاملا قدرتش رو در بازی های tlou و uncharted نشون داد و جایی برای انتقاد و بحث باقی نگذاشته
زنده باد ناتی داگ و خاطراتی که برای ما ساخت
آقا کی بازی کرده؟
میخوام بگیرم ولی شک دارم رو گیم پلیش که کم باشه
چند ساعته؟
بکیر عالیه. خاستی من می فروشمش
هرکی خاست من می فروشم
من
شک نکن
۱۰ ساعت هست
مقالرو کامل نخوندم ولی بی شک نقدیست شاهکار از یک بازی شاهکار ممنون از آقای آقا بابایی من تازه اول تابستون ps4 گرفتم و دوسال قبلشم X360 داشتم بنابراین اولین بازیی که بعد از ۴ گانه کرش از ناتی داگ بازی کردم tlou بود همیشه فکر میکردم در حق آنچارتد و tlou اقراق میشه ولی از وقتی Tlou رو بازی کردم فهمیدم واقعا بینظیره و کاملا خطی نیست همیشه فکرمیکردم این بازی ها مثل max payn 3 هستن ولی فهمیدم که این طور نیست ببخشید آقای آقابابایی میشه لطفا یه ویدیو هم درباره اساسین بزارین با تشکر
درود بر شما حسین عزیز. ممنونم از لطفتون.
بله حتما. گفتم که در لیست قرار میدم این ویدئو رو
نقد عالی ___ بازی عالی _____ دیگه چی میخوایین آخه ؟؟؟ ☻
درود بر شما شاهین جان. نظر لطفتونه
متشکرم از استاد عزیزم که یه مقاله ی شاهکار در وصف این بازی شاهکار نوشتن.خسته نباشید واقعا.
خیلی ممنونم از شما نیمای عزیز. نظر لطف و محبتتونه نیما جان. سلامت باشید انشالله
سلام اساتید محترم
چندتا سوال داشتم لطفا هرکس اطلاعاتی داره در اختیارم بزاره
۱-کدوم انچارتد رو میشه دو نفره به صورت افلاین توی ps4 بازی کرد؟؟
۲-توی کدوم قسمت از بازی باید وارد شد و یه توضیح کوچیکم بده میگیرم مطلبو
۳-اصلا میشه با یک کنسول و دو دسته دو نفره این بازیو انجام داد؟؟
من انچارتد ۱ تا ۴ رو دارم خیلی ممنون میشم اگه کسی تجربشو داره با منم در اشتراک بذارتش✌
ممنون از نقدتون ، فقط بیش از حد تعریف و تمجید کردید! منم واقعا از این بازی حیرت زده شدم و اگر بخوام نظر بدم یک نکته منفی و شاخصی در بازی هست که اصلا قابل چشم پوشی نبوده و شما هم در نقدتون!!!!! اصلا بیان نکردید و اونم هوش مصنوعی دشمنان بازی که اصلا همراهتون رو تشخیص نمیدن و از جلو صورتشون هم رد بشه نمیبیننش مخصوصا در زمان مخفی کاری واقعا میشه گفت نیم نمره که باید از هر دو بازی آنچارتد ۴ و اسپین افش کم کرد این نکته باشه که به شدت گاهی اوقات به همچین بازی ضربه میزنه!