روزی روزگاری: آلیس… تو چیکار کردی؟ | نقد و بررسی بازی Alice: Madness Returns
اسم ها می توانند خیلی غلط انداز باشند. وقتی یک بازیباز هاردکور می شنود که یک بازی نامش “آلیس: فلان بهمان” است ناخودآگاه ذهنش می رود سمت این که یک بازی کودکانه و بی ارزش است که امکان ندارد بازیبازی مثل او را که عشقش دارک سولز است راضی کند و برایش جذاب باشد. به شخصه آن قدر خلاف این موضوع را دیده ام که یاد گرفتم حتی اگر اسم بازی خیلی هم عجیب و غریب و مسخره و بچگانه و .. بود باز هم تریلری از آن مشاهده کنم تا لااقل خیالم راحت باشد بازی خوبی را از دست نداده ام. سعی کنید که شما هم گول نخورید و به خاطر اسمی نه چندان جذاب یک بازی خوب را از دست ندهید.
یک مثال بارز در مورد این موضوعی که مطرح کردم، مربوط به عنوانی است به نام Alice: Madness Returns که قصد داریم در این مطلب در خصوص آن صحبت نماییم. بازی که در سال ۲۰۱۰ به طور اتفاقی تریلری خیلی کوتاه از آن دیدم که در انتهای آن زنی با صدایی مرموز می گوید “آلیس… تو چیکار کردی؟”. این تیزر زیبا باعث شد شدیدا به آن جذب شوم زیرا اصولا اعتقاد دارم که وقتی دنیاهای زیبا و شاد و شخصیت های خوشحال را به صورت برعکس در یک تراژدی و داستانی خوفناک قرار دهیم حاصل کار می تواند خیلی جالب باشد. بعد از آن تیزر کوتاه دیگری نیز از آن مشاهده کردم که حالت psychological horror گونه آن بسیار برایم جذاب بود و شدیدا دوست داشتم که بدانم گیم پلی آن چگونه است. خوشبختانه با دیدن تریلر لانچ بازی که گیم پلی کامل آن را در خود داشت متوجه شدم که عنوانی عالی و فوق العاده جذاب پیدا کرده ام که خیلی راحت ممکن بود که به خاطر اسمش آن را از دست بدهم.
سال ۲۰۱۱ و در نسل هفتم بود که عنوانی با نام Alice: Madness Returns که توسط استودیو چینی Spicy Horse (که در سال ۲۰۱۶ تعطیل شد) ساخته شده بود، توسط کمپانی الکترونیک آرتز برای پلتفرم های پلی استیشن ۳، ایکس باکس ۳۶۰ و رایانه های شخصی منتشر گردید. این بازی دنباله و نسخه دومی بود بر بازی American McGee’s Alice که در سال ۲۰۰۰ برای پی سی منتشر شده بود (در سال ۲۰۱۱ و همزمان با انتشار بازی جدید آلیس، پورتی از آن بر روی شبکه های پلی استیشن و ایکس باکس لایو نیز قرار گرفت). نسخه اول بازی یعنی American McGee’s Alice یک شاهکار محض بود و متای ۸۵ را به همراه امتیازاتی مثل ۹٫۴ از آی جی ان و ۹ را از گیم اینفورمر دریافت نمود و حتی تا سال ۲۰۱۰ بیش از ۱٫۵ میلیون نسخه از آن فروش رفته بود با این که تنها بر روی پلتفرم پی سی قرار داشت. به همین دلیل هم وقتی عنوان Alice: Madness Returns منتشر گردید انتظارات از آن بسیار بالا بود و فوق العاده سخت گیرانه با آن رفتار شد. نخستین نکته ای که در مورد بازی وجود داشت سبک ترکیبی و جالب آن بود که به نوعی می توان از آن به عنوان یک بازی psychological horror action-adventure platform نام برد. Alice: Madness Returns بازخوردهای تقریبا مثبتی را نیز دریافت کرد و برخی از منتقدان آن را تحسین کردند و برخی دیگر از آن چندان راضی نبودند. این عنوان امتیازاتی را مانند ۲۹/۴۰ از فامیتسو، امتیاز ۷ از گیم اسپات، امتیاز ۷۲ از گیم تریلرز و ۶٫۵ را از آی جی ان دریافت نموده و نهایتا موفق شد تا امتیاز متای ۷۵ در نسخه رایانه های شخصی و متای ۷۰ در نسخه پلی استیشن ۳ و ایکس باکس ۳۶۰ را که نشانگر یک بازی خوب و خوش ساخت است کسب نماید.
در این مطلب قصد داریم تا به طور کامل به بررسی نقاط قوت و ضعف عنوان Alice: Madness Returns بپردازیم و تمام جزییات آن را همراه شما عزیزان واکاوی کنیم تا خاطرات خوب و شاید بد گذشته از این عنوان برایتان یادآوری شده و یا اگر این بازی مورد علاقه تان است ولی به هر دلیلی در نسل هفتم از زیر دستتان در رفته (که احتمال آن بسیار هم بالاست)، اکنون به سراغ آن بروید و عنوان یونیک Alice: Madness Returns را تجربه کنید. پس اگر به هر دلیلی به این عنوان علاقمند هستید، پیشنهاد می کنم در ادامه مقاله نقد و بررسی بازی Alice: Madness Returns با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.
آش نخورده.. دهن سوخته…
Alice Liddell (یا همان آلیس مشهور خودمان که بارها وی را در سرزمین عجایب دیده ایم) که خود را در قبال یک آتش سوزی که باعث شده خانه و خانواده اش از بین بروند مقصر می داند و مدام خود را سرزنش می کند ناگهان خود را می بیند که به یک ورژن تاریک و مخوف و بهتر است بگوییم مریض از سرزمین عجایب فرار کرده است. زمانی که آلیس برای درمان در بیمارستان روانی Rutledge نگهداری می شد، موفق شد تا بر شک و تردیدها بیماری خود غلبه کند تا شرایطی طبیعی به خود بگیرد و از آنجا آزاد شود. بازی در زمانی آغاز می شود که در سال ۱۸۷۵ هستیم و یک سال از زمان رهایی آلیس از تیمارستان می گذرد و وی دختری ۱۹ ساله است. وی در یک یتیم خانه در لندن ویکتوریایی اقامت دارد و تحت نظر Dr. Angus Bumby قرار دارد که برای کمک به فراموش کردن خاطرات بد بیمارانی که کودک هستند از روش hypnosis یا هیپنوتیزم استفاده می کند. با این که آلیس فکر می کند حالش کاملا خوب است ولی در واقع هنوز از توهمات شدید سرزمین عجایب یا واندرلند رنج می برد.
در خلال یکی از این جلسات هیپنوتیزم، آلیس توسط یکی از این توهمات گیر می افتد و باور می کند که دوباره در واندرلند است. همانطور که ابتدای این بخش گفته شد، آلیس می بیند که سرزمین زیبا و پر از صلح و صفای واندرلند اکنون توسط یک قطار جهنمی که از آنجا عبور کرده به فساد و تباهی کشیده شده است و البته پشت سرش نبرویی به نام Ruin را برجای گذاشته است تا جلوی آلیس را بگیرد. آلیس با Cheshire Cat دیدار می کند و او به آلیس اطمینان می دهد که این خرابی کار آن نیروی خارجی است نه به خاطر آلیس. گربه مرموز آلیس را وادار می کند تا به دنبال دوستان و دشمنان قدیمی خود بگردد تا با کمک آنها منبع قطار جهنمی را پیدا کند. در طول بقیه بازی، آلیس بین اپیزودها که در واندرلند رخ می دهند، گاها به دنیای واقعی نیز باز می گردد. در دنیای واقعی آلیس از طریق وکبل خانواده شان در می یابد که خواهرش Elizabeth (مشهور به “Lizzie”) با این که در اتاق محبوس بوده و از همه نسبت به منبع آتش سوزی دورتر بوده است، اولین نفری بوده که کشته شده است.
۳ پاراگراف پیش رو در این مقاله دارای اسپویلر بسیار شدید در مورد بخش های پایانی بازی تا رسیدن به انتهای آن و تمام کردن بازی است. در صورتی که می خواهید این عنوان را تجربه نمایید، از خواندن این ۳ پاراگراف قطعا صرف نظر کنید و در پاراگراف چهارم نتیجه گیری بخش داستان و روایت آن را مطالعه کنید.
در واندرلند جهنمی، آلیس سعی می کند تا هر چه بیشتر با ساکنان آنجا آشنا شود و از آن ها بیشتر بداند. ساکنانی مثل Mad Hatter, the Mock Turtle, the Walrus و the Carpenter و همینطور the Caterpillar. نهایتان آلیس در کمال تعجب متوجه می شود که ملکه قلب ها با وجود این که از آلیس شکست خورد، هنوز زنده است اما ظرفیت قلب های وی کاهش یافته است. در قصر ملکه، آلیس فرم و شکل اصلی ملکه را می بیند که مشابه خود آلیس ولی جوانتر است. ملکه نهایتا اعتراف می کند که یک موجود به نام عروسک ساز یا Dollmaker مسئول وجود قطار جهنمی و تباه کردن واندرلند است.
در بازگشت به لندن، آلیس شروع به بازخوانی و یادآوری دوباره خاطراتش از شب آتش سوزی می کند و یادش می آید که Dr. Bumby آن جا بوده است. در واقع دکتر بد ذات مسئول مرگ خواهر و کل خانواده آلیس است. وی در می یابد که دکتر قصد دارد خاطرات مربوط به شب آتش سوزی را از ذهن وی پاک نماید و می فهمد که او چنین کاری را با بسیاری از کودکان دیگر هم کرده است. دکتر می خواهد که آلیس را به یک “blank toy” یا عروسکی پوچ تبدیل کند تا مانند بقیه کودکان، وی را به قیمتی خوب به اربابان سوئ استفاده گر و تاجران کودک بفروشد. آلیس که بسیار خشمگین است در دنیای واقعی با Dr. Bumby در Moorgate station در گیر می شود و در واندرلند نیز با فرم دیگر دکتر که همان the Dollmaker است در قطار جهنمی مقابله می کند.
دکتر به گناهش اعتراف می کند و می گوید که خانه آلیس را بعد از این که لیزی قبول نمی کند که توسط وی هیپنوتیزم شود، به آتش کشیده است تا همه شواهد را از بین ببرد. دکتر می گوید که قصد دارد کل حافظه و خاطره واندرلند و شب آتش سوزی و .. را پاک کند، ولی آلیس که در دنیای واندرلند، عروسک ساز را شکست می دهد، قدرتی ذهنی کسب می کند که در دنیای واقعی با کمک آن، Dr. Bumby را در ذهنش به مسیر عبور قطار جهنمی می اندازد و او را به درک واصل می کند. در حالی که آلیس در حال ترک ایستگاه Moorgate است، وی خود را در ورژن دوگانه ای از لندن می یابد که در ترکیب با واندرلند است و می توان به آن گفت Londerland !! سپس نشان داده می شود که آلیس در حال گشتن در سرزمینی ناآشنا است در حالی که صدای مونولوگ Cheshire Cat را می شنویم که می گوید آلیس حقیقتی را پیدا کرد که “ارزش دردی که در نبرد برای یافتن آن کشید را داشت”. و همینطور می گوید واندرلند، با وجود آسیب، اکنون کاملا امن و امان است….
همانطور که مشاهده می کنید عنوان Alice: Madness Returns داستان نسبتا جذابی دارد و از آن بهتر روایت خوب آن است که به زیبایی یکی یکی حقایق را در طول بازی روشن می کند و جابجایی بین واندرلند و دنیای واقعی در بین اپیزوودها جلوه بهتری به روایت داستان بازی بخشیده است و همینطور کیفیت دیالوگ های بازی مناسب است و به جای زیاده گویی های بیهوده شاهد این هستیم که شخصیت های بازی از آلیس گرفته تا دکتر و شخصیت های عالی واندرلند و .. همگی مختصر و مفید صحبت می کنند و هرگز بازیباز را از شنیدن داستان بازی خسته نمی کنند. شخصیت پردازی های بازی نیز مناسب است و مخصوصا شخصیت های حاضر در واندرلند به مانند طراحی ظاهری عجیبشان، واقعا شخصیتی عجیب هم دارند و به خوبی می توان متفاوت بودن آن ها را حس کرد. باید گفت Alice: Madness Returns در بخش داستان و روایت و شخصیت پردازی و دیالوگ ها، موفق شده است تا مجموعه نمره قبولی را دریافت نماید و با این که به هیچ وجه در زمره داستان های عالی و فوق العاده قرار نمی گیرد ولی یک داستان و روایت استاندارد و جذاب را به بازیباز هدیه می دهد که هرگز تا پایان بازی از آن گله ای نمی کند و برای وی خسته کننده نخواهد شد.
زیبا مثل واندرلند بهشتی و جهنمی
در عنوان Alice: Madness Returns چه از لحاظ فنی و چه هنری سازندگان بازی موفق شده بودند تا یک بازی باثبات و زیبا را به بازیباز ارائه دهند تا مواردی مثل باگ و .. وی را آزار ندهد. در حقیقت سازندگان بازی موفق شده بودند تا یک دنیای بسیار جذاب، زیبا و خوش رنگ و لعاب را با ثبات گرافیکی مناسب برای ما به ارمغان آورند. مطابق معمول گرافیک بازی را از دو جنبه فنی و هنری بررسی می کنیم تا بیشتر با زوایای مختلف گرافیکی آن آشنا شوید. در بازی شاهد مواردی که از لحاظ گرافیک فنی به گیمپلی بازی صدمه بزنند نبودیم و مواردی از قبیل باگ، لگ، پارگی تصویر و مواردی از این دست به هیچ عنوان مشاهده نمیشد. البته بایستی اشاره کنم که کیفیت بافت ها و تکسچرها در حد برترین عناوین گرافیکی زمان خود نبود و ایراداتی نیز در آن مشاهده می شد. همین طور باید اشاره کرد که گاها برخی بافت ها و مناطق و تصاویر در بازی دیر لود می شدند که این مورد گاها در بازی رخ می داد. علاوه بر این ها، عمق دید نیز در بازی تعریف چندانی نداشت هر چند که این مورد هم نمی توانست ضربه ای کاری بر پیکره گرافیکی بازی وارد نماید و از کیفیت ساختار آن بکاهد و برای عنوانی در این سبک و با آن حد از انتظار، کاملا مناسب بود. بازی از لحاظ تقریبا فنی هیچ گونه مشکل خاصی در اجرا نداشت و کاملا صیقل یافته و روان اجرا میشد. در زمینه نورپردازی هم سازندگان بازی کار خود را به درستی انجام داده بودند و شاهد نورپردازی زیبایی در بازی بودیم که گشت و گذار در سرزمین عجایب را لذت بخش تر از قبل می کرد و همین طور سایه زنی های گرافیکی در بازی به خوبی انجام گرفته بود.
طراحی های بازی و گرافیک هنری Alice: Madness Returns فوق العاده است. واقعا محیط های بازی و دنیای آن در نهایت زیبایی و جذابیت طراحی شده اند و کاملا به دنیای اصلی سرزمین عجایب وفادار هستند و در عین حال شخصیت خاص خودشان را نیز دارا می باشند. سرزمین عجایب به فساد کشیده شده و به نوعی جهنمی شده، در بازی فوق العاده زیبا نمایش داده می شود و به بهترین شکل بازیباز را قانع می کند که این همان سرزمین عجایب زیبا و بی نظیر است که حال دچار نیرویی تاریک و شیطانی شده و به فساد گراییده است. البته محیط های سرسبز و بسیار زیبا هنوز هم در بازی وجود دارند و به طور کلی باید بگویم این عنوان در زمینه تنوع محیط ها و خلق آن ها و طراحی هنری، یک بازی فوق العاده زیبا، باکیفیت، چشم نواز و جذاب محسوب می شود که لحظه ای، حتی لحظه ای هم بازیباز را خسته نمی کند. طراحی شخصیت ها در بازی نیز فوق العاده هستند و از شخصیت های آشنا گرفته تا دشمنان عجیب و غریب و باس های جذاب بازی، همگی به بهترین شکل طراحی شده و حس و حال عجیب و غریب بودن این سرزمین عجایب را برای بازیباز تداعی می کنند. نهایتا باید گفت Alice: Madness Returns از لحاظ گرافیکی و مخصوصا از منظر هنری، یک بازی کاملا عالی و با کیفیت محسوب می شود که معدود ایراداتی مانند کیفیت متغیر تکسچرها و گاها دیر لود شدن بافت ها را در خود می بیند ولی اینها هرگز از ثبات گرافیکی خوب بازی و کیفیت عالی طراحی های هنری آن نمی کاهند.
آلیس غول کش!!
Alice: Madness Returns عنوانی است که از زاویه دوربین سوم شخص دنبال می شود و شما در آن در تمامی طول بازی کنترل آلیس را برعهده دارید که به مانند اکثر بازی های سوم شخص دیگر می توانید فعالیت هایی مثل دویدن و پریدن و جاخالی دیدن و حملات مختلف را انجام دهید. شما در مبارزات چند سلاح مختلف را در اختیار خواهید داشت که می توانید با پیشروی در بازی در زمینه های مختلف آن ها را ارتقا دهید و عملکردشان را بهبود ببخشید. سلاح اصلی آلیس در این عنوان یک چاقوی تزئینی آشپزخانه به نام Vorpal Blade است که البته اصلا آن را دست کم نگیرید و فکر نکنید که تنها برای پوست کردن پرتقال به درد می خورد، زیرا سلاح قدرتمندی است. سیستم سلاح های آلیس در این بازی به نوعی یادآور اسلحه های وی در بازی اول بودند و شباهت زیادی به آن ها داشتند. Pepper Grinder در بازی اول در این عنوان تبدیل شده بود به یک سلاح گرم مشابه gatling gun که در بازی برای مبارزات از راه دور استفاده می شد.
The Hobby Horse در این جا به عنوان یک پتک و سلاح سنگین استفاده می شود که برای وارد آوردن آسیب بالا و شکست سد ها و دفاع دشمنان کاربرد داشت. The Teapot Cannon در بازی به سمت دشمنان چای شلیک می کرد که منفجر می شد و آسیب زیادی را به آن ها وارد می کرد و همینطور به مانند The Hobby Horse برای شکستن سدها هم کاربرد داشت. با پیدا کردن دندان هایی که از دشمنان بر زمین می ریخت یا در جای جای مراحل بازی پراکنده بودند، بازیباز می توانست این تجهیزات خود را به ورژن های بسیار نیرومندتر ارتقا دهد. دو سلاح دیگر هم وجود داشتند که قابل ارتقا نبودند زیرا بیشتر دفاعی بودند تا حمله ای. the Umbrella یا چتر به عنوان یک سپر محافظ که اغلب حملات و شلیک ها و آیتم هایی که از راه دور به سمت آلیس می آمد را دفع می کرد، استفاده می شد.
The Clockwork Bomb یا بمب ساعتی به عنوان یک بمب زمان دار و تاخیری استفاده می شد که با انفجار خود آسیب ناچیزی را به دشمنان وارد می کرد، اما استفاده اصلی آن ها در قالب یک حواس پرتی برای دشمنان و همچنین قرار گرفتن بر روی سوییچ هایی که باید با وزن، پایین نگه داشته می شدند بود. خط سلامتی آلیس با تعدادی گل رز در بالای تصویر نمایش داده می شود و اگر این خط سلامتی به صفر برسد بایستی بازی را از آخرین چک پوینت بازی مجددا ادامه دهید. البته افتادن از روی پلتفرم های مرتفع یا به درون گودال ها باعث صدمه دیدن یا مرگ آلیس نمی شوند بلکه وی دوباره به همان پلتفرم قبلی باز می گردد. همچنین بازی سیستمی به نام Hysteria دارد که وقتی خط سلامتی آلیس خیلی کم شود می توان آن را فعال کرد و مدت کوتاهی در این حالت بود. در طول پیشروی در مراحل بازیباز می تواند رازهای گوناگونی را کشف کند و محیط های مخفی را پیدا کرده و از آن ها آیتم های ارزشمندی را بردارد.
در بازی می توانید با استفاده از محلول shrinking آلیس را بسیار کوچک کرده و در این حالت وی می تواند از مکان هایی که در حالت عادی به آن ها دسترسی ندارد عبور کند و مناطق مخفی را کشف نماید. همچنین در این حالت می تواند سطوح و پلتفرم های مخفی را هم ببینید و وقتی که به حالت عادی برگردید این سطح کم کم ناپدید می شوند و باید سریعا تا وقتی دیده می شوند و محل آن ها را می دانید از رویشان عبور کنید. وقتی آلیس نزدیک محل ها و راه های مخفی می شود صدایی مانند خرناس خوک ها شنیده می شود که در این محل ها با استفاده از pepper grinder می توانید راه های جدیدی را مشخص و هویدا کنید. بخش هایی در بازی به نام اتاق های Radula هستند که چالش هایی را برای بازیباز ایجاد می کنند و با انجام آن ها یک بطری رنگ دریافت می کنید که جمع کردن ۴ عدد از آن ها باعث می شود یک گل رز دیگر به خط سلامتی آلیس اضافه شود. همچنین در بازی می توانید خاطرات را جمع آوری کنید که با گوش کردن به آن ها بیشتر با داستان بازی و پیشینه آن آنشا می شوید.
خوشبختانه بعد از پایان بازی یک سیستم new game plus وجود دارد که به شما اجازه می دهد بازی را مجددا آغاز کنید ولی تمامی سلاح ها و آپگریدهای خود را هم از بازی قبلی به هماره داشته باشید و آن ها را در بازی جدید بالاتر ببرید. همچنین می توانید تمامی خاطراتی که در طول بازی جمع آوری کرده اید را مشاهده نمایید. تعداد زیادی هم لباس های جدید و جذاب برای آلیس هم وجود دارند که می توانید آزاد کرده و با تغییر لباس وی در بازی تجربه جذاب تری را در دفعات بعدی بازی داشته باشید. نهایتا بایستی گفت بخش گیم پلی عنوان Alice: Madness Returns یکی از نقاط قوت ان است که با تنوع بسیار خوب در زمینه مبارزات نزدیک و راه دور و پلتفرمنیگ و یافتن راه های مخفی و سلاح های جذاب و ارتقاهای هیجان انگیز، می تواند به طور کامل بازیباز را راضی نگاه دارد و او را به تمام کردن بازی تشویق نماید و حتی بازی را برای دفعات بعدی نیز برای بازیباز جذاب نگاه دارد.
صدای دهل میاد!!
صدا گذاری و موسیقی های بازی در Alice: Madness Returns کاملا مناسب و استاندارد انجام گرفته است و مخصوصا صداگذاری شخصیت های عجیب و غریب سرزمین عجایب (غیر از چند مورد محدود که در سطح بقیه نیستند) و همینطور خود آلیس بسیار عالی و با کیفیت انجام شده است و کاملا به بازیباز القا می کند که اینها شخصیت های بسیار غیر عادی و عجیب سرزمین عجایب هستند و هیچ کدام شخضیتی معمولی و عادی ندارند. در واقع باید گفت در صداگذاری شخصیت های مخصوصا اصلی و مهم بازی هیچ نقصی مشاهده نمی شود و صداگذاران بازی کار خود را به خوبی انجام داده اند.
سازندگان موسیقی بازی نیز کار خود را نرمال و قابل قبول انجام داده و نمی توان از موسیقی های بازی ایراد خاصی گرفت و البته نمی توان هم آن ها را به عنوان نقطه قوت بازی در نظر گرفت و موسیقی های بازی را به یادماندنی توصیف کرد. بلکه تنها باید گفت موسیقی های عنوان Alice: Madness Returns کاملا مناسب حال و هوای آن هستند و با داستان و دنیای بازی و فضای آن همخوانی و مطابقت دارند و نه بیشتر. نهایتا باید گفت صداگذاری و موسیقی در بازی Alice: Madness Returns استاندارد و قابل قبول انجام گرفته است و با این که نمی توان آن ها را در زمره بهترین ها قلمداد کرد ولی نمی توان ایراد خاصی نیز از آن گرفت.
خب بازی نکن… ضرر کردی!!
نهایتا در مورد بازی Alice: Madness Returns باید گفت ارزش بالایی که این بازی دارد از نمره های آن بسیار بیشتر است زیرا که این عنوان یک بازی خاص است. این بازی یک اکشن ماجرایی مانند بقیه بازی ها نیست بلکه یک بازی با المان هایی است که تا حد زیادی آن را از هر بازی دیگری در سبک خود متمایز کرده است و حال و هوای منحصر به فردی به بازی بخشیده است. Alice: Madness Returns بدون شک در زمره بازی هایی قرار می گیرد که اگر آن را تجربه کرده باشید هیچ گاه از یادتان نخواهد رفت و گیم پلی و داستان خاص بازی را به یاد خواهید داشت. شک نکنید که هنوز هم کاملا ارزش دارد که به نسل هفتم بازگردید و Alice: Madness Returns را تجربه نمایید چرا که چنین بازی هایی به این صورت نیستند که هر سال ۱۰ عدد مثل آن ها منتشر شود و جای هم را بگیرند و قبلی ها از یاد بروند، بلکه این مدل عناوین شاید در یک نسل ۲ یا ۳ عدد بیشتر نباشند که این چنین خاص باشند. Alice: Madness Returns ابدا بازی بی نقصی نیست و قطعا ایراداتی دارد اما المان های جذابی که در بازی هستند بسیاری از معایب را می پوشانند و سبب می شوند تا یک تجربه فوق العاده لذتبخش در یک داستان و دنیای عجیب و غریب سرزمین عجایب برای شما رقم بخورد. در مورد این عنوان باید گفت علی رغم برخی مشکلات موجود در بازی، Alice: Madness Returns یک اثر عالی و هیجان انگیز است که کاملا ارزش تجربه کردن را داراست. بازی از ابتدا تا انتها کاملا جذابیت و زیبایی خود را برای شما حفظ می کند و هرگز خسته کننده و تکراری نخواهد شد و حتی ارزش تکرار بالایی را نیز به خاطر وجود کلی آیتم ها و لباس ها و موارد کشف کردنی در بازی، به آن بخشیده است. داستان بازی زیبا و ساده و بی آلایش است و شخصیت های آن با کیفیت خلق شده اند. گیم پلی بازی متنوع و منحصر به فرد است و تجربه کلی بازی هم به یاد ماندنی است و هم بسیار رضایتبخش و شیرین.
Alice: Madness Returns از آن عناوینی است که کمتر بازی دیگری میتواند حس و جنس تجربه کردن آن را به شما هدیه دهد و البته یکی از عناوینی است که خیلیها آن را از دست داده و میدهند، ولی آن ها که آن را پیدا میکنند جذب آن میشوند و تبدیل به یکی از بازی های جذاب برای آن ها میشود، آن هم با وجود این همه بازیهای پر ادعا و بزرگ که از درون تهی هستند. Alice: Madness Returns یک ماجراجویی خوش ساخت است که می توان گفت از لحظه اول تا انتها فوقالعاده سرگرم کننده است و شما را ناامید نمیکند. روایت مناسب داستان در دنیایی آشنا که به خوبی تغییر کرده است، شخصیتهایی جذاب، دنیایی زیبا و چشمنواز به همراه گیمپلی و مبارزات هیجانانگیز و سرگرم کننده، سبب خلق عنوانی شدهاند که بیشک حیف است تجربه لذت آن را از خود دریغ کنید و حتی اگر آن را بازی نیز کرده باشید، باز هم ارزش دارد که گریزی به نسل هفت یا رایانه شخصی خود بزنیم و یک بار دیگر Alice: Madness Returns را تجربه کنیم و طعم لذت ناب آن را دوباره بچشیم. در واقع به عنوان یکی از کسانی که این بازی را ۲-۳ بار از زمان عرضه تا به حال تجربه کرده ام باید بگویم که هنوز هم در نسل هشتم وقتی این عنوان را تجربه می کنید چیزی از لذت آن برای شما کم نمی شود و بازی برای شما جذاب باقی می ماند. از آن جا که خیلی از شما حتی نام Alice: Madness Returns را نیز نشنیدهاید، لازم بود تا شما را از یکی از تجربه های جذاب نسل هفتم آگاه کنم و شاید شما نیز با تجربه آن متوجه شوید که چه عنوان زیبایی را از دست داده بودید. شک نکنید که اگر Alice: Madness Returns را تجربه نکرده اید، باید به سراغ آن بروید و حتی اکنون بعد از چندین سال نیز این بازی پر از جذابیت برای شما خواهد بود.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
یکی از بهترین خاطرات من این بازی درجه یک است . با شک و تردید زیاد بازیشو خریدم اما یکی از بهترین بازی های دوران زندگی من شد….
تلفیق اون همه خون بازی با تم کارتونی . کنار هم قرار دادن محیط های رنگارنگ در دل داستان هولناک بازی.
خاطره انگیز ترین مرحله باز مرحله کارتها بود. سکو بازی عالی . چشم انداز فوق العاده.
سپاس آقای بابایی………….
داداش دقیقا حرف دل منو زدی!
اصلا کاری به امتیاز و متا ندارم، این بازی بدون شک یکی از بهترین بازی های عمرم بود
چندین بار این بازی رو تمومش کردم الان هم دوباره هوس کردم یه دور دیگه برم!
درضمن نقد خوبی بود، ممنون
تشکر از شما. خیلی ممنون که مطالعه فرمودید.
قطعا همین الان از خیلی خیلی بازی های جدید بهتره
جدییییییی یعنی انقد قشنگه این بازی من وقتی اومد گفتم این چیه تازه ۴ تا فحشم به سازنده هاش دادم 😀 :laugh: :laugh: :laugh:
یعنی برم بگیرم اره؟؟؟!!! ?:-) 😛 🙂
اقا سعید یدونه ای 😉
درود بر شما. خیلی متشکرم از محبتتون. نظر لطفتونه.
مطمئن باشید که ارزش داره بگیرید و بازی کنید
ببخشید میشه بگین اون غول شمشیر به دست و چطور میشه شکست داد؟
درود بر شما. خیلی متشکرم ازتون که مطالعه فرمودید.
واقعا درست می فرمایید و برای من هم این بازی یک تجربه فوق العاده بی نظیر بود. این بازی ها هستند که واقعا حیفه کسی بازی نکنه وگرنه شوتر اول شخص و انواع بازی های آنلاین تکراری و … که ریخته توی بازار و سالی ۱۰ تا میاد
آلیس تو تک دلمنو بریدی !!!
آلیس تو چیکار کردی ؟!!!
بخدا تو مسلمون نیستی !!!
مرسی اقا سعید به خاطر معرفی این بازی زیبا :rose:
به خاطر اسمش از کنار این بازی رد شدم و تجربش نکردم :/ نباید تنها به اسم و کاور و شرکت سازنده بازی توجه کرد ، جالبه وقتی لیست بازی های نسل هفتم رو میبینی هنوز بازی های خوبی هستن که تجربه نکردی 🙄
درود بر شما صالح جان. خیلی متشکرم ازتون.
قطعا این بازی رو حیفه تجربه نکنید
ممنون اقا سعید بابت نقد زیباتون :yes: :yes:
عاشق بازی هایی هستم که از روی انیمیشن یا فیلم ساخته میشن یجورایی برام خاطرات اون فیلم یا انیمیشن رو زنده میکنه
امیدوارم بیشتر از این نقد ها ازتون ببینیم :rose:
حیفه که نتونستم تجربش کنم اگه تو psn باشه میخرم
درود بر شما میلاد جان. لطف دارید.
انشالله هرچقدر بتونم بازی های خاص زیبا که باید تجربه کرد رو معرفی میکنم
منون سعید جان تشکر :yes: :yes:
خواهش میکنم میلاد عزیز.
مثل همیشه زیبا و عالی متاسفانه من ps3 نداشتم و این بازی و خیلی از بازیای خوب دیگرو از دست دادم فقط یه چنتا غلط املایی داشتید که اگه ناراحت نشید میزارم.پ الیس غول کش سلاحو نوشتید.بالای NG+ اون قسمت خاطرات اشنا رو نوشتید.پ صدای دهن میاد نوشتید .فقط اقای بابایی بی زحمت یه بازی بود تو ps1 به اسم spyro من خیلی باهاش خاطره دارم اگه میتونید هر وقت تونستید یه مقاله راجبش بنویسید
داداش مگه میشه کسی از spyro یادش بره از باس ها از الماس ها بازیش اگر دوستان یادشون باشه ۱۰۰۰۰ الماس معمولی و ۶۴ الماس ویژه داشت که اگر در مرحله اخر در شهربازی میبردی بهت اون قدرت اتش بی نهایت رو میداد در کل یکی از شاهکارهایی بود که اگر الانم به من بدن یک ضرب تا اخرش میرم بس که شیرین بود بس که شیرین بود به خصوص باس ها و تنوع مراحل و همچنین مراحل مخفی
درود بر سهیل عزیز. خیلی متشکرم ازتون.
بسیار ممنون از مواردی که گفتید . همه اصلاح میشن.
بله من هم بازی کردم اتفاقا و حتما هم نقدش رو دردستور کار میذارم
سلام.انشا.شخضیتی نمیدونم چرا پاک شد
ممنون آقای آقابابایی بابت این نقد زیبا :rose:
این بازی و همین طور نسخه ی قبلیش (American Mcgee’s Alice) یه جلوه ی خاص و تاریکی از آلیس به تصویر کشیدن که با دیزاین فوق العاده و خاصی که دارن همیشه تازه میمونن و تجربه ی دوبارشونم بسیار لذت بخشه…
خیلی ناراحت کنندست که آقای McGee خالق این بازی چند ساله میخواد نسخه ی ۳ این بازی رو بسازه ولی EA که مالک IP هستش بش این اجازه رو نمیده 🙁
درود بر شما اریا جان. خیلی متشکرم ازتون. نظر لطفتونه.
دقیقا درسته حرفتون و کاملا موافقم. متاسفانه وقتی استودیوها اسیر یه شرکت بزرگ بالاسریشون هستند این جوری میشه
بازی خوبی بود :inlove: :inlove:
خیلی بازیش باحال بود یادمه نسخه کرکیش مشکل داشت سره یه غول دیگه خریدمش با بدبختی ولی خیلی خوب بود حیف همچین ایپی هایی که ادامه داده نمیشه
بله ، واقعا آلیس … عالیس :yes:
سعید جان نقد عالی بود خسته نباشی :yes: :yes:
درود بر شما رضا جان. خیلی متشکرم. سلامت باشید
تو پارگراف آلیس غول کش خط پنجم سلاح اصلی سلام اصلی تایپ شده
نقد بسیار عالی بود :yes:
خسته نباشید
درود بر شما. خیلی ممنونم از لطفتون و دقتتون. سلامت باشید
اصلاح میشه
آقا سعید دستت درد نکنه عالی بود.تونستی یه موقع یه سری به نسخه اول lost planet بزن باسفایتای خیلی عالی داشت من باهاش حال میکردم.
درود بر شما. خیلی متشکرم ازتون که مطالعه فرمودید.
بله هم نسخه ۱ و هم ۲ رو بازی کردم. حتما می نویسم. چشم
اگه یک نسخه از سری COD یا BF یا…رو بازی نکنی چیز زیادی رو از دست ندادی اما مگه چند نسخه از سری آلیس در هنر هشتم وجود داره که آدم به راحتی ازش رد بشه_مگه چند تا بازی با این جو و اتمسفر وجود داره که هنگام تجربشون به آدم حس متفاوتی نسبت به سایر بازی ها رو بده_از همون تریلر اول با نمایش ذات خونین و هولناک بازی پس از یک روز خوب بهاری با اون شخصیت های عجیب و دوست داشتنی این عنوان بد جور به دلم نشست و برای تجربش لحظه شماری میکردم…
آقای آقابابایی ممنون بابت نقد و بررسی این بازی بسیار کامل بود و لذت بردم خسته نباشید_بخش روزی روزگاری فوق العادست.
درود بر سید عزیز. خیلی خیلی از لطف همیشگی شما و حمایتتون ممنونم و باعث افتخار بنده هست. سلامت باشید.
بسیار بسیار زیبا نوشتید و کاملا موافق هستم باهاتون
نقد عالی ای بود ، خسته نباشید آقا سعید :rose:
درود بر شما. نظر لطف و محبت شماست. سلامت باشید
یادمه بازیش کردم خوشم اومد ولی محیط بازی اینقد تاریک و مرده بود دیگه ادامش ندادم چون باعث میشد بعد از هر دست بازی کردن یه حس ناراحتی پیدا کنم اخه ۱۲ سالمم بیشتر نبود :-(( ولی خب الان دلم میخواد دوباره بازیش کنم
نقدتون هم عالی بود :yes:
درود بر شما. خیلی ممنونم از لطفتون که مطالعه فرمودیدو خوشحالم راضی بودید.
انشالله دوباره بازی کنید و لذت ببرید
ممنون آقا سعید بازی بسیار جالب و خوبی رو برای نقد انتخاب کردید.
اسپم:ظرفیت آنلاین و آفلاین بازی(همون که نصف قیمته برا ps4 )کدومه و آیا نیاز به اتصال دائم داره یا اول باز کردن بازی اینترنت روشن باشه کافیه؟لطفا سریعا جواب دهید.فوق الاده شرمنده بابت اسپم.
درود بر شما حسین جان. خیلی متشکرم ازتون. لطف دارید
چقدر عالی که گاهی خارج از جریان پر سر و صدای بازیهای روز، سراغ عنوانهای مفهومی میرید. بررسی خیلی خوب و کاملی بود. همونور که گفتید قسمت اول آلیس از هر نظر یک شاهکار بود و تجربه اون میتونه لذت این بازی رو چند برابر کنه.
درود بر شما. خیلی متشکرم از لطف و حمایتتون. خوشحالم که مورد توجهتون قرار می گیره این نقدها چون به عقیده من هم این بازی ها هستند که صنعت گیم رو هنوز با طراوت و دوست داشتنی نگه داشتند. انشالله نسخه سوم هم بیاد. باز هم ممنون از توجه شما
جداً بازى فوق العاده اى بود. نمى دونم چرا یکنفر شماره اول رو ریمستر نمى کنه. اگر درست خاطرم باشه طراح هنرى بازى، طراح فیلم هرى پاتر و زندانى آزکابان هم بود. جداً این بازى جا داره براى یک فیلم خیلى خوب. من شخصاً قسمت اول رو از دوم بیشتر دوست داشتم. قسمت دوم گاهاً کمى تکرارى مى شد، مخصوصاً برگشت مسیرهاى رفته. به هر شکل امیدوارم این دو بازى براى PS4 به نوعى منتشر بشن.
اما خدمت آقاى بابایى، با تمام ارادتى که به قلم شما دارم و نوشته هاى شما رو با دقت مى خونم، این جمله اول نوشته شما واقعاً من رو شوکه کرد “یک بازی بچگانه و شاید دخترانه و بی ارزش”. نمى خواهم پیچیده اش کنم ولى جدا جا خوردم. من هنوز ارتباط یک چیز دخترانه رو با بى ارزش متوجه نمى شم. هر چند اطمینان دارم اتفاقى بوده.
سلام عرض میکنم خدمت شما. خیلی متشکرم از این که مطالعه فرمودید مقاله رو مرسی از نظزتون. قطعا قسمت اول برتر بود و من هم امیدوارم واقعا عرضه بشن برای نسل هشت.
در خصوص بخش دوم واقعا واقعا باید از شما عذرخواهی کنم. فکر کنم در این حد از من شناخت داشته باشید که بدونید امکان نداره که چنین موضوعی رو به مسئله دختر بودن یا پسر بودن ربط بدم و فقط فقط اشتباه و سوء تفاهمی هست که البته مقصرش منم وگرنه برداشت شما دقیقا برداشتیه که هر خانم دیگه ای هم از این جمله خواهد داشت و بابتش من مقصرم. اتفاقا واقعا دخترهای گیمر خیلی به نظر من عاشق تر هستن نسبت به گیم چون اونا یه درجه سختی بیشتر نسبت به پسرا دارن و اونم اینه که قطعا به خاطر گیمر بودن بیشتر باید با تعجب اطرافیان سر کنن نسبت به یه پسر گیمر. قطعا در جمله من اون ۲ – ۳ کلمه به هم مربوط نیستن و هرکدام جدا هستن و البته بر طبق هدفی که من از این جمله داشتم باید می نوشتم کودکانه نه دخترانه. کلمه دخترانه رو بیشتر به خاطر نام آلیس که یه دختر هست نوشتم وگرنه فکر کنم میدونید که هرگز منظور بدی ندارم و کلمه رو هم در متن عوض میکنم. عذر میخوام اگر باعث شدم که برداشت ناراجت کننده ای داشته باشید از نوشته من. امیدوارم که بدونید اصلا و ابدا اهل این جور حرف ها نیستم
با تشکر از توجه شما و باز هم تشکر بابت تغییر متن. نه تنها من، بلکه همه دیگران هم شما رو مى شناسند و مطمئناً یا یک ویرگول جا افتاده بود یا هر اتفاق دیگه اى که دیگه اهمیتى نداره. مهم پاسخگو بودن شما در تمام مطالب و کامنت هاست که همه کاربران مطمئناً قدردانش هستن. باز هم متشکرم.
خیلی متشکرم از حسن نظر شما. ممنونم ازتون.
ممنون از نقد خوبتون جالبه حتی اسم بازی هم به گوشم نخورده بود همین یکی دو ساعت پیش دانلودش کردم و ۱ ساعت تقریبا بازی کردم و الان دارم نظر میدم تا اینجاش که خیلی جذاب بوده برام مخصوصا حال و هوای عجیب غریبش
درود بر شما. خیلی متشکرم. باور کنید که این مقاله برای گیمرهایی مثل شماست که با خوندنش برید سراغ بازی. مطمئن باشید که تا اخر بازی خواهید رفت و نامش همیشه تو یادتون میمونه. این بازی یا کسی کلانمیشناسدش که خیلی ها این جوری هستن ولی کسانی که میشناسن دوسش دارن واقعا
خسته نباشی آقا سعید
سلامت باشید. خیلی ممنونم
خسته نباشید سعید اقای عزیز واقعا خوشحا به حال ماکه چنین نویسنده ریزبین و ژرف اندیش داریم که به اینجور بازیا اهمیت میده.واقعا به قول دوستان چرا سعید جان این بازیها ریمستر نمیشه که در حالی که صد در صد ارزششو داره؟روزگار به کام و خوشی…..
درود بر شما امیر جان. خیلی متشکرم از لطفتون. سلامت باشید. خوشحالم که شما اهمیت پرداختن به این بازی های زیبا و هنرمندانه رو درک می کنید و واقعا باعث افتخار من هست که کاربران با دقت و فهمیده ای مثل شما داریم. انشالله که ریمستر بشن این عناوین هم و نسخه سوم هم ساخته بشه.
روزگار به کامتون باشه انشالله
خسته نباشی سعید جان
از معدود بازی هایی بود که فقط به خاطر محیط و داستانش بازی کردم نه گیم پلی چون گیم پلی اش بعد چپتر ۲-۳ دیگه تکراری میشه و جذابیتشو از دست میده اما اتمسفر و داستانش مجبورتون میکنه تا تهش برید و پایان بازی به شدت بحث برانگیزه و تئوری های جالبی مطرح کردن
اسپویل
.
.
.
یه عده بر این باورن که شخصیت منفی آلیس بوده نه دکتر و آلیس با غرق شدن تو دنیای دیوانه ای که خودش درست کرده دست به هر کاری میزنه که به مرگ دکتر ختم میشه و دکتر در واقع آدم خوبست !
و اینکه عده دیگه ای میگن انتقام آلیس رو انقدر کور میکنه و دیگه نمیتونه مرزی بین واقعیت و خیال قانع شه برای همین آخرش لندن با سرزمین عجایب مخلوط میشه و …
و جدای این به نظرم ملکه قلب ها عذاب وجدانی بود که آلیس نسبت به عدم تواناییش در حفاظت از خانوادش به خصوص خواهرشه و ملکه قلب ها ورژن جوون آلیس نیست بلکه خواهر آلیس هست !
پایان اسپویل
در کل با توجه به اینکه تابستون هست حتما این بازی رو ۱ بار بازی کنید پشیمون نمیشید !
درود بر شما. خیلی متشکرم از لطفتون که مطالعه فرمودید. سلامت باشید.
واقعا باید بگم لذت بردم از خوندن تئوری هایی که مطرح کردید و واقعا هر کدوم در جای خود درست میتونن باشن و قابل قبول. بسیار نظر زیبایی بود
درود و خسته نباشید بابت نقد
من این بازی را تجربه نکردم ولی بخاطر اعتماد به عدالت و سطح دانش شما که نمره خوبی هم دادید امتحانش می کنم
درود بر شما. سلامت باشید. خیلی متشکرم. ممنونم از اعتمادتون. مطمئن باشید لذت خواهید برد
اقای بابایی عزیز ، انشالله سیستم لایک و دیسلایک را کی بر میدارید ؟
انشاالله هیچوقت
بایدا ببینیم چی میشه انشالله
مرسی سعید جان مثل همیشه عالی کلا توضیحاتی که زیر عکس ها مینویسی علاوه بر اینکه شوخی های جالب و دست اول زیاد داره یه جورایی هم خلاصه ی نقدت توش هست خیلی خوبه…یکی به گوش مدیران و خرپولای پول پرست ea برسونه این نسل رفت ولی یه بازی در حد این هم ندادین حالا کاری به dead spce و… ندارم 🙁
درود بر شما. خیلی متشکرم از لطف و حمایتتون و این که وقت میذارید و مطالعه می فرمایید. خوشحالم راضی هستید.
واقعا حیفه که اینچجور بازی ها رو ادامه نمیدن
سلام خدمت اقا سعید ..نقد بسیار خوبی بود…شما از نویسندگان مورد علاقه بنده هستین..من خودم عمری در بازی صرف کردم…از عاشقان بازی هستم..و نقد های شما همیشه حق مطلب ادا میکنه…بعد مدتها اکانتم رو فعال کردم به عشق شما دوستان عزیز…اقای بابایی یه سوال داشتم خدمت شما که بسیار در ضمینه گیم با تجربه هستید…من بخاطر شرایط شغلی برام سخته بازی تست کنم…شما بسیار قوی هستید تو زمینه گیم شناسی..میشه به عنوان مشاوره خرید چند المان از بازی گفت و مشاوره گرفت..یا به عنوان یه قسمت خاصی تو نماشا از مشاوره شما استفاده کرد ؟