پای شخص سومی در میان است! | ۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای
سبک Third Person Shooter یا همان شوتر سوم شخص، یکی از سبکهای بسیار پرطرفدار در دنیای بازیهای رایانهای میباشد که از زمان قدیم تا به امروز و طی این سال ها علاقمندان زیادی را در سراسر دنیا به خود جذب کرده است. هر چند که قدمت سبک برادر این ژانر یعنی شوتر اول شخص نسبت به شوتر سوم شخص بیشتر و همینطور پرطرفدار تر است اما در نسل های اخیر به لطف عرضه عناوین با کیفیت شوتر سوم شخص، این ژانر نیز حسابی خود را بالا کشید و شاهد عرضه شاهکارهای بی نظیری در این سبک بودیم که تحسین تمام دنیا را بر انگیختند. در کشور ما شوتر اول شخص محبوب ترین و پرطرفدارترین ژانر بازی های رایانه ای به حساب می آید که مخصوصا تا چند سال قبل اصلا انگار در کشور ما سبک دیگری غیر از این وجود نداشت! اما در سالهای اخیر و به لطف اطلاع رسانی وسیعتر و دقیقتر وبسایتها و مجلات مربوط به بازیهای رایانهای و آشناتر شدن بازی بازهای ایرانی با دیگر سبک ها و همینطور انتشار عناوینی قدرتمند در سبک هایی مثل اکشن و شوتر سوم شخص و نقش آفرینی های غربی با کیفیت، همه و همه باعث شده است تا بازیبازان کشورمان از تنها شوتر اول شخص بازی کردن دست بکشند و بقیه سبک ها نیز علاقمندان خاص خود را پیدا کند. بدون شک سبک شوتر سوم شخص نیز مانند سایر ژانرهای مختلف، برخی عناوین شاخص و شناخته شدهتر از دیگر عناوین هستند و به نوعی حکم معیار و شاخص سنجش در سبک نقشآفرینی را دارند. عناوینی مثل Resident Evil 4 و Uncharted 2: Among Thieves و Gears of War که در حقیقت ویترین سک شوتر سوم شخص محسوب می شوند . هر ساله تعداد زیادی بازی در این سبک توسط استدیوها و کمپانیهای مختلف ساخته و به بازار عرضه شده و با بازخوردهای مختلفی نیز روبرو میشوند. برخی از سالها ممکن است با فقر عناوین قدرتمند شوتر سوم شخص مواجه باشیم و برعکس در برخی سالها ممکن است اوضاع کاملا بر وفق مراد دوستداران این سبک باشد.
در این مطلب قصد داریم تا به ۱۰ عدد از برترین بازی های شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای اشاره کنیم و آن ها را همراه شما برشماریم. شوترهایی که هر کدام برای ما خاطرات زیادی را رقم زده اند و بسیار محبوب هستند. به مانند همیشه و در مقالات ۱۰ برتر و ۲۰ برتر و … قبل از شروع این مطلب باید نکاتی را ذکر کنم که از شما عزیزان خواهشمندم آن ها را مطالعه نمایید تا شک و شبهه ای برای شما دوستان پیش نیاید. مهمترین و اساسی ترین نکته در مورد این مطلب آن است که توجه داشته باشید که سبک شوتر سوم شخص در حقیقت یک زیر ژانر و زیر شاخه محسوب می شود و نه یک سبک جدا و کامل. زیرا که ممکن است یک عنوان مانند آنچارتد (که سبک اصلی آن اکشن ماجرایی است) در نوع مبارزات خود شوتر سوم شخص باشد و یا یک بازی مثل GTA که سبک اصلی آن جهان ازاد است هم در مبارزات خود یک شوتر سوم شخص محسوب می شود و همچنین یک بازی وحشت بقا مثل دد اسپیس هم شوتر سوم شخص است. در واقع در این لیست عناوینی قرار دارند که ممکن است از سبک های مادر مختلف باشند ولی همگی در زمینه مبارزات خود بر پایه دوربین سوم شخص و تیراندازی با سلاح های گرم بنا نهاده شده اند و در زیر شاخه شوتر سوم شخص جای می گیرند. از آن مهمتر این که ترتیب قرار گیری بازی ها بر اساس ترتیب کیفیت کلی آن ها “نیست” بلکه رتبه بندی بر اساس کیفیت بازی در زمینه شوتر سوم شخص بودن لحاظ شده است و عنوانی که کیفیت بهتری در تیراندازی های خود و کاور گیری و خوش دست بودن سیستم گان پلی داراست در لیست ما در جایگاه بهتری قرار گرفته است. این دو نکته که خدمت شما عرض کردم مهم ترین مواردی بود که باید هنگام خواندن مقاله در نظر داشته باشید. قطعا جدا از این لیست که بنده تهیه کرده ام تعداد بسیار زیادی گزینه های دیگر وجود داشته اند که می توانستند در این مطلب حاضر باشند اما به هر حال تعداد محدودیت دارد و نویسنده، انتخاب هایی را که از نظر خود برتر بوده اند در لیست جای داده است. پس دقت کنید که این مقاله، “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” به انتخاب بنده است، زیرا که اساس چنین مقالاتی این گونه است و سلیقه شخصی نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین لازم به ذکر است که از هر فرنچایز سعی شده است تا بهترین نسخه آن از لحاظ المان های شوتر سوم شخص در این مطلب قرار بگیرد و شاهد دو بازی از یک فرنچایز مشترک نخواهید بود.
رتبه بندی و ترتیبی که در این لیست برای بازی های مختلف لحاظ شده است کاملا نظر شخصی نویسنده است و هیچ معیار و میزانی برای درست یا غلط بودن آن وجود ندارد زیرا پای سلیقه مطرح است البته سلیقه منطقی، نه این که مثلا کسی یک شوتر سوم شخص بسیار ضعیف را بیاورد و در صدر لیست برترین ها قرار دهد و بگوید این سلیقه من است زیرا که این توهین به شعور مخاطب است اما به هر حال سلیقه شخصی نیز در چنین مقالاتی بسیار اهمیت دارد. قطعا در رده بندی این بازی ها سلائق و علائق با هم متفاوت است و بر اساس تجربه و خاطراتی که هر شخص دارد جایگاه ها را تعیین می کند و قاعدتا هر شخصی از هر عنوانی که بیشتر از آن خاطره داشته باشد و به آن علاقمند باشد، آن را بالاتر قرار خواهد داد. البته ما در این مطلب سعی کرده ایم تا عناوینی را قرار دهیم که یک وفاق جمعی بین بسیاری از بازیبازان دنیا در مورد فوق العاده بودن آن ها برقرار است و بدون شک بازی های این لیست در خیلی از ویدئوها و مطالب مربوط به برترین شوترهای سوم شخص تاریخ، با مطلب ما مشترک هستند. در نظر داشته باشید که عنوانی که مثلا من در رتبه ششم قرار داده ام دلیلی بر این نیست که وی حتما و به صورت وحی منزل، ششمین شوتر سوم شخص برتر تاریخ است، بلکه برای من این گونه است و شاید برای شما اول یا دهم باشد و یا شاید اصلا در لیست شما حضور نداشته باشد. نکته بعدی این که تمامی گزینه های این لیست بر اساس داشته ها و اطلاعات نویسنده گرد آوری شده اند و در این مطلب قرار گرفته اند. شاید شما عقیده داشته باشید که مثلا بازی دیگری می توند به جای فلان شماره از این لیست قرار بگیرد و یا جایگاه آن فرق کند. در اینجا نیز معیار و میزان ثابتی نداریم و عقل و منطق در کنار احساس و خاطرات است که در ذهن هر شخص با هم ترکیب می شوند و اسم هایی مختلف را به عنوان خروجی بیرون می دهند. پس بهتر است تا این مطلب را به عنوان یک مقاله سرگرم کننده که به همراه آن برخی خاطراتتان را مرور خواهید کرد، نگاه کنید. با بیان این نکات اگر تا کنون به خواندن مقاله ادامه داده اید از شما دعوت می کنم تا در ادامه مطلب “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با بنده و وبسایت تحلیلی خبری گیمفا همراه شوید.
۱۰ – Tom Clancy’s The Division
سازنده: Ubisoft
ناشر: Ubisoft
پلتفرم مقصد: PC, PS4, Xbox One
سال انتشار: ۲۰۱۶
امتیاز متا: ۸۰/۱۰۰
با بازی های یوبیسافت خیلی خاطره داریم. همه ما بازیبازان وقتی به گذشته و حال نگاه می کنیم و برترین عناوینی که تجربه کرده ایم را در ذهن مرور می کنیم آن جاست که در می یابیم یوبیسافت چقدر در لذت هایی که در این صنعت برده ایم نقش داشته است. اساسین کرید ۲ و اساسین کرید “برادری” و اساسین کرید ۴ بلک فلگ را یادتان است؟ ریمن را به خاطر دارید؟ Beyond Good and Evil را چطور؟ فارکری ۳ و ۴ را می توان از یاد برد؟ ماجراجویی با سم فیشر را چطور؟ داستان های زیبای تام کلنسی تا ابد فراموش خواهند شد؟ واچ داگز ۲ و فور آنر چگونه بازی هایی هستند؟ مگر می شود ماجراجویی های شاهکار شاهزاده ایرانی را از یاد برد؟ بازی اول ساوث پارک غیر از یک نقش آفرینی بی نظیر بود؟ Child of Light و Valiant Hearts از یاد رفتنی هستند؟ رینبو سیکس از یادتان رفته است؟…. می بینید؟ خیلی از خاطرات فوق العاده ما مربوط به این شرکت بزرگ بوده و هست. درست است که در سالهای اخیر مقداری بیش از حد قصد دارد ضررهای مالی خود را از جیب ما جبران کند و پرداخت های وحشتناک درون برنامه ای و هایپ های بی مورد زیادی را از آن دیده ایم ولی به هر حال نمی توانیم بی انصاف باشیم و کلی خاطره بی نظیر را از یاد ببریم. در همین سال ها نیز که این شرکت اشتباهات زیادی داشته است ولی باز هم کلی بازی فوق العاده عالی و بی نظیر را برای ما به ارمغان اورده است و بازیبازان زیادی را غرق در لذت کرده است. بدون شک یکی از همین عناوین زیبا و جذاب سال های اخیر شرکت بوبیسافت، شوتر سوم شخص فوق العاده جذابی بود به نام Tom Clancy’s The Division که از آخرین یادگاری های تام کلنسی فقید نیز محسوب می شود.
Tom Clancy’s The Division از همان زمان معرفی تبدیل به یکی از مورد انتظار ترین عناوین این صنعت شد و بسیاری برای اننشار آن لحظه شماری می کردند. خوشبختانه وقتی که بازی منتشر گردید انتظارها تا حد زیادی به بار نشست و شاهد یک بازی بسیار جذاب و لذتبخش بودیم. Tom Clancy’s The Division عنوانی بود پر از محتوا و مراحل جذاب و ارتقاهای پر تعداد و مبارزات و مراحل بی نظیر و جذاب. یک شوتر سوم شخص با ثبات و عمیق که سیستم گان پلی و کاورگیری و شلیک آن یکی از برترین هایی است که در تاریخ بازی های رایانه ای تا به امروز دیده ایم و کمتر عنوانی این چنین لذت کاور گیری و شلیک های عالی و با وزن را به ما هدیه داده است. در بازی و هنگام مبارزات کاملا وزن سلاح و شلیک ها و لگد اسلحه و … به شما منتقل می شود و آن را حس می کنید. شاید بعد از ۴۰ تا ۵۰ ساعت مراحل و ماموریت های بازی مقداری تکراری شوند ولی این در مورد تمام شوترهای آنلاین چند نفره وجود دارد و علاوه بر آن این موضوع اصلا در مورد سیستم شلیک و کاور گیری و مبارز ات بازی صادق نیست و هیچ گاه از گان پلی و شوتینگ فوق العاده بازی سیر نمی شوید. همچنین لازم به ذکر است که دیگر بازی جدید یوبیسافت یعنی جدیدترین نسخه از سری گوست ریکان با نام وایلدلندز نیز در زمینه مبارزات شوتر سوم شخص به همین زیبایی است و کاملا می تواند در این لیست به جای دیویژن قرار بگیرد. نهایتا باید گفت بازی زیبا و لذتبخش Tom Clancy’s The Division یکی از برترین عناوین شوتر سوم شخص در صنعت و هنر بازی های رایانه ای محسوب می شود و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه دهم قرار می گیرد.
۹ – Dead Space 2
سازنده: Visceral Games
ناشر: Electronic Arts
پلتفرم مقصد: PC, PS3, Xbox 360
سال انتشار: ۲۰۱۱
امتیاز متا: ۹۰/۱۰۰
جالب است که وقتی موجی می آید همه سریع سوار آن می شوند و کاری ندارند که آیا اصلا به موضوع آن موج اعتقادی دارند یا خیر و فقط سوار می شوند. تا مدتی قبل به هر کسی می گفتی چه چیزی در دنیای بازی از همه بدتر است می گفت شرکت EA !! می گفتی چرا؟ دقیق هم نمی دانست و اگر هم می دانست چیزهایی که بقیه می گفتند را می گفت! پول پرست است!… بقیه برای خوشحالی دل من و شما بازی می سازند؟ اکتیویژن ۴ بار دستینی نمی فروشد؟ یوبیسافت چه؟ کل بازی را پرداخت درون برنامه ای نمی کند؟ حالا این وسط الکترونیک آرتز فقط پول پرست است؟ انشالله جو کسی را نگیرد که بد می گیرد، مخصوصا در کشور عزیزمان! حالا به طرف بگویی ۱۰ تا بازی خاطره انگیز زندگیت را بگو ۴ تایش مال همین الکترونیک آرتز بوده است. به واقع در سال های اخیر در حق این شرکت بزرگ کم لطفی شد. نه این که آن ها مقصر نباشند. چرا اتفاقا مقصر هم هستند ولی نه خیلی بیشتر از بقیه. وقتی نگاهی به روند تاریخ می کنیم همیشه این کمپانی بازی های بی نظیری را برای ما به ارمغان آورده که ما را از لذت یک تجربه ناب سیراب کرده است. زمانی که صنعت بازی در عطش یک وحشت بقای بی نظیر می سوخت این کمپانی فرنچایزی را معرفی کرد که بی شک در کنار بزرگترین فرنچایزهای وحشت بقای تاریخ در کنار بزرگانی چون رزیدنت اویل و سایلنت هیل قرار می گیرد. فرنچایزی خوفناک و بسیار خوش ساخت به نام Dead Space که دوباره علاقمندان وحشت بقا را زنده کرد و جانی دوباره به این ژانر بخشید.
یک سری بسیار ترسنک به معنای واقعی آن هم نه از آن ترسناک هایی که با یک چراغ قوه فرار می کنیم. بلکه از آن هایی که با ۱۰ تا تفنگ وقتی صدای برخی دشمنان مخوفش به نام نکرومورف ها را می شنیدیم دلمان میخواست برویم زیر تخت قایم شویم. بازی اول موفقیت فوق العاده ای را کسب کرد و بازخوردهای مثبتی را چه از سوی منتقدان و چه بازیبازان دریافت نمود. بازی از زاویه دوربین سوم شخص و بر پایه مبارزه با سلاح های گرم بنا شده بود که اتفاقا همین میارزات یکی از قدرتمندترین بخش های بازی بودند و لذت و استرس ناب مقابله با نکرومورف های وحشی را به بازیباز منتقل می کردند. موفقیت بازی اول سبب شد تا ویسرال گیمز و الکترونیک آرتز نسخه دوم بازی را ساخته و در سال ۲۰۱۱ منتشر کنند که بدون شک برترین نسخه این ۳ گانه نیز هست و توانست به یکی از برترین وحشت بقاهای تاریخ بازی های رایانه ای تبدیل شود و امتیاز متای فوق العاده عالی ۹۰ را کسب نماید که یک افتخار بی نظیر برای یک فرنچایز تقریبا جدید به شمار می رفت. دلیل قرار گرفتن این عنوان در لیست ما مبارزات فوق العاده جذاب و سلاح های عالی و گان پلی لذتبخش این بازی است که در زاویه دوربین سوم شخص دنبال می شود و آن را تبدیل به یک شوتر سوم شخص وحشت بقای دوست داشتنی و خوفناک کرده است. قطعا Dead Space 2 یکی از برترین عناوین دارای مبارزات شوتر سوم شخص در صنعت بازی محسوب می شود و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه نهم قرار می گیرد.
۸ – Grand Theft Auto V
سازنده: Rockstar
ناشر: Rockstar
پلتفرم مقصد: PC, PS3, Xbox 360, PS4, Xbox One
سال انتشار: ۲۰۱۳
امتیاز متا: ۹۷/۱۰۰
راک استار!!! این نام عجیب… این نام بزرگ… این شاهکارساز قهار. مگر می شود لیستی از برترین های تاریخ وسط باشد و یکی دو بار نام راک استار و محصولات بی نظیرش را در بین برترین ها نشنویم؟ مخصوصا وقتی که فرنچایزی به نام Grand Theft Auto به موضوع آن لیست مرتبط باشد، محال ممکن است که نام این فرنچایز تاریخ ساز، جنجالی، محبوب و عظیم را که حتی رکوردهای فیلم های هالیوودی را نیز به عنوان برترین مدیا پشت سر گذاشته است، در آن مطلب نبینیم و در بین برترین ها نباشد. دقیقا به مانند همین لیست ما از برترین شوترهای سوم شخص که بازی Grand Theft Auto V کاملا به آن مربوط می شود و با توجه به این که مبارزات این عنوان از نوع شوتر سوم شخص هستند، این شاهکار بی بدیل هم می تواند در لیست ما قرار بگیرد. به واقع چه حرفی می توان در مورد Grand Theft Auto V زد؟ چه چیزی می توان گفت که هزاران بار نشنیده باشید و چه در مورد شاهکار بودن این عنوان بگوییم که برای همگان “اظهر من الشمس” نباشد؟ Grand Theft Auto V تاریخ بازی های رایانه ای را تکان داد و چنان انفجار عظیمی با انتشارش به وجود آورد که تنها و تنها از راک استار ساخت چنین بمبی بر می آید که با انفجارش ۹۷ امتیاز بگیرد!! Grand Theft Auto V مصداق بارز یک بازی بدون نقص بود و در هر زمینه ای که فکرش را بکنید یک الگو برای بازیسازان مخصوصا در سبک جهان آزاد و سندباکس محسوب می شد. همه چیز در این عنوان در بالاترین سطح کیفیت قرار داشت و اوج لذت ممکن از یک بازی را به بازیبازان منتقل می کرد.
پر واضح است که اگر در این لیست بنا بود تا بازی ها را بر اساس کیفیت کلیشان رده بندی کنیم اکنون Grand Theft Auto V در رده اول یا دوم قرار داشت اما همانطور که اول مطلب نیز خدمت شما عرض کردیم در این لیست، تمرکز ما بر کیفیت شوتینگ و گان پلی و المان های تیراندازی جذاب و کاورگیری و نوآوری و مهارت های خاص و لذتبخش تیراندازی سوم شخص قرار دارد و این بخش است که رتبه بندی بازی های لیست را رقم زده است. عنوان Grand Theft Auto V در زمینه تیراندازی و گان پلی و کاورگیری نیز به مانند سایر بخش های خود فوق العاده عالی عمل کرده است و مبارزات خیابانی بسیار جذابی را برای ما رقم می زد. سیستم تیراندازی بازی بسیار روان، نرم و خوش دست بود و شلیک با تک تک سلاح ها در بازی لذت خاص خودش را داشت هر چند که باید به این نکته نیز اشاره کرد که سیستم شلیک و گان پلی این عنوان تا حدی نیز حالت آرکید دارد که البته این اصلا یک ضعف نیست زیرا که این بازی هرگز یک بازی “شوتر سوم شخص” محض نبوده است و تنها سیستم مبارزات آن است که در این سبک دنبال می شود و از دوربین روی شانه هنگام نشانه گیری ها استفاده می کند. اما بنده به شخصه عقیده دارم که سیستم شلیک و گان پلی و کاورگیری و مبارزات در دو شاهکار دیگر راک استار یعنی Red Dead Redemption و Max Payne 3 از Grand Theft Auto V برتر هستند و در این دو بازی که اتفاقا در لیست ما هم بالاتر قرار گرفته اند، سلاح ها و مبارزات وزن بیشتری دارد. البته دقت کنید که گفتم تنها در زمینه شوتینگ و تیراندازی، وگرنه در کلیت بازی بدون شک Grand Theft Auto V در جایگاه اول این ۳ بازی راک استار قرار می گیرد. در هر حال باید گفت شاهکار بی نظیر Grand Theft Auto V یکی از برترین عناوین دارای مبارزات شوتر سوم شخص در صنعت، هنر و در تاریخ بازی های رایانه ای محسوب می شود و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه هشتم قرار می گیرد.
۷ – Vanquish
سازنده: Platinum Games
ناشر: Sega
پلتفرم مقصد: PS3, Xbox 360
سال انتشار: ۲۰۱۰
امتیاز متا: ۸۴/۱۰۰
Vanquish بی شک یکی از خاص ترین، برترین و جذاب ترین عناوین شوتر سوم شخصی است که در نسل هفتم و شاید در دنیای بازی های رایانه ای دیده ایم. این عنوان شبیه به سیل شوتر های تکراری که این روزها و همینطور آن روزها! از در و دیوار می ریزند نبود و به واقع ثابت کرد که برخی کارگردانان آن قدر بزرگ و نابغه هستند که در هر سبکی که قصد کنند عنوانی را بسازند می توان مطمئن بود یک بازی عالی و خوش ساخت از کار در خواهد آمد. حال می خواهد یک بازی وحشت بقای خوفناک و بینظیر باشد و یا یک شوتر بسیار بسیار سریع و انفجاری و هیجان انگیز. این کار از عهده هر کسی بر نمی آید و فقط برخی سازندگان محدود هستند که در ساختن هر سبک و هر نوع بازی استاد هستند. صنعت بازی های رایانه ای افراد کمی را مثل استاد Shinji Mikami به خود دیده است و خواهد دید. مردی که بی شک پدر سبک وحشت بقاست و عناوین Resident Evil وی تا ابد فراموش نخواهند شد. استاد شینجی میکامی کاملا این موضوع را در بازی Vanquish ثابت کرد که پدر رزیدنت اویل و وحشت بقا، حتی اگر یک شوتر سرعتی نیز بسازد بهترین ان را و البته خاص ترین آن را می سازد. Vanquish نشان داد ترکیب یک کارگردان فوق العاده و یک استودیو قدرتمند و کاربلد، منجر به یک بازی بینظیر خواهد شد. عناوینی مثل Vanquish در دنیای این روزهای بازی های رایانه ای بسیار بسیار کم تعداد هستند و یه همین خاطر است که باید قدر آنها را هر چه بیشتر و بیشتر بدانیم.
مهمترین نوآوری این بازی، بدون شک مکانیک اوریجینال لیز خوردن یا تکل زدن روی زمین یا sliding-boost mechanic بود که به بازیباز اجازه می داد با سرعت بسیار زیاد از کاورها بیرون بیاید و یا به پشت انها برود و در محیط جابجا شود و وقتی در این حالت با استفاده از AR mode صحنه را آهسته می کردید و به دشمنان شلیک می کردید به قدری شما را هیجان زده می کرد که گویی خود در میدان جنگ حضور دارید و احساس یک قهرمان واقعی بودن به شما دست می داد. این سیستم هم سک قابلیت دفاعی بود و هم یک سیستم هجومی که توسط تمامی بازیبازان و منتقدین دنیا تحسین گردید. افرادی مثل شینجی میکامی سرمایه های اصلی این صنعت و این هنر هستند و قطعا بازی هایی نیز که خلق می کنند ویترین زیبای تاریخ بازی های رایانه ای هستند و البته مهم اینجاست که این بازی ها لیاقت در ویترین قرار داشتن را نیز دارند. Vanquish یک شوتر سوم شخص بسیار هیجان انگیز و سریع است که مهمترین خصیصه آن منحصر به فرد بودن آن است. در واقع کمتر عنوانی تا آن زمان و حتی تا کنون شبیه به Vanquish با آن استایل خاص گیم پلی ساخته شده است و همین تک بودن و یونیک بودن بازی را به یکی از برترین تجربه های بازی بازان و منتقدان تبدیل کرد. Vanquish در حقیقت هنر سازندگی میکامی و سبک سرعتی و دیوانه وار عناوین Platinum Games را با هم یکجا داشت و تبدیل به یکی از بهترین ساخنه های این استودیو در کارنامه پر بار خود شد و برگ زرین دیگری را در کارنامه پربار و قدرتمند استودیو Platinum Games و البته استاد میکامی رقم زد. به یقین Vanquish یکی از برترین عناوین دارای مبارزات شوتر سوم شخص در صنعت بازی محسوب می شود که نوآوری اش آن قدر ارزشمند است که حتی می توانیم این عنوان را خیلی هم بالاتر از رده کنونی اش قرار دهیم. Vanquish در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه هفتم قرار می گیرد.
۶ – Red Dead Redemption
سازنده: Rockstar
ناشر: Rockstar
پلتفرم مقصد: PS3, Xbox 360
سال انتشار: ۲۰۱۰
امتیاز متا: ۹۵/۱۰۰
راک استار کاری را انجام نمی دهد ولی اگر قصد کند که آن را انجام دهد غوغا می کند. این جمله کل وضعیت راک استار است. غول محبوب و بزرگ ولی همیشه حاشیه ساز بازی های ویدئویی. شرکتی که عناوینی را در اختیار دارد که همه رکوردهای فروش و .. را زده اند. سال ۲۰۱۰ بود که راک استار یک انقلاب بزرگ در بازی های وسترن جهان آزاد ایجاد کرد و عنوانی را ساخت که اید در ابتدا کسی فکر نمی کرد تبدیل به چنین افسانه ای شود و گمان بر این بود که مانند بازی قبلی خود یعنی Red Dead Revolver یک عنوان خوب و جذاب باشد. ولی قضیه اصلا و ابدا این نبود. Red Dead Redemption منتشر شد و در صنعت بازی های رایانه ای موجی از تحسین و شوق را بین بازیبازان و منتقدان ایجاد کرد، انگار که یک جی تی ای جدید عرضه شده است. Red Dead Redemption تمامی جوایز را درو کرد و انواع و اقسام امتیازات کامل و بی نظیر را دریافت نمود. کسب امتیاز متای ۹۵ فقط نشانگر این است که تقریبا تمامی نمرات بازی کامل بوده است و خوب می دانید که در این زمانه با این همه فکر و عقاید مختلف منتقدان، وقتی یک بازی از همه نمره کامل بگیرد یعنی چه. تنها یک شاهکار بی تکرار می تواند چنین کاری را انجام دهد که البته Red Dead Redemption یک شاهکار بی تکرار بود.
داستانی فوق العاده زیبا و غمناک، گرافیکی بی نظیر، دنیایی فوق العاده عظیم و پر محتوا، صداگذاری و موسیقی بی نقص و البته گیم پلی و مبارزات با بالاترین حد کیفیت، همه و همه دست به دست هم دادند تا یکی از برترین بازی های تاریخ خلق شود. به نوعی که می توان تصور کرد Red Dead Redemption یک نسخه از جی تی ای در دنیای وسترن است دقیقا با همان کیفیت و استانداردهای محبوب ترین بازی راک استار. دلیل نام بردن از این عنوان در لیست امروز مبارزات و گان پلی فوق العاده عالی و خوش دست بازی است که بی شک در این زمینه یکی از برترین های نسل هفتم بود و گیم پلی بی نظیری داشت. مبارزات از زاویه دوربین سوم شخص دنبال می شد (نه بابا! مگه غیر از سوم شخص هم داریم تو مقاله؟) و مانند تقریبا تمامی بازی های شوتر سوم شخص بر پایه کاور گیری و تیراندازی بنا شده بود، اما این کیفیت و خوش دست بودن تیراندازی و سلاح ها و کاورگیری در بازی بود که آن را در رده برترین ها قرار می داد و باعث شد تا Red Dead Redemption در کنار جی تی ای در لیست ما قرار بگیرد. Red Dead Redemption در هیچ زمینه ای هیچ نقصی نداشت، از جمله در زمینه مبارزات که در سبک شوتر سوم شخص انجام می شد. به یقین Red Dead Redemption یکی از برترین عناوین دارای مبارزات شوتر سوم شخص در صنعت بازی محسوب می شود و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه ششم قرار می گیرد.
۵ – Max Payne 3
سازنده: Rockstar Studios
ناشر: Rockstar
پلتفرم مقصد: PC, PS3, Xbox 360
سال انتشار: ۲۰۱۲
امتیاز متا: ۸۷/۱۰۰
راک استار از ۱۰ بازی لیست ما ۳ عنوان را به خود اختصاص داده است که این دیگر خودش گویای همه چیز است. سومین بازی این شرکت در لیست برترین شوترهای سوم شخص عنوانی است به نام Max Payne 3. شاید تعجب کنید که چطور این بازی نسبت به دو شاهکار بی تکرار Grand Theft Auto V و Red Dead Redemption در رتبه بهتری قرار گرفته است اما این موضوع بی دلیل نیست. درست است که از لحاظ اعتبار و موفقیت و امتیاز متا و … دو بازی یاد شده خیلی از مکس پین ۳ بالاتر قرار گرفتند اما این مطلب همانطور که در ابتدای آن نیز خدمت شما عرض کردم مربوط به کیفیت کلی یک بازی نیست و در اصل بر روی المان های شوتر سوم شخص و گان پلی بازی و کیفیت کاورگیری و خوش دست بودن شلیک و مبارزات تمرکز دارد و کیفیت این بخش است که جایگاه بازی را در لیست ما تعیین کرده است زیرا در این مطلب ما برترین شوترهای سوم شخص را معرفی می کنیم. بدون هیچ شکی بین ۳ بازی Max Payne 3 و Grand Theft Auto V و Red Dead Redemption، اگر کیفیت گان پلی و تیراندازی و جذابیت مبارزات در یک شوتر سوم شخص را در نظر بگیریم، Max Payne 3 برترین است زیرا که برخلاف دو بازی دیگر سبک اصلی آن شوتر سوم شخص است و بر المان های جهان آزاد و … تمرکز ندارد. در حقیقت Max Payne 3 همه تمرکزش را بر روی المان های شوتر سوم شخص قرار داده است و در این زمینه بی نظیر، بی نقص و رویایی عمل کرده است.
لذت شلیک و مبارزات و کاور گیری و همچنین استفاده از قابلیت بی نظیر Bullet Time در بازی Max Payne 3 به حدی بالاست که آن را تبدیل به یکی از برترین شوترهای سوم شخص تاریخ بازی های رایانه ای کرده است و به عنوان یک شوتر سوم شخص جاودانه تا همیشه از آن یاد خواهد شد. بدون شک برای طرفداران قدیمی تر بازی های رایانه ای، بازی کردن عنوان مکس پین ۳ با آن همه خاطراتی که از دو نسخه اول آن دارا هستیم و شناخت کاملی که از شخصیت آسیب دیده و ویارن شده مکس داریم، بسیار جذاب تر از کسانی بوده است که برای اولین بار با نسخه سوم با این سری آشنا شده اند. مکس پین شخصیتی است پر از رنج و درد که گویی تقدیر وی هیچ گاه هیچ چیزی جز سیاهی و غم زدگی ندارد و قصد دارد تا استخوان های وی را زیر فشار اندوه بشکند و دروغ نگفته ایم اگر بگوییم موفق هم شده است. مکس نماد رنج و درد است و به قدری شخصیت عمیق و پرداخت شده ای است که با وی لحظه لحظه زندگی کرده ایم و انگار ما نیز تمام غم های این شخصیت محبوب را با وی به دوش کشیده ایم. نهایتا باید گفت بدون شک Max Payne 3 یکی از برترین عناوین دارای مبارزات شوتر سوم شخص در صنعت و هنر بازی های رایانه ای محسوب می شود و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه پنجم قرار می گیرد.
۴ – Gears of War 2
سازنده: Epic Games
ناشر: Microsoft Game Studios
پلتفرم مقصد: Xbox 360
سال انتشار: ۲۰۰۸
امتیاز متا: ۹۳/۱۰۰
می رسیم به مارکوس فینیکس محبوب و دوست داشتنی… می رسیم به زمانی که مایکروسافت سیاست های درستی در مورد بازی های انحصاری اش داشت و به جای انحصاری کنسل کردن و حذف کامل واژه انحصاری از کنسولش، با عرضه انحصاری هایی قدرتمند برای کنسول نسل هفتمی اش یعنی ایکس باکس ۳۶۰ هرگز نمی گذاشت که سونی مانند اکنون در نسل هشتم که تفاوتشان با هم زمین تا آسمان شده است، جلو بیافتد و برنده مطلق نسل هفتم شود. بله… در آن دوره مایکروسافت نیز انحصاری هایی رو می کرد که هر کدام یک بلاک باستر و یک عنوان بی نظیر بودند که حتی ارزش داشتند برایشان کنسول بخریم. این که چه شد که مایکروسافت در طی چند سال و از نسل هفت به هشت این همه اشتباه مرگبار مرتکب شد و این طور عقب افتاد، خود نیازمند بحثی مفصل است که در حوصله این مطلب نمی گنجد، اما صحبت ما در این بخش، از همان روزهای طلایی نسل هفتم مایکروسافت است. همان روزهایی که ایکس باکس انحصاری های خوب و جذاب داشت. روزهایی که ۳ گانه ای در آن خلق شد که صنعت بازی و سبک شوتر شوم شخص و مبارزات و کاورگیری و .. را یک لول ارتقا داد و استانداردهای بالاتری را برای این سبک به ثبت رساند.
۳ گانه ای شاهکار به نام Gears of War که هر ۳ نسخه اولیه آن بی نظیر و فوق العاده بودند اما به عقیده نویسنده که هر ۳ نسخه اول این سری را تجربه کرده است، بازی دوم این فرنچایز از لحاظ المان های شوتر سوم شخص و جذابیت مبارزات، مقداری بالاتر قرار می گیرد که البته این یک موضوع کاملا سلیقه ای است زیرا که شاهد ۳ بازی شاهکار با امتیازهای متای ۹۴ و ۹۳ و ۹۱ هستیم. در نسل های اخیر سطح انتظارات جامعه جهانی بازیبازان نسبت به دوران گذشته بسیار بالاتر رفته است مخصوصا در مورد نسخه های جدید فرنچایزی که شماره های اول آن عالی و فوق العاده بوده است. آن ها و البته خود ما انتظار داریم که وقتی یک عنوان در شماره اول برای ما خاطرات شیرینی رقم زده است در شماره های بعدی نه تنها خاطرات شیرین تری را برای ما خلق کند بلکه انتظار هم داریم تا نسخه جدید هم مانند بازی قبلی باشد و هم یک بازی جدید باشد. ما فقط می خواهیم، اما نمیدانیم چطور باید چنین کاری را عملی کرد و فکر نمی کنیم که آیا اصلا این خواسته منطقی است یا خیر؟ حالا وقتی سازنده ای می خواهد نسخه جدید یک فرنچایز موفق را بسازد واقعا نمی داند که باید دقیقا چه کاری انجام دهد تا منتقدین راضی شوند. اگر بیایند و با المان های موفق عنوان اول یک بازی جدید خلق کنند و تنها کیفیت گرافیکی و .. بازی را ارتقا دهند که منتقدان انگ تکراری بودن به آن بازی می زنند و گاهی از نمره آن کم می کنند در حالی که با خود نمی گویند چرا سازنده باید اصطلاحا به ترکیب تیم برنده دست بزند و بازی موفق خود را کلی تغییر دهد؟
حالا اگر هم سازندگان بیایند و بازی را در نسخه جدید کاملا نو کنند و کلی المان های جدید بیاورند و تغییرات زیادی در بازی به وجود بیاورند، همین خود ما و منتقدان خواهیم گفت این بازی دیگر نامش فلان فرنچایز نیست و از این که چرا بازی مانند قبل از المان های موفق خود استفاده نکرده است و کلی تغییر کرده است، ایراد می گیریم و سازندگان را سرزنش می کنیم که نام این بازی دیگر آن بازی قبلی نیست! البته همواره بوده اند سازندگان توانمندی که موفق شده اند در هر نسخه جدید از فرنچایزشان باز هم عالی کار کنند و همه را راضی نگاه دارند. یکی از این سازندگان که ۳ گانه ای تاریخی را خلق کردند و در هر نسخه جدید تر توانستند تا طرفداران و منتقدان را راضی نگاه دارند اعضای استودیو اپیک گیمز و در راس آنها کلیف بلیزینسکی بودند که با فرنچایز Gears of War و ۳ نسخه از آن در نسل هفتم برای ایکس باکس ۳۶۰، این سری را به عنوان یکی از فرنچایزهای اصلی مایکروسافت به دنیا معرفی کردند.
نسخه اول این سری که در سال ۲۰۰۶ منتشر شد یک شاهکار بسیار زیبا، بی نظیر و عالی بود که نام Gears of War را بر سر زبان ها انداخت. عنوانی بی نقص که تمام جامعه بازی های رایانه ای را به تحسین واداشت و گیمران و منتقدان همگی لب به تحسین آن گشودند و متای فوق العاده ۹۴ را نیز دریافت نمود. ساخت دنباله برای چنین شاهکاری واقعا سخت بود و بسیار دشوار است که برای چنین بازی دنباله ای بسازید که باز هم مورد تحسین همه قرار بگیرد اما سازندگان این سری باز هم موفق به انجام این کار شدند و با عنوان Gears of War 2 حماسه ای دیگر رقم زدند. عنوانی که از لحاظ جلوه های بصری پیشرفت کرده بود و البته از همان مکانیک های موفق و جواب پس داده نسخه اول استفاده کرده بود به همراه مقداری المان های جدید و بهبود در بخش هایی از گیم پلی بازی. Gears of War 2 به شاهکاری تبدیل شد با امتیاز متای رویایی ۹۳ که بدون شک لقب یکی از ۲-۳ شوتر سوم شخص برتر در نسل هفتم نیز کاملا شایسته آن است و به واقع باید گفت این بازی در زمینه مبارزات در زاویه دوربین سوم شخص و گان پلی و کیفیت کاورگیری یکی از برترین عناوین شوتر سوم شخص است که صنعت و هنر بازی های رایانه ای تاکنون به خود دیده است و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه چهارم قرار می گیرد.
۳ – The last of us
سازنده: Naughty Dog
ناشر: Sony
پلتفرم مقصد: PS3. PS4
سال انتشار: ۲۰۱۳
امتیاز متا: ۹۵/۱۰۰
هر صنعتی و هنری و ورزشی و کلا هر حوزه ای، اسطوره های خودش را دارد که همیشه نامشان در صدر و صف اول ویترین آن حوزه می آید چون همیشه در ویترین، بهترین ها را قرار می دهند. ویترین صنعت و هنر بازی های رایانه ای، یک جای همیشه محفوظ و دست نخورده در همان یکی دو ردیف اول برای The Last of Us دارد و خواهد داشت. دوستان، The Last of Us به معنای واقعی کلمه بی نقص است، همان چیزی که اخیرا در مورد بایوشاک هم در نقد آن عنوان عرض کردم. این ها معنای بی نقصی یک بازی هستند. این بازی ها هستند که هنوز بخش تک نفره و داستانی را ارج می نهند و آن را زنده نگاه می دارند تا در هیاهوی شوترهای انلاین ۲۰۰ نفره گم نشوند و یادمان نرود که از قدیم، بازی، یک یا دو نفره بوده است و بازی، داستان داشته است. عناوینی مثل The Last of Us داستان را زنده نگاه می دارند و برای روایت آن مایه می گذارند. این بازی ها می توانند چشمانتان را خیس کنند. کاری که شاید در زندگی واقعیتان هم کسی نتواند بکند، ولی نمی توانید وقتی سارا در آغوش جوئل جان می دهد اشکتان سرازیر نشود. این قدرت یک مدیاست که می تواند اینچنین روایت و داستان جذابی را شکل دهد و این گونه دنیا را به تحسین وادارد. در طول تاریخ بازی های خیلی زیادی داریم که بی نظیر هستند، اما عناوینی مثل بایوشاک یا The Last of Us جریان ساز هستند. در حقیقت این عناوین تنها شاهکارهایی بی نظیر نیستند بلکه سازنده یک جریان هستند و بخشی از تاریخ این صنعت و هنر را به نام خود می کنند. مطمئن باشید که سال ها و سال ها بعد به کوچکترها خواهیم گفت که “The Last of Us در زمان ما منتشر شد، ما آن موقع بازی کردیم” و مطمئن باشید که آن ها این را به عنوان یک افتخار بزرگ برای ما حساب می کنند، انگار که ما هم دوره یک اسطوره بوده ایم.
The Last of Us یک عنوان اکشن ماجراجویی وحشت و بقا با زایه دوربین سوم شخص است که در آن ما کنترل جوئل را به دست می گیریم. وی در دوره ای که دنیا توسط یک بیماری قارچی از بین رفته و انسان ها تبدیل به قاتلینی وحشتناک یا بیمارانی زامبی مانند شده اند، طی اتفاقاتی با دختری نوجوان به نام الی همراه می شود که گویا کلید حل این بیماری مخوف است و نسبت به آن مقاوم می باشد. جریان و اتفاقاتی که در سفر این دو رقم می خورد و رابطه ای که بین آن ها ایجاد می شود، داستان بازی را شکل می دهد و یکی از احساسی ترین و زیباترین روایت های داستانی که تاکنون در بازی ها دیده ایم را به ما هدیه می دهد. The Last of Us در تک تک بخش های خود و حتی در توجه به ریزترین جزییات نیز یک شاهکار محض است The Last of Us عنوانی است که باید قطعا و تحت هر شرایطی آن را تجربه کنید زیرا که ترکیبی از چند شاهکار در بخش های مختلف داستان و گرافیک و گیم پلی و موسیقی و .. با هم عنوانی را به نام The Last of Us شکل داده اند. همانطور که The Last of Us می تواند یک مخفی کاری کامل باشد، یک اکشن و یک شوتر سوم شخص محض نیز می تواند باشد و در این زمینه نیز یک بازی بی نقص و کامل را از سوی نوابغ ناتی داگ شاهد هستیم شما می توانید با انواع و اقسام سلاح هایی که در طول بازی به دست می اورید با دشمنان مبارزه نمایید و از سیستم فوق العاده عالی کاورگیری بازی استفاده نمایید. سیستم شوتینگ و یا تیراندازی بازی فوق العاده لذتبخش و واقعی کار شده است و شلیک با تک تک سلاح های بازی بسیار لذتبخش است. به یقین The Last of Us یکی از برترین عناوین دارای مبارزات شوتر سوم شخص در صنعت و هنر بازی های رایانه ای محسوب می شود و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه سوم قرار می گیرد.
۲ – Uncharted 2: Among Thieves
سازنده: Naughty Dog
ناشر: Sony
پلتفرم مقصد: PS3. PS4
سال انتشار: ۲۰۰۹
امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰
نسخه اول سری Uncharted که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد یک عنوان بسیار زیبا و عالی بود که نام این فرنچایز را بر سر زبان ها انداخت، اما صعود وحشتناک این سری در اصل از نسخه دو آغاز شد و در نسخه دوم سازندگان بازی در ناتی داگ عنوانی را خلق کردند که دیگر تنها یک بازی عالی و فوق العاده نبود، بلکه یک شاهکار بی نقص بود که تمام جامعه بازی های رایانه ای را به تحسین واداشت و گیمران و منتقدان همگی لب به تحسین آن گشودند. Uncharted 2: Among Thieves عنوانی است که باعث افتخار صنعت محبوب ماست و با آن می توانیم در برابر هر هنر دیگری فخر فروشی کنیم که ما چنین بازی هایی داریم. عنوانی که استانداردهای صنعت بازی های رایانه ای را بالا می برد و هر زمان کنسول خود را روشن کنید و به سراغ تجربه آن چه در نسل هفتم و چه نسخه بازسازی شده در نسل هشتم بروید باز هم برایتان نکات جدیدی دارد و به قدری لذت بخش است که انگار دارید برای اولین بار آن را تجربه می کنید. خیلی کم تعدادند عناوینی که در سبک شوتر سوم شخص این قدر ارزش تکرار داشته باشند و بتوانید بدون این که خسته شوید بارها و بارها آن را تجربه کنید. گیم پلی Uncharted 2: Among Thieves به مانند تمامی عناوین این فرنچایز، نقطه عطف آن محسوب می شود و چندین ساعت لذت ناب را برای شما به ارمغان می آورد و شما را پای بازی میخکوب می کند. اگر به دنبال تجربه یک عنوان اکشن شوتر سوم شخص بسیار لذتبخش و با کیفیت هستید، Uncharted 2 همان بازی است که انتظارش را می کشید و تجربه چشیدن لذتی را به شما می دهد که کمتر عنوان اکشن ماجرایی و شوتر سوم شخصی تا به حال توانسته این کار را انجام دهد و این سطح از بی نقص بودن را برای بازیبازان به ارمغان بیاورد.
مبارزات بازی که بر پایه کاورگیری و شلیک هستند بسیار بی نقص و جذاب انجام می شوند و آدرنالین خون شما را مخصوصا در درجات سختی بیشتر بازی، کاملا بالا برده و هیجان را به شما تزریق می کند. تنوع سلاح ها در بازی بسیار بالاست و انواع و اقسام آن ها از کلت و مسلسل و شات گان و اسنایپر و آر پی جی و نارنجک انداز و … در بازی در اختیار شما قرار دارد تا به شیوه های مختلف و بر حسب نوع مرحله ای که در آن هستید دشمنان را از پای در آورید و سلاح مناسب آن مرحله را بیشتر استفاده کنید. سیستم شلیک نیز به مانند همیشه در عناوین این سری کاملا بدون نقص است و دقیق و عالی عمل میکند. هنگام شلیک دوربین بازی بر طبق عرف عناوین سوم شخص به روی شانه نیتن می رود تا تیراندازی را برای شما راحت تر کند. کاور گیری نیز بسیار راحت انجام می شود و هر گز شما را با کاورگرفتن های خود بخودی یا بلند شدن از کاور و پریدن از روی آن و … آزار نمی دهد و کاملا تحت کنترل شماست. Uncharted 2: Among Thieves یک شوتر سوم شخص و یک اکشن ماجرایی بی نقص و بی نهایت لذتبخش است که استانداردهای این سبک و این صنعت را بالاتر برد. ابن عنوان نماد قدرت و عظمت کنسول پلی استیشن ۳ محسوب می شود. Uncharted 2 از آن دست بازی هایی نیست که بگوییم باید حتما تجربه کنید، بلکه Uncharted 2 نماد پلی استیشن ۳ است و اصلا قابل توجیه نیست که این کنسول را داشته باشید و Uncharted 2 که یکی از دو سه بازی برتر آن است را تجربه نکرده باشید. این بازی حتی ارزش آن را دارد که برای تجربه کردنش کنسول خریداری نمایید. بدون شک Uncharted 2: Among Thieves یک شاهکار بی تکرار است و علاوه بر این که یک شوتر سوم شخص بی نظیر است، یکی از برترین بازی های کل تاریخ بازی های رایانه ای نیز محسوب می شود. این بازی در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه دوم قرار می گیرد.
۱ – Resident Evil 4
سازنده: Capcom
ناشر: Capcom
پلتفرم مقصد: GameCube, PlayStation 2, Microsoft Windows, Wii, Zeebo, iOS, PlayStation 3, Xbox 360, Android, PlayStation 4, Xbox One
سال انتشار: ۲۰۰۵
امتیاز متا: ۹۶/۱۰۰
می دانید فرق Resident Evil 4 با بقیه این لیست چیست؟ همه عناوینی که در بالا نام بردیم شوترهای سوم شخصی عالی با سیستم نشانه گیری دوربین روی شانه و گان پلی عالی بودند که هر کدام کار خود را به درستی در این زمینه انجام داده بودند و از بهترین این سبک الگو گرفته بودند. می دانید از کدام بهترین؟ Resident Evil 4… عنوانی که این سیستم دوربین روی شانه در مبارزات سوم شخص را خلق کرد و هر بازی که در بالا می بینید در این زمینه موفق عمل کرده است در اصل از Resident Evil 4 الگو گرفته است و از جی تی ای گرفته تا رد دد و دد اسپیس و … همگی کاری را کرده اند که Resident Evil 4 و خالق نابغه، دوست داشتنی و توانمندش یعنی استاد شینجی میکامی، اولین بار و بدون الگو برداری از کسی انجام دادند و در حقیقت میکامی این سیستم را خلق کرد و استاندارد جدیدی را به سبک شوتر سوم شخص آورد و سطح این عناوین را بالاتر برد. در واقع بعد از Resident Evil 4 بود که تمام بازی های خوب شوتر سوم شخص که امروز می بینیم عرضه شدند و با استفاده صحیح از این سیستم و بهبود آن مبارزاتی بسیار جذاب را خلق کردند. اما به هر حال همیشه اولین بودن از همه چیز مهم تر است. شاید برخی بازی های این لیست گان پلی و مبارزات و دوربین روی شانه و گان پلی لذت بخش تری از Resident Evil 4 داشته باشند اما Resident Evil 4 بود که باعث شد آن ها اصلا بتوانند چنین سیستمی را پیاده کنند که حالا بعد بتوانند ارتقایش دهند و بهبود بخشند. همینطور باید به این اشاره کرد که تمام ۹ بازی دیگر این لیست بازی های نسل هفت و هشت هستند که امکانات سخت افزاری و نرم افزاری فوق العاده قدرتمندتری را نسبت به Resident Evil 4 و جادویی که در نسل ششم بر روی پلی استیشن ۲ خلق کرد در اختیار داشته اند و دست سازندگانشان بسیار باز تر بوده است.
Resident Evil 4، شاهکار بی بدیل استاد میکامی به محض عرضه در سال ۲۰۰۵ به همگان نشان داد که یکی از برترین بازی های کل تاریخ در تمام سبک هاست و به نوعی پدر بازی های شوتر سوم شخص مدرن و همینطور پدر عناوین وحشت بقای مدرن است. مگر آسان است که یک بازی امتیاز متای ۹۶ را کسب کنید؟ امتیاز متای ۹۶ یعنی بایوشاک و عناوینی در سطح آن که بدون شک Resident Evil 4 یکی از همان هاست و تا ابد در قلب بازیبازان نامش جاودانه است و خالقش یعنی استاد میکامی همواره مورد احترام کل صنعت بازی بوده و هست و خواهد بود. Resident Evil 4 عنوانی است که وقتی برای نسل ۸ عرضه می شود و آن را بازی می کنید هنوز شگفت زده تان می کند که این بازی چطور برای پلی استیشن ۲ بوده است و هنوز که هنوز است از خیلی عناوین جدید برتر و لذتبخش تر و با کیفیت تر است. در واقع باید گفت هر جایگاه دیگری جز نخست برای Resident Evil 4 که به نوعی پدر و الگوی تمام شوترهای سوم شخص دیگری است که در لیست می بینید، ناعادلانه بود و این بازی شاهکار تنها و تنها باید در رتبه اول باشد و بس. به یقین Resident Evil 4 برترین عنوان و در حقیقت خالق مبارزات شوتر سوم شخص مدرن و دوربین روی شانه در صنعت بازی محسوب می شود و در لیست ما از “۱۰ بازی برتر سبک شوتر سوم شخص در تاریخ بازی های رایانه ای” با شایستگی در جایگاه نخست قرار می گیرد.
Honorable Mentions:
در انتها بد نیست تا از چند بازی نام ببریم که کاملا شایسته قرار داشتن در لیست ما هستند و تنها به دلیل محدودیت عددی نام آن ها را در این لیست مشاهده نمی کنید، وگرنه از لحاظ کیفیت ممکن است در جایگاه های بالایی هم قرار بگیرند.
Mass Effect 2: بدون شک این بازی یک شاهکار بی تکرار است و اگر قرار باشد از برترین بازی های تاریخ نام ببریم یکی از آن هاست ولی در لیست ما کیفیت المان های شوتر سوم شخص ملاک اصلی انتخاب بوده است که به دلیل کاملا نقش آفرینی بودن این بازی (با این که المان های شوتر سوم شخص و مبارزات آن هم عالی هستند)، عناوین دیگر به آن ترجیح داده شده اند.
Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands: این عنوان جدید یوبیسافت نیز به واقع یک بازی فوق العاده عالی و جذاب و لذتبخش مخصوصا در زمینه مبارزات و المان های شوتر سوم شخص است که بعد از مدت نه چندان کمی که از انتشار آن می گذرد هنوز در لیست پرفروش ترین بازی ها و در جایگاه های اول و دوم قرار دارد که نشان از کیفیت بالای آن است. تنها دلیلی که این عنوان در لیست ما قرار نگرفته است، جای داشتن دیگر بازی تام کلنسی و یوبیسافت یعنی Tom Clancy’s The Division در لیست ما است. از آنجا که از لحاظ المان های شوتر سوم شخص و مبارزات، این دو بازی بسیار بسیار شبیه هم هستند و به نوعی هم هر دو از برند تام کلنسی محسوب می شوند و ما از هر سری تنها یک بازی را قرار داده ایم، Tom Clancy’s Ghost Recon: Wildlands در این مطلب جای نگرفته است و The Division به نوعی نماینده این عنوان نیز هست.
همین طور برخی دیگر از عناوین مانند Alan Wake ,Army of Two ,Spec ops The Line ,Quantum Break ,Just Cause 3 و Mafia 2 نیز می توانستند در لیست ما باشند که به ناچار به دلیل محدودیت در تعداد بازی های لیست، مجبور به انتخاب شدم و این عناوین کنار ماندند. اما از شایستگی آن ها به هیچ عنوان کم نمی شود و چه بسا در مقاله ای دیگر که شخص دیگری بنویسد این بازی ها در لیست قرار بگیرند و دیگر بازی ها را کنار بزنند که این موضوع با توجه به سلائق و علائق مختلف بازیبازان، بسیار هم محتمل است و این چند بازی که از آن ها نام بردیم هم کاملا شایسته بودن در بین برترین شوترهای سوم شخص هستند.
پر بحثترینها
- اینترگلکتیک، کانکورد، ناتی داگ؛ در اتاق فکر سونی چه میگذرد؟
- گزارش: طراحی سختافزار پلی استیشن ۶ برخلاف نسل بعدی ایکس باکس، به پایان رسید
- حساب توییتر پلی استیشن باعث ترند شدن دوباره Bloodborne Remake شده است
- یوشیدا: Horizon Forbidden West در حد انتظارم نفروخت
- یوشیدا: اگر خواهان بازی های انحصاری جدید PS5 هستید، بهتر است از ریمسترها حمایت کنید
- شایعه: اطلاعات فاش شده از GTA 6 توسط کاربری که ادعا میکند چندین ساعت از گیمپلی را دیده است
نظرات
خیلی عالی اقا سعید خسته نباشید . مقاله فوق العاده ای بود سلامت باشید . :yes:
درود بر شما حسین جان. خیلی ممنونم از لطفتون که مطالعه فرمودید. سلامت باشید.
بیشترشون برای طرفداراشون میتونن بهترین بازی تاریخ باشن :inlove:
ولی برای من رد دد و لست اف اس از همشون یه سر و گردن بالاتره اونم چون شاید روابط پدر فرزندی رو تو داستان بازی از همه بیشتر میپسندم :giggle:
بسیار ممنون بابت مقاله زیباتون
الحق که خاطرات خوب مکس پین و dead space رو برام زنده کردین
ولی خداییش بازی رو دست GTA v و gears of war نیومده اینها خیلی برای من محشرند
البته بی نقص ترین و کامل ترین بازی به نظر من در این سبک last of us هست و دیگر هیچ
last of us واقعا معجزه بود
بالاخره هرکسی یه فضایی رو می پسنده
من بیشتر فضای last of us رو با gears of war رو بیشتر می پسندم
ولی GTA v و مکس پین هم توپ توپ اند
درود بر شما. خیلی ممنون که وقت گذاشتید و مطالعه کردید مقاله رو و نظر گذاشتید. نظر لطفتونه.
بله موافق هستم با شما در مورد کیفیت این عناوین
رزیدنت اویل برا pc بی نهایت مشکل حرکتی داشت انقدر باید موسو بچرخونی و تلاش کنی که بیاد رو سر یارو تا بکشیش فکر می کنم این مشکل فقط برا pc باشه حسگر موس برا بازی به شدت ضعیف بود
به نظرم این بازی رو بهتره رو پلی ۲ انجام داد
رزیدنت اویل برای من روی پیسی یک بازی شاهکار و به یاد موندنی شد!! و این بازی رو پیسی باید با دسته بازی بشه نه با موس
خیلی عالی بود ممنوم از شما.دوستان دیدین فقط گیرز اف وار شوتر نیست و آنچارتد و ایول ۴ و لست اف اس هم شوتر اند؟به هی به فنهای مایکروسافت میگفتم اینا هم شوتر هستن ولی میگفتن نه اینا اکشن ماجرایی اند
درود بر شما. خیلی متشکرم ازتون که مطالعه فرمودید.
خدمتتون عرض کنم که شوتر سوم شخص بودن یک زیر سبک و زیر شاخه هست نه یک سبک اصلی. مثلا دد اسپیس وحشت بقاس ولی شوتر سوم شخصه. جی تی ای جهان ازاده ولی شوتر سوم شخصه. انچارتد اکشن ماجراییه ولی شوتر سوم شخصه. در حقیقت وقتی بخوایم برترین های شوتر سوم شخص رو نام ببریم قطعا در همه جای دنیا این بازی ها یعنی انچارتد و .. جزو شوتر سوم شخص حساب می شن.
خوب همه این رو می دونن
شوتر سوم شخص بالای آنچارتد و last of us نیومده
ولی بالاخره هر کسی یه سلیقه ای داره دوست من
بعضی ها علاقه به اتمسفر gears of war دارن
بعضی ها مثل خودم اعتقاد دارم به last of us
ولی خداییش last of us یه چیز دیگس
این بازی رو من به همه پیشنهاد می کنم
خسته نباشید مثل همیشه فوق العاده بود
اصلا بجز RE4 این شاهکار بی نظیر و بی تکرار میکامی مگه میشه بازیه دیگه ای اول باشه
بازیی که دوربین از روی شونرو وارد بازیا کرد و گیم پلی و گان پلیش هنوز به شدت جذابه
نظر من فقط یکم فرق داره با شما اونم اینه که من GTA V و مکس پین رو میزارم تو جایگاه ۴و۵ و بقیرو دو رتبه میبرم بالاتر یعنی گرز ششم و…
درود بر شما. ممنونم ازتون. سلامت باشید.
قطعا رزیدنت اویل ۴ فوق العاده اس
سلام جناب آقابابایی ممنون برا مقاله واقعا بازیهایی گذاشتین بیشترشون تو خاطر گیمرا و نوبی مثل من همیشه میمونن و از یادمون نمیرن
اسپم:اگه امکانش هست دوتا مقاله مجزا برا دی ال سیهای دارک سولز۳بنویسین ممنونم
سلام خدمت شما سعید جان. خیلی متشکرم از لطفت و حمایتتون.
اختیار دارید این چه حرفیه. بی شک شما هم یه گیمر خوب هستید.
والا دی ال سی های دارک سولز ۳ که نقد شدن هر دو.
ممنون اقای اقا بابایی مقاله عالی بود
Resident Evil 4 بدون شک برترین بازی تمام تاریخ تا الان یه ۶۰ ۷۰ باری تمومش کردم قطعا تا ابد بازی با این ارزش تکرار ساخته نواهد شد!
اگر در سال ۲۰۰۵ این بازیرو تجربه کرده باشید دقیقا براتون مثل یه معجزه میمونه و به معنی واقعی کلمه تبدیل میشد به یکی از بهترین حس های تمام زندگیتون.
درباره Uncharted 2: Among Thieves هم همین بس که برای اولین بار سکانس های اکشن سینمایی رو وارد گیم پلی بازی ها کردو ۱۰ ها بازی ازش بعد ها در این زمینه تقلید کردن و حقیقتا شاهکاری تمام عیار بود
درود بر شما. خیلی متشکرم از لطفتون که مطالعه کردید.
بی شک رزیدنت اویل ۴ یکی از برترین بازی های تاریخ هست و ارزش تکرارش فوق العاده اس مخوصاص در زمان خودش روی پلی استیشن ۲ که تا بازی رو تموم می کردم دوباره شروع می کردم.
خیلی عالی جناب بابایی… max payne 3 و resident evil 4 و GTAV جزو شاهکارهای بی بروبرگرد صنعت گیمن که من هرگز از بازی کردنشون خسته نمیشم و به صورت دوره ای همش تکرار میشن. spec ops the line هم جزو مظلوم ترین بازیهایی هست که میشناسم. واقعا اون داستان فوق الاده تاثیرگذار و ضد جنگ چطور فراموش شد و کمتر اسمش میاد نمیدونم. با سیستم تیراندازی dead spaceها هم هیچ وقت نتونستم کنار بیام.به نظر فقط برای ترسناکتر کردن بازی نشانه گیریش رو سخت کرده بودن. به نظرم evil within هم میتونست اینجا جا بگیره. البته جدش که resident evil 4 هستش موجوده!
مقاله تون انقدر خوب بود دنبال یه شوتر سوم شخصم که بازی کنم هیجانم خالی شه :evilgrin:
ممنون.
درود بر شما. خیلی از لطفتون متشکرم که وقت با ارزشتون رو گذاشتید و مطالعه کردید مقاله رو و ممنون از نظرتون.
بله دقیقا با حرفاتون موافقم مخصوصا در مورد اسپک اوپس که مثل لردز او فالن مظلوم واقع شد.
خوشحالم که راضی بودید از مقاله. ممنونم
من مقالات شما میخونم مرسی از زحماتتون ولی فن سونی بودن خیلی تو مقالات شما تاثیر داره هر سایت خارجی ببین تو شوتر سوم شخص Gears of War بالاتر از عناوین مثل انچارتد همنجوری که تو بعضی سبکها برعکسه وانچارتد بالاتره
درود بر شما. خیلی لطف می کنید که مقالات رو می خونید. باعث افتخار من هست خدمتتون عرض کنم که درسته من همیشه در ۲۱ سال گذشته پلی استیشن داشتم ولی واقعا هیچ وقت نه مشکلی با پلتفرم دیگه ای داشتم و نه با بازی هاشون و نه با افرادی که پلتفرم دیگه دارن. اتفاقا برای من همگیمون گیمر هستیم و احترام به هم از همه چی واجبتره.
من ۳ تا بازی نسل هفت گیرز رو بازی کردم چون خیلی خیلی علاقه داشتم بهش و اصلا هم کتمان نمی کنم که شاهکار بود. اما خب آنچارتد رو هم بازی کردم و با نوع سلیقه من آنچارتد جذاب تر به نظر می رسه برام و به خاطر پلتفرمش نیست بلکه به خاطر خود بازی و سلیقه منه که بالاتر هست. قطعا اگر مطلبی رو بخونم که گیرز او وار ۲ رو گذاشته دوم هیچ مشکلی ندارم و کاملا می تونه طبیعی باشه چون شاهکاره این بازی هم
سعید جان اول بهت خسته نباشید میگم چون که گرداوری این مقالات همیشه گفتم بسیار طاقت فرسا هست و باید وقت زیادی صرف کنی :yes: :yes:
……………………………..
خب بریم سر مقاله من مقدمه مقاله رو خوندم که ذکر کرده بودی بعضی بازی ها زیر مجموعه مثلا شوتر هستن و قبول حرفی هم در ان نیست اما ببین ما یک مقاله داریم که میگه “بهترین شوترها” به این کلمه باید دقت کنیم “شوتر” یعنی عنوانی که تمرکز اصلی بروی “شوتر” داره دقت کن “شوتر” خب حالا وقتی میایم مثلا به یکسری بازی ها نگاه میکنیم خب درست هست که شوتر هستن اما تمرکز اصلیشون که روی “شوتر” نیست توی مقاله در قسمت بازی لست به یک نکته خوب اشاره کردی که ما میتوانیم بازی رو “مخفی کاری هم بریم” ببین این جمله که نوشتی خیلی مهم هست و ما در یک بازی مثل لست که از نظر من وحشت و بقاست کاری مهم تر از شوتینگ انجام میدیم اول بازی رو دقت کن ایا بازی با “شوتینگ” شروع میشه”نه بازی “احساسی” اغاز میشه یک پدر که فرزندش رو میخواد از یک شهر وحشت زده فراری بده و اون اتفاق ناگوار و بازی در ادامه هم تمرکز بر روی مسائل مختلف داره خب من علاقه شما رو نسبت به لست درک میکنم اما اسم مقاله روشه “شوتر” یا بازی انچارتد بله شوتر هم داره اما ما در بازی حل معما ها داریم باز شدن راه های زیر زمینی و ماجراجویی داریم ما در بازی پلتفرمینگ داریم از پرجم بالا رفتن نمیدونم دیوار یا از اتوبوس یا مبارزات بدون اسلحه داریم یعنی تمرکز صرفا “شوتر” نیست یا حتی دد اسپیس به نظر من لفظ شوتر و انتخاب بهترین شوتر بر روی عناوینی هست که تمرکز اصلی بر روی شوتینگ باشه از اول تا اخر بازی شوتینگ داره تمام تمرکزش روی این واژه هست
در نهایت من میدونم شما بسیار زحمت میکشی و مثل خود من که عناوین مایکروسافت رو دوست دارم شما هم عناوین سونی رو خیلی دوست دارین و من به نظرت احترام میذارم
درود بر شما. ممنونم از لطفتون که خوندید مقاله رو و وقت باارزشتون رو گذاشتید برای نوشتن نظر.
خدمتتون عرض کنم که با کل حرفهاتون اصلا و ابدا موافق نیستم. شما اصلا به مقاله من کاری نداشته باشید. یه سرچ در نت و در دنیا بزنید و چندین مقاله و ویدئوی برترین شوترهای سوم شخص رو ببینید و بخونید تا متوجه بشید که چه بازی هایی رو میاره. اصلا تو همین گوگل خیلی راحت بزنید top 10 third person shooter تا بهتر درک کنید این موضوع رو. قطعا انچارتد و لست او اس در مبارزاتشون شوتر سوم شخص هستن و بس. سبک مادرشون چیز دیگه اس ولی در مبارزات شوتر سوم شخص هستن. مهم نیست مخفی کاری داره بازی. مهم اینه که یه بخش شوتر کامل داره با تمام المان های یک شوتر عالی. نظر شماست و محترمه ولی من کاملا باهاش مخالفم چون همه دنیا هم همین رو میگن و گفتم که هر کدوم از دوستان که دارن اینو میخونن یه سرچ بکنن برای برترین شوترهای سوم شخص تاریخ تا پاسختون رو از دنیا بگیرید نه از من.
مرسی که نظر گذاشتید و ممنون که مطالعه کردید مقاله رو. نظرتون عزیز و قابل احترامه
سعید جان منظور من رو بد متوجه شدی من که نمیگم شما باید اصلا اسم بعضی عناوین رو توی لیست نیاری نه من میگم توی بهترین شوتر چون واژه “شوتر” هست باید تمرکز اصلی روی شوتر باشه وگرنه خودت بگو ایا واچ داگز هم شوتر سوم شخص نیست؟ ایا اسپلینتر سل هم شوتر سوم شخص نیست؟ چرا هست من که نمیگم اسامی بالا اصلا شوتر نیستن من میگم تمرکز اصلیشون به عنوان بهترین شوتر روی این واژه نیست همین اتفاقا پاراگراف اول هم گفتم شوتر هستن و حرفی نیست اما بحث چیز دیگری بود در نهایت بازم ممنون که مطالعه کردی و مطمئنن همیشه اختلاف نظر هست و بابت تصحیح غلط ها هم ممنون
شما قاعدتا پس دارید میگید که رتبه ها این نباید باشن. این دیگه کاملا سلیقه ای هست و بسته به نظر نویسنده. قطعا شما بنویسید جور دیگه ای میشه.
بازی هایی که گفتید همه شوتر سوم شخص هستن. در این مورد که حرفی نیست . من که نگفتم نیستن.
تمرکز مهم نیست. مهم اینه که المان های شوتر سوم شخص رو خیلی خوب و کامل و عالی پیاده کرده باشن در بازی. این برای من در رده بندی مهمه. بهترین های شوتر سوم شخص دنیا رو هم که سرچ کنید باز هم می بینید که چقدر همین بازی ها رو میاره به عنوان “بهترین”
نهایتا ممنونم از شما. اختلاف سلیقه در مقالات ۱۰ برتر همیشه هست.