روزی روزگاری: یکه سرباز تکنولوژی، ناجی نیویورک سقوط کرده|نقد وبررسی بازی Crysis 2

۷ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۰

جنگاوری مدرن یا همان modern warfare با آن که اسم یک سری از بازی های ندای وظیفه است(بهترین سری در میان بازی های فرانچایز ندای وظیفه!) اما به طور کلی یک ژانر در صنعت بازی های رایانه ای محسوب می‌شود. منظور از جنگاوری مدرن، نبرد هایی است که در زمان آینده، زمین آینده و در مورد موضوعات آینده رخ می‌دهند. نبرد هایی که سلاح کار آمدشان تکنولوژی است، شاید حتی بتوان نام دیگر جنگاوری مدرن را نبرد تکنولوژیک گذاشت، به طوری که همیشه در این سری بازی ها شاهد سلاح ها، خودرو ها و تعداد بسیار زیادی گجت های ریز و درشت هستیم که ظاهری فرا زمینی دارند و قابلیت هایی را به نوع بشر و سربازان هدیه می‌دهند که رویای ارتش هر کشور در زمان حال است. تا همین چند وقت پیش، نبرد های پیشرفته ای که در سده های آینده رخ می‌داد، طرفدار های بی‌شماری را به خود اختصاص داده بود، با این حال گویا طبق یک قانون نانوشته که می‌گوید: ((اکتیویژن می‌تواند هر چیزی را که شما دوست دارید، خراب کند!)) این کمپانی دوست داشتنی توانست یک تنه تمام این علاقه مندی ها را با پیشروی بیش از اندازه در آینده و بیش از حد تخیلی کردن این ژانر با خاک یکسان کند! بازی های black ops 3, infinite warfare, advanced warfare هم نمونه ی بارز تلاش بیش از حد این کمپانی هستند. البته نه این که این ژانر کشش لازم را نداشته باشد، خیر بلکه، این اکتیویژن بود که با سطحی کار کردنش بر روی این بازی ها از جذابیت این موضوع به شدت کاست. به گونه ای که حالا گیمر ها به زمان قدیم و جنگ های جهانی بیشتر علاقه مندند تا سفر در کهکشان شیری، بی وزنی و تیر اندازی در جاذبه صفر!

در زمانی که تقریبا تمام کمپانی ها از جمله خود اکتیویژن! به دنبال ادامه دادن راه call of duty modern warfare 1 بودند، کمپانی کرایتک راه جدیدی احداث کرد، کرایتک به خوبی متوجه بود که جنگاوری مدرن به چه معناست و درون مایه های این ژانر را به خوبی شناخته بود، کرایتک سعی داشت خود آینده را به تصویر بکشد و نه توهمی از آن، به عبارتی دیگر به جای آن که بازی بر پایه MW1 بسازد و پک لباس و اسلحه! به آن اضافه کند، ایده ی یک بازی با المان های مدرن را در سر داشت، داستان، گیم پلی، مکانیک، برخورد ها و حتی موسیقی بازی همه و همه نشانی از عصری جدید و تکنولوژی بودند. بازی که از آن حرف می‌زنیم Crysis 2 است. شاهکاری از کمپانی کرایتک که جزء معدود بازی هایی است که توانست به وعده های سازنده اش عمل کند و هایپ هایش را جامه ی عمل بپوشاند چرا که قبل از عرضه رسمی بازی کرایتک گفته بود کرایسس ۲ بهترین گرافیک را در میان بازی های آن سال خواهد داشت و گیم پلی آن تحولی در میان بازی های اکشن- شوتر اول شخص ایجاد خواهد کرد و همان طور که دیدیم، کسب نمره ۹ و ۸٫۵ به ترتیب از سایت های IGN و Gamespot و متای ۸۶ بر این ادعا ها صحه گذاشت. با نقد و بررسی این عنوان همراه باشید.

باکس آرت رسمی نسخه ی pc که بالاترین متا را در میان پلتفرم های دیگر دارد

بحرانی همه جانبه، نیویورک را در بر می‌گیرد

بحران( ترجمه ی کلمه ی crysis) همین یک کلمه، به خوبی اوضاع شهر نیویورک را وصف می‌کند، شاید هم بتوان گفت کرایسس دو به خوبی واژه ی بحران را تعریف می‌کند به هر حال جدا از تعاریف! این بازی یک روایت خطی از حوادث را در سال ۲۰۲۳ را به شما نشان می‌دهد، حوادث این بازی سه سال بعد از نسخه ی اول به وقوع می‌پیوندند و شما این بار در نقش سربازی با نام Alcatraz بازی می‌کنید، فردی بی‌نهایت فداکار و شجاع که تصویر بی‌نقصی از یک سرباز آمریکایی را به شما نشان خواهد داد. مطابق تعریف واژه ی بحران، مشکل که یکی دو تا نیست! داستان بازی سه مشکل بزرگ را از سه جهت به نیویورک وارد می‌کند: مشکل اول ویروس منهتن است که نوعی بیماری جسمی- روانی را در افراد ایجاد می‌کند که به تبع آن افراد کنترل رفتار خود را از دست می‌دهند و در ادامه اش بدنشان شروع به تحلیل رفتن و تجزیه شدن پیش می‌رود و بافت های بدنشان با سرعتی زیاد شروع به متلاشی شدن می‌کند. پزشکان علی رغم تلاش های فراوانشان تا به حال نتوانسته اند واکسنی برای این بیماری تهیه کنند یا روند پیشرفت بیماری را متوقف و یا حتی کند کنند. این ویروس به شدت واگیر دار است و به سرعت پخش می‌شود، به همین سبب مشکل دوم در شهر پدیدار شده این که مردم عنان از کف داده اند! و برای بقا به هر کاری دست می‌زنند، از ضربه زدن به دیگران گرفته تا دزدی و حتی قتل و تمامی این موارد در سراسر شهر قابل مشاهده است اما دولت هم بی‌کار ننشسته و نیروی های نظامی را وارد کار کرده است، ارتش با مذاکراتی که با پیمانکار نظامی crynet داشته، کنترل شهر را به دست این کمپانی خصوصی نظامی سپرده است و به کمک آن ها حکومت نظامی را در شهر بر پا کرده است که این کار هم از طرفی به شهر نظم بیشتری بخشیده و از طرفی هم روند کار ها را سخت و خشن کرده است. این ها به کنار به دنبال وقایع پیش آمده در نسخه های قبلی هر لحظه بیم آن می‌رود که نژاد بی‌گانه Ceph ها به شهر نیویورک یا هر شهر دیگری حمله کنند و این همان مشکل سوم است. داستان بازی در هفت پرده دنبال می‌شود، پارت اول داستان نوعی بستر سازی برای شخصیت اصلی بازی محسوب می‌شود که در آن آلکاتراز لباس ویژه ای با نام Nanosuit را از سرباز دیگری به اسم Prophet می‌گیرد و بر تن می‌کند( در بخش گیم پلی مفصل در مورد این لباس توضیح خواهم داد). پرده ی دوم حمله ی Ceph ها به نیویورک را به تصویر می‌کشد که بعد از حمله ی آن ها به خط داستانی بعد تازه ی “همیشه مواظب باش چون که یک بیگانه در کمین توست اضافه می‌شود!” در پرده های سوم تا هفتم هم قهرمان بازی بایستی به طور موازی با این مشکلات پیش آمده بجنگد و برای هر یک از آن ها راه حلی بیایبد و مشکلات را خاتمه دهد. داستان بازی خودش بسیار جذاب و با وجود رخ دادنش در آینده به شدت باور پذیر و معقول است اما مشکلی که ممکن است گیمر ها آن را در این بخش احساس کنند ، شیوه ی روایت آن به شکل نسبتا پیچیده و گسترده است که گیمر هایی که به زبان های اصلی بازی مسلط نیستند را عذاب می‌دهد چرا که برای درک تمام پیچیدگی ها و گره های داستانی بایستی به خوبی دیالوگ ها و بعضا نوار های ضبط شده ی بازی را گوش دهید، در غیر این صورت دلیل بسیاری از اتفاقاتی که در بازی رخ می‌دهند را نمی‌فهمید و منطق بازی برایتان زیر سوال می‌رود اما خب این مورد را نمی‌توان یک مشکل تلقی کرد و از این جهت ایرادی به داستان بازی وارد نیست. خوبی دیگر روایت بازی، پرداختن به رفتار ها و نحوه ی برخورد انسان با مشکلاتی که در زمان یک بحران پیش می‌آید هر چند در ابعاد کوچک است، این که ببینید انتظارات افراد چقدر از یک دیگر بالا و پایین می‌رود و یا این که یک فرد در مقابله با مشکلات دیگر هم نوعانش چگونه واکنش نشان می‌دهد و چقدر طمع قدرت و یا فداکاری احساسی در نوع بشر جریان دارد، داستان بازی را بیش از پیش به واقعیت نزدیک می‌کند. نکته ی آخر در بخش داستانی هم آن است که داستان بازی تقریبا در تمامی موارد خوب عمل می‌کند به جز توجیه رفتار هر شخصیت، وجود عقب گرد های داستانی و یا نوار های ویدیویی را پیام های ضبط شده در گشودن این گره از کاراکتر های بازی می‌توانست بسیار کارساز واقع شود اما جای خالی اش در بازی امکان برقراری ارتباط کامل با پروتوگونیست یا انتگونیست بازی را از گیمر می‌گیرد.

از همه جا بوی بحران می‌آید!

معجزه ای فرا زمانی به نام کرای انجین، خشونت را زیبا می‌سازد!

می‌گویند هیچ کسی نظیر پدر و مادر، فرزند را نمی‌شناسد، الحق که جمله ی درستی است چرا که هیچ کسی هم نظیر کرایتک، فرزندش کرای انجین را نمی‌شناسد. خودتان حساب کنید وقتی تیم سازنده ی موتور حتی تعداد اندکی از آن ها در جریان ساخت بازی همراه باشند معلوم است که گرافیک هنری- فنی بازی چگونه خواهد بود. کاری که اعضای استودیو ی کرایتک در مورد گرافیک کرایسس ۲ انجام دادند، دست کمی از معجزه ندارد! وقتی افرادی آشنا با کرای انجین ۳ روی این بازی کار کرده باشند، نتیجه اش بازی می‌شود که تا قبل از عرضه نسخه ی بعدیش، تبدیل به معیاری برای سنجش توان گرافیکی سخت افزار های مختلف خواهد بود. از همان لحظات آغازین سکانس اول بازی، زمانی که زیر دریایی دچار نقص فنی می‌شود و شما شاهد انفجار آن هستید، این گرافیک خیره کننده ذهن شما را شیفته ی خود می‌کند، موج هایی که روی سطح آب پدید می‌آیند و نمای بسیار زیبای مجسمه آزادی که توسط  تکنیک” تصویر سازی فاصله” ی کرای انجین ساخته شده اولین صحنه هایی هستند که شما از دنیای روی آب می‌بینید و پیش خود می‌گویید واقعا قرار است گرافیک بازی همینقدر خوب باشد؟ جواب از آن چه شما فکر می‌کنید خوشآیند تر است، گرافیک بازی حتی از این صحنه های اولیه هم جذاب تر خواهد بود، برخورد پرتو های خورشید با سطح دیوار، آب و بازتابی که از سطح این اشیا به جا می‌گذارد، صحنه هایی که نور خورشید در صفحه تجزیه می‌شود، عبور اشعه های های خورشید از میان شاخه های درختان غول آسا و روشن کردن نقاط کوچک در قسمت هایی که زیر هیبت عظیم درختان پنهان شده اند، فقط جلوه هایی هستند که به کمک خورشید ساخته شده اند. طراحی بی‌نظیر لوکیشن های مختلف بازی گاهی باعث می‌شود در میان نبرد، چند لحظه ای را توفق کنید و این صحنه ها را ببلعید! همین طور در قسمت هایی که مشغول نبرد نیستید هم کافی است، نگاهی به دور دست ها بیندازید، تا موتور بازی به بهترین نحو ممکن فاصله ها را برای شما بازسازی کند. نور پردازی بازی همان طور که پیش تر هم اشاره کردم نه تنها در آن زمان، بلکه در میان عناوین زمان حال هم کم نظیر است و هر مکان در بازی دقیقا مشابه وضعیتی که در واقعیت ممکن بود پیدا کند، نور پردازی شده. رفلکت نور در اشیاء مختلف نظیر دیوار ها، آب و حتی آتش، بازی را به شدت واقعی جلوه می‌دهد. افکت های به کار رفته در بازی برای مثال افکت انفجار یا سقوط یک شیئ به زمین، زمانی که ارتفاع زیادی را می‌پرید و زمانی که نانوسوت به تعامل با یک عامل می‌پردازد، افکت ناک اوت کردن دشمنان، صحنه هایی که در آن ها شیشه ها شکسته می‌شوند و حالت طبیعی آن ها باعث می‌شود بخواهید بار ها آن صحنه ها را تماشا کنید. کیفیت تکسچر های بازی بسیار عالی است و در فاصله ی نزدیک هم‌چنان حالت طبیعی خودش را حفظ می‌کند به طور کلی حجم از کاری که موتور بازی در یک صحنه انجام می‌دهد به راستی قابل ستایش است و جایی نیست که شما را نا امید کند. می‌توان با اطمینان گفت نقطه ی اوج بازی، گرافیک آن است که به تمامی سازندگان در آن زمان نشان داد که چقدر تکنولوژی کرایتک از سایر کمپانی ها جلو تر است. نکته ی قابل توجه دیگر بازی ان است که نه تنها بهترین تجربه ی این عنوان روی پلتفرم pc بدست می آمد، بلکه بازی برای این پلتفرم بسیار بهینه شده بود و روی گستره ی بزرگی از سخت افزار ها اجرا می‌شد، شاید به همین دلیل هم بود که بالاترین امتیاز این بازی در میان پلتفرم ها برای pc بدست آمد.

بهشت موعود برای گیمر ها به روایت تصویر!

هر روشی که می‌خواهی برای کشتن انتخاب کن، فقط سریع!

بعد از پرده ی اول بازی که شما nanosuit را بدست می‌آورید، تمام بازی بر اساس این لباس تکنولوژیک می‌چرخد. نانوسوت را مهندسان کمپانی crynet به تعداد اندک ساخته اند تا سربازان را به قدرتی فرا انسانی مجهز کرده و به آن ها قابلیت هایی بدهند که در مواجه با خطرات و عوامل گوناگون بتوانند جان خود و دیگران را حفظ کنند. nanosuit سه قابلیت کلیدی دارد: ۱- حالت ناپدید شدن: در این حالت این لباس شما را نامرئی می‌کند ویا به عبارتی بهتر دقیقا شما را همرنگ محیط نشان می‌دهد البته این قابلیت و دو قابلیت دیگر تماما به صورت زمانی- حرکتی کار می‌کنند بدین معنا که هر چقدر دامنه حرکات شما یا زمان استفاده شما از این قابلیت ها بیشتر باشد، شارژ نانوسوت هم زودتر تمام می‌شود. حالت ناپدیدی بهترین قابلیت یا می‌توان گقت قابلیتی کلیدی برای مخفی کاری در بازی به شمار می‌آید، زمانی که تعداد دشمنان در بازی بسیار زیاد می‌شود مثلا زمانی که می‌خواهید به پایگاه آن ها نفوذ کنید، این قابلیت بسیار کاربردی خواهد بود و می‌تواند از شناسایی شدن و یا به صدا در آمدن آلارم جلو گیری کند. کاربرد دیگری که این قابلیت دارد دقیقا در زمانی است که دشمنان متوجه حضور شما شده اند و به سوی شما تیر اندازی می‌کنند، در این زمان با فعال کردن این قابلیت، شما می‌توانید کم کم و با کنترل، یکی یکی دشمنانتان را از پشت، از پای در آورید! ۲- حالت قدرت: در این حالت نانوسوت به شما کمک می‌کند قدرتی چند برابر مواقع عادی‌تان داشته باشید مثلا وقتی این قابلیت را فعال کنید، در نبرد های رو در رو با یک ضربه ی دست یا پا دشمن می‌میرد و یا وقتی به یک وسیله ضربه وارد می‌کنید تا مسافت بسیار دورتری پرتاب خواهد شد، هم چنین به کمک این قابلیت می‌توانید ارتفاعات بسیار بیشتری را بپرید و سالم باقی بمانید، هم چنین در مواقع خطر با سرعت بیشتری بدوید و در مقابل گلوله ها جا خالی دهید. برای من به شخصه بیشترین کاربرد این قابلیت در پریدن های متوالی و در باس فایت ها بود که برای تاثیر گذاری بیشتر در ضرباتم این قابلیت را فعال می‌کردم. ۳- حالت زره: در این حالت نانوسوت با یک افکت تصویری که گوشه های دید شما تیره می‌کند، پوششی مضاعف را بر تن شما پدید می‌آورد که به کمک آن در مقابل گلوله ها و ضربات دشمنان برای مدتی کوتاه مصون خواهید ماند، بیشترین کاربرد این قابلیت زمان ریلود کردن اسلحه ها و یا تغییر جای کاور بود به زنده ماندن گیمر کمک بسزایی می‌کند. نکته ی بسیار خوبی که در بخش گیم پلی بازی وجود دارد، آزادی عمل فروان در نحوه ی بازی کردن است، بازی شما را در صحنه ای قرار می‌دهد و این شما هستید که باید انتخاب کنید کدام روش دلخواه شماست، مخفی کاری؟ پس بهتر است ناپدید شوید و یکایک دشمنان را از پشت خلاص کنید، طرفدار shoot ’em up هستید؟ زرهتان را فعال کنید و تمام اردوگاه را به نبرد تن به تن دعوت کنید و یا حتی ترکیبی از این قابلیت ها که می‌توان گفت بیشترین لذت را دارد، بازی شما را وادار نمی‌کند که فلان عمل به خصوص را به شیوه ای مخصوص انجام دهید، بلکه دستتان را باز می‌گذارد و این شما هستید که در هر مرحله با توجه به نوع محل و نوع دشمنانتان باید تصمیم بگیرید. نکته ی مثبت دیگر بازی قابلیت شخصی سازی بازی است که شاید خیلی قوی نباشد، اما قطعا به کارتان می‌آید هر دوی اسلحه ها و نانوسوت قابل پیشرفت و شخصی سازی هستند، شما می‌توانید برای اسلحه‌تان صدا خفه کن بگذارید، آن را به لیزر مجهز کنید، یا خشاب اضافه روی آن سوار کنید. nanosuit هم به خوبی شخصی سازی می‌شود، شما می‌توانید هر یک از وجوه این سه قابلیت را ارتقاء دهید مثلا صدای راه رفتنان را کاهش دهید، جای پای دشمنان را ببنید، زره محکم تری تهیه کنید، جهش های مرتفع تری انجام دهید، زمان پریدن در هوا کنترل بیشتری پیدا کنید و از این راه در هوا دشمنان را هدشات کنید، مصرف باتری نانوسوت را بهینه کنید و بسیاری دیگر که به مرور از طریق امتیاز هایی که بدست می‌آورید قابل انجام هستند. با این که تمامی این عوامل در بخش تک نفره و کمپین تاثیر گذارند اما نقش واقعی‌شان در بخش چند نفره بازی و زمانی که می‌خواهید با دیگران به نبرد بپردازدید آشکار می‌شوند. به عنوان نکته ی آخر می‌توانم به هوش مصنوعی بازی اشاره کنم که کمی نامتعادل است، این گونه که گاهی دشنان به طرز عجیبی شما را نادیده می‌گیرند و شما بعضی مراحل را که از قضا بسیار هم سخت هستند را مانند آب خوردن طی می‌کنید و بعضا در مراحل آسان که شاید جمعا ده نفر هم در صحنه حضور نداشته باشند آنقدر دشمنان با دقت شما را دنبال می‌کنند و نارنجک پرتاب می‌کنند که طی کردنشان تا یک ساعت هم به طول می‌انجامد و شما را خسته می‌کنند. اما این مشکل چندان به چشم نمی‌آید، اما وقتی می‌آید به تجربه ی بازی آسیب بدی وارد می‌کند.

nanosuit و قابلیت شخصی سازی آن

آوای دلنواز ویرانی!

درست از زمانی که به منوی اصلی بازی وارد می‌شوید، موسیقی متن جذاب بازی به گوش می‌رسد و شما پیش خود می‌گویید: خوشمان آمد! عجب تم حماسی دارد! خبر خوب این که از این بیشتر در راه است، کرایسس دو در این بخش شاهکار از خود به جای گذاشته! شاید باور نکنید اما چیزی بیش از ۳ ساعت موسیقی در بازی وجود دارد! این رقم هوش از سر هر کسی می‌پراند. تک تک این قطعات بسیار زیبا و ساخته ی دست آهنگ سازان شهیری چون بوریس اسلاوو، هانس زیمر و یا لورن بالف هستند. جدای از کیفیت بسیار بالای ساندترک ها، هماهنگی بسیار مناسب و بی‌نظیری هم میان گیم پلی و موسیقی بازی برقرار است، به گونه ای که کنترل آدرنالین خون شما در صحنه های اکشن به دست قطعات موسیقی خواهد افتاد و تجربه ی شما از این صحنه ها را به مقادیر زیادی بهبود می‌دهد، نه تنها در صحنه های اکشن بلگه در مکان هایی که مخفی کاری صورت می‌گیرد هم بازی به خوبی متوجه است و قطعات دلهره آوری را پخش می‌کند که به خوبی روی اعصابتان راه می‌روند! می‌توان گفت به راستی این حجم از موسیقی ی غنی در یک بازی بی‌سابقه است! به طوری که بازی در هر قسمت و در هر صحنه جو و اتمسفر کاملا سنگین آن محیط را از طریق موسیقی یر شما غالب می‌کند. برای این بازی ۳ آلبوم موسقی ساخته شده که شنیدن آن ها را به شدت به شما توصیه می‌کنم چرا که تقریبا هر سلیقه ای را به نحوی با قطعاتش راضی خواهد کرد.

تیر خلاص

به عنوان جمع بندی می‌توانم بگویم در سال ۲۰۱۱ بازی کرایسس دو به عنوان یک شوتر اول شخص اکشن- ادونچر یکی از انقلابی ترین بازی های ممکن بود که تعریفی جدید از جنگاوری مدرن ارائه داد، گرافیک چشم نواز و قطعات موسیقی فوق العاده تاثیر گذار این بازی از جمله مهم ترین عواملی بودند که این بازی را به یاد ماندنی کردند و چنانچه تا به حال این عنوان را تجربه نکرده اید، حتما آن را امتحان کنید( از آن خوشتان می‌آید!) با وجود این که بازی بی‌نقص نیست و نیمه ی اول ممکن است به لحاظ داستانی خسته کننده باشد اما آنقدر در بخش های مختلف عالی عمل کرده و گیم پلی نسبتا طولانی (به عنوان یک بازی شوتر) چیزی در حدود ده ساعت(خالص) دارد که ایراداتش قابل چشم پوشی است. (عمیقا از این که این استودیو در وضعیت سرازیری و شکست قرار گرفته متاسفم)

0
0

بیشتر بخوانید



نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • borna222 گفت:

    نقد بسیار خوبی بود.بازی هم که عالیه.فقط یه نکته دلیل بالا تر بودن متای بازی رو pc تعداد نقد های کمترشه نه چیز دیگه ای. ۴۲ نقد رو pcدر مقابل ۷۲ نقد x360! خودتون ببینید چند درصد تفاوت دارند!

    0
    0
    • ALADAR گفت:

      گرافیک بالای بازی در نسخه PC در متا بی تاثیر نبوده.یادمه کارتهای titan و GTX 690 کارتهای ایده ال برای اجرای کرایسیس بودن.کارت ۶۹۰ از نظر قدرتی با ۹۸۰ برابری میکنه.گرافیک کنسول ها با ۱۰۵۰ti برابری میکنه یعنی اندازه GTX 970. کنسولهای نسل هشتم هنوز به GTX 980 نرسیدن چه برسه به نسل هفتمی ها.
      اولین نسخه از کرایسیس با cryengine 2 رو PC گرفت متای ۹۱ ولی با Cryengine 3 همون بازی رو کنسول ها گرفت ۸۱٫ حتی با موتور ضعیف تر رو PC باز هم گرافیک بیشتری داشته و کلا از معدود بازیهایی است که رو PC بهینه تره و پلتفرم مرجع است.بحر حال گرافیک و بهینه سازی هم در مثل تاثیر زیادی داره.

      0
      0
  • Fight Club گفت:

    سپاس و تشکر از نویسنده محترم…
    به هر حال نظرات مختلف هست و قابل احترام…
    بازی به ابهت و قدرت Crysis 1 تو عمرمم فقط چندتا دیدم
    عنوان Crysis 2 رو صرفا فقط یه عنوان خوب میدونم… نه شاهکار… بازی بر خلاف نسخه انقلابی اولش … چیز جدیدی برای ما نداشت… شاید من خیلی انتظارم بالا بود… ولی در کل عنوان خوبی بود

    تو این چند ساله شاهد نزول این فرایچر بودیم… امیدوارم این فرایچر به دوران اوجش برگرده..

    0
    0
  • بچه‌ها، کیا اون نسخه دوبله فارسی کرایسیس دو رو بازی کردن؟ من نسخه اصلیش رو تموم کرده بودم بعد رفتم دوبله فارسی رو هم تموم کردم خیلی حال داد.
    لامصب بخش تک نفرش هم خیلی طولانی بود کسی تموم میکرد دیگه کسی حال نداشت دوباره شروع کنه.
    کرایسیس ۳ هم اونجا که میگفت کامپیوتر رو هک کن گیر کردم بازی رو شیفت دیلیت کردم! من که اعصابم خرابه چجوری اونجا رو که اون همه تمرکز میخواست رو رد میکردم؟ Cry

    0
    0
  • سبکش تک بود خدایی Yes یهترینشم نسخه دوش بود البته crysis warhead هم با اینکه فرعی بود از بهتریناش بود .
    الانم که میبینید چه بازیا مثه cod که از روش اسکی نمیرن !

    0
    0
  • mohamad 47 گفت:

    اون موقع که بازی اومد واقعا بازی رو دستش نبود تو گرافیک.رو پی سی که هیولا بود.حتی من رو ps3 هم تمومش کردم،رو اون هم خیلی بالا بود.
    جدای از گرافیک گیمپلییی زیبایی داشت من فکر کنم یه ٣ باری تا اخرش رفتم.منتها مراحل اولیشو بیشتر دوست داشتم تا مراحل اخرش که کلا میرفت با جنگ با اون موجودات.

    0
    0
  • فرشاد گفت:

    سری کرایسیس عالی بوده همیشه ولی به شخصه با نسخه ۲ و ۳ بیشتر حال کردم هیچوقت نسخه اول بازی یدم نمیره که رو هیچ سیستمی نمیشد بازیش کرد از بس گرافیک سنگین بود بهخاطر کرایسیس من مجبور شدم اون زمان ۲۰۰ هزار تومن بدم یه گرافیک خسته بگیرم بگذریم عالی بود فقط برام همیشه یه سوال وجود داشته پرافیت مگه تو نسخه ۱ نمرد تو نسخه ۳ چیکار میکرد بعد آلکاتراز کجا رفت اون که زنده موند تو نسخه ۲ یا هعمون شخصیت قسمت اول چی شد اونم نمرد یه ذره گیج شدم سر این موضوع

    0
    0
    • denim گفت:

      نه پرافت تو نسخه یک زنده موند تو نسخه دوم بخاطر این که این ویروس رو گرفته بود خودش رو کشت بعد الکاتراز هم درواقع مرده بود اون مرحله که میری تو والستریت اسمش بود میری تو یه جایی که لباست رو ریکاوری کنی ولی نیرو های دشمن میان میگیرنت بعد با هلیکوپتر دارن میبرنت یه هو برج میپوکه اون جا وقتی رو دستگاه میخابوننت میبینن که تمام اندام های داخلی الکاتراز از بین رفته اگه این لباس بیاد بیرون الکاتراز مردخ حساب میشه از اون جایی که این لباس با دی ان ای هود پرافت و دی ان ای سف با هم خلوت میکنه. من به این تنیجه میرسم که لباس پرافت رو از دوباره ساخته چون تو اخر بازی وقتی اون یارو اسمش حالا یادم نمیاد تو نسخه سومش بود با الکاتراز تماس میگیره ازش اسمش رو میپرسه اونم میگه they call me prophet این احتمال منه بعد از ۸ ۹ بار تموم کردن

      0
      0
      • فرشاد گفت:

        داداش منم ۳ ۴ بار هر قسمت رو تموم کردم درسته ویروس باعث تجزیه بدنشون شد ولی آخر قسمت ۲ اگه یادت باشه الکاتراز مجبور میشه بره تو اون سفینه که اگه از اون رد بشه میگن میمیره ولی رد میشه و زنده میمونه بلند میشه مردم نیویورک رو میبینه بازی تموم میشه پرافت و شخصیت قسمت اول هم برام جای سوال داشت چون شخصیت قسمت اول نمرد لامصب خیلی داستان پردازی سنگینی انجام دادن عین سریال وست ورلد میمونه تا الان ۳ بار هر قسمت رو دیدم ولی هنوز گنگ سریال برام که اصن کی به کیه قضیه چیه

        0
        0
  • pro gamer2017 گفت:

    ممنون آقا سهند.خوشحالم از اینکه سراغ این بازی رفتید و یه نقد مناسب برامون نوشتید.من نسخه ی دوم و سوم کرایسیس رو بازی کردم.نسخه ی سوم که ماشاالله همش گرافیک بود ولی دوش شاهکاری هست که نمیشه به راحتی از کنارش رد شد.از داستان بگیر تا گرافیک بازی در زمان خودش عالی بود و خیلی ها رو انگشت به دهن گذاشت.امیدوارم که کرایتک کبیر زودتر مشکلاتش مالیش رو حل کنه و دوباره رو دور بیفته تا اگه خدا بخواد کرایسیس ۴ هم ساخته بشه

    0
    0
  • RAZIEL گفت:

    ممنون نقد خوبی بود Rose
    بسیار ناراحت شدم ب حال این استودیو,یاد THQ افتادم,امیدوارم بازم ب همون شکوه عظمت برگردن و مارو با شاهکارهاشون شگفت زده کنن

    0
    0
  • SawLar گفت:

    با نقدت کاری ندارم ولی ایراد هایی که گرفتی اصلا با نمره ای که دادی همخونی نداره .
    با توجه به ایراد هایی که گرفتی باید حداکثرش ۸ میدادی .

    0
    0
  • LIGHTNING گفت:

    سلام علیکم
    چند ساعت اول خسته کننده میشه؟! به نظر شما این نمی تونه به خواطر خود گیمر باشه؟ مثلا من خودم چند ساعت اول تو اوج هیجان بودم وقتی دوبله فارسیش رو بازی می کردم همچنین نسخه انگلیسی هم همینطور بود
    فکر نکنم این نکته منفی بازی به حساب بیاد بیش تر مربوط به خود گیمر میشه که چقدر علاقه به این سبک بازیا داره
    درسته که خود بازی باید بتونه جذبت کنه اما واقعا انتظار داشتید چند ساعت اول چه اتفاقی بیوفته
    هوش مصنوعی دشمنا هم که خیلی خفن بود!

    0
    0
  • sam snake 47 گفت:

    کرایسیس همه چی داشت جز گیمپلی. موزیکاش واقعا عالی بود. هنوزم الارم بیدار باشم موزیک کرایسیس ۳ هس! گرافیک ک حرفی توش نبود. گرافیک ۲۰۱۶ رو سال ۲۰۰۸ بازی دیدیم. عجیب تر از همه اینا موتورش بود. واقعا عالی بود. بسیار سریع تنظیمات گرافیکی اعمال میشد و خیلی از سیستما اجراش میکردن. واقعا کرای انجین انقلاب صنعت بازی بود. حیف ک نسخه جدیدش نیومد تو این نسل. امیدوارم کرایتک روی گیمپلی بازیاش بیشتر کار کنه تا دیگه هیچ حرفی براش نمونه و پادشاهی دنیای گیم رو یدک بکشه..

    0
    0
  • Nader13 گفت:

    بازیش خوب بود ولی نمرشو بالا دادین اون نکاته منفییم ک نوشتین خیلی بیشتر از .۵ نمره بود البته صلیقه ایه من ک ۸ نظره شخصیمه

    0
    0
  • vergil2max گفت:

    یکی از برترین شوترهای تاریخ و یکی از ۵ شوتر عمرم.بازی که نواوری های خیلی خوبی داشت.حتی فارکرای ۳ که بهترین شوتر سال خودش بود البته گوتی نشد فارکرای۳ اما متاش ۹۱ شد هم از خیلی جهات از این بازی الگو گرفته البته نسخه ۱ فارکرای را خود کرایتک ساخته بود.و خیلی از بازی های دیگه به ویزه کالاف.بنظرم نسخه های جدید کالاف اکثر چاشنیش مخلوطی از بازیهای تایتانفال و کریسیس هستن.کریسیس ۲ برعکس یک و ۳ توی همه بخش ها عالی بود.هنوز که هنوز گرافیک بینظیر این بازی فراموش نکردم.برای اولین بار که بازیش کردم فکم افتاد از گرافیک بالاش.دی
    امیدوارم نسخه ۴ کریسیس یک روز توسط کرایتک ساخته بشه و بهترین نسخش هم بشه.
    با تشکر از نقد و یاد اوری خاطرات خوش کریسیس ۲٫

    0
    0
  • ahmad_2016 گفت:

    آقای عباسپور واقعا خیلی ممنونم که به نظرات ما توجه میکنید من اینو یه هفته پیش درخواست داده بودم واقعا سایتتون عالیه
    پ_-ن:هنوزم که هنوزه رو کامپیوترم لگ میزنه خار گرافیکه اصن

    0
    0
  • Arman-TREX گفت:

    واژه crysis به معنی بحران نیست بلکه کلمه crisis با یک حرف تفاوت به معنی بحران است.
    این اشتباه واژه ای و معنای آن قبلا در مورد بازی FEAR هم پیش آمده که در سایت های ایرانی به معنی ترس از کلمه FEAR ترجمه شده اما FEAR در واقع مخفف “First Encounter Assault Recon” به معنای “اولین رویارویی یورش ژنتیکی” می باشد و می شود گفت سازندگان بازی در باطن می خواستند مخفف First Encounter Assault Recon” تداعی کننده واژه ترس باشد که مضمون این بازی به خوبی این میل سازندگان را نشان می دهد.
    در مورد بازی crysis هم همین میل در سازندگان بازی وجود داشته و شباهت نوشتاری crysis و crisis این قضیه را نشان می دهد. crysis در واقع از ترکیب cry + sis ساخته شده که cry ترکیب اصلی سازنده ی نام های تجاری استفاده شده در شرکت کرایتک می باشد نظیر “CRYtek, CRYengine, CRYsis, Far Cry”

    0
    0
    • alihh گفت:

      چه کالبد شکافی خوبی کردی عالی بود Yes

      0
      0
    • ALADAR گفت:

      داداش اطلاعات عمومی خوبی داری.
      من اینا رو میدونستم.قبل بازی کراییسیس بازیهایی دیگه بودن مثل Operation Flashpoint Cold War Crisis که از کلمه بحران بصورت نوشتاری انگلیسی استفاده کردن.این وسط یک چیزی رو جا انداختین.
      کلمه Crisis در املای امریکایی بصورت Crysis هم نوشته میشه. Grin

      0
      0
      • Arman-TREX گفت:

        داداش عزیز شما در هر دیکشنری که وجود داره، چه آنلاین و چه نرم افزاری املای Crysis رو بنویس، هیچ معنی ای براش پیدا نمی شه.
        شما اگه هر شبکه خبری آمریکایی رو مثل CNN, CNBC, SKY NEWS, FOX NEWS,CBS NEWS, ABC NEWS , … ببنید،در هنگام پخش خبر وقوع بحران در هر جای دنیا، از واژه ی Crisis استفاده می کنن نه Crysis ؛ ما که زیاد دیدیم و می بینیم, نمیدونم شما املای Crysis رو کجا دیدی Snicker Snicker

        0
        0
        • ALADAR گفت:

          تو دستورات نظامی.
          شما تو اینترنت اگه تونستی معنی samper fi پیدا کنی هر چی خواستی بگو.

          0
          0
          • Arman-TREX گفت:

            شما چطور واژه crisis رو که یه واژه عمومیه و مردم عادی درک کاملی ازش دارن با یه واژه نظامی که فقط قشر خاصی از مردم یعنی نظامی ها اونو می فهمن و درک می کنن مقایسه می کنی؟؟؟؟؟؟؟ Question Question Question Question
            هر کسی درک می کنه بحران یعنی چیه ولی هر کسی نمی دونه اصطلاحات نظامی چه معنی و مفهومی داره, لزومی هم نیست که عوام بدونن.
            بعضی اصطلاحات نظامی خلاصه چند کلمه هستن که معنیش برای نظامی ها واضحه و به دلایل حساسیت های امنیتی که نسبت به ارگان هایی مثل سازمان های نظامی در هر کشوری وجود داره، یه سری اصطلاحات درون سازمانی وجود دارن که فقط نیروهای نظامی معنی اونو می دونن، همین طور واژگان دیگه ای که فقط مقامات رده بالای نظامی مفهومش رو می دونن؛ پس به خاطر حساسیت های امنیتی واضحه شما معنی بیشتر اصطلاحات نظامی رو نتونی پیدا کنی.
            Cool Cool Cool Cool Cool Cool

            0
            0
  • oldgamer-1990 گفت:

    خیلی بازیه بیخودی بود . خوبه که crytec هم ورشکست شد

    0
    0
  • UNESISM گفت:

    آقای آفا بابایی خواهش می کنم یه نقد واسه بازی world in conflict soviet assault و نسخه اولش world in conflict بنویسید
    خواهش می کنم
    قبلا چندین بار درخواست دادم

    0
    0
    • والا من اصلا ندیده بودم تا حالا این درخواست رو. چشم ایم بازی رو یادداشت کردم. فقط با توجه به این که لیست درخواستها خیلی خیلی زیاده ممکنه طول بکشه مدتی ولی حتما انجام میشه نقدهای درخواستی.

      0
      0
      • UNESISM گفت:

        سلامت باشی جان برادر اشکالی نداره یک سال هم طول بکشه نقدش اشکال نداره فقط می خوام بترکونی روش یک نقد و یک بررسی تخصصی روی این شاهکار برای تمامی نسل ها بشه که هنوزه ۲۰۰۷ تا الان بازی رو دارم و بیشتر از ۱۷ بار تمومش کردم خیلی بازی فوق شاهکاره و جزئیاتی که توش بکار رفته (انیمیشن ها و صحنه های سینماتیک و طراحی حالت های نیروها در حدیه که به عنوان یک بازی در سبک استراتژیک بابازیهای اکشنهای اون موقع و حتی شاید بعدها هم برابری می کرد تا حدودی

        0
        0
  • نقد عالی بود اقای عباسپور

    یکی از بهترین شوتر های نسل قبل و بهترین گرافیک ها بود Smile

    0
    0
  • black snow گفت:

    کرایسیس ۲و ۳ بسسسسیار عاااالی بودن و یادمه تو زمان خودش یک سرو گردن از شوترهای هم نسل خودش بالاتر بود! امیدوارم یک روز شاهد معرفی کرایسیس ۴ باشیم حالا توسط یکی از استودیوهای سازنده خوب باشه که خیلی عالی خواهد شد تا افتضاح هنگر۱۳ که به آیپی قدیمی یعنی مافیا گند زد دوباره تکرار نشه در آخر هم تشکر فراوان از دادا عباسپور. Yes

    0
    0