دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا

دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما

شاهین غمگسار
۰۸:۳۰ ۱۳۹۵/۰۹/۰۸
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا

نگاهی به قیمت بازی های کنسولی نسل هشتم و تغییر ماهیت آنها از یک سرگرمی همه گیر به کالایی تجملی، چیزیست که مدت هاست ذهنم را خوره وار می جود. (شاید ذهن بسیاری را هم جویده باشد) هم از حیث ساز و کار پدیدآیی اش، و هم از آن حیث که خود را در قشر فرودستان ببینی و محروم شدن از یک سرگرمی لذت بخش همچون نفرینی اهریمنی بنماید. و آن را همپایه ظلمی دیگر بدانی که بر یکصد ظلم دیگر افزوده می شود! اگرچه می توان در این مبحث زاویه نگاه خود را روی مقوله هایی دیگری همچون محصولات الکترونیکی و پوشاک و غیره هم چرخاند؛ اما بحث ما روی بازی های کنسولی خواهد بود.

۸th gen consoles

کنسول های نسل هشتم. چه طراحی یی، چه جاذبه ای و چه پولی که باید ریخت پایشان…

طرح مساله
مساله پیش رو بیشتر بحثی ست پیرامون دنیای Game (آن هم روی کنسول ها) در ایران و کم شدن فراوانی و دسترسی این کالا برای ما و هرس شدن جهانی پر از تخیل، از زندگی کسانی که بازی کردن را دوست دارند. در حقیقت این مقاله درد و دلی گیمری و جغرافیایی ست. بیان کردن دردی که احتمالا برای کسانی که فارغ از این دایره اند، مسخره و کم ارزش است. (هر که در این حلقه نیست، فارغ از این ماجراست – سعدی) یقینا چون خودم در این مبحث، همچون بسیاری از ابعاد دیگر این کشور که در سطوح کلان دچار سکته و بیماری و عفونت شدند، تجربه مبتلا بودن به استطاعت نحیف و کم بضاعتی در خرید یکی از دسترس ترین کالاها و تفریح ها را داشته ام، تصور غم انگیز مساله برای بسیاری دیگر، چندان دشوار نیست. قیمت سر به فلک کشیده با نمودار ۲۰ و چند برابر شده یک بازی کنسولی، ناگهان آن را به کالایی لوکس تبدیل کرد که تنها توانمندان و متمولین قادر به تهیه آسانش هستند. و چه چیز از این اندوه بارتر و سرکوب کننده تر، که دنیای خیالی و آزاد و ارزانت را از تو بگیرند؟! (درباه این گرفته شدن هم می توان بحث مفصلی کرد!) اینکه Game هم به دنیای سرمایه داری (کاپیتالیسم) متعلق شود و رابطه اش با تو به دیدن ویدئوها و عکس ها و تعریف و تمجیدهای دیگران از آن محدود شده باشد، دردی ست حسرت آشام! عار که نیست! من تا مدت ها فقط خبر بازی های جدید را پیگیری می کردم بعد هم می نشستم پای Rayman Legends و مرحله Fiesta de los Muertos، تا غصه ها از یادم بروند!

۱۸۱۱۳۸۲۱۲۳۴۱۹۲ t1200x480

این ها نسل هفتم بودند… فوقش سالی یک بار آپدیت جدید می خواستند. خیلی کم توقع بودند

توضیح اینکه چرا یک بازی کنسولی نسل هشتم را باید محصولی لوکس دانست، در ادامه خواهد آمد. اما مهم تر از آن و رویکرد مقاله پیش رو اشاره به چیزی بدیهی و مبرهن همچون بهای گزاف و گران نیست، بلکه آنچه دچار نقص و نوسان شده، دنیایی ست که تهیه اش برای خیل عظیمی از بازی دوستان، بسیار سخت و ای بسا ناممکن شده است. تهیه یک بازی کنسولی نسل هشتمی، یک چهارم حقوق ماهیانه وزارت کاری یک بازی باز را خواهد بلعید! (شاید کسانی برای پاک کردن صورت مساله بگویند، خب! روی Pc بازی کنید. اما این نگاه کوته فکرانه و از روی ساده انگاری ست. چراکه مساله به جای خود باقی می ماند) چیزی که این جریان را برای بازی بازان ایرانی تشدید کرد، کوچ تمام و کمال سازندگان بازی ها از نسل هفتم به نسل هشتم بود. که البته بعید هم نبود. ناگهان با کنسول های نسل قبل خود تنها ماندیم و شرکت هایی که بازی های جدید را با هیجان بسیار برای کنسول های جدید معرفی می کردند، تنها غم در دلمان بار می کردند.

uncharted 4 marooned 1

به سوی Libertalia… باور کنید خود این بازی ها هم کم از یک گنج ندارند. هم ارزششان، هم جلوه هایشان و هم تجربه شان

چطور به اینجا رسیدیم
بگذارید کمی به عقب برگردیم. از نوامبر سال ۲۰۰۵ که مایکروسافت و سال بعد از آن سونی و نینتندو، نسل هفتم بازی ها را معرفی کردند، تا نوامبر سال ۲۰۱۳ که پای نسل هشتم به دنیای بازی بازها باز شد، ۸ سال به طول انجامید. ۸ سال پر از خاطره و پویایی و عناوینی شاهکار و زندگی کردنی. یکی از یکی پرشکوه تر و جذاب تر. چه روی PS3 و چه روی Xbox 360. از مشخصه های بارز نسل هفتم کیفیت HD ایکس باکس ۳۶۰، توانایی پخش دیسک های Blu-ray بر روی PS3 و Joystick حرکتی نینتندو بود. در آن هشت سال، منهای سال های آخرش که مثلا ایکس باکس ۳۶۰ آرکید از ۲۵۰ هزار تومان به یک میلیون و خورده ای تومان افزایش یافت، برای هیچ یک از ما ایرانی ها قیمت یک بازی کنسولی، قیمت گزافی نبود. (به این خاطر به PC اشاره نمی کنم که بازی ها بر روی این Platform همچنان دست یافتنی و ارزان است. حتا اگر بحث سیستم قدرتمند و قیمت آن را هم حساب کنیم، PC بازها از قیمت بالای بازی ها در نسل حاضر، متضرر نشده اند) اگر فروشنده خیلی می خواست توی پاچه مان کند، ۱۰ هزار تومان یک بازی تک دیسک را به ما می فروخت. نهایتا روی بازی های دو دیسک یک خورده دل دل می کردیم. کما اینکه گاهی پیش می آمد چهار-پنج بازی را همزمان میخریدیم و خوشحال و پر از کیف می آمدیم پای کنسولمان. تا اینکه در پی بی ارزش شدن واحد پولی کشورمان، (به علت های آشکار و آشکارتر) و همزمان، ورود نسل هشتم به صنعت گیم و معرفی کنسول های Xbox One و PS4، که از قضا قفل هم داشتند، (چه قفلی!) به ناگهان خود را در اغما یافتیم. آن روزها تا مدت ها منتظر خبری بودیم که حاکی از هک شدن کنسول های نسل جدید باشد. اما هر چه انتظار کشیدیم گشایشی نشد. جلوتر توضیح خواهم داد که چرا هک شدن هم دردی را دوا نکرد.

۷۳۱۴۱۹ ۸۹۷

گیمری که به آرزوی خود رسیده است

قیمت بازی ها شد ۲۰۰ هزار تومان. (بازی های تازه منتشر شده تا ۲۷۰ هزار تومان هم فروخته می شوند. بماند که روی چه حسابی و با کدام منطق و مرامنامه). حتی اگر بنا را اینگونه بگذاریم که بازی باز شغلی ثابت داشته باشد و ماهی یک بازی به قیمت ۱۸۰هزار تومان بخرد، باز هم این کار آنقدر نا معقول و پول دوریختن به نظر می آید که در چشم دوستان و خانواده مجنون و شیدا به حساب خواهید آمد. (آن هم با این وضع اقتصادی تراژیک) پس به خودی خود نیرویی بازدارنده که چندان هم غیر منطقی نیست، شما را از پرداختن به یک سرگرمی ساده که از ارزان ترین ها بود، منع می کند. چرا که کالای مورد توجه شما دیگر به کالایی لوکس تبدیل شده است و ناگزیر از لیست نیازهای درجه یکتان کنار می رود. به آن خاطر که وسع تان نمی رسد.

reviews hud 01 forzahorizon2

اگر پول داشته باشید، این نور و این آفتاب می آید خانه تان را هم روشن می کند! روی ۳۶۰ که خبری از آن نبود!!!

کالای لوکس یا به قول نوآموختگان لاکچری (Luxury Good) چیست؟
اجازه دهید کالای لوکس را تعریف کنیم، تا مساله روشن شود که وقتی می گوییم بازی های نسل جدید به محصولی لوکس بدل شده اند، منظور چیست. در فرهنگ اقتصادی برای تعریف کالای لوکس نوشته شده است: کالایی که درصد تغییرات تقاضا برای آن، بیش از درصد تغییرات درآمد باشد، کالای لوکس و تجملی محسوب می شود. یعنی با افزایش درآمد، تقاضا برای آن کالا هم افزایش پیدا می کند. در حالی که قیمت همان است. در حقیقت این تعریف رابطه مستقیمی با درآمد سرانه و قدرت خرید دارد. یعنی همین بازی کنسولی نسل هشتمی که موضوع این مقاله است، و قیمتش بنده را واداشته تا مقاله ای بنویسم، آن طرف مرزها مثلا در آمریکا یا اروپا بنا بر درآمد سرانه، مبلغ ناچیزی ست. بیایید ریزتر شویم. درآمد یک آدم شاغل در ایران در سال ۱۳۹۵ با حقوق وزارت کار، ساعتی ۴ هزار و دویست تومان است. که با احتساب ۱۹۲ ساعت کاری در ماه، (بدون تعطیلی/ چهار هفته کاری) می شود ۸۰۰ و ۱۰-۱۵ هزار تومان. قیمت یک بازی کنسولی نسل هشتمی ۵۰ دلاری، با احتساب قیمت روز دلار در ایران (۳۶۰۰ تومان)، ۱۸۰ هزار تومان است. که می شود یک چهارم حقوق یک کارگر عادی. آنطرف دنیا مثلا در آلمان (بنا به آمار سال گذشته!) یک فرد عادی شاغل، ساعتی ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان حقوق می گیرد. که با احتساب ساعت کاری کشور خودمان می شود ماهی ۴ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان. این در حالی است که قیمت یک بازی نسخه استاندارد، هم برای ما و هم برای آن آلمانی ۵۰ دلار (به طور میانگین) هزینه دارد. بازی یی که برای ما لوکس شده، برای آن آلمانی قیمتی معقول دارد. در واقع یک بیست و پنجم حقوق ماهیانه او هزینه یک بازی خواهد شد. تازه حقوق ساعتی در کشورهایی چون فرانسه و آمریکا و استرالیا بیش از آلمان است. پس اطلاق کالای لوکس به یک بازی کنسولی نسل هشتمی، نه تنها عنوانی بیراه نیست، بلکه کاملا با ماهیتش برای ما منطبق است.

۳۹۰۰۰۹ebafbf4ea5d2

رابطه مستقیم پول با دنیای بازی های رایانه ای

هک نشد؟
مساله هک شدن کنسول های پیشین و مقاومت کنسول های نسل جدید در Unlock شدن هم بیش از پیش مساله را برای ما بزرگ کرد. اما هم نظارت دقیق شرکت های سازنده بر روی شبکه های آنلاین خود و همچنین پیچیده تر شدن نرم افزاری و سخت افزاری این دستگاه ها باعث شد که هک شدن کنسول های نسل جدید هم دوایی موثر برای بازی باز ایرانی (و هر جای دیگری) نباشد. چرا که پیشرفت امنیتی شبکه های آنلاین بازی، باعث می شود عملا هیچ کاربری نتواند از محتویات آنلاین آن استفاده کند یا حتی جرات کند کنسول خود را به اینترنت متصل کند. مساله قفل های امنیتی همچون Denuvo و جلوگیری از هک شدن بازی ها، PC داران را هم تهدید می کند. (وقتی از واژه تهدید استفاده می کنم، نظر به قرص تر شدن دنیای سرمایه داری و در مقابل شکننده تر شدن دنیای پرولتاریا است. (پرولتاریا طبقه ای از جامعه است که هزینه زندگی خود را فقط از فروش نیروی کار خود به دست می آورد؛ نه از منافع یک سرمایه)) در درون خود صنعت Game هم با به بازار آمدن بازی هایی همچون Titanfall و Destiny و اخیرا Overwatch که بخش Campain یا آفلاین نداشتند، و همچنین تمرکز استدیوها و شرکت های سازنده بر روی محتویات آنلاین بازی ها، هک کردن کنسول ها لوث شد و در واقع از اعتبار افتاد. هک شدن کنسول های نسل هشتم در برزیل و حتی ایران اتفاق افتاد. اما دلیل رواج پیدان نکردن آن، مساله ای ست که پیشتر عنوان شد.

games

احتمالا در نسل گذشته خیلی از گیمرها اینقدر بازی داشتند! خودم هم همینقدر داشتم خداوکیلی. اما حالا…

از طرفی برای خود بازی باز، گرافیک بازی ها و کیفیت بصری آنها آنقدر گیرایی و کشش دارد، که حتا PC داران را به تلاش و تقلا می اندزاد تا پول خرج کنند و سیستمشان را ارتقا دهند، بلکه بتوانند بازی ها را با بهترین و بیشترین کیفیت گرافیکی و بصری بازی کنند. این خود یکی از ابعاد چرایی اندوهی ست که این مقاله از آن سخن می گوید. یعنی چشم پوشی از بازی کردن، برای آن هایی که با Game بزرگ شده اند، امکان پذیر نیست. آنانی هم که با دنیای امروزین آمیخته اند نمی توانند از قواعد بازی آن هم عدول کنند. یعنی در نهایت بازی جدید و کیفیت های بصری تازه آفریده اهمیت پیدا می کنند. این همه بازی Remaster برای چیست؟ فرونشاندن همین عطش جنون آمیز است. (منظورم تایید این فرآیند ویروسی نیست) به دیگر سخن اساسا فراغت انسان از بازی ممکن نیست. نمی خواهم دامنه بحث را بگسترانم، اما قدری فکر کنید. چطور می شود بازی نکرد؟! آنان را که به قول خودشان بزرگ شده اند و بازی برایشان رفتاری بچگانه تعبیر می شود، رها کنید. در ابتدا هم گفتم که این مقاله درد و دلی گیمری ست.

در حقیقت عنصر اصلی در فرآیند لوکس شدن ناگهانی بازی های کنسولی، ارزش واحد پولی کشور عزیزمان است! تصور کنید اگر ریال در برابر دلار، همان قیمت ۹۰۰ و خورده ای تا هزار تومان را می داشت، (پیش از عروج ناگهانی به ۳ هزار و خورده ای) آن وقت بهای یک بازی کنسولی نسل هشتمی می شد ۵۰ هزار تومان. خیلی فرق می کند، نه؟! قیمت کنسول ها هم می شد ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان. کارت های Gold ایکس باکس و PSN PLUS یک ساله هم که ۶۰ دلار قیمت دارند، می شد ۶۰ هزار تومان. نه ۲۰۰ هزار تومان. مرز میان سهل و مشکل همین اندازه باریک است. و زمین ما همیشه زمین پرسنگلاخ تری بوده است!

xbox games with gold for november

وقتی دایره حق انتخاب کوچک و کوچک تر می شود می گویید: خیرشو ببینی…

راه حل چیست؟
این گونه شد که سر و کله سایت های اجاره بازی پیدا شد. در چنین شرایطی مجبور شدیم بازی ها را تنها چند روز در اختیار بگیریم. می توان اینگونه بازی ها را تجربه کرد؛ اما به شرطی که محل اجاره دهنده بازی همه بازی ها را داشته باشد. که معمولا دچار محدودیت در تعداد بازی های اجاره ای هستند. تازه مشکل بعدی یعنی زمان اجاره شده هم مهم است. مثلا یک بازی Open World را نمی توان یک هفته ای تمام کرد. (مگر آنکه یک هفته از دنیا فارغ باشید و هیچ کاری جز بازی کردن نکنید) راه حل بعدی این است که بازی ها را معاوضه کنید یا قرض بدهید و یک بازی هم قرض بگیرید. این هم روش خوبی ست. اما باز هم محدودیت دارد. توجه داشته باشید که هدف از عنوان کردن معایب این روش ها، نمایاندن محدود شدن دنیای آزاد و ارزان گیمرهاست. عیب روش معاوضه ای این است که مگر چند دوست گیمر دارید که بتوانید عناوین بیشتری را تجربه کنید. حتی اگر در فضای مجازی هم به دنبال چنین افرادی بگردید باز هم محدودیت ها شما را رها نخواهند کرد. (تصور کنید شما یک بازی دارید و می خواهید با معاوضه همین یک بازی تمام عناوین دوست داشتنی تان را بازی کنید. خب کار سختی دارید) روش بعدی استفاده از سرویس های تخفیف شرکت هاست. مایکروسافت و سونی و EA Access و… در برخی موارد تخفیف های نادری به کاربرانشان عطا می کنند. علاوه بر قیمت کم گاهی هم بازی ها را کاملا رایگان در مدتی محدود برای کاربران قرار می دهند. با اوضاعی که ما داریم، کندن یک مو از خرس (کاپیتالیسم) غنیمت است. بالاخره نمی توان بدون بازی ماند. و کسی که دغدغه بازی کردن داشته باشد بازی خواهد کرد و از زیر سنگ هم شده بازی بیرون می کشد.

حرف آخر

شاید به نظر بیاید که با طرح راه حل ها مساله به کلی حل شده است. اما پندار من اینگونه نیست. من آن دسته از بازی دوستانی را می بینم که از نداشتن بازی جدید حسرت می خورند. آنانی را می بینم که حتی خرید کنسول جدید، یا حتی همان کنسول های نسل پیش گران شده هم، برایشان سخت است. آری سخت است. به همین سبب به نظر نویسنده این مقاله، صنعت گیم، به هر دلیل موجه و غیر موجهی، برای ما ایرانی ها به یک سرگرمی تجملی و گران و لوکس مبدل شده است. به محصولی که خیلی ها فقط در ویترین ها نگاهش می کنند. بازی هایی که تنها باید عکس و فیلم هایشان را دید و آهی از سینه بیرون داد و هیچ نگفت. همچنان که در تمام تاریخ، مفاهیم و محدودیت ها را، جغرافیاهای گوناگون به وجود آورده اند، لوکس شدن بسیاری کالاها برای ما، که از بخت بد “بازی” هم به جرگه آنان پیوسته، همین حکایت را دارد. دوست دارم همه آنانی که عاشق Gameاند، این محصول را با فراوانی و فراغ بال تهیه کنند. هرچند شاید این یک آرزوی دور و دراز باشد، و رد سرمایه داری شوم من را از به یاد آوردن این آرزو سرد کند، اما میلم به آن سو می کشد که آن را دوباره بر زبان بیاورم… و دوباره آرزو کنم و از آن جا که عالم خیال و تخیل در سرزمین ما توجهی ندارد، خود هم سهمی در گستراندن دنیای تخیلی یک نفر داشته باشم. به هر طریقی و به هر زحمتی…

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا
دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

  • Hold the Door گفت:

    الان واقعا مشکل ما اینه !
    که تیترو از شعر زهرمار برداشتن !
    دقدقه تون اینه !
    من بالا ترم گفتم اگه نظرم تایید شه !
    ما اینور کلی بدبدختی داریم بعد شما دقدت اینه تیتر از شعر فلانیه !
    به درک که از شعر فلانیه !
    همون مشکل ما شما ها هستین !
    که الکی چیز های کوچیک و بی اهمیتو بزرگ میکنید تو سر ملت میزنید !
    قطار تصادف میکنه مردم میمرن به درک !
    زائران کربالا داعش بهشون حمله میکنه به درک !
    کشور رکود به درک !
    قیمت ها روز به روز گرون میشه به درک !
    مردم روز به روز له تر میشن به درک !
    طرف تو گوش یه پیرزن میزنه به درک !
    فلانی و بچسب که یه شعر خوند!
    بهمانیو بچسب که یه فیلم ساخت !
    وایی هالیوود عجب چیزای نشون میده میخوان مارو خراب کنن !
    مرگ بر استکبار !
    مرگ بر آمریکا !
    هممون به درک!
    شما سلامت باشید !

  • m4hd1y4r گفت:

    دوستان یه سوال داشتم
    من کنسول نسل هفتم نداشتم و کلا کارم رو پی سی بود
    دلیل اینکه اون زمان بازی ها ارزان بود دلیلش ان بود که ایرانیا کوپی کرده بودن کنسول و بازی رو مگر نه
    جاهای دیگه همان بازی مثل الان ۶۰ دلار بود
    و فرق اصل و کوپی اینه که بازی هایی که کوپی اند نمی شود باهاشان انلاین بازی کرد
    ولی با بازی های اصل میشه
    خوب هیچی تو گیم بهتر از انلاین با دوستات نیست
    دلیل گرون بودنش هم همینه
    ولی شنیدم که بازی های نسل قبل با این که کوپی بودن باز باهاش انلاین می شد بازی کرد واقعا می شد و چطوری؟

  • m4hd1y4r گفت:

    مشکل ما ها دلار است
    نگاه کنید در ایران کمترین پولی که میتوان بخاطر یک کار گرفت هزار تومن است
    و یه بازی ۶۰ دلاری میشه ۱۸۰ تومن یعنی اون شخص باید همون کار را ۱۸۰ بار انجام دهد تا یک بازی را بخرد
    ولی در خارج
    شخصی کم ترین پولی که میتوان بخاطر یه کار گرفت ۱ دلار است
    و یه بازی ای که ۶۰ دلار است رو باید همون کار رو ۶۰ بار انجام بده تا بازی رو بخره
    یعنی یک شسوم کار ما
    مشکل همه ما دلاره

  • mamad1166 گفت:

    والا چه بگویم بازی هایی که توی روسیه و چند کشور دیگه فروخته میشه رو چک کنید حساب کار میاد دستتون که ما از یک جا که ضربه نمیخوریم با توجه به قدرت خرید پایین تره ملت روسیه مثلا نسبت به اروپای غربی بازیا ارزون تره !!!!!! یعنی کافی بود این مملکت یه کشور عادی بود شرکتا اینجا نمایندگی داشتن خیلی ساده برای فروش بیشتر قیمت رو کم میکردن چون ملت ندارن که بخرن !!!!!!!!!!

  • چی بگه ادم، اصلا چی برا گفتن داره، همه و همه دست به دست میدن که طرف نتونه بازیی که دلش میخواد رو همون روز عرضه بخره البته سوای بچه های مرفه بی درد که از باباهاشون پول توو چیبی چند میلیونی میگیرن, از انصاف فروشنده های دزد بی همه چیز بگیر تا دلار ۳۸۰۰ اینا باعث شدن قشر متوسط به پائین جامعه نتونن لذت کافی رو ببرن و باید صبر کنن یه چند ماهی تا ارزون بشه بازی مورد علاقشون تا بتونن بازم به زحمت بخرینش، اینا همش درده و هیچ درمونی هم نداره، نسل قبل خیلی واقعا خوب بود، یادمه موقع انتشار tlou رفتم با ۵ تومن بازی رو ریختم توو هارد و چه صفی هم بود همه هارد به دست اومده بودن و با ذوق و شوق داشتن بازی رو تهیه میکردن ولی الان چی، الان اون پولداره با ذوق و شوق میره میخره بازی رو و اونی که قشر متوسطه با حسرت فقط نگاه میکنه، به امید روزی که تمام این مسائل از بین بره و همه با هم از گیم لذت ببرن

  • OverPass گفت:

    بازم خوش به حالتون من که تنها بازی که تو عمرم انجام دادم اون هرکول قدیمی یک بعدی روی کامپیوتر یکی از اقوام بود در حدود ۸ سال پیش و از اون موقع تا الان فقط اخبار بازی ها و تریلر ها و عکس هاشونو دنبال میکنم چون بضاعت مالی برای خرید یه سیستم ضعیف هم ندارم چه برسه به سیستم خوب، بعضی وقتا هم که دلم میگیره بازی مرد کماندار اندروید بازی میکنم اما اون کجا و بازی کجا، بازم مشکلی نیست با همین عکس و اخبار بازی ها سر میکنیم، میگذره ….

  • Marshal Reza گفت:

    فعلا که لپ تاپه پسرعمم هست ؛ کلی هم تاحالا عنوان تریپل اِی باهاش فتح کردم :chic:
    مقاله خوبی بود :yes:

  • Armin گفت:

    دست روی دلم گذاشتی فعلا بهترین روش برای کرک باز ها یا سی دی کی اشتراکیه یا کرک اکانت های اورجین و یو پلی اونهایی هم که کرک میشن که فبها .

  • AMIN-SCORPION گفت:

    کاش یه روز یکی تکونمون بده و بگه پاشو همش یه کابوس بوده و پاشیم ببینیم همه چی اوکی شده ….

  • Dremora گفت:

    ۷۰ % جمعیت کشور و ۹۰% گیمرای کشور نفرین شدن…..تمام اینا که این صنعت تبدیل به لاکچری شده قابل تحمله…..چیزی که منو در حد جنون عصبانی میکنه این برنامه های مستند مثل شوکه که یه د.ی.و.س بی همه چیز از دنیا بی خبر که نفسش از جای گرم بلند میشه رو میارن که با نگاهی تحقیر امیز به ماها و صنعت گیم نگاه کنه که بتونه واسه ادمایی که از این صنعت اطلاع خاصی ندارن یه جور پاراپاگوندا از فرهنگ ضد گیم درست کنه

  • Yasin361 گفت:

    ۹۶ به کی رای بدیم؟ 😐 :disdain:

  • Lord گفت:

    استیم کلی بازی با تخفیف گزاشته اما حیف که بازم من نمی تونم بگیرم 😥 :-((

  • Vito Scaletta گفت:

    مقاله فوق العاده ای بود آقای غمگسار حرف دل من و گیمر های دیگه ای که باباشون پولدار نیست رو گفتین. من هم pc دارم و هم ps4 برای تهیه هر دو سخت کار کردم شاید بعضی روز ها از صبح تا شب کار کردم چون عاشق گیم هستم. ولی این قیمت زیاد بازی ها کمر ما رو شکسته من درامدم ماهی ۷۰۰ تومن هست (برای فرد ۱۸ ساله همین هم خوبه) چطور ۲۷۰ به یه بازی بدم؟ بازی های ps4 رو اکانت هکی میگیرم و مجبورم همش بترسم که یه وقت بن نشم، pc هم به غیر از اینکه چندان قوی نیست denuvo دارن همه بازی ها و مجبورم با کلی دردسر اشتراکی بگیرم، سرور های خیلی از بازی ها ت-حریم یا فیل،ت-رن بازی ساز ها هیچ ارزشی برای ما ایرانی ها قائل نیستند اصلا ما رو آدم حساب نمیکنن. هر کس هم تو ایران دم از حمایت از بازی ساز و… بزنه بی-مار روا_نی هست. امیدوارم خداوند به همه ما گیمر های ایرانی کمک کنه تا از این جه-نم بریم یا یه کاری کنه این جه-نم مثل ۳۸ سال پیش دوباره به بهشت تبدیل بشه.
    کسانی رو میشناسم که ۳ ساله در حسرت ps4 هستن…

  • erfan9 گفت:

    سلام دوستان
    (از دوستانی که این پستو برای دوم دیدن عذرخواهی می کنم خواستم نظر همه رو بپرسم)
    یه سوالی هست خیلی وقته ذهن منو مشغول کرده
    من ۷ ساله ایکس باکس ۳۶۰ دارم ولی الان تقریبا سه ساله که هیچ بازی برای این این کنسول جز فیفا و لگو نمیاد!می خوام به نسل هشت کوچ کنم ولی قیمت بازیهاش منو مردد می کنه Big Frown Big Frown Big Frown
    می خواستم بدونم شما دوستان عزیز گیمفایی چه جور بازی تهیه میکنید که بازیهای ارزان تر و در نتیجه بازیهای بیشتری گیرتون میاد؟بهترینش همون سایت گیم ش.ی.ر.ی.ن.گ هست یا روش بهتری هم دوستان سراغ دارن؟خواهشا تجربیات خودتونو بگین Worship Worship Worship
    با تشکر فراوان، همچنین از آقای غم گسار بابت مطرح کردن همچین معضلی تشکر می کنم

    • Vito Scaletta گفت:

      Ps4 بگیر با اکانت ترکیبی بازی کن هزینش خیلیه به صرفه هست اگر از این اکانت ها درست استفاده کنی و سعی کنی کم آنلاین بشی احتمال بن شدن به نزدیک صفر میرسه البته من همیشه نگران بن شدنم با اینکه احتمالش یک درصده. اگه بخای چندتا اکانت تلگرام فروشنده این اکانت ها میتونم معرفی کنم
      در کل ریسکش خیلی خیلی ناچیزه بعضیا یکساله هم آفلاین هم آنلاین بازی میکنن مشکلی هم براشون پیش نیومده

  • ولا من که ۱۵ سالمه از سال ۸۹ تا الان ps2 داشتم و با هاش کیف کردم الان میخوام این نوروز بشرط هر روز درس خوندن یک ps3 بگیرم ps4 هم نمیگیرم چون از نسل ۸ فقط ویچر ۳ و آنچارتد ۴ و چندتا بازی دیگه خوشم اومد وبابام آگه بفهمه قیمت بازی ۲۰۰۰۰۰ هزار تومنه پوستمو میکنه 😐 و از نظر اقتصادی نمیتونیم و در این همه سال من یک نسل عقبتر از رفیقام بودم الان من موندم ناراحت باشم یا خوشحال از اینکه این بازی هنوز برام تازن
    در ضمن یک سوال رفقا با ps3 کپی خور ریباگ میشه آنلاین بازی کرد یا نه ?:-)

    • Vito Scaletta گفت:

      با کپیخور نمیشه آنلاین بازی کرد، به نظر من استباه میکنی ps4 نمیگیری دوره ps3 دیگه تموم شده تو گوگل سرچ کن- اکانت ترکیبی ps4
      اینطوری هر بازی بین ۵ تا ۵۰ هزار تومن میشه بازی های جدید معمولا ۵۰ تا ۷۰ هستن ولی من راکت لیگ و انچارتد کالکشن و استار وارز بتلفرانت رو گرمتم جمعا ۲۰ تومن. دیتا هم یا باید دانلود کنی یا بدی برات دیتا بریزن

      • نه فکر کنم با برنامه SEN بعضی برنامه‌ دیگه میشه در ضمن خدایی حیفه اون همه بازی شاهکار نسل هفتو ول کنم بازی نکنم بچسبم به این نسل ضعیف آخه من بدبخت هنوز کالاف چهار و حتی یدونه اساسین هم بازی نکردم 😐 😐 و گرافیکم برام خیلی مهم نیست میخوام فعلا چهار سال با نسل هفت بگذرونم بعد یا PS4 هک میشه یا بازی ها ارزون میشه (کی از آینده خبر داره؟)

        • Vito Scaletta گفت:

          آها،اگه نسل هفت بازی نکردی حتماً ps3 کپیخور بگیر.

        • lexyan گفت:

          خب جناب حالا چه عشق کنسولی داری همون پول کنسول رو یه سیستم ببند مطمئن باش بازی های نسل هفتم رو با کیفیتی به مراتب بیشتر از پلی استیشن برات اجرا می کنه بازی های نسل هشتم رو هم با تنظیمات پایین شاید بیاره خود من زمان اولین بلک آپس یه لپتاپ خریدم ۶۰۰ تومن تومب ریدر ۲۰۱۳ و اویل ۶ رو روش تموم کردم تا این که رم بازی ها رفت روی ۶ گیگ و بالاتر دیگه بازنشستش کردم تازه یه مزیت دیگه ش هم اینه که اگه بعضی بازی ها رو به صورت کرکی بازی کنی بعد بعضی ها رو بخوای آنلاینشون رو بازی کنی مشکلی پیش نمیاد نه بن کردنی در کاره نه برای اشتراک آنلاین پولی لازمه بدی البته ممکنه دنبال انحصاری های سونی باشی که اون بحثش جداس.

    • در ضمن من تمام این تابستونو توی یو تیوب گیمینگ وقت میگذروندم (لامصب این عجب چیزیه شاتل ۱۶ مگ صد گیگ صد روزه ۵۴ هزار تومن 😀 ) یعنی به حدی گیمپلی و نقد و برسی دیدم که با اینکه بازی نکردم ولی کامل میدونم اون بازی چیه بیشترم به دلیل لیست بازی های نسل هفت که حتما باید بخرم بوده یا حسرت بعضی بازی های نسل۸

    • ALIThelastofus گفت:

      دورانی که هنوز PS3 کپی خور نشده بود دلار ۹۰۰ بود وهربازی اورجینال بین ۶۰ تا ۷۰ تمن بود این پول ایرانه که ارزشی نداره وگرنه هیچ بازیی ارزش ۲۰۰ هزار تمن هزینه رو نداره وباید ۶۰ تمن باشه

  • ps1995 گفت:

    تازه به غیر از مشکل گرونی تو ایران مشکل نت هم داریم

    • mahdi m77 گفت:

      درد نت واقعا عذابه قسمت اعظمی از لذت بازی هارو ازمون گرفته چه به لحاظ دان کردن بازیا و استفاده از قابلیت های انلاین چه به لحاظ انلاین بازی کردن
      اگه نت درستو حسابی ارزون داشتیم راحت بازیارو دان میکردیم نیازی نبود روز اول ۳۰۰ تومن برا یه بازی بدیم از اون طرفم بدون درد سر انلاین بازی میکردیم!

      • توی بیشتر کشورهای خارج کشور اینترنتشون حجمی نیست. یعنی مثلا یک مقدار پول میدن و اشتراک یک ساله میخرن. توی این مدت هرچقد میخوان دانلود میکنن و هزینه اضافی لازم نیست پرداخت کنن. البته برای اینترنت همراه بابت هر گیگ پول میدن که اگه اشتباه نکنم هر گیگ ۱۰ سنته (برخلاف اینجا که هر گیگ حدود یک دلار هست)

  • mamadiii گفت:

    واقعا عالی بود باعث شد بعد مدت ها عضو گیمفا بشم و نظر بدم.
    اره خدا وکیلی مشکل اینه که بدلیل سرعت اینترنت نامناسب خریدن بازیها بصورت انلاین هم با این وضع سرعت اینترنت نا ممکنه یه جورایی حتما باید بری دنبال مغازه ها بازی رو بگیری
    واقعا نسل هفت نسل خوبی بود
    زمانی که پی سی ذغالی داشتم یادمه با صد و هشتاد پنج هزار تومان کلیه سخت افزارمو اتقا دادم(رم کارت گرافیک مادبورد سی پی یو) و همه بازی های روز رو از بازار میگرفتمو براحتی بازی میکردم (البته من دره اتاقمو میبستم موقع بازی چون پدرم از بازی کردن من بدش میاد حتی الان)
    خیلی راحت بود بازی ها براحتی کپی میشدن واقعا مشکل زیادی نبود ولی اون دوران کم کم انقد بازی کردن سخت شد که مجبور شدم سیستممو بفروشم
    الان با لپ تاب ایسر خواهرم بازی میکنم انقد خار حقیر شدم
    ولی الان واقعا بازی کردن یه خورده سخت شده حتی بازی های کپی هم گرونن اون دفعه سه تا بازی کپی خریدم شد هشتاد و خوردهی بازی کردن واقعا سخت شده بس که مشکل هست
    به امید ارزانی دلار

  • dimoomid گفت:

    دوست من hold the door فقط میخوام بگم که ندیده مریدت شدم اقا دم شما گرم واقعا فکر نمیکردم کامنت کسی رو اینجا بخونم که انقدر تمام دغدغه ها و حرس خوردنهاش و نگاه و دغدغه ش برام اشنا باشه و حرف دل خود ادم باشه تمام اینهایی که گفته همون چیزهایی هستن که باعث سردرد و معده درد و جنگ اعصاب و … من از صبح تا شبه… وقتی که ادم میبینه این همه زشتی و پلیدی و بی عدالتی رو تنها چیزی که کمی ارومش میکنه اینه که ببینه یه نفر دیگه هم همین دغدغه ها رو با خودش حمل میکنه … درود بر تو .

  • erfan9 گفت:

    سلام دوستان
    (از دوستانی که این پستو برای دوم دیدن عذرخواهی می کنم خواستم نظر همه رو بپرسم)
    یه سوالی هست خیلی وقته ذهن منو مشغول کرده
    من ۷ ساله ایکس باکس ۳۶۰ دارم ولی الان تقریبا سه ساله که هیچ بازی برای این این کنسول جز فیفا و لگو نمیاد!می خوام به نسل هشت کوچ کنم ولی قیمت بازیهاش منو مردد می کنه :-(( :-((
    می خواستم بدونم شما دوستان عزیز گیمفایی چه جور بازی تهیه میکنید که بازیهای ارزان تر و در نتیجه بازیهای بیشتری گیرتون میاد؟بهترینش همون سایت گیم ش.ی.ر.ی.ن.گ هست یا روش بهتری هم دوستان سراغ دارن؟خواهشا تجربیات خودتونو بگین :worship: :worship: :worship:
    با تشکر فراوان، همچنین از آقای غم گسار بابت مطرح کردن همچین معضلی تشکر می کنم

  • Former Writer گفت:

    اوه اوه چه کردی شاهین عزیز. مرسی ازت. واقعا قوی نوشتی.
    امیدوارم موفق باشی و قلمت هم همیشه اینقدر زیبا و دلنشین باشه.

  • Norman گفت:

    دقیقا درد دل مارو گرفت.نسل قبل کجا این نسل کجادمت گرم.

  • Norman گفت:

    دقیقا درد دل مارو گرفت.نسل قبل کجا این نسل کجا 😥 دمت گرم.

  • big boss گفت:

    اخرین کنسولی ک داشتم xbox360 بود فقط ب عشق بازی کردن. Mgs ground zeroes گرفتم ک چهره big boss دوستداشتنی ببینم اما بعد اون هرچی تلاش کردم نشد ک کنسول بهتری بگیرم و سر بدهکاری همونم فروختم.بله این است قصه غم انگیز امروز ما… ای خدا تو کف فانتوم پین موندم…چرا من؟؟؟
    Why me????

  • NirSaN21 گفت:

    تنها راه حل مشکل این نسل کرایه بازی هستش من با بیست تومن کرایه میکنم تازه محدودیت زمان هم نداره و هر بازی ک میاد ی هفته بعد برای کرایه هم گذاشته میشه.
    من راضیم خدا بقیه رو هم راضی کنه.
    ممنون باری مقاله

  • peyman3 گفت:

    من خودم چند ماه می خوام ps4 بگیرم با داداشم. یعنی دو نفری پول بذاریم رو هم یکی بخریم. اما فقط توی همون مرحله خواستن موند نه پولی هست و نه کار
    حالا کارمون شده دیدن ویدیوی بازی ها. حساب کن پول دوتا دسته که روی کامپیوتر فوتبال بزنیم نیست. قبلا کار بود توی ۳ هفته قشنگ رفتم یک کارت گرافیک گرفتم و حال می کردم
    الان مانیتور سی آر تی. ۱۵ اینچ سیستم خسته چند ساله… خلاصه اره عزیز می فهمم بد دردیه

  • LEON گفت:

    هزینه بازیها رو میشه با خرید و فروش توی سایتها و اپهای آنلاین کم کرد… به شرطی که از داشتن طولانی مدت بازیها و کلکسیون جمع کردن دل بکنید… هر بازی حداکثر یه ماه داشته باشین و بعد بفروشین… من با این روش هر بازی واسم تقریبا بیست تومن درمیاد

  • a.l.i.r.e.z.a گفت:

    سلام. الان یه سر پست های قدیمی گیمفا زدم خیلی جالب بود . ادم فکر می کنه از اینده اومده . حس باحالی بود . پیشنهاد می کنم یه سر به اون صفحه ها بزنید .

  • AMIR گفت:

    من رفیق هام توی آلمان و کانادا زندگی و کار میکنن و مواقعی که ایران میان و یه سری هم به ما میزنن، کلاًافسرده میشم و قالباً همین حرفا میزنن، رویا ما شده خاطرات اونها یه آیفون یا یه کنسول و بازی هاش و یا خرید گیتار الکتریک فندر یا یه لپ تاپ خفن مخصوص گیم برای ما اونقد تهیه اش سخته که کلاً یا باید قیدش رو بزنیم یا باید برای هر کدومش مدت ها صبر و برنامه ریزی کنیم اما اونا خیلی عادی میرن آیفون میخرن من عاشق ادبیات دوستم هستم که میگه “دیدم قشنگ سیاهش رفتم آیفون ۷ خریدم” تازه آدم میفهمه جهان سومی بودن یعنی چی و جالب بدونید هر دو تا کنسول Xbox one و PS4 رو هم دارن و تا اونجا که من فهمیدم از حرفاشون اساسا اینکه اونجا اصلا ملت حوصله کپی بازی کردن و دردسرش رو نداره بخصوص با اون اینترنت که دارن آنلاین نبود دیگه محاله براشون نه اینکه کپی بازی نکنن دست بر قضا بیشتر این هکرها برای همون جا هستن اما فقط خورها که زیاد بازی میکنن پول کم میارن ویا کسانی که مادسازی میکنن به قول خودشون developer gamer ها به سمت این چیزها میرن و یا برای تست بازی بشکل کوتاه مدت و یا اون فقیر فقیرها که البته گفتنی همون ها هم می تونن با کمی صبر برای تخفیف های که بعد مدتی به بازی میخوره صبر کنن ولی نکته اینکه بازم اون فقیر فقیرها هم از ما توی ایران وضع بهتری دارن، این قیمت محصولات بعد از کلی تحقیق و بازاریابی به دست اومده تا همه قشر بتون بخرنن و اصلا هم چیز لاکچری نیستن اصلا بازار و اقتصاد جهان و بخصوص غرب روی همین استوار شده که بخری و مصرف کنی واگه مصرف نشه چیز منفی محسوب میشه خلاصه سرتون درد نیارم اینجا ایران تهش همینه از اینجا هم انتظار بیشتر نباید نداشته باشید من مدتی که خیلی فشرده دارم خودم آماده میکنم برای مهاجرت برای همین چیزها و خیلی چیزهای دیگه، پیشنهادم اینکه زبانتون و کارتون جدی بگیرد و یه مهارتی خیلی خوب یاد بگیرین و بعدش بزنید بیرون حتما براتون جا هستش.

    • “رویا ما شده خاطرات اونها یه آیفون یا یه کنسول و بازی هاش و یا خرید گیتار الکتریک فندر”
      آخ گفتی. منم تو خیلی چیزا موندم. بیشتر از همه این فندر چشمو گرفته، ولی لامصب پولشو ندارم!
      چقدر مسخرست سختی بکشی فقط به خاطر اینکه توی کشوری به دنیا اومدی که خودت توی انتخابش دستی نداشتی….

  • dream_phoenix گفت:

    درد مشترک , منم همینطور. خدا از باعث و بانی این ماجرا نگذره

  • dream_phoenix گفت:

    والا من که دیگه حتی دمو ها رو هم نگاه نمیکنم .چه فایده داره وقتی که فقط نگاه کنی و حرص بخوری , اینجور فقط اعصاب آدم به هم میریزه , هر وقت این مدلی میشم میرم تو اسکایریم و چند تا ماموریت میرم تا حالم بهتر بشه

  • ps&max lover گفت:

    الحق که حرف دل ما بی پولارو گفتی.من ۱۸ سالمه و از ته دل عاشق گیمم چون گیم باعث میشه از دنیای تلخه واقعیم جدا بشم.تواین ۱۸ سال یه میکرو داشتم با یه پلی وان و یه کامپیوتر دسته دوم با گرافیک ۲۵۶ .از این همه بازی های جور وا جور و زیبا فقط تونستم مکس پین ۱و۲ و کانترو جیتی ای سن آندریاس رو بازی کنم چون سیستمم قدیمی بود و بازی های دیگه رو اجرانمیکرد. ۲ساله ک همون سیستمم خراب شده و من مثل دیوونه ها میام نقد و بررسی بازی هارو میخونم و حتی به دلیل گرونی بسته های اینترنت تریلر هاشونم نمیتونم ببینم. کی باورش میشه من همیشه باید تو گیم نت بازی pes روبا اختلاف به رفیقام ببازم چرا ؟چون تاحالا نتونستم تو خونه باسیستم خودم از pes6 بالاتر بازی کنم که یاد بگیرم. بر فرض محالم بتونم یه ps4 بخرم باید بشینم تا یه ماه بعدش به خود دستگاه زل بزنم چون قیمت بازی ها سر به فلک میکشه و اکانت هکی هم نمیخوام بگیرم که کار درستی نیست ویه جورایی حرومه.فقط امیدوارم آرزو به دل نمونم و منم یه روز تو خونه بتونم دسته بگیرم دستمو با خیال راحت بازی کنم.

  • mohammad.bh گفت:

    واقعا با دیدن کامنت ها ناراحت شدم. من فکر میکردم تو این زمینه من بدبخت ترین هستم. اما دیدم که خیلیا درد مشترک من رو دارن. به امید روزی که همه بدون مشکل مالب راحت بازی کنند با پلتفرم مورد علاقشون

  • ragnaros گفت:

    در مورد بازار ایران بنویسید .
    در مورد فروشگاه های محترم توپ خونه بنویسید و همین طور فروشنده های به ظاهر محترمش.
    از تحقیر ها بنویسید.
    از این که پای تلفن طرف یه چیز میگه پایه معامله یه چیز دیگه.
    از قیمت بازیها بر اساس کیفیت بنویس.
    بنویس که تو اینجا قیمت ۲تا بازی ۶۰ دلاری یکی نیس، چون یکیش امتیاز بالا تری از سایتا گرفته باید قیمتش بالاتر باشه.
    و کلی چیز ه دیگه
    از اینا بنویس.

  • peshgel42 گفت:

    ای گیمرای عزیز هوای همو داشته باشین بازی های دست ودو تون رو هرکس‌از دست که میگیره همون پنج تومن زیر قیمت خریدش تو سایتای مثل دیوار بذاره بخدا ضرر نمیکنه، هی دست دست میچرخه به گیمر بینوایی که پول نداره قیمت مناسب میرسه باور کنین ازتون چیزی کم نمیشه انقد دندون گرد نباشین خدایی همه گیمریم لذت بازی ها رو ازهم نگیریم….یکی رو شاد کنیم بخدا خیلی ارزشش بیشتر از اون پنج تومنه بچه ها…..
    هوای همو داشته باشین والسلام 😥

  • Mr.surprise گفت:

    والا من دارم پلی ۴ ولی فقط رینبو بازی میکنم… شش ماهه بازی جدید نگرفتم مشکلمم بیکاریه -_-

  • nfs3forever گفت:

    دمت گرم داداش ایول وصف حال دل خودم بود

  • omid.ba گفت:

    سلام.بچه ها بازیهای رایگان ps plus ماه دسامبر کی معرفی میشه؟

  • monsef گفت:

    سلام

    مقاله واقعا حرف نداشت
    من اگه اشتباه نکنم سال۲۰۱۳ یه کامپیوتر خوب خریدم.اون موقع از بازی و اینچیزا سر در نمی اوردم.فقط میدونستم رمم ۸ هست و گرافیکم۲٫سی پی ییوم در حال حاضر فوق العاده ضعیفه.اون موقع هم خیلی قوی نبوده.ولی انصافا تا الان بازیها رو برام اجرا کرده

    ولی سگ بختانه ترین قسمت حرفم اینه که کامپیوترم مشکل ری استارت داشت.هر تعمیر گاهیی که میبردیمش یه چیزی میگفت.من هی میگفتم احتمال زیاد از پاور هست ولی تعمیر گاه ها میگفتن رم.فن سی پی یو هارد و…پول میدادیمم بعد۱ روز دوباره خراب میشد.اینجاشو دیگه نمیخوام بگم… گرافیکم نیم سوز شد 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥

    الان دارم با یه amd 5450 1gb سر میکنم.سی پی یو هم pentium R 2.60هست
    حعی!بازیهای زیادی کردم.خدارو شکر.ولی الا دیگه سیستمم در حد هاپولی هست.حتی حد اقل کالاف۴ ریمستر رو هم ندارم
    ولی خدارو خیلی شکر

    اما یه فکرها و زمزمه هایی برا ps4 هست.ببینم خدا چی رقم بزنه!
    در حال حاضرهم دارم خواب کنسول میبینم

    اخر هم بگم که مهم ترین دلیل گرون بودن دلار امریکای بیـشـرف جـنـایـت کـار پـدر مـادر سـگ کودکـ کـــش و mo.the.r… هست

    مـرگ بر آمــریــکا :bomb: :bomb: :bomb: :bomb:

  • progamer گفت:

    بنظرم معقول تر نگاه کنیم می بینیم در همه جای دنیا چنین مشکلی هست مخصوصا این چندسال اخیر چه اقتصاد اروپایی چه امریکایی یا آسیایی ها بحرانیه ماهم اقتصاد فلجی داریم همین که به دلار وابسته هستیم یعنی مشکلات اون هم که کل دنیا داره داریم البته همین خرید بازی ها خودش یه عامل برای کم شدن ارزشش پول ماست چون ارزش کشور رو خارج میکنه . نظر کلی من این هست که افراط تو این قضیه اصلا خوب نیست مخصوصا در این اوضاع اقتصادی که همه باید صرفه جویی کنند و کار و تولید و کوشش بجای صرف وقت بیهوده . من یه بازیکن حرفه ای هستم کم کم معقول فکر کردم وعمل کردم و بازیها رو هم بازی کردم شاید با کمی تاخیر ولی به جرات میتونم بگم درحال حاضر افسوسی ندارم بازی و گیم همیشه هست و محیا مهم تصمیمات ماست که د وقت درست و معین بگیریم و نتیجه اونو ببینیم . به امید بهتر شد شرایط برای همه 🙂

  • progamer گفت:

    راه حل این کار که خیلیم مشکله اینه که پول هامون بره تو جیب بازیساز ایرانی و هم قیمت بازی ها میاد پایین هم کیفیتش میره بالا ، الان نگید من دارم چ.ر.ت میگم! یکم فکر کنید می فهمید ما میتونیم حتی از شرکت های بزرگ بازی سازی هم جلو بزنیم با این همه مخ و استعداد البته یه چیز مهم نیاز است اونم اراده قوی درون دولت ها و خود مردم و بازیکن ها

    • monsef گفت:

      تکبیر!
      احسنت

      بیا کانالم لطفا
      کانال بازی ایرانی
      telegram*me/bazieirani

    • amir_hosine گفت:

      بازی بسازن که ارزش خرید داشته باشه
      مردم هم میرن میخرن .
      اینکه میگن ما امکانات نداشتیم ، سریمایه نبود و … همش چرته. این همه بازی فوق العاده مستقل ساخته شدن .
      تنها چیزی که برای وفقیت یک بازی لازمه خلاقیته.
      . تا وقتی بازی ساز های ایرانی خلاقیت به خرج ندن توی بازی هاشون دلیلی هم وجود نداره کسی بره بازی شون رو بخره.

      • progamer گفت:

        یه بازی ساخته شد به نام مبارزه در خلیج عدن که کیفیت خوبی هم داشت ، اما امثال شما اصلا بهش نپرداختید خب معلومه اون سازندگانش ناامید میشن حالا اگه ههمون بازی خارجی بود همه به به چه چه می کردن . خلاقیت!؟ واقعا شما همه بازیهای خارجی که خریدی همشون خدای خلاقیت بودن!؟ اونقدر بازی هست که خریدیم بعدش پشیمون شدیم ، عزیزم مشکل اینه همیشه فکر می کنیم اونا ازمابهترون هستند و به فکر و توان ایرانی اعتماد نمی کنیم ، در اونجا هم اوایل صنعت شون همین طور بود ولی وقتی مردمشون حمایت کردن پیشرفت کردن

    • A Player گفت:

      سلام.
      داداش شم چه انتظاری داری وقتی تو این کشور فرهنگ گیم بد جا افتاده و همه اون رو بیکاری و تفریح برای بچه ها می دونن.
      هیچ حمایتی هم نمیشه وگرنه ایرانی ها هم بیکار نشسته اند.

دلار رو به رشد و حس تحقیر! / بازی‌های کنسولی لوکس و جیب کوچک ما - گیمفا