اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا

اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی

ابراهیم ثمرصفا
۰۹:۰۰ ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا

بعد از شایعات فراوان در رابطه با Resident Evil 7، در نهایت شاهد معرفی رسمی بازی توسط Capcom بودیم و طبق معمول، سازندگان بیان کردند که در این قسمت به ریشه های سری باز خواهند گشت. در این نوشته قصد داریم به این موضوع بپردازیم و دموی قابل بازی این نسخه را بررسی کنیم تا صحت گفته های کپکام را بسنجیم.

resident evil 7

بعد از سه گانه کلاسیک سری Resident Evil و تعدادی نسخه فرعی، با انتشار RE4 مسیر سری برای همیشه تغییر کرد. البته همانطور که مشخص است، این موضوع هرگز به معنای ضعیف بودن این قسمت نیست و RE4 یک عنوان مولف و جریان ساز بوده است و اگر برترین نسخه سری نباشد، همواره جزو برترین قسمت های آن محسوب می‌شود.

با این حال این عنوان که تغییرات فراوانی را با خود به همراه آورد، سری را به سمت اکشن شدن سوق داد تا جایی که در RE5 با عنوانی تماما اکشن سرکار داشتیم. البته نسخه پنجم با وجود اینکه از ماهیت سری و انتظارات طرفداران قدیمی آن فاصله زیادی گرفته بود، نقاط قوت زیادی نیز داشت و عنوان سرگرم کننده ای بود. حداقل می‌توان گفت که کپکام در ساخت این نسخه راه خود را می‌دانست و هدفش مشخص بود. RE6 اما ماجرای متفاوتی داشت. کپکام با توجه به بازخوردهایی که از جانب طرفداران و منتقدین دریافت کرده بود، تصمیم داشت تا این فاصله به وجود آمده را با راهکار تازه ای برطرف کند و علاقه داشت که RE6 باب میل تمامی طرفداران سری باشد و رضایت همه را جلب کند. متاسفانه نتیجه نهایی چندان رضایت بخش نبود و سردرگمی سازنده در سراسر بازی مشاهده می‌شد.

اکنون این سری دوست داشتنی در جایگاهی قرار گرفته است که برای بازگشت به اوج نیاز به یک حرکت اساسی و ریشه ای دارد و در غیر این صورت آینده آن مشخص نیست. بعد از معرفی نسخه هفتم که امر دور از انتظاری نیز نبود، همه منتظر بودند تا دستپخت تازه کپکام را مشاهده کنند و متوجه شوند که نسخه تازه به چه جهتی حرکت کرده است. همه چیز نوید از یک بازگشت رویایی می داد. گویی کپکام قصد داشت به طرفداران قدیمی بگوید این دقیقا همان چیزی است که در این سال ها درخواست می‌کردید. این همان RE مورد علاقه شماست.

re7 demo tipps 1024x576 d51741fef8a301d1
با توجه به دموی بازی، این حرف تا حد زیادی صحیح است و به نظر می‌رسد سازندگان مسیر درستی را در پیش گرفته اند اما موضوع اینجاست که گویی به مانند دو سه نسخه اصلی اخیر، باز هم با یک RE کلاسیک سرکار نداریم و بر طبق شواهد موجود، اتمسفر ترسناک بازی بیشتر وامدار سری سایلنت هیل است تا نسخه های قدیمی خود سری و همین موضوع، اعتراضات برخی از هواداران را در پی داشته است.

همانطور که می‌دانید دموی Resident Evil 7 از طریق شبکه PSN و برای کاربران کنسول PS4 در دسترس است. یکی از تغییرات مهم بازی که باعث فاصله گرفتن آن از عناوین پیشین و به طور کل ریشه های سری شده است تغییر دوربین بازی به اول شخص است. این زاویه جدید به مانند عنوانی نظیر Outlast استرس بالایی به بازیکن تزریق خواهد کرد. تغییر بزرگ دیگری که در جریان دمو به وضوح مشاهده می‌شود ضعیف بودن و یا به عبارتی آسیب پذیر بودن شخصیت اصلی است که در مقایسه با چند نسخه اخیر که به سمت اکشن تر شدن پیش رفته بودند، تغییر مهمی محسوب می‌شود.

resident evil 7 demo final 3
بگذارید درباره یکی از مواردی که  در ترسناک بودن سری Resident Evil نقش زیادی دارد صحبت کنیم و آن مورد هم چیزی نیست جز سیستم دوربین بازی که همواره تاثیر زیادی بر روی مخاطب داشته است. نسخه های کلاسیک از پس زمینه های پیش رندر شده استفاده می‌کردند که کار سازنده را تا حد زیادی آسان می‌کرد. به این خاطر که با وجود آنها، پنهان کردن دشمنان در گوشه ها و طراحی Jump Scare ها بسیار راحت بود. در Resident Evil اصلی این سیستم با دو مورد دیگر ترکیب شده بود که فضای خاصی را ایجاد کرده بودند‌. بازیکنان در کنترل شخصیت اصلی محدودیت زیادی داشتند و علاوه بر آن محیط های بازی نیز وسعت چندانی نداشتند و آزادی عمل بالایی به بازیکن نمی‌دادند. این دقیقا همان چیزی بود که این عنوان را در ان سالها بسیار ترسناک جلوه می‌داد. در واقع همواره این حس را داشتید که بسیار ضعیف هستید و قدرتی در اختیار ندارید‌. با این حال نسخه های بعدی این ویژگی را فراموش کرده و به تدریج از بین بردند. در قسمت های بعدی محیط های بازی بزرگتر شدند و در کنار آن برای حفظ درجه دشواری تعداد دشمنان نیز افزایش پیدا کرد. حس روبرو شدن با موج عظیمی از دشمنان هم در نوع خود ترسناک بود اما این همان تجربه متفاوت قدیمی نبود. طبق وعده های سازندگان نسخه جدید قرار است همان حس قدیمی را منتقل کند و به نظر می‌رسد کپکام در همین راستا سیستم پیشین را کنار گذاشته و در ساخت بازی از دوربین اول شخص بهره برده است.

preview resident evil7 20 06 2016 3

دوربین اول شخص در کنار نقاط منفی اش مزایای زیادی دارد، خصوصا اگر با یک عنوان ترسناک طرف باشید‌. این موضوع زاویه دید شما را بسیار کاهش می‌دهد و در یک راهروی تاریک تنها چیزی که می‌توانید ببینید روبروی شما خواهد بود‌. دموی Beginning Hour از این مورد به خوبی استفاده می‌کند‌. محیط این دمو کوچک و بسته است و استفاده از دوربین اول شخص حس اضطراب فراوانی را ایجاد می‌کند‌. سازندگان برای ترساندن بازیکنان دوباره همان فرمول قدیمی را بکار گرفته‌اند. زمانی که اطلاع چندانی از محیط اطراف خود نداشته باشید آرامش تان به هم می ریزد و ترس تمام وجودتان را در بر می‌گیرد. حال این موضوع را در نظر بگیرید که بازی به طور کامل توسط PSVR پشتیبانی می‌شود. ظاهرا این کابوس تازه ای است که کپکام در پی خلق کردنش است.

کارگردان بازی، آقای Koshi Nakanishi، در رابطه با شخصیت های این عنوان مواردی را بیان کرده است:

احساس می‌کنم یکی از مواردی که تا کنون در تمامی نسخه های سری وجود داشته است قهرمان های شجاعی هستند که به خوبی مجهز شده اند و آماده مواجه شدن با چنین موقعیت های تنش زا و ترسناکی هستند. با این حال در این نسخه شاهد شخصیت های معمولی هستیم که گرفتار یک مشکل غیر طبیعی شده اند. به عقیده من، این تصمیم میزان ترسناک بودن بازی را تا حد زیادی افزایش خواهد داد، زیرا شما همواره به این فکر خواهید کرد که توانایی رهایی از این مخمصه را خواهید داشت؟ و این به ایجاد حس ترس کمک فراوانی خواهد کرد.

این قطعا هدف بزرگی است و ترساندن مردم با رها کردنشان در یک خانه متروکه و مخوف محقق خواهد شد. با این حال اگر بخواهیم نگاهی منطقی به موضوع داشته باشیم و اگر عنوانی که در موردش صحبت می‌کنیم قرار است یکی از نسخه های سری Resident Evil باشد، جای خالی اسلحه و موارد مشابه به شدت احساس می‌شود و انتظار می‌رود که در ادامه کار با چنین مواردی روبرو شویم و توانایی مقابله با خطرات و چالش های موجود را حداقل در مقاطع خاصی از بازی داشته باشیم. تعدادی از عناوین Horror موفق این سالها نظیر Alien: Isolation و حتی Layers of fear از چنین راهکاری بهره برده اند و موفق نیز بوده اند.

خوشبختانه با توجه به اظهارات کپکام، دموی عرضه شده بخشی از عنوان اصلی نبوده و تنها به منظور آشنا کردن مخاطبان با فضای کلی بازی در دسترس طرفداران قرار گرفته است. بنابراین می‌توان امیدوار بود که برخی از نواقص این دمو در عنوان اصلی وجود نداشته باشند.

big 1465922212 image
آقای Masachika Kawata، تهیه کننده بازی، در رابطه با این موضوع گفته است:

ما حقیقتا علاقه داشتیم تا باری دیگر اتمسفر Horror واقعی را به سری بازگردانیم و به طرفداران نشان دهیم که نسخه جدید به ریشه های سری بازگشته است. با این وجود، کاملا مشخص است محتویاتی که در جریان این دمو شاهد بودید، لزوما در عنوان اصلی بکار گرفته نخواهند شد و قرار نیست که عنوان اصلی دقیقا مثل این دمو باشد.

با توجه به نمایش های بازی، بخش اکشن آن نسبت به گذشته کمرنگ شده است. البته آقای Koshi Nakanishi، کارگردان بازی، بیان کرده است:

فکر می‌کنم در یک عنوان وحشت و بقا اول شخص بازیکنان علاقه دارند تا برای دفاع از خود سلاحی را در اختیار داشته باشند. در حقیقت ما علاقه داریم تا در قسمت هایی از بازی، بازیکن را با استرس و ترس روبرو کنیم اما در کنار آن بازیکن این فرصت را خواهد داشت که به مقابله با خطر بپردازد و تنها یک عروسک خیمه شب بازی منفعل نباشد.

دموی Resident Evil 7 که تحت عنوان Beginning Hour منتشر شده است در انجام دادن کار خود بسیار ماهر است و در کنار ترساندن مخاطب با تحریک حس کنجکاوی، از این موضوع اطمینان حاصل می‌کند که بازیکن تا انتها آن را تجربه خواهد کرد. مدت زمان این دمو حتی از عنوان انتخاب شده برای آن نیز کوتاهتر است. در آغاز آن متوجه می‌شوید که در اتاقی زندانی شده اید و باید به سرعت از این مکان و خانه فرار کنید… امری که غیر ممکن به نظر می‌رسد. طراحی هنری خاص بازی و موسیقی های عجیب و تنش زای آن به افزایش حس تعلیق کمک زیادی کرده اند و هر لحظه منتظر رخ دادن یک اتفاق غیر منتظره هستید که نشان از موفقیت سازندگان دارد.

re79
ماموریت شما یعنی یافتن یک راه فرار از این خانه در ابتدا دشوار به نظر می‌رسد. در جریان دمو باید بخش های مختلف خانه را بررسی کنید‌. علاوه بر این نوار ویدیویی قدیمی را پیدا خواهید کرد که اطلاعات مفیدی در رابطه با گذشته شخصیت اصلی و همچنین محیط بازی در اختیارتان قرار خواهد داد و به شما کمک خواهد کرد که مکان های مخفی موجود در خانه را پیدا کنید.

نکته دیگری که وجود دارد، شباهت این دمو با P.T کوجیما است که امری غیر قابل انکار است. یقینا سران کپکام از موفقیت همه جانبه P.T اطلاع داشته اند و نسبت به الگو گیری از آن بی میل نبوده اند. در حقیقت شباهت های این دو تیزر تنها به موارد ظاهری ختم نمی‌شود‌‌. هر دو آنها در سکوت خبری و بدون اطلاع قبلی منتشر شده اند. همچنین با وجود مدت زمان نسبتا کمی که دارند از پرداخت بسیار خوبی برخوردار هستند و بسته کاملی را عرضه می‌کنند. در هر دو دمو محیط تغییر چندانی نمی‌کند ولی موسیقی های پس زمینه که بسیار هوشمندانه طراحی شده اند تاثیر بسیار زیادی بر روی بازیکنان دارند. در کنار آن به مانند عنوان تحسین بر انگیزی چون Silent Hill 4: The Room چندان به نسخه های قبلی خود پایبند نیستند و با حفظ برخی از زیرساخت های پیشین مسیر متفاوتی را در پیش گرفته اند.

مورد جالبی که در این دمو به چشم می خورد استفاده از نوار های VHS بود که به نوعی روایت داستان را بر عهده داشتند و برای پیشبرد بازی نیز به آنها نیاز پیدا می‌کردید. به عنوان مثال با استفاده از این نوار ها می‌توانید به اتاق جدیدی دسترسی پیدا کنید اما حتی مشاهده این ویدیو ها نیز استرس زا است و شما را در شرایط گیج کننده ای قرار می‌دهد. در هر صورت این مورد ابتکار خوبی بود و امیدوارم که سازندگان در عنوان نهایی نیز به خوبی از پتانسیل آن استفاده کنند.

how to find the dark secrets and hidden endings in the resident evil 7 demo 1021095
در حالی که دموی Beginning Hour سراسر ترس و اضطراب است، ریتم آن به شکل واضحی با عناوین قدیمی سری متفاوت است. به عنوان مثال باز کردن یک در یا تعامل با یک وسیله، صداهای عجیب و غریبی که از بخش های مختلف خانه شنیده می‌شوند یا توجه مداوم به گوشه و کنار های خانه و منتظر بودن برای یک غافلگیری بخش عمده ای از این دمو را تشکیل می‌دهند و این روند باز هم تکرار می‌شود. البته رازها و پایان های متفاوتی که وجود دارند ارزش تکرار Beginning Hour را افزایش داده است. موضوع این است که تمامی این موارد برای ساخت یک عنوان وحشت و بقا، خوب به نظر می‌رسد. با این حال، زمانی که از نام Resident Evil برای بازی استفاده می‌شود انتظارات دیگری وجود دارد. البته می‌توان گفت که کپکام نیز چاره دیگری نداشته است و پس از شکست نسبی RE6 و حرکت عناوین ژانر Horror به سمت دیدی واقع گرایانه آنها نیز تصمیم گرفته اند تا برای رهایی سری از این وضعیت نامناسب، جزیی از این جریان باشند و در نهایت شالوده RE7 شکل گرفته است. هر چند مواردی که تا کنون مشاهده کرده ایم سنخیت چندانی با سری ندارند و از اصول بنیادی آن فاصله زیادی گرفته اند. البته با توجه به مواردی که در این نوشته بیان کردیم می توان قسمت تازه را به نوعی تلاش کپکام برای بازگشت به دوران عنوان اصلی دانست. با این حال باید منتظر ماند و دید که این عنوان در چه جایگاهی قرار می‌گیرد.

سید مسعود میرکاوافشاری

ایرانیکارت

مطالب مرتبط سایت

تبلیغات

اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا
اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

اولین نگاه به Resident Evil 7 | کابوس رویایی - گیمفا