شکست شهر شیشهای | نقد و بررسی بازی Mirror’s Edge Catalyst
سال ۲۰۰۸ بود که Mirror’s Edge به بازار عرضه شد و به خاطر گیم پلی بدیع و جالب خود بسیار مورد توجه بازیبازان قرار گرفت. این بازی که استودیو دایس (DICE) آن را ساخته بود زاویه دوربین اول شخص داشت ولی بر خلاف اکثر بازیهایی که این زاویه را انتخاب میکنند، شوتر نبود. این بازی بر روی پارکور و دویدن روی پشت بام خانهها و پریدن از روی این ساختمان به ساختمانی دیگر تمرکز داشت. به لطف گیم پلی خوب بازی و متفاوت بودن با دیگر عناوین روز، Mirror’s Edge با استقبال خوبی مواجه شد و توانست فروش نسبتاً خوبی هم داشته باشد. پس از مدتها انتظار طرفداران، نسخه دوم این بازی با نام Mirror’s Edge Catalyst رسماً معرفی شد و این بازی چندی پیش به بازار عرضه گشت. در ادامه با ما همراه باشید تا به نقد و بررسی این بازی بپردازیم.
دوندگان ناتمام
در اصل Mirror’s Edge Catalyst دنبالهای بر نسخه اول سری نیست و از آن جایی که شخصیت اصلی هنوز فیث (Faith) است، ماجراهای موازی با وقایع نسخه نخست را هم روایت نمیکند. در واقع این نسخه یک Reboot برای این سری به شمار میرود. به هر حال خیلی نمیتوان به این مسئله ایراد وارد کرد، این مسیری است که سازندگان خود برای بازی انتخاب کردهاند و خوب یا بد، بازی ارتباط خاصی به نسخه قبلی ندارد. ماجراهای بازی در شهری خیالی به نام شهر شیشهای اتفاق میافتند. این نسخه در اصل به داستان فیث شخصیت اصلی این سری میپردازد و بیشتر روی بازگو کردن زندگی او مانور میدهد. به طور کلی داستان بازی در مورد گروهی به نام “دوندگان” است که فیث هم عضوی از آن به شمار میرود. این گروه عقایدی آنارشیستی و هرج و مرج طلبانه دارد و با فرقه “اختلاط” که به طور کامل بر شهر شیشهای مسلط است مدام در جنگ و جدال به سر میبرد. صحبت کردن در مورد داستان بازی بدون اسپویل بخشهای مختلفی از آن تقریباً کاری غیر ممکن است و اگر هم بخواهیم بدون اسپویل آن را شرح دهیم، باید به موارد مختلفی بپردازیم که در این مقاله نمیگنجند پس توصیه میشود برای مطلع شدن از پس زمینه کلی داستانی این نسخه به مطالعه پیش نمایش بازی بپردازید تا بیشتر با فرقهها و شخصیتهای بازی آشنا شوید. داستان بازی نسبت به نسخه اول پیچیدهتر شده است. این پیچیدهتر شدن البته صرفاً دورنمای خوبی دارد. داستان Catalyst کلیشهای و بدون هیچ جذابیت خاصی است و پیچیده بودن آن در نهایت به ضرر آن تمام شده. به شخصه داستان ساده و سرراستتر قسمت نخست را به داستان به ظاهر خوش رنگ و لعابتر این نسخه ترجیح میدهم و از لحاظ داستانی بر خلاف انتظارات، اصلاً عملکرد این نسخه را نپسندیدم. متاسفانه میان پردههای بازی هم از جذابیت چندانی برخوردار نیستند. روایت داستانی بازی نیز چندان چنگی به دل نمیزند و در خود مشکلاتی دارد. سازندگان باید وقت بیشتری را صرف داستان بازی میکردند تا حداقل اگر نسبت به نسخه قبلی از لحاظ داستانی بازی پیشرفت نکرد، پسرفت نیز نکند. پیچشهای داستانی در بازی نیز اکثراً قابل پیشبینی و فاقد جذابیتهای لازماند.
نکته حائز اهمیت بعدی شخصیت پردازی است. شخصیت پردازیها هم در بازی تعریف چندانی ندارند. شخصیت اصلی بازی یعنی فیث، شخصیتی بسیار خشک و جدی دارد. خشک و جدی بودن شخصیت اصلی تبدیل به یک اپیدمی فراگیر شده و بسیاری از سازندگان شخصیت خود را با چنین خصوصیات اخلاقی خلق میکنند. چنین شخصیتهایی عموماً کاریزماتیک و جالب هستند ولی در Catalyst خشک بودن شخصیت بیشتر باعث شده است تا از او یک انسان بسیار نچسب و حتی نفرت انگیز به وجود بیاید. شخصیت پردازی او نکته مثبتی ندارد. دیگر شخصیتهای بازی هم وضع مطلوبتری ندارند. شخصیتهای جانبی، از آنهایی که نقش پررنگی در پیشبرد داستان دارند تا آنهایی که بسیار فرعی به نظر میرسند هیچ کدام آن شخصیت پردازی مطلوب و مورد انتظار را ندارند. به این معجون بدمزه دیالوگهای سطحی و بچگانه را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که دقیقاً چقدر Catalyst از لحاظ داستانی پایینتر از حد انتظار است. داستان بازی و شخصیت پردازیها به طور کلی یک نکته منفی بزرگ برای بازی به شمار میروند. به هر حال و پس از گذشت تقریباً ۸ سال از عرضه نسخه نخست، این که شخصیت پردازی و داستان دچار یک جهش مثبت شده باشد انتظار چندان زیادی نیست و دایس از این لحاظ کاملاً ناامید کننده ظاهر شده است. داستان بازی شاید شما را تا انتهای بازی با خود همراه کند، ولی مطمئن باشید که کوچکترین اشتیاقی را برای شما به منظور تجربه دوباره بخش داستانی باقی نمیگذارد.
بدو، اگر میخواهی موفق شوی بدو!
حال بهتر است کمی از داستان فاصله بگیریم و به نقطه قوت اصلی نسخه اول Mirror’s Edge یعنی گیم پلی برسیم که اینجا هم یکی از نقاط قوت بزرگ به شمار میرود. نسخه اول این سری توانست در میان بازیهای اول شخص انقلابی را به وجود آورد. ایده قرار دادن پارکور به عنوان هسته اصلی گیم پلی موضوعی بود که پیش از آن در یک بازی اول شخص مشاهده نشده بود ولی دایس این شجاعت را به خرج داد تا از پارکور به عنوان مهمترین سلاحی که فیث در اختیار دارد استفاده کرده و یک گیم پلی دوست داشتنی و جذاب را خلق کند. حتی میتوان تاثیرات این بازی بر عناوین جدیدتری چون Dying Light را نیز به وضوح مشاهده کرد. خوشبختانه هر چقدر از لحاظ داستانی Catalyst نسبت به نسخه اول ضعیفتر و پیش پا افتادهتر عمل کرده، در زمینه گیم پلی جا پای نسخه قبلی گذاشته و حتی از آن هم لذت بخشتر شده است.
هنوز هم در گیم پلی بازی پارکور حرف اول و آخر را میزند. بر خلاف بسیاری از بازیهای دیگر که از پارکور به عنوان یک المان جانبی در گیم پلی استفاده میکنند، Catalyst همچون نسخه اول پارکور را دقیقاً هسته اصلی گیم پلی قرار داده است و از آن هم به نحو احسن استفاده میکند. شما در نقش فیث باید در شهر شیشهای ماموریتهای مختلفی را انجام دهید. ماموریتها انواع خاصی دارند ولی همگی حول محور پارکور میچرخند. این به آن معناست که پارکور مهمترین نکته در بازی است و ضعیف عمل کردن آن به بازی صدمات جبران ناپذیری را وارد میکند. البته دویدن، سر خوردن، پریدن و فرود آمدن در شهر شیشهای بسیار جذاب و اعتیاد آور است و سیستم پارکور بازی به عنوان هسته اصلی گیم پلی عملکرد بسیار مطلوب و رضایت بخشی دارد.
شهر شیشهای شهری تقریباً وسیع است و با معماری خاص و منحصر به فرد خود، جولان گاه فوقالعادهای برای فیث و همقطارانش به شمار میرود. این شهر پر است از آسمان خراشها و ساختمانهای سر به فلک کشیده. در گوشه و کنار این شهر ساختمانهای مرتفع و عظیمی را مشاهده میکنید که بسیار وسوسه انگیز به نظر میرسند و همواره شما را ترغیب میکنند تا به پشت بام آن برسید و از آن جا به پایین بپرید. شاید هم نه، ترجیح میدهید با یک پرش بلند به پشت بام ساختمانی دیگر بپرید. البته احتمالاً اگر در آن حوالی چشمتان به یک Zipline هم بخورد از آن استفاده خواهید کرد. بازی به لطف دقت و هوشمندی سازندگان در زمینه طراحی شهر شیشهای همیشه با سرعتی دیوانهوار در جریان است و تقریباً هیچ گاه از لحاظ مسیرهای تعبیه شده به بن بست نمیخورید. حتماً میدانید که در برخی بازیها که پارکور به عنوان بخشی از گیم پلی در آنها حضور دارد، همیشه مشکل به بن بست خوردن در زمینه عبور از موانع مختلف و دسترسی به مناطق دیگر (مخصوصاً جاهای مرتفع) مسئلهای جدی و آزار دهنده به شمار میرود. البته شما در Catalyst شاهد چنین موضوعی نخواهید بود. معماری این شهر به گونهای است که ساختمانها و بناهای مختلف به شیوههای گوناگون با هم در ارتباط هستند و همواره راهی برای رسیدن به مکانهای دیگر پیش پای شما وجود دارد. طراحی شهر شیشهای واقعاً با دقت و تلاش بسیاری صورت گرفته و یکی از نقاط قوت بزرگ بازی است. به شخصه از آن دست افرادی هستم که به طراحی محیط و لوکیشنها در بازی اهمیت زیادی میدهم مخصوصاً وقتی پای عنوانی در میان باشد که طراحی محیط در آن به طور مستقیم در گیم پلی اثرگذار است و هر گونه کم و کاست در آن گیم پلی را با کمبودهایی مواجه میکند، ولی Catalyst از این لحاظ عملکرد واقعاً مطلوبی داشت و شهر شیشهای برای من تبدیل به یکی از دوست داشتنیترین شهرها در بازیهای کامپیوتری چند سال اخیر شد. البته شاید ظاهر شهر شیشهای برای برخی مخاطبان خوشایند نباشد چرا که رنگ بندی بازی به طور کلی زیادی متکی بر طیف رنگی میان سفید و خاکستری است، ولی بدون شک معماری جادویی شهر شیشهای همگان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
این نسخه ساختاری Open World دارد و این امر به بازیبازان اجازه میدهد تا آزادانه به گوشه و کنار شهر شیشهای سرک بکشند و به دلخواه و هر زمان که خواستند مهارتهای خود در پارکور را بسنجند. شهر شیشهای علاوه بر ماموریتهای داستانی، فعالیتها و مراحل جانبی دیگری را نیز در دل خود جای داده و بازیبازان میتوانند به انجام آنها نیز بپردازند. این مراحل یک زنگ تفریح مناسب برای فارغ شدن از خط اصلی داستانی بازی به شمار میروند و میتوانند اوقات خوشی را برای شما رقم بزنند. این مراحل تنوع نسبتاً خوبی هم دارند و به شما در کسب امتیاز XP کمک میکنند. از این امتیازها میتوانید برای ارتقای تواناییهای فیث استفاده کنید. البته برخی قابلیتها که به سادگی میتوانستند از همان ابتدا در دسترس بازیبازان قرار بگیرند به خاطر وجود این سیستم تبدیل به آیتمهایی قابل خریداری شدهاند، مسئلهای که چندان جالب نیست. برخی دیگر از قابلیتها هم تا رسیدن به نقاط خاصی از داستان قابل خریداری نیست.
در بازی یک بخش آنلاین به نام Social Play نیز وجود دارد که البته نه Co-Op است و نه بازیبازان را مقابل هم قرار میدهد. این بخش هم با وجود ساده بودن جذابیتهایی در خود دارد. مهمترین نکته مربوط به این بخش مسابقات Time Trials هستند که بازیبازان در آنها میتوانند سطح مهارتهای خود در بین دیگران را بسنجند. خوشبختانه شاهد یک بخش چندنفره و آنلاین تحمیلی و اجباری در بازی نیستیم و Social Play هم ضربهای به پیکره بازی وارد نکرده و اتفاقاً بخش تقریباً جذابی نیز به شمار میرود.
سیستم مبارزات بازی نیز تغییراتی را به خود دیده است که البته همگی مطلوب و رضایت بخش نیستند. اولاً که دیگر در بازی خبری از استفاده فیث از سلاحهای گرم نیست، یعنی او باید تماماً روی قابلیتهای بدنی خود حساب باز کند و فکر کشیدن ماشه را هم از سر بیرون کند. این مسئله از چند بعد قابل بررسی است. از یک منظر این اتفاق خوبی است، چرا که استفاده از سلاحهای گرم به نوعی با شخصیت فیث تضاد دارد. تصور این که او همچون مکس پین با اسلحه گرم همه را به گلوله ببندد بسیار سخت و دشوار است و سازندگان هم به نظر از این موضوع خبر داشتهاند پس سلاح گرمی در دسترس او قرار نخواهد گرفت. از طرف دیگر نبود اسلحه باعث میشود که مبارزات بازی بر خلاف بسیاری از عناوین دیگر صرفاً روی تیراندازی تمرکز نداشته باشد و یک سیستم مبارزات خاص و منحصر به فرد در بازی جای بگیرد. البته این تغییر در سیستم مبارزات جنبه منفی هم داشته که این جنبه منفی به طور کلی بیشتر از جنبه مثبت آن به چشم میآید. در ابتدا همه چیز بسیار جذاب و خوب به نظر میرسد، میتوانید هنگام دویدن به دشمنان ضربه وارد کنید، در هنگام پریدن به آنها لگدی محکم بزنید و … ولی وقتی به صورت ثابت ایستادهاید مبارزه با دشمنان بسیار کسل کننده و بد به نظر میرسد. به لطف هوش مصنوعی نه چندان جالب دشمنان، به سرعت حرکات آنها برایتان قابل پیشبینی میشود و عملاً همه جذابیت بخش مبارزات از بین میرود. حتی ممکن است شما سعی کنید تا حد ممکن از درگیری با دشمنان اجتناب پذیرید. به هر حال به وجود آمدن این تغییرات در سیستم مبارزات بازی جنبه مثبت و منفی خود را داشته است که جنبه منفی در کل بیشتر به چشم میآید. گیم پلی بازی در کل نکات مثبت بسیاری در خود دارد ولی چند نکته منفی هم در آن به چشم میخورد که باعث میشود نتوانیم آن را کمنقص خطاب کنیم. سیستم پارکور در بازی بسیار جذاب و دوست داشتنی از آب درآمده ولی سیستم مبارزات به همان نسبت ناامید کننده است. خوشبختانه طراحی شهر شیشهای بسیار خوب انجام گرفته و یکی از بزرگترین نکات مثبت بازی است.
شهر بلورین
از لحاظ گرافیکی همواره پس از شنیدن نام فراست بایت (Frostbite) اطمینان حاصل میکنیم که خروجی این موتور قدرتمند قرار است همه را راضی کند. عملکرد این موتور در Catalyst هم چشمگیر و خوب است. کیفیت بافتها تقریباً مطلوب و بالا است اگرچه گاهی اوقات مشکل دیر لود شدن بافتها در بازی وجود دارد. این مشکل درست است که خیلی حاد و جدی نیست ولی میتواند باعث ناامیدی برخی از طرفداران شود. نکته بعدی در مورد گرافیک بازی نورپردازی بسیار خوب آن است. تمامی بازیهایی که از فراست بایت استفاده کردهاند از لحاظ نورپردازی در سطح بسیار بالایی قرار دارند و Catalyst هم از این قاعده مستثنی نیست. یکی از نکات گرافیکی قابل توجه بازی Draw Distance بسیار خوب آن است و این مسئله هنگامی که بر فراز یک ساختمان بلند قرار دارید به خوبی خود را نمایان میکند. البته گرافیک بازی به طور کلی انقلابی به شمار نمیرود ولی کم کاری خاصی هم در آن وجود ندارد. اگر از برخی گلیچها و ایرادات جزئی فاکتور بگیریم گرافیک بازی بسیار خوب به نظر میرسد و در کل یکی از نقاط قوت بازی به شمار میرود. از لحاظ صداگذاری و موسیقی اما بازی خیلی آش دهن سوزی نیست. صداگذاریها در کل بسیار معمولی به نظر میرسند. البته تا حدی شخصیت پردازی در خوب یا بد به نظر رسیدن صداگذاری شخصیتها تاثیر دارد (و Catalyst هم از لحاظ شخصیت پردازی افتضاح است!) ولی واقعاً از این نظر بازی عملکرد خیلی سطح بالایی ندارد و صرفاً معمولی به نظر میرسد. کار نواختن موسیقیهای بازی هم بر عهده سولار فیلدز (Solar Fields) آهنگساز نسخه نخست بوده است. کار او هم خیلی سطح بالا و ماندگار نبوده و صرفاً در سطح قابل قبولی قرار دارد. در مجموع از لحاظ صداگذاری و موسیقی عملکرد بازی آن قدر معمولی است که نه این دو فاکتور جزو نکات مثبت بازی به شمار میروند و نه نکات منفی.
در میان آسمان خراشها
در مجموع نسخه دوم Mirror’s Edge نتوانست آن طور که انتظار میرفت عمل کند. بازی البته خیلی هم ناامید کننده نیست و میتواند تجربه خوب و مفرحی برای علاقه مندان رقم بزند ولی سازندگان میتوانستند با اندکی دقت بیشتر از رخ دادن خیلی از اشتباهاتشان جلوگیری کنند. داستان بازی و روایت آن بزرگترین ضربه را به Catalyst زده است و اصلاً در سطح خوبی قرار ندارد. از طرف دیگر شخصیت پردازیها نیز بسیار بد هستند و همذات پنداری با شخصیتها تقریباً امری غیر ممکن است! گیم پلی بازی بسیار سریع و پر هیجان است و جست و خیز در شهر شیشهای تبدیل به کاری اعتیاد آور خواهد شد. در این میان از طراحی و معماری بسیار خوب شهر شیشهای نیز نباید چشمپوشی کرد، مسئلهای که یکی از نقاط قوت بزرگ بازی است. سیستم مبارزات بازی نیز تغییراتی داشته که البته تمامی آنها به نفع بازی تمام نشدهاند و از برخی جهات این تغییرات به گیم پلی بازی لطمه زدهاند. گرافیک بازی به لطف بهره بردن از موتور فراست بایت در سطح بسیار خوبی قرار دارد و از نکات قابل توجه بازی به شمار میرود، البته بازی از لحاظ گرافیکی ایراداتی نیز دارد. صداگذاری و موسیقیهای بازی نیز کاملاً معمولی هستند. در مجموع نسخه دوم Mirror’s Edge به اندازه نسخه نخست انقلابی و بدیع نیست ولی بازی بدی هم نیست. با توجه به این که تا مدتی شاهد عرضه بازی بزرگی نخواهیم بود، Mirror’s Edge Catalyst میتواند یک انتخاب مناسب برای شما باشد.
پر بحثترینها
- ۱۰ حقیقت تلخ که گیمر ها نمیخواهند به آنها اعتراف کنند
- مورد انتظارترین بازی های سال ۲۰۲۵
- گپفا ۲۶؛ مورد انتظارترین بازیهای شما در سال ۲۰۲۵
- روابط عاطفی در The Witcher 4 معنای عمیقتری خواهند داشت
- مدیرعامل ناتی داگ: Intergalactic دیوانهوارترین ماجراجویی ما است
- این ۱۵ ویژگی منحصر به فرد GTA 6 را به یک تجربه خیرهکننده تبدیل خواهند کرد
- استراتژی ریسکی Xbox که ۱۰ سال آینده آن را تعریف خواهد کرد
- کارگردان Silent Hill 2 Remake از علاقه خود به ساخت یک بازی در ژانر وحشت با اقتباس از Lord of the Rings میگوید
- شایعه: Xbox در سال ۲۰۲۵ بازیهایی خواهد داشت که هنوز رونمایی نشدهاند
- فهرست نامزدهای بهترین بازی های سال ۲۰۲۴ گیمفا
نظرات
فیث در بالای ساختمان ها چکار کردی
شاهکار نشدی و ساختمان ها را آوار کردی
تقصیر تو نیست،تقصیر dice است
ای dice تو باز هم خراب کردی
(بیت آخر از روی بازی استار وارز نوشته شده)
اگه اشتباه نکنم تو دایس ۶۰۰ نفر کار میکنند(ناتی داگ با اون عظمت ۲۰۰ نفر کارمند داره) و به سه بخش تقسیم میشند میرور ایج رو یکی از بخش های فرعی دایس ساخته
ناتی داگ واسه یه بازیه دایس کُلی بازی میسازه…
ناتی داگ ، یه استدیو خارق العاده س The last of us هم بزرگترین میراثش !
—————————————————————————–
کاملا قابل پیشبینی بود این بازی شکست میخوره .
شرکت EA به جای صرف هزینه های گزاف برای عنواین ناموفق باید به فکر عنواین جدید و قدرتمند باشه .
کاملا درسته، کمبود ip های جدید به صورت کامل در EA موج میزنه، بعد جالبه استودیو ی دایس به جز BF تقریبا در ساخت سایر عناوین زیاد موفق نیست، فقط ی سری دایس پرست این استودیو رو بیش از حد گنده کردن
___________
متاسفانه بعد از ۱ ساعت دیگه بازی غیر قابل تحمل شد برام، تقریبا بازی تمامی نکات جدید در گیمپلی رو در لحظات اول بازی رو میکنه و در ادامه به همین دلیل روند بازی بسیار خسته کننده و یکنواخت میشه
باری دیگر با ناکامی دایس طرف شدیم
“متاسفانه بعد از ۱ ساعت دیگه بازی غیر قابل تحمل شد برام”
من که گفتم این بازی ارزش خرید نداره !!!! هوم فرانتم همین کشکه !
ناتی داگ حدود پانصد نفر کارمند داره
نسخه اول Mirrors edge به هیچ وجه ناموفق نبود بلکه یکی از بهترین های EA حساب میشه هنوزم.
ریبوت این بازی هم شانس زیادی برای موفقیت داشت و ساخت همچین دنباله ای از همه لحاظ عقلانیه،حتی الان هم بازی موفقیت نسبی داشته و خیلی ها از بازی لذت بردن.
بعد سوالی از شما دارم:”ناتی داگ یه استدیو خارق العادس “چه ربطی داره! یه کاربر گرامی بالا گفت دایس خیلی بزرگه(مثل کرایتک)بازی های زیادی هم توش ساخته میشه پس نمیشه روی اشتباهات این بازی هم اسم دایس رو گداشت بعد شما اومدی میگی Last of Us??!واقعاً دیگه پیج نقد و بررسی نمونده که زیرش اسم ناتی داگ نباشه مگه چند بار میشه بازی های ناتی داگ رو تموم کرد!!! کشتین مارو :reallyangry:
به قران… بعد نمیتونی بهشون حرف هم بزنی..بت میگن مایکرو فن… 😐
دیگه اینقدرام بد نیست 😐
داداش دوسه جلسه بیام پیشت یادم میدی شعر بگم الان مولانا بدبخت دار تو قبرش بندری میره.
اقا ی سوال این بازی ارزش خرید داره ?:-) ممنون بابت نقد
خب میشه گفت این عنوان زمان خشک سالی بازی کمی ارزش خرید داره اما الان گزینه های ۱۰۰ درصد بهتری برای خرید وجود داره
میتونید نام ببرید ؟
همه نقدا ایراد اصلیشون به داستان بازی بوده در صورتی که اون چیزی که آدم رو ساعت ها سرگرم میکنه گیم پلیه من که پشیمون نشدم اتفاقا مبارزات و پارکور از قسمت قبلی بهتر شده اینقدر هم مراحل اصلی و فرعی گذاشتن که نمیدونم کی میرسم همه شون رو تموم کنم.
دقیقا…کلا ادم به نظرم باید از هر بازی یه انتظاری داشته باشه..ما از پس انتظار قوی نداریم!! از ماینکرفت انتظار گرافیک قوی نداریم… از میررز اج انتظار داستان قوی نداریم..وکتور رو کسی بازی کرده؟ داشتانشو یادتونه؟!
واقعا نقد عالی بود آقا دانیال.واقعا این سبک رو دوست دارم ولی بهتر بود اگه حرکت های زیبای پارکور رو از دید سوم شخص میدیدیم.داستان بازی هم واقعا کلیشه ای هست.یه عده میخوان دولت دیکتاتوری رو سرکوب کنن.رابطه بین عناصر داستان هم بسیار سطحی و در حد آموزش ها و ارتباطات تلفنیه!در کل بازی خوبیه و پتانسیل بالایی داره ولی ای کاش بیشتر بهش توجه میشد و از نسخه اول و ایراداتش درس میگرفتن.
ممنون آقای دهقانی بابت نقدتون :yes: :yes: :yes:
از اولشم گفتم با یک عنوان شکست خورده طرف هستیم و به بازیش اصلا امید نداشتم :no: :no: :no: :no:
عنوان خوبیه سر فرصت بدم نمیاد تجربه اش کنم :yes:
من تجربش کردم
خیلی کم دادین
بر حسب متا نمره دادین
نمره ۸ برای این بازی مناسب تره
منو بگو فک میکردم بازی بسیار بسیار خوبی میشه :evilgrin: :evilgrin: :evilgrin: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
منتقدا بهش نمره ندادن. ینی بازیخوبیه به نظرم.! منتقد کیلو چنده خودمونو عشقه. ممنون بابت نقد :yes:
سازنده های این بازی اصلا خلاقیت بالایی ندارن.بازی جوری طراحی شده که انگار نمونه اولیه هست و کامل نشده.هیجانشم خیلی پایینه.در کل نسخه قبلی بازی تازگی بیشتری نسبت به این داشت
بازیی که سلاح گرم یا سرد در اون نقشی نداشته باشه مخاطبان اون به شدت خاص میشن
من که مانند شماره۱ از اینم خیلی لذت بردم. بخش داستانی این قسمت رو از قسمت قبل بیشتر دوست داشتم ولی قبول دارم شخصیت پردازی بازی بده و احساس همذات پنداری با شخصیت ها تقریبا صفره . در مورد گرافیک مخصوصا نورپردازی بسیار زیباست اون دیر لود شدن هم چیز خیلی حادی نیست ولی اگه یکمی بیشتر روش وقت میگذاشتند شاید شاهد این قضیه نبودیم. در کل برای من یکی از بهترین بازی های امسال بود .نمره من ۹از ۱۰ هست.
ایول به نظره زیبات
خواهش میکنم. من تا دیدم نقد گذاشته شده عضو شدم که نظر بدم 😀
ولی در حق این بازی خیلی بی انصافی شد
خیلی
درسته کامل نیست ولی یک صحنه الان دیدم درباره خواهر فیت
احساساتی شدم
بازیش گیم پلی عالی
محیط زیبا
کات سین عالی
اسلحه نداشتن بازی خیلی خواصش کرده
و حرکتا پارکو عالی
دوستان حتما امتحان کنینش
من تجربش کردم گیم پلی مثله نسخه اولش خیلی خیلی خیلی جذابه که مهمترین نکته همینه فقط ای کاش رو مبارزاتش بیشتر تمرکز میکردن این ایراد یکی از مهمترین ایراداته نسخه اصلی بود .نمره ای که به بازی دادین خیلی کمه براساسه متا نمره دادین که این کار بسیار اشتباهه.در اخر هرکسی عاشقه پارکوره و نسخه اصلی رو تجربه کرده و از گیم پلی بسیار بسیار جذابش لذت برده این بازی مثله هدیه ای از طرفه خدا میشه براش
ببخشید میخواستم مثبت بدم دستم خورد رو گزارش
مرد حسابی گزارش کجا مثبت کجا :rotfl: :rotfl: :evilgrin:
تو کلا هیچی ننویس.
فکر کنم منفی خورت ملسه.
اقامن این نسخه تجربه نکردم ولی یکشو با xbox 360رفتم کلا ساختموناش خیلی قشنگه شخصیتشم قشنگه
درود
به لینک زیر بروید و برای افزوده شدن زبان پارسی به PS4 رای دهید .
http://share.blog.us.playstation.com/ideas/2015/05/25/persian-language-for-ps4/
از مدیران میخوام که این گفتگو را جزء گفتگو های مهم کنند تا زودتر زبان پارسی به PS4 افزوده شود .
اگر تونستید با چند نام کاربری PSN به این سایت برید و رای بدید .
این لینک برای اضافه شدن زبان عربی بوده که سونی پس از آن زبان عربی رو به PS4 افزود .
http://share.blog.us.playstation.com/ideas/2014/05/20/want-arabic-keyboard/
تعداد همه ی رای ها کنار دکمه ی منفی ـه و اون به معنی تعداد منفی ها نیست برای شمردن منفی ها ، رای های مثبت را از همه ی رای ها (که کنار دکمه ی منفی است) کم کنید .
یک راهی برای بالا بردن مثبت ها با یک اکانت پیدا کردم . شما باید تمام کوکی های سایت playstation.com و سایت sonyentertainmentnetwork.com را از مرورگر خود پاک کنید و وارد همون لینک درخواست پارسی کردن بشید و به پی اِس اِن لاگین کنید . رای بدید .
کسانی که مرورگر فایرفاکس دارند مراحل زیر رو طی کنند :
۱- وارد صفحه ی درخواست بشید
۲- راست کلیک کنید
۳- روی view page info کلیک کنید
۴- روی تب Security کلیک کنید
۵- روی view Cookies کلیک کنید
۶- روی Remove All کلیک کنید
*******۷- از قسمتی که Search نوشته شده sony بنویسید
*******۸- روی Remove All کلیک کنید .
۹-دوباره وارد صفحه درخواست بشد و لاگین کنید و رای بدید .
البته مرحله ۷ و ۸ برای محکم کاریه و بعد از ۶ میتونید مرحله ۹ رو انجام بدید .
تاکنون همه ی رای ها ۱۴۸۴ تا و رای های مثبت ۱۴۱۲ تا و رای های منفی ۷۲ تا است .
سلام.
من یه pc باز هستم و تصمییم گرفتم PS4 بگیرم.
به نظر شما چیکار کنم؟
چه بازی هایی براش بگیرم؟
صد در صد ps4 بگیر
اگر هم پول دو بازی رو داری انچارتد ۴ و اخرین مارو بگیر
ممنون
قضیه پلی استیشن نئو چیه؟
اول کالکشن آنچو بازی کن
نئو هم همون PS4 هست که بازیا رو با فریم و رزولوشن بهتر اجرا میکنه
این بازی تو سایت گیمرنکینگ ۵ تا نقد داره. استاندارد تعداد نقد برا این سایت ۲۰ تا هستش که به عبارتی اکثر منتقدین سایتهای تحلیل بازی حتی این بازی رو لایق یک نقد هم ندونستن. این در حالی هستش که هزینه و تبلیغ زیادی برای این بازی شده و حتی فکر میردن با داشتن دنوو سود خوبی کسب میکنن ولی بازیی مثل GTA با اینکه قفلش شکسته شده هنوز داره میفروشه.
به نظرم سطحه انتظارات بالا رفته وگرنه بازی خوبیه
———————————————————
راستی کسی میدونه این وبسایت معتبر هست یا نه http://www.3dm-games.com/ کسی چیزی در باره این سایت میدونه بگه اخه بازیی هایی که قفل دنوو دارن رو واسه دانلود گذاشته با کرک
میگن قلابیه
یک کلام بگید مسخرس دگگگگ. :rotfl: 😀
متاش ۷۵ شده
خیلی هم بد نیست
همچینم بازی بد به نظر نمی از حداقل یبار بازی کردنش فک کنم ارزششو داشته باشه به نظرم هیجان انگیزه
ببخشید همش اسپم زیر حرفام میدم من gtav رو خریدم ۲۰تومن بعد که نصبش کردم اجرا میشه ولی میگه لطفا اسم با یه رمز عبور وارد کنید هرچی وارد میکنم میگه اینترنت شما وصل نیست با اینکه وصله چشه؟؟برای pc
این بازی واسه من خیلی خوب بود خوشم اومد
بازی رو چند روز پیش بعد از ۲-۳ روز بازی بصورت خستگی ناپذیر تموم کردم ولی متاسفانه ارزش تکرار نداره!
اگه از من بخوان به بازی نمره ۹ رو میدم چون واقعا وقتی داستانش رو با ویچر و فال اوت مقایسه میکنم از گریه-خندم میگیره!!باور کنید
شخصیت پردازیش هم خوبه
لطفا گیم پلی inside رو بزارید.
من عنوان قبلی این بازی رو خیلی دوست داشتم فقط آخراش کمی تکراری میشد ولی لطفا این عنوان رو با عناوین ناتی داگ و ویچر و فال اوت مقایسه نکنید آخه چه ربطی دارند اینا با هم بابا هرگلی یه بویی داره سلیقه ها هم با هم متفاوته مثلا چون من از عناوین ناتی داگ خوشم میاد ولی از ویچر و فال اوت نه نمیتونم به این دو عنوان بد بگم که حتما این دو عنوان یه چیزهایی داشته که بقیه خوششون میاد ازش چرا بازیها و ناشرها و سبک های مختلف رو با هم مقایسه میکنید آخه اینجوری همه میفهمند که این دسته از گیمر ها چیزی بارشون نیست
من بارها گفتم این بازی یک بازی شکست خورده است.
بابا دایس داره فقط رو بتل کار میکنه سرش شلوغ بوده خاصته یه ضرره بازی کنه اومده اینو ساخته :laugh: :laugh: :laugh:
بازیه خوبی بود ولی نواوری های چندانی نسبت به شماره قبلیش نداشت
حتی میتونستن پارکورشو حرفه ای تر کنن
آرنو ( Assassins Creed Unity ) از این بهتر پارکور میره :sarcasm:
ولی در کل یه بدی ای هست ک تو اکثر بازی های اوش شخص دیده میشه
اونم اینه ک وقتی اول شخصی تو بازی قدت از همه کوچیک تره مثلا میری سمت یک نفر میبینی
که پیشه شونه هاشی
یا مثلا میری سمت دستگیره درب میبینی دقیقا هم قدشی
یا یه سکویه نیم متری هم میری همینه تقریبا
هم این بازی این نقص و داشت هم فارکرای هم کالاف هم بتلفیلد و….
به غیر از GTA V